Wednesday, March 20, 2013

Bahaya Beb....Anwar Dan Konco-Konconya Kata Filipina Boleh Berunding Tuntutan Ke Atas Sabah


Semua orang dah tahu bahawa kerajaan yang ada pada hari ini iaitu kerajaan BN dibawah kepimpinan Najib Bin Tun Abdul Razak , Muhyiddin Bin Haji Yassin dan anggota-anggota kabinetnya tegas dengan pendirian mereka bahawa Sabah adalah milik Malaysia dan tidak ada sesiapa pun boleh menuntutnya.

Najib: Sabah wilayah sah Malaysia, akan dipertahan
LAHAD DATU - Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menegaskan Sabah akan terus dipertahankan sebagai sebuah negeri di dalam Malaysia dan tiada pihak yang patut mempertikai kedudukan mutlak itu.

"Soal Sabah dalam Malaysia tidak patut dipertikaikan oleh sesiapa.

"Jangan sesiapa memandang iltizam Malaysia bahawa Sabah adalah wilayah dalam Malaysia selama-lamanya. Tiada siapa yang boleh pertikaikan (sama ada) dari dalam dan luar negara.

"Kita akan pertahankan prinsip (Sabah di bawah Malaysia) dan hakikat ini secara mutlak," katanya kepada pemberita selepas meninjau dan mendengar taklimat Op Daulat di Felda Sahabat 16, Felda Sahabat, dekat sini hari ini.
  
Najib berkata soal hak milik Sabah dalam Malaysia tidak sepatutnya berbangkit kerana perkara itu telah termaktub dalam perundangan negara.

"Saya ingin tegaskan soal polemik sama ada Sabah sebahagian Malaysia bahawa isu itu telah dimuktamadkan sejak 1878 dan Sabah merupakan wilayah yang sah di Malaysia," katanya.

Malah beliau berkata Suruhanjaya Cobbold telah mendapatkan pungutan suara rakyat Sabah dan dua pertiga daripada rakyat negeri ini bersetuju menjadikan wilayah berkenaan sebahagian dari Malaysia.

Keputusan Suruhajaya Cobbold itu juga mendapat pengiktirafan Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu.

Beliau berkata pungutan suara itu dibuat dengan cara demokratik dan atas faktor itu tiada sesiapapun yang boleh mempertikaikan perkara itu.

Justeru Sabah akan terus kekal menjadi sebahagian daripada Malaysia selama-lamanya, katanya.

Sinar Harian


Tetapi semalam apa pula yang Anwar kata ?

Filipina boleh terus berunding isu Sabah:Anwar
KUALA LUMPUR: Pakatan Rakyat hari ini menjelaskan bahawa pihak Filipina boleh berunding mengenai tuntutan mereka ke atas Sabah, namun menolak penggunaan kekerasan untuk maksud itu.

Kenyataan itu bercanggah dengan pendirian Putrajaya yang menolak sebarang tuntutan kumpulan penceroboh bersenjata yang mendakwa diri mereka sebagai pewaris kesultanan Sulu ke atas Sabah.

Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengulas tentang pendirian Pengasas Barisan Pembebasan Kebangsaan Moro (MNLF) Nur Misuari yang bersekongkol dengan Jamalul Kiram III mengenakan desakan terhadap tuntutan negeri Sabah.

"Dalam kes rundingan seperti biasa boleh diteruskan...yang kita tentang ialah bila ada jenayah, pencerobohan, penjenayah menggugat keselamatan bumi Malaysia dan pencerobohan masuk Sabah.

Antara  Pos

Apa maksudnya apabila dia kata boleh berunding ?

Apabila dia kata begitu bermakna dia boleh berunding untuk menyerahkan keseluruhan Sabah atau sebahagian Sabah kepada Filipina. 

Noktah ! Sabah hak Malaysia....

Apa ke jadahnya lagi nak runding-runding ? 

Hak kita, milik kita, apa lagi nak dirunding-runding....

Rumah kita kalau ada orang lain nak mari tuntut boleh ke kita kata, kita boleh berunding asalkan jangan guna kekerasan.

Kepala otak kau !

Apa cara sekali pun samada berparang, berkapak, berpanah atau berpistol kita tetap pertahankan rumah kita. Apa lagi nak runding-runding sebab itu rumah kita. Runding nak suruh dia keluar dari rumah kita boleh lah...

Orang Sabah kena ambil serius perkara ini dan jangan sesekali beri satu undi pun kepada mereka dalam PRU akan datang. Jika tidak Sabah boleh terlepas kepada Filipina. Bukan orang Sabah sahaja orang-orang negeri lain pun sama. Risiko kita kehilangan Sabah boleh berlaku jika mereka dipilih sebagai kerajaan kerana Anwar boleh berunding dengan mereka berhubung tuntutan Sabah

26 comments:

Seri Bahasa said...

penghianat bangsa...esok lusa semenanjung bagi kat us ngan israel...

Anonymous said...

kami rakyat sabah memang menolak si pengkhianat itu

Anonymous said...

Allah Maha Besar... terbongkar juga siapa 'DALANG' sebenarnya

Anonymous said...

mat liwat ingat kedaulatan negara ni bole di liwat sesuka hati dia ke...?
Dia ni mana ada kepala hotak, bercakap pakai kepala butoh.... nak runding apa lagi? Dengan gay bole la dia runding...

Anonymous said...

ramai le anak semenanjung yang kahwin orang sabah pening nanti tak tau anak nak jadi warga malaysia ker warga philipine. tak ker ramai yang jadi mangsa 2 ic nanti

Anonymous said...

ini lah masalah kalau pemimpin tidak bermoral..buat keputusan selalunya tidak gitu atau kurang bijak..org yg suke membontot fikirannya tidak stabil..

Charts Donlie said...

http://cartakebenaran.blogspot.com/2013/03/anwar-mahathir-najib-dan-bursa.html

Anonymous said...

Kalo nak negara kite di cincang, di hancurkan dan di cerai2kan undila pakatan haram JADAH itu...

Langsong xbertanggungjawab...krn nak meraih sokongan dari luar, sgp gadai Sabah..sok bukan takat Sabah mau Malaysia pon mrk sgp gadaikan asalkan kantung mrk penoh...

Pemimpin yg sebeginikah korgn nak pilih?...masa depan kite rakyat mrk caturkan, nyawa rakyat langsong xbernilai bg mrk...

Kalo apa2 terjadi pada negara, mangkok2 jamban lahanat itu dgn mudah terbang kuar mncari sarang di luar negara, kite rakyat marhaen lah yg akan mengadap suka duka, pahit manis negara yg bergolak nnt...

CIS...DASAR PUAK HARAM JADAH...
SAY NO TO PAKATAN HARAM JADAH..

Anonymous said...

Nak berunding ape lagi?? Sabah memang hak milik mutlak Malaysia. Tu la bahananya bila pemegang degree am pengajian melayu tak reti sejarah.

Anonymous said...

Tak pelik.
kalau dia kata nak ikut depan,belakang ,laki orang bini orang,budak muda boleh runding tapi jangan guna kekerasan
Ayat ini telah di gunakan selama ini
Itulah tembelangnya......

Anonymous said...

gila dah Nuar a/l Berahim ni...x lama lagi kalau ada mana2 Bangla,Nepal nak TORON anak dara dia boleh x dia cakap BOLEH RUNDING asal jgn terus TORON secara paksa...apa punya BEBAL lah si Mat Jenin kaki BONTOT ni...

Anonymous said...

Bodo punye org..x layak jd pemimpin...nasib baik xde sapa kemaruk nk bini dgn anak dia tu..ntah2 klu ada org nk sgt mau dijual anak bini dia sbb bole berunding..dasar banjingan murah kemaruk nk jd PM

Anonymous said...

apa punya banganglh punya komen

Anonymous said...

Kalau lah membuat keputusan itu amat mudah hanya berpandukan tabiat yang kompulsif, sifat yang ada pada Anuwar...bila steam dan geram terus balun...

Membuat keputusan untuk negara bukan semudah melepaskan ransangan seksual terhadap pasangan ( walaupun menoron bontot )

Anonymous said...

Bodoh punya Anwar...mana boleh runding-runding lagi hal yg dah muktamad. Sabah tetap dalam Malaysia sampai bila-bila.

Anonymous said...

Nampak jelas muslihat dia, agak-agak tak boleh menang di Sabah, dan disebabkan sabah menjadi pengundi tetap BN dia ni tak malu nak suruh bangsa lain mari ambik sabah... Wooi lu tu sappaa.. Lu punya cakap sudah tak laku pada rakyat looo..Banyak busuk sudah ada bauuu...

Anonymous said...

akibat terlampau bnyk menipu, membohong dan meliwat wajahnya semakin kering layu dan mereput....mungkin juga pembalasan dari Allah SWT terhadap munafik laknatullah terkutuk.

Anonymous said...

wey nuar. kalo ada orang nak amik jijah jd bini dia ko sanggup berunding ke.sengal

Anonymous said...

INGAT RAKYAT SABAH DAN SELURUH RAKYAT MALAYSIA. ANWAR SEDANG BERMAIN PSYWAR UNTUK MENDAPAT SSIMPATI DARI RAKYAT DAN MENAIKKAN KEBENCIAN RAKYAT KEPADA KERAJAAN DAN SETERUSNYA MENANAM BIBIT-BIBIT KEBENCIAN DIHATI SULTAN TIDAK BERDAULAT. HADI DAN KIT SIANG HANYALAH BONEKA ANWAR. SEKARANG JELAS SIAPAKAH SEBENARNYA DALANG DIBELAKANG INSIDEN INI. SAMA-SAMA RAKYAT HARUS RENUNGKAN.

Anonymous said...

Dah ler jantan betina habis ko liwat. Ni negeri Sabah pun ko nak liwat juga. Memang nak mampos ni.

Anonymous said...

Jgn pedulikan cakap si Peliwat tu, dia bukan tau apa2 pun.

Yg dia tahu dlm dunia ni HANYA SATU. LUBANG JUBOR.

Anonymous said...

Yg best dlm gmbr tu org yg pkai kopiah..ntah tau ntah tidak la tu,main pkai angguk jer...nk cover line,last2 baca doa penutup..lps 2 mggu bru nk fhm kn citer sbnar...

Anonymous said...

Bila tengok muka Hadi Awang bersama dengan Anwar dan Kit Siang. Terbit rasa kasihan kepada dia. Kasihan dia diperalatkan oleh Kit Siang untuk tujuan politik DAP. Dia mungkin tak sedar kerana dah kemaruk sangat nak ke Putrajaya walaupun bukan untuk jadi PM.

Rata2 penganalisi politik berkata, kerjasama Pas-DAP lebih menguntungkan DAP. Pas tetap dengan peranannya secara tradisi.

1. Untuk menjayakan sebarang ceramah politik anjuran PKR atau DAP, ahli2 Pas dikerah hadir untuk meramaikan hadirin. Buktinya, 75% yang hadir dalam ceramah PKR atau DAP terdiri daripada orang berkopiah putih.

2. Untuk menjayakan sebarang perarakan atau demonstrasi jalanan yang didalangi oleh Anwar. Ahli Pas dikerah turun berarak. Nik Aziz sanggup tanggung tambang, makan minum dan hotel untuk 10 ribu orang kelantan turun ke KL dalam BERSIH 3.0. Buktinya, 75% yang berarak adalah mereka yang berkopiah putih.

3. Untuk memenangkan calon DAP yang berentap dengan calon BN bukan melayu dalam kawasan bandar. Ahli Pas dikerah beri undi kepada DAP atas dasar " undi DAP serupa undi Pas " atau " undi MCA serupa undi Umno ". Hasilnya, DAP menang besar, kerusi DAP bertambah berbanding sebelumnya. Bagaimana dengan Pas ?

Yang sempat saya petik dalam internet. PRU12, Pas bertanding sekali ganda banyak daripada yang DAP bertanding. Tapi DAP menang lebih banyak kerusi daripada yang Pas menang ... DAP 28 Parlimen dan Pas hanya 23 Parlimen.

Dari sini kita boleh buat kesimpulan atau pertanyaan. Sokongan undi ahli parti Pas berjaya melonjakkan kedudukan DAP. Sedangkan kemerosotan kerusi Pas, adakah disebabkan orang melayu dah tak mahu undi Pas lagi ? atau tak berapa kerat pun ahli parti DAP yang mengundi Pas bila Pas berentap dengan calon BN bukan melayu ?

Kasihan Hadi Awang dan pengikutnya, berhempas pulas bekerja tapi yang sauk labanya DAP juga.

Hj Ariffin

Anonymous said...

PAS berhempas pulas masak lauk kenduri..yang melantak PKR & DAP..yang sisa sisa lauk untuk pas..yang berhempas pulas membersih sisa kenduri PAS ..yang menjadi ular sawa kenyang dan berlekar selesa DAP..sedeh sungguh ...

Anonymous said...

Lihat. Siapa melonjak naik dan siapa yang jatuh menurun. Siapa yang untung dan siapa tak dapat apa2. Adakah DAP atau adakah Pas ?

Keputusan PRU10, Menang Perlimen - Pas 26, DAP hanya 10

Keputusan PRU11, Menang Parlimen - Pas 7 sahaja, DAP bertambah jadi 12

Keputusan PRU13, Menang Parlimen - Pas setakat 23 sahaja, DAP bertambah lagi jadi 28

Ramai menjangkakan PRU13, DAP akan melonjak naik lagi, sedangkan Pas mungkin tak terdaya hendak mengejar DAP.

Ramai yang berpendapat, jika DAP mendapat lonjakan bilangan kerusi yang menang ia adalah kerana undi solid dari ahli Pas yang taksub kepada amanat Nik Aziz dan Hadi Awang.

Pertanyaan. Nampaknya Pas ada sesuatu nak diberi kepada DAP. Adakah sesuatu yang DAP boleh beri kepada Pas untuk melonjakkan kedudukan bilangan kerusi Pas.

Jawapan yang paling tepat hanya dapat diketahui selepas PRU13. Hendaknya Pas jangan menyesal selepas PRU13.

Hj Ariffin

Anonymous said...

x faham...sape kerajaan sebenarnye..knp pembangkang bole berkata begitu??