Friday, July 16, 2010

Minyak Oh Minyak

Keperluan RBF sebulan

Sebelum minyak, gula dan gas naik

Minyak kereta : RM 1.80 x 300 liter/bulan = RM 540.00

Gula : RM 1.65 sen x 3 kg/bulan = RM 4.95

Gas memasak : RM 24.50 x 2 tong (14 kg/tong) sebulan = RM 49.00

Selepas harga naik

Minyak kereta : RM 1.85 x 300 liter/bulan = RM 555.00 (meningkat RM 15.00)

Gula : RM 1.90 x 3 kg/bulan = RM 5.70 (meningkat RM 0.75)

Gas memasak : RM 25.90 x 2 tong = RM 51.80 (meningkat RM 2.80)

Kos peningkatan yang di alami oleh RBF ialah sebanyak RM 18.55 sebulan.

Rokok RBF : RM 9.30 x 30 bungkus sebulan = RM 279. 00 sebulan. Wow... banyak juga ya aku bakar duit setiap bulan. Selama ini tidak pernah kira dan tak perasan aku belanja banyak itu sebulan untuk rokok.

Untuk menampung peningkatan harga minyak, gula dan gas maka saya kena kurangkan rokok 2 bungkus sebulan.

Opssss lupa, lagi satu, bila PKR menang kat Selangor aku ingatkan dapatlah kurangkan sedikit kos hidup iaitu RM 360 setahun apabila cukai pintu nak dihapuskan. Kepala otak mak pak dia oranglah, sampai hari ini pun tak hapus-hapus lagi..

Itu bagi diri saya.

Bagaimana pula diri anda ?

Adakah anda pakai gula 200 kg sebulan atau gas memasak 15 tong sebulan ?

Ahhhh...bosan lah kat Malaysia, kerajaan asyik naikkan harga minyak ja.

Apa kata jom, kita lari ke Thailand atau Indonesia pula. Mungkin kat sana minyak murah dan kos kehidupan juga murah.

Apa macam ?

Setuju ke ?

23 comments:

Anonymous said...

30 bungkus X 20 = mak aih .. kuat juga hang merokok eh ?



shah

Anonymous said...

angap lah buat masa ni dugaaan. apa dugaaaan, nak lari kat tailand buat apa lagi mahal minyaknya tu siap nak seludup dari m'sia, nak murah lari kat USA lah, tu pun kalau pandai cakap english dan kalau boleh dapat keje takkan nak merempat bawah jambatan lak kat sana. ha ha ha.

kalau rokok tu aku syorkan rokok daun je, tapi jangan tambah ganja lak kang masukk dalam. ha ha ha

dan aku syorkan kerajaan hapuskan subsidi minyak ke apa ke kepada AirAsia lepas tu bising kat rakyat ada banyak subsidi, yg ko bagi apasal.. yang kayo 4 lima orang je.
tu pun kawan-kawan KJ jo.

lepas tu pandai-pandai bagi Blok KJ kat Brunai(proxy KJ) lepas tu dapat pingat apahal, nak tutup mulut ke

Kalam Timur said...

Salam Bro,

Apa barang lari ke thailand n indonesia... ke london la bro.. pkr leh support bro...duit pasir BAAAANNYYYAAAAAKKKKK...!!!

UMPP said...

Setuju Bro Faisal.

Jom kita ramai2 migrate ke Thailand. Disana tak ada kerajaan Kati.


p/s: Pandai bro pantun yek. Ada bakat untuk ganti KaramSingh. Hahaha.

Shahrul said...

hehehe....lari ke thailand ? kat situ minyak mana murah, pompuan murah le !!!!!hehehe....banyak penyakit pulak tu.....yg kecoh minyak naik 5 sen, apa kejadahnya, beli kereta mahal2 siap modified lagi, boleh pulak habis berribu2...ni naik ciput, kecoh macam kerajaan BN nak seksa rakyat..akai ada ka !!!! drive kereta tu slow2 la skit ikut peraturan, baru la petrol tu jimat...tak tak reti2

ruang bicara faisal said...

shah

1 bks 1 hari

sebulan 30 hari jadi 30 bks

bukan sehari dua tiga bks. kira dah jimat lah tu

Eljay said...

rbf,

Bab rokok tu kalau tak tahan dan boleh berhenti carilah rokok jenama lain yang rasanya lebih kurang dengan apa awak hisap sekarang. Ada roko yang ok dan harganya cuma RM6.40 je....

Kalau sekarang hisap yang harga RM9.30, tukar ke harga RM6.40 bezanya RM2.90. Darab dengan 30 = RM87.00. Ini jumlah yang dijimat. Dan RM87.00 tolak kos peningkatan yang dialami sebanyak RM18.55 masih ada baki RM68.45. Untuk RM68.45 ni lu fikirlah sendiri......

Anonymous said...

apa sal BRUNEI tak masuk list ?

wmu350 said...

hahahaa....saya naik las tinggi mana pun ..hidupm dan mati tetap bersama mu malaysia...hahaaa...saya tak hisap rokok dan saya positif kerana rakyat kita dah lama sangat dimanjakan dengan subsidi sampai bila kerajaan nak kuranmgkan sikit pun akan dijadikan isu....oleh pakatan rakyat....bukan rakyat..ahahahahhaa!

kicap masin said...

bro, klu ikut pada penggunaan kita sebulan memang tak banyak, macam lu cakap RM18.55 je, apa ada hal, kan.

Tapi yang pukimaknya, barang2 lain pun ikut naik jugak, semua sebab minyak naik, gula dan gas naik. Gua panas hati bila minum teh tarik kat kedai mamak, harga naik 10 sen, alasan dia gula naik. Tapi buat teh tarik mana ada pakai gula, susu ngan teh aje. Nasib baik gua sabar, kalau tak mau mandi teh tarik mamak tu...

Lepas tu roti canai pun naik 10 sen, alasan dia gula naik, minyak naik, gas naik. Otak dia! Roti canai mana pakai minyak petrol ngan gula. Gas je, itupun dengan satu tong gas, berapa ribu keping roti dia boleh bakar, lu kira je la kalau sekeping 10 sen, kalau 1000 keping dah RM100 untung kat dia.

Maknanya, lagi kerap kerajaan naikkan harga, lagi banyak pulak untung diorang ni... yang ruginya, pengguna macam kita ni la...

Anonymous said...

rbf niaga makan2 ke atau guna sendiri?

sebelum: aku guna petrol 120liter/bulan = RM 216.00 , gula 1kg (1 peket)/bulan = RM 1.65 , gas 1 tong /3 bulan = RM 8.20
total= RM225.85

selepas: aku guna petrol 120liter/bulan = RM 222.00 , gula 1kg (1 peket)/bulan = RM 1.90 , gas 1 tong /3 bulan = RM 8.63
total= RM232.53

naik jugak RM6.68 per bulan.. tapi kalo mane2 org berpendapatan rendah guna lebih dari aku..memang kaki temberang mengaku miskin..

Anonymous said...

barang confirm akan naik.
kerajaan BN kena ada mekanisma bagaimana nak prevent harga barang naik.

sebagai contoh..hampir 70% pemborong adalah cina. mereka mereka ini adalah seperti yahudi.

bila ekonomi di pegang oleh mereka..asal ada benda naik je..terus naikkan harga..alasan kos meningkat..bila minyak turun je..buat tak reti..peduli apa dgn orang melayu & bumiputra yg lain..

so kerajaan kena buat sesuatu tentang perkara ini..menaiktarafkan ekonomi melayu & islam khususnya..

HALAL HUB adalah jalan penyelsaiannya..melayu kena divert beli melalui HALAL HUB..
bayangkan jika 65% melayu beli barangan dgn HALAL HUB, apa akan jadi dgn perniagaan mereka? confirm cina pasti mengamuk punya..bukan nak sabotaj tapi, itu je cara nak ajar..

betul tak RBF??..mintak RBF tolong perkembangkan idea ini..

Anonymous said...

hihihi...
bro RBF
brader shah tuh dia kira sebulan berapa batang ko isap....
tue sebab matematik dia 30 x 20 batang...hihi
xpela naek skit2 neh minyak...xdela terasa sgt...tgkla malam tadi...kat kl xde pon stesen minyak kena serbu smpai xde stok....sume rileks je...

p/s : ingat lagi masa minyak naek 78 sen..mak aih cam msia nie da nk abes minyak....ramainya org isik minyak kat stesen petrol ramai xberingat....smpai nk bergaduh pon ada...hihi

Anonymous said...

dari keluar duit petrol 4-5ratus sebulan, baik beli motor sebijik. klu hutang pun sebulan 2-3ratus, dlm masa setahun lebih habis gak bayo. panas/hujan biasalah, itupun klu tak kesah dan berjimat. tapi klu dah anto anak2 pi sekolah tau pakai kot memanjang, tokleh wat ape ar..

bro, takde iklan ke? syok jugak klu ada iklan janji jgn iklan ubat kuat sudah la..

Anonymous said...

Alhamdulillah... Apa yang dibuat oleh PM kita, Dato' Seri Najib ni, memang tindakan yang bijak dan bernas. Apa guna kita hidup senang, kalau kerajaan kita bangkrap? Lebih baik kita ikat perut dan hidup ala kadar asalkan kerajaan kita ni dapat membangunkan negara semoga lebih banyak kemajuan dapat dirasai. Projek-projek seperti LCCT baru, istana negara yang baru, jambatan ke Singapura yang baru, Stadium baru dijangka dapat menambahkan pendapatan kepada negara, dan menjamin kemakmuran negara. Jadi, apalah salahnya kalau kita berkorban sedikit?

Anonymous said...

RM 18.55 je sebulan memang takde hal.

tapi makan kat kedai paling kurang naik rm 1.00 sekali makan, 4 kali dah RM 4.00.
kalu sebulan RM 4.00 x 30 = RM 120.

harga barang2 masak dan minum (milo, susu, sayur, dll) pun nak naik jugak. ni tambah berapa pulak lagi sebulan.

pastu perkhidmatan2 lain pun nak naik jugak, yela mereka pun makan nasi dan guna gas, petrol dll.
naik lagi sebulan.

anak pulak 5 orang ni, dah RM 10.00 sebulan naik seorang.

gaji RM 5000 sebulan boleh la cakap. kalu gas, petrol, gula naik, barang lain tak naik ke? abihtu peniaga tu masak, pergi kedai, naik ape, guna apa?


kalu hidup dunia fantasi boleh la bg tau RM18.55 tak efek ape2. yela hidup macam katak bawah tempurung tak bercampur orang lain.

-atok memantau

Anonymous said...

memang la naik tak banyak...tapi lepaih ni harga barang mentah kat pasar pun ikut naik jugak bro...

ikan ayam sayur semua naik harga...

tu yang orang bising tuuuu.....

JameL said...

setuju!!!

Anonymous said...

harga minyak brunei (negara OIC mcm malaysia)

1 liter petrol = 0.53 BND (RM 1.23)
1 liter diesel = 0.31 BND (RM 0.72)

baru boleh buat perbandingan

hangkedee said...

Harga minyak naik Harga barang naik,Semua pula tu.Kenapa Pegawai pengguatkusaan barang tak turun sebab penggutkuasa pun ikut naik.sifir darjah catu.heh...heh...keh .

Anonymous said...

isap rokok jgk rbf ni. berdegar kecam yahudi. tapi isap rokok yahudi jgk.

Anonymous said...

kat brunei harga minyak murah..tapi kenapa harga makan, barang2,rumah sewa suma mahal2?....

Anonymous said...

sebab duit brunei lagi besar dari m'sia.

hampir sama dgn 1 USD. bg dieorg mana mahal..