Sunday, September 12, 2010

Bukan Hanya Sosilawati Sahaja, Ada Lagi Yang Lain

Saya perhatikan dari mula kes ini muncul di media masa kebanyakan media banyak memberi liputan dan menumpukan kepada Sosilawati sahaja. Mereka semua seolah-olah lupa kepada tiga orang yang lain yang turut sama menjadi mangsa.

Hari ini, di pagi-pagi hari lagi pihak media sudah mula berkumpul di depan rumah Sosilawati, tetapi mereka tidak dilayan pun oleh keluarganya sehingga ke tengahari.

Tetapi jika pihak media pergi ke rumah tiga lagi mangsa lain saya dapat rasakan mereka (media) akan dilayan dengan baik.

Bukan niat saya supaya media tidak memberikan liputan kepada Sosilawati, tetapi laporan mesti adil, mereka semua jadi mangsa dalam tragedi yang sama. Jika nak lebih sikit kepada Sosilawati tidak menjadi masalah, kerana kita pun faham kerana dia ada nama besar. Tetapi janganlah sampai terlalu lebih sangat, sehinggakan abang angkat dan ketua kampung pun dapat liputan(TV3). Apa salahnya jika ruang itu diberikan kepada anak isteri atau ibu bapa mangsa-mangsa yang lain.

Dalam bab ini pujian harus diberikan kepada Mingguan Malaysia hari ini yang memaparkan wajah kesemua mangsa di muka depannya , walaupun gambar Sosilawati lebih besar.
Klik pada imej untuk membacanya dengan jelas.
Cukup tersentuh hati saya melihat gambar ini
Anak-anak ini kehilangan seorang ayah dalam tragedi yang cukup tragis disaat kita semua bergembira menyambut Aidilfitri.
Gambar dipetik dari Utusan Online

Jangan kita hanya simpati dan kasihan kepada Sosilawati sahaja. Kita perlu simpati dan kasihan kepada semua keempat-empat mangsa. Kita juga harus menyelami hati dan perasaan keluarga seorang pemandu, keluarga seorang peguam dan keluarga seorang pegawai bank. Jangan kita hanya tumpu kepada menyelami hati dan perasaan keluarga seorang jutawan kosmestik sahaja.

Kesemua mereka adalah mangsa pembunuhan kejam. Perompak yang merompak pun jika mereka bunuh mangsa, mereka akan tinggalkan jasad mangsa,tidaklah dibakar sampai jadi abu. Ini lebih kejam lagi dari perompak.

Saya berharap, juak-juak Pas, PKR dan DAP dapat berjuang untuk mereka-mereka ini sebagaimana mereka memperjuangkan keadilan untuk seorang pelacur dari Mongolia.


19 comments:

Anonymous said...

Terfikir aku.... apabila saudara seagama kita d bumi Palestin dibunuh oleh Yahudi, kita yang beragama Islam bersatupadu mengutuk dan berdemo dengan berapi-api menentang kekejaman Yahudi.... Malangnya apabila saudara seagama kita dibunuh dan dibakar Hindu kafir seolah2 tidak ada apa yang berlaku... Berapa banyak saudara seagama kita dibunuh oleh Hindu kafir... aku tak boleh lupa bagaimana seorang mahasiswa UKM yg buat kerja part time d petrol station d Perak diparang sewenang-wenangnya oleh Hindu kafir yang merompak. Kawan baik aku... arwah Idrus dibunuh oleh Hindu kafir dengan mengunci biliknya, disimbah petrol dan terbakar meraung kesakitan kerana mengambil tindakan terhadap pekerja Hindu kafir yang menipu majikan. AL FATIHAH kepada semua mangsa pembunuhan Hindu Kafir... Apakah tindakan kita terhadap Hindu Kafir paria yang boleh membuat apa saja pada penganut agama Islam sekelian lama. TIdakkah kita hiprokrit ... bertindak secara memilih.... Palestin lain, Melayu Islam lain... ? Renungkan apa yang akan berlaku, sekiranya yang membunuh dan membakar adalah orang Islam manakala mangsanya Hindu kafir paria….

© Elee Mardiana said...

Salam aidilfitri.
Saya sokong cakap rbf. Kalau Datuk Sosilawati tak turut terbunuh, agaknya berita tu senyap terus selepas sehari dua.

jiwakita said...

salam....

kalau mangsa bukan melayu pasti
melalaklah mereka menjadi juara
dan menyalahkan musuh politiknya..

adakah kes bunuh ini mereka akan
mainkan peranan yg sama?

pasti tidak..kerana mangsa bunuh adalah MELAYU!!!

siapakha yg patut mengambil tempat
menjuarai???...adakah ini bola tanggung yg hebat dan tepat bagi
pihak yg ada telor untuk bertindak???

tetapi berfikirlah sejenak...adakah ini ada kaitan
dengan politik kepartian...atau
individu yg rakus semata?

yg pasti ini adalah jenayah terancang...orangramai menunggu
pihak berwajip merungkai misteri
ini...

antara subjudis atau prejudis!!!?

Anonymous said...

Salam Faisal
Rangkap yang akhir tu memang pedas! Tapi itulah hakikat sebenar yang ada pada pakatan. Mereka 'memilih' siapa yang mereka hendak bela.

Nana said...

btol setuju tu..
kenapa keluarga mangsa2 yang lain xde dibuat liputan??

akupedulikhape said...

aku sedih melihat gambar keluarga allahyarham kamarudin tuh..tersentak aku...kehilangan org tersayang di saat semua org menyambut ketibaan syawal..:(

Anonymous said...

apa nak buat bang... dah adat dunia:

yang popular dipopularkan,
yang sederhana disederhanakan,
yang hina lagi dihinakan.

Anonymous said...

Tuan

teringin sangat nak C air muka ibu bapa n penjaga pembunuh 3 beradik hindraf ni!

wawa

AeminEdia said...

hukum karma bro .... manusia lebih suka memandang pada yang ada kedudukan .... pada penyangak-penyangak ni minta pihak berkuasa siarkan aje muka semua yang terlibat ...alfatehah kepada semua yang telah meninggalkan dunia ini ...

amnitpg said...

Sememang nya berita juga memilih bulu. katakan jika orang biasa mati seperti yang berlaku seperti Sosilawati ini, tak siapa pun peduli termasuk GAP atau blogger2 yang lain. Semua nya mencari rating .. mengaku lah semua anda memerlukan perhatian dan sokongan.

Anonymous said...

Tuan, betapa teramat sedihnya hati bila mangsa seagama dibakar macam pariah mampus dan ini terjadi dibumi MELAyu. Ini adalah satu pengajaran utk umat melaYU.

Alfatihah dan takziah utk keluarga mangsa.

Anonymous said...

pas dan dap memang bodoh, keje nya nak cari salah orang, tolong tak nak, macam mana orang nak percaya kat depa??

Anonymous said...

Hindu-Hindu Pariah ni patut dilupuskan je dari muka bumi Persekutuan Malaysia ni. Datang merempat ke negara Tanah Melayu lepas tu membunuh orang Melayu Islam pulak. Berapa ramai orang Melayu Islam yang kena pukul, kena peras ugut, kena rogol dengan Hindu-Hindu Pariah ni. Kepada semua orang Melayu Islam, jangan beri muka kepada Hindu-Hindu pariah ni. Diorang bangsa merempat takde maruah & hina kalau kat negara India, jadi kita tak perlu tunjuk baik dengan si pariah-pariah low class ni. Aku menyeru kepada semua orang Melayu Islam ayuh kita angkat senjata kita basahkan senjata kita dengan darah-darah Hindu Pariah ini! Jangan biarkan mereka memijak kepala orang Islam lagi. Kita dah tau kat mana alamat tempat tinggal mereka. Mari kita berjihad menentang si kafir Hindu Pariah!

Ilham-Kembara said...

Nyawa Melayu x berharga sesen pun bagi "pakatan" dalam negara ini.. Mungkin nyawa anjing mereka lebih berharga bg mrk. Inilah hakikat, teringat macam mana mereka jaja isu Kugan, TBH, Altantuya. Nampak begitu prejudis, keadilan yg diperjuangkan sgt terpilih.

Takziah kepada keluarga kpd ke4-4 mangsa

Anonymous said...

memang betul bila bangsa lain mampus parti pas,pkr Dap riuh rendah sampai nak berdemo satu malaysia tapi bila orang kita dibunuh orng india atau cina diam membisu,, apa yg mereka perjuangkan orang melayu yang menyokong 3 parti tersebut memang bodoh....

Abu Bakar said...

Aku tak terkejut kalau kes pembunuhan Dato' Sosi adalah untuk mengalih perhatian rakyat terhadap satu lagi kes berprofil tinggi yang kerap ditangguh oleh lawyer putar alam.

Al maklumlah pembunuh pun peguam kepada petubuhan perkauman yang haram serta ahli seumur hidup parti gangster dan pembunuh.

Wallahu'lam.

Ilham-Kembara said...

Sampai bila kita nak mengundi kaum lain di kawasan majoriti bumiputera? Apa kata kita buat kempen undi bumiputera untuk bumiputera. Kaum lain biar mereka berentap sesama sendiri di kawasan majoriti mereka. Sebagai contoh, MCA vs DAP dsb. Barulah kita tahu kejantanan sebenar MCA di kalangan kaum Cina. Ini sudahlah menang di kawasan majoriti Melayu, lepas tu kutuk balik orang Melayu yang pergi mengundi dia sprt. "Melayu pendatang", persoal perlembagaan dsb. Seperti kata Dr. Ridhuan Tee, kalau orang Melayu bertanding di kawasan orang Cina, mesti kalah. Kenapa kita tidak boleh buat benda yang sama? Nak kata setiakawan, sudah banyak kali MCA tikam belakang UMNO. Fikir2kan nasib kita di bumi yang dahulunya digelar Tanah Melayu!

Anonymous said...

darah anak2 melayu yg tahu harga nyawa dan maruah sdg mbara dlm diam..menanti saat utk bgolak mambakar hangus bangsa2 yg tak reti bahasa, keturunan estet yg bangsat tak tahu adap menghormati org Melayu.. menyiksa..membunuh..membakar..dibulan Ramadhan..!! Jenis keparat pariah ini hanya tahu bahasa dengan api, parang dan peluru.. baru seluruh bangsa mereka akan menghormati segala tolak ansur, budi bahasa org Melayu..
Peristiwa Sosilawati dll itu tidak akan terpadam begitu sahaja.. mgkin TV3, ASTRO dll skrg mula senyap kerana takut dendam org Melayu akan merebak...anda perhatikan lah...
tapi kerajaan kena membuktikan bahawa binatang2 pariah ini kena hukum dengan setimpal..atau org Melayu sendiri sedang menunggu untuk mengajar puak2 pariah ini sampai mereka tahu apa itu maksud menghargai kebaikan org melayu dan belajar menghormati...

Anonymous said...

aku memang setuju dgn korang..bila member(suspek peguam nie le)diorg buat hal semua senyap..mana pergi anwar yg diorg(suspek) ni bela dulu..mana org kuat Dap,Pas,Adil, Hindraf??? Kenapa semua senyap jer! Klau pelacur mongolia tu bukan lagi buat ceramah siap sampai buat tunjuk perasaan..siap bdoa ramai2 lagi..mmg betul la diorg ada tlibat dgn kongsi gelap,utk kpentigan diri n politik diorg..takut nak bsuara bimbang nanti group2 anjing "backup" diorg ni kene angkut.. Agak korang la siapa nanti yang nak jd pguambela musibat nie?? Kapal sink mesti ada punye., silap hari bulan semua anjing tu bleh lepas..