Monday, October 1, 2012

Tidak Pernah Berlaku Di Negara-Negara Komanwel Pembangkang Bentang Bajet

 
Setiap kali pembentangan bajet oleh kerajaan, setiap kali itulah puak pembangkang mengemukakan belajawannya sendiri.

Perkara ini berlaku sejak 2008 apabila pembangkang yang menjenamakan diri mereka Pakatan Rakyat berjaya menafikan Barisan Nasional majoriti dua pertiga di Dewan Rakyat.

Pembangkang berasa amat teruja, gah malah timbul riak dan sombong sambil mendabik dada seperti dalam filem King Kong bahawa merekalah juara rakyat.

Malangnya mimpi mereka untuk menduduki Putrajaya tidak tercapai kerana rakyat masih mempercayai dan meletakkan keyakinan kepada BN dan Umno sebagai tunjang utama pemerintahan negara.

Pelbagai taktik digunakan oleh pembangkang untuk menunjukkan rakyat mereka adalah lebih baik daripada BN.

Apatah lagi apabila Anwar Ibrahim memasukki semula Parlimen sebagai Ketua Pembangkang pada Ogos 2008, bertambah rancaklah adegan dan lakonan mereka di bawah bekas banduan Penjara Sg Buloh itu sebagai sutradara.

Antara pementasan tahunan Anwar ialah membentangkan "Bajet Pembangkang" yang akan dilakukan sehari dua sebelum Perdana Menteri membentangkan belanjawan negara bagi tahun 2013.

Tahun ini pembangkang berbuat demikian pada hari Rabu 27 September iaitu dua hari sebelum Datuk Seri Najib Tun Razak berucap di Parlimen.

Inilah taktik Anwar setiap tahun kerana sekiranya ada sedikit persamaan Bajet 2013 yang dibentangkan oleh Perdana Menteri dengan belanjawan olok-olokan pembangkang, maka senanglah beliau menuduh bahawa BN menciplak ide-ide tersebut daripada Pakatan Rakyat.

Tahun ini tidak ada bezanya dengan tahun-tahun sebelumnya.

Walaupun dilabel gagal menjalankan tugas sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor, namun Anwar tetap mahu membuktikan pengalamannya sebagai Menteri Kewangan selama lapan tahun masih bersinar dan menyengat.

Hakikatnya senario kewangan dunia dan ekonomi global sudah jauh berubah meninggalkan Anwar yang masih terkongkong dalam kepompong pemikiran pengurusan ekonomi yang lapuk dan usang.

Bagi beliau, jika harga minyak petrol semasa di dakwa tinggi, jawapannya ialah ia perlu diturunkan.

Jika kini pelajar meminjam daripada PTPTN untuk membiayai pendidikan di kolej atau universiti, Anwar mencadangkan pula untuk menghapuskan tabung pembiayaan itu dan mahu pendidikan diberi secara percuma.

Hairan pula semasa berkuasa penuh sebagai Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan, tidak pula timbul dari benaknya untuk berjuang bagi kepentingan golongan pelajar.

Mungkin Anwar lupa ide penubuhan PTPTN itu sendiri datangnya dari beliau dan kini sudah bertukar tempo untuk menjadi hero golongan pelajar pula.

Begitulah halnya dengan tindak tanduk Anwar membentangkan "Bajet Pembangkang" dalam Parlimen.

Perbuatan tersebut hanya menyerlahkan kebodohan tahap gaban puak pembangkang yang tidak mengerti konsep demokrasi.

Bajet sesebuah negara hanya dibentangkan oleh Perdana Menteri yang mewakili parti yang berkuasa ketika itu.

Tidak pernah berlaku di mana-mana negara Komanwel hatta negara-negara serantau pun, pihak pembangkang sibuk memperkenalkan bajet versi mereka sebelum kerajaan yang memerintah berpeluang berbuat demikian.

Perkara tersebut hanya berlaku di Malaysia di mana pembangkang tidak dapat menerima hakikat bahawa PKR, DAP dan PAS bukanlah parti pemerintah di peringkat Pusat.

Jadi apa perlunya mereka bersusah payah mencengkang mata untuk menerbitkan dokumen belanjawan selain yang dibentang oleh Perdana Menteri?

Inilah yang dikatakan oleh pepatah Melayu, pandai tidak terikut, bodoh tidak terajar!

Siapa peduli "Bajet Pembangkang" kerana rakyat tahu mereka tidak memiliki kuasa atau otoriti untuk melaksanakan walaupun satu titik noktah daripada bajet palsu itu.

Jadi tidak perlu langsung untuk memperkatakan, membincangkan atau pun membahaskan sesuatu yang hanya wujud dalam dunia fantasi pembangkang sebab ia semata-mata gimik politik.

Pihak yang mampu melaksanakan segala apa yang terkandung dalam ucapan Belanjawan 2013 oleh Perdana Menteri ialah BN sebab BN yang memerintah dan BN yang mempunyai kuasa penuh untuk menunaikan setiap janji yang dibuat olehnya.

Kalau dalam bahasa mahkamah, perbuatan pembangkang mengeluarkan cadangan bajet tersendiri disebut sebagai perkara enteng atau frivolous dan tidak salah dikatakan membuang masa dan juga satu tindakan yang amat tidak produktif. 

Mungkin juga ada eloknya Pakatan Rakyat menunjukkan sikap bodoh sombong mereka kerana lebih senang rakyat membuat pilihan pada PRU 13 nanti.
 
 
Tulisan sumbangan Beruang Biru

36 comments:

Anonymous said...

Klu buat demontrasi utk agama islam,dikata nye buang masa dan tenaga..tpi bler diorg wt benda2 cmni,xke buang masa sbnr nye.. Sj nk tunjuk kt rakyat,diorg pun bgus dlm hal2 guna duit rakyat..haha

Anonymous said...

Biasalah pakatan dengan strategi bodoh yang tak menjadi....golongan peliwat dan penyokongnya yang sentiasa dilaknat.

Anonymous said...

ketua pembangkan di negara komenwel pun ta ada yg di tuduh d mahkamh akibat gilakan jubur, apa nak heran...president parti pun tak ada kuasa..jawatan punahsihatpun tak di pilih pun..lantik sendiri taik taik taik..di situ lah lobang kegemaran muuuu

kelly eng said...

Apa lah peliwat ni bt cite2 karton.. Dia tak malu ke? Kdg2 aku kedian tgk dia sbb dia tak abis2 bt benda bodoh yg malukan diri dia sendiri.... Aku rasa dia ni klu kita check otak dia mmg dia ada penyakit mental tau

kak bedah said...

Haha aq nampak pic anwar n org2 kat sebelah tu mcm pic keldai je... Aduh tak abis2 dgn cite bodoh dia ni lah.. Mcm dah takde keja lain nak buat plak... Mai sini aq jentik telur dia lps tu srh dia liwat babi lg bgs

Bebo said...

Dia gian nk jd pm tu konon2 dia bt mcm tu dia berangan lah dia tu pm... Tu je... Hahaha

Anonymous said...

NAK TUNJUK PANDAI DAN HEBAT..TAPI KEBODOHAN, KETAMAKAN DAN LOW CLASS JE YANG TERDEDAH..ITULAH PAKATAN RAKYAT.

Anonymous said...

yang kiri sekali tu..dengan rainbow..sebelah dia..dgn coffee boy n china doll..sebelah dia pulak..kes puduraya..yang hujung sekali belah kanan..kes air krim pulak...hehehehehe

Anonymous said...

Dulu pembangkang gak yg sebok prtikaikn nepe PM pegang jwtn Menteri Kewangan tapi yg depa dok bagi PM 16 Sept.mewakili negara pasir 2 butir nih mmbentangkan baJET negara depa wat ape ha?

Apa sok kalo puak pakatoons nih mmrintah (mnt jauhkan YA ALLAH)semua jwnt ANUwar akan pegang selain dari bini, anak ,menantu dan hantu2 akan mmegang jwtn dlm kabinet lah ye...oooo jadi kabinet KELUARGA lah...

Lg 1, perlu sgt ke pembentangan baJET Pork Sheikh tuh? Apa relevannya utk rakyat dan negara?...

Yg nampak kegagalan ANUwar mnjadi penasihat ekonomi Selangor..MEMUSNAHKAN ADALA...

baJET Pakatoons umpama TIN KOSONG...bunyik kuat isi TARAK...

ARE PAKATOON WASTING TOO MUCH TIME & ENERGY ON THIS?

wa repeat ayat itu olang saje r....

Cencaluk said...

Salam,

Bro aku cukup bengang dengan orang yang tau tau nak bersyukur, ada le sesetengah orang yang dah melantak dengan duit RM500 BRIM baru le kedengaran bahawa dengan RM500 tu berapa lama sangat boleh bertahan lagi satu computer 1Malaysia tu mereka perlekehkan dengan menyatakan ianyanya rosak sedangkan kisah sebenarnya dah dijual dengan RM300 pada sesiapa yang nak beli pas tu kecoh cakap computer tak ada kelas le padahal dia yang tak ada kelas semua sapu tapi masih tak tahu nak bersyukur.

Kalau boleh tahun ni tapis le sikit BRIM tu sesetengah tu laki bina dapat cam tu tak adil le dah le laki aku pembayar cukai utk Bajet ni hapak pun tak dapat pas tu bila tengok sesetengah yang satu rumah sampai 3 empat orangg yang dapat mana boleh jadi.

Kat kampung aku yang bini dapat yang laki pun dapat yang mak tak dapat tapi yang arwah bapak dia dulu dapat pas tu bila mak dia tak dapat boleh submit borang balik last-last dapat.

Tu belum dicucu dia lagi yang dah kahwin pun dapat walhal mereka ni semuanya berkereta dan pakai h/p.

Yang aku heran salah seorang anak lelaki dia boleh dapat bantuan Kebajikan Masyarakat.

Baru-baru ni laki dia meninggal pas tu claim SOCSO dapat tak cukup pas tu minta JKM bila kena reject boleh call Ali Rustam lak tu, tak cukup dengan tu bantuan zakat pun dia nak minta juga qalhal kat umah dia pakai TV42 inci.

Kalau tak caya boleh datang melaka dan check kat umah dia ini bukan aku buat fitnah.

Bro kalau boleh tolong le kupas sikit tentang manusia jahil yang suka makan hak orang lain ni....

popeye said...

alaa..tu baru sikit.belum pecah rekod ali rostum,bagi 130,000 orang makan free.duit sapalah tu yek...

Anonymous said...

A yo yo popeye da se ela man...

Duit sewa jet , duit beli bas 2 tingkat yg kemain mewah ubahsuai pon belom trjawab lagi...ANUwar menabong dari kecik ye.....

Anonymous said...

tgk pic muka nuar,,,terlebih perasan konon dia lah pm,,,,,tak malu ,,hayal dan trus hanyut berangan jadi pm,,,,nuar ni dah terlebih kemaruk nak jadi pm,,,,

Anonymous said...

BAGI ORANG MAKAN FREE, HEBOH..

TU MAMAT TU NAIK JET MEWAH DENGAN GENG DIA JE...TAK HEBOH PULAK..

HERAN...HERAN..

Anonymous said...

Muka muka SORE LOSER.

Anonymous said...

Bukan mudah untuk membentangkan bajet negara.

PR telah membuktikan yang mereka juga mampu membentangkan-nya.

Yang pelik nya perkara semudah menamakan Cabinet Bayangan PR sehingga ini belum dapat di-utarakan.

PELIK BIN AJAIB.

Anonymous said...

Apa yang melucukan MP BN seolah olah terikut ikut membincangkan blanjawan yang dibuat oleh PR.Apa kejadahnya membincangkan belanjawan yang tidak ujud didewan .Disini timbul persoalan yang MP ni semua cuma buang masa

DON MELAYU said...

ahahahaha..stelah gagal dalam dgn episod PM Fantasi,anwar ibrahim kembali dgn BAJET Fantasi beliau..kesian aku kat nuar ni,xhbs2 ngan dunia fantasi dia..

Gewe Kelate said...

Bajet Syok Sendiri

Gewe Kelate said...

Bayangkan, angan2 Anwar dalam bajet nya menyatakan, Pakatan Rakyat akan melaksanakan bayaran bonus warga emas sebanyak RM1,000 setahun kepada yang layak berdasarkan pendapatan kurang daripada RM18,000 setahun selain setiap suri rumah juga akan mendapat bayaran RM1,000 atas alasan kurang beban keluarga dan galakkan mereka menabung dalam KWSP.

Gewe Kelate said...

Dan juga sebagaimana kandungan dalam Buku Jingga pembangkang yang menetapkan warga pendidik mendapat elaun RM500 sebulan turut disebut selain turut berjanji akan memotong belanjawan Perdana Menteri sebanyak RM10 bilion dengan mengembalikan peruntukan itu kepada kementerian berkaitan. Angan2 Pembangkag memang tinggi

Gewe Kelate said...

Anwar juga turut berjanji dalam bajetnhya adalah memberikan bonus kepada warga emas RM1,000 setahun kepada yang layak berdasarkan pendapatan kurang RM18,000 setahun.
Dan dia juga menabur janji palsu dalam bajetnya Suri rumah juga akan dapat bayaran RM1,000 dalam tahun 2012 bagi yang layak atas alasan kurangkan beban keluarga dan galak suri rumah menabung dalam KWSP.
Adakah itu semua dilaksanakan?belum lagi, sekarang mula buat bajet baru pulak.
Yang tahun sudah pun belum tertunai lagi.

Anonymous said...

Budjet benggong PR..oleh PM negeri batu sebutir

Cili Padi said...

Pakatan memang suka syok sendiri... Kadang kadang terlebih syok sampai dah lupa apa yang dorang buat... Hasut sana hasut sini, Tipu sana tipu sini... Agama pun boleh dipermainkan demi kesenangan sendiri... Sebar fitnah sana sini... Pastu salahkan Umno... Pakatan beli Bas Mewah salah umno... Pakatan beli jet peribadi pun salah umno... Semua salah umno... Puihhh!

BOB MALAYA said...

Nak tergelak pun ada dengan coleteh pemimpin pembangkang yang gila kuasa mcm PAKATAN nie..mcm negara dia memerintah plak bentang bajet 2013 sendiri..dah tak ada modal ker nak cari untuk tarik hati rakyat... rakyat bukan bodoh mcm anuuwar aljuburi yang syok sendiri bersama anjing-anjing nya yang lurus bendul.tak habis-habis dengan angan-angan tahi ayam PAKATAN nie.

Anonymous said...

aku dah lama pelik pasai benda ni..

Anonymous said...

kpada PEJUANG ISLAM

INILAH DIA TERLEBIH TELUR DARI ROTI CANAI

ASYIK MENGATA NAJIB TAKDA TELUR

HARI NI RBF PULANG PAKU BUAH KERAS...TELUR 'DIA' MEMANG KERAS

Anonymous said...

Pembangkang bentang Bajet setiap kali Kerajaan bentang bajet. Bezanya Bajet yang dibentang Kerajaan adalah adalah bajet yang realistik, praktikal dan mampu dilaksanakan.

Diatas kertas bajet pembangkang nampak 'cantik' tetapi bersifat retorik dan plastik. Mereka sedar mereka tidak boleh melaksanakan apa yang mereka bentangkan kerana mereka tahu mereka tidak mungkin akan menjejak kaki ke Putrajaya. Kalau janji dalam Menifesto PRU12 pun mereka gagal menunaikannya mana mungkin mereka boleh melakukan sesuatu yang jauh lebih besar dari itu.

Bajet pembangkang adalah bajetsongsang kerana ketua pembangkang sendiri serba sebi songsang. Wallahualam.

mtk.

Anonymous said...

selagi ade pengikut yg tk guna akal selagi itulah pemimpin2 pr akan buat kerja2 bodoh sbb mereka tahu mereka masih mempunyai ramai pengikut taksub tahap bahalol...

Anonymous said...

ebstcce
Sejarah ddicipta oleh manusia, dan sekarang giliran puak2 ini pulak mencipta secarah tersendiri.

Anonymous said...

dulu rakyat demo aman BERSIH, umno/bn kata ...itu berok2.....

tp bila umno/bn, perkasa berdemo sana sini... OK.... tak jadi 'berok'...

"menjilat ludah kahak sendiri" -- hipokrasi umno/bn..

Anonymous said...

bila PR bentang plan bajet ... kata tak pernah berlaku dikomonwel...

kalu tk ada plan kata nk memerintah tk reti....


umno//@ dasar munafik-- banyak dalihnya....

ubn tk boleh dipercayai lg.... umno hnya ingin bolot kuasa n harta negara saja... kepentingan negara & hak rakyat dipersiakan..

anti bohmau said...

Tuan RBF,

hanya buleh kata:

T.I.B.A.I & ABAIKAN B.ABI

anti bohmau said...

anon 7:22 PM,

bila pembangkang adakan demo, bukan sj keluar sikap BEROK dlm diri penyokong2 pr seumpama dlm bersihjijik tu, bahkan keluar semua sikap haiwan2 lain HINGGA HILANG KEMANUSIAAN & IMAN bila melanggar semua undang2 negara & hukum Islam yg melarang memberointak terhadap pemerintah!! demi anwar seekor, semua sanggup mjd mcm b.abi!!

anon 8:05 PM,

siapa yg munafik klentong sana sini tp terserlah pembohongan yg semakin menjadi2?
PM16sept?
kg buah pala?
kes altantuya?
kes scorpene?

semua klentong yg jauh dari hakikat... tp apa nak buat sbb adanya penyokong2 mcm kamu yg tidak pandai menilai antara HAKIKAT dgn KHAYALAN ANWAR!!

semoga Allah SWT jauhi anwar sesumpah ni jd pemimpin mana2 umat Islam!

kalu dia nak jadi pemimpin pluralisme kpd kaum lgbt mcm kaum Nabi Lut dulu, silakan. dgn dia sekali boleh masuk dalam...

575 said...

Mesti ko kata "duit rakyat" lah tu kan?

Apakata aku cabar ko buat saman kat Ali Rustam mengenai hal ni? Tengok ada telor ka x.

Jangan bila buka kes mulut ternganga mentadah lalat.

*bercakap berdasarkan ilmu. Bukan dari jubor

575 said...

Terkadang. Lucu melihat tahap katun pakatan PR ni. Belum terlaksana janji dari 2008. Sudah buat lawak.

Agaknya, kalau buat filem lawak, tak payah promote. Confirm penuh sesak org.

*Menonton kebodohan dan lawak gila pakatan.