Friday, May 3, 2013

Kertas Undi Dipindahkan: Fitnah PAS Kantoi Lagi


Parti anak setan melalui lidah rasmi setan membuat dakwaan kononnya SPR cuba memindahkan kertas-kertas undi awal di Lumut.

Setan tetap setan....berjubah, berjanggut, berserban macamana sekali pun setan tetap setan. 

Tak salah kita panggil dia setan, sebab dia membuat fitnah, menyebar berita tidak berasas untuk mencetuskan huru hara. Itu adalah amalan setan. 

SPR hari ini beri penjelasan, kotak-kotak yang mereka kata kertas undi awal itu adalah kertas undi kosong untuk digunakan Ahad ini. Baca di sini

Jika anda lihat kotak diatas itu pun ada tercatit PNMB (Percetakan Nasional Malaysia Berhad), iaitu agensi yang mencetak kertas undi. 

Lain kali kalau nak buat propaganda pun biar cerdik sikit. Itu hari pasal dakwat tanggal dah kantoi dengan jam tangan. Hari ini kantoi lagi. Undi awal disimpan dalam peti undi , undi pos disimpan dalam karung. Bukannya dalam kotak seperti di atas. Ada faham ke bodoh ? 

Alang-alang dah bercakap pasal proses mengundi ni, biar saya terangkan kepada anda sikit...

Tidak ada ruang untuk SPR nak menipu kertas undi. 

Apabila anda pergi ke saluran tempat anda mengundi, anda bagi sahaja IC anda kepada petugas SPR di situ, mereka akan baca nombor pendaftaran mengundi anda dan nama anda kuat-kuat supaya ejen-ejen calon yang berada di meja dalam saluran itu dengar, dan ejen-ejen calon itu akan memotong nama anda sebagai tanda anda telah mengundi. 

Ejen calon itu dari parti-parti politik yang bertanding di kawasan itu. 

Kemudian anda terima kertas undi dan melangkah ke tempat memangkah. Sudah pangkah anda bergerak ke peti undi untuk memasukkan kertas undi anda. Di mana apabila anda memasukkan kertas undi semua agen calon akan melihat anda memasukkan kertas undi.

Kebiasaannya ketika anda memasukkan kertas undi ke dalam kotak undi, ejen-ejen calon akan perhatikan gelagat atau bahasa badan anda untuk mereka meramal parti mana yang anda pangkah. 

Ting....ting....ting....ting.....ting....bunyi jam dah pukul 5. Saluran ditutup, kemudian SPR akan letak tray-tray kosong atas meja untuk proses pengiraan undi. Ejen calon pun ada di situ. Satu tray untuk BN, satu tray untuk Pas, dan ada tray-tray lain jika ada calon lain yang bertanding. 

Kotak undi pun akan dibuka dan petugas SPR akan angkat kertas undi untuk tunjuk kepada ejen-ejen calon apa yang dipangkah atas kertas undi itu.

Angkat dan tunjuk....pangkah Pas....masuklah kertas undi dalam tray Pas.

Angkat kedua pula....pangkah BN.....masuklah kertas undi dalam tray BN. 

Angat ketiga pula....pangkat ky jelly.....masuklah kertas undi dalam tray ky jelly....

Begitulah seterusnya....

Peti undi dah kosong.....maka bermulalah proses pengiraan kertas-kertas undi dalam tray. Kiralah di tray BN dulu. 1...2....3....4...5....6....7...10.....50....100.....150 undi BN. 

Kira pula di tray Pas 1....2....3...4.....80....90....120....161.... undi untuk Pas. 

Ejen tak puas hati  ?

Boleh kira lagi sampai puas hati....kira....kira....kira.....kira....

Semua dah puas hati, maka ketua pusat mengundi pun isi satu borang yang dinamakan borang 13. Dalam borang itu akan dicatitkan berapa BN dapat undi dan berapa Pas dapat undi. Kemudian semua ejen calon parti yang bertanding di situ kena tandatangan untuk pengesahan. 

Selepas ejen dah tandatangan borang 13, kertas undi dah tidak bermakna lagi. Kalau puak-puak Pas kata SPR bawa kotak undi tambahan dan sebagainya, itu semua karut. Mereka pun tahu benda itu tidak betul kerana mereka tahu prosedur. Tapi mereka sengaja mainkan fitnah untuk menimbulkan huru-hara.

Borang 13 yang telah ditandatangan oleh ejen-ejen calon tadi dan mereka diberi satu salinan, akan dibawa oleh ketua tempat mengundi (petugas SPR) ke pusat penjumlahan untuk dijumlah dan seterusnya mengumumkan pemenang.

Salinan yang ada di tangan ejen-ejen calon akan di bawa balik ke bilik gerakan masing-masing, juga untuk mereka jumlahkan. Melalui borang 13 yang dibawa oleh ejen-ejen parti itulah calon tahu lebih awal mereka menang atau kalah . Sebab itu calon yang menang akan cepat-cepat ke dewan pengumuman, dan calon yang kalah akan ghaib.

Tidak ada ruang untuk menipu....kan saya dah kata kalau boleh menipu Pas tak perintah Kelantan 23 tahun. Tahun 2004 Pas perintah dengan kelebihan 1 kerusi sahaja. Dan 1 kerusi itu pun Pas menang 2 undi sahaja. Kalau SPR alat BN, tak kan mereka tak boleh tambah 3 kertas undi lagi untuk bagi BN perintah Kelantan ?

Nak tambah macamana lagi kalau semua ejen dah tandatangan borang 13. Seperti yang saya kata diatas, apabila borang 13 ditandatangan oleh ejen-ejen calon, kau bawa masuklah beratus peti undi pun ianya tidak ada makna lagi. Yang diambil kira hanya apa yang tercatit di borang 13 sahaja. 

Semoga rakyat Malaysia jelas dengan perkara ini dan jangan dok biarkan diri kita diperbodohkan mereka.

50 comments:

Anonymous said...

salam bro..aku nak dedahkan taktik jahat dan keji lagi jijijk pakatan. mereka sedang buat control damage dgn edit video sumpah saiful bukhari depan kaabah...ini video mereka yang dipos pada hari ni 2/5
http://www.youtube.com/watch?v=aZXkbt8SoPw&feature=youtube_gdata_player
katanya mereka saiful edit video tu n bukan depan kaabah pun sebaliknya guna layar hijau..hujahnya pada minit ke0.47-0.49 kelibat lelaki kulit hitam yang langgar belakang saiful hilang n tembus badan saiful. so saiful menipu dan jelaslah telah di edit oleh puak BN...
faktanya berdasarkan video asal yg diposkan oleh saiful sendiri 1/5 http://www.youtube.com/watch?v=nKZIPJ0PMTw pada minit ke 1.05 lelaki kulit hitam itu telah langgar belakang saiful dan kamera saiful sedikit bergoyang. kemudian kelibat lelaki itu ada dibelakang saiful dan tidak pun hilang!!
maksudnya kelibat lelaki yg langgar saiful itu dihilangkan oleh puak pr dlm video mereka selepas pelanggaran berlaku.
aku xpandai cerita tp ko cek sendiri masa yang aku bagi tu n ko jelaskan pada mereka dalm blog ko ini.
hidup BN!!!!hancurlah pakatan keji!!

Anonymous said...

aku pernah jadi petugas SPR... memang mustahillah nak tipu, sebab dari awal proses nak buang undi hingga habis kira undi, agen calon sentiasa ada. memang haramjadahlah kalau nak cakap SPR tipu

Anonymous said...

Aku setuju. Mana leh tipu

Anonymous said...

sape tak kenal PR? Pengencing Rakyat!

Anonymous said...

Terbaikkk

Anonymous said...

PAS, PKR n DAP = PAKATAN HARAM = MENIPU ADALAH SATU IBADAH MRK...

Jokiden NS said...

Semua wakil yang dilantik oleh puak pakatan tu akan di beli oleh BN satu juta, dua juta dan sebelum dia tanda tangan borang 13 tu, undi pakatan sudah hilang... Macam tulah SPR menipu... dulu kini dan selamanya..

Anak Lenggong said...

aku pernah 2 kali jadi egen didalam pusat pengundian tahun ni pun kena lagi memang betul apa yang dikatakan oleh RBF tu..sekiranya terdapat pengundi hantu ataupun bangla yang jadi pengundi ..ini bermakna agen didalam pusat mengundi tu buta ataupun tidur..sebab tak kan la mereka tak kenal muka melayu dengan muka bangla..

Anonymous said...

aku dah tengok video asal dan video yang diedit kat You tube, jelas lelaki kulit hitam itu melanggar belakang saiful dan masih muncul selepas tu..sedihnya masih ada percaya tanpa melihat video yang asal....ada yang kata minta polis ambil tindakan

Anonymous said...

kan aku dah cakap dari dulu, puak pakatan ajaran anwar ni memang kuat tipu. yg penting dapat hasut. hati2lah dgn mereka

Anonymous said...

PAS boleh tipu org yg bebal yg tak tahu wpun di kelulusan U..sebab kayu ..masa menang dulu tak cakap apa pun.. etiap peti undi ada pegawai SPR yg di lantik dan Setiap kertas undi dan Peti undi bergerak Polisada ikut setiap 1 peti undi 1 polis..simpan falam lokap bersil oleh SPR dan d saksikan oleh wakil calon dan d hantar ke lokap Polis,dan Kunci..anak kunvi di simpan oleh Pegawai PR bukan Balai.. pa lah anak haram semayang pun tak guna bebal kayu..Patut lah bangsa lain kondem islam sebab bebalnya org beragama islam.. Maksud yg taksud.. Bermusuhndgn islam bangsa lain maju melayu masih di takut lama..Boleh bersahabat dgn Puak sokong isrel..yg menghancurkan islam seluruh dunia..

Anonymous said...

ORG PR NIE TAU NK FITNAH JE...KITE YG KEJE PENJAWAT AWAM NIE BYK YG TERTANGGUH BILE JD PETUGAS SPR...PATUT NYE SUPPORT LA SAME PETUGAS SPR NIEX MAIN TUDUD2 JE SPR NK MENIPU LA..

Anonymous said...

sebab tak kan la mereka tak kenal muka melayu dengan muka bangla..
____________________________________
muke pelakon terkenal radhi khalid tu macam bangla tau...xbaik ckp org mcm tu...ntah2 mang die warga malaysia juz muke mcm bangla...zairil khir johari org ckp melayu tp tol ke melayu???????????

Anonymous said...

kalau kita ckp byk pun x guna....otak2 org pr ni buknnya betul sgt,asyik nk cari kesalahan umno/bn ja,yang aku pasti insyaallah... BN akn menang besar pru13 ni sb doa2 org yg difitnah akan dimakhbulkn ALLAH,saiful dh lama bersabar n istiqamah n dia sanggup menghadapi tohmahan dr puak pr ni,jd inilah masanya ALLAH akn kabulkan doanya,klu kita lihat skrg ni pr bukan berlawan dgn umno/bn tapi berlawan dgn kuasa ALLAH yg akan menentukan setiap apa yg berlaku,tetapi mereka x nmpk hanya ALLAH maha mengetahui.

Anonymous said...

Artikel yg menarik..mmg itu prosedurnya..tiada ruang utk brlaku penipuan...dh 2 kali jd Ketua tmpat mngundi..Ejen tmpt mngundi dr parti2 sntiasa ada, bodohlah ejen klu x tegur jika ada penipuan....nk buat pmbetulan, bukan Borang 13 tetapi Borang 14

abe ja said...

SPR bukan macam DAP.nak guna microsoft excel pun tak pandai..copy paste pun salah2, menaip pun typo2.

tolong jangan samakan SPR dengan dap yang bebal

Anonymous said...

sapo kato spr penipu, sama ada dia bangang atau wakil calon bangang atau wakil calon tak buat kerja atau wakil calon tido atau wakil calon bangang.

mie said...

Pakatan haram ini kalau sehari tak berbohong gelisah bagaikan nak mampus!

Anonymous said...

Mintak jd petugas spr.kemudian baru ble cite pasal tipu undi.jd petugas pun xpenah nak komen lebh2

Anonymous said...

UMNO dan BN pasti menang kerana berada dipihak benar. akan tetapi Parti Ajaran Syiah@Syaitan dan Pii Rr tahu mereka akan kalah teruk sb mereka berada dipihak salah yg penuh dgn fitnah dan kejijikan moral mereka. jadi mereka akan membuar kaco dan huru hara pabila kalah nanti. harap polis dpt mghalang niat jahat mereka dan jatuhi hukuman keras. PLEASE REVIVE ISA FOR THE SAKE OF THE MAJORITY

Anonymous said...

ingsREE full

mintak anon yg post ni. bagi video mana ori video manat edited by PKR
(PKR LATU SAPA LAGI..)SAYA CARI JUGAK MANA SATU

===============================

salam bro..aku nak dedahkan taktik jahat dan keji lagi jijijk pakatan. mereka sedang buat control damage dgn edit video sumpah saiful bukhari depan kaabah...ini video mereka yang dipos pada hari ni 2/5
http://www.youtube.com/watch?v=aZXkbt8SoPw&feature=youtube_gdata_player
katanya mereka saiful edit video tu n bukan depan kaabah pun sebaliknya guna layar hijau..hujahnya pada minit ke0.47-0.49 kelibat lelaki kulit hitam yang langgar belakang saiful hilang n tembus badan saiful. so saiful menipu dan jelaslah telah di edit oleh puak BN...
faktanya berdasarkan video asal yg diposkan oleh saiful sendiri 1/5 http://www.youtube.com/watch?v=nKZIPJ0PMTw pada minit ke 1.05 lelaki kulit hitam itu telah langgar belakang saiful dan kamera saiful sedikit bergoyang. kemudian kelibat lelaki itu ada dibelakang saiful dan tidak pun hilang!!
maksudnya kelibat lelaki yg langgar saiful itu dihilangkan oleh puak pr dlm video mereka selepas pelanggaran berlaku.
aku xpandai cerita tp ko cek sendiri masa yang aku bagi tu n ko jelaskan pada mereka dalm blog ko ini.
hidup BN!!!!hancurlah pakatan keji!!

Anonymous said...

Ini pasal nasib keseluruhan penjawat awam di seluruh Malaysia..sedarlah wahai penjawat awam khususnya saudara-saudara seIslamku..kenapa kerajaan mengambil 1.4 juta penjawat awam bekerja dengan kerajaan yg sebahagian besarnya terdiri dari orang melayu Islam ..jumlah yg dikira antara teramai di negara-negara asia tenggara..? Sebenarnya,kita perlu sedar bahawa inilah antara cara kerajaan boleh membantu orang-orang melayu Islam kita mendapat pekerjaan tanpa mengira ideologi politik..yg sememangnya mereka ini terpinggir jika bersaing secara terbuka dengan bangsa-bangsa lain dalam soal utk mendapat pekerjaan di sykt2 swasta bukan melayu dan jika adapun yg berjaya..kita dapat lihat kedudukaan mereka yg tertindas jika dibandingkan dgn rakan sejawatan mrk dr bangsa lain...ini kita perlu terima dgn hati yg terbuka...Kelebihan inilah yg dicemburui oleh bangsa lain sehingga terkeluarnya statement bhw sekiranya PR menang sebahagian penjawat awam akan dikurangkan atau 'dibersarakan'..Dan sudah pasti semua sektor awam akan dipenuhi dgn semua bangsa secara "merit"..begitu juga dgn nasib anak-anak kita yg akan memohon jawatan sbg penjawat awam tak kira dr yg bawah hingga ke atas yg terpaksa bersaing secara terbuka tidak seperti sekarang..dan tak mustahil selepas ini Putrajaya tidak lagi dipenuhi dengan orang melayu Islam sebagaimana sekarang...Oleh itu, wahai penjawat2 awam saudara seislamku..berfikirlah dengan rasional dan dgn hati terbuka serta berlapang dada bukannya dengan emosi yang keterlaluan dan ketaksuban yang membabi buta..jgn disebabkan 'nyamuk seekor habis kelambu dibakar' atau 'menang sorak, kampung tergadai' dan akhirnya kita menjadi 'lebai malang' dan mengemis di negara kita yg tercinta ini! Allahu Akbar!

manjung said...

patut la puak2 tu hari2 dok bertangga kat depan pintu masuk IPD Manjung tu. Siang malam dok teropong takut peti undi hilang. Apa kejadahnya la puak2 tu tak pernah di buat orang...

Anonymous said...

BETUL DAN BENAR SEPERTIMANA KATA EN.RBF,KAWE DOH 8 KALI TERLIBAT DALE URUSE P/RAYA.MEME LAGU TU LA PROSES NYO.TP SI BODOH SOMBONG X KAN MENGAKU KEBODOHAN NYA.

Anonymous said...

Aku tak nak type apa2 pd puok pembangkang ni..1 je aku tulis...lu memang bangang! Suruh belajor main, dah tua menyusahkan org....kalu lu ragu2 spr lu maduk terulah dlm peti undi tu..bodoh...jgn layan puok harajadah pembangkang ni...

Anonymous said...

Penjawat awam yang tak sedar diri, tak tau berterima kasih pada kerajaan (kerajaan tu raayat) patut dikenalpasti dan offer berhenti je sebab tak adil kepada rakyat yang sokong kerajaan. Lagipun ramai yang sokong kerajaan mampu menjawatnya. Kalau tak tegas, ngabiskan boreh. jo.

Anonymous said...

Puak PR sengaja hendak menimbulkan provokasi untuk bagi rakyat2 marhaen rasa tergezut. PR memang ultrabangang. Itu je.

anakbochek.

Anonymous said...

Patutlah sepanjang mlm td bila sy bukak blog diorg...takde satu pun yg keluarkn video saiful....rupa2ny tengah wat projek mengedit....

Anonymous said...

betul sangat2, ayah saya pernah jadi ketua pusat undi dan ceritanya sama dgn apa yg rbf bgtau ni.
semua Allah memberikan kemenangan kepada BN

Anonymous said...

selepas keputusan pru 13 nanti barulah puak2 ni kemaluan besar. jangan lupa kebesaran Allah. hidup saiful

Anonymous said...

Puak-puak hampas ini angguk saja apa pemimpin mereka kata..macam burung belatuk. Kita pun tak tahu celah mana pengundi dan spr boleh menipu sebab semua wakil parti ada dalam dewan pengundian. Mereka dengar dan lihat sendiri nama yg dipanggil. mereka boleh protes kalau tak puas hati tapi selalunya semua berjalan lancar dan pengiraan juga dibuat depan wakil parti. Apalah punya busuk hati suka menuduh dan buruk sangka yang tak ada bukti sedangkan mereka tahu pengundian yang berjlan adalah telus dan jitu.. mereka yang mangkaq sebenarnya...huhuhu..

Anonymous said...

salam,

masjid kat umah saya jemput sorang ustaz bagi tazkirah. kat pru 13 ni, makin galak mereka bertazkirah selit politik. kemudian buat solat hajat. ustaz tu kata tak boleh bohong, berdosa. tapi dia pi buat cerita bohong pasal spr, pengundi hantu, hutang kerajaan tak pa pulak. kesian kat ustaz, dah tak ada nilai yg tinggi lagi bagi ustaz. tapi solat hajat kita ikut la pasal mendoakan kemenangan perjuangan islam. umno pun perjuangkan agama, bangsa dan negara. masuk sekali la tu. moga solat hajat mereka memberi kejayaan kepada umno untuk menang dan terus memperjuangkan agama, bangsa dan negara.

Anonymous said...

Maaf yea jokiden...spr melantik kakitangan awam dan guru bagi mewakili spr dlm melancarkn proses pengundian. Di kalangan wakil spr ini ada yg menyokong kerajaan dan ada golongan pembangkang. Jika anda mengatakan bn membeli mereka..bermakna anda menuduh golongan anda tidak jujur dan tidak bertanggungjwb.

Anonymous said...

Puak ni kalau masuk universiti memang kena repeat setiap tahun sebab tak faham2 apa orang cakap....

Anonymous said...

cerita ikut buku panduan memang best bro semua nampak cantik tak ada ruang untuk menipu....
tapi kalau ada org spr yg tak ikut peraturan mcm mana bro?
bukannya polis boleh tangkap masuk lokap.
takda sapa boleh halang kalau ada pegawai spr yg kemaruk nak bn menang saja..

Anonymous said...

boleh cerita la rbf oi..mangkuk2 pr bukan nak pakai semua ni. depa pakai temberang pak menakan depa saja. pak menakan depa kata spr tipu maka sampai mati la depa pakai yg tu..

Anonymous said...

Cec punya pemilihan lg korup.

Anonymous said...

PAKATAN tidak akan menang kerana Allah sudah putuskan.mana mungkin Allah sekutu dengan penipu,pemfitnah,peliwat,perasuah,musuh islam.

Anonymous said...

Ostad pas memang camtu..ostaz berus tandas aje

Anonymous said...

Jangan percayakan sentimen yg dibawa olh PKR tn2....selama 20thn sya keja dgn kerajaan belum pernah mata saya npk BN tipu undi...bangsa Melayu ada hatiperut..hanya puak bangsa asing selalu mengacaubilaukan pemikiran kita. Klu semudah A B C nak menipu undi xperlukah BN kalah kat 5 negeri...PR nak meracun pemikiran mudamudi supaya negara terjerumus kekancah huruhara spt yg berlaku kat negara jiran Thailand. M.O.yg dibawa lebih kurang sama....warna-warni bendera pun sama blh dilihat ditepi-tepi jalanraya. Maklumlah bila Cina dah bergabung untuk ambilalih kerajaan mcm2 tektik n teknik dilakukan utk menang...mari semua bangkit bagsa Melayu Ketuanan Melayu!!
Sayangi BN

Anonymous said...

Hoh! Peti undi hilang? Mcne tu petugas spr sekalian?..

Anonymous said...

Bangang ko! Banyak suda saya undi ini hari. Pak najis pnya country banya adey manis..

Anonymous said...

Idupp BN..

Anonymous said...

Despite which side you're on, BN or PR, we as the rakyat of Malaysia, we want a clean and fair election. No dispute on that, right? Let say some time in the future PR becomes government, we still want to be able to pull them down through a PRU, and that can only be done by making sure that the election is fair. We must be super sensitive about every single details, because even a small loop hole could become a big problem. We do not want our future government (whoever they are) to be doing the following:

1.
Unfair campaign. BN dump in huge amount of money into election campaign. Commercials in TV, papers, magazines, international stars concerts, and even SMS. During the last week there's even at least 1 SMS per day. Intrusion of privacy aside, just how much money has been spent on these? It is definitely WAY over the budget limited by the Election Offenses Act (EOA). BN can claim that the budget was allocated under Satu Malaysia campaign or "FOC" sponsorship but come on, any sane man can tell that this is just a way to get around the loop hole of the law. Besides, there're also many reports regarding BN violated other rules in EOA, despite true or false, we see no efforts at all from SPR to investigate. This is not fair.

2.
Votes buying. BN distribute money, food, voucher and even gambling/lottery tickets to voters. One can't deny this fact because many people actually received them. Again you can claim the money and food under the title of "benefits to the rakyat" but what about vouchers and gambling tickets, whereby the receivers can only receive money IF BN wins? You are making voters to vote BN for the reason of money, and that is vote buying. This is against EOA and SPR did not make any action to stop it. This is not fair.

3.
The money spent itself is another problem. Where did the money come from? From BN party or from the government? Is this a battle between PR and BN, or PR against government (please understand clearly the differences between "government" and "party")? Or worst, borrowed under the name of the government. Statistic shows that the country's debt has increased during the campaign period. That means the government will have to repay this debt in the future, and that means you and me the rakyat have to repay, regardless of which side (BN/PR) we are on. As rakyat, we must not approve this.

4.
Voters list. The voters list is problematic. One cannot deny this. I personally have encounter 4 cases where a voter has never been registered but their names shows as a valid voter on the SPR website. These are my direct friends and I'm sure these are true cases. There are also cases where a registered voter's name disappeared from voter list (not just website, but name also not found on the actual list during the pooling day). What is the reason behind? This opens up loop holes to the system. This is not fair.

5.
What about Project IC? One again cannot deny this because there are actually many foreigners who received IC prior to the elections. Ask your maids or your workers. You can claim that this is a separate issue but you cannot deny that it does affect the election results. And even so, can you accept that the government is giving out ICs so easily? Are you fine with it, as a Malaysian yourself?

Anonymous said...

6.
I've been a PACA myself. The process you explained above are all true. I agree (Except that is should be Form 14, not Form 13). However, it is the procedures AFTER that cause the problem. After all ballot boxes along with the Form 14 being brought to the Tallying Centre, Counting Agent can no longer eye witness the consolidation of Forms 14 from all the saluran. As you described, counting agent bring his copy of form 14 back to it's own bilik gerakan and do their own consolidation. At this point, it is up to SPR to play with the form 14. They may change it, they can do a lot of things. In fact, this time PRU13, the consolidation results from the calon are DIFFERENT than the official results. According to the process you described, this should NOT happen. So what's wrong? There is a loop hole, a back door.

7.
Demarcation of constituencies. Hard facts:
BN: % votes obtained: 46.8% Seats won: 133 seats.
PR: % votes obtained: 50.3% Seats won: 89 seats.
BN is forming a government with the support of less than half of the rakyat. Is this fair?

Anonymous said...

Kalau betullah apa yg RBF terangkan pasal proses kiraan undi, kenapa lama sangat nak keluar keputusan beb? Please do the math... Berape banyak sangat pusat mengundi utk satu dun/parlimen? Average is 10-20 je. Guna excel sekejap je kan... RAMAI ORANG TAHU TAPI TAK RAMAI YANG SEDAR.

mohd nasir said...

Apa kate pru 14 nanti spr mengambil seorang ahli pembangkang dan seorang lagi ahli kerajaan,bertujuan untuk di jadi kan saksi proses mengundi shngga lah ke proses pengiraan undi...biar kedua dua belah pihak menyaksikan sndiri akan proses tersebut di jalan kan bg mengelak kan rasa tertipu semasa proses pengiraan undi...laku kan menyeluruh di smua tempat mengundi..sbgai contoh ada seribu tempat mengundi so satu tempat mengundi di ambil 2 org saksi..tugas nya hanya memerhati jika ada penyelewengan dan penipuan semasa kiraan undi di jalan kan..dan 2 org saksi nie wajib mengikuti kemana sahaja peti2 undi ini akan di bawa...biar terbuka mata mereka...jika ada di antara parti politik tadi tidak puas hati terhadap 2 org saksi atau berasa curiga akn kejujuran saksi berikut,boleh lah buat undi sesiapa sahaja dari kalangan parti td..contoh nya ambil 10 org bn dan 10 pembangkang...tulis kan nama masing2 dan msuk kan nama tersebut di dalam balang goncang2 dan ambil satu sahaja nama..sekian trima ksh

Anonymous said...

Tak habis2 dgn melayu. Nanti dh mati tuhan tk soal ape bangsa kamu? bongok. Tuhan tanya ape agama mu? wahai manusia.

Anonymous said...

pilihanraya sudah abis. kalu ada yg tak puas hati, spr bg ms 21hari selepas mgundi(5mei). kmukakan bukti yg logik & kukuh. jgn duk mgata, mhina & mnuduh sesama kita. kita ada agama. ksabarn lebih penting dlm diri manusia. setan tggu ms utk mgawal diri kita semua. azab di dunia hnya smentara, tetapi azab di akhrt adalh slamanya. syurga & neraka mnunggu kita semua.

Anonymous said...

Kalau betul tiada ruang epnipuan dalam SPR, mengapa ada yang berjaya masuk untuk membuang undi 2 kali?
http://maemahi.blogspot.com/2013/05/saya-mengundi-2-kali-pengakuan-seorang.html