Wednesday, March 6, 2013

Isteri Gagal Hubungi Ketua Penceroboh Sejak Jumaat Lepas

Status ketua penceroboh tentera sultan sulu, Raja Muda Agbimuddin Kiram belum dapat dipastikan lagi samada dia masih hidup atau telah terbunuh.

Semalam pihak wakil sultan sulu menafikan Agbimuddin telah terbunuh , dan beliau mendakwa berbual telefon dengannya depan sekumpulan wartawan Filipina.

Hari ini pula isteri Agbimuddin memberitahu pihak media Filipina bahawa dia gagal bercakap dengan suaminya sejak pertempuran pertama Jumaat lepas.
In Simunul, Tawi-Tawi, Raja Muda Agbimuddin Kiram's family admits they fear for their relatives in Sabah. While they are hopeful for a peaceful resolution, they are also prepared for the worst.

Simunul Island is not that far from Sabah but even here, news about what is happening is hard to come by.
The only thing relatives of the sultanate's followers who are in Sabah could do is wait.

Haj Nurkisa Kiram said she has not been able to talk to her husband, Raja Muda Agbimuddin Kiram, since the violence erupted in Sabah last Friday.

She said there are no plans of sending additional forces to come to their rescue.

"Paano kami magpapadala? Wala naman sila sasakyan. Walang pera," she said.

Raja Muda's daughter is also concerned for her father and brother, knowing they will not surrender.

Raja Muda's family is still hoping for a peaceful resolution but said they have prepared themselves for the possibility that no one is coming home alive.

philnews.com

Dalam perang cakap-cakap atau kenyataan yang dibuat secara terbuka semuanya penuh dengan maksud yang tersurat dan tersirat. Ataupun kita boleh panggil cakap berseni....

Kenyataan yang dibuat oleh wakil sultan sulu semalam mengatakan Agbimuddin masih hidup mungkin tidak benar. Mungkin dia telah pun mati atau silap-silap dia tidak berada di Sabah pun tetapi berada di Jolo. Tetapi mereka kena cakap begitu dengan niat nak kelirukan kita dan nak lemahkan moral kita.

Begitu juga dengan kenyataan isterinya hari ini yang menunjukkan seolah-olah suaminya telah mati. Semuanya ada muslihat.

Sama juga kenyataan yang dibuat oleh ketua operasi kita. Kita jangan terlalu cepat sangat nak sanggah dan nak buktikan itu ini kononnya kita nak jadi hero. Kita pula yang mempertikaikan mana mayat musuh dan sebagainya. Kita pula yang menuduh itu bohong , ini bohong dan sebagainya.  Itu semua kita bagi peluru kepada musuh. Ingat tanggungjawab kita sebagai rakyat kepada negara.

Saya nak tulis banyak-banyak pun tak boleh....tapi semua kena faham. Jangan pertikai kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh Ketua Polis Negara atau sebagainya. Setiap patah perkataan yang dilafazkan secara terbuka dalam perang itu adalah ayat berseni atau cakap berseni.

Kita bukan polis atau tentera jadi kita tak faham seni-seni pertempuran atau peperangan yang mereka ada. Jadi adalah lebih baik kita jangan mempertikaikan kenyataan yang kepala perang kita keluarkan. Apa yang mengecewakan mereka yang mempertikaikan kenyataan-kenyataan yang dibuat oleh polis bukannya rakyat biasa , tetapi wakil rakyat. Apa punya bodoh punya wakil rakyat ???

12 comments:

Anonymous said...

No need to look for him. Just see him in he'll

Anonymous said...

dah mampos lah tu.....

cakap terus terang kan senang org nak paham...........

Anonymous said...

u ulang, i saman u!

Anonymous said...

bila melihat kampung asal diorang, rasa kesian. kita kena ingat camtu la jadinya kalau kita taksub membuta tuli pada pemimpin dan hasutan dari luar. sapa la yg hasut diorang sampaikan pasukan kita terpaksa bertindak balas.

Anonymous said...

Kita yang kata orang lain semua cakap berseni-seni, kita sendiri pun bukan saja cakap berseni, tapi bersilat lagi. Tapi silat pulut tambah santan campur durian. Sedap untuk dibaham..kalau faham la!!

Anonymous said...

U ULANG I FUCK U
U ULANG I FUCK U

U ULANG I FUCK U
U ULANG I FUCK U

U ULANG I FUCK U
U ULANG I FUCK U

FATWA ALSYEIKH ANUWAR SHAMSIDAR ALJUBURI

Anonymous said...

u ulang, i liwat u sulu!!

Anonymous said...

u ulang i tampor je.........bang nuar

Anonymous said...

Aku main game perang mudah je, buat kete kebal banyak-banyak, buat jet banyak banyak, kemudian serang musuh..

Ini semua konspirasi untuk jatuhkan bang non dari jadi PM, kalu bang non jadi PM hari ini, esok selesai semua masalah.

U ulang, I saman

Anonymous said...

Dia mana ada lagi kat bumi Lahad Datu tu lagi dah. Dah naik ke langit ikut Ayah Pin. Tak apa, mana saki-baki yang tinggai kita sapu bersih.

Anonymous said...

Ketua penceroboh tu dah mampus dah. Bangkai dia dah buang ke laut pun sebab bau bangkai dah sangat meloyakan.

Anak Sulu

Anonymous said...

salah satu teknik dlm peperangan adalah psywar..melemahkan..mengelirukan..
mengkucar-kacirkan pemikiran musuh..
adakah anda telah kalah dlm psywar???