Friday, May 11, 2012

Pendatang Pertikai Pendatang Dapat Kewarnegaraan

Lim Kit Siang sekarang tengah kalut kononnya kerajaan bagi kewarganegaraan kepada pendatang tanpa izin di Sabah.

Kebiasaannya pendatang di Sabah adalah pendatang dari Selatan Filipina yang majoritinya beragama islam.

Pada saya selagi mereka memenuhi syarat dan sumpah taat setia pada negara ini, tidak ada masalah untuk mereka dapat warganegara.

Jika sebelum merdeka dulu kerajaan boleh bagi kewarganegaraan kepada kaum Lim Kit Siang semata-mata memenuhi syarat British, jadi apa masalahnya sekira pendatang Filipina dapat warganegara selagi mereka memenuhi syarat Malaysia ?

Semoga Kit Siang dan kaum kerabat keparatnya cermin diri sendiri dan ingat asal usul.
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

18 comments:

Anonymous said...

Orang2 filipina adalah org melayu.Kerajaan wajib memberi mereka kerakyatan Malaysia. Pedulikan cina chauvinist ini. Kalau di singapura lee kuan yew bolih bagi kerakyatan singapura kpd warga cina dari tanah besar, utk meramaikan kaum cina dinegeri itu. Penduduk asal Singapura iaitu org2 melayu hanya melopong aja.Kita pun harus meramaikan bangsa serumpun kita ditanah melayu ini.Ini tanah air kita, pedulikan cina2 chauvinist ini.

Anonymous said...

sekurang2nya mereka boleh berbahasa melayu dgn baik dr cina chauvinist.klo ada pun mereka2 yg bermasalah,itu hanya segelintir shj.x ada wujud mslh perkauman di sabah.

Anonymous said...

aku kadang2 duk baca gak gaya ayat paling pedih antara rbf, papagomo, house pk n gap, aku tgok, ayat rbf paling pedih kalo bab2 kutuk org cina..papepun, aku sokong 1000% statement bro rbf ni

Anonymous said...

INI AYAT LAGI PEDIHH..KIT SIANG LU KALU TARAK SUKA ITU IC BIRU KASI FILIPIN LA...

ITU IC UMNO BG MAAA...LU SUDAH LUPA KAAA HAIYA????

Tara malu ka cibai??

SolitaireHunter said...

Memang cibai pun cina cina malaysia yang sokong PR nih. Depa dapat jadi kerakyatan Malaysia kerana perjuangan MCA dan MIC untuk orang India kerana menyokong UMNO dalam kerajaan perikatan/BN. Kalau tak nak sokong MIC dan MCA lebih baik surrender IC tu

Anonymous said...

Memang setuju Melayu dan Islam bukan saja dari Filipina malah dari kemboja dan lain-lain negara asia tenggara juga disokong diberi kerakyatan kerana kita percaya kepada kesetiaan mereka ni...Kalau dapat bawa pulang Melayu Afrika Selatan pun apa salahnya.

RBF Online said...

Anon 10.44,

Ha...ha....ha....saya ingatkan saya yang paling lembut.

8431 said...

semoga semua bahagia dunia dan akhirat
--------------

[video]No Split-Split

Anonymous said...

CINA melaka mai penang..Bukan pendatang ker????
Dah tak laku kat melaka..berenang mai penang..cakap banyak pulak...
Buang laut jer..

Anonymous said...

Lim Kit Siang dan banyak lagi pemimpin2 DAP yang tidak fasih berbahasa Melayu. Jika pemimpin tidak fasih berbahasa Melayu apa lagi ahli2 akar umbi sehingga ada yang gagal mengangkat sumpah sebagai ahli majlis hanya kerana mereka tidak faham bahasa Melayu. Inikah dia rakyat Malaysia? Lim Kit Siang sepatutnya malu dengan perkara ini. Lim Kit Siang tidak layak untuk membuat sebarang komen atau kenyataan mengenai kewarganegaraan kerana Lim Kit Siang bukan lah seorang warga negara Malaysia yang baik. Lebih baik dia menyerahkan balik kerakyatannya dan berhijrah kemana2 negara yang dia suka kerana Malaysia bukan tempat kepada Lim Kit Siang dan mereka yang sama spesis dengan dia.

MTK

Anonymous said...

pada ambo .. wajib pandai bercakap BAHASA MELAYU ,, utk jadi RAKYAT MALAYSIA....

Anonymous said...

seeokr babi berenang ke penang.
bapa babi tu berenang ke ipoh barat.

kedua-dua mereka ni sudah kena sumpah cina melaka sebab tipu duit derma kempen selamatkan bukit cina sampai sekarang tiada penyata akaun dan kemana wang itu pergi.. banyak loooh.

Anonymous said...

Salam Bro RBF

Tahniah kerna telah berjaya menjadi sebuah blog yg cepat menangkis fitnah musuh-musuh umno. Cuma yg saya hairankan kenapa layan bebudak siswa yg belum pas mengaji sgt. Budak2 ni ibarat nyamok hutan yg cuma ganggu org tidor sj. Tak payah la nak sensasikan sampai bebudak ni berasa terlalu hebat. Conggak la berapa kerat sgt dibandingkan dgn jumlah pelajar pengajian tinggi. Sy rasa kalau semua blog kerajaan tak layan budak2 bodoh ni takkan siapa pun tahu isu budak2 ni. Ni dok layan sampai budak2 ni ingat dia org dah jadi jaguh ! Fikir2 kan lah...

Anonymous said...

kat kelantan ramai orang kemboja dan thai (melayu islam)diberikan warganegara..kit siang..nik aziz dan haji hadi tak bising ke..

Anonymous said...

kalau tak silap, sebelum ni pernah dilaporkan, punyalah ramai pelancong china datang malaysia tapi tak mendaftar keluar..dorang ada di mana? dah kahwin dgn rakyat malaysia? kahwin kontrak semata2 nak dapat dokumen? dah jadi warganegara malaysia ke belum? apsal lim kit sial tak bising pun?

Anonymous said...

Ini provokasi nak kacau urusan Kerajaan BN biar huru-hara jangan sampai tadbir-urus yang dilaksanakan berjalan dengan lancar. Itu pasal mereka ni dah kemaruk sangat nak rampas kuasa, dan itu yang Anuwar suka sangat kerana seolah2 mereka ini menari seirama dengan dia, sedangkan Melayu dan Anuwar dan yang seperjuangan dengannya adalah dijadikan alat semata2...macam diperkudakanlah juga maksudnya....

Anonymous said...

kit siang dan kuncu2nya mungkin nak masuk hutan semula

Yusri Yahya said...

Indon pun melayu...ada 3 juta indon kat malaysia patut dia org ni pun bagi ic sebab dia orang islam dan cakap pun cakap melayu