Tuesday, May 7, 2013

Senarai Negeri dan Parti Yang Menyumbang Kepada BN Membentuk Kerajaan


Berikut adalah negeri-negeri yang menyumbang kerusi-kerusi Parlimen kepada Bumiputera Nasional (BN) untuk membentuk Kerajaan Persekutuan.

Negeri             BN Bertanding        Menang         Peratus

Sarawak               31                              25               80 %

Sabah                   25                              22               88 %

Johor                    26                              21               80 %

Perak                   24                              12               50 %

Pahang                 14                              10               71 %

Kedah                  15                              10               66 %

Selangor               22                             5                23 %

Kelantan              14                              5                36 %

W.Persekutuan     13                             4                 31 %

P.Pinang               13                             3                 23 %

N.Sembilan           8                              5                 62 %

Terengganu           8                              4                 50 %                

Melaka                 6                               4                 67 %

Perlis                    3                                3                 100 %

Jumlah              222                             133               60 %

Daripada 222 kerusi yang dipertandingkan BN menang 60 %. Berikut pula pecahan parti-parti yang menyumbang kerusi kepada BN.

Parti                Bertanding              Menang            Peratus

UMNO               120                           88                  88 %

MCA                  37                             7                   19 %

PBB                    14                            14                  100 %

Gerakan              11                              1                    9 %

MIC                    9                               4                   44 %

PRS                     7                               6                  86 %

SUPP                  6                               1                   17 %

PBS                    5                                4                   80 %

SPDP                 4                                1                   25 %

UPKO               4                                 3                   75 %

PBRS                 1                                 1                   100 %

Jelas sekali  bahawa UMNO, PBB, PRS, PBS, UPKO dan PBRS parti-parti yang mewakili kaum bumiputera yang mencatat keputusan yang baik untuk menyumbang kerusi kepada BN bagi menubuhkan Kerajaan Persekutuan.

Memandangkan parti-parti ini yang memberikan kemenangan kepada BN, maka segala suara daripada parti-parti ini bukan sahaja perlu didengar oleh PM, malah wajib didengar oleh PM.

Jika mereka minta untuk tingkatkan lagi hak-hak bumiputra, maka PM perlu tingkatkan. Jika mereka minta untuk hapuskan sekolah cina, maka PM perlu hapuskan sekolah cina. Dipendekkan cerita apa sahaja yang mereka minta PM kena beri, sebab mereka yang memberikan kemenangan kepada BN.  

Jadi adalah wajar mulai hari ini kita tukar BN daripada Barisan Nasional kepada Bumiputera Nasional.

150 comments:

Anonymous said...

Setuju

Satu Sekolah untuk Semua
Cina jangan peduli

Anonymous said...

Saudara RBF, saya agak gusar dengan Najib sekarang ni... Silap haribulan lagi banyak insentif dia buat untuk memenangi undi Cina walaupun trend penolakan ni begitu konsisten sekali. Harap Najib benar-benar utamakan kaum Bumiputera yang membantu kemenangan BN di peringkat negeri dan persekutuan.. Let's wait, see and act

RBF Online said...

Anon, jangan risau....

Najib tak akan buat lagi dah.Percayalah cakap saya. Kalau dia buat lagi dia tak akan lama jadi PM. Melayu semua hati dah mendidih sekarang.

Anonymous said...

Setuju.

Minta PM salurkan bantuan kewangan yang lebih besar untuk pembangunan di sabah dan serawak terutama kemudahan asas dan pendidikkan.

Negeri lain di semenanjung terutama kawasan bandar tak payah dibangunkan lagi, lebih besar tumpuan kekawasan luar bandar. Pertahankan kawasan yang dimenangi dengan sebaiknya. Biarpun PRU 14 nanti masih dapat kerusi yang sama tak bertambah pun tak mengapa untuk 3-4 PRU lagi. Biar puak2 lahanat ni sedar sikit.

yang penting PM jangan lupa orang melayu dan bumiputra.

Setuju tukar BN kepada Bumiputra nasional.

Anonymous said...

Sebenarnya sekolah cina ni lh tempat DAP sematkan semangat anti Melayu.
Disinilh bermulanya semangat anti kerajaan. Semangat ni di pupuk dari bangku sekolah lagi. Hasilnya ...lihatlah sekarang.
Selagi ada sekolah cina jgn harap BN nk dapat sokongan cina.

Anonymous said...

Aku setuju sangat2 dengan anon1:25 dan 1:32

Anonymous said...

gua sokong 200%!. cina boleh balik tanah besar!

Anonymous said...

Bangsa bumiputra diserawak takde pun yang bising nak tudbuh sekolah kadazan atau iban? kenapa beri banyak kelebihan kepada sekolah cina.

Kita boleh lihat banyak bumiputra sabah dan serawak yang bertutur dengan bahasa melayu lebih baik daripada orang cina. Kerana apa?
kerana sekolah cina.

Wajar dihapuskan. Satu sekolah sahaja. nak belajar bahasa cina dan sembang tokong buat kelas sendiri selepas waktu sekolah.

Anonymous said...

Saudara RBF, saya cadangkan kita bagi Najib deadline yang munasabah, dalam tempoh itu kita pantau prestasi dan tindak-tanduk Najib, kalau beliau masih bersikap apologetik seperti ini tindakan drastik perlu dipertimbangkan

Anonymous said...

Pantau bandar baru - ramai cina akan bertapak untuk menjadi majority 50% sahaja

Beli Melayu Islam sahaja - biar cina saja yg sokong cina - harap harap telungkup

Barangan cetak rompak harus dihapuskan - jangan biar cina senang senang bikin duit

Najib telah disembahyangkan seolah olah dah mati oleh puak pembangkang - jika masih tak sedar, Muhyiddin ambil alih.

Anonymous said...

Baru lepas nonton TV3, pemimpin kata mungkin parti dan pemimpin MCA perlu jadi lebih ekstreem bagi memenangi hati orang cina kerana selama ini bersifat toleransi dengan parti komponen.

apa ni? Aku lihat MCA ni dah x perlu dalam barisan dah. Buang seat parlimen je macam dikawasan majoriti melayu seperti Bandar Tun Razak. Kuala Lumpur.

Kawasan ni kenapa PM x belajar2 lagi dari PRU 12. Orang Melayu x nak orang cina. tak paham ke? Sudahnya daripada cina biarlah khalid gagap.

Anonymous said...

Hapuskan sekolah vernakular kerana disitulah puncanya kebencian kaum bermula, ibarat punca air dipergunungan yg mengalir kelembah, dari kecil semakin membesar.

Anonymous said...

Aku harap PM bantu rakyat melayu dan bumiputra lebih banyak. Sakit hati tengok kawasan kelana jaya / subang jaya cina menag majoriti besar.

Padahal kawasan subang jaya bab infra payah tempat lain nak ikut, kerajaan tambah lagi penambahbaikan infrastruktur dengan laluan LRT dengan 3 stesyen di dalam subang jaya sahaja. Lebih baik lrt x dibuat disana, diberikan kepada kawasan melayu lain umpamanya shah alam walaupun pas menang

Anonymous said...

Tok Jib dah buat macam-macam utk cina, lepas ni the chinks tak boleh komplen dah! Kalau bukak mulut jugak memang muka tak malulah dorang tu.

ZK Z said...

rbf...

aku sokong bumiputra nasional...dah tak guna kita bagi muka kat cina. najib mesti buat sesuatu. takkan dah kena tipu mcm ni nak diam je??apatah lagi nak ambik hati lagi??

kita bagi support kat media2 kita mcm utusan utk terus sedarkan org melayu akan bahayanya rasis cina2 ni...

Anonymous said...

bumiputra nasional(BN) sangat2 setuju..
harap dgn keputusan pru 13 semua umat melayu dan bumiputra sabah sarawak bersatu..

untuk najib dan gerombolannya sedarlah, jalankn amanah yg diberi...

jika pak lah boleh berundur, maka najib juga wajar berundur sekiranya tidak dpt menjalankan amanah dgn baik..beri tempoh utk najib spt mana tempoh utk pak lah..

Anonymous said...

setuju.hapuskan sekolah vernakular dan serapkan dalam sekolah kebangsaan....untuk elakkan pertambahan sifat perkauman

Anonymous said...

Cina dah x peduli apa orang melayu nak buat. pendirian mrk tetap 1! - nak ambil alih kuasa melayu dengan meletakan melayu sebagai BONEKA!

mrk boleh beli maruah jatidiri bangsa melayu. hanya melayu jenis yang mudah cair akan terjerumus dlm godaan cina dan pengkhianat

di depan kita mrk cukup manis tertib dan mesra. tapi di belakang kita mrk dah tau nak ganyang melayu mcm mana.

klu mlyu bekerja di bwh tokey cina mrk akan kata "kita tlg orang x kira bangsa". boleh percaya ke?. sebab itu aku kata mrk kaya dan boleh beli maruah org mlyu. paham2 saja lah

skrg kita boleh buat balik kat cina2 tamak kemahak tu dengan cara yang sama tapi dengan niat utk survival tanah air bangsa & agama kita.


joe jambol

Anonymous said...

kalau takut nak hapuskan sekolah cina, maka mesti banyakkan pelajar bumputera masuk universiti dan bina lebih banyak kemudahan utk sekolah kebangsaan

Anonymous said...

RBF,

Bagitau kat PM barisan kabinet dan juga ketua2 GLC jangan ikut kepala sendiri. Timbang2kan pendapat ramai rakyat yang dah pilih dia jadi PM. banyak yang perlu diperbetulkan.

Aku cadangkankan kau buka satu topik pemilihan barisan kabinet dan GLC

Anonymous said...

sekarang masa untuk dengar apa orang melayu nak pulak...

Anonymous said...

Mohon PM cukup2lah salur beratus juta utk menang hati kaum Cina, sy nampak kurang sgt bajet untuk kesatuan org melayu/bumiputera, program kemasyrakatan kalangan melayu/bumiptera, pemimpin yg menang atau tak menang pun turun-turunlah tengok org2 melayu/bumiputera yg sentiasa menyokong BN tanpa berbelah bahagi, InsyaAllah org melayu akan nampak keikhlasan kita..lagi satu banyak dah rakyat tanya Datin Seri Rosmah bila nak pakai tudung penuh??

Anonymous said...

Salam semua..saya cadangkan ada pihak yang akan buat ruang apa kata paper cina ! cuma translate dari google ke bahasa kita..cadangan sajalah..ok saya mulakan dulu saya adalah pengundi di kedah pokok sena ! walaupun dato sahlan kalah tapi kedah tetap dirampas bn..alhamdulillah..untuk pengetahuan saudara seagama sekalian..pernahkah saudara fikirkan kepada istilah 'INIKALILAH' digunakan dap...ia adalah kerana sejak 2008 lagi mereka sudah sedar bahawa mereka hanya akan dapat membuat kejutan pada pru13 ini dan agak sukar untuk melakukan kejutan pada pru berikutnya kerana apa ? kerana mereka semakin mengucup..mengecil dari segi pertambahan penduduk..migrasi..perkahwinan lewat..pengawalan anak..enggan berkahwin..melayu akan menjadi lebih dominon untuk tempoh 7-8 tahun lagi..generasi 14-16 tahun akan mencorakkan arus politik negara..inilah yang mereka kuatiri..bagaimana kita boleh buat counter attack balik kepada mereka ini ? ia,..kita kena gerakkan kempen untuk generasi muda menjadi pengundi baru dari sekarang..kerja kuat..mereka akan tergamam! mereka terlalu angkuh..kita perlu membantu kerajaan dari segi ini..juga tidak lupa kita kena tekankan disini kerajaan perlu membantu bumiputra secara total ! tanpa ada sikap prejudis...ia tanpa ada sikap prejudis...salam dari saya mohamad helmi kampung chepoh..kedah..

Anonymous said...

stuju sgt , nak lg best offer 2 jawatan menteri/timbalan/sup kat Pas,
tgk puak puak PR nak loncat kera ka dak,giliak kita atuk lepa pu;ak

Anonymous said...

KITA TIDAK BOLEH MINTA SEKOLAH CINA DIBUBARKAN KERANA SETAHU AKULAH BENDA NI DAH ADA DALAM PERLEMBAGAAN.. TAPI KITA BOLEH WAJIBKAN PENGUASAAN BAHASA MALAYSIA..KITA BOLEH TENGOK SKANG BUDAK-BUDAK CINA X TAU CKP MELAYU. BETOL KE DIORANG NI ORG MALAYSIA.. ATAU MANA-MANA ANAK CINA YANG MATI X DIDAFTARKAN TAPI DIGANTI DENGAN ANAK CINA LAIN.. SEBAB AKU ADA DENGAR CITA NI KAT HUJUNG2 TELINGA..

Anonymous said...

dah sampai masanya kita buang sifat dengki sesama melayu. kita naik kan melayu tanpa kira pegangan politik baik umno atau pas.

cadangan aku utk naik kan peniaga kaum melayu. buat 1 direktori & buat promosi tempat2 perniagaan bumiputra di setiap daerah. ini akan membantu peniaga bumiputra berniaga dan saling membantu satu sama lain.

Anonymous said...

Kalau Najib buat poyo juga... kita tukar Najib. Kalau ikut keputusan Najib lebih teruk dari Pak Lah. Manjakan sangan puak cina ni.... Tok Nenek kita susah-susah bukak hutan belantara jadi kapung, jadi bandar. senang-senang cina babi ni goyang kaki, mengaku bandar mak bapak dia punya. Ingat!!!! Najib Poyo, ubah Najib pulak.

Anonymous said...

Setuju sangat...BN patut ditukar dengan Jenama Baru bagi meyakinkan rakyat. PBM ...parti bumiptra Malaysia

Anonymous said...

bila dah duduk dikerusi empuk, mana ajib gor nak pandang bawah. semua tolak kelongkang. kalau dah asyek nak berkompromi dengan cian lebih baik serah jawatan pada muhiden yasin yang lebih pro dengan bumiputra

Anonymous said...

Ingatkan dgn habisnya PRU13, rakyat Malaysia boleh henti 'politicking' sepanjang masa dan lebih menumpukan pembangunan negara. Jauh panggang dari api, dengar cerita pembangkang nak buat demo pula esok, kadang-kadang terfikir mereka ni terima qada' dan qadar ke x?

Sebenarnya, semasa PRU13 sedang berlangsung kita dapat melihat 'character' sebenar sebahagian penjawat awam di negara kita. Ramai yang secara terbuka menyokong pembangkang walaupun bekerja di tempat strategik. Kita amat berharap mereka yang bermuka-muka ni dapat dibersihkan dengan kadar segera, kerana kita tidak mahu maklumat yang sulit dimanipulasi oleh golongan yang tidak bertanggungjawab

Anonymous said...

Jambatan Pulau Pinang yang baru eloklah dirobohkan....kita buat jambatan untuk kemudahan rakyat pulau pinang majoriti cina tapi mereka tolak BN. Kaji balik sekolah cina..kalau boleh tutup..kita tutup.

Anonymous said...

DULU MAHATHIR BERANI BERHENTIKAN DANA KEPADA SEKOLAH AGAMA, SEKARANG NAJIB JUGA PERLU BERANI BERHENTIKAN DANA KEPADA SEKOLAH CINA. FULLSTOP

Anonymous said...

AKU SETUJU KALAU LEPAS NI NAJIB X BAGI KELEBIHAN PADA ORANG MELAYU DAN BUMIPUTRA DAN JAGA KEPENTINGAN YANG SEDIA ADA. KITA TUKAR PRESIDEN UMNO NI KEPADA TAN SRI MUHYIDIN.

SELAIN DARI ITU UNTUK SEMENTARA WAKTU NI AKU MINTA DATIN sERI rOSMAH DENGAN SEGALA HORMATNYA TUKAR PAKAI TUDUNG TUTP AURAT DAN JANGAN MENYIBUK DIMANA2 NAJIB ADA DAN BERINDAK ATAS KAPISITI PM DIMAJLIS RASMI ATAU PC. DENGAN PENGORBANAN SEKELUMIT TU BANYAK JUGA UNDI BOLEH SWING BALIK KALAU NAJIB MASIH PM.

Anonymous said...

Kalau ikut sifir parlimen 2013 jika BN PKR PAS bersatu membentuk perikatan senang senang saja apa saja usul orang bumiputera diluluskan majoriti di parlimen...hudud pun boleh dilaksanakn tanpa minta sedekah dari dap..
Jadi najib perlu berhenti segera merayu pada cina...usahakn gabungan ini dan bumiputera tunjukkan mereka pun boleh buat tsunami pada 2014
Tengoklah selepas ini strategi dap adalah memecah belah orang melayu melalui paspkr

Anonymous said...

Kalau dalam perkembangan ada tier tulis x boleh ganggu gugat sekolah cina, kita minta ada subjek mandarin/ kantonis diajarkan kepada sekolah kebangsaan supaya generasi melayu Akan datang x lagi kena kelentong dgn kaum cina keparat ni

Anonymous said...

Pru 2013.....dap akan jadi mafia dan duduk di kiri manakala tiada suara cina dalam kerajaan
Awas pegawai tertinggi kerajaan dap ini kominis...menggunakan pembunuh upahan adalah kerja mereka

Anonymous said...

cina rasis dah tahap dewa beb!
melayu umpama bubur nak jadi nasi lepas tu jadi kerak..
2008 kita jd bubur. skang kita tengah jadi nasi.
kalau orang melayu silap langkah lagi pru14 kita jd kerak!
masa tu nanges keluar air mata darah pun tak guna dah

Anonymous said...

setuju sgt2

Anonymous said...

Tukar najib. Tak tau jaga kepentingan orang melayu dan bumiputra.

Anonymous said...

Semua dah tukar.. BOMBAY KE MUMBAI, MADRAS KE CHENNAI. BURMA KE MYNMAR. sekarang tukar MALAYSIA KE TANAH MELAYU ATAU Malayland (macam Maryland di USA, Ireland di England). SETUJU???? Jom Kita promote nama baru MALAYSIA ke MALAYLAND!!!!!!!!!!

Anonymous said...

Kesedihan saya mengundi di Johor belum lagi hilang, dah kena balik bekerja ke Shah Alam negeri pembangkang pula, hati saya mendidih tengok orang di sini, dah 3 hari ini, kalau najib ulangi lagi kesilapan dia membodek Cina, pada PRU14 saya tak akan mengundi BN lagi. Nak jadi apa jadilah.

Anonymous said...

Tips pru 2014

JANGAN PANGKAH CALON MCA...sebab semua undi cina masuk dap.undi mca pun masuk dap
DI KAWASAN MAJORITI CINA....semua orang melayu tukar tempat mengundi ke kawasan melayu...kalau nak pangkah juga pangkah kedua2 calon supaya undi rosak
DI KAWASAN MAJORITI MELAYU....letak calon melayu....kalau letak calon cina atau india kita protes sekerasnya...jangan main main najib..muhyidin

Anonymous said...

mungkin boleh diusul supaya ada Timbalan Perdana Menteri II dari Bumiputera Sabah Sarawak..?

Anonymous said...

Komen komen yang membangkitan isu perkauman ini mungkin dibuat oleh macai pakatan

bangkitkan isu perkauman menaikan marah kaum melayu
dengan maksud mahu menghuru
harakan negara yang ditakbir BN

sedangkan gua pengundi bn tak kesah pun dap menang banyak kerusi itu demokrasi

kepada orang melayu jangan tertipu dengan komen komen
yang kononya mahu menyedarkan melayu

dan kepada bloger pro bn jangan terpedaya
kita terima keputusan pru seadanya

Anonymous said...

hati-hati menghantar isteri bersalin di hospital kerajaan yang dipenuhi dengan doktor cina, ada agenda supaya memaksa ibu2 yang ingin bersalin normal di paksa untuk bedah.agenda sulit ini adalah untuk mencegah daripada orang melayu dan islam lebih ramai yang lahir di malaysia ini..

Anonymous said...

semua cadangan yg aku baca menjurus kearah penyatuan bangsa melayu- perpaduan melayu -baik
tapi disekolah kebangsaan diajar subject mandrin satu cadangan baik penukaran ke tanah melayu amat bertetapan - nnti 2.3 bulan kita bertemu kembali dlm blog ni fikirkan sesuatu

zari said...

najib kena tukar strategi. member cina aku cakap kalau undi bn cina kurang dapat bantuan. tapi kalau undi PR mereka akan dapat banyak bantuan. Bukan bantuan dari PR tapi dari BN sbb nak raih undi.
Kita tukar najib kalau masih guna strategi yg sama sebelum pru 13 pada puak haram jadah tu.
Kita semua mesti jadi pendesak yg vokal.

Anonymous said...

setuju.. gunakan pendekatan lebih offensif bukannya defensif..

Anonymous said...

Rbf,najib berani ke nak buat semuanya ni?lihat saje adik dia di cimb..bpe byk kasi muka kat sepet?

Atau najib ni mmg nak jaga periuk nasi keluarga?

Kalo najib ni nak jd pm lama.kena ikut la apa cadangan kita.

Mgkn bkn semua tp jgn pandang sepi apa yg forumer ckapkan.tak guna suruh akar umbi bersama umno kalo najib manjakan lg kaum cina.kita bkn nak menindas mereka tp kita blh tanpa mereka.

Anonymous said...

RBF,

Najib turun ke Seremban untuk bertemu dengan pengundi cina. Bukan perjumpaan bersepah macam selalu najib jumpa pengundi melayu tetapi siap meja bulat tau satu meja 10 orang. Macam makan besar siap ada cabutan bertuah kereta proton saga dan lain-lain lagi. najib berkata kira2 30,000 orang hadir dan juga berkata kalau di lihat ramainya yang datang siapa kata orang cina tak patriotik? Siapa kata orang cina tak sokong kerajaan?

Untuk fakta:
P.128 Seremban pecahan pengundi:-
Melayu - 43.67%
Cina - 41.08%
India - 13.96%
Lain2 - 1.56%

DAP menang dengan majoriti 12,553 daripada calun BN yang juga cina. nak kata org melayu pangkah roket rasanya kebanyakkan org melayu akan rasa macam sama dengan makan babi. maknanya hampir seratus peratus cina undi DAP. habis yang datang ramai2 jumpa PM utk makan malam untuk apa? MCA dan Gerakan juga musuh dalam selimut.

Aku tak terkejut sekiranya Pakatan berjaya menumbuhkan kerajaan MCA dan gerakan pun akan bubar ikut DAP.

Inilah dia yang NAJIB kena ingat banyak2. Apa yang dia buat untuk orang melayu dan bumiputra? Lepas ni jangan nak bagi macam2 lagi pada puak2 cina ni. jaga orang melayu dan bumiputra majoriti di kawasan luar bandaryang mengekalkan dia pada kuasa pemerintahan. kalau tak melayu dan bumiputra akan tukar. Ada faham. panas hati dengan najib dan Cina.

Anonymous said...

salam Admin..kita beria2 jer..kat sini..masalahnya najib baca tak..mcm mana nak nasihat dia jangan lebihkan cina...saya ni rakyat BIASA....harap2 boleh sampaikan to DATO najib..abaikan cina kiasu..

Anonymous said...

Semalam aku tengok Najib angkat sumpah sbg Perdana Menteri di istana negara. semua ok .kecuali bila kamera close up Rosmah Mansor . Kelihatannya aura rosmah tak banyak membantu imej najib. selain drp transformasi yg najib buat diluar rumah dia juga kena lakikan Transformasi didalam rumah. Rosmah kena belajar dan diajar bermanis muka dengan rakyat . Itu pun sikit sebanyak akan kembalikan Undi kepada BN. pakai tudung dan bermuka manis sikit ...tonjolkan imej islamic . Baru rakyat sayang . Kegagalan najib sikit sebanyak di sumbang oleh imej Rosmah ....

Ahmad said...

Kita mmg tak boleh tutup sekolah Cina sbb kuasa yang ada pada menetri pelajaran utk menukar SJK telah dimansuhkan, tp kerajaan tak perlu belanja sesen pun utk SJK ini, kerana itu bukan tanggungjawab kerajaan. Mulai hari ini segala bantuan ratusan juta malah mencecah bilion ringgit utk SJK disalurkan kepada Sek. Kebangsaan. Tidak akan wujud dakwaan diskriminasi kaum dlm pendidikan dgn tindakan ini kerana sekolah kebangsaan adalah untuk semua rakyat Malaysia tanpa mengira kaum. tanggungjawab kerajaan sebenarnya membaiki dan memperkasakan sekolah kebangsaan. Pelik sekali suasana sekarang sekolah yng bkn tanggungjawab kerajaan mendapat perutukkan yg lebih dari sekolah yang menjadi tanggungjawab kerajaan. mulai tahun ini Dato' najib, semua peruntukan persekolahan hanyalah untuk sekolah kebangsaan sahaja.

Anonymous said...

RBF... SPDP dan PRS di Sarawak menang semua kerusi parlimen yg ditandingi... utk makluman...

Anonymous said...

ALHAMDULILLAH

BESAR SUNGGUH HIKMAH PRU13 KALI INI. NAMPAKNYA MELAYU BUMIPUTERA SEMAKIN CELIK. MALAH SUARA MELAYU BUMIPUTERA AKAN SEMAKIN KUAT DALAM KABINET..

JIKA PEMIMPIN YANG ADA SEKARANG INI CUKUP CERDIK DAN PANDAI JAGA HATI PENGUNDI MELAYU BUMIPUTERA INI, BUATLAH PILIHANRAYA BERKALI2 PUN..IN SYA ALLAH TETAP AKAN MENANG.

Anonymous said...

nasihat kepada PM, TOLONG DENGAR SUARA KAMI RAKYAT BERBANGSA MELAYU BUMIPUTERA. DALAM 5 TAHUN INI, KAMI MAHU KAMI DITATANG BAGAI MINYAK YANG PENUH.. SEKIAN..

Anonymous said...

Facebook n twitter najib

be smart said...

nak soroh najib jatuh tu..macai pakatan la siut...

najib diperlu lg utk pru14 yg juga akan mencabar selagi anua ibrahim liat nak tinggalkan negara ni jadi cikgu skolah negara yahudi tu..

Sutan Jamaludin Sos Tiram IV said...

Saya ada satu cadangan, mungkin kelihatan remeh pada mata anda generasi baru hari ini.

Cadangannya ialah mewajibkan semua anak-anak Melayu mempelajari ilmu silat.

Kalau anda semua perasan, hampir 90% orang yang pernah belajar ilmu silat di sekitar anda, semangat kebangsaan mereka sangat tinggi dan dia lebih terjurus menyokong UMNO BN. Contoh paling mudah ahli silat gayong dan silat lincah.

Macam saya, walaupun pernah memangkah PAS pada PRU11 dan PRU12, namun saya lebih mudah cenderung kepada BN pula pada PRU13 setelah menginsafi apa yang cuba dilakukan oleh DAP dan PKR.

Berbanding dengan anak Melayu yang tak pernah belajar silat, mereka lebih mudah terdedah kepada rasa tiada jati diri, buta sejarah dan mudah jadi balaci bangsa asing. Maaf, saya bukan nak hina orang tiada silat. Masih ramai Melayu yang tiada silat tetapi masih sayangkan UMNO.

Saya masih ingat lagi arwah guru saya, iaitu Pak Ak guru utama Silat Cekak Malaysia pernah berkata lebih kurang begini, "Satu hari nanti 13 Mei akan berlaku lagi, sebab tu saya sampai mati UMNO. Saya tak percaya Cina pengkhianat"

Pada masa itu, (sekitar 2005-2006) saya kuat menyokong PAS. Masa arwah cakap begitu, dalam hati saya biarkan saja, almaklum la orang tua memang begitu, mereka sayangkan UMNO. Tapi kini baru saya sedar, orang tua itu, ( Pak Ak ) dah nampak awal-awal lagi benda ni nak berlaku.

Kalau tak silap saya, allahyarham Datuk Meor pengasas silat Gayong juga pernah beri warning yang serupa macam arwah guru saya.

Berbalik kepada cadangan mewajibkan silat kepada anak Melayu, haruslah di peringkat kanak-kanak lagi seawal 9 tahun iaitu darjah 3. Silat terbaik yang saya yakini sesuai untuk seawal kanak-kanak ialah silat Gayong.

Kerajaan sepatutnya menyumbangkan lebih banyak dana kepada persatuan-persatuan silat. Majukan infrastrukur untuk silat. Sediakan kemudahan seperti gelanggan bentuk moden, untuk menarik minat remaja.

Di pihak kebudayaan pula, mudahkan dana untuk filem-filem Silat yang macam Tom Yum Goong dan Ong Bak tu.

Manusia lebih mudah terpengaruh dengan filem.

Setakat ini saja, harap-harap saudara-saudara di sini dapat panjangkan idea saya ini ke peringkat lebih tinggi. Saya tak mampu kerana saya orang biasa saja.

Anonymous said...

OLEH KERANA NAJIB NAK UNDI VINA SIJIL KELULUSAN SEK ATAU UNI VINA D TERIMA. SAMA TARAF DGN UNI YG LAIN..NAJIB KENA KENCING DAN KENA BERAK. NAJIB GAGAL SELAMI HATI MEKA SEBENARNYA..MEKA TEPUKMTGN MASA NAJIB DATANG CUMA LAKONAN AJA..NAJIB SYOK HILA, PEMBODEK SEKELILING TAMBAH GULA. AKHIRNYA BARU NAJIB TAHU ITU CUMA WAYANG OPERA CINA, DULUNRAMAI KECIL HATIMMENGATAKAN KENAPA NAJIB LEBIHKAN BANGSA CINA DARI BUMI. ? ALASAN NAK TARIK HATI CINA ..TP MEDIA SOSIAL MEKA, PERANG DARAF MEKA LEBIH BAIK DARI 1 MALAYSIA, TRANFOMASI..MEKA TAU NAJIB AKAN TUNAIKAN AKU JANJI BN KEPADA MEREKA SO MEKA HAPPY ..MEKA SOKONG DAP, BN KENA MAIN LOBANG JUBUR, PAKATAN MANIFESTO BUKAN JANJI ,X TUNAI JANJI PUN MEKA MASIH SETIA SOKONG PAKATAN DAN DAP..SO NAJIB, PERTAMA SOROK BINI HANG DALAM SANGKAR ATAU KANDANG D BELAKNG RUMAH KAU, KE 2 TAK PAYAH AKUI JANJI KAT NEGERI PAKATAN RAKYAT TU..KEBAJIKAN POLIS DAN TENTERA , HOSPITAL DI JAGA, PERUMAHAN , PEJABAT, TUANG KEJA YG SELESA, BAGI GURU CUKUPLAH GAJI TU..BAGI LEBIH PUN MEKA SOKONG PEMBANGKANG..NAJIB JGN JADI BEBAL..BEBAL PAKLAH DAPAT 140 KERUSI, BIJAK KAU 133 , ITU BELUM YG AKAN LOMPAT PARTI. SO OUT U GO IF U MASIH MANJAKAN MEKA, DODOIKAN MEKA, TATANGAI MEKA YG SAH BENCIKAN BANGSA MELAYU KECUALI MELAYU YG SAH BEBAL, SOKONG MEKA. TERMASUK GAYS BOY DAN LEBIAN..MEKA ADA 2TUHAN MCM PAK JUBURI..DIA BYK TUHAN..TUN MAHATHIR SEWAJAR DI LANTIK PENASIHAT UMNO..ATAU LANTIK SEBAGAI MENTERI KANAN KERAJAAN, KITA TERPAKSA IKUT SINGAPORE, PUAK NI TAK BOLEH NAK KATA APA, KELAK KUTUK RAKAN SEBERANG TAMBAH KECIL HATI..COPY PASTE CARA SINGAPORE..TEGAS LAH SIKIT NAJIB, POLIS DA BEGANG AHSYIK DOK JADI KAMBING HITAM, KAU DOK SOKONG PERGERAKAN MEKA BULI POLIS YG SETIA MCM ANJING KURAP DI MATA PAKATAN, JGN BN PUN ANGGAP POLIS NI MCM ANJING KURAP GUNAKAN BILA PERLU, TAMPERLU LUPAKAN MEKA. ESOK POLIS SAH KENA MAKI FREE, SAH KENA FITNAH, SAH MASUKMHOSPITAL ATAU RUMAH MAYAT..ISA KAU HAPUSKAN, EO KAU HAPUSKAN , ELOK SGT LAH PENJENAYAH HARD CORE BERKUASA MINI, JUDI, SUNDAL, ALONG, BUNUH, TEMBAK, SAMUN FAN MENGHANCURKAN NEGARA, TS RAHIM NOOR DA NAMPAK, TUN M PUN DA NAMPAK TP KAU NAJIB MASIH BUTA MATA, BUAT HATI, BUTA PERUT...ELOK LEPASKAN JAEATAN, CARI PM YG TA BYK ISU UNTUK DI BUAT PELURU OLEH PAKATAN , ABIS CITE

Anonymous said...

saya juga bersetuju dengan fasal memasukkan mata pelajaran persilatan melayu di sekolah2 , sebagai salah satu cabang aktiviti kokurikulum di sekolah2 kebangsaan dan sekolah2 menengah kebangsaan . Besar manfaatnya jika perkara ini dilakukan . Ia nya dapat membina semangat cintakan agama , bangsa dan negara sejak mereka dari kecil lagi . sekolah2 , diwajibkan bekerjasama dengan persatuan2 silat dan kementerian belia dan sukan . Hebatkan lagi program yg pernah di asaskan oleh Tun Mahathir , iaitu RAKAN WAJADIRI . Ilmu mempertahankan diri sangat berguna untuk menjaga diri dan keluarga para pengamalnya , di samping dapat memantapkan lagi disiplin anak2 kita untuk menempuh cabaran yg makin bergelora skrg . Jangan memperlekehkan sumbangan ilmu persilatan di dalam membina tamadun bangsa . Empayar melayu melaka , Empayar Johor - Riau - Lingga bertahan ratusan tahun dan melayu dihormati oleh masyarakat dunia kerana ilmu kurniaan Allah swt ini .

Anonymous said...

Dana untuk sekolah cina dibatalkan dan disalurkan kepada melatih melayu bumiputra untuk menjadi pemborong,pekedai, peruncit,bengkel kereta dan sebagainya untuk menyaingi kaum cina babi untuk kita sabotaj ekonomi mereka.Kita mesti ingat kuasa pembeli melayu sebanyak 62%.Cina telah mengkhianati BN. Najib kena cakap dekat cina babi ni daripada 'AKU JANJI' kepada 'AKU TIPU'.

Anonymous said...

Pasal apa tak boleh tutup sekolah cina? Cuba bagitau artikel mana dalam perlembagaan yang sebut? yang ada cina rasis haram ni boleh mengamalkan bahasa dan budaya dia. jadi amalkanlah cakap cina dirumah atau dimana2 yang diaorang nak. yang lain guna bahasa melayu sebagai bahasa kebangsaan. bab budaya biar lantak la nak menari singa sepanjang tahun pun. bab sekolah ni bagi tutup je. tengok berapa lama puak cina lahanat ni nak bertegang. jangan ingat melayu bodoh.

Anonymous said...

Perkasakan Dewan Bahasa. Buat akta baru yang mewajibkan hanya papantanda bahasa kebangsaan sahaja yang boleh di pamirkan di kawasan dan premis awam. Yang lain pun tak boleh macam korea dan jepun. nak buat papantanda tulis cina letak kat dalam rumah.

Anonymous said...

very simple...plain simple...najib kena beri perhatian yg lebih kpd kawasan parlimen yg dikuasai bn...tak kiralah kat mana2 negeri pon...janji...parlimen yg dikuasai bn...yg lain2 tu...tunggu ya...ikut giliran ya...hahaha

Anonymous said...

kan pembangkang dah tunjuk mereka mahu Najib mati - siap dgn gambar yg di letak kat sembahyang cina

aisehman kalau Najib masih tak sedar - Muhyiddin ambil alih

Anonymous said...

Ikhlas. Melihat pd trend semasa, Kerajaan perlu transformasikan segera hal berkaitan 'orang kampung'. Petani, pesawah yang mana amat setia sifatnya, walaupun tidak menikmati sptmana kakitangan awam, felda atau sebagainya, waima di Selangor.

Anonymous said...

oii RBF,
buat kerin ayaq lioq dok sembang
pasai belaih ehsan pm kat puak2 nih.

Cuma...
aku harap pm lantik Bang ALI jadi
YDP Melaka, dan GANI jadi YDP Penang
bila tamat tempoh YDP yang dok ada la ni...

Amacam?


mat insun mat baloh bin mat jenun mat pendang.

Anonymous said...

Sudah sampai masanya kaum BUMIPUTERA bersatu. Baik Melayu, Melanau, Iban, Bidayuh, Orang Ulu (Kayan, Kenyah, Penan, Kelabit, Lum Bawang etc), Kadazan, Murut dll perlu bersatu mempertahankan kuasa dan Hak Bumiputera.

Kurangkan malah bekukan bajet kesejahteraan bandar dan tingkatkan perbelanjaan luar bandar. Banyak lagi rumah-rumah panjang belum ada kemudahan eletrik, air dan jalanraya yang sempurna. YAB PM perlu menambah bajet bagi kemudahan asas di luar bandar.

Usah pedulikan pembangunan semula Petaling Street malah Petaling Street menjejaskan nama baik Malaysia kerana segala "sampah" cetak rompak dan barangan tiruan berleluasa dijual.

Anonymous said...

Mulai hari ni aku tak mao langgan GRO Cina lagi...Boikot!! Aku bernazar nak langgan Melayu jer....

Anonymous said...

Anon 4:29

Red Bean Army sohai.. Lu gi main jauh2.

Anonymous said...

Mulai hari ni aku tak mao langgan GRO Cina lagi...BOIKOT!! Aku nak GRO Melayu jer...padan muka DAP

Anonymous said...

Anon 4:32

Red Bean Army Sohai... provokasi lancau.

Anonymous said...

semua lomen yg ditulis amat baik utk masa depan umat Melayu....kita jgn gunalagi perkataan orang/bangsa tapi UMAT...mulai sekarang UMAT MELAYU mesti bersatu dan menjadi pendesak mcm bangsa cina desak yg bukan2...Najib dah kena tipu cina klang yg konon buat MBR siap panggil cina Yeoh pelakon gampang tu hari. gitu juga kat pulau pinang...semua pelakon cina lucah menipu... Menteri menteri lembik mesti dibuang spt Hisham...lantik Bung sbg Menteri dlm Negeri atau menteri pendidikan... Rosmah juga kalau boleh jgn menyibuk dlm urusan negara....jaga rumah kat putrajaya lagi baik asah kuku...muhyiddin kalau balik kg di pagoh tu, masa salam tegur2 lah org yg bersalam...ni memuncung aje...tak mesra langsung...fikirkan lah anak cucu cicit Umat Melayu 5 tahun, 10 tahun dan 15 tahun akan dtg..

Anonymous said...

NAJIB JUGA BOLEH IKUT MCM PAK LAH...LETAK JAWATAN PM BAGI KAT ORANG LAIN...AMBIL TANGGUNG JAWAB ATAS PENURUNAN KERUSI BN DPD 140 - 7= 133 KERUSI...TAKUT PRU 14, GAME TERUS... IKUT AJE CAKAP APA CINA NAK...GERAMMMM AKU...KAT KG2 TRADISIONAL MELAYU DI PAGOH, LAMPU JALAN KG PUN BERKIRA NAK BAGI TAPI BILA CINA MINTA TERANG BENDERANG HINGGA KE TOKONG CINA...APA NI...

attann7 said...

Tuan RBF Online dan Anon 2.30,

Saya setuju sangat subjek mandarin diajar di sekolah rendah kebangsaan.

Jadikan subjek wajib lulus. Tidak perlu berat sangat tetapi memadai boleh membaca dan bertutur.

Pelaburan ini sangat penting supaya kita tidak dikelentong. Bila mereka bercakap bahasa diorang depan kita; kita terkebil- kebil.

Diorang sebut melayu/ bumiputera depan ini bodoh/ bangang kita bukan tahu kan? (kemungkinan ini berlaku tinggi kan???).

Tidak perlu bimbang bahasa Melayu kerana kita tetap akan bertutur dan mahir di dalam bahasa ini.

Harus diingat, jika kita tahu berbahasa/ menulis bahasa diorang; kita tidak akan dikelentong lagi.

Marilah bersatu supaya Melayu Tidak Hilang Di Dunia dan Melayu Yang Tidak Hilang Ini Bertaraf Dunia.

Anonymous said...

ROSMAH MANSUR SILA PAKAI TUDUNG!
TAK SUKA X APA. PAKSAKAN DIRI.
KALAU X NAK BUAT UNTUK AGAMA,
BUATLAH UNTUK SUAMI KAU TU, NAJIB. SEDAP SIKIT MATA MEMANDANG. RAMBUT LU TAK CANTIK LAH. SERIUS!!!

RAKYAT MALAYSIA MAJORITI TAK SUKA LU ROSMAH. TAKKAN MASIH NAK BUAT TAK TAHU!

HUJUNGNYA, AKU DOA ALLAH BUKA PINTU HATI, DAN KAU BERTUDUNG SEMATA KERANA ALLAH, BUKAN SEBAB NAJIB.

AMIN.

Anonymous said...

yang nak suh najib step down apsal? umno dapat banyak kerisi, kita hilang kerusi dekat tempat yg banyak cina or tegar totok pembangkang ...

skrg ni kita tegus dulu, kalau tak jalan jugak baru ler kt buat yg lagi radikal ...

Anonymous said...

Nak ke si Najib tu letak jawatan?....Jangan haraplah Muhyidin....mimpi jelah

Anonymous said...

Anon 5:22 - lancau lu!

Anonymous said...

tak guna kita cakap banyak..apa yang penting sekarang adalah penyatuan orang BUMIPUTRA seluruh Malaysia..terutamanya UMNO dan PAS...tolonglah bukak mata

Anonymous said...

Anon 5:23.....lancau lu...ada ati nak kongsi kuasa plak...lancau lu

well said...

CINA NAK CHEKMATEKAN NAJIB...

TP NAJIB DH STANDBY SKET..

SKRG KAUM CINA DAH TERKEPUNG..

BELANG MEREKA 1DONIA DAH NAMPAK

CUBA JADI MRK..SKRG..APA RASA & apa Tindakan plan meka skrg? cuba jd meka skrg..

Anonymous said...

CSL PUNYA SINDIRAN KADANG2 Tajam jugak..

''
jika org cina berhajat nak tukar kerajaan..
mereka perlu persetujuan kaum Melayu
''

kalu kaum cina masih bodoh mentafsirkan sindiran CSL..

memang kita kena ajar balasan ekonomi...sbb bab ni mereka kecut sket..

Tauke Ikan said...

najib kena faham apa yang dimaksudkan melepaskan anjing yang tersepit. beri cina bantuan banyak-banyak last-last bn kena gigit. masih tak mau belajar lagi ke?

Anonymous said...

ATAS NAMA PERJUANGAN BARISAN NASIONAL MASEH RELEVEN, KERANA SELAIN MCA DAN PARTI GERAKAN, MASEH BANYAK PARTI LAIN YANG BERGABUNG DI DALAM BARISAN YANG MASEH SETIA KEPADA KEPIMPINAN UMNO. HAKIKAT INI KITA JANGAN LUPA, WALAUPUN KITA BEREMOSI, TETAPI KITA KENA LEBIH RASIONAL, INTELEK DAN BERPEMIKIRAN POSITIF. KEUTAMAAN KEPADA MELAYU DAN BUMIPUTRA JANGAN NAFIKAN, FOKUS YANG JITU KENA LAKSANAKAN. DASAR PELAJARAN RAZAK PERLU DIPATUHI DENGAN MEMPERKEMASKAN LAGI, YANG MANA SRJKC MESTI DIKURANGKAN, BEGITU JUGA SMJKC JUGA PERLU DIHAPUSKAN SEDIKIT DEMI SEDIKIT. TINDAKAN INI BUKANNYA TINDAKAN BEREMOSI, TETAPI ADALAH DEMI MENCAPAI PERPADUAN DAN KEPENTINGAN KESELAMATAN NEGARA MALAYSIA. KETEGASAN INI MESTI JELAS DAN TEGAS.

Anonymous said...

Saya cadangkan pada PM agar lantik TPM2 dari Sabah/Sarawak.

Anonymous said...

Setuju tukar tapi x setuju ada LAND...meleleh leleh nak menyebutnya.

Anonymous said...

Pada 5 Mei @ 3.29pm kat artikel
"Orang Cina Tak Sabar-Sabar Nak Tumbangkan BN" di blog ni, saya seperti juga kebanyakan melayu rasional lain telah mendoakan kemenangan untuk BN.

Alhamdulillah BN berjaya mendapat undi utk membentuk Kerajaan Persekutuan.

Saya juga ada memberi nasihat mesra kepada Kak Rosmah Mansur yang telah buat beribu org melangut lama tunggu dia pasal dia lambat datang utk flag-off kayuhan basikal bersama Najib di Putrajaya pada hari Parlimen bubar.

Nasihat tsb --> "Oh ye ... bila BN menang, Kak Rosmah please support your husband instead of sabotaging him. Kasi jaga awak punya perangai tu ye."

Samada kau baca ni ke tak Kak Rosmah, saya ulang nasihat tu dan lakukan yang sebaiknya kalau kau sayang Najib. Jika tidak sanggup support Najib, sila letak jawatan yang kau pegang tu skrg wahai Kak Rosmah!!!

Anonymous said...

klo Najib masih mmbodek kaum cina kami suma akan paksa najib turun seperti badawi. utamakan negeri2 yg mmbantu BN pd PRU13 terutamanya sabah dan sarawak!

Anonymous said...

ni -----> kolej new era kajang pusat perkaderan DAP chauvinist cina. jangan tak tau OK!, gua dah tau lama dah.
apesal Najib pii upgrade jadi kolej universiti?? nak dapat undi cina???..... hahaha najib dapat kencing cina ada phuuiiii!!!

Anonymous said...

EN RBF,

Saya cadangkan Ah Jib Gor Letak Jawatan!!!. Ambil tanggungjawab, kekalahan yg lebih memalukan daripada Pak Lah.

Ah Jib Gor nampaknya lemah dengan gerak saraf orang cina. Lemah. Org Cina dah nampak kelemahan Ah Jib Gor. Tengoklah, berapa banyak peruntukan yang telah di salurkan kepada sekolah cina, pusat kebudayaan cina dan lain2 berbanding dgn peratusan Cina di negara ini. Adakah kaum melayu, india dan lain2 mendapat peruntukan setimpal berbanding peratusan kaum?. Kaum Cina tahu, jika Ah Jib Gor hilang sokongan dari kaum Cina, Ah Jib Gor akan tambah/naik/lipatganda peruntukan lagi. Ini yg mereka mahu, akibat kelemahan Ah Jib Gor.

Masa majlis makan malam di klang, 80,000 org Cina pergi, tapi BN tetap kalah di situ. Najib tak nampak lagi ke?. Di Penang, pun sama, dtg ramai2 tapi undi tetap DAP.

Percayalah, pasti Najib akan mencari jalan untuk tabur wang peruntukan lebih banyak untuk org Cina selepas ini. Tengok, apa dia ckp di pwtc lepas umum kemenangan BN?... nak tubah majlis perundingan kaum?..itu tanda2 awal dia akan tabur wang lagi. kenapa anak tirikan kaum melayu/bumiputra yg setia mengundi BN selama ni!. tak nampak ke?

Juga percayalah, PRU akan dtg, BN akan kalah lebih teruk!.. kaum melayu/bumi juga akan menolak najib kalau berterusan menjaga hati satu kaum saja. Awas Najib, aku akan mulakan kempen dalam Facebook/twitter supaya awak letak jawatan jika terus menerus melakukan ketidakadilan kepada kaum melayu/bumi, india dan lain2. kaum cina sudah cukup dibantu, malahan mereka kuasa ekonomi.

Prestasi AH JIB GOR akan di nilai!!. aku lebih rela Ibrahim Ali jadi PM berbanding Ah JIB GOR sekarang ni. TUN Razak dah bagi nama Najib, sanggup memalukan diri sendiri dengan menggunakan nama AH JIB GOR untuk kaum Cina.. malu ke pakai nama Melayu???..

NAJIB, ini kalilah. ubah diri sendiri dulu sebelum ubah org lain. # 1ST REMINDER #

Anak Kampung CK

Anonymous said...

Hati-hati sahabat semua, kemungkinan besar harga barang akan dinaikkan oleh golongan yang menguasai supply chain komoditi di Malaysia untuk menaikkan kemarahan rakyat

Anonymous said...

Masa Tun Dollah, antara penyebab kekalahan BN adalah disebabkan Khairi. Bill Clinton- Monica Lewinsky. Ferdinand MArcos- Emelda.

Najib, nasihatlah Rosmah tu. Duduk diam2 lebih banyak manfaat daripada jadi bz body hingga mengundang hinaan org. Tak pernah sebelum ini, isteri PM dihina begitu teruk.

Anonymous said...

BN (Bumiputra Nasional) jauh panggang dari api, kerana UMNO dah sebati dengan hidup bermewahx dengan bantuan cinax kaya. masa senang UMNO xlihat kesusahan melaya/bumiputra yang hidup merepak.mereka fikir untung poket penuh, maka mereka akan menciptakan projekx mega. siapa untung ? tanah melayu dirampas nya dengan alasan pembangunan. tapi yang menolong dan mengangkap mereka menjadi pemimpin adalah melayu/bumiputra yang papa kedana .
mana pergi nya cukung cina ?

Anonymous said...

Saudara rbf...
Kembalikan semula perpaduan melayu..
Umno kna mulakan langkah dahulu...
Di perak dan terengganu...
Libatkan pas dalam pentadbiran dgn memberikan jawatan kpd mereka...
Yakini dan berbaik sangka, insya allah pihak di sana juga akan melihat kebaikan kita...

Anonymous said...

Sudah sampai masanya utk najib beri laluan kpd TPM....

Anonymous said...

WAHAI MELAYU PENYOKONG PR...DAH BACA 30 TUNTUTAN DAP ? ...SANGGUPKAH TGK BANGSA KAMU SENDIRI RUGI ? JGN JADI PAK KADOK MODEN....SEDARLAH

Anonymous said...

cina selalu kata melayu bodoh? ada anak melayu yang pandai ..pandai apa.. pandai nipu.. hari tu dia tipu melayu,lepas tu dia tipu rakyat 16 sept.. sekarang dia tipu berjuta2 org cina.. ramai org cina percayakan anuar akan jadi PM.. last-last sultan kiram je panggil dia angkat sumpah..kah!kah!.. tq anwar sbb buka rahsia siapakah sebenarnya bangsa cina ni.. tobat aku tak percaya cina sampai bila2..
pembelot negara!

Anonymous said...

sekarang pemimpin melayu sudah pandai..jng cina pandang hina pada melayu..nak buang melayu... 5 tahun ini pengajaran pada mereka biar dia ingat sampai bila2.. ini tanah melayu.. buy chinese last!

Anonymous said...

najib tak perlu letak jawatan.. anuar patut pergi ngajar..semua PR sudah mula gentar.. time untuk najib bertindak.. penat dah dia berusaha utk membantu cina ni..ini balasannya.. depa dah tak nak.. buat apa kita nak terhegeh2..

Anonymous said...

Tuan RBF dan Anon May 7, 2013 at 4:28 PM.

Sedikit pencerahan, kawasan kaum Kadazan terutamanya di Penampang BN kalah kepada PKR. Tan Sri Bernard Dompok kalah di P179 Penampang. Manakala, kawasan majoriti etnik Dusun terutamanya di Ranau, Tambunan dan Keningau yang memberi kemenangan kepada BN. Oleh yang demikian, kerajaan perlu berterima kasih kepada pengundi di kawasan ini (Ranau, Tambunan dan Keningau) dengan memberikan lebih banyak tumpuan kepada pembangunan bumiputera kawasan ini. Kawasan BN kalah seperti KK, Penampang, Kapayan, Api-api, Luyang, Inanam dan Moyog telahpun maju sedangkan kawasan pedalaman perlukan lebih perhatian dari kerajaan.

Anonymous said...

parlimen tawau dimenangi oleh BN. calonnya seorang cina. dlm parlimen tawau ada 3 dun sri tanjung, apas dan balung. dun sri tanjung (bandar) majoriti cina dimenangi oleh dap manakala dun apas dan dun balung kedua2nya majoriti bumi dimenangi oleh bn. nampak sgt bn mmg tidak racist. bayangkan jika umno letak calonnya di parlimen tawau..confirm 1 lg kerusi utk umno bukan?

Anonymous said...

Pemerhatian saya adalah kaum cina akan mengundi siapa saja calon PR tak kira apa bangsa. Walaupun majoriti mereka sedikit tapi boleh dikatakan 90% daripada mereka akan mengundi PR. Jika ditambah lagi dgn undi daripada kaum lain yg mungkin hanya 30%, maka calon PR akan mendapat majoriti lebih.
Ambil contoh Parlimen Pandan, calon cina kalah tapi calon melayu menang kerana majoriti cina mengundinya.
Kesimpulannya cina sepakat untuk mengundi PR kali ini tak kira mereka ahli DAP, MCA, Gerakan, PPP. Undi melayu terbahagi kepada PR dan BN. Jika melayu kuat bersatu, cina akan turut menyokong melayu tapi jika melayu berpecah, cina akan bersatu untuk menolak melayu.

Anonymous said...

Tanjung aru.. Bn cina pas bumi. Bn menang juga...

Anonymous said...

Bumiputra sabah dan sarawak hendaklah di beri lebih perhatian memandangkan sokongan mereka yang padu.

Anonymous said...

Kalau puak babi mata sepet nak main racis, UMNO pun patut ambik langkah serupa. Kawasan yg majoriti melayu 40%, biar UMNO tanding lawan DAP.. UMNO vs DAP.. baru lawan setanding. ketepikan dulu MCA yg terbukti teruk!

---UMNO vs DAP---

biar pengundi buat pilihan, kt jgn berlembut lagi. Najib lemah sangat, sekat saja peruntukan untuk kaum yg tak undi BN. racis dibalas racis. apa mau takut!!!

Anonymous said...

Huhu anak kampung CK saiber terompah pakatan marah.. BN kuat bwh Najib hanya hilang undi cina korg ameklah undi cina tu. Dap masa ni ok la besok masa cina sedar dorg kena tipu. Sabar je biar dorg temakan janji.

Anonymous said...

Education - Kerajaan sepatutnya lebih fokus kepada skolah nasional. Dan lebih kan fokus kepada keperluan pelajaran di kawasan pendalaman sabah dan sarawak. Projek2 harus di tingkat kan di kawasan ysang lebih ramai kaum bumiputera dan projek2 diberikan kepada kaum bumiputra. Cukup2 lah kita terlalu bertolenrasi.....pernah kerja di syarikat multinational (oil & gas) yg di kuasai cina....terlalu rasis.

Anonymous said...

Salam semua.... Jika tidak boleh mansuhkan sek keb jenis cina... Gov bn harus menubuhkan sek keb jenis melayu pula untuk melawan kembali agenda2 bangsa cina.... Kita semua perlu gerakkan penubuhan sek keb jenis melayu ke serata malaysia... Sek keb sedia ada perlu diteruskan....

Dgn tertubuhnya sek ini, ia dpt menyuburkan kembali jati diri n kemalayuan... Tidak lupa juga kepada agama ISLAM...
From Boyesen...

Anonymous said...

Dah dapat fully support dari DAPig pun kalah? Apa ni PR... Nak memerintah apanya? Kecualilah BN gagal... tp mcm biasa la kerajaan yg ada mmg solid. Ekonomi tiptop. Lain kalilah.

Anonymous said...

UMNO harus sedar dan bangkit apabila rakyat telah menghukum mereka..Isu pemimpin UMNO korup didendangkan oleh PR untuk menarik sokongan pengundi Cina..walhal dari pandangan saya, kebanyakan tauke cina yang membuatkan pemimpin UMNO menjadi korup.. "wa bayar lu, lu tolong gua,kasi gua projek".. apabila pilihanraya,isu korup dimainkan.. "lu mau wa tolong lu, lu bayar sama gua..".. tapi bila undi, belum tentu wa pangkah lu..lu sudah korup maa....

Anonymous said...

https://www.facebook.com/pages/Buy-Chinese-Last-Movement-BCLM-Malaysia/119764648103235 kita tgk cina rasis ke tak, naikan harga borong !

Anonymous said...

Gov perlu perbanyakkan projek2 perumahan rakyat di bandar2 besar... Jangan hanya memberikan keutamaan kepada projek2 perumahan mewah.... Yg hanya mampu dibeli oleh cina... Hapuskan juga projek "My 2nd Home" kerana Malaysia akan dipenuhi dgn pembeli2dari singapore yg akan membawa sekali idealogi PAP n Komunis...

From Boyesen...

Anonymous said...

Gov perlu melakukan penapisan kepada syarikat2 yg berstatus bumiputra walhal pemilik sah syarikat itu sebenarnya adalah cina... Perlu ditapis dgn telus...
From Boyesen...

Anonymous said...

PETALING JAYA (May 7, 2013): Umno Supreme Council member Datuk Saifuddin Abdullah said while there is no avoiding using race as a factor in analysing results of the 13th general election, there is a difference between "rationally" looking at the statistics and blaming the electorate.

Saifuddin said a Malay daily's front page report headlined Apa Cina Mahu? failed to look beyond the numbers and understand factors which contributed to changes in voting trends, focusing instead on shifting blame to the electorate.

"I don't agree with the headline because it blames the Chinese ... The results were not just due to (loss of) Chinese votes," he said when contacted today. "I lost (in Temerloh) and I am not angry. Those who won are (instead) angry," he said in jest.

Pengamal politik baru yang kalah PRU13 sudah bersuara!

Anonymous said...

yang dok sembang pasal melayu...melayu.. tak abis..abis.apa hal. sembang pasal Islam laa. Naikkan Islam.. Tengok contoh Idris Jusoh yang banyak berkhidmat untuk Islam semasa jadi menteri Besar Terengganu. Sekolah Imtiaz (hafaz Quran) banyak ditubuhkan.Barulah berjasa pada agama namanya.Kalau Islam dah kuat secara tak langsung melayu kuatlaa.

Anonymous said...

Bukan Cina sahaja yang undi DAP, Melayu pun ramai yang undi mereka terutamanya Gen Y yang mahukan kesenangan segera! Manifesto PR terlalu 'tempting' (walaupun tidak logik) seperti pendidikan percuma, turun harga minyak, turun harga kereta, penhapusan tol, penghapusan AES dsb. Kalau lemah iman pasti boleh tergoda dengan tawaran bombastik seperti ini, UMNO-BN perlu cari mekanisme baru bagaimana mahu mendekati dan menambat hati golongan muda yang rata-rata tidak pernah merasai kesusahan hidup seperti zaman pra-merdeka!

Anonymous said...

setuju anon 11:08. nama je melayu tapi china punya. GLC pastikan syarikat dan firma Bumi sahaja di beri peluang kerja

Anonymous said...

Apalah korang semua nie bising2. Yang jadi petualangnya sekarang bukan DS Najib ia dah berusaha sebaik mungkin untuk kebaikan kita orang Melayu.Tengok Felda sekarang macam mana.PETUALANG yang paling sial ialah PAS & PKR. Parti inilah yang menyebabkan perpecahan orang Melayu.Inilah sebenarnya yang harus kita perbetulkan. Kalau Melayu masih tak bersatu macam mana kita nak maju.Kalau PAS join bersama UMNO ini saja peluru untuk melemahkan DAP. Jadi kita perlu dari sekarang haruslah mengikuti nasihat DR Hassan Ali supaya dijalankan satu misi untuk menyatukan diantara UMNO dan PAS. Buat satu laman FB untuk kita gerakan misi ini. Ada BERANI ANDA SEMUA????? Mulai saat ini sehingga PRU14 kita tengok berapa ramai yang akan LIKE untuk melihat penyatuan diantara UMNO dan PAS. Saya pasti ada juga belia2 PAS yang berkawan dengan belia2 UMNO mereka juga mungkin nak juga tengok peyatuan ini terjadi. Kita pun sudah tengok rancangan dari Ustaz Nasha dan juga Dr Hassan Ali suatu ketika dulu. Waktu inilah kita harus bantu mereka.Jangan di hina bangsa kita sendiri...SEMANGAT MELAYU PASTI AKAN DATANG JUGA...

Anonymous said...

Chinese Sabah and sarawak berbeza dengan Semanjung Mali.. Kenapa? Bangsa lain2 ma... so pemikiran pun kadang2 tidak sama. mereka pun berpuak2... ramai berbangsa Hakka disni, tp trend pemilihan adalah undi DAP utk Parlimen dan undi BN untuk DUN. itupun majoriti kawasan Urban. BN masih releven sampai bila2. Jalan salahkan Dato' Najib, kerana beliau kuat berusaha kerana kerosakan Tun Dol. namun akibat Kaum satu ni mau curi peluang kuasa negara, maka semua goodies yg diberikan kepada mereka, mcm Orng PAS la, amik je pangkah Bule. dorang pangkah DAP. jgnlah salahkan Isteri PM.. matured sikit, dia xda kena mengena dalam hal ini. jagala isteri korg bebaik.

MOntel

ForMalaysia said...

aku dah Boikot membeli & berurusan di kedai-kedai cina!! Perniagaan mereka bergantung sepenuhnya dari pembeli melayu dan india.. dan itu satu hakikat!!! sanggup aku memandu jauh ke pasaraya besar di bandar membeli barang keperluan walaupun ada kedai cina berdekatan!! salah satu cara utk mengajar bangsa yg tak sedar untung!!!

Ultra Malay said...

Kita mesti bertindak skrg.Ajak pengundi2 muda utk berdaftar.Dah takde masa.5 tahun lagi, pola penduduk di selangor akan berubah sebab lebih banyak condo mewah akan dibina.

Anonymous said...

pengomen2 di sini bila nk komen tu berfikirlah secara rasional bukannya emosional,tujuan kita utk menyelesaikan masalah.
Siapakah puncanya yg membuat org2 melayu berpecah n cina menjadi rasis n kurang ajar? jawapannya ialah Anwar Ibrahim,selagi dia berada di Malaysia ni selagi tulah negara kita akan jadi huru hara,walaupun kita tukar Perdana menteri pun, melayu tetap berbecah n cina tetap rasis n kurang ajar.
kita lihat zaman Tun M jd perdana menteri dia buat fitnah tntng baling,dia buat demonstrasi,nk bg dia diam Tun M ambil dia masuk umno,masa tu negara kita jd aman n Tun M dpt buat kerja,cina pun x boleh nk kata apa2 aman Malaysia,tp apabila Tun M pecat dia huru hara balik Malaysia,apabila dia dimasukkan ke penjara aman balik Malaysia,masa 2004 Tun Abdullah menang besar dlm pilihan raya,semua rakyat sokong Tun Abdullah masa tu aman Malaysia,tp apabila dia dikeluarkan, Malaysia jd huru hara balik,jd sebagai rumusan ibu sgala punca melayu berpecah n cina kurang ajar ialah org yg bernama Anwar ibrahim...fikir2kanlah

Anonymous said...

KUASA POLITIK kita dah dapat. Sekarang dah tiba masanya kita dapatkan KUASA EKONOMI pula.

Anonymous said...

Ramai pengundi urban yang mempercayai tohmahan yang dikeluarkan oleh malaysiakini, malaysian insider dan media pembangkang yang lain seperti isu cincin dsb. Kegagalan/kelewatan jentera BN memjawab segala tohmahan ini menyumbang kepada kepercayaan mereka terhadap khabar angin ini

Anonymous said...

Alhamdulillah, BN masih dipilih rakyat membentuk kerajaan persekutuan. Harap BN terus tegar mempertahankan Islam dan umatnya dalam tempoh 5 tahun akan datang dari golongan yang berniat jahat di Malaysia ini.

Anonymous said...

depan rumah aku tu byk kedai runcit cina tp aku x belanja kat situ pon. aku pegi kedai india atau pun kat kedai melayu dkt situ jugak. harga pun lebih kurang sama. jalan kaki jauh sikit apa salahnya. kira bersenam la tu

Anonymous said...

wahai pemimpin umno bn, nampak tak? dah sedar atau tidak?

jika kamu semua bertegas dan berusaha sehabis baik untuk menjaga hak2 melayu bumiputera, menjaga hak2 Islam...MAJORITI umat melayu Islam dan Bumiputera akan menyokong kamu semua. PRU13 adalah buktinya!

bayangkan jika pemimpin2 umno bn bersikap seperti pas yang sanggup menggadai kalimah Allah (sbg contoh)...apa jadi?

Anonymous said...

aku setuju 1 komen bernas anon supaya di wujudkan 1 direktori atau database peniaga bumiputera/islam. perbanyakan promosi seperti buat risalah dan edar di taman perumahan dan kampung2. cina pun buat macam tu. jd apa salahnya kita ikut cara mereka.



melayu jati

Anonymous said...

TAKKAN SEMUA DAH LUPA BAGAIMANA CINA KEMPEN BOIKOT PRODUK2 MELAYU SEPERTI GARDENIA DAN FELDA SEBELUM INI? DLM FB DAH TENGOK KE TAK BERAPA BANYAK LIKE OLEH ORANG2 CINA? ITU BUKAN RACIST KE?

Anonymous said...

Sila tubuhkan Syarikat Binaan 1 Malaysia ( SB1M ) ,yang menguruskan bahan2 Binaan dengan harga murah, dengan itu tida lagi orang tengah kaut untung..Rumah akan jadi murah dan seluruh RAKYAT BN mampu milikinya ( Rakyat PR biar terus bercemolot dengan DAP untuk bantuan )..lagi satu kerajaan bina sendiri Rumah 1 Malaysia bermajoriti melayu dikawasan CINA... dengan ini mengurangkan jurang KAUM.

Anonymous said...

kawan aku seorang doktor klinik swasta. perkhidmatan memang tip top. harga pun berpatutan. so far dia kata memang almost 99% adalah pesakit dia melayu bumiputera.

so? korang tak nampak2 lagi ke? skrg carilah klinik yang doktornya Muslim..lebih berkat sebab dia bayar zakat malah jenis tak kedekut untuk sedekah pada rumah anak yatim dan pusat2 tahfiz.

lihatlah wahai saudara2ku umat Islam..itu berkatnya jika membantu saudara kita sendiri..

Anonymous said...

kerajaan seharunys pergiatkan operasi perlesenan keatas Premis Perniagan Cina berdaftar dan tidak berdaftar dengan menggiatkan penahan dan hukuman keatas mereka yang melanggar undang2

Anonymous said...

awas!!!

ada red bean army kat dalam komen2 di atas...

nampak macam sokong nak BN/PM/ melayu/bumiputra tapi secara tersirat boleh dikesan..

jangan kita terpedaya...

mereka akan terus mencurahkan minyak...

Anonymous said...

Saya ni anak sarawak dan penyokong parti PBB dari saya mula mengundi pada usia 21 pd tahun 1999. Parti PBB tidak pernah kalah di setiap kerusi yang dipertandingkan. saya minta lah jasa baik Perdana Menteri kalau nak org kenang budi Dato dah taburkan, kenang2kan jugak budi org2 yang dah undi parti BN...masih terngiang2 di telinga saya ketika bertugas semasa PRN 2011...ramai org bumiputra (melayu, melanau, iban, dll) ckp kami undi BN kali ni bukan sebab D Taib tapi sebab mengenang Najib...jadi udah2lah bagi kat bangsa yang tak bersyukur..bantulah rakyat2 yang menaikkan BN. sekolah banyak yang daif, tersergam indah tapi isi dalam indah khabar dari rupa...ini baru sekolah di bandar, belum lagi luar bandar...segala infrastruktur harus dipertingkatkan. jalanraya pun masih memerlukan kerja pembaikpulihkan yang serius. udah2 le mention perkataan Bangsa Melayu sebab rakan2 bumiputera yang lain boleh salah paham dan kecik ati....cakap lah BANGSA BUMIPUTERA...Najib jgn ulang kesilapan lagi...TOLONG LAH...mendidih dan menyirap darah saya melihat bangsa sepet sekarang ni.....

Anonymous said...

Bagi saya isunya sekarang bukannya kita ni racist, tapi isunya kaum Cina menyokong DAP,, maksudnya doktrin yang dibawa DAP. Tak taulah, kut deme kata deme tak ada pilihan lagi sebab tak mau undi BN yg corrupt dan 'menindas' deme. Yang tu tak apa lagi, yang paling kome sakit ati penyokong PAS berdentam-dentum sokong puak ni, dengan hujah-hujah berikut
1. UMNO dah lama kerjasama dengan kafir bising pulak PAS kerjasama dengan DAP
2. Undi BN menolak Islam dan hudud, kalau tidak awat depa tak laksnakan. DAP tak tolak hudud
3. BN parti racist, Bn yg mulakan istilah racist ni sebab
4. DAP letak calon deme kat tempat majoriti Cina je tak macam BN
5. DAP bukan boleh pun kontrol pakatan sebab PAS kalau menang ada kerusi lebih banayk daripada DAP
7. Pasal Islam, PAS kata kitakan ada Agung
8. Macammana nak ubah perlembagaan, DAP kerusi sikit aje
9. PAS PKR DAP penah mohon jadi satu parti komponen tapi tak dapat, ni kerajaan BNlah ni tak luluskan
10. Tengok P.Pinang, Kelantan, Selangor orang2 Melayu dia ok ja tak terjejas pun
11. Melayu UMNO racist, tengok kat kawasan PAS lawan Cina pangkah PAS jugak

dan banyak lagi.
Tak pe, kome pun 'facepalm' tak terhingga dengan hujah-hujah deme. Nu lupa pulak kewujudan PKR dok ingat PKR tu bestfriend deme. Tapi nak cerita banyak kat deme tu pun bukan mau dengar dah.

Anonymous said...

Ye btl.. YB Muhyuddin tlg la monitor ADUN ko tu.. Tgk dier buat keje ke x. Rajin2 la tlg peniaga melayu pagoh. Jaga diorg.. Buat lg kompleks perniagaan utk melayu pagoh. So org kg sekitar pagoh bole tmbh pndptan. Sekian dr org Kg Panjang Sari, Pagoh.

Anonymous said...

Tak payahlah racist sgt. Terimalah hakikat bn dah tak rekeven. Be end bn. Dah cakap dah. Bukan cina saja hampir semua golongan except malay heart land yg sayang bn

Anonymous said...

Saya nak ulang ni, DAP kata orang-orang melayu dalam PKR dan PAS tu BODOH dan TOLOL. At least orang UMNO masih smart. DAP sangat benci dengan orang UMNO, untuk pengetahuan DAP kami 10X benci kau orang.

Saya boleh bergaul elok dengan orang-orang Cina, saya takkan terbawa2 dengan emosi saya, tapi mengundi DAP dan sekutunya serta membeli barang2 mereka tidak sama sekali. Maaf.

Anonymous said...

Najib nak buat apa-apa pun boleh untuk memulihkan kepercayaan bangsa Cina, tapi awas jangan bagi duit langsung, Duit cukai negara ini adalah untuk pembangunan orang bumiputera sahaja.

Untuk pengetahuan Najib, bangsa cina ini duduk di mana2 negara pun memang perangai dia macam itu, kita nak ubah dia??? tak payahlah buang masa, 5 tahun tu singkat sangat, baik bantu orang bumiputera yang memang miskin merempat di negara sendiri, yang sokong BN tanpa berbelah bagi.

Anonymous said...

kita x boleh hanya tulis macam ni sahaja kita kena buat demo sihat kat pejabat pm tu.hanta memorandum cadangan kita ni..najib bukaan tgk pun blog2 pro kerajaan ni....dap dah mula gerakan jentera mereka 5 tahun sebelum pru 13..maknanya mereka sudah pun mula berkerja untuk pru14

Anonymous said...

Harap Dato Najib bantu sekolah kerajaan di seluruh negara terutamanya di Sabah dan Sarawak dengan bantuan terus kepada PIBG atau pengurus sekolah dan berhenti bantuan kpd sekolah cina. Mereka dah kaya dan tidak memerlukan bantuan kerajaan.

Anonymous said...

ala yang jage pengarah2 melayu kat jabatan2 kerajaan tu CINE jugak.. ape yang korang kecoh2.. tak de diorg tak maju malaysia ni kalau harap kat bangsa melayu yang malas.. setakat cakap berkobar2 tapi haprak..

kalau betul jaga sangat melayu ni patut dah lama dah org melayu maju.. ni income perkapita pon lagi rendah dari kaum india.. so betul ke BN ni jage org melayu? ke jage india ngan cine lebih?

Anonymous said...

Setuju! Kita tambah bini, pas tu tambah anak. Kita ajar mereka bersyukur dan patriotik. Target population 70 juta. 80% dari itu melayu. BN kena subsidi la, bukan senang nak jaga 4 bini, 23 anak.

Anonymous said...

saya setuju kerajaan lebihkan perhatian dan pembangunan pada kaw2 yg sokong BN..
walaupon tempat saya pembangkang menang ....
saya setuju tempat saya xde pembangunan ..kerana ini pilihan majoriti pengundi tempat saya..mereka yg pileh begitu ..apa bole buat.
saya nak tgk mereka2 yg undi pembangkang ini sesal ke tidak

Anonymous said...

Saya harap ini adalah kali terakhir DS Najib buat benda2 yang tidak mendatangkan faedah kepada BN. Hentikan untuk mengambil hati orang2 cina sebab mereka rata2 sudah kaya-raya. Apa yang mereka mahu hanya kuasa. Kali ini perjuangkan ekonomi kami org Bumiputera yang menyokong anda dan berikan pelbagai peruntukan untuk Bumiputera.

Ingat DS Najib, jangan monyet dihutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan!!!

Anonymous said...

sepatutnya yg undi bn dapat lebih perhatian..x kira apa bangsa...
kalo melayu tu kaki bangkang macam melayu pas elok x payah bagi ape2..hehehe..tu baru betooolll..

Anonymous said...

CINA MEMANG LANCAU PUNYA BANGSA

Anonymous said...

Ramai tak suka Najib kerana Rosmah, lembek n pilih Hisam sepupunya sbagai menteri dlm negeri. Benar komen2 datas, jgn turjtkn sgt kehendak kaum cina. Pilihanraya dah berlalu, tunjukn ketegasan anda mcm tun M. Ayoh Najib dgar suara akar umbi, jgn hanya org dkeliling kamu