Tuesday, October 2, 2012

Taktik Si Celaka Nak Perbodohkan Melayu

Perkara yang ingin dinyatakan dibawah ini telah pun seminggu berlalu. Namun ianya tidak menjadi panas kerana mungkin tidak ramai yang nampak perkara itu. Dari pemerhatian saya hanya ada satu komen daripada pemimpin Gerakan Pulau Pinang Rabu lepas melalui akhbar Utusan Malaysia.

Seperti yang kita tahu, Guan Eng tidak buka mulut langsung berhubung dengan kenyataan yang dikeluarkan oleh Ngeh Koo Ham yang mempertikaikan demo-demo yang dilakukan oleh umat islam bagi membantah filem yang menghina Nabi.

Dalam tulisan saya yang lepas saya telah menyatakan bahawa Ngeh Koo Ham tidak akan berani mengeluarkan kenyataan sedemikian jika dia tidak mendapat lampu hijau dari kepimpinan atasan DAP.

Sekarang mari kita lihat bagaimana cara Guan Eng bermain politik bagi mengalihkan perhatian orang melayu dan menunjukkan dia tidak rasis. Si celaka ini cukup cekap dan cukup bijak bermain politik berpura-pura atau bermuka-muka. Sebab itu ada melayu-melayu bodoh mudah rebah disisinya.

Antara melayu bodoh yang telah rebah di bahu Guan Eng adalah Pas. Sanggup gugurkan matlamat perjuangan parti sendiri, membangunkan negara islam. Kemudian diberi alasan kononnya negara islam tiada dalam Al Quran. Kesian dia.....dah tua-tua baru habis baca Quran.

Ahad lepas Guan Eng telah merasmikan Konvensyen DAP Perak, dan seperti yang kita tahu DAP Perak diketuai oleh Ngeh Koo Ham.

Telah menjadi amalan kepada mana-mana pemimpin yang merasmikan persidangan atau konvesyen mana-mana parti politik akan mengadakan sidang media selepas majlis perasmian.

Ramai wartawan yang hadir ke Konvesyen DAP Perak Ahad lepas menunggu sidang media Guan Eng. Tetapi sebaliknya pula yang berlaku. Guan Eng bukan sahaja tidak mengadakan sidang media, malah lari dari wartawan kerana takut ditanya soalan berhubung apa yang dikatakan oleh Ngeh Koo Ham. Sila baca di sini

Untuk mengelak perkara itu menjadi semakin panas dan orang melayu semakin marah , setelah sampai di Pulau Pinang dari Ipoh, petang itu satu kenyataan telah dikeluarkan oleh Guan Eng seperti berikut.
Guan Eng cadang Lapangan Terbang Antarabangsa P Ramlee  

GEORGE TOWN: Lim Guan Eng ingin mencadangkan kepada Kerajaan Persekutuan agar menamakan Lapangan Terbang Antarabangsa Pulau Pinang sebagai Lapangan Antarabangsa Pulau Pinang P. Ramlee demi mengenangkan jasa seniman terunggul ini dan menggalakkan kerja pembesaran dijalankan dengan baik dan elok secara bertaraf antarabangsa.

“Pulau Pinang amat bangga bahawa Allayarham Tan Sri P. Ramlee adalah anak negeri Pulau Pinang yang dibesarkan dan belajar di sini,” ujar Ketua Menteri Pulau Pinang itu dalam satu kenyataan yang dikeluarkan di sini.

Menurutnya, masih ada ramai yang tidak tahu bahawa P. Ramlee berasal dari Pulau Pinang dan bahawa masyarakat majmuk dan terbuka serta menggalakkan pembentukan bakat yang wujud pada masa itu di Pulau Pinang membolehkan P. Ramlee menrealisasikan potensinya sebagai seniman, pelakon, pemuzik dan penyanyi yang paling cemerlang dalam sejarah Malaysia, P. Ramlee pernah dipilih pelakon terbaik Asia.

Harakah Daily

Sekarang anda lihatlah sendiri bagaimana si celaka ini hendak memperbodohkan orang-orang melayu. Dia fikir dengan kenyataan itu orang melayu akan nampak dia tidak rasis dan menunjukkan dia tiada masalah dengan orang melayu. 

Dia cekap........cekap beb.........dia bagi cadangan kepada perkara yang bukan dalam kuasanya. Dia bagi cadangan kepada perkara yang dibawah kuasa kerajaan pusat. Sebab satu hari nanti perkara itu boleh jadi modal politiknya balik. Satu hari nanti dia akan kata dengan suara yang lembut  " Saya banyak suka itu P Ramlee dan saya mahu abadikan namanya di Penang Airport, tapi itu Umno talak kasi"

Selepas itu muncullah puak-puak Pas yang berotak udang berkata "Guan Eng yang cina pun mahu letak nama melayu , tapi Umno yang dikatakan pejuang melayu tolak cadangan orang cina".

Kalau Guan Eng ikhlas nak memartabatkan nama P.Ramlee, banyak benda yang dia boleh buat yang berada dalam kuasanya tanpa perlu melibatkan kuasa kerajaan pusat. 

Dia boleh tukar nama Padang Kota Lama kepada Padang P.Ramlee.....

Dia boleh Taman Kebun Bunga kepada Taman P.Ramlee.....

Dia boleh tukar nama jalan Lebuh Gereja kepada Lebuh P.Ramlee 1.....

Dia boleh tukar nama jalan Lebuh Bishop kepada Lebuh P.Ramlee 2......

Dia boleh tukat nama jalan Lebuh Cina kepada Lebuh P.Ramlee 3......

Macam-macam lagi yang dia boleh buat kalau dia nak, tak semestinya nama Lapangan Terbang sahaja. 

Tidak timbul isu kerajaan pusat tidak mengiktiraf P.Ramlee. Ini kerana kerajaan pusat dah buat macam-macam untuk iktiraf jasa P.Ramlee.

Kerajaan pusat dah buat Jalan P.Ramlee, Anugerah Tan Sri, Galeri P.Ramlee dan macam-macam lagi. Pengiktirafan yang diberikan kepada P.Ramlee dah setaraf dengan bekas-bekas pemimpin negara melalui penubuhan Galeri sepertimana pengiktirafan kepada bekas-bekas pemimpin dengan tertubuhnya Galeri Tunku Abdul Rahman, Galeri Tun Razak dan Galeri Tun Hussin.

Jika Guan Eng betul-betul nak abadikan P.Ramlee, apa salahnya kalau dia tukar satu nama tempat penting di Pulau Pinang dan letak nama P.Ramlee ? 

Dia tak ikhlasssssss.......tak ikhlasss.......dia hanya nak bermain politik untuk nak tunjuk dia tidak rasis dan nak tawan kembali hati melayu. Senang cerita dia nak memperbodohkan melayu......

22 comments:

Anonymous said...

nama jalan melayu kebanyakan dah ditukar kepada nama cina

tokgaru said...

Melayu Dah Jadi Kuda

kita yang duk diluar ni nampak bahawa DAP nak perkudakan PKR dan Pas untuk mencapai cita2 mereka seperti berikut :

fasa 1 - menawan Penang
fasa 2 - menawan Perak
fasa 3 - menawan Putrajaya.

DAP tahu melayu ni payah sikit nak sokong mereka, so melalui kerjasama DAP-PKR-Pas maka bukan lah satu benda yang pelik jika melayu PKR dan melayu Pas akan mengundi calon DAP pada PRU 13 nanti bila DAP berdepan dengan calon BN dari MCA, MIC dan Gerakan.

Yang terlintas dalam kepala saya sekarang : Adakah orang2 DAP akan mengundi calon Pas bila calon Pas berdepan dengan calon2 bukan melyu daripada MCA, MIC atau Gerakan ?

Kalau anda tanya Nik Aziz atau Hadi Awang jawap mereka : Oooohhhh .. mereka mesti undi calon kita sebab orang2 kita dah bantu bagi undi dekat calon2 dia bila dia berdepan dengan MCA, MIC dan Gerakan.

Saya cuma nak ingatkan Nik Aziz dan Hadi Awang : Boleh percaya ke ????

Anonymous said...

tanya dia balik, sejak bila dia jadi peminat p ramlee? watak apa pulak yg dia kenal, selain dari watak tauke tukang jahit dalam ali baba bujang lapok?

Anonymous said...

apa kata tukaq nama dia sendiri ke nama p ramli...

kalau dia aku tak suka sekali keturunan dia aku ta ksuka..

Anonymous said...

Lantak la,janji aku (pas) masyukk.. Dulu 6 tahun pkai kancil je,skng estima beb.. Kau ado??? Haha.. Pandai mkn pandai simpan la....

Anonymous said...

HANG JANGAN MAIN2 BRO RBF..

NANTI JOE BEDUL MARAH JIKA HANG NAK MENG'P RAMLEE' KAN SEMUA DI PULAU PINANG..

EH? JOE BEDUL MANA YE? LAMA TAK DENGAR CERITA DIA..HEHEHE

Anonymous said...

Jika ikhlas mengenang jasa P Ramlee, sila beri sumbangan pada keluarga nya yang masih hidup dlm kesusahan.

Cili Padi said...

Macam macam haramjadah ni buat demi nak memperbodohkan melayu... Dorang hanya dapat memperbodohkan PAS.. Sebab apa? Sebab PAS adalah parti menggunakan agama untuk kepentingan politik, parti memecahkan perpaduan umat islam, parti kuda tunggangan DAP kafir harbi, parti yang menawarkan tiket syurga, parti yang menghapuskan dosa, tok gurunya yang rendahkan martabat nabi , kata Tuhan samseng dan mencarut... Hanya PAS Sahaja dapat diperbodohkan sebab PAS memang bodoh kerana termakan kata kata DAP...

tokgaru said...

Kalau berani dan waras. Saya cabar anda yang menyokong Pas dan PKR di sini. Sila lah menafikan kenyataan tak waras saya ini :

" Bahawa kejayaan parti DAP menubuhkan kerajaan di Pulau Pinang dan Perak pada PRU 12 (2008) adalah berkat sokongan dan undi orang melayu PAS dan PKR ".

Sila lah menafikan....

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita yang disediakan PERCUMA tanpa perlu melanggan Freemalaysiakini2.com , sebarkan kepada rakan-rakan anda.

Faith Ajar said...

Kaldai hampas mudahla kim guan eng tifooo..

Anonymous said...

Sokong BN ..... Apa risau dengan pembangkang ... Itu adat pilihanraya........ mesti ada persaingan .... yg penting kita beretika ...menang beretika .... kalah pun bermoral.

Jangan terlalu beremosi dan biadap... Hilang maruah bangsa, lenyap semangat muhibbah , dan terhakis patriotisme rakyat, melemahkan keutuhan negara!

DON MELAYU said...

terbaik bro..stelah baca tulisan kau baru lah aku persaan permainan minda pemimpin2 pembangkang selama ni..aku skong kata kau bro,lagi satu klau kerajaan berstju nak tukar nama airport tu mesti DAP ckap"bila dah bising baru nak tukar or itu idea kami utk mengenang p.ramle.."confirm2 diaorng akn ckp mcm tu..

tapi hanya melayu bodoh shj yang akan rebah ke dalam pangkuan DAP,cntoh terdekat ialah PAS yang snggp memeprjudikan islam demi kerakusan dan ketamakn mereka untuk berkuasa,mereka snggup menjadi balaci/kuda DAP drpd bersatu dgn saudara seagama dan sebangsa dengan meraka..!!

kpd guangg enggg,haiiya apek,lu banyak lansi r apek,lu ingat lu pnya komen/cadangan utk tukar itu nama ad bagi effect sama melayu ka??haiyya!!itu pas bole la lu mau kencing smpai hancing pun apek,tp ini melayu aa,sori la apek,lu balik jaga lu pnya kawsan la lagi bagus sebab bila PRU akn dtang lu akn hilang lu pnya kawasan ma..!!

Anonymous said...

Kalau ikhlas kenapa tak sekat kehendak Dong zong. Pas jangan jadi bongok

aloya said...

PAS dan bongok berpisah tiada!!

Anonymous said...

Guan Eng akan cekap putar belit isu dan yakinkan orang Melayu yang berotak lembu macam PAS sahaja. Orang Melayu bukan PAS/PKR langsung tak percaya cina bangsat ni.Sebab tu Nik Aziz hanya layak bergelar wali Selipar Jamban sbb Guan Eng dok pakai pi jamban aje.

Wak Din said...

Salam..

Sebuah blog yang menarik dan berinformasi. Terlanjur dah singgah sini, saya jadi follower di blog ini.

Blog hebat tuan juga telah dipautkan di blog list saya..

Diharap, tuan blog dapat melakukan perkara yang sama di blog saya juga..

Terima kasih..

KLUANG Today
http://kluangtoday.blogspot.com/

tokgaru said...

Terkini di muka depan Utusan ... Kabinet Bayangan PR.

Dengan tersiarnya kabinet bayangan kerajaan PR ini maka tahu lah kita akan status Pas dalam kabinet PR.

Saya masih menjadikan Hudud sebagai isu pokok. Pas berkeras nak laksana Hudud. Syabash diucapkan. Persolannya BOLEH ka ?

Khas untuk penyokong Pas yang rata2 tak berapa celik metamatik. Daripada 33 ahli kabinet PR hanya ada 10 orang dari Pas (30.3%). PKR pula hanya ada 9 orang wakil beragama islam. Yang selebihnya adalah wakil bukan islam.

Penyokong2 Pas yang tak berapa pandai metamatik, mereka sokong Pas kerana yakin Pas akan laksana Hudud jika diberi peluang ke Putrajaya. Ya memang benar, peluang dah diberi, tapi cuba tengok kedudukan taukey Pas sendiri, dalam apa jawatan dia berada .... setakat jadi TPM1 saja. Kalau dia nak juga laksana Hudud dia terpaksa melalui banyak halangan :

1. Hadi Awang kena langkah kepala Anwar.
2. Hadi Awang kena lobi YB islam dari PKR.
3. Hadi Awang kena lobi YB dari Umno.
4. Hadi Awang kena dapatkan sokongan 2/3 ahli dewan.

Kalau dia lulus empat halangan itu, saya gerenti Hudud akan menjadi kenyataan.

Saya tak halang orang2 Pas kalau nak undi Pas ... undilah kerana dia parti kamu. Tapi janganlah undi Pas kerana duk pasang angan2 kononnya Pas akan melaksanakan Hudud sedangkan Umno tidak. Janganlah jadi bodoh sampai macam tu sekali.

Saya tak harap penyokong Pas nak undi Umno. Cuma saya harap jangan kerana benci kan Umno sampai sanggup undi DAP. Umno tak laksanakan Hudud, ya saya akui memang benar dakwaan itu. Tapi pernah kah kita terdengar atau terbaca atau terpandang Umno menolak dan menentang Hudud ... yang pernah tolong sebut Bila ? Dimana ? Siapa ?. Sedangkan DAP terang2 menolak dan menentang Hudud ... Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng satu nada.

Saya nak ulang. Tak apa orang Pas tak mahu undi Umno. Tapi jika orang Pas undi DAP maknanya orang Pas juga sebenarnya secara terang2 menolak dan menentang Hudud ... kerana jika DAP menerima dan menyokong perlaksanaan Hudud maka wajarlah orang2 Pas memberi undi kepadanya atas nawaitu ingin melihat hukum Allah itu ditegakkan di bumi Malaysia ini.

Saya percaya orang2 Pas ni bukan lah robot yang tak punya akal dan fikiran, mereka juga manusia seperti orang2 Umno yang mampu berfikir dengan waras tanpa dipengaruhi oleh emosi.

Maaf terpanjang sedikit leteran saya. Bukan apa cuma nak bagi sahabat2 dalam Pas ni cerdik sikit.

Anonymous said...

saya suka komen tok garu

Anonymous said...

mengapa nampak amat mengelabah macai2 duitan umno ni?

tak cukup masa n bahan kempen ke?

rakyat nk tukar kerajaan, rakyat nk perubahan ... ada faham!!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

jangan salah guna term rakyat tu....majoriti rakyat masih mahukan BN. rakyat bangang mcm kau ni 10% je

Anonymous said...

bertukarlah dari yg buruk kepada yg lebih baik..masalahnya tak ada yg lebih baik lagi sekrg ini...PR dah memerintah 4 negeri tapi tak juga lebih baik daripada BN.BN mungkin buruk tapi tak seburuk PR. Mungkin kerajaan PR akan bertukar balik kepada BN di PRU13 nanti.