Friday, May 31, 2013

Nurul Izzah Perlu Hormati Hak Sabah, Jangan Jadi Babi Hutan


Nurul Izzah ditahan daripada memasuki Sabah petang tadi dan telah dihantar pulang ke semenanjung malam ini 

Si anak puaka tersebut membantah tindakan Imigresen Sabah di FB dan twitter....

Macam-macam tuduhan yang dihemburkannya terhadap Kerajaan Sabah....

Malang sungguh nasib orang Lembah Pantai kerana mendapat wakil rakyat yang otaknya terputus wayar bumi. Dah lah si bapanya bodoh hinggakan sistem pilihan raya di Malaysia pun tak faham, si anak pula bebal kerana tak faham undang-undang negeri Sabah sepertimana yang termaktub dalam Perlembagaan Persekutuan. Benarlah kata pepatah ke mana tumpahnya kuah kalau tidak ke nasi. 

Sebanyak 20 perjanjian yang telah dicapai antara Sabah dan Sarawak dengan Tunku Abdul Rahman sewaktu Sabah hendak menyertai Persekutuan Malaysia. Apabila semua pihak telah bersetuju, maka terbentuklah Persekutuan Malaysia pada 16 September 1963.

Salah satu perkara (perkara 6) yang dipersetujui adalah kawalan imigresen. Di mana dalam perjanjian itu telah dinyatakan bahawa Sabah dan Sarawak mempunyai kuasa imigresen sendiri untuk menghalang atau membenarkan orang dari negeri luar daripada memasuki negeri mereka. 

Perkara ini sudah berjalan 50 tahun dan Kerajaan Persekutuan tidak pernah cuba untuk menghalang atau membatalkan perkara tersebut. Kerana itu adalah perjanjian dan hak Sabah. Jadi kerajaan pusat kena hormat walaupun gaji kakitangan imigresen itu dibayar oleh kerajaan pusat. 

Hari ini apabila si anak puaka tidak dapat memasuki Sabah dia melalak menyalahkan Kerajaan Sabah. Itu hak Sabah....itu kuasa mereka....siapa kau yang nak melalak-lalak ? Hormatlah sikit hak rakyat Sabah. 

Rakyat Sabah telah memilih BN sebagai kerajaan untuk memimpin mereka. BN menang 48 kerusi daripada 60 kerusi yang ada. Maknanya rakyat Sabah bersetuju dengan peraturan atau perjanjian yang ada. Jadi kalau Kerajaan Sabah bertindak, kau terima sajalah. Jangan nak jadi anjing gila pula...

Tak perlu untuk kita nak bincang jauh-jauh sebab apa dia dihalang masuk Sabah atau sebagainya. Cukup itu sahaja. Itu hak Sabah dan itu undang-undang mereka. Mereka boleh halang sesiapa dan mereka boleh benarkan sesiapa sahaja orang luar dari memasuki negeri mereka. Tolong belajar hormati hak orang. Jangan hanya fikirkan hak kamu sahaja. Dan yang penting jangan jadi macam babi hutan yang main sondol ikut suka hati sahaja. 

23 comments:

Anonymous said...

woi anak puaka nurul izzah... apa ko sibuk nak ke sabah tu. Kami penduduk lembah pantai nak ko buat kerja kat sini. Jalan berlubang lubang, peniaga haram jadah cina bersepah sampai jalan jem, kawasan loji tgh bina buat penduduk seksa. Walaupun aku tak pangkah ko, bila dah menang tu buat la kerja. Aku haramkan setiap sen gaji yb ko terima tu sebab tak jalan amanah rakyat. Sudahlah 2 hari nak pilihanraya baru nak turun jenguk. Nasib baik org PAS tolong undi ko.Cuba ko kira sejak 2008, berapa kali ko jenguk kawasan parlimen ko ni? Kalau ko jiran aku, dah lama aku tampor je sampai biol.oooo... apa kelas ko nak duduk kawasan melayu. celaka la ko nurul izzah anak puaka.

Anonymous said...

BARUA NI MAOU DATANG SABAH NAK MENGHASUT...HOIIIIII...KAMI DISABAH HIDUP AMAN JANAGAN NAK DATANG BAWA BUDAYA ,...DEMO BABI KAMU SANA

Anonymous said...

Sangat puas aku baca komen RBF, dia ingat sabah tu bapak dia punya nak masuk sesukahati macam bapak dia nak sondol belakang orang sesuka hati...

Anonymous said...

Dah ko jenis huru hara dan kaki fitnah, sapa nak bagi ko masuk norule...kalau ko masuk hutan belantara skali pun, ko kena halau dek segala macam puaka dan jembalang dalam hutan walaupun ko anak puaka. Ko sepatutnya pegi jenguk macai2 yang penat2 mengundi ko kat lembah pantai atau pun "melayu" murtad...tak pun pergi la jaga kebajikan golongan LGBT yang memerlukan ko.

Anonymous said...

suka hati je halau org. PATI tu dibela plak. Ingat Sabah tu bapak Musa Aman yg punya? rakyat Sabah sgt rimaskan pada PATI yg bersepah. bila nak halau diorg? sibuk kat Nurul plak. tergugat lettew

Anonymous said...

hak kuasa autonomi yang dimiliki oleh negeri borneo, yang PR tidak sedar atau ditipu oleh anwar ibrahim....

DAP mahu hapuskan semuanya ini untuk memastikan kaum cina komunis menembusi negeri sabah dan sarawak tanpa halangan....

Anonymous said...

Anony may 31,2013 at 1:43 am...ni lagi sekor babi hutan....walaupun pati mereka bekerja utk cari rezeki utk keluarga mereka....yg sipuaka ni utk menghasut dan memecahbelahkan rakyat Sabah.....itulah jauhnya perbezaan......KEPALA BAPAK KAU BODOH......MACAI BANGSAT.....

Anonymous said...

NI ANAK ORG GILA NAK JADI PM SAMPAI BILA2. DIA NI MMG TAK BLEH PAKAI SEBAB ANAK KESAYANGAN BAPANYA HIDUP DENGAN MENIPU RAKYAT DEMI KERJAYANYA. NAK BUAT APA LAGI NAK BUAT BISNESS MMG ORG TAK PERCAYA DKT SEKELUARGA PENIPU NI. DIA DOK TIPU ORG SATU MALAYSIA TAPI LA NI SATU DUNIA DIA NAK TIPU. TP AKHIRNYA DIA DAN KELUARGA YG TERBELIT DOK KEBODOHAN SENDIRI. KESIAN KELUARGA DIORANG NI MMG PUNYAI KEPENTINGAN PERIBADI TAHAP DEWA. MEREKA TAK SENANG RAKYAT HIDUP BAHAGIA SELAGI DIA TAK DAPAT JAWATAN YG DI IDAMKAN. MCM BUDAK KECIL TAPI YG NI ORG TUA DAH NAK MAMPUS TAK LAMA LAGI. MUNGKIN BEGINILA CARANYA BUANG TABIAT KOT. TAKPE KITA LAYAN JE LAKONAN DIA& SEKULARGA SEHINGGA EPISOD AKHIR HARAPNYA ANDA SUKA SGT2. 10Q

Anonymous said...

tuh PKR ada hati kononnya nak mengembalikan semula hak autonomi kepada Sabah..kalau perihal imigresen sabah pun dia tak tahu..memang sah la pemimpin PKR nih seperti babi hutan..tahu menyondol..sorang depan belakang..sorang lagi atas bawah

Anonymous said...

x yahlh nk hormat2kn manusia bingai mcm ni.FITNAH,MENIPU,MENGADU DOMBA kn dh jd k/jaya d.org!

Anonymous said...

PADAM MUKA KAU NURUL IZAH, KO IGT ORG SABAH MUDAH DITIPU OLEH KAU & BAPAK KAU??? APA KAU RASA SEKARANG??? OREN??! HAHAHAHAHHAHAHAHHAHAHAHAHAHAHAHAHA

Anonymous said...

PR dan PKR ini ibarat Parasit..kalau dan lekat sukar di ubatkan... cegahlah sebelum parah...Nurul ini salah satu parasit yang dapat dicegah...masih ramai lagi yang berkeliaran di negeri sabah.. Wahai Rakyat Sabah Sila hapuskan keseluruhan Parasit ini.

Anonymous said...

Democracy was dead!!! (R.I.P)

Anonymous said...

lepas ni kalo musa aman nak masuk selangor dan kl jangan la bagi. halau dia balik. senang jer. tak perlula nurul izah ni nak melalak kecoh2 dlm tweeter tu kan. hahaha

Anonymous said...

Jika PM gagal membuat perubahan maka tiada siapa yang dapat membantu beliau dalam jangkamasa terdekat ini.

PM harus pecat budak hingusan seperti Almahri yang langsung tidak ada pengalaman dalam media sosial mahupun media arus perdana.

Almahri hanyalah seorang bekas pegawai Affendi Norwawi dan bukannya seorang penulis atau pemikir.

Jika PM tak pecat Almahri dan memberi kuasa mutlak kepada beliau yang hanya pandai mengumpul data dari pihak yang dibayar untuk mengumpul data dan disembah kepada PM maka PM gagal sebagai pemimpin.

Almahri adalah jadi jenis manusia yang tidak mengenal erti malu dan sanggup menonjolkan diri untuk anugerah dan pingat walaupun kerja yang dilakukan tidak lebih dari kerja peon pejabat kerajaan.

Pastinya PM tahu akan tabiat Almahri ini kerana PM secara peribadi pernah menolak hajat besar Almahri nak ditabal menjadi 'Datuk'.

PM pun kena fikir sikit, bagaimana seorang picisan yang tidak berpengalaman diberi tanggungjawab 'JAGA' media sosial.

Adakah Almahri seoarang wartawan, aktivis, blogger, jurugambar atau pernah melibatkan diri dalam mana-mana media yang serius? Kenapa PM harus kekalkan puak yang tidak efektif tapi pandai bodek?

Jika PM tak buka mata dan bangun dari terus dibuai mimpi-mimpi indah dari pencacai sepertti Almahri, maka menjelanf Perhimpunan Agong Umno nanti akan ada kejutan.

Tun Daim telah memberi nasihat. Langkah seterusnya pasti bukan nasihat lagi.

Terima Kasih Ampun & Maaf.

Anonymous said...

Mereka over confident "INI KALI LAH".. Tapi Rakyat Melayu Undi "LAIN KALI LAH"..Sekarang "SUDAH KALAH SUDAH LAH"... Memang Sarawak & Sabah ada kuasa autonomi menghalang kemasukan sesiapa bukan penduduk asal untuk masuk, tapi siapa tahu..Mungkin ni perbuatan "BackStabber" BN dalam imigresen yang sengaja bagi arahan supaya nurul izzah dihantar pulang...

Anonymous said...

cock sucker jgn bagi masuk. merosakkan negeri Sabah

Anonymous said...

Anwar berjanji kononnya akan memberikan autonomi kepada Sabah. Sekarang kuasa autonomi Sabah dalam imigresen sedang dilaksanakan keatas anaknya..jadi apa nak kecoh2. Nah ambik kau!! nak sangat bagi autonomi.

Anonymous said...

Ishhh... Awat kata Nurul Izzah macam Babi Hutan. Kalau dia Babi Hutan tak kan dia nak bising bila tak dibenarkan masuk ke Sabah. Kalau betul dia Babi Hutan, bila orang halau tak bagi dia masuk, habis2 dia using balik dan masuk ke hutan semula. Sebab di manusia lah yang dia buat bising bila orang tak bagi dia masuk Sabah.

Sama macam bapa dia, duk riuh tak habis2 kerana kalah pilihanraya dan tak dapat jadi PM. Ada orang kata Anwar bodoh macam lembu, tak faham demokrasi. Tak lah dia bukan lembu. Kalau lembu bila dia kalah berlawan habis2 dia lari jauh daripada lawannya, duk ragut makan rumput sorang2, tak ada lah lembu tu nak mengemboh tak berhenti2 terhadap lawan dia kata, " ko menang sebab ko tipu, ko tanduk teloq aku, pada hal kita dah janji tak akan tanduk teloq asing2 ". Itu lembu. Tapi Anwar ni manusia yang waras aqal (bukan wayar putuih) sebab tu bila kalah dia tak puas hati. Tapi kalau dia menang pun dia duk riuh juga, memang confirmed " Anwar adalah wayar putuih ".

Hj Ariffin

Anonymous said...

Norule nak bukak kelas 'blow job' jer kat Sabah....khe khe khe...lgpon bung mokhtar pon kemain sokong norule masok sabah.....adessss....dlm umno pon ada dnosaur berkulit org....

Anonymous said...

Dalam ceramah Lim Pi Sang dengan orang cina dia kata bapak dia ni banyak berhutang dengan along yahudi dan cina tongsun. Kalau tak jadi PM macamana nak bayak.

Anonymous said...

Kemunafikan babi haramjadah anak beranak semakin terserlah, babi2 semakin menggelupur apabila angan2 babi tua kutuk nak jadi PM tidak diizinkan dan dimakbulkan oleh Tuhan. Maka merana dan kecewa lah babi kaki kelentong anak beranak sepanjang hayat. Selama ini mereka lupa bahawa puak munafik adalah musuh yg terang lagi nyata bagi Allah SWT. Allah SWT tidak akan memberi pertolongan dan perlindungan kpd para penipu dan pembohong malah akan diazabNYA dengan azab yg maha pedih, dan Allah SWT berjanji untuk menempatkan puak munafik terkutuk ini didalam neraka Jahanam untk selamanya dan itu pasti kerana Allah SWT tidak pernah memungkari janjiNYA.

Anonymous said...

Sebenarnya nurul izah ni dh lama tk dapat batang pelir lakinya .jadi Nya nurul ni suka pd pelir tian chia....dia kata pelir tian chia bila masuk ke pepek Nya mmg pen uh dgn munchung konek yg tk sunat