Tuesday, February 15, 2011

Nik Aziz Berjaya Buktikan Dirinya MB Yang Paling Bodoh Dalam Negara


Berita di bawah dilaporkan dalam Utusan Malaysia ms 14 hari ini dan petikan dibawah saya petik dari Utusan Online
Nik Aziz minta maaf guna perkataan Jakun

KOTA BHARU 14 Feb. - Menteri Besar, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat hari ini memohon maaf secara terbuka kepada masyarakat Orang Asli kerana menggunakan perkataan 'Jakun' bagi menggambarkan tindakan buruk yang dilakukan oleh pihak tertentu.

Beliau berkata, perkataan itu dikeluarkan kerana menganggap ia perkara biasa dan
tidak mengetahui bahawa wujud Orang Asli suku Jakun di negara ini.

"Saya memang mengaku sekali-sekala saya mengeluarkan perkataan Jakun kerana
saya tidak tahu Jakun nama keturunan Orang Asli.

"Hari ini, saya minta maaf secara terbuka dan saya minta daripada wakil-wakil yang datang hari ini, balik kampung beritahu bahawa saya minta maaf,
saya tidak tahu langsung apa benda Jakun.

"Insya-Allah selepas ini,
saya akan jaga mulut daripada mengeluarkan perkataan melukakan hati manusia kerana Islam melarang kita buat perkara yang melukakan hati orang lain," katanya.

Beliau bercakap kepada pemberita selepas mengadakan pertemuan dengan wakil-wakil Orang Asli di Kediaman Rasmi Menteri Besar di JKR 10 di sini, hari ini.

Pada pertemuan itu, wakil masyarakat Orang Asli terbabit menyerahkan memorandum mendesak Kerajaan Pas Kelantan supaya menyelesaikan masalah tanah yang dihadapi mereka.

Awal tahun lalu, Masyarakat Orang Asli Suku Jakun mahu Nik Abdul Aziz yang juga Mursyidul Am Pas, memohon maaf secara terbuka kepada mereka berhubung kenyataannya menyamakan pemimpin pembangkang yang lompat parti seperti Jakun.

Wakil Orang Asli suku Jakun Rompin, Othman Gudei dilaporkan mendakwa masyarakatnya amat sedih dan terguris hati dengan kenyataan Nik Abdul Aziz yang juga seorang ulama.

Sementara itu, Nik Abdul Aziz berkata, Kerajaan Pas Kelantan akan memberikan geran tanah kepada Orang Asli di negeri ini selepas kerja-kerja mengukur keluasan tanah terbabit selesai.

Bagaimanapun, beliau meminta Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) supaya menyediakan peruntukan untuk kerja-kerja menyukat tanah tersebut.

"Kerajaan sudah lama buat keputusan untuk beri tanah kepada Orang Asli, tetapi kena ikut syarat yang ditetapkan antaranya orang itu mesti tinggal kekal di situ sekurang-kurangnya 10 tahun dan tidak boleh berpindah-randah.

"Kedua, selepas kita ukur tanah itu dan kita warta baru boleh kita tetapkan kawasan ini kepada Orang Asli, sekarang tidak tahu di mana batu ukur nak warta macam mana.

''Kita nak ukur minta Jabatan Kemajuan Orang Asli (Jakoa) keluarkan belanja sukat tetapi sampai sekarang tidak terima peruntukan itu, kita harap mereka beri kerjasama kepada kerajaan," katanya.

Mengulas mengenai program Ladang Rakyat, beliau berkata, pihaknya telah meminta sebuah syarikat supaya membayar pampasan kepada Orang Asli kerana mengambil tanah mereka.

Katanya, pengambilan tanah itu berlaku disebabkan tidak ada batu sempadan dan kerajaan negeri pula meluluskan permohonan syarikat tersebut kerana beranggapan tanah itu tidak mempunyai pemilik.
Sudah lebih 20 tahun jadi MB dia tidak tahu wujudnya orang asli suku jakun di negara ini dan di negeri yang diperintahnya.

Maka sekarang terbukti sudahlah Nik Aziz seorang MB yang paling bodoh dalam negara ini kerana suku kaum rakyat sendiri pun dia tidak tahu.

Juak-juak Pas jangan bercakap banyak lagi kononnya Nik Aziz seorang yang hebat dan sebagainya kerana sekarang tok guru kau orang sendiri yang membuktikan dirinya bodoh.

Malang sungguh nasib rakyat Kelantan kerana dipimpin oleh seorang MB yang bodoh. Patutlah Kelantan tak maju-maju. Apabila Tun Dr M kata Kelantan tak maju , Nik Aziz marah. Katanya Kelantan maju dibawah pentadbiran KERAjaan Pas kerana adanya Tesco, KB Mall serta The Store. Tak ke bodoh namanya itu ?

Dalam kenyataan semalam juga Nik Aziz berkata dia akan jaga mulut daripada mengeluarkan perkataan melukakan hati manusia kerana Islam melarang kita buat perkara yang melukakan hati orang lain.

Podah chitttttttt......

Tak usah nak temberanglah, dah perpuluh tahun kamu duduk maki orang sana-sini, kafirkan orang sana-sini, syurga nerakakan orang sana-sini tiba-tiba hari ini nak bercakap begitu pula.

26 comments:

Jeffry said...

MALANG BETUL LA RAKYAT KELANTAN DPT MB BONGOK MCM WALLY ADOIYAIII

Anonymous said...

n.ajis mb paling jakun di malaysia

Anonymous said...

Dia memang bodoh.. orang yang menyanjung orang bodoh... dua kali bodoh.

Anak Lenggong said...

Ini lah akibatnya pabila dibiarkan saorang tua terus menjadi ketua...kesian melihatnya..sepatut dalam keadaan kubur kata mali..rumah kata pegi..orang tua ni seharusnya diminta berihat kat rumah..kalau tidak tahap nyanyuk dan bodohnya akan bertambah..hakikat semulajadi manusia pabila semakin tua, perangai nya akan kembali menjadi seperti budak kecik..so sebelum orang tuan bernama nik ajis duduk bercakap sorang serta bermain dengan najis sendiri..eloklah dinasihatkan berihat...

dzimba MMIM said...

nik aziz bukan hanya bodoh tapi sombong. jenis manusian tidak boleh diikut dan tidak boleh diajar...kesian dia

Anonymous said...

tak pa nanti dia kata sapa tak sokong PuS adalah kera pulak...kurang-kurang dia tak payah mintak maaf kat kera...PuS=Kera Belacan DAPbabi&Peliwat

Anonymous said...

macamana dia nak tau pasai dia BAPAK segala JAKUN ... wakakakakkakakaakak

Anonymous said...

Kepada para pengutuk janganlah mengutuk melampau sangat. Nik aziz pun dah minta maaf, jakun nama kaum orang asli. Kalau saya orang asli kata jangan jadi orang melayu yang suka curi ubi macam mana... Sebagai mb dia sanggup minta maaf. awak yang kutuk nik aziz bila pula nak minta maaf. moga2 tuhan beri hidayah kepada anda semua sempena ulang tahun kelahiran nabi anda, maaf jika anda beragama islam. kami orang asli tak suka gaduh..

Anonymous said...

Waaa.........MB negeri aku tuh.....................kesian kat aku dan woghih2 aku............ bodoh rupanyer............

pengembala said...

kesian dow..

orang jakun pun dia x tau..yang ni aku try carik dalam wiki berapa banyak kaum kat malaysia ni

MELAYU

* MELAYU ANAK JATI
o Suku Melayu Johor
+ Orang Siam Asli
+ Orang Laut - Orang Biduanda Kallang dan Orang Sabimba
o Suku Melayu Kedah
+ Orang Gergasi
+ Orang Sakai Laut
o Suku Melayu Kelantan
o Suku Melayu Melaka
+ Suku Melayu Palembang
+ Orang Laut - Orang Selat
o Suku Melayu Pahang
o Suku Melayu Patani
o Suku Melayu Perak
o Suku Melayu Terengganu

* MELAYU ANAK DAGANG
o Aceh
o Ambon
o Banjar
o Batak
+ Mandailing
o Bawean / Boyan
o Bugis
o Cham
+ Utsul
o Jawa
o Melayu (Sumatera)
+ Melayu Deli
+ Melayu Jambi
+ Melayu Palembang
+ Melayu Riau
+ Melayu Siak
o Minangkabau / Minang
+ Kerinci
o Nias
o Ocu / Kampar
o Rao / Rawa
* MELAYU KACUKAN
o Peranakan Cina
o Jawi Peranakan / Jawi Pekan / Peranakan Kling
o Peranakan Arab
o Peranakan Turki
o Peranakan Parsi
o Samsam / Sam-sam

ORANG ASLI

* Semang
o Bateq
o Jahai
o Kensiu
o Kintak
o Lanoh
o Mendriq
* Senoi
o Che Wong
o Jah Hut / Jah Het
o Mahmeri / Mah Meri
o Semai
o Semoq Beri
o Temiar
* Melayu Proto
o Jakun
o Orang Kanaq
o Orang Kuala
o Orang Seletar
o Semelai
o Temuan

SERANI
SIAM

* Suluk

pengembala said...

sambung lagi!
KADAZANDUSUN MURUT

* Bisaya
* Bonggi
* Bundu
* Dumpas
* Gana
* Garo
* Idaan / Ida'an / Idahan
o Bagahak
o Idahan
o Sungai / Sungei / Orang Sungai
* Kadayan / Kedayan (Melayu Kedayan)
* Kimaragang (Dusun Kimaragang)
* Kolobuan
* Kuijau / Kwijau
* Lingkabau
* Liwaan / Liwan (Dusun Liwan)
* Lobu / Lobou
* Lotud (Dusun Lotud)
* Lundayo / Lundayeh
* Makiang
* Malapi
* Mangkaak
* Minokok
* Murut
o Baukan
o Gana'
o Kalabakan
o Murut Beaufort
o Murut Keningau
o Okolod
o Paluan
o Serudung
o Sulangai / Selungai
o Tagal / Tagol
o Timugon
* Ngabai
* Paitan
* Pingas
* Rumanau
* Rungus
* Sinobu
* Sinorupu
* Sonsogon
* Sukang
* Tangara
* Tatana (Dusun Tatana)
* Tidong / Tidung
* Tindal (Dusun Tindal)
* Tobilung (Dusun Tobilung)
* Tolinting
* Tombonuo (Dusun Tambanuo)
* Tuhawon
* Tutung

BAJAU

* Sama'(Semporna, kunak, Lahad Datu)
* Banadan / Binadan
* Banguingui
* Palau
* Samah (Bajau Kota Belud, Tuaran, Papar)
* Sikubung
* Simunul
* Tabawan
* Tando' Bas
* Tolen
* Ubian
* Ungus Matata
* Kagayan
* Ungus Matata


* Dayak
o Iban (Dayak Laut)
+ Sebuyau (Iban Sebuyau)
+ Remun (Iban Remun)
+ Balau (Iban Balau)
+ Saribas (Iban Saribas)
+ Iban Ulu Ai
+ Iban Undup
+ Iban Rajang
o Bidayuh (Dayak Darat)
+ Biatah - Padawan
+ Bukar/Sadong - Serian
+ Jagoi/Singai - Bau
+ Selakau/Lara - Lundu
* Melayu Sarawak
o Brunei (Melayu Brunei)
o Dayak Muslim
o Melayu Sumatera
* Melanau
o Melanau Mukah
o Melanau Dalat
o Melanau Oya
o Melanau Matu-Daro-Rejang
o Melanau Ba'ie (Bintulu)
o Melanau Balingian
o Melanau Miri
o Melanau Igan
* Orang Ulu:-
o Kayan
o Kenyah
o Kajang
o Kejaman
o Punan
o Ukit
o Penan
o Lun Bawang
o Lun Dayeh
o Murut
o Berawan
o Kelabit
* Bisaya
* Kedayan




ni x termasuk suku daripda cina n india jugak

Kaum Bukan Bumiputra

* Cina
o Suku Hokkien
o Suku Hakka
o Suku Yue (Kantonis)
o Suku Hainan
o Suku Hoklo
o Suku Hui
o Suku Henghua
o Suku Peranakan
o Suku Teochew
o Suku Lu

* India
o Suku Tamil
o Suku Bengali
o Suku Gujerati
o Suku Malayali
o Suku Sinhala
o Suku Telugu
o Suku Punjabi

* Kaum Peranakan
o Baba dan Nyonya
o Chetty




p/s:kepada blogger yang perangai mcm haram jangan suka2 nak panggil awek2 yang sosial itu karo/garo/chikaro aku pun baru tau ada nama orang asli kat situ,kehkehkehkeh

yahudi malaysia pun ada?jengjnegjeng

berasal daripada penang dan kemudian berpindah ke singapore?

mungkin ada yang tau n mungkin ada yang masih x tau so aku kasi je url dia baca la sendiri

http://ms.wikipedia.org/wiki/Yahudi_Malaysia


kongsi2,sori faisal panjang na

V7 said...

Anonymous February 15, 2011 12:53 PM said...

Kepada para pengutuk janganlah mengutuk melampau sangat. Nik aziz pun dah minta maaf, jakun nama kaum orang asli. Kalau saya orang asli kata jangan jadi orang melayu yang suka curi ubi macam mana... Sebagai mb dia sanggup minta maaf. awak yang kutuk nik aziz bila pula nak minta maaf. moga2 tuhan beri hidayah kepada anda semua sempena ulang tahun kelahiran nabi anda, maaf jika anda beragama islam. kami orang asli tak suka gaduh..
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

kau yang bodoh sebenarnya. kau ingat nik ajis sesat tu mintak maaf sebab perkatan jakun ker. dia mintak maaf sebab politik lah, dia tu kemaruk kuasa, sami vellu pun dah pencen dan husni mubarak pun dah kena guling tapi nik ajis sesat tu sampai sekarang masih tak nak MB kelantan.

kalau tok guru sesat kau tu baik sangat kenapa tak mintak maaf kat orang-orang umno, dia kutuk, dia maki dan dia carut macam-macam pasal umno boleh pulak. kenapa kau tak tegur dia. sampai dia sanggup kata umno tu kafir dan jahiliah. kenapa kau tak kata 'moga2 tuhan beri hidayah kepada tok guru sempena ulang tahun kelahiran nabi'

kalau dia boleh cakap ikut suka dia, kenapa aku tak boleh??? apa beza dia dengan aku??? dia maksum ker??? nabi ker??? atau dia tu tuhan yang maha mengetahui???

rakyat kelantan sebenarnya bukan malang tapi memang bodoh dan biol sebab tak serik-serik untuk pilih si tok guru sesat ni jadi MB kelantan.

Anonymous said...

Nik Aziz seorang ulama..? Berikan saya nama ulama2 yang mempunyai sifat2 seperti Nik Aziz yang berani mengatakan Allah juga mencarut..samseng dan pelbagai fatwa songsang... Kalau dia seorang sahaja di dunia ini yang mempunyai sifat seperti itu apa kah dia layak digelar ulama ? Hanya orang bodoh lagi bangang yang mengatakan Nik Aziz seorang ulama....!

Anonymous said...

rbf, aq sdiri prnh tgk 1 video kt utube psl kemajuan d kelantan...kononnya, 1 bukti kemajuan kelantan sbb dh ada tesco!!!??? sian diaorg...takat tu je level kemajuan yg diaorg blh banggakan sedangkan kita kt negeri2 lain dh naik muak tgk signboard giant, tesco, carefour, mydin kt merata tempat...nmpknye, diaorg lah sbnrnye yg jakun tgk tesco...hehehehe...

abdullah said...

Nik Aziz minx maaf gak gne perkataan jakun utk menghine org...rbf gne trang2 perkataan bodoh kat nik aziz xde plak nk minx maaf...insaflah...

Allah melihat ape yg kamu kerjakan rbf...meskipun di alam 'maya' ni...lihat di bahu kanan dan kiri yg sentiasa mencatit saat kamu menulis sbrg artikel...

malu rbf...malu weiyh!

Anonymous said...

Nik ajis ni dah nyanyuk. Terima lah hakikat wahai orang pas. Tahun depan lantik lg jadi mb. Sapa lagi nak buat lawak kalau bukan nik ajis kan hehe.

Anonymous said...

laaa...baru tau ke Nik Ajis tu bodoh? kan dia tu bekas guru kemas jeee...org2 yg bodoh je yg lantik org bodoh jd MB...klu dia MB cerdik dia x maki org lain,x sokong Anuar sbb Anuar wat maksiat...tok guru leh sokong ke org wat maksiat? sudah2 la Nik Ajis bawak bertaubat...aku ni bekas org pondok gak tp selama aku dok pondok x penah aku tengok dan dengar tok guru aku cakap merapu2 cam Nik Ajis ni...sbb tu aku x sokong PAS apatah lg PKR jauh skali

Anonymous said...

nik aziz bungul

TARANTULA said...

WOI RFB

MURSHEET BUKAN MB PALING BODOH DI MALAYSIA TAPI PALING BODOH DI DUNIA

Anonymous said...

YE LAH...DI TU PUN MB AKU JUGAK...TAPI TAK SANGKA YE MB KITA TAK TAHU BENDA SIMPLE MACAM TU...YE LA KALAU MULUT DAH SELALU MENGATA HODOH DAN BUROK KAT ORANG...IA JADI MACAM TABIAT.....SUSAH NAK TINGGAL......AKU HARAP MB KITA YANG BARU LEPAS NI LEBIH PANDAI KAN..KAN..KAN....ADIK NAK MB BARU YANG ADA KELAS.......KAN..KAN..KANN....MAKKKK...MAKKKK ADIK ANK SUSU....

Anonymous said...

NIk ajis ni memang bodoh.Sebab tu dia di pilih jadi MB kelantan.Jadi yang cerdik cerdik tu boleh la kelentong dia.Suruh sign apa saja,dia akan sign la.Yang kenyang kuncu kuncu dia la.
Orang kelantan yang kaya kaya mmg ramai.Tak tau la kekayaan tu dari mana.Mungkin tipu Nik Ajis kot.Sebab itu dia orang nak Nik ajis jadi MB sampai bila bila.MB=(MACAM BAGUS).Bukan di biarkan jadi MB,tapi mmg itu rancangan dan strategy pun.Kalau BN pegang,mamat2 ni susah la nanti.
MB ni akan rosakkan la minda rakyat sampai ke akar umbi.
Sudah la NIk ajis oooiiii..Dema dok guna mu..sedar la diri..tutup buku politik mu,gi nagaja lagi bagus..

kamal zailani said...

memetik kata kata klasik seniman agung p. ramlee..... low class!!!!

Anonymous said...

pak nik cakap apa pun pengikut2 bangang pas tetap akan hanguk jugak... :-(

Anonymous said...

tapi kamu semua tersangat lebih bodoh dari dia....

memetik kata orang arab....jahil wal jahiliah.

Anonymous said...

Pas parti melayu kelas bawahan MACHAI Dapig....

Anonymous said...

SETUJU ! ! !
PAS memang low class
Pemimpin suka menipu
Suka gunakan agama utk cari makan
Konon nak perjuangkan Islam:
Piiirrraaahhh mampus.
Tp sedihnya ramai yg bodoh... ikut je.
Katakanlaa pemimpin yg bodoh tu kata babi blh d mkn; tk mustahil pengikut akn ikut.