Monday, October 8, 2012

Disebalik Program Permata Negara - Siri 1

Beberapa hari lepas terbaca di peraktoday.com apa yang dikatakan oleh isteri PM tentang fitnah yang dilemparkan kepadanya berhubung Program Permata Negara.

Saya yakin semua diantara kita masih ingat bagaimana pihak pembangkang melalak-lalak dalam Dewan Rakyat ketika PM mengumumkan bajet untuk PERMATA pada pembentangan belanjawan 2011. 

Riuh rendah Dewan Rakyat ketika itu mereka melaung-laungkan nama Rosmah. Dan perkara itu tidak berhenti disitu , mereka bawa pula keluar dewan dan tuduh macam-macam. Kononnya duit bajet itu digunakan Rosmah untuk membeli-belah dan bergembira.

Walaupun ramai pemimpin-pemimpin pembangkang itu adalah wakil rakyat , tapi nampaknya mereka masih bodoh dan tidak tahu bagaimana prosedur pengeluaran atau penggunaan wang kerajaan. 

Mereka cuba gambarkan kononnya segala bajet untuk PERMATA, maka wang-wang tersebut akan mengalir masuk ke akaun atau poket Rosmah.

Habis tu semua pegawai kerajaan tunggul kayu ke ? 

Pusat Anak Permata Negara Putrajaya
Hari ini saya ingin kongsikan dengan anda perkara sebenar tentang PERMATA. Apa yang saya tulis ini bukannya saya kutip di tepi jalan. Beberapa bulan lepas lagi saya telah buat kerja ini dan saya simpan. Kini tiba masanya untuk saya tulis.

Idea untuk menubuhkan PERMATA muncul pada tahun 2006. Cetusan idea untuk menubuhkan PERMATA muncul kerana masalah gejala-gejala sosial yang semakin hari semakin meningkat. 

Seperti yang kita tahu semakin hari dunia semakin moden dan cabaran kepada ibu bapa untuk menjaga anak-anak juga semakin meningkat.

Kita mungkin boleh kawal anak kita dari keluar rumah, tapi tahukah kita apa yang anak kita lakukan di dalam rumah ? Penjajahan internet pun sudah cukup untuk merosakkan minda anak-anak kita. Itu belum dikira lagi sewaktu mereka di sekolah atau keluar bersama kawan-kawan. Dalam apa cara sekali pun kita tidak boleh mengawal 100 % pergerakkan anak-anak kita. Cara terbaik untuk mengawal mereka adalah dengan didikan. 

Anak-anak Permata Negara Terengganu
Zaman sekarang bukan seperti zaman dulu, cukup hanya dengan menjengkilkan mata atau mengangkat rotan anak-anak sudah terkencing.

Zaman dulu berapa kerat sangat ada anak luar nikah ? Kalau ada pun orang tak akan buang sewenang-wenangnya. Zaman sekarang setiap hari ada sahaja berita anak luar nikah yang dibuang. 

Begitu juga dalam soal budi bahasa. Bandingkan budi bahasa budak-budak zaman dulu dengan budak-budak zaman sekarang. Budak-budak zaman dulu kalau bercakap rujuk diri sebagai saya, awak, anda,kamu. Zaman sekarang pula ayat aku, kau dah jadi perkara biasa di kalangan kanak-kanak. 

Zaman dulu ibu bapa beri rotan kepada cikgu supaya rotan anaknya jika melakukan kesalahan. Zaman sekarang cikgu rotan murid maka cikgu pula yang diserang oleh ibu bapa. Akhirnya cikgu tidak dapat menjalankan tugas mendidik yang diamanahkan kepada mereka dengan sempurna.

Itulah yang dikatakan zaman telah berubah dan cabaran kepada ibu bapa semakin meningkat.

Dipendekkan cerita, keruntuhan moral dan akhlak anak-anak di zaman sekarang semakin teruk. Oleh yang demikian perlulah difikirkan satu langkah bagaimana untuk mengatasi perkara itu. Jika tidak dibendung makin lama keadaan akan jadi makin teruk.  

Dengan niat yang baik pada tahun 2006 Datin Seri Rosmah yang ketika itu isteri TPM telah berjumpa dan berbincang dengan 25 individu yang terdiri dari golongan profesional, golongan pendidik, ahli akademik, doktor, polis, peguam dan pegawai-pegawai kerajaan yang lain bagi membincangkan penyelesaian kepada masalah yang semakin hari semakin membimbangkan itu.

Hasil perbincangan 25 orang tersebut yang terdiri dari pelbagai bidang, kepakaran dan latar belakang telah membawa kepada kata putus bahawa proses pembentukan nilai diri sebagai insan cemerlang perlu bermula sejak awal dan lebih berkesan sekiranya dimulakan ketika baru lahir. 

Pusat Anak Permata Negara Bercham
Gabungan idea itu membawa kepada terbentuknya konsep setiap anak yang dilahirkan adalah sebutir permata. Seperti yang kita tahu sebutir permata ketika mula-mula ditemui ianya tidak akan kelihatan seperti permata. Kerana ianya dipenuhi dengan selut, tanah atau debu. Namun selepas diasah dan digilap dengan baik barulah ia akan bersinar dan bernilai tinggi. 

Begitulah juga dengan anak-anak kita....kena dengan didikan dan asuhan maka bersinarlah masa depan anak itu. Apabila masa depan anak bersinar yang untung adalah mereka dan kita sebagai ibu bapa juga sudah pastilah merasa gembira. Kalau mati pun, jasad di dalam kubur pun tenang kerana kita telah meninggalkan anak-anak yang baik dan berjaya.

Perbincangan demi perbincangan yang dilakukan oleh 25 individu tersebut maka tertubuhlah Permata Negara. Kerajaan pimpinan Pak Lah pada masa itu telah meluluskan agar Program Permata Negara diimlimentasikan melalui penubuhan Pusat Anak Permata Negara secara projek perintis pada tahun 2007. 

Kesimpulannya projek ini bukan projek Rosmah mutlak. Dan bukannya dikawal oleh Rosmah sepenuhnya. Ianya dirangka oleh 25 orang individu dari pelbagai latar belakang dan kepakaran. Semuanya dengan niat yang satu, iaitu untuk mendidik anak-anak dari terjebak ke dalam keruntuhan akhlak serta moral dan menjadikan setiap anak yang dilahirkan sebagai

Insyallah bersambung....

83 comments:

Anonymous said...

blogger penjilat rosmah puki & puaka menjilat rosmah puki & puaka.

woi!sedap ke puki rosmah yang kau jilat tu?mesti lemak berkrimkan?

jilat lagi
jilat lagi
jilat lagi
yang pasti umno akan mampus tak lama lagi.putrajaya milik pakatan rakyat.MAMPUS UMNO.MAMPUSSSSSSSSSS ROSMAH PUKI.

Aliffnajmi said...

Anon 10:44 adalah contoh anak hasil didikan n ajis. Tak apa, teruskanlah mencarut caci cerca, jgn takut dosa, tiket sorga sudah ada dlm genggaman saudara.
Bagi kami pulak, tak ada maknanya anjing yg menyalak bukit.

Anonymous said...

Mari kita tanya penganut2 PR... apa yg kak jijah anak beranak buat utk anak2 kita?

Anonymous said...

Walaupun rbf penjilat tapi sekurang2nya tanggungjawab dia dah lepas sbb menerangkan kebenaran. Awak yang suka menabur fitnah tu dah cukup ke bekalan? Banyak sangatkah pahala awak yg dapat mengimbangkan dosa fitnah awak tu?

Walaupun awak benci rosmah, kebaikan yang dibuat rosmah awak kena akui. Islam pun ajar kita begitu ye. Mungkin awak bukan Islam sebab tu awak berkata begitu.

Rbf, teruskan usaha anda. Teruskan laksana tanggungjawab untuk menyebarkan perkara yang benar.

Salam,
Pencinta Kebenaran

warkahpenafikir said...

Takpe teruskan cacian tu...
kami usahakan apa yang terbaik untuk rakyat...DS Rosmah dah buktikan...satu persatu...dicaci maki ke dan selainnya tetap utuh laksanakan bakti pada masyarakat.

warkahpenafikir said...

Teruskan RBF Online...maklumkan pada masyarakat usaha yang baik dan murni ini takkan terhenti.Insya Allah mandat akan diberi kepada BN lagi.

warkahpenafikir said...

Nampaknya ada sakit jiwa dan mental disini rupanya...ku doakan moga engko cepat sembuh dan selalu makan ubat yer...kesian aku melihat diri kamu yang tak boleh terima kebaikan yang dilakukan oleh saudara kamu...ish3..

warkahpenafikir said...

Marilah pembaca2 sekalian...hebahan maklumat disampaikan..berfikirlah apa yang kita akan lakukan pada generasi sekarang dan akan datang sekiranya kita tak mencoraknya...perbandingan BN dan dap pkr pas..jelas...BN laksanakan tepati janji disana mungkir janji malah akan berjanji lagi...undilah BN.

Anonymous said...

Anon 10:44 AM

Tipikal pembangkang yg hny tau mencarut, memaki hamun dan mmfitnah...

Sbnrnye program permata mmg bagos utk anak2 kecil krn didikan yg sempurna akan melahirkn generasi yg brwawasan dan brfikiran matang..

Bkn spt anak2 yg LAHIR DARI TADIKA PASTI...hny tau memaki hamun kjaan, memijak gambar pemimpin kjaan pimpinan BN, mngagongkn kpimpinan PAS trtama wali slipau tahap DEWA, ....Islam yg di ajar di PASTI hny kulit tanpa PENGHAYATAN....

ex penyokong PAS

afiq kltown said...

Cubalah berdebat dengan bahasa baik.. Jgn la mengunakan bahasa kesat.. Tumpu pada apa yg sipenulis nak sampaikan.. Datin memang seorang yang terbaik.. Berkerja keras demi kebaikkan kita bersama.. Dengan adanya penubuhan permata ini dapatkan kita mengurangkan kos pembelanjaan keluarga.. Ini kerana tadika permat tidak mengenakan apa apa charge kepada pelajar.. Permata memang terbaik

Anonymous said...

ingatkan tuan blog ni ja penjilat puki rosmah.rupanya ramai lagi penjilat puki rosmah yang lemak berkrim.

jilat selagi boleh sebelum umno MAMPUS tak lama lagi

Anonymous said...

Saya salah seorang yang menghantar anak berusia 4 tahun ke pusat permata negara.Syukur kerana perkembangan yang memberangsangkan.Dalam masa yang sama banyak menjimatkan kos saya.Cuma satu masalah yang saya hadapi sekarang.Hari2 anak saya nak pergi ke sekolah walau di hari cuti.Dia lebih suka berada di sekolah dari di rumah.

Ayu
Putrajaya

Anonymous said...

Anon 12:10 PM

Bahasa mencerminkan bangsa, puak dan diri..

kalo begitula bahasa dan diri anda , sy sklrga xsudi dan xhengen dgn perjuangan puak saudara krn khuatir ..kebiadapan dan kekurangan kewarasan pemikiran puak dan perjuangan saudara akan mnghancurkn agama, bangsa dan negara kite..

Anonymous said...

ahli parlimen mana pulak nie,siap ada bajet lagi.Adakah malaysia tak perlukan ahli parimen lgi?

Anonymous said...

PR perlu juga buat program utk membaik pulih minda penyokong2nye yg bkn sahaja tidak dpt berfikir dgn baik tp juge bertutur dan menulis dgn bahasa yg baik...
sgt2 tidak elok bahasa yg sebegitu...

Gewe Kelate said...

Terbaek dn syabas DS Rosmah yg sgt perihatin pda rakyat terutama kanak2, terus kn perjuangan walau dihina dicaci dan dimaki...

Gewe Kelate said...

Pihak Pembangkang memang selalu tidak lari dari kebodohan nya yang mencaci maki DS Rosmah. Apa yang isteri Anwar berikan untuk anak2 mereka yang boleh dibangga kan?

Anonymous said...

RBF,

Ada satu lagi progrem yg berkaitan dengan PERMATA yg di panggil PERMATA PINTAR.Progrem ini di kelolakan oleh UKM dan ianya juga adalah inisiatif DS Rosmah.Progrem in mengumpul anak Malaysia yg mempunyai IQ yg tinggi,dan peneilaian kebolehan mereka tidak berdasarkan sistem pendidikan yg ada,tapi di susun sendiri oleh pihak UMK.Hasilnya kira-kira 17 orang anak Malaysia sudah di hantar belajar di US dan di terima di beberapa Universiti terkenal US tanpa kelulusan SPM pun.Sehingga sekarang seramai lebih 200 orang anak yg pintar sedang di didik dalam progrem ini.Ianya tebuka kepada anak sesiapa saja yg mempunyai IQ yg luar biasa.Yuran pengajian pun di tanggung beres.

Mungkin progrem ini juga jika di ketahui pembangakang,akan di kutuk oleh mereka kerana ianya ada cap jari DS Rosmah.Baiasalah otak pembangkang.Tapi kalau ada cap jari Anwar atau Nik Ajis,perkara yg boleh membawa kesesatan pun akan mereka sanujung.

Gewe Kelate said...

Adakah penyokong pihak Pembangkang rasa usaha murni DS Rosmah ini merosak kn masa depan anak2 generasi akan datang seperti mana yang dilakukan oleh pihak pembangkang yang menghasut anak2 muda melakukan dementrasi???

Gewe Kelate said...

PM dn isteri DS Rosmah amat menitikberatkan kebajikan pembelajaran rakyat...

Bapak Aku said...

WEI ANON CIBAI 10.44AM, DAH PUAS KO MENCARUT? TOLONG JANGAN TUNJUK PERANGAI CIBAI MULUT PUKI AYAM KAT SINI.

Waris Amp said...

hehehe.. apa yang anon 10.44 melatah tak pasal-pasal tu? hehehe.. sakit jubo membaca kebenaran? adoii.. mcmana la hang nak jadi jambu anwar kalau taleh tahan jubo. wikikikikiki

Waris Amp said...

jap aku malas nak layan anon 10.44 tu leh tak? saja aku nak cerita sikit pasal pusat permata negara ni, penulisan rbf mantap, benar ada perbezaan kanak2 zaman dulu dan zaman sekarang, dah tak sama dah. Cadangan pendidikan awal pusat permata negara ni satu kejayaan yg kita semua tak dapat sangkal. Harapan kita semua sama, agar anak-anak dan generasi kelak menjadi lebih baik untuk segenap sudut mahupun bidang yang diceburi. pada aku, satu perkara yang harus dibanggakan oleh rakyat Malaysia kerana nilai murni satu ketika dahulu cuba diterap dan ditanam semula. aku ni senang, siapa buat, siapa punya idea, tambahan idea yang bagus, aku akan sokong dan puji... kalau setakat melalak tak jadi apa macam sep2 Pakatan Reput.. nak puji kejadahnya.. Tahniah DS Rosmah, You deserve the credit. Saya bangga isteri PM pun bijak laksana.

bro yul said...

anon 10;44 aku nk tanya ko satu soalan la...mak bapak ko ajar ko utk mencarut ke???atau mak bapak ko nie jenis mulut mcm ko jugak????ini bukan nyer soal jilat bodoh...nie adalah hakikat nyer....yg suka buat fitnah kat ds rosmah nie ialah pemimpin2 pakatan harami ko yg sudah ketandusan modal dan kekeringan idea....jd pencacai2 mcm ko nie mmg suka pcy fitnah daripada kebenaran.....dan satu lg pakatan harami ko hanya mampu bermimpi d siang hari jer la utk ke putrajaya......jaga selangor pon kucar kacir ada hati nk jaga 1malaysia...pirahhhh la....

Gewe Kelate said...

Penyokong pihak Pembangkang tidak puas hati dgn kebaikan DS Rosmah kerana isteri pemimpin mereka tidak pernah pedulikan kebajikan anak2 mereka

DON MELAYU said...

anon 10.44 dan anon 12.10

kedua2 anon ini ialah hasil daro PERMATA PR..mahukah kita anak2 kita sperti ini??sebab tu tertbuhnya PERMATA negara sebab kerajaan xmahu anak2 kecil dirosakkn mindanya sperti anon2 berkenaan..

ok back to the topic..kalau xslp aku program permata mula ditbuhkn pada tahun 2006 kan??masa tu DS Najib masih lagi TPM dan PM yg mluluskn PERMATA ialah Pak Lah..so mknanya PERMATA ni bkn trtubuh semasa DS Najib mnjadi PM dan xde alasan utk pmbgkang mlemprkn tuduhan sebegitu rupa kpd DS Rosmah..krn idea permata ni bkn idea beliau seorang dan klau pun bnda ni xbgus xkn lah Pak Lah nk lluskan..

pendedahan ni buat pmbgkang betul2 kepanasan..congratz bro..

Umi Umaira said...

erm, takper.. i dah agak dah diorang PR akan sllu kuar dengan idea bangang demi membangangkan org lain... kasar eak? fokus pada niat orang tu, bukannya menyampah dengan dia sebab mata kamu sakit tgk dia. sebenarnya hati kamu2 tu yang dengki dengan dia. sudah sudahla.. apa yang kamu buat hari ni akan dapat pembalasan di akhirat nanti..

Aziz Roslam said...

wooottt!! anon 10.44 serabut! hahahahaha! kesian lak aku tengok! weyh, DS rosmah pandai jaga kebajikan kanak2 di Malaysia, wan jijah pandai jaga taik apa weyh? jaga jam sajala... hahahahahahaha. Aziz Roslam in da house tabik datin. Usaha murni harus diteruskan!

Umi Umaira said...

wau.. PR pun ada pusat PERMATA?? kalau yer ader.. anak i nnt i taknak hantar ke PR punya pusat asuhan.. nanti dia mencarut lupa diri yang dia sendiri kuar dari situ.. eee.. mintak simpang.. syuh syuh.. mencik.. (halau macam halau kambing)

Gewe Kelate said...

Dia tu berbulu mata dn telinga sbb pemimpin dia xpenah amek tau hal dia

Aziz Roslam said...

kawan2 semua, jangan ikut perangai anon 10.44.. hehehehehe.. buktikan hanya dia melatah kat sini. beruk babun punya anon 10.44 (maki ngn mencarut tak sama kot?) hehehehehe

Anonymous said...

wow banyaknya lalat2 & langau yang hinggap di puki rosmah.baunya best kot?

ayu putrajaya.anak kau pun dah tak suka dok rumah.sikit lagi anak kau pun benci kat kau.kau kena ingat si rosmah puaka bnyk ilmu hitam.anak kau yang belajar kat permata dah diberi minum air yang direndam seluar dalam rosmah.sebab itu anak ko asyik ingat kat sekolah permata.rosmah nak budak2 permata sentiasa ingat dia.

teruskan wahai lalat & langau.umno dah nak MAMPUS tak lama lagi.

Ina Astina said...

uish... baru jer lepas bace dan nak letak komen. terkejut tengok komen mencarut kat atas. aper ni? mana la akhlak, kalau kata org PAS. Mana pergi Islamnya? kalau kata orang PKR, itu mmg teda akhlak, ikut boss aja. hehehe.. jgn bikin malu ya.

Gewe Kelate said...

Begitulah didikan yang Pembangkang bagi kepada pengikut2 mereka...maki hamun hnya mainan

Umi Umaira said...

diberi minum air yang direndam seluar dalam ???? mesti dia pernah raser dulu.. hehehe.. saper punya? wak nuar el juburan punya ke? uwekkk.. kesian anon 10.44 .. ptutlah dia punya brain tu ada short sikit2

Ina Astina said...

semestinya anon yang mencarut carut tu dia tak dapat terima kenyataan setelah mebaca artikel ini. tahniah datin seri, keep up the good work.

Gewe Kelate said...

Mencarut adalah amalan pembangkang, maki hamun adalah makanan diorg

Bernard Raden said...

anon 10.44 dan anon2 lain yang mencarut adalah anon yang tak ada telur dan telurnya telah diberikan kepada abg nuwa untuk dibuat telur masak tigablas rasa dan kemudiannya diberi makan kepada anjing-anjing DAP. encik anon 10.44, janganlah malukan emak encik sendiri. putrajaya milik pakatan tahik hanyalah mimpi encik yang bergelumang dengan najis. jangan tenggelam dalam najis politik pakatan encik. takut lemas dalam tahik. anwar sedap jolok bontot, encik hanya dapat sakit dan jubo berdarah saja. saya terpaksa meninggalkan keyboard sementara untuk ketawa. kebangangan encik anon 10.44 telah berjaya menghiburkan hati saya.

Anonymous said...

bajet permata RM100 juta yg telah di luluskan dan tidak melalui kementerian,terus kepada satu badan kelolaan oleh isteri PM.Adakah malaysia di takbir oleh sepasang suami isteri,adakah kita ini bodoh mengundi ahli parlimen utk melaksanakan tugas2 utk di amanahkan kpd rakyat.Dalam soal ini,siapa yg bodoh,rakyat ler di perbodohkan.Tak cukup cerdik ker pelajar2 kita mendapat keputusan PMR,SPM yg kian meningkat kecermelangannya setiap tahun.

bro yul said...

"projek ini bukan projek ds rosmah dan bukannyer di kawal oleh ds rosmah sepenuhnyer ianya d rangka oleh 25 orang indivindu dr pelbagai latar belakang dan kepakaran..semuannyer dengan niat yg satu iaitu utk mendidik anak-anak dr terjebak ke dalam keruntuhan akhlak serta moral"....di sini sudah jelas bkn nyer ds rosmah yg kawal sepenuhnyer permata..dan projek ini d luluskan semasa pak lah jd pm buken nyer masa ds najib jd pm...jd bg aku senang sajer pemimpin2 pakatan harami nie hanya tahu cakap ikut sedap mulut sajer mcm mana pemimpin2 pakatan harami mcm tu jugak la pencacai2 pakatan harami yg tahu mencarut dan fitnah ds rosmah...bg aku ds rosmah begitu mengambil berat ttg pogram2 yg d lakukan permata demi pendidikan anak2 bangsa nyer...tahniah datin anda mmg terbaikkkk...........

Anonymous said...

macam mana nak mendidik anak2 kecil,penampilan pun mewah,perkakas2 perhiasanpun berharga ratusan ribu ringgit.Kosnya pun menjadi lebih tinggi.Lebih holistik dan menarik,sepertimana blueprint kementerian pendidikan yg akan di ketengahkan.Asasnya dah ada,termasuk intrumen dan pasarana.cuma di beri suntikan baru yg lebih jitu dan nampak lebih unik serta tepat di sasaran utk mencapai matlamat sehingga ke peringkat tinggi pendidikan negara.Peratusannya amat tinggi dan nyata berbanding dgn program permata.Program permata saling tak tumpah macam tadika.Maka buat apa buang duit atas jenama baru tapi unsurnya sama.

Dhanyaraam said...

Permata is a good program,as far as I concern. Datin Seri Rosmah carries a big role together with her husband to uplift of community. Great. Good work must be supported unlike bark like an idiot like anonymous 10:44pm. You understand my English Anon?

Anonymous said...

Andaikata bakat anak2 kecil terserlah hebat,di jangka memberi impak yg berganda pada masa depan negara,ianya hanya belaku di dalam peratusan yg kecil berbanding prasarana yg akan di bina seluruh negara yg menelan kos yg amat tinggi.Ini stau pembaziran dan tidak mencapai KPI di ats program permata.Saya anggap program permata nie,sebagai special kes yang tidak melibatkan kos yg tinggi berbanding dgn jumlah penduduk malaysia, ats makna tersirat iaitu permata bukan tadika.Andaikata program Permata dan tadika adalah sama,ia adalah perbuatan yg membazir dan sia2.

semboyan said...

Program permata berhasil ddengan silibusnya yang baru. ramai yang mengutuk program tersebut, tapi ssemua perlu sedar bahawa program tersebut telah mendapat pengiktirafan dari luar negara. bukan itu sahaja, pendidikan awal kanak - kanak telah menjadi satu keperluan pada masa kini.

DON MELAYU said...

BAS da kantoi,Jet mewah da kantoi,terima dana ngan SOROS utk hncurkan malaysia pun da kantoi..apa lah yg pmbgkang blh buat selain mnyrg DS Rosmah??DS Rosmah pula semakin hari semakin giat melancarkan pelbagai program utk anak2 malaysia..sdgkan pmbgkang pula semakin hari semakin buntu mencri idea utk menipu rakyat..

Anonymous said...

Kita dah ada tadika dan sekolah agama rakyat,agensi permata cuma pantau tahap kebolehan dan kecerdikan anak2 kecil dan boleh menjangka masa depan anak2 kecil serta membawa masa depan negara.Program permata cuma sebagai badan penasihat ke ats tadika pehak swasta dan kerajaan serta sekolah agama rakyat,utk melahirkan bijak pandai malaysia utk masa depan negara dan tidak perlulah bertindih dgn program yg sedia ada.Nampak sangat nak monopoli.Patut kita hindar dari perkara tersebut.Malaysia nie suka sgt buat perkara yg bertindih dan membazir srta meningkatkan kos malah tersasar dripada matlamat value for money.

Nadia Nazira said...

Walaupun Rosmah boros, tpi dalam hal ni ok la.. I can accept...Education and people's welfare is important.. saya x sokong BN dan Rosmah tapi apa yg baik untuk rakyat ,saya sambut.

BOB MALAYA said...

PERMATA satu nama yang bukan asing lagi..nama yang menaikkan malaysia ke taraf dunia sehingga mendapat pujian dan pengiktirafan antarabangsa..kanak-kanak didik seperti menatang minyak yang penuh untuk masa depan negara kelak..DS Rosmah selaku penaung PERMATA telah banyak membantu kanak-kanak luar bandar dengan memberi pendidikan percuma yang terbaik..kenapa pihak pembangkang sanggup mempertikaikan kewujudan PERMATA??bukan kah ini program yang terbaik untuk masa depan anak-anak kita??..buka lah pemikiran jangan sempit kan pemikiran wahai pembangkang

Anonymous said...

Masa depan negara bukan tertumpu pada bakat menyanyi dan bermain instrumen muzik sjak dari anak2 kecil.masa depan negara tertumpu,bagaimana pemimpin2 negara utk menyusun dan melengkapkan matlamat negara yg di sasarkn,demi ke arah sebagai negara maju.Kemudian di hidangkan kepada bijak pandai di masa hadapan utk mempergandakan usaha kerajaan demi pencapaian kejayaan yg berterusan.kita perlu berada di landasan yg betul lagi nyata dan berhasil dalam peratusan yg besar seperti program pendidikan negara.Program permata cuma memberi impak dan kos yg kecil ke dasar pendidikan negara.kita semua tahu percaturan aktiviti ekonomi mempunyai pelbagai segmen kemahiran tidak semata2 atau 100% dari golongan bijak pandai.Kita semua kena faham akan konsep tenaga kerja di semua peringkat kemahiran.Inilah cabaran sebenar dalm kita,membina masa depan negara.

Anonymous said...

Buat apa kita nak buat program yg besar dan mahal semata2,demi memperkenalkan jenama sedangkan semua orang tahu target peratusannya amat kecil seperti program permata.Perlulah kita selaras di tempat yg betul ats nama 'Permata Negara".

Aliffnajmi said...

Masa bujang dulu, kita pakai RXZ. Lepas kawin kita beli Kancil 660cc. Bila dah ada anak 2, kancil tu kita tukar jadi Wira.
Agak2 knp kita perlu upgrade kenderaan2 ni dlm hidup kita?
Mcm tu lah juga tadika, SAR dan sistem pendidikan kita.

Aliffnajmi said...

Mmg benar masa depan negara sgt bergantung pada kebijaksanaan pemimpin2nya mentadbir. Tp jgn dilupa, anak2 dan rakyat jelata adalah aset penting utk menjayakan perancangan pemimpin2 tersebut.

Jika sebijik tayar Wira yg baru kita beli tadi pancit, kereta ni akan sukar utk sampai ke destinasi yg kita tuju walaupun sipemandunya ialah Albert Einstein.

Anonymous said...

kalau dah cerdik pandai hantar ke luar negara,apa jaminan kerajaan malaysia utk mereka terus menabur bakti dalam negara?.Semua org tahu,sistem pendidikan terdahulu masih gagal menyekang ketirisan golongan bijak pandai yg di taja oleh kerajaan utk brkidmat dalam negara yg mana sama,seperti program permata pintar yg menaja pelajar yg mempunyai IQ yg tinggi,belajar ke luar negara.Ini bermakna,program tersebut masih bertindih di antara satu sama lain yg berbeza peringkat umurnya tetapi hasilnya masih di tahap kegagalan.Perkara yg baik sepatutnya di lindungi di dalam negara,tidak tergadai dan di pengaruhi agenda2 pemikiran barat di bawa masuk ke dalam negra dari luar negara.Dalam sektor pendidikan negara jugak mesti ada tahap keselamatan dan konsep di dalam negara bagi golongan cerdik pandai utk terus membela masa depan negara.

kak bedah said...

Anon 10.44 ko ni dasar pukimak mkn anjing punya anak haram kan tak reti nak respek wanita pun... Ko ni mesti bangsa yg rogol mak sendiri kan babi.....klu aq jumpa ko q akan jentik telur ko supaya ko mandul tau babi.. Sbb klu ki ada anak pun mentusahkan org je anak ki mesti lebih pukimak dr ko kan sial... Dah lah pkr n pas tak malu tun m buat putrajaya cantik2 drg plak ada hati nk putrajaya tu g mampos lah.... Tui....

Cili Padi said...

Itulah pembangkang orang buat kebaikan pun dia tak puas hati... Aku buat nak jilat ke apa cuma bila benda bagus kita kenalah cakap bagus... Jangan lah asyik nak double standard je... Permata bukan saja tolong anak-anak yang nak membesar ia juga menolong orang orang yang berpendapatan rendah.. Ya lah zaman sekarang tadika pun dah mahal.. Atleast bila ada ni senanglah sikit... Memang idea yang terbaik untuk membuat permata... Tahniah DS Rosmah! Teruskan usahamu demi menolong anak-anak dan orangorang yang berpendapatan rendah!

xXx said...

Apa ni pencacai-pencacai pakatan oi? Datang-datang tiba-tiba nak maki ni kenapa? Nilah orang kata kena didik dari kecik kalau tak jadi macam anon 10.44 tu lah. konon pakatan bagus sangat, Pencacai dia pun takda budi bahasa. Apa yang korang tak suka sangat kat PERMATA ni? Salah ke nak didik kanak-kanak? Salah ke DS Rosmah nak tolong orang yang susah? Takkan nak tolong orang pun tak boleh. Kalau korang maki tapi korang tolong takpa lah. Ni cakap bukan main tapi ada buat apa apa? Ada usaha nak tolong orang susah? Pemimpin asyik bermimpi nak tawan putrajya pun tak boleh bro! Cakap macam bagus tapi apa pun tarak! pooorahhh!

kejora malam said...

dasar pembangkang denggki kianat bole pulak denggki dengan kanak-kanak...
syukur la dengan program macam nie anak korang pun dapat keuntungan juga...
sendiri tak reti nak wat kebaikan asyik tipu rakyat makan duit rakyat pastu denggki kianat dengan orang yang buat kebajikan...
pelik sungguh perangai pembangkang nie

BOB MALAYA said...

PEMBANGKANG kenapa berfikiran terlalu cetek???di sebabkan PM mengumumkan bajet untuk PERMATA. mereka melahirkan rasa tidak puas hati dan melalak macam orang tidak waras bukan ini satu kebaikan untuk pendidikan kanak-kanak dimalaysia untuk masa depan negara nanti..akhirnya nama DS Rosmah menjadi mangsa pihak pembangkang yang busuk hati konon bajet yang diberi untuk DS Rosmah kenapa bodoh sangat pembangkang nie???duit yang diberi mengikut saluran yang betul dan prosedur yang ditetap kan...fikirlah pembangkang...kalau nak cari isu biarlah mempunyai bukti dan jangan memfitnah DS Rosmah..DS Rosmah terbaik!!!!!

Gempur Wangsa said...

memang haram anak didikan pakatan haram ni

Pak Dukun power said...

sedikit sebanyak ada jugak Datin Rosmah bantu rakyat..nak harapkan pakatan..ermmm..manifesto bukan janji...

Maznah Kamsan said...

Syabas Datin...hiraukan ssegala cacian itu

mawar hitam said...

Penubuhan PERMATA adalah antara usaha yang terbaik..pendidikan yang diberikan secara percuma dapat membantu meringan beban keluarga di luar bandar.. itu pun puak pembangkang tak tau bersyukur! sbb depa tu mmg mnusia yg tak reti nk bersyukur..

anis wana said...

dgn ada nye permata pndidikan ank2 kecil trjamin..
ds rosmah begitu mngambil berat ttng program permata demi pndidikan ank2 bangsa nya..

tengku nora said...

kerja puak2 pencacai hnya mmfitnah,ape yg korang xpuas ati dgn 'PERMATA'?ape yg dilakukan oleh DS rosmah tntng permata tramat bagus..pendidikan yg diberikan secara percuma dpt meringankan beban org yg brpendapatan rndah..
sedarlah lah wahai pencacai2 sekalian...

kelly eng said...

apa lah pembangkang ni tau nak fitnah datin sri je...tak tau apa2 cite trau nak maki datin sri rosmah je..kdg2 kecian aku tgk nasib dia...dia cuba buat kebaikan utk negara kita tp pembangkang tak pnh menghargai apa yg dia bt tu....apa2 pun dia buat bkn kerana wang ringgit sbb apa yg dia buat ni satu sen pun dia tak dapat tp dia buat atas budi baik dia utk membantu rakyat...dia memikul tgjwb sebagai seorg isteri perdana menteri dgn baik sekali aku btl2 resprk kat datin sri rosmah lah

pas dajjal said...

apa lah jilat2 ni....ini bkn jilat lah ini9 kebenaran yg pembangkang tak blh terima...sbb hati pembangkang busuk sgt...klu tak mesti drg bblh pk kan apa yg ds rosmah buat ni terbaik dah utk negara kita ramai yg senang dgn adanye permata...tp pembangkang blh kata jilat plak apa krg tak blh pk ke mana baik n mana buruk

sotong sempoi said...

kita sebagai rakyat malaysia ptt bersyukur dgn adanye permata krn adanye permata ia dpt memupuk anak2 yg bijak dimasa akan datang...mmg terbaik lah

kak bedah said...

ramai btl yg dengki dgn datin sri rosmah kan....sapa yg rasa2 tak puas hati dgn dia dtg jumpa aq biar aq jentik telur bpk krg sampai krg sedar diri krg tu

kak bedah said...

teruskan usahamu datin sri rosmah jgn jd mcm kak jijah tu tau jaga telur anwar je takut aq jentik lah tu

kak bedah said...

teruskan usahamu datin sri rosmah jgn jd mcm kak jijah tu tau jaga telur anwar je takut aq jentik lah tu

Gewe Kelate said...

Puak Pembangkang mmg selalu tidak puashati dgn kebaikan yg dilakukan PM dn isteri

ashwenee said...

FLOM dihina,dicaci oleh pembangkang..namun beliau tetap meneruskn perjuangan..i dont care if she is lavish..she is kind.. I like that..i met her once.. I feel she is nice person. Go and meet her.. U will know. Dont just say nasty words to a woman..remember, your mom is a woman too :-(

MegaBidaman said...

terkejut aku bila membaca komen yang mula2 sekali , ini lah hasil anak didik Nik Aziz, Anwar Ibrahim dan Lim Kit Siang . Ini lah dikatakan bila berhujah tak pakai otak tetapi pakai 'puki' , maka 'puki' aja lah yang keluar. PERMATA adalah program yang sangat baik sekali, anak2 yang berkebolehan diasuh supaya tak disia-siakan. Orang yang tak berkemampuan juga dapat manfaat dari program PERMATA ini , cuma apa yang menyedihkan bila pelbagai tohmahan buruk mengenai PERMATA dan dikaitkan pula dengan DS Rosmah ,maka berkemungkinan sumber utk menjalankan program sebegini terpaksa dikurangkan untuk elak salah faham rakyat . Maka sia-sia saja lah usaha yang murni ini dek kerana tohmahan-tohmahan dan fitnah-fitnah yang tak masuk akal. Tapi melihatkan kesungguhan DS Rosmah dalam menjalankan program ini, walaupun tanpa bajet yang mencukupi insyallah akan tetap diteruskan .

John Wong said...

agree with bidaman. We should evaluate a person based on their contribution to the nation n community not just being vulgar. I admit,BN is no angel but PERMATA is for the community,no? You dnt need to be Rosmah's supporter but atleast be a human with heart,ask yourself..arent this prog is good?

Arivalagan said...

Terima kasih atas penjelasaan tuan Blogger. Setuju dgn kesimpulan bahawa prograam ini adalah untuk mendidik anak-anak dari terjebak ke dalam keruntuhan akhlak serta moral dan menjadikan setiap anak yang dilahirkan sebagai insan yg lebih baik. Kalau tak dididik dgn baik maka jadilah macam Anon October 8, 2012 10:44 AM

Anonymous said...

ramai yang tidak faham dengan konsep PERMATA.tujuan program ini diwujudkan adalah untuk memberi peluang kepada kanak2 dari keluarga berpendapatan rendah dan serderhana merasai suasana dan kualiti pelajaran setanding pusat asuhan swasta.bukan sahaja salibus pembelajaran tetapi peralatan dan alat bantuan pelajaran juga bertaraf antarabangsa.malah berbagai cabang telah dibentuk berdasarkan kecenderungan pelajar seperti permata cerdik,permata seni dan sebagainya.Peruntukan yang disalurkan bukan masuk akaun peribadi Ds Rosmah tetapi subuah badan khas di JPM.

DevvenKumar said...

well said John Wong, we should appreciate whoever who does community program...what we want is the society gaining something out of this initiative...so well done DS Rosmah

Abang Iman said...

para pembangkang yang baca komen Abang Iman nii paham betul betul...kami sanggup menyokong sapa2 yang buat kerja mulia dan itulah sbbnya kami sokong DS Rosmah... kalau Wan Jijah pun buat kami sokong jugak tp yg haram jadahnya dia tu tak buat apa2 lebih2 lg buat kerja terkutuk pulak tu...haaaeeii....

Abang Iman said...

Anon 12.03pm.. bukan ramai tak tahu...hanya puak pembangkang je tak tahu...jeles....

Anonymous said...

Ape lar penyokong pr ni mengarut. Asal program permata ni di letakkan bwh kpm,tapi kpm pun tak mampu nk terima,sbb tu di kelola bwh jpm,ok bg golongan pendapatan rendah..nk antar taska swasta mane mampu..yuran pendaftaran tadika PASTI pun leh thn mhlnye..bila ada PERMATA sekurang2nya golongan yg memerlukan dpt menikmatinya..jgn lar hanya bangkang je..tak dtgkn faedah pada pembangunan modal insan generasi akn dtg..lbh elok bg cadangan yg membina..yg akn dpt manfaat generasi akn dtg.

HanaHoney said...

sedih betul dengan mentaliti puak2 "tu".. aku rasa dah kering air liur korang doakan yg tak baik buat YAB Dato' Najib & Datin Seri.. tapi alhamdulillah sampai sekarang segala urusan mereka dipermudahkan.."korang" lupe ke, doa org yg teraniaya dimakbulkan ALLAH...so skrg ni, doa "korang" ape citer? hahahahaha..semoga BN & UMNO Khasnya teruskan usaha murni untuk anak2, bakal2 pemimpin negara kita..

Anonymous said...

persoalannya knp tubuh permata? kan dah ada kemas.... mantapkan apa yg ada pd kemas kl ada kekurangan. ini terpaksa belanja berbillion duit rakyat utk mewujudkan sesuatu yg dah ada... pelik kan? anon tu saper2 boleh menyamar... org pas ker bn ker pkr ker dll... so tak payah la kita ngutuk org lain hanya disebabkan seorang unknown.... anyway sapa2 pun yg mencarut, tetap haram dan salah....

Rizal Panot said...

Tuhan nampak apa yg kamu lakukan..brg rm1 tulis claim rm1000 yg pelulus jwb esok yg tadbir pun sama