Saturday, May 7, 2011

Bekerja Dalam Keadaan Bogel

Berbogel ria sambil kerja. Inilah yang dilakukan oleh sekelompok pekerja di sebuah pejabat di Newcastle, England. Mereka yakin bekerja dalam keadaan bogel dapat menambah semangat dan menaikkan produktiviti kerja. Ini lebih teruk dari binatang.

Staf pemasaran di sebuah pejabat di Newcastle melakukan hal gila-gila ini. Mereka benar-benar telanjang bulat di pejabat. Dikatakan tindakan 'gila-gila' ini adalah hasil daripada idea bernas bos mereka yang mendorong anak buahnya bekerja tanpa pakaian. Dengan cara ini, kata bos itu, produktiviti dan prestasi kerja akan meningkat kerana pekerja sangat ghairah dan bersemangat bekerja. Menurutnya, inovasi dan motivasi sangat penting dilakukan di masa krisis seperti sekarang.

Untuk menaikkan semangat kerja, pihak syarikat juga mengundang pakar psikologi, David Taylor, untuk memberi panduan motivasi kerja. Penggunaan kaedah 'Berbogel Pada Jumaat' itu dianggap berjaya dan membawa hasil positif bagi syarikat. Pengurusnyanya Sam Jackson, 23, mengatakan, ini adalah idea yang sangat bernas.

"Sekarang kita boleh saling melihat antara satu sama lain dalam keadaan telanjang, tidak ada penghalang lagi," ucapnya.

"Sama ada kami berpakaian ketika waktu masuk pejabat, atau berpakaian dalam atau juga bertelanjang bulat sekalipun, ianya tidak menjadi pengahalang. Kenyataannya, kami selesa dengan keadaan seperti ini. Pada saya, apa yang ada di badan saya, saya tidak malu kerananya.

"Selama seminggu pada awalnya bekerja telanjang, kami berasa aneh dan berasa kurang yakin dengan diri sendiri. Untuk itu setiap perkerja disarankan membuat fotocopy bahagian-bahagian badannya. Hal ini untuk membuat mereka lebih percaya kepada diri sendiri.

"Perlu masa seminggu bagi David untuk memotivasilan para pekerja dan meningkatkan keberanian. Pada awalnya terasa aneh dan janggal, tetapi setelah itu saya menjadi biasa. Saya berjalan telanjang menuju meja kerja saya, dan ia kini tidak masalah lagi. Saya merasa benar-benar selesa."

"Dengan tradisi baru ini, kami temui bahawa kami menjadi lebih bebas dan terbuka antara satu sama lain. Impak kepada syarikat menjadi lebih baik."

Managing Director, Mike Owen, 40, mengatakan, sama ada kami berani atau gila, itu tidak penting. Saya kata, tak mahu pun tak apa. Hanya yang yakin kepada diri sendiri saja, yang dapat lakukan. Bekerja telanjang ini dilakukan mendapat liputan televisyen. Sebuah pejabat pemasaran di Newcastle memiliki program "Jumaat Telanjang" di mana semua pekerjanya bogel sambil bekerja setiap Jumaat.

Dipetik dari : http://billyinfo.blogspot.com

16 comments:

Husin Lempoyang said...

Macam gua pagi2 dengan tuala depan PC :)

Ali said...

Ya Allah tenggelamkan bumi mereka sebagaimana Engkau terbalikkan bumi kaum Nabi Lut.
Moga-moga ianya dapat memberi pengajaran kepada mereka yang telah lupa peristiwa yang telah menimpa kaum Lut.

Anonymous said...

cmne topik sampah bleh ada dlm blog RBF..kata pejuang melayu dan islam...
hmmmmm...

-Warga Shah Alam-

Anonymous said...

Kalau orang kerja tak pakai baju, tak kan ada kes perut boroi anuar.

Anonymous said...

dah balik zaman batu..orang tak bertamadun pun pandai tutup mana yang patut..takda beza dgn binatang.

mandau said...

kerja bodoh.

zahari1950 said...

Mereka dapati monyet-monyet di Afrika seperti baboon dapat hidup dan membiak dengan bebas tanpa berpakaian. Oleh itu mereka mengambil penghidupan sosial baboon sebagai contoh untuk di bawa ke sistem penghidupan di Barat. Pantai bogel dah ada. Kelab bogel dah ada. Kini pejabat bogel. Satu hari nanti akan wujud bandaraya bogel pula. Orang lelaki dari Asia Tenggara yang terpilih sahaja yang layak berbogel di sana!!!!

Wali Selipar said...

Emmmm...harap2 kerajaan PR negeri Selangor boleh buat budaya kerja nie. Memang produktif, produktif dgn anak haram.

Kalau buat family day, anak2 ada muka Nuar + muka Khalid + Azmin + Tian Chua + Karpal Singh.

Kalau kita pi opis kerajaan Selangor, staff dia pakat buat "kerja". Bukan kerja opis...tapi kerja bejubo... :D

PAPTI said...

Menarik bro.. Mungkin Anwar boleh pertimbang untuk impliment kat opis PKR... Ngeh ngeh ngeh

Anonymous said...

macam ni memang al Juburi manyak suka... kalu dia jadi PM dah tentu jabatan perdana menteri akan mengadaptasikan cara bagini... rasa nye le

Bingai @ Bangang said...

mengapa hari jumaat? mengapa tidak setiap hari isnin supaya motivasi diri ini boleh dikekalkan sepanjang minggu.
Ternyata pemilihan hari jumaat adalah satu provokasi secara halus

Anonymous said...

anon
May 7, 2011 10:09 AM

engkau tu bodoh...rbf suroh lihat supaya kita fikir budaya barat yang bodoh bukan suroh ikut....ini tidak tukang pantat pun nak ikut orang sarawak kata PALOI KAUUUUUUUUUUUUU

Anonymous said...

hahahahahaha

mmg kerja bingai..dasar mat salleh yang lakhnat

meningkatkan produktiviti buat anak la ape lagi..jahanam


-pengembala

Pemuda TG said...

Biase je benda ni, setakat bogel gi kerja tak da pe hal la bagi Si Nuar. Si Nuar lagi hebat, siap video clip lagi....keh keh keh...

Anonymous said...

china malaysia sesuai ikut ni....

Anonymous said...

dunia barat mcm2 ada. tapi hairan ya, kenapa mereka dapat kuasai dunia termasuk negara kita pada zaman koloni dulu. kenapa mereka dapat kelebihan begini ya. kenapa kita masih ketinggalan dalam semua bidang seperti ekonomi, pelajaran, sains dan bermacam2 lagi lah. kadang2 kita ikut membabi buta sahaja tak nak tahu ikut saja. ambil satu misalan yang mudah ya. apa nama ibunegeri Syria-
org inglis cakap Damascus, org arab cakap Dimiskek dari ejaan dal mim shin qaf. jadi dari ejaan yg sama kita pun cakap Damsyik. org arab sendiri pun tak tahu apa Damsyik tu. satu misalan lagi ya. dulu kita tak bolih kata pertandingan membaca Al_quran. jadi ditukar kepada musabaqah. tapi musabaqah bermaana pertandingan. so make your own conclusion on the moral of what I wrote ya.