Thursday, April 1, 2010

ADAKAH ANWAR SEBERANI MATTHIAS CHANG


Walaupun dia bukan seorang melayu, tapi saya hormat pada prinsip yang dipegang oleh Matthias Chang.Beliau adalah bekas Setiausaha Politik Tun Dr.Mahathir.

Dia rasa hakim yang kendalikan kes dia tak betul, maka dia lawan hakim berkenaan dan didapati bersalah kerana menghina mahkamah. Dia diminta membayar denda RM 20 ribu dalam masa seminggu. Jika gagal dia akan dipenjara sebulan.

Dia tidak takut dengan hukuman penjara, walaupun sebuah NGO telah mengutip dana untuk dia sebanyak RM 20 ribu. Dia tetap memilih untuk dipenjara, kerana dia yakin dia berada di pihak yang benar.

Inilah contoh manusia berprinsip dan yakin dia berada di pihak yang benar. Berani kerana benar, takut kerana salah. Dia tidak pernah minta tukar hakim yang mengendalikan kesnya. Tetapi dia lawan lagi hakim berkenaan hingga sanggup ke penjara.

Adakah Anwar seberani ini ?

Matthias Chang telah dibawa ke Penjara Kajang hari ini untuk menjalani hukuman penjara. Polis tidak tangkap dia di tengah jalan atau dia cuba melarikan diri. Dia datang ke mahkamah dan tunggu waran dikeluarkan untuknya.

Sungguh luar biasa keberanian manusia ini, walaupun tanpa penyokong-penyokong yang ramai.

Rakyat Malaysia harus tunggu depan pintu penjara di hari pembebasan beliau kelak, sebagai tanda sokongan kepada beliau di atas keberaniannya yang luar biasa.

Saya yakin Anwar sudah terkencing melihat kes ini.

8 comments:

Anonymous said...

Salam Bro:
Species macam CIFUT BABI mana ada berani. Beliau hanya kepada Kak Jijah dan tukang jahit, tukang drebar Kak Jijah je. Peliwat tegar hanya berani menyondol macam babi hutan je. Si keparat, pokemon, Agen Yahudi ini hanya tahu menipu, fitnah, buat bohong, keturunan dajjal lah dikatakan. Harap2 Kak Jijah anak beranak dan mereka2 yg sewaktu dgnnya Bertaubat dan insaf sebelum ajal tiba di depan mata. Semoga CIFUT BABI dan pokemon2 dilaknat dunia dan akhirat.

Ubor Kebenaran said...

Matthias Chang tidak lari kekedutaan mana mana pun. Yang paling berani ialah dia tidak pun panggil kawan kawan dan duta duta asing untuk kemahkamah bersama sama nya.

Anonymous said...

nanti kita tengoklah samada cif pulis tu ada tak tumbuk matthias chang...bagus juga dia masuk jel harap bekas bos dia ada dtg menjenguk. anwar ibrahim memang terrer

Anonymous said...

betul jugak kate RBF! walau kes nmpk kecik, tp impak BESAR bro... lg pon xkan laa org cam Matthias Chang xde sen nk byr denda kan..?

jd pk2 kan laa sedara sume..

aReils
jln klang lama

rinandamku said...

Mathias ni lambang jantan sejati , dia hadapi dan terima dgn hati sebenar jantan apapun yg datang ..

tak macam anwar aljuburi yang cuma berani pada bontot lelaki lembut dan gebu , yang panggil segala mambang luar negara untuk bela dia , yang sanggup sujud dikaki syaitan untuk meminta pertolongan ...

Anwar tu lelaki dayus , anwar tu mcm belangkas atau tenggiling , keras diluar tapi sebenarnya apabila diterbalikan akan nampak segala usus dan kerandot ..

Anonymous said...

pencacai umno terus buat fitnah sebab takut kalah dlm pru13...

Anonymous said...

umno pun mana ada yang seberani matthias....baling batu sembunyi tangan..

Anonymous said...

biasalah tu..kes closed..