Wednesday, February 2, 2011

Krisis Di Mesir: Utamakan Bawa Pulang Yang Sokong Umno Terlebih Dahulu

Mengikut laporan terdapat 11,300 orang rakyat Malaysia sedang terperangkap di Mesir yang sedang dilanda krisis sekarang. Boleh dikatakan 70-80 % antara mereka adalah pelajar.

Sepertimana yang kita tahu, semalam Kerajaan BN telah mula menghantar bantuan kepada mereka. Baik makanan atau pengangkutan untuk mereka pulang.

Untuk mengangkut mereka pulang bukan kerja yang senang kerana jumlahnya terlalu ramai dan ditambah pula dengan keadaan trafik udara yang sendat di Cairo sekarang.

Sekiranya 11,300 orang itu semuanya mahu diangkut pulang ke Malaysia, maka kita memerlukan 28 buah pesawat Boeing 747 yang boleh memuatkan lebih kurang 400 penumpang untuk satu penerbangan.

Itu jika kita guna B747, kalau gunakan Airbus selain dari A380 maka jumlahnya penumpang kurang dari 400 orang lagi untuk satu-satu penerbangan.

Dalam situasi sekarang mana kita nak cari pesawat sebanyak itu untuk mengangkut mereka pulang ?

Kalau semua pesawat MAS dan Air Asia hendak digunakan untuk misi tersebut maka habislah jadual penerbangan di negara kita jadi kucar-kacir kerana tidak cukup pesawat.

Dari segi kos pula, ianya bukan kecik anak punya kos. Pesawat terpaksa pergi kosong dari KLIA ke Cairo yang memakan masa 9-10 jam kemudian ambil mereka dan balik ke KLIA pula, makan masa yang sama juga.

Majoriti pelajar-pelajar Malaysia yang ada di Mesir adalah penyokong-penyokong Pas. Disana boleh dikatakan kilang untuk melahirkan pemimpin-pemimpin Pas.

Oleh yang demikian saya mencadangkan kepada Kerajaan BN , jika hendak hantar pesawat untuk angkut mereka pulang, pastikan beri keutamaan kepada pelajar-pelajar yang menyokong Umno dan BN terlebih dahulu. Jangan pedulikan mereka-mereka yang menyokong Pas. Biarkan mereka melalak-lalak, utamakan orang kita terlebih dahulu.

Orang-orang seperti mereka tidak perlu diutamakan untuk diberi pertolongan. Waktu mereka susah baru mereka ingat nak minta tolong kerajaan. Waktu senang merekalah yang menjadi barua-barua menghentam kerajaan.

Selama ini mereka-merekalah yang sering menghentam Kerajaan BN kononnya zalim, rasuah dan sebagainya sedangkan dalam masa yang sama mereka menikmati pelbagai kemudahan untuk pergi belajar disana.

Kerajaan tolong pun mereka tetap kata kita zalim. Sekarang adalah lebih baik kerajaan jangan tolong. Biar kerajaan jadi benar-benar zalim kerana apa yang kerajaan buat baik selama ini pun mereka tak hargai.

Beri keutamaan kepada orang-orang kita terlebih dahulu sebagai menghargai sumbangan mereka selama ini. Jangan sesekali susukan kera di hutan.

Bila susah baru ingat kerajaan. Pergilah minta bantuan dengan KERAjaan Kelantan. Minta Nik Aziz sewa pesawat dari mana-mana negara untuk angkut kamu semua pulang. Jangan nak menyibuk minta bantuan Kerajaan BN.

Semalam saya juga diajak oleh Datuk Azeez untuk ke Cairo bagi membantu apa yang patut,tetapi saya tak dapat mengikutinya kerana ada kerja lain.

Saya tanya Datuk Azeez, nak pergi tolong orang Pas ke ? Dia jawab nak tolong semua tak kira Pas atau Umno kerana arahan PM supaya tolong kesemuanya.

Akhirnya orang Umno yang dikatakan jahiliah juga yang tolong, mana dia pemimpin Pas ? kenapa tak pergi tolong orang-orang mereka ?

Rombongan sukarelawan yang diketuai oleh Datuk Azeez berkumpul di LCCT sejak jam 3 petang semalam untuk bertolak ke Cairo. Sejam ke sejam penerbangan ditunda. Sehingga jam 11.00 malam tadi mereka masih belum dapat 'clearance' lagi dari pihak berkuasa penerbangan Mesir untuk berlepas ke Cairo. Dengar cerita mereka dah lunyai sekarang ini kerana dah 10 jam duduk menunggu di LCCT untuk berlepas ke Cairo.

Semuanya kerana kesesakan trafik udara dan lapangan terbang disana kerana semua orang nak keluar dari Mesir dan secara kebetulan pula Air Asia tiada hak mendarat di Mesir. Itulah yang membuatkan kerja semakin susah.

Ada sesetengah beruk yang yang tak faham duduk melalak dalam blog kononnya kerajaan lambat bertindak. Dia tak tahu yang kerajaan sedang bersusah payah berusaha. Apa kau ingat nak pergi angkut orang kat Chow Kit dan bawa ke Petaling Street ke ? Kalau rasa Pas terror sangat pergilah ambil sendiri bawa balik. Bercakap berdegar-degar , tapi habuk pun tarak.

876 comments:

1 – 200 of 876   Newer›   Newest»
blogenstarz said...

Bila berjaya dibawa pulang dengan selamat,mulalah mereka berkokok menabur fitnah terhadap kerajaan BN.
Mengapa tak mahu naik ROCKET DAP ?

Anak Lenggong said...

Yang ini saya sokong sangat,,sebab ada jiran yang saya kenal merupakan ajk PAS tapi pabila anak belajar perubatan di Mesir dia mintak bantuan daripada JPA..tetapi hari2 dok ngutuk kerajaan,,memang manusia jenis ni adalah manusia sial sebab tak mengnang budi..

Jangan tak tau Bro..Nik Ajis dah minta bantuan daripada kuan yew untuk menghantar jet untuk menganggkut balik penyokong mereka daripada mesir...rombongan mereka ini turut disertai oleh beberapa orang pemimpin PAS serta 2 orang blogger upahan mereka iaitu POJI@Perisik Rakyat dan Rahman@ Tulang Babi...mereka ni beru je bertolak dalam mimpi kah kah kah..

Wake UP! said...

Bro RBF. Tepat sekali saranan bro. Memang patut diutamakan ahli UMNO atau penyokong UMNO.

Kalau dah sokong PAS tu, tak payahlah terhegeh-hegeh nak mintak bantuan UMNO masa susah.

Tak sedar diri punya manusia.

Anonymous said...

tumpang tanya skit weh..duit kerajaan datang dari mana..??

Anonymous said...

Dewa Pok Nik kata tak perlu kapal terbang ambik pelajar balik m'sia sbb pok nik dah kuar fatwa pelajar pro Pas boleh balik jalan kaki,tak jadi masalah semua itu jihad kahkahkahkahkah.......

aik nak balik malaysia buat apa? joinlah demo kat sana tu supaya habis sstudy nanti bleh buat demo kat m,sia...

Pas Pis Pus

Anonymous said...

Bagi aku, aku sokong sgt saranan rbf ni. Bukan kerana tiada perikemanusiaan tp kerana risau digigit oleh anjing2 yg akan dilepaskan dari tersepit ini nti.

Apa2 pun gua tabik pd PM, Putera Umno, sukarelawan2 & semua yg terlibat dlm missi menyelamat ni tanpa peduli mereka yg ditolong itu akan mengucapkan terima kasih atau pun tidak.

ruang bicara faisal said...

kpd anon yg bertanya duit kerajaan dtg drp mana ?

tepuk dada hang tanya diri sendiri, berapa sen hang sumbang duit utk kerajaan ?

beruk2 pas yg duduk di mesir tu beri sumbangan apa utk kerajaan ?

duit kerajaan byk lagi nak pakai utk rakyat lain, bukannya nak perhabis kpd beruk2 pas yang di mesir.

Anonymous said...

Anon 1.34am, pakat-pakatlah 4 negeri pakatan Kedah, Kelantan, Selangor dan Pulau Pinang pi ambik sendiri 11,000 rakyat Malaysia di Mesir. Ambik lah sikit-sikit yang dari 4 negeri tuuh.. Kata banyak duit?. Takat tubuh bilik gerakan, tak payah laaahhh....

Ostaz Azizan kata, pelajar2 jangan urusan demonstarsi. Awat bodohnya dia ni?. Budak2 tuuu.. teloq pun tekesot, nak campor apa lagi. Depa pun dok tunggu Kerajaan BN Persekutuan saja yang boleh tolong.

Anonymous said...

assalamualaikum...
takkan nak tolong sesama saudara islam pon kene tengok sokong ''parti''ape dulu...

untuk pengetahuan saudara..ade diantara orang yang saudara gelar "beruk2 pas yang di mesir" tu la yang mungkin akan membimbing umat islam malaysia ke jalan yang diredhai Allah pada masa hadapan...

Anonymous said...

Astarafirullahal azim... kita bantulah masa depa tengah susah ni. Insya Allah, nanti depa kenang jasa kita. Dari musuh depa akan jadi sahabat paling setia.

Seorang pelajar PAS akan membawa bersama 2 orang ibu bapa, 3 orang adik beradik dan 10 orang sedara mara masuk UMNO. Percayalah...

Pak Tam said...

Duit kerajaan datang dari mana?
Duit itu datang dari hang punya poket. Kalau setakat sekupang dua tak payahlah nak tanya. Kerajaan cuba nak majukan negara, hang dan puak2 hang dok gasak kerajaan BN dalam dan luar negara. Bila jadi begini hang tanya pula duit kerajaan datang dari mana? Jika kerajaan BN tak maju, hang pun tak boleh cari makan, entah merempat di mana-mana...

ruang bicara faisal said...

kpd anon 1.53

mesti nak tgk parti apa dulu. nik aziz kata org umno jahiliah. org jahiliah jahat2, dan tak tlg org. so, kita kena jadi jahiliah.

tentang membimbing, takdenya pemimpin pas yg blh mebimbing. semuanya kerja memecah belah umat.

tanpa pas islam lebih kuat di malaysia.

ruang bicara faisal said...

kpd anon 1.56

takdenya org2 pas yg nak buat seperti yg anda kata tu.

mereka2 semua itu hipokrit. waktu nak minta tlg ja baik. time senang mereka tikam belakang kita.

Anonymous said...

Damn! Your post wasting 5 minutes of my life. If you don't have anything better to say, just shut your effing mouth!

Anonymous said...

Hey bodoh,duit kerajaan dtg dr rakyat.takat blaja smp spm pon ntah lepas ke tk tu,baik duk umah isap gam jela

Anonymous said...

hek eleh..apa la pro umno ni..najib nak tunjuk 1malaysia dia..kau apa bising2...lagipun dia mmg pm..kau balik tgk kamus apa maksd dan keja pm.. ni xsklh rasanya...nak menabur fitnah apanya?dah kerajaan buat bnda salah..xkan nk senyap..kl yg senyap tu,yg dapat projek kaya2 la tu..apa la plk roket dap ni..tu lmbg bendera la adooii..dah nama lagi JPA..mesti la kena bantu..apa laa punya komen ni..kau tu yg buat fitnah nik aziz dh mnta bntuan kuan yew..siap sumpah seranah lg..kau ni xubah mcm ...lagipun nampak mcm pengecut je..kl berani jom debat dgn saya are_niss1990@yahoo.com

Anonymous said...

Saya setuju dengan RBF dan saya sarankan semua penyokong BN naik pesawat dan yang kata kerajaan zalim tu balik naik feri Indon. Ada cara tak?

Dari orang PAS melalak terpekik terlolong tak tentu arah lebih baik doakan keselamatan semua pelajar kita balik dengan selamat.

Anonymous said...

ORANG PAS TAU KENANG BUDI KE?? MACAM MELEPASKAN AN**NG TERSEPIT.

Anonymous said...

pelik2 aku tgk korg sumer..ni la problem sstgh manusia..org bpolitik dia pn nk bpolitik jgk..tp mnunjukkan kebodohan yg mlampau2.."mlepaskan anjing tsepit la apa la"..merapu je..contohilah skit sifat terbuka PM DS Najib tu dia tunjukkan sifat kpimpinan dia dlm tangani isu ni..jgnla tunjuk pnyokong UMNO yg "noob" sgt..

Ikemal said...

bengong. bawak balik semua la. nak kisah apa sapa sokong umno k dak.

afique said...

cuba jgn jd BODOH boleh tak?? kami pelajar2 disini dh ckup tertekan dgn suasana sini. jd tak payah laah nk jadi BANGANG dgn berlaku racist cmni. otak tuhan bagi guna dgn PANDAI. kami pelajar2 sini berkecuali tak terlibat dgn mna2 politik malaysia pn. antara nyawa kami & pendirian politik mna lagi penting??? tepung dada guna akal minda. sekian, terima kasih.

afique said...

cuba jgn jd BODOH boleh tak?? kami pelajar2 disini dh ckup tertekan dgn suasana sini. jd tak payah laah nk jadi BANGANG dgn berlaku racist cmni. otak tuhan bagi guna dgn PANDAI. kami pelajar2 sini berkecuali tak terlibat dgn mna2 politik malaysia pn. antara nyawa kami & pendirian politik mna lagi penting??? tepung dada guna akal minda. sekian, terima kasih.

Anonymous said...

sejak bilakah pelajar terlibat dgn politik ? mengapakah bnde sebegini menjadi isu sedangkan semuanya memegang pasport merah bertulis warganegara malaysia. yang memolitikkan pelajar ialah pegawai kerajaan di sini. bukannya pelajar itu sendiri. (penduduk mesir yg x sabar nk diangkut balik ke malaysia)

Anonymous said...

SUMPAH AQUH SOKONG!!!

Anonymous said...

fuck ur wife 1 time 1 week la faisal

Anonymous said...

weii..xyah la nak mai amek ktorg kat mesir nih..bia ktorg mmpos,kbulur kat sni pon xpa..x hingin dok senegara ngan berok2 cam korg..korg ckp mcm dwet tu umno yg punya 100%...korg ckp lebat2 xsedar dwet krajaan tu mai dr segala cukai,myk naik mlmbung-lmbung,e2 semua d kutip drpd rakyat malaysia..xkira la pas ke umNGOk ke...apsl la bebal sgt korg nih..mkn semut ke?? blaja tggi2,bebal nye mnmbah2...

Anonymous said...

memang pndpat dan cadangan yang BODOH,nampak sangat BN takut semua pelajar mesir balik,lebih2 lagi tkut menghadapi PRU akan datang kerana majoriti pelajar MESIR adalah ahli PAS...usah takut wahai ahli BN,kami sentiasa mengejar BAYANG2 anda,kebenaran PASti akan datang..walaupon umno didahulukan,PAS dikemudian...

Anonymous said...

kalau orang pas lari dari Mesir sebab takutkan demo, memang cam ayam betina, sama cam pemimpin pas kat sini, gambar tengah bah tapi bukan sebab nak bantu tapi takut mati lemas, patutnya dia orang pun ikut demo, belajar cara demo orang arab tu, dan korang praktikkan dulu kat serambi mekah tu,

Anonymous said...

lawak la blog ni..huhuh

bawa pulang penyokong umno dulu tak memberikan kesan langsung terhadap pelajar2 di mesir sebab berapa ketul je penyokong umno kat sana...

lg 1, terima kasih kpd kerajaan umno BN kerana membantu membawa pulang pelajar2 malaysia..tapi tak bermakna mereka akan menutup mata, mendiamkan diri drp kerosakan2 yg cuba diselindung oleh kerajaan...mereka punya akal utk berfikir...mereka bukan robot...

Anonymous said...

ginilah manusia akhir zaman..ingat Allah banyok.

Hahn said...

Bila kerajaan bantu siapa saja yang berdaftar di kedutaan sudah terang lagi bersuluh. Itu lah dia boleh di simpulkan menjadi penyokong kerajaan.

Mangkuk mangkuk binatang belaan PAS tidak berdaftar di kedutaan mereka berdaftar dengan persatuan freemason mereka yang telah lama ada di sana yang pro PAS. Mereka lagi benci kerajaan. Lagi pun apa nak di takutkan itu bukan negara kafir malah negara Islam. Negara saudara seugama kita.

Cari tak jumpa. Alamat terkahir tiada. Pergi melingkup lah! atau bahasa paling halus, pergi mampus lah!

freezer_91 said...

a very nice post bro...;)

it opens up my mind.

klau nk kira wang, bleh dpt dr mna2 la bro, xkire parti.

kalau Allah nk pnyokong BN mati kt Mesir pn akan mati jgk klau dh tkdir dia mati...

ttg mnta duit jpa or sumthing like that, it is ur job as a government.rite? kalau pas memerintah pn, phak bn akn trut mnta bntuan jgk nk belajar..bukan begitu bro?

im here not to condemn ur party or wutsoever, but fikirkanlh keluasan...
Sometimes, posting an entry is not wut comes first in ur mind but wut comes second. After u think about it, then comes the real entry...

btw, klau nk tggl pn xpe...cuz sumthin hppens for a reason.. klau nk trhempas flght tu spe yg thu..;)

juz my opinion bro...no offense..=D

Anonymous said...

subhanallah...macam ni punya org pon ada! Kami dlm bahaya di mesir pun masih pilih bulu ka?? Dlm iC ada tulis warganegara BN/PAS @ sewaktunya ke..kami warganegara malaysia.tnggjawab kerajaan malaysia la.tak kira siapa pemerintahnya.

Anonymous said...

kalau saye penyokong umno.
dapat la balek ye.

nty mati ltak bndera politik masing2 yew ganti batu nisan...nape bodoh sgt pmikiran org mlayu zaman skang..mcm mane mlayu xjatuh.cmni ke nk nek kn islam...xyah mimpila.

Anonymous said...

salam...astaga...dlm kdaan gentng mcm ni pon msih pikir pasal parti politik...mcm mne bangsa sndri nk maju kalo nk slmat kn org pon nk kne pilih parti....ptutnye kite kalo nk tolong org x pikir sume mende 2...biar org pikir yg bkn2 asal niat 2 betul....ptutla org melayu xleh nk maju smp skrg....zaman moden tp pikiran msih lapuk....renung2 kn lah

Anonymous said...

sebenarnya ikhlas ke tak kerajaan nak tolong ni??

kalau ikhlas pun, kenapa ada suara2 sumbang yg mengatakan nanti mereka yg dibantu tidak akan menyokong kerajaan..tolonglah, jangan jadikan evakuasi ini sebagai isu politik...

Anonymous said...

hotak ko tahap kritikal.
hardcore umno ko nih.dptduit x?hidup mati umno.tampal bendera bn kt batu nisan.

Anonymous said...

kite nk bwat satu bende tu niat mesti la kerana Islam.. Islam x mengajar kite ntuk pilih2 spe yg nk kite tlg.. as long die org Islam.. kite kene tlg die.. sedare nie bwat malu org umno je.. nk tulis bende tu pikir la dulu.. jgn kasi malu org umno ngan pikiran cetek sedare nie..

Anonymous said...

salam.maaf saya bersuara disini.saya selaku salah seorang pelajar ingin memberi jawapan dari skop pandangan saya.yang berada di Mesir itu adalah brothers dan sisters kita semua.semua adalah umat Islam.jadi bagi pendapat saya tiada isu parti di sini.

insyaAllah kebanyakan pelajar yang melanjutkan pelajaran di tanah Mesir itu adalah dalam bidang perubatan dan pergigian.adakah saudara secara tidak langsung juga menyarankan bahawa jika mereka berkhidmat beberapa tahun akan datang mereka juga harus mengutamakan pesakit pesakit yang menyokong parti yang mereka sokong terlebih dahulu?

sekali lagi saya mohon maaf jika tersalah kata.mungkin pandangan kita berbeza :)

negara perlu menegakkan cara islam.menyatukan umat islam.itu yang lebih penting.

salam.

Anonymous said...

cmni bru PURE MELAYU!
cantek bro..

Anonymous said...

camni bru pure melayu!!
pemikiran msti cetek beb.
bru melayu boleh maju.

Anonymous said...

kalau xnk tolong xyah tolong.
ckp lebat.

Anonymous said...

kpd anon 1.53

mesti nak tgk parti apa dulu. nik aziz kata org umno jahiliah. org jahiliah jahat2, dan tak tlg org. so, kita kena jadi jahiliah.

tentang membimbing, takdenya pemimpin pas yg blh mebimbing. semuanya kerja memecah belah umat.

tanpa pas islam lebih kuat di malaysia.

Anonymous said...

Bila berjaya dibawa pulang dengan selamat,mulalah mereka berkokok menabur fitnah terhadap kerajaan BN.
Mengapa tak mahu naik ROCKET DAP ?

Anonymous said...

semua org meLaYu Islam kot..dh saaT2 cmnie..ketepiKanlh sume 2..jgn nk nguTuK2 jea..

Anonymous said...

ni nk kasi cnth yg simple..
klo la korang jd doctor..korng nk tye dlu ke "cik nie UMNO ke PAS???"
nonsense gler la klo korg tye cm2..lbih baek xya jd doctor..g ngaji bnd len..

sme la klo dgn kerajaan..klo tym gawat cni pn korg still lg nk m'persoalkn sttus politik 2..mmg la korang ni xde akal..bg je jwtan 2 kt owg len..wat pe la nk pikul tggungjawab yg Allah kasi 2,,tp xtaw nk b'tnggujwb lngsung!!!!!

sposely la en..klo da tau BN 2 da nk jatuh.mase nie la nk tarik hati "org2 PAS" 2k join UMNO..xrse ke nie pluang yg sgt222222 BESAR????
bkn korng kte ke MESIR melahirkn pimpinan2 PAS...so klo keadaan da jd cmni..of cos la kte le tarik drg....

len kali gne la akal yang ALLAh berikan sblm nk tulis bnd2 nie...
=)

Anonymous said...

erk?humanity mane?nk tlg org pon nk kene tgk party ape ke?mknenye tlg tuk mndptkn blsn a?knape kite smua xbleyh bersatu?xphm xphm~korang taw x kebykn drpd mereka2 tu..umo xckup pon lg nk mengundi~pehal bising2?

Anonymous said...

seronok baca tulisan blog orang-orang berfikiran cetek ni~

Anonymous said...

astaghfirullah al-azim......

Pena Maya said...

saya bukan orang pas.saya bukan orang umno.saya hamba Allah..

tetapi just nak cakap...

"Allah SWT melihat semua perbuatan kita.Allah SWT tahu niat kita.Allah SWT tahu setiap yang terkandung dalam hati kita."

manusia paling baik antara kita adalah yang paling baik takwanya.

bkan orang umno,bukan orang pas..

:)

hunterjb said...

salam..

kalau ikut cadangan kau ni.. aku rasa malaysia kena bahagi kepada 2 bahagian, malaysia A, bawah pemerintahan BN, dan malaysia B, bawah pemerintahan PR,so boleh la kau cakap macam tu, sebab masing2 ada kuasa untuk arahkan ketenteraan agar dapat memberi bantuan kepada penyokong parti masing2.. baru adil..

masa tu baru leh tengok mana negara yang maju, malaysia A ke B. dah tahu semua yang ada kat MESIR tu RAKYAT MALAYSIA, kenapa pulak nak di beza2 kan. ko pro sana, aku pro sini, profesional la sikit bro.. jangan mentaliti mcm org kelas ke 3.

andailah PR yg sedang memerintah skrang, dan penyokong BN pulak yg ramai di MESIR, agak2 kalau cadangan kau ni diguna pakai masa tu LOGIK x??

lu pikir la sendirik....

Azhari Kaherah said...

ada je ek org yg hasad dengki kpd org2 yg bljr agama ni.
knp la kte x blh duduk semeja berbincang baik2??? kalo x salah orang x sebut.
apa-apa pun terima kasih byk2. Allah jua la yg dpt mmbalasnya.
saya berharap kte blh bersikap lbih profesional. jgn takut dgn byg2 sndri...

Hellioz said...

macam gini sekali lu orang punya taksub main politik?

bape sen la agaknye lu kena sogok buat artikel brainless macam ni.

sigh~
lepas ni lu boleh tukar agama kayh
sembah barisan nasional.
faith lu kuat dengan barisan nasional kan?
nice.

keep on worshipping.
malaysia memang 'perlukan' ramai tahi politik macam ni.
baru meriah political scene dekat malaysia.
aite?

keep em coming dawg.

Anonymous said...

blog paling bodo pnah aku bc....

Naqib Mohamad said...

tak payah la dok politikkan benda ni. habeh semua nak di politikkan. kenapa tak cakap malaysia airlines angkut orang BN, airasia angkut orang PAS?

red army said...

nyawa manusia pun korang nak politik kan ke, memang babi politik la korang. nak diskriminasi sebab pegangan politik pulak. mereka tetap anak malaysia.

red army said...

serius artikel ni taraf berfikiran otak kat lutut, nyawa manusia pun nak dipolitikkan ke?

Anonymous said...

ruang bicara faisal

hg dok msia leh la sembang mcm tu.cuba klu dok kt sana tgk..tah2 dah teriak pa...bukan bleh kira org zaman la..

Anonymous said...

Muasabah dirilah wahai penyokong PAS ni baru sikit dugaan Allah terhadap hambanya dah tulaah kerajaan bagi biasisiwa belajar kat sana balik dok kutuk kerajaan BN orang umno...sekarang ada musibah kelam kabut mintak tlg pi angkut blk ingat senang ramai tu...so lepas ni jangan dok kutuk kuat sgt fikir2kan lah....

red army said...

semua parti politik kat mesia ni 2x5 sama hipokrit.nyawa manusia tu bhai. bukan ayam, bukan babi bukan ikan nak dimakan.

Anonymous said...

Saya SOKONG saranan ini 100%. PAS hantarlah roket DAP bantu penyokong mereka di Mesir sekarang. Lagipun bukankah Nik Aziz dah kata UMNO Kafir dan penyokong UMNO Jahiliah. Takkan nak orang Kafir Jahiliah pula bantu penyokong suci mereka yang terkandas tu.

Kalau tolong pun tak akan dihargai. Yang BAIK mereka tak nampak selama ini pun. Bersyukur itu tidak dalam kamus mereka. Kamus PAS adalah BENCI, FITNAH, HASUT, MAKI HAMUN, TIDAK RIDO walaupun atas kematian Beng Hock.

red army said...

to bro WAKE UP!
kenapa nak bezakan pegangan politik baru boleh diselamatkan. still rakyat malaysia gak.

red army said...

bro ruang bicara faisal,
parti kau pun hipokrit. gak. masing2 hipokrit. apa, manusia semua perfect ke. kemanusiaan macam ni pun nak meletakkan akal kat lantai. konon parti kau hebat, perfect tak hipokrit. firaun betul punya pemikiran.

Kacang Hijau said...

Ramai orang Be End selalu keliru, yang mana kerajaan Malaysia dan yang mana parti pemerintah.

Kerajaan Malaysia x sama dengan parti pemerintah ya tuan-tuan dan tuan-tuan yg berfikiran emosi macam kanak-kanak dan perempuan tengah period.

Kerajaan Malaysia mempunyai tanggungjawab ke atas keselamatan warganegaranya, tak kira la dalam mahupun luar negara, selagi masih memegang passport dan kewarganegaraan Malaysia.

Kalau macam ni la pemikiran orang-orang UMNGOK, tak hairan la kalau orang-orang kita terus melayu dan layu dan layu.

Apa la salah pelajar-pelajar tu sampaikan dituduh sebagai produk PAS, pengutuk negara? Wah, hebat betul tuan-tuan dan tuan-tuan yg berfikiran emosi macam kanak2 dan perempuan period macam kalian ni ya. Sudah ada kasyaf, boleh nampak masa depan 11,000 student yg sedang melanjutkan pelajaran di Mesir sana.

Sendiri fikir la wahai saudara Faisal, andai kata anda eksiden di negeri Pakatan Rakyat, dan pemimpin2 PR menggunakan metodologi pemikiran sama macam anda...

DAH LAMA ORANG ORANG UMNGOK MACAM ANDA BERKUBUR DI TEPI LONGKANG!

Kacang Hijau said...

hek elleh..komen kena moderate ke? Bacul la lu..

Radzuan said...

syabas bro RBF...
saya sokong...
puak2 pas ni memang tak boleh bagi muka, biarkan dia rasa susahnya hidup ini bila berlaku porak poranda mcm tu, biar depa sedaq mcmana azabnya..
dengan pengalaman itu nanti barulh dia sedar kot..nak joint demo2 yg puak dia kt sini nk anjur...
dia org berlajar sampai ke Jordan tp bila balik sini sama aja bodohnya dengan puak2 mereka disini

red army said...

to blogenstarz,
kau ada bukti mereka tabur fitnah? ada tak? sila tunjuk kalau ada bukti

red army said...

oh aku lupa. nyawa pemegang politik yang selain BN tak bernilai. ahaks~
sangat hamjad.

MIA said...

kami pelajar2 perubatan kat sini tak terlibat dengan apa apa politik di malaysia. please lah, kita ni saudara sesama islam, ini melibatkan nyawa kami students kat sini.

red army said...

to bro RBF,
kalau katakan yang memerintah dekat mesia ni parti pembangkang. dan kau, pelajar mesir. apa perasaan kau?
kau tak pernah ke nak letakkan diri kau dalam situasi tu? serius bodoh punya artikel.
yang baca blog kau bukan budak mesia je. tapi negara luar pun baca. pelajar mesir pun baca.

Anonymous said...

nampaknya pro PAS melenting-lenting baca posting kali ini..

RBF saja nak cetus isu, Kerajaan Mslaysia tak ada niat nak pilih kasih pun.. tolong semua

Moga rakyat kita selamat, pelajar-pelajar kita selamat.. dan bersyukurlah pada kerajaan kita hari ini yang apat menjaga keamanan negara kita MALAYSIA. Jauhilah demo-demo jalanan yang menganggu keselesaan orang lain

wasalam

Anonymous said...

Saudara silap kerana mengchop hampir setiap pelajar ugama adalah orang Pas..kalaulah begitu saudara telah membuat pengakuan terbuka bahawa mereka yg berpengetahuan ugama adalah orang PAS.Jadi dari premis tersebut kita bolih menganggap mereka yg cetek ugamanya adalah orang Umno.Sya sarankan saudara perbetulkan andaian saudara kerana dengan pengakuan terbuka ini membuktikan apa yg di dakyah PAS itu betul bahawa ahli Umno terdiri dari orang fasik dan.....ini akan menyusahkan perjuangan Umno di masa depan.Lain kali berhati hatilah memberi kenyataan terbuka agar tidak memakan diri atau menyusahkan parti walaupun niat saudara untuk mendapat "political mileage".Satu lagi jangan di ulang perkataan belanja kerajaan kerana rakyat sudah tau apa itu kerajaan dan darimana hasil negara diperolihi .

Anonymous said...

wehh serious aku support bn.. so klu ade ape2 hal tolong aku aje la.. sbab aku ngampu bn sampai ke jari kaki.... biarkan je pnyokong2 pas tuh.. mereka bodoh.. ahahahahha... weh klu nak bawak balik pnyokong bn jer sukati ko ajer.. ahaha. nyawa orang mane penting sangat an?? x gitu??.. lengkali klu minyak naik barang naik.... kasik kat penyokong bn jer la... blogger ni makhluk paling bijak dalam dunia ni ahahahhaa

Anonymous said...

artikel yg sgt baik pd pendapat aku...walaupun umno didoa laknat dan disolat hajat supaya musnah, umno itu jugaklah yg membantu mereka akhirnya...malah, org2 umno tak pernahla pulak mendoa laknatkan ahli2 pas itu...
apa2pun, doakan je semua selamat kerana mereka tetap saudara seagama kita...hanya ahli pas sahaja yg menganggap hanya mereka yg lebih Islam berbanding org lain...

Affan said...

nanti kat akhirat, ditanya siapa saudara kamu, jawab lah, penyokong2 BN saudara kami.

yay!

sampai dah tahap macam ni pun main politik? tahniah

Anonymous said...

saya sokong apa yg rbf cakap tu, itu adalah fakta!

Anonymous said...

apela korang semua ni...komen yg bukan2 je...yg aku faham psl artikel ini ialah SINDIRAN terhadap mereka2 yg menyokong pembangkang...supaya mereka muhasabah diri...jgn dok doakan kemusnahan org lain sebab kemusnahan itu hanya menyusahkan...lihat sendiri skrg, asyik dok doakan kemusnahan org last2 yg dikatakan penyokong sendiri yg susah di sana...kan susah tu...jadi hargailah keamanan dan kesejahteraan yg kita ada skrg ni...doakan keselamatan saudara2 kita dan smg dpt dibawa balik dgn secepat mungkin....amiiiin
*atas pagar*

HHalem said...

Bro,
New knowlwedge to me.

Landing rights and what not.

Kalau jauh 9 jam.
X boleh pakai diplomatic right ka untuk transit kat mana-mana?

Kumpul kat negara terdekat. Trabiah dulu. kemudian Usung bawa balik. Tarbiah lagi sebelum lepas.

Atau x yah tarbiah. Bawa balik tu pun dah cukup tarbiah secara buatan.

By the way Bro. Mohon dilinkkan blog saya ke Blog Bro.

Tq

Anonymous said...

Salam,sesuatu kejadian itu berlaku adalah atas kehendak Allah. Kepada ibubapa pelajar Mesir dan pelajar yang selalu menyalah pihak berkuasa baik dalam media,blog dam facebook,ini adalah ujian oleh Allah kepada anda.
Diharapkan semua rakyat Malaysia mendoakan rakyat kita di Mesir semuanya selamat dan selamat pulang walaupun mungkin ketibaan mereka lewat...

Anonymous said...

waaah 'cerdik' sungguh.....
MELAYU sungguh pemikiran penulis blog ni..bgs2!!!
sgt2 KETUANAN MELAYU......

Anonymous said...

rbf,
tak bole camtu bro. sepatutnya sokong umno dikemudiankan. sebab yang tak sokong kena balik cepat, ada demo lak jumaat ni kat kedutaan
mesir...

-adusss-

Ling2x Loboss said...

BN ke PAS, theyre human too u lifeless moron~!!! Nak beza2x buat apa????? Gosh ur all insane~!

Anonymous said...

semua nak politik.
kalau nyawa keluarga kau dipolitikan nak?

boleh mampus semua extremis politik
nanti mati ada tanya
siapa parti kau sokong?

Njah said...

kpd anon yg bertanya duit kerajaan dtg drp mana ?

Orang macam ini jahil betul.
Duit kerajaan datangnya dari rakyat. Setakat itu sahaja dia berfikir. Siapa kerajaan yang memerintah, kalau tidak Kerajaan Barisan Nasional. Jadi berterima kasihlah dengan kerajaan, jangan pandai nak mengutuk sahaja. Sebagai contoh, kerja dengan kerajaan BN dalam masa yang sama menikam kerajaan. Bila tanya ini duit rakyat, itu sahaja jawapan

Anonymous said...

macam ni ke orang islam!!! walaupun berlainan parti tapi agama tetap satu!!

Anonymous said...

Negara kafir seperti Portugal telah menghantar pesawat komersial untuk membawa pulang rakyatnya serta rakyat negara asing ke negara mereka secara percuma.Ada juga ramai rakyat Malaysia mengikuti penerbangan tersebut.Mereka telah menjalankan amal jariah tanpa memilih samaada rakyat mereka atau tidak atau pembangkang atau sebaliknya.Tapi saudara rbf masih lagi dgn cara lama totoknya dgn mengasingkan penyokong Pas atau Umno.Jangalah asyik berpolitik kerana ini melibatkan keselamatan serta nyawa manusia.

Anonymous said...

bila manusia mengutamakan parti politik dari agama. kalau ko yang tulis blog ni skrg ade kat mesir tuh, nak ke pilih kasih? bangang!

jiwakita said...

salam.........


KESIMPULAN NYA DI SINI...BAIK BLOGER,ANON,ATAS PAGAR,PRO BN,PRO PAS & all...

BERTELAGAH 'tegangkan batang yg basah'SESAMA SENDIRI DI "rbf"..

realitinya..

"KERAJAAN MALAYSIA SAMA SWASTA,PEMIMPIN KERAJAAN DAN PEMIMPIN BN YG BERI BANTUAN
PELAJAR DI MESIR CAIRO


"..........................
............................
............................"
(ruangan kosong atas dari
kerajaan negeri,pemimpin negeri,
pemimpin PR utk di isi jika ada)

TIDAK ANDA SEMUA...HEHEHE

***NIAT tuan RBF hanya menduga akal
kalian yg ada.....

Anonymous said...

x matang lgsung....

Anonymous said...

"waktu mereka susah baru mereka ingat nak mintak tolong"
hello. ni bukan masalah mintak tolong. sepatutnya x payah mintak tolong. ni memang TANGGUNGJAWAB kerajaan.

Pemimpin yang baik itu yang melakukan segalanya kerana ALLAH!

Anonymous said...

"waktu mereka susah baru mereka ingat nak mintak tolong"
ni bukan masalah mintak tolong! ni memang TANGGUNGJAWAB mereka yang mengaku pemimipin dan kerajaan.

SokongPasJadiPengkhianatNegaraKe? said...

ni namanya bodoh sombong, dahla bodoh sbb tak tau nak beza antara tanggungjawab ngan jasa kerajaan PERSEKUTUAN, kena plak sombong nak bawa pulang yg sokong umno dulu..kire nyer kalu yg sokong pas ni pengkhianat negara la? boleh ditinggalkan mati kebuluran kat sana la? memang baguslah acuan kerajaan "hakmilikkekal" umno skang..

Anonymous said...

apa yang penting agama..bukan parti...adakah seseorang itu islam yang sempurna jika saudara sendiri tidak dapat dipimpin ...aurat x tutup...bila dah nama kerajaan...kebajikan semua rakyat kena jaga...x kira la dia dari parti mana-mana..itu dah tanggungjawab kerajaan...soal kenang budi plak, jangan mengharapkan apa2 balasan..cuba bayang kan kita salah seorang yang berada di mesir..apa perasaan kita sekarang...bagaikan telur di hujung tanduk..fikirkan lah..

kepoklekor said...

weh.. drpda wak blog gini..
baek tdo la.. g masjid ko..
g wak amal byok la...
mu mati esok xcari hang jebat,,
xcari hang tuoh..
mu cari Rasulullah s.a.w jgok..
byok2 la wat taubat nasuha...
ni yahudi blako nih...ohh..berat2..
padahal duit tu hok rakyat jgok..
bape2 sen pon klu cmpur blako byok la weh! mu jah xnapok.. berat2

Anonymous said...

terbaik!
setuju dgn penulis.

Anonymous said...

As salam,

Saya ibu pada salah seorang pelajar di sana. Kebimbangan saya boleh anda rasa? dalam hal ini politik tolak tepi. Dah tugas kerajaan yang diamanahkan mengurus wang rakyat, tentulah semua rakyat minta bantuan kepada yang memerintah. Jika kerajaan PR yang memerintah, mereka pula yang wajib pikul amanah ini.

Jangan buat majlis itu majlis ini boleh guna wang rakyat tanpa berkira. Tapi nak selamatkan nyawa rakyat yang akan berbakti pada negara berkira pula.

Saya bukan ahli Bn atau PR. Tapi tetap taat pada pemerintah yang tak paksa saya buat maksiat pada Allah.

Anonymous said...

bodoh tak bertempat lah kau ni...
bengong...otak ltk mne??
lutut ka??
org plg xbtoi pnh ak jumpe....
sian kt mmbe ak tau x...
tggu la pmlsn nty...

Anonymous said...

bodoh tak bertempat lah kau ni...
bengong...otak ltk mne??
lutut ka??
org plg xbtoi pnh ak jumpe....
sian kt mmbe ak tau x...
tggu la pmlsn nty...

Anonymous said...

summmmmpah bodoh.ni yg tulis ni ta skolah ea?yg sokong article ni pun same.bodoh.duit scholar tu,duit sume rakyat.bodoh.sume org byr cukai.bukan umno je.bodoh.alahai,.sedih betol ak bce entry ni.camni ke mentaliti melayu?oi.ta kesah la diorg bulan ke,dacing ke,roket ke,yg penting diorg tu bakal2 pemimpin.anak2 cucu korg nanti,diorg yg lead taw tak?!klau diorg boleh buktika pas lg bgus,y not.BUKAK LA MATE TU SIKIT MELAYU!

One Sensei said...

Tak perlu politikkan isu ini. Tanya sendiri students kita yg kat sana mcm mana keadaan mereka.

Anonymous said...

Mungkin dalam hal ni,tak perlu nak perikatkan hal politik sangattt.Ini hal selamatkan rakyat Malaysia dekat sana.Janganlah nak ambil kesempatan nak pupuskan orang PAS pulak.Nak lawan cara adil la.
Dan orang kafir sekarang tengah suka tengok orang Islam bergolak,korang lagi nak tambahkan kegembiraan dorang.Pikir matang sikit.

ummu uswah said...

tak kesah la parti apa. tapi apa yg kita buat akan disoal nanti.

alangkah baiknya UMNO, PAS, PKR dan semuanya kembali pada ISLAM dan praktikkan.

tips to UMNO, PRAKTIKKAN Islam secara keseluruhannya, mesti seluruh rakyat Malaysia akan sokong UMNO. UMNO nak sahut tak cabaran ni?

nun manjung said...

red army tu menyalak tak tentu hala tu pe hal. puak pasNGOK yang dah terlepas la tu.dah tak de kerja lain nak mengutuk je kerja dia...

The J Thinker said...

Kelakar sial nak mampus. Orang dah nak mati, nazak kat sana. Boleh lak kau pk nak utamakan UMNO/BN dulu.

Agaknya kat akhirat nanti Allah tanya eh kau ni UMNO ke PAS ke? Allah tanya ke?

HAHAHAHA, Lawak sial.

Dude, duit kerajaan tu duit rakyat lah mangkuk. Yang bayar duit cukai siapa? Duit rakyat lah mangkuk. Duit JPA, MARA, duit rakyat lah mangkuk.

Jadi PAS/UMNO/BN/ segala macam parti berhak nak balik. Sebab duit rakyat lah mangkuk.

Sekian mangkuk.

===

Kau tak belajar Mesir, kau tak tau agakanya macam mana keadaan kat sana. Separuh mati. Assobiyah nak mampus. Agaknya kalau nak dekat mati, bukan sebut nama Allah kot. Ko sebut nama UMNO.

Parti hanya parti, NYAWA PENTING. Cetek sial

Lawak2

Anonymous said...

bajet bagus... gie ar nak sgt slmt kn org yg sokong umno tue kn!! org2 tue sumer yg akan habiskn duit rakyat, duit org bayar zakat, duit cukai n so on... pastu bodoh gie hutang ngan UN.. hutang lama x langsai, hutang baru dah timbul.. sblm nak tulis tue, cermin diri tue.. kalo tgk cermin nmpk muka mcm pemusnah Msia, 'bagus ar, harap2 sedar diri yer'.. jgn makan duit org erk~

Anonymous said...

Sdra Afique & rakan2 pro PR sekalian,
Dari komen2 anda nampak sgt anda x baca & fhm apa yg rfb & forumer2 lain maksudkan.

Artikal rbf ni MENYINDIR pemimpin PAS yg gemar menandang rendah dan menjahilliahkan UMNO w'pun pd dasarnya UMNO telah byk BERJASA pd rakyat Malaysia.

Jika benar Afique tidak tertakluk dan taksub pd PAS, knp ayat2 yg diluahkan mengambarkan betapa bencinya anda pada BN, sedangkan artikal ini hanya "SARANAN" walhal pd hakikatnya kerajaan BN tidak langsung memilih bulu dlm memberi bantuan.

Kami tidaklah sejahat spt yg anda fikirkan. Kami tidak mahu pulau memulau, tidak mahu sembahyang 2 imam dan tidak mahu memandang jijik pada mereka yg tidak bersepandapat dlm politik.

shahirahkhairudin said...

setuju dengan Ling2x Loboss

kenapa sampai nak tolong saudara senegara pun nak amik kira BN ke Pas? fanatik sangat dengan politik pun tak bawa kita ke mana. buat dosa kering je kutuk orang sana sini. tak paham la. pelajar kita yang kat sana tu berjihad menuntut ilmu pun korang nak label dengan panggilan yang macam-macam.

Yeop Pelior said...

Ape sensitif gila2 nii.... blog dia suka hati dia nak tulih apa... hangpa menyebok dah tau dia sokong umno dok mai sini melalak2.

buang masa oo... hari2 hentam kjaan, pastu dia ni tulih sket camni dah macam nak gila...

kerajan pun dah start hantar kapal nak gi sana, so?

apa pas-dap-pkr buat? komen2 ngan huha dlm blog ja ka?

pastu ada lak dengar bila kjaan hantar bantuan, umno dapat nama.

Dah pas-dap-pkr tak hantar bantuan, nak wat camna. sapa nak up depa. pastu masa kempen pilihanraya, wat fatwa bukan2. Takpa la, masing2 punya mulut, camna nak tahan2?

kepada pelajar2 mesir tu, aku harap hangpa semua dah puas makan tokmiyah, fuul, dengan kushari kat sana, pasal lepas ni hangpa sendiri tak kebuloq nak pi sana kot? Klau maseh tak puas, mintak tolong PMRAM peramkan tokmiyah2 tu dan pos balik sini.

dan jangan lupa, balik ni sokong pas.....ahahahhaa...macam la orang tak tau.... hadoiiii.

eh tapi takpa la, negara demokrasi, ikut hang la nak sokong mana pun, jangan balik jadi penagih dah la...

Yeop Pelior

Anon1117 said...

WOI!!
same2 sndri pn nk gadoh ke??manusia ape cmni haa??binatang lg better,semut yg kecil tu pn bekerjasama..
politik3...xkire la parti ape pn,manusia tetap manusia,islam tetap islam..
semua parti xperfect,kerajaan Rasulullah saje yg perfect,even khulafa ar-rasyidin pn ade kekurangan..

psl rakyat mintak tlg kerajaan BN,dh name pn kerajaan yg tgh berkuasa,mmg hak dan tanggungjawab kerajaan membela rakyat,igt skit priority tu kat mane..cmne nk mntk tlg org PAS kalau meraka pn xde kuasa pnuh lg??

org2 fanatik parti ni sme je..xkire la PAS ke BN..asyik nk kutuk org je keje..bile nk maju??Islam xajar manusia jd cmtu..
jgn la tunjuk sgt kobodohan kamu semua,saudara kite kat sne merana kot, korg kat sni gadoh2 lak. org2 kafir tgk suke je..tgk condition la nk kutuk2 pn..

Anonymous said...

Wahai saudara se-UMMAH. Ketahuilah bila tin kosong belaga tin kosong akan bising bunyinya. Kalau tin penuh belaga tin penuh bunyinya seakan berbisik dan padat.

Anonymous said...

sahabat, jangan wat kecoh mcm tu, umno tu kerajaan sekarg mana boleh kira org umno ke bn bru blh bawa blk..... kerajaan kena tolong semua rakyat bru rakyt syg. klau umno wat mcm tu pada kali ni insya-allah pilihanraya akan datang umno kena guling...... kalau tk percaya cuba wat pastu tengok la apa nak jadi.....

Anonymous said...

Sdra Afique & rakan2 pro PR sekalian,
Dari komen2 anda nampak sgt anda x baca & fhm apa yg rfb & forumer2 lain maksudkan.

Artikal rbf ni MENYINDIR pemimpin PAS yg gemar menandang rendah dan menjahilliahkan UMNO w'pun pd dasarnya UMNO telah byk BERJASA pd rakyat Malaysia.

Jika benar Afique tidak tertakluk dan taksub pd PAS, knp ayat2 yg diluahkan mengambarkan betapa bencinya anda pada BN, sedangkan artikal ini hanya "SARANAN" walhal pd hakikatnya kerajaan BN tidak langsung memilih bulu dlm memberi bantuan.

Kami tidaklah sejahat spt yg anda fikirkan. Kami tidak mahu pulau memulau, tidak mahu sembahyang 2 imam dan tidak mahu memandang jijik pada mereka yg tidak bersepandapat dlm politik.

Anonymous said...

Menyalak2 juak2 pas bila kena sindir mcm ni. Kah kah kah!!!

Anonymous said...

janganlah kita membezakan part...sesungguhnya umat islam itu bersaudara....x usahlah diungkitkan hal parti dalam perkara ini....
mungkin ada yg sokong pembangkang tapi mintak kerajaan duit, tapi biarlah....janganlah kita berpecah lagi..cukuplah selama inikita hidup berpecah...bangsa lain walaupun lain parti tapi mereka masih bersama....Parti x pernah menjanjikan syurga atau neraka hanya amalan yang haknya...tolonglah paham....kesian lah mereka yang dekat mesir tuhu.. dorg cuma nak keselamatan jew...

Anonymous said...

ape lah masalah nk tlong org kne kaitkn ngn politik????
nmpk sgt r xikhlas nk mnolong..nk nolong tu bia ikhlas,xpelu nk post2 gtau satu dunia..ksian r student kat kite kat sana tu...jgn r jd bodoh sgt..

Anonymous said...

janganlah kita membezakan part...sesungguhnya umat islam itu bersaudara....x usahlah diungkitkan hal parti dalam perkara ini....
mungkin ada yg sokong pembangkang tapi mintak kerajaan duit, tapi biarlah....janganlah kita berpecah lagi..cukuplah selama inikita hidup berpecah...bangsa lain walaupun lain parti tapi mereka masih bersama....Parti x pernah menjanjikan syurga atau neraka hanya amalan yang haknya...tolonglah paham....kesian lah mereka yang dekat mesir tuhu.. dorg cuma nak keselamatan jew...

Anonymous said...

waaa bernas sungguh ye idea si penulis...=.="
=.="

the difference between genius and stupidity is genius has its limit, stupidity doesnt...

eh xpe. BN tlg kau msk syurga. said...

gilela. siyes time2 cemnih pun taksub ngan politik. xpela kot. akhirat nanti BN y akan tlg kau masuk syurga kan. eh aku nk tanya sikit kalaula anak kau y kat sne, ape kau rase? siyesla. sgt childlish la kau. aku rase kau y KERA la. haha. msti komen aku xleh dipublish kan? : )

YB Raz said...

hahahaha pencacai pas buat buat baik nak minta tolong umno..kenapa tak minta tolong dengan tok guru sendiri..suruh doakan orang mesir pecah perut wakakakaka.

setuju biarkan mampus orang pas kat sana.

Anonymous said...

Tengok lah ada bonggok bonggok PAS menyamar mengatakan mereka pelajar lah tetapi setahu aku line internet kat Mesir dah tak berfungsi. Kalau nak tipu patut patut lah jangan ingat rakyat bodoh macam akal bonggok PAS tu yang bertaraf sijil tadika PASTI je atau SAP sijil pelajaran malaysia.

Suruh lah tok guru kau yang keluar fatwa sebebal kau tu doakan keselamatan rakyat dan Pelajar Malaysia Di mesir pulang dengan selamat kan lagi baik dari hanya tahu DOA hancurkan UMNO dan doa PECAH PERUT.

Tu la pasal bodoh tak bolih di ajar dan pandai tak bolih di ikut, lepas tu perasan lebih alim dan tahu dari semua orang, PAS is dead dan jack of all trade punya parti. TIN KOSONG.

Anonymous said...

Aku cadangkan kepada kerajaan supaya mark muka muka pelajar dan ibu bapak mereka yang di bawa balik dari Mesir sebab satu hari nanti bila dia dah graduate dan kerja, kalau dia hentam kerajaan, kita dedahkan yang mereka pernah di selamatkan olih kerajaan supaya rakyat tahu dasar hati busuk melepaskan anjing tersepit mereka.

Apa macam laksanakan?

Anonymous said...

ni bukan masalah politik kot
ni masalah negara..
automatically lah bnda ni bwah tggungjawab org2 yg memerintah sekarang..UMNO
fkirla dlu sblum nak mnulis pun
xdelah nmpak bodoh sgt..
fail logik betul
politik x bertempat
wake up la bro

Anonymous said...

cakap lebar lebor..duet kerajaan tu dtg dri rakyat..ke xtau??duk gua ke weh...duet kami suke ati je umno nk simpn poket sndrik..bajet kami xbyr cukai..da la hrge brg naik..blah la ko ckp ikot suke je..boleh blah ngn kerajaan corrupt ko ni..

Anonymous said...

Salam to all..

Nampaknya, tajuk ni paling byk komen menjak aku follow blog ni.

Nampaknya jugak ramai yg tak faham isu/tajuk yg dibawa oleh penulis hingga meleret ke perkara lain haha. Cuba fahamkan bebetul isu/tajuk. Aku tak nampak pun penulis kata tak bawa balik pengikut PAS ke Msia. Cuma diberikan keutamaan yg sokong UMNO dahulu, pastu baru yg lain2. So makna eh semua perlu dibawa balik kan kan kan.. hehe

Syabas bro, provokasi anda berjaya ;)

~Z~

Anonymous said...

klu mak apak hang x sokong umno musibat tu tggl kan jer lah mak apak hang?? duit tu dtg dr rakyat sumua x kira parti mana.. mula2 janji x naik harga minyak sebelum ngundi..pas ngundi semua naik..sebab apa? nak cover balik duit yg dah kuar utk rasuah rakyat yg x blh idup tanpa rasuah.. nak2 org yg buat RBF ni.. bukan takat kaki kipas..tapi dah tahap Aircond 5hp dah.. boleh beku otak org yg kena a/c tu..

ZMB Shah Alam said...

Saya dapat merasakan kekecewaan RBF apabila mengeluarkan posting ini. Saya selalu mengikuti posting-posting beliau. Walaupun dia selalu mengaku tidak berpelajaran tinggi tetapi posting-posting beliau disertakan dgn fakta-fakta.Coincidentally, postingnya kali ini melukakan banyak pihak terutama para ibubapa, pelajar-pelajar Mesir/luar Mesir dan of course penyokong-penyokong Pas yang emosi-emosi mereka tengah tinggi dek demostrasi demokrasi sekarang. Tidak boleh saya bayangkan kesengsaraan pelajar-pelajar itu. Tidak boleh tidur, tidak dapat bekalan makanan, tidak bolek berkomunikasi dgn dunia luar dan yang penting tidak tenteram jiwa dan hati. Saya memang sangat-sangat simpati. TETAPI saya tetap menyebelahi RBF kerana berani (walaupun mungkin tidak fikir panjang sewaktu) mengeluarkan posting ini. Ini adalah cetusan kekecewaan ramai orang-orang atas pagar terhadap PAS diatas segala fitnah, solat hajat dan sikap tidak menghormati orang lain yang seagama dan sebangsa . Itu belum lagi bab mengeluarkan fatwa sesuka hati sehingga pelajar sekolah rendah pun boleh tertawa mendengarnya. Saya berdoa semoga Datuk Azees dan team diberikan kemudahan oleh Allah untuk membantu kesemua yang terperangkap di Mesir. Aminnn.

Anonymous said...

macam ni ke orang islam!!! walaupun berlainan parti tapi agama tetap satu!!

February 3, 2011 10:13 AM

Inilah bila tersepit satu agama tapi bila ceramah kafirkan orang UMNO tak nampak, puiii pergi lah suruh pok nik jilat tapak kaki lee kuan yew minta hantarkan askar dia selamatkan pelajar PAS.

Orang UMNO kan jahil wahai pok nik aka wali syaitan yang suka berkawan dengan syaitan.

Allah swt mencarut kat pok nik jadi pok pun mencarut celako celako celako. Adakah pok nik nak samakan diri nya dengan Allah swt?

Pok nik bawa bawa lah bertaubat. pok nik sesat dan menyesatkan

Jahil orang UMNO tak sesat tetapi jahil pok nik memecah belahkan perpaduan umat Islam dan pok nik tidak langsung mencerminkan tinkah laku wali Allah swt malahan pok nik menyamai seorang politikus yang rakus akan kuasa undi sehingga sanggup melacurkan agama Islam demi kuasa dan undi semata. Semua nya demi hendak mengekalkan kerusi empuk MB dan bukan nya kerana ALLAH SWT akan tetapi mempergunakan ayat ayat suci kalamullah untuk menyesatkan lagi umat Islam.

Wallahu'alam

Anonymous said...

Jst wasted a minute of my life reading this crap.

Grow up dude. We r all brothers and sisters in Islam.

Kat akhirat nnti takdernya kena wat konco2 BN satu line dan konco2 PAS satu line, yer dak?

Hamba Allah said...

Allah Maha Kuasa yang akan membicarakan setiap manusia tak kira dari golongan kaya,miskin,warna dll ini termasuk parti politik.hanya mereka yang 'bagus' iman dan ketakwaan yang akan menang. di saat ini , dengan keaadan yang agak serious, anda masih boleh mempertikai kan mereka yang patut di bawa balek?
hanya Allah yang dapat 'membalas budi' anda, itu pun jikalau anda mengetahui apa erti ISLAM dan konteks yang berkaitan dengan agama suci ini.I hope Allah opens your heart that there are things to be concerned about than just politics.

Anonymous said...

semua rakyat malaysia pn kene bayar cukai.. bukan warga UMNO ngan BN jer.. ape nk jadi org islam skrg ni..?

akmal said...

bodoh...tak ke kalau tolong bawa balik, sekurang2nya depa terhutang budi kat kerajaan...kebetulan pulak kerajaan sekarang kerajaan BN, so yg untungnya BN jugak...

korang tak terpk ke ape jadi kl BN taknak tolong...korang ni otak tak pakai ka...lagi teruk imej BN kalau tak tolong...sbb tu, walaupun pelajar mesir kononnya ramai proPas...terpaksala BN tutup mata tolong bawa balik...demi imej.. lepas ni bole la jaja...BN tolong bawa balik pelajar2 Mesir yg korang panggil anjing ni...

berapa kerat yg panggil student azhar ANJING kt sini yang pernah p Mesir???p mesir pun tak penah, pstu dok berkokok macam da kenal sangat situasi mesir tu camne, pelajar kt sana tu cmne??pooodah....

korang tak perati ke...berapa ramai lepasan mesir yang balik jadi penyokong BN? berapa kerat sangat yg balik sokong pembangkang...

Anonymous said...

LANCAU BUTO PUKIMAK PNYER PAS @ NIK AJIS REAL SHERON... BIAR MAMPUS JE ANAK2 PAS KAT SNE.. JGN TLG WAHAI KERJAAN PERSEKETUAN.. KPALA BPK KO TAKBIK LA KUAT2.. BANGANG PNYER ANAK2 PAS MKN ASAP

Anonymous said...

MUAHAHAHA.....

SEMUANYA BERBALIK KEPADA PARTI 'ISLAM'...RBF CUIT SAJA... SEMUA TERJONGKET. KERAJAAN YANG ADA TIDAK SEZALIM YG DIGAMBAR BRO RBF.

TAPI PUAK SEBELAH SANA, KAFIR MENGKAFIR, KATANYA HARAM MENGUNDI KERAJAAN.

SIAPA LEBIH ISLAM EH????

KALAU KERAJAAN NI ZALIM, JANGAN LA TERIMA BANTUAN YANG NAK DIBERI, MINTAK LA NGAN NIK AZIZ KA, LGE KIT SIANG, KARPAL..... TANGAN DEPA LEBIH AFDOLLLL terus masuk sorga

Anonymous said...

sakit hati tul baca komen korang....
aku tak sokong mana2 pihak..
objektifnya sekarang kita selamatkan pelajar kita dulu.
kutuk-kutuk gak tapi tu DAH MEMANG TANGGUNGJAWAB KERAJAAN..Tanggungjawab kerajaan pusat.yang lain-lain kita boleh bagi kerjasama.
Aku tak mau ckp byk...so, sama-samalah kita doakan untuk mereka ye.

Anonymous said...

assalamualaikum. saye musykil kate malaysia moto die 1MALAYSIA. tapi perlu ke nak bantu students kat mesir tuh ikut parti? kalau ye pon fanatik ngn parti there is no need to insulting the parti(either pas or umno)anda ni tak phm konsep politik tu cmne. jgn biarkan politik powered u. tak mustahil MALAYSIA PON AKAN JADI MACAM MESIR ! KALAU KITE MASING MASING DEPEND ON PARTI SEMATE2. POLITIK IS JUST PUPPET. SAYE TAK BACK UP MANE2 PARTI TAPI SAYE PENTINGKAN RAKYAT KITE DISANE!TAK PERLULAH NAK BACK UP UMNO KE PAS TU TEROR. NAK TGK MNE TEROR KAT PADANG MAHSYAR NANTI ! MANUSIE SUME SAME!AMAL JE YG BERBEZA !

Anonymous said...

NILAH BILE MANUSIE AKHIR ZAMAN. SUME MATERIALISTIK SEMATE MATE. BUKAN NAK TLG UMAT ISLAM SENDIRI. ANDA HENTAM ANAK ANAK PAS LAST2 DORANG GAK TLG ANDA ! TAK PECYE ? ALLAH MAHA BERKUASA. IMPOSSIBLE IS NOTHING. TAK PAYAH NAK BERLAGAK SANGAT MR FAISAL OII ! ANAK ANAK ANDA SATU ARI NANTI TAK TAHU MCM MANE ! FIKIRLAH DULU SEBELOM ATTACK ORANG !

Anonymous said...

Salam

Apa laa korang ni dok merapu..

Selama ini pun kerajaan bantu semua..

Ada orang,pas malah dap pun dapat

biasisws kerajaan.

RBF dia saje jer nak bagi "indirect"

motivasi kat puak2 paspispus kat

malaysia yang ada anak belajar kat

mesir supaya jangan kuat sangat

kata orang selain pas adalah

jahiliyah.

Cam najib gi melawat nik ajis masa

sakit,lepas baik dia minta doa

supaya perut najib pecah..

Jadi tujuan RBF nak bagi nasihat

paling awal kat puak2 ni.

Jangan risau adik2 semua,kedutaan

tak buat interview melalui kaedah

"political sreening"

InsyaALLAH semua akan dibawa pulang.

Jika ada apa2 masaalah berkenaan

proses rascue ni,minta tolong jangan

buat lapuran kat harakah.Maklumlah

ni bukan keje senang,11000 orang

yang dok bertaburan kat Mesir.

Harakah dia hanya penting nak menang

pilihanraya jer.yg baik2 kerajaan buat

tak pernah keluar kat paper dia pun.

Semoga adik2 selamat kembali


bekas wismaputra

Anonymous said...

DAH MEMANG TANGGUNGJWB UMNO KENE BANTU DORANG KAT SANE. DORANG KAN ADE POWER. BILE PAS NAK TLG DORANG GAK TAK BAGI. LAGI SATU KAU TAU KE PAS TAK WAT PAPE ? G R SIASAT SNDRI ! NI MAEN HENTAM JE. AND KAU TAU KE PE YANG BTOL2 STUDENTS KAT SANE RASE. HANYE DIORANG JE YG TAU ! TAK SEMUA NEWS KAT PAPER OR TENET TU BTOL KERAJAAN NAK TLG ! SETAKAT BILIK GERAKAN ORG KG LEH WAT ! KAU PERGI R BERJIHAD KAT SANE ! BUKTIKAN KAU ORG UMNO YANG HEBAT SEGAH SANGAT !!

Anonymous said...

DAH MEMANG TANGGUNGJWB UMNO KENE BANTU DORANG KAT SANE. DORANG KAN ADE POWER. BILE PAS NAK TLG DORANG GAK TAK BAGI. LAGI SATU KAU TAU KE PAS TAK WAT PAPE ? G R SIASAT SNDRI ! NI MAEN HENTAM JE. AND KAU TAU KE PE YANG BTOL2 STUDENTS KAT SANE RASE. HANYE DIORANG JE YG TAU ! TAK SEMUA NEWS KAT PAPER OR TENET TU BTOL KERAJAAN NAK TLG ! SETAKAT BILIK GERAKAN ORG KG LEH WAT ! KAU PERGI R BERJIHAD KAT SANE ! BUKTIKAN KAU ORG UMNO YANG HEBAT SEGAH SANGAT !!

y-A-n-A said...

nyawa manusia sama je.. tolong jangan pertaruhkan nyawa manusia sebab perbezaan politik!! jangan kasi idea bangang..

LiTtle_siS said...

salam..

sekadar memberi pendapat.. nape isu ini perlu di politikkan.. mereka itu rakyat malaysia.. lantak pi lah umno ke..pas ke.. pkr ke.. BN ke.. lantak pi lah... biar la dorg nk ckp pe pon.. tak yah nk kisah as long as kite tahu pe yg kerajaan dah buat untuk bangunkan Malaysia.. biarlah dorg nk kata apa pon... baik kite contohi Rasulullah.. kene caci kene maki cool je..sabar je.. yg penting baginda tahu ape yg baginda buat..
same gak cam kite.. biarlah dorg kate kafir ke jahiliah ke... biar lah.. yg penting kite tahu kite ni islam ke x.. solat ke x.. masuk syurga neraka tuh Allah yg tentukan..

pe yg kite dapat bile melayu dengan melayu gadoh? tu ha org cine suke tepuk tangan last last nanti cine yg hoorey hoorey..

x perlu lah hal ni nk dipolitikkan.. mereka tuh saudara kite..

Anonymous said...

wey org2 umno...
UMNO tu stands for what???
aku dulu respek umno ni...skrg...tuhan je tau...
dlm hal2 ni takyah laa nk masuk politik....aku bukan pkr eh...
tak cukup umur lg nk politik2 ni...
be mature laa....fikir luar kotak....smpit sgt pemikiran tu...
mmg la rugi guna domestic plane..so what, guna je la TUDM tu ada...xkesah la lmbt ke cpt..janji ada strategi dan selamat...
jgn sbb org2 korap mcm ko ni, malaysia nnt jd tak aman....nauzubillah min zalik...
fikir masa dpn skit...
generasi muda skrg dah la terok...
hishhhhh....
umno lah, pas lah, roket lah....
korap

Anonymous said...

kita mungkin menyokong PARTI POLITIK YG BERLAINAN..tapi ingatlah kita adalah SAUDARA SEAGAMA,,, renung-renungkanlah dan selamat beramal.. mekaseh

Anonymous said...

tuan RBF..
u mmg bijak kasi provokasi...then kader2 PAS kt mesir terus melompat...& terkeluarla hujahan2 yg bermentalitikan PAS tu...

so...mmg sah la ramai pelajar kt sana tu kader2 PAS...sebab dari kebanyakan komen kt sini..menelanjangkan siapa mereka.

begitula org2 PAS ni...klu UMNO/BN buat...waima nak g tolong selamatkan nyawa mereka sendiri pn tak betul...
yang pemimpin dan org2 PAS yg dok tengok saja tanpa apa2 tindakan nak membantu tetap jg betul...

mmg otak dah diprogramkan untuk berkata "hanya PAS yang betul"

lg 1..
kepada pelajar2 kader PAS kt mesir tu..jgn kata org bodoh...awak tu belajar pn tak abis lagi...blm terbukti pn yg u ni pandai...
kalau balik malaysia...kelau setakat CGPA bawah 3.00 tu...
tak yah la cakap beerdegar2...buang karan aja...

Anonymous said...

aku terfikir, kalaulah pas itu kerajaan, apakah nasib yang bakal diterima oleh pelajar2 penyokong umno? adakah lebih baik drp apa yang diterima oleh simpati2 pas di bawah kerajaan umno?
bayangkan jawapannya...

Anonymous said...

perghhh ni manusia berhati binatang kew ap ?
na kata tade akal kunk ALLAH da kurniakan akal ..
kita sesama ISLAM ! pttnya hal2 berkaitan nyawa ni ta blh disamakn dngan hal politik ! kta tolong semua orng ..
da r rakyat satu negara , saudara sesama ISLAM pulak tuh !
sia-sia kaw pegi belajar agama slma ni kalau camni lah pemikiran kaw ,,
mungkin terlebih pandai sampai camni lah jadinya !

irs-Hursaini said...

Nampaknya 'geletek' ko menjadi RBF..

Anonymous said...

tumpang tanya jap weh..duit kerajaan datang dari mana?

_Ad_Din_ said...

Penulisan yang bermakna adalah penulisan yang memberi manfaat pada orang2 lain...

Jika begini la tujuan penulisan nie dutujukan untuk mempolitikkan isu semasa...menunjukkan betapa ceteknya pemikiran sang penulis...

Akal datang dari Allah...
Sang penulis jugak hamba Allah...
yang belajar di mesir pun hamba Allah...

sepatutnya menggunakan anugerah Allah nie untuk kesejahteraan umat...membantu satu sama lain untuk kebenaran agama Allah, ISLAM... kalau tunggak perjuangan atas dasar politik,,percayalah tidak akan bertahan lama...kerana Allah dah berjanji dalam Al-Quran akan menurunkan bala keatas mereka yang kufur kepada Nya.. (Az-Zumar:7-8)

renung2kan...

Anonymous said...

pergh peragai mcm israel sial...x sangka ada juga org bersikap mcm ni kat Malaysia...Subhanallah..

LadyRye said...

tatau pasepa aku tergelak baca entry ni..

sebab aku tau hang menganjing saja..

tapi ramai pulak orang butthurt! hahah!

haha! thumbs up sebab berani!

erah said...

assalamualaikum, saya erah dari university di mesir,taking up medicine

i would like to say thank you to the embassy and government for doing the evacuation eventhough they waited for the pertumpahan darah dan kematian to happen,

but unfortunately i feel very disgraced by ure thinking.. is this how an intellect of BN think? to discreminate ppl base on what party they voted for?

where is ure sense of humanity sir? im still a student and even i can think clearly, but you? be it BN PAS DAP or KITA, arent they still human? without the opponents bringing up the problems faced by msians, government will take it for granted.. its a healthy competition unlike wats happening in egypt.. bloods are being spilled.. gunshots and swords are everywhere! apa perasaan tuan sekiranya ader peluru sesat yg terkena sedara tuan sendiri?

jangan ckp ikut sedap mulut sir, think before u speak, think with ure heart, not with ure anger cause itll never solve anything, u are actually showing a true BN's character and is this how u want to attract ure younger generation like me?

WE ARE THE LEADERS OF TMRW! WE WILL RULE THE FURUTE, guide us to a better tmrw with ISLAM and insyallah pemberontakan like the one happenng in egypt AT THIS VERY MOMENT wont happen..

ps: if ure not a coward, you will approve my post

assalamualaikum..

Anonymous said...

korang ingat kalau Pakatan memerintah dia nak tolong ke orang pro bn yang terkandas kat Mesir tu?? Jangan mimpi. Tambah yang merintah tu makan b*b*. Sekarang boleh la cakap tanggungjawab kerajaan selamatkan rakyat. tapi tanggungjawab korang pada kerajaan macamana?? dasar tak tau diuntung! tangan yang beri makan tu la dia nak gigit balik.

Anonymous said...

Dunia akhir zaman...ULAMA' tersohor & byk ilmu dicemuh....ASTAGHFIRULLAH ....Ya Allah..ampunkanlah dosa99x mereka & tunjukkanlah mereka jalan yg BENAR!!!.......:(

Anonymous said...

aku igt penulis post ni punya la bijak smpai boleh jadi pennganti najib. hapa, lagi bodoh rupenya.

FAISAL, KO BANGANG LA! BODOH!

nyawa orang kita kat mesir pon nak politik. sume bnde pon nak politik. ko igt tu bnde main2 ke? NYAWA diorang la bodoh! mreke pelajar, bukan ahli politik. bawah la sume balik. kita sama2 orang islam, orang malaysia, tolonglah saudara kita kat sana.

aku rase makin banyak post cmni, makin kelam kabut la emosi student kita kat mesir. ape kata pikir jaun n positif dulu sblm tulis??

Anonymous said...

ASTAGHFIRULLAH....

Anonymous said...

tahniah..anda membuktikan kejahiliyahan anda !
semoge hidayah Allah menerangi hatimu...

Anonymous said...

bila nak mampos baru tau langit tinggi rendah. baru tau cakap jangan pilih bulu, jangan bezakan umno atau pas, baru tau seagama. suruh la nik ajis and the gang tolong korang.

Anonymous said...

Pena Maya said...

saya bukan orang pas.saya bukan orang umno.saya hamba Allah..

tetapi just nak cakap...

"Allah SWT melihat semua perbuatan kita.Allah SWT tahu niat kita.Allah SWT tahu setiap yang terkandung dalam hati kita."

manusia paling baik antara kita adalah yang paling baik takwanya.

bkan orang umno,bukan orang pas..

:)
February 3, 2011 6:27 AM

@pena maya, i couldnt agree more..:)

Anonymous said...

hahhaaaa nk tlg p0n kena tanya dl kew.."k0 sokong parti mana??"wat baek kena ikhlas beb..

Anonymous said...

assalamualaikum n greetings to all,

perhatian kpd sume, skg bkn mse nye nk menangkn mne2 parti. tuh nti balik cerita lah. kate 1 malaysia.?? yg pntg skrg, nyawa kita org malaysia. yg kutuk2 kerajaan tuh biar la dia. pasnih tau la mereka fkir yg mana baik yg mana buruk. dalam keadaan genting mcm nih kita x bole nk berat sbelah. sume rakyat MALAYSIA harus dibantu.

aduhai.. said...

tak reti mengarang jgn karang.. ramai org menyumpah.. tak baik untk diri sendiri..thank you

aduhai.. said...

tak reti mengarang jgn karang.. ramai org menyumpah.. tak baik untk diri sendiri..thank you

Anonymous said...

orang yang kata kerajaan buat tak betul, itu salah ini salah tu korang ingat kalau pakatan perintah semua betul ke..belum tentu la woiii..entah2 lagi teruk. entah2 melayu dan islam pun tak wujud kat sini. bersyukur la ada BN sentiasa dahulukan rakyat tak kira parti.

Anonymous said...

bangang gila duit cukai bayar beribu2 SEMUA ORANG BAYARLA BODOH KAU NAK UTAMAKAN ORG AMNO APEHAL KAU IGT ORG PAS DAP SUME TAK BAYAR CUKAI KA PIKIR PAKAI OTAK LA BRO JGN NAK TAKSUB SANGAT LA DGN POLITIK BILA KAU MAMPUS TUHAN TAK TANYA KAU PARTI MANA. TUHAN TANYA KAU DIJALAN BENAR ATAU SALAH.

UMNO MESIR said...

nk menulis,kaji,fikir dan paham btul2 dengan brain bukan pakai patella..
jangan memalukan diri sendiri..

aku sebagai org UMNO maluuu sgt3..

bezakan KERAJAAN dgn BN...

nk berpolitik,pakai otak..

kalau x guna otak,malula dgn org PAS..

Anonymous said...

SALAM..
jgn la jd BIJAK sgt..
perlu ke tgk PARTI mane dulu, baru tlg??
ALLAH x pandang pn mane2 parti.
yg penting HATI dan IMAN sesorg tu..
ni ke nmenye org ISLAM??
mcmaneorg ISLAM nk maju klu prangai masing2 cmnie?
DUNIA DH NK KIAMAT !!!

Anonymous said...

kalau nak masuk syurga nnt malaikat ade tanye ke dulu korang parti mane?

Anonymous said...

Selipar Baru

Syok bila baca hang punya artikel pastu komen2 pembaca. Jangan La melalut UMNO dah perintah Malaysia berabad la.Takkan la dia nak tinggalkan org PAS.
Cuma org2 UMNO marah la pasal akhlak PAS ini memang kejam. Maki Hamun itu biasa la bukan nak terima kasih.

Hang tengok pelajar2 jurusan agama punya komen teruk tak abis2 kutuk.Depa sok jadi ulamak itu tak macam jurusan perubatan sabar malah bantu lagi menubuhkan blog2

Anonymous said...

eh~~ jgn macam tue... Umno Ke Pas ke, kite satu negara, satu bangsa.. jgn kompromi... ini soal kemanusiaan, parti tolak tepi dulu... okay =) keep cool... walaupun org buat kite, kita jgn sesekali buat org... biar yg kat Atas tentukan~~..

Anonymous said...

jgn jd bodoh la bro...
itu pn nk jd isu ke???adoyaiii...
bgnlah dr tdurmu!!!
ape hak ko nk buat mcm tu???
skrg ni yg pntg pastikn rakyat malaysia selamat,bknnye mengira parti!!!

Anonymous said...

eh tak paham la aku. kat mesir nak main politik, kat malaysia pun nak main politik. kalau kat mesir aku rasa orang pas tak betul. kalau kat malaysia aku rasa orang umno tak betul. realitinya dua-dua pun bodoh.nak sokong parti mana-mana pun jangan taksub sangat lah. saling bekerjasama tak boleh ke?

gov ada kepentingan, pembangkang pun ada kepentingan. gov kena bantu rakyat dan majukan negara. pembangkang pun kena kuat supaya dapat naikkan lagi usaha gov untuk bagi perhatian pada rakyat. masing-masing jalankan tugas masing2 sudahlah.

tak perlu nak kecoh-kecoh kot.

*dari pelajar mesir

Anonymous said...

Orang BN je ke yang bayar cukai?
Orang BN je ke yang boleh dapat semua keistimewaan?

Bodoh. Kat Malaysia ni ada 1 kerajaan sahaja. Ada pilihan lain ke?

Kerajaan gunanya utk apa? Utk kroni dan anak bini saja je ke? Bodoh!

Anonymous said...

ngapa bila orang demonstrasi pakat nak cabut lari. tau pulak risiko nya akibat demonstrasi.tau pulak takut tak mkan tak minum. tau pulak takut mati.

bukan ke puak2 ni yang suka sgt demonstrasi kat malaysia ni?

memang munafik sungguh puak2 ni

Anonymous said...

bongok!!!!

Anonymous said...

ha ha ha. bodoh gila si faizal ni. otak letak kat bontot ke woi!

Anonymous said...

Assalamualaikum wr bt Sdr RBF.
Tahniah atas posting kali ini. Saya faham ini hanyalah 'sindiran' RBF kepada pendukung dan penyokong PAS. Saranan itu hanya pandangan RBF bukanlah keputusan Kerajaan pun dan RBF tidak pun ada dalam senarai penentu dasar yang telah PM umumkan.

85 respon dalam masa yang singkat tunjukkan idea RBF kali ini bagai umpan yang cukup menarik penyertaan daripada pelbagai lapisan masyarakat pembaca.

Perbabai persoalan dan idea dapat dilihat menerusi resopn pembaca ini amat baik untuk kita 'bedah' bagi mengetahui apakah dasar sesuatu hujah dilontarkan.

Rumusan saya, politik PAS hanya berdasarkan teori-teori akademik tanpa mengambilkira hal sebnar dilapangan.

Syabas Sdr RBF!

Anonymous said...

satu benda jer nak cakap.
ARTIKEL ini BODOH!

shap said...

hmmm..kerajaan sikit punya baik, nk gi tlg bwk blk org2 kite kat sne..tu pn ade lagi yg x puas ati..ntah pape je. Dah x puas ati sgt, gi la bwk blk family korg tu sndiri..pe la.

Anonymous said...

HAI, kita ni memang hati batu betul la. Sanggup kita gunakan politik ini atas dasar untuk selamatnya nyawa manusia kan? Tak kisahlah duit kerajaan ke hape ke. Duit tu semua leh ganti balik la wei. Biarlah kita bersusah lepas ni. Tapi kalo nyawa dah hilang, sapa yang nak ganti? Nanti kat akhirat kita jugak yang kene jawab taw tak? Fikirlah dengan akal dan hati yang terbuka, tak kisah kita berlainan pendirian, tapi semuanya sama. Adakah kita masih ingat ketika Rasulullah s.a.w membebaskan kota Mekah dari pegangan Quraisy. Ada Rasulullah s.a.w membiarkan orang kafir terkapai-kapai di sana? Malah Rasulullah masih memberikan peluang kepada mereka, bukan biar dorang mati di luar sana sahaja? Kepada semua yang masih mempolitikkan benda macam ni, tolonglah berubah. Saya ni student pun, bila fikir ada post blog macam ni, dan ada kata satu pihak yang benar, dan satu pihak yang salah, ATAS DASAR POLITIK, ini memang satu perkara yang tidak patut untuk dijadikan ukuran. Fikirkan lah kembali apa yang kita dah lakukan sebelum ini.

Anonymous said...

jem sek demo, duit kerajaan mari mano? demo gak nk jadi kerajaan sgt klu nk jadi kerajaan keno la tulung blako, sbb srumo rakyat malaysia, klu xsei tulung gak tukar la, suh ore lain jadi kerajaan

Anonymous said...

Kerajaan Malaysia mempunyai tanggungjawab ke atas keselamatan warganegaranya jd saudara saudari jgn keliru dgn yang mana kerajaan Malaysia dan yang mana parti pemerintah. jgn dipolitikkan tanggungjawab..dan jgn dipolitikkan nyawa manusia..
kami,pelajar2 di mesir disini menuntut bukan berpolitik..
harap faham..

warganegara.

Anonymous said...

Kat IC kau tulis agama Islam ke hindu?

Anonymous said...

org melayu kita lama2 mkn bodoh..krna prti rekaan yahudi jd pch belah..x msk syurga laa org yg ptskn silaturahim..jihad krna bngsa pn nabi ckp x msk syurga..kau org dk sbuk pltk apa crta..tuan pnye blog dgn org skng sma bodoh jer..skrg nyawa sdra kita yg lbh pntg..kau umno ke kau pas ke kauorg ttp sdra ssma islam..kaurg ni glngn melayu bangsat..kau tkr ugama laa klu nk lbhkn politik dr islam

Anonymous said...

orang kat mesir duk kalut2 huru hara. korang x abis2 gaduh pasal politik ke? come on, GROW UP please! jgn grow tubuh n bulu2 jer, pemikiran tu grow la skali

Anonymous said...

Aku pun nak tulis something here.

Apa yang rbf nak sampaikan the message is simple.

Macam nicky dulu kena heart problem fly ke IJN KL from KB, bagi rider supaya free flow traffic, lepas tu di doa supaya Tok Jib pecah perut.

Sama macam kes nak evac ni. Masa kjaan nak tolong mmg la krajaan x pilih mana mana party politik.

Bila dah sampai mesia, sambung balik kutuk kerajaan. Nak bersatu dengan umno untuk menguatkan bangsa melayu x nak, tapi bersatu dgn parti roket ok plak.

Benda macam ni aku rasa yang buat rbf frust (aku pun frust) sampai lahirnya posting ni.

Rbf any comment?

Pada budak budak student yg bagi komen, diam aje la. Cukup masa balik uni sambung study. Jangan nak cakap banyak macam korang dah tgk dunia ni.cakap macam bagus aje.

cikgu said...

ni la perangai orang dah lupa Tuhan. Buatlah.

huhu said...

Kepada sume yg marah2.. Bro Faisal postkan entry ni just nak 'memrli' atau 'menyakat' org2 yg tak mengenang jasa.... Hakikatnya, kerajaan Malaysia tolong suma rakyat malaysia kat sana.. walaupun diorg mengeji dan mengkafir dan menjahiliyahkan kerajaan Malaysia...

Ia sekadar utk renungan kita... sapa yg terasa tu, pandai2 la jawab kenapa anda terasa..

Yang penting, amik iktibar dari apa yg terjadi kat Mesir tu... nak ke Malaysia kucar-kacir camtu?

AAA said...

Kita manusia ni semua sama je, hamba Allah. DALAM KUBUR NANTI TAKDE MALAIKAT YANG DOK TANYA KO NI PARTI APE???MALAIKAT TANYA TUHAN KO,AGAMA KO, NABI KO.. bukannya BN, PAS, UMNO< PKR n macam2 lagi~Selamatkanlah nyawa mereka terlebih dahulu. Pelajar malaysia yg ade kt Mesir tu pun manusia gak.

marina anakcikbob said...

kesalahan anak org saudara nampak..
anak saudara sendiri esok lusa tah2 penyokong pembangkang juga..

kira2 perkara ni berlaku ke atas anak saudara, maukah saudara berkata "itulah.. ayah da kata sokong BN.."

kenapa memperketengahkan politik di kala kesusahan?

Anonymous said...

bodo! dalam hal darurat macam ni pun nak kena utamakan parti politik ke?

Anonymous said...

BODOH RBF!!!!akal letak kat lutut...tu pun terhegeh-hegeh nak tulis blog...

kampung guys said...

alah ni pon kerajaan buat tergesa2 nak ambil rakyat malaysia kat mesir sebab dengar ade rakyat nak buat tunjuk perasaan kat depan wisma putra ,malam tu terus nak gi ambil ,kalu seblum ni nak tengok dulu, kalu akulah jadi pemimpin ape salahnya kita ambil tindak proaktif ,ni tak dengar rakyat ugut barulah tergesa2 nak hantar, orang umno ni dia yakin umno je yang boleh bagi kemajuan dan mereka lupa tentang kekuasaan allah yang maha pemurah , yang bagi peluang untuk umno maju kan negara dan pemimpin umno sibuk kata hanya bn saja yang boleh bagi kemajuan patutlah amerika maju kerana umnolah hhahahaa

Anonymous said...

keluarkan semua bdk UMNO kat sana dulu. jgn lg hantar bdk2 UMNO belajar agama, terutama TIMUR TENGAH. sbb belajar agama ISLAM ni la bdk2 UMNO ni masuk PAS...

Anonymous said...

bodoh punya blogger.. tak pandai nak bezakan tanggungjawab kerajaan dan isu sokong parti mana.. memang bodoh la.. orang macam ni xlayak jadi blogger..

org tengah said...

kalo bodoh tu jgn la tunjukkn sgt kebodohan tu....bangang nk mampus...politik lg penting dr nyawa?kimak btol...

Mohamad Najib said...

SALAM. kepada pengkomen2 dan pengbloger2 sekalian..
situasi tgah meruncing skrg ni..
jgn lah sbb politik pon sesama kita nk hina menghina sesama sendiri. Allah bru je test kt Mesir..nape kite lak yg bertikam lidah..baek penyokong UMNO dan PAS, ni lah saat utk bersatu..walaupun dasar perjuangan yg sgt berbeza, namun kita ingin pengakhiran yg sama. marilah sama2 mendoakan kesejahteraan umat Islam dan rakyat kita yg stil ag kt sana. jgn lah kerana pertelagahan sesama kita, Allah akan pindah kan ujianNya tu ke negara kita. Nauzubillah..

Anonymous said...

Astaghfirullah......

Anonymous said...

Orang macam ni lah kena bunuh. Dasar anak luar nikah, mak bapak pelacur kerajaan, RASIS, x de otak, tulis blog sbb nak dapat duit kerajaan + mencapub. Jenis macam ni sama taraf dengan babi, makan je apa org bagi, x pnah nk berfikir..

Anonymous said...

Cetek Pemikiran ko, sedih. ak org bn pon, x cam ko, cetek benar pemikiran mu, sad.

«Oldest ‹Older   1 – 200 of 876   Newer› Newest»