Friday, May 10, 2013

'Pengundi Hantu' Berkongsi Kisah Mereka Dipukul Ahad Lepas

"Hey, sini ada satu lagi pengundi hantu. Ini Bangla," suara dari satu kumpulan yang menerjah ke arah Tajudeen Anvar Batcha, 50, 5 Mei lalu apabila dia dikatakan pemilik MyKad palsu.

Tajudeen, kelahiran Taiping, Perak, berang apabila dituduh sebagai warga asing. Paling menyedihkan apabila dia turut dipukul dan ditendang kumpulan yang memakai baju kemeja-t berwarna kuning. "Saya bukan Bangla, Saya orang Malaysia. Saya ada MyKad sah dan saya ada hak mengundi," balas Tajudeen namun tiada reaksi positif daripada kumpulan itu.

Pengalaman mengundi kali pertama Dewan Serbaguna Bt 17, Rawang memberi seribu satu kenangan buat dirinya. Berketurunan India-Muslim, inilah pengalaman paling ngeri dalam sejarah hidupnya.

"Ini kali pertama saya mengundi di Rawang walau sudah menetap di sini hampir 10 tahun. Sebelum ini saya mengundi di Ampang. Apabila berpindah, saya tukar pusat mengundi. "Semangat saya pada pagi itu bagai disentak. Ketika saya berjalan menuju ke pusat semakan mengundi, kumpulan ini datang ke arah saya dan menjerit-jerit ke arah saya. Mereka mahu tengok kad pengenalan saya. Kerana tak tahu apa-apa, saya berikan sahaja. Selepas itu, saya dihalau daripada kawasan itu," katanya.

Katanya, kumpulan itu terus berang apabila melihat MyKad miliknya berwajah baru.

"Beberapa hari sebelum mengundi, MyKad saya patah dan saya buat yang baru. Bila mereka tengok, terus naik angin dan menghalau saya. "Pelbagai kata-kata kesat dilemparkan kepada saya. Puas saya menafikan, tapi tidak diendahkan. Saya cuba mengawal emosi saya kerana tidak mahu kejadian tidak baik berlaku tetapi ada yang bertindak menendang dan memukul dada saya," katanya.

Tajudeen, pengurus di pusat latihan memandu di Rawang mengakui rasa amat marah dan terus dapatkan pegawai polis yang bertugas.

"Selepas membuat laporan, saya kembali ke tempat pengundian, tetapi, perkara sama berlaku. Kerana tidak mahu terlepas peluang, saya diiringi beberapa pegawai polis menunaikan tanggungjawab mengundi," katanya.

Suami kepada Deputi Superintendan Aisha Be Abdul Kadir ini berharap kejadian ini tidak akan berlaku pada masa akan datang. "Janganlah menilai seseorang daripada paras rupa sahaja. Buat masa ini saya sedang menunggu hasil siasatan pihak polis sebelum tindakan selanjutnya diambil.

"Apa yang akan saya buat nanti, bukan mahu mengaibkan sesiapa, cuma memberi kesedaran terhadap mereka sahaja," katanya.

Dalam kejadian sama, seorang lagi berketurunan India-Muslim menerima nasib yang sama. Niaz Ahmad Mohd Zubir, 35, turut dikecam gara-gara wajahnya dikatakan seperti 'Mat Bangla'.

Kejadian yang berlaku sekitar 10 pagi di di Sekolah rendah Jenis Kebangsaan (C) San Yuk, Rawang apabila kumpulan yang sama turut menghalau Niaz daripada mengundi.

Adiknya, Nisar Ahmad Mohd Zubir, 28, berkata, abangnya dikepung sebelum dapat meloloskan diri. "Ketika itu, abang saya sedang beratur untuk menyemak kawasan mengundi. Pada masa itulah, kumpulan yang memakai baju Selangorku datang dan mengherdik abang saya.

"Mereka meminta MyKad, tetapi abang saya enggan memberikannya. Abang saya juga dipaksa meninggalkan kawasan itu, tetapi abang saya berjaya juga mengundi," katanya. Katanya, abangnya tidak sangka kejadian itu melanda dirinya kerana itulah pertama kali abangnya mahu mengundi.

"Kami dalam proses menyaman pihak terlibat," katanya. Katanya, tindakan tersebut bukan kerana wang, tetapi sebagai pengajaran kepada semua pihak supaya tidak bertindak sedemikian.

"Memang wajah kami ini tak macam orang Melayu lain, kerana kami ini keturunan campur. Tapi kami warganegara Malaysia yang sah. Jangan lihat pada paras rupa. Kami sudah tinggal di Rawang lebih 20 tahun," katanya.
Sumber : Sinar Online


RBF: Harap ada pihak yang mengambil tanggungjawab mencari dan mengumpul semua orang-orang yang ditahan oleh puak-puak harami Ahad lepas yang mereka katakan pengundi hantu. Kemudian fikirlah apa tindakan yang patut diambil terhadap mereka. Dalam masa yang sama mangsa-mangsa ini boleh menjelaskan siapa mereka yang sebenar bagi menafikan segala dakwaan jahat puak-puak harami.

29 comments:

Anonymous said...

hantu sebenar adalah Anwar & Lim Kit Siang, g tangkap Oiiii!

Anonymous said...

TINDAKAN TEGAS PERLU DIAMBIL TERHADAP ORANG YANG MENGHALANG WARGANEGARA MALQYSIA DARI MENGUNDI.POLIS KENAPA TIDAK BERTINDAK TERUS KEPADA MEREKA.SIAPA MEREKA UNTUK MENGAMBIL DAN MELIHAT IC PENGUNDI?

Anonymous said...

alaa,,, kita pun blh ckap pelacur cina, vietnam pengundi hantu sbb diarorg pun tak tau ckp melayu.. cina malaysia yg lulusan sjkc kan ramai mcm tu tak pandai ckp melayu, inggeris pun tak tau..

Jokiden NS said...

Jokiden masih hairan kenapa tiada pengundi hantu dari Taiwan, Hong Kong, Singapura, Vietnam dan China yang bermata sepet, kulit sama, budaya sama, bahasa sama dan banyak lagi persamaan. Entah-entah yang DAP daftarkan itu semua dari sana??? Mana tau.

Anonymous said...

Muka macam hero hindustan pun
masalah jugak

Anonymous said...

YANG HANTU CUMA NUAR DAN LKS.

SEMOGA DAPAT PEMBALASAN YANG SETIMPAL DARI ALLAH.

Anonymous said...

kalo puak babi tuh yg mmerintah Malaysia mau sgl hukuman atau tudohan hny berdasarkan dari 'syak wasangka shj'..undang2 nnt akan trletak di tangan puak mrk saje...

Sedangkan skrng neh mrk belum pegang kuasa pon dah mcm SIAL prangai mrk menguasai tempat mengundi...

Melayu2 pakatan jgn seronok sgt skrg...sbb kalo mrk dah dpt pegang kuasa di Malaysia...masa tuh engkorg dah xdiperlukan, ntah2 korg dulu yg di lenyapkan...

Bg aq sbnrnya yg zalim ialah puak pembangkang thdp rakyat marhaen dan penyokong2 BN...

DSN, kami mengundi BN krn percayakan BN bole mnjaga keamanan dan keselamatan kami..pastikan hak kami terpelihara dari puak2 yg CELAKA ini...

malaysian first said...

Kesian dan simpati dgn mrk. Saman jer samseng2 tu.. Lagak mcm bagus. Harapnya mrk yg kena aniaya mcm tu, buat report segera. Biar semua kena bambu lak dgn polis...

Anonymous said...

Harap tindakan pihak polis tidak separuh jalan.Misti ada pendakwaan,jangan takut kepada mata sepet sial ni.

celana biru said...

Mengapa cina-cina babi masih tak faham segala penerangan yang telah diberikan dengan jelas oleh SPR.
Cina babi ni tak faham bahasa Melayu kerana kurang bergaul dengan Melayu.
Mereka hanya baca surat khabar cina yang penerangannya juga berkecelaru.
Di tempat mengundi mereka berlagak samseng. Mengapa polis tidak menangkap mereka?
Apakah polis gentar dengan mereka?
Sungguh menghairankan.

Anonymous said...

patutlah PR juara undi popular...depa guna tektik kotor semata-mata nakkan kerusi Tpm...eloklah tu, saman ajer kaw-kaw sampai tinggal spender. umnu kenalah bantu kes ini. jangan biarkan ini jadi budaya.

Anonymous said...

Kuntaunapa meka kata dalam sembang sembang ..tidak ada iSA , polis tak boleh buat apa apa..tu sebab dulu melayu berdemoa la ini cina berdemo. ..Najib kau sgt bijak..kau kata politik kita da matang..kau syok sendiri dgn sepupu kau HishamKERISmudin..yang tak ada telor tu..polis ramai kutuk kau, bekas polis kata PM bodoh..kita org pun kata NAJIB BODOH...GAGAL, GAGAL bertindak bila Pakatan tubuhkan Red Beans Cyber Trooper...Klaunada pilihanrayabkecil we akan sokong pakatan..jika hati cina nak kaunselamainlagi..meka nak kuasa..kau beri meka sapu..undi tak dapat..Ramai da suarakan dalam Blog dan FB atau Twitter but U dont Listen..masih berlembut , masih nak ambil hati. HATI MELAYU SIAPA NAK JAGA, Maksud Melayu Bn bukan Pas atau Pkr

Anonymous said...

pihak yang menghalang pemegang IC biru dari menunaikan pengundian adalah melakukan satu kesalahan berat. ini fakta.

kesalahan ini perlu tidak dilepaskan begitu saja kerana ia akan memberikan mesej yg salah: tak apa buat lagu tu, di lain kali.

kalau sekarang ini hanya penyokong pembangkang saja terlibat tetapi terlepas begitu saja, sudah tentu di masa depan pihak Pro-bn nak buat juga. logiklah kan?

apakah perlu tunggu sampai Amoi dan Punk mirip Singaporean/Chindoll diperlakukan seperti kes diatas, baru nak bertindak?

Anonymous said...

KIMMA perlu buat statement psl india-muslim mmg org malaysia pe. Cina dap kne blaja respect kaum malabar. Kalo skolah pn kt sjkc mmg la tak tau

Anonymous said...

BH: Perkasa tolak perletakan jawatan Ibrahim Ali....kah..kah...kahkah....tak kan dah putus asa kot abe Brahim

Anonymous said...

8:48,

mungkin kulit muka Pak Berahim tu tak setebal kulit muka LKS, Anwar dan Hadi kot, keh keh.

*ko fahamke apa aku maksudkan?

Anonymous said...

tindakan keras perlu diambil oleh pihak berkuasa. kalau tiada tindakan, undang2 Negara akan hilang kepercayaan rakyat. ambil tindakan segera.

Anonymous said...

Nasiblah kat Malaysia macammacam boleh jadi mamak muka bangla disangka pengundi hantu tapi mamak Tun Mahathir berjaya pegang Malaysia berpuluh tahun majukan negara siap bagi IC My Kad kpd hantu PATI Sabah Sarawak lagi..tak heran pun BN menang BUSAR di Malaysia Timur Leste sebab ramail PATI Timur Leste di Sabah ada MY Kad.

Anonymous said...

anon 10:58
Kalau pula PATI dari mana...Sudah pasti Anuar Kutty tu anak haram hasil hubungan Pak Brahim mamak dengan pembantu cina ...itu pun kau nak sokong dia...Pada zaman anuar kutty lah ramai rakyat asing di Malaysia terutanya di Chow Kit...
Bole Belahlah dengan kau punya FITNAH..

Anonymous said...

Ada red bean army sudah menular seperti virus di blog RBF.

anakbochek.

Anonymous said...

x de video ke? keluar la skit! baru satu malaysia tau :)

Anonymous said...

kalau kat sarawak baru dia tahu..nak kenal orang Melayu pun kadang2 susah jugak...yang Melayu macam orang Bidayuh...yang Mamat Bangla rupanya orang Melayu..macam aku...nasib baik tak jadi waktu turun mengundi hari tu...kalau ada memang dia orang ni diskriminasi kaum

Anonymous said...

Cuba fikirkan...kenapa puak PR ni awal2 lagi tidak bersetuju dengan cadangan SPR untuk menggunakan kaedah biometrik bagi PRU ke 13 ini?

Anonymous said...

Anon 10.58
Saya anti fitnah dan komen awak tidak berfakta.

cahaya pelangi said...

cina malaysia pun ramai yang tak tahu cakap melayu..... buat menambah virus babi je....asik nak bersangka buruk dengna orang.. sampai rakyat malaysia pun dikatakan bangla.. bodoh! nakt tunjuk pandai dan nak tunjuk hero yang dorang boleh perangkap pengundi antu... sebenarnya dorang yang setan. aku sokong sape2 yang terlibat ambil tindakan kepada setan2 tu...

Anonymous said...

aku bg link video camne puak cina ni diskriminasi kan rakyat kulit sawo matang....

mmg kurang ajar bangsa ni.....

http://www.pisau.net/hot-bn-jahat-bangsa-cina-tak-rasis-sebarkan/

Anonymous said...

Sbnrnya LKS yg import amoy2 tukang urut jadikan pengundi hantu kt gelang patah. Mata sepet sama, bahasa melayu tunggang langgang sama dan kuat menipu pun sama.

Anonymous said...

yang nak tangkap orang tu sebenarnya hantu...cakap bahasa melayu pun lebih teruk dari pendatang baru, ada hati nak tuduh org lain pengundi hantu!! memang suwey la cindaps tu semua!! hrp2 yg dilaporkan kpd polis, semuanya kena tangkap & sumbatkan ke dlm...hantar balik tanah besar cina lagi baik!! besar dgt keturunan babeng komunis tuh???

Anonymous said...

cina bodoh yg ngaku rakyat malasyia ni mane tau nyanyi lagu negaraku..try buat spot check sekor2..sah2 memang nyanyi lintang pukang..ade hati nk ngaku rakyat malaysia..cakap pun terhegeh2..lidah pendek ke hape..elok lagi bangla ckp melayu dari cina bodo yg ngaku org malaysia