Thursday, May 16, 2013

Timb Menteri Kewangan : Apa Pendapat Anda ?


Timbalan Menteri Kewangan

Apa pendapat anda ???

52 comments:

Kuntum said...

Sesungguhnya bg aku.. baik aku diam dr dapat dosa mencarut. Tu je pendapat aku.

Anonymous said...

akan jadi bahan geak ketawa orang2 ekonomi & golongan korporat. sesungguhnya najib telah menghina orang2 yang menolong memajukan ekonomi malaysia apabila meletak budak hingusan di mof.

Anonymous said...

bagi saya Ahmad Maslan sesuai diletak di kementerian yang dia boleh berurusan dengan rakyat marhaen.bukannya di letak di kementerian yang dia perlu berurusan dengan economist.

Mat Nig Nog said...


Strategi Najib meletakkan Maslan sebagai Timb Menteri Kewangan adalah untok merapatkan jurang antara golongan elitist dengan rakyat biasa.

Ahmad Maslan lebih dikenali sebagai tokoh yg mewakili rakyat, bukan dari golongan elit bandaran. Maka untok membalas budi org melayu dan pribumi sabah sarawak, seharusnya Ahmad Maslan di letakkan di posisinya sekarang agar dapat menyelami isi budi hati golongan tersebut dan membantu mereka dari segi peningkatan ekonomi.

Jikalau di letakkan seorang economist elitist niggist bitchist, maka apa yg akan berlaku adalah tiada perubahan yg ketara kerana golongan yg mengundi BN masih tiada perwakilan yg betol2 memahami mereka, sebaliknya tumpuan menaikkan ekonomi negara hanya akan menguntungkan golongan bandaran dan elitis yang kebanyakannya mengundi pembangkang di pru yg lalu.

Demikianlah Ahmad Maslan yang satu masa dahulu hanya seorang penjual sayur di pasar tani telah berjaya membuktikan diri sebagai pakar strategi ekonomi kepada najib hasil pengalamannya menguruskan ladang jagung di kampungnya (yg ni aku tokok sendiri heh heh heh).

Anonymous said...

Saya rasa Ahmad Maslan ni layak diberi jawatan yg berkaitan kelapa sawit jer...tahap pemikiran & idea dia setaraf dgn pohon kelapa sawit!

Jihad Rock said...

Dia ni bebal, perasan pandai pastu syok sendiri. Apa dia tau paal ekonomi? Memalukan betul

Anonymous said...

RAHSIA UNTUK JADI ANGGOTA PENTADBIRAN NAJIB:-

1) KENA LAWAN KERAJAAN DAN TUBUH PERTUBUHAN HARAM-PENGERUSI HINDRAF

2)KENA PANDAI BODEK,AMPU&JILAT-MAT MASLAN

JIKA ANDA SEORANG YANG TEKUN BEKERJA - BYE BYE

Anonymous said...

Alamak RBF, lepas ni siapa nak tido rumah orang lagi? Abis la dia takleh cerita semalma dia tido di rumah si polan tu, si polan ni?

siapa nak toreh getah? siapa nak petik buah kelapa sawit? siapa nk jaga bapak?

Anonymous said...

Ahmad Maslan akan gunakan pengalamannya menoreh selama 5 tahun untuk banggunkan industeri getah dan hydrocarbon.

Rasanya saya nak hadiahkan buku Idiot on Finance and idiot on Economy supaya dia tak kelihatan idiot.

Hai Najib ... orang2 tyang jadi Deputy MOF semua berkredibiliti dan kelayakkan hebat. APa pergi taruk badut ni.

Anonymous said...

mat nig nog,timb menteri kewangan tak payah nak mesra rakyat sampai perlu pegi toreh pokok getah.

Anonymous said...

Mungkin strategi.

Maklumlah..pemilihan UMNO pun dah dekat..

tokgaru said...

Kemarin 15hb May keluar dalam BH jawapan Nik Aziz kepada soalan wartawan tentang perletakan jawatan sebagai MB Kelantan. Katanya, ” tugas MB ni tak berapa berat, yang paling berat adalah tugas sebagai Mursidul, kerana Mursidul ini tiru Nabi Muhamad dari segi tutur kata, tingkah laku dan makan minum “. Caaanteeeekkkkk ….

Saya nak tanya Mursidul ni. Adakah pernah Nabi terkeluar perkataan ” nak ludah muka kepada orang yang hulur tangan nak berdamai “, Adakah pernah Nabi terkeluar perkataan ” celako celako celako kepada orang2 yang tak mahu menerima ajaran baginda “. Adakah pernah Nabi mendoakan ” Jahanam, Pecah Perut dan KO KO KO kepada orang2 yang memusuhi baginda “.

Nampaknya sekarang Nik Aziz ni LEBIH NABI DARIPADA NABI sendiri, dan tak melucukan kalau dikatakan Nik Aziz LEBIH SETAN DARIPADA SETAN.

Anonymous said...

Jawatan ni tak perlu bijak fikir. Sebab yang bijak fikir yang ramai-ramai ahlil segala atas pokok, senior cambridge sumer dah ada. Jawatan ni kena yang bijak cakap. Kiranya sebagai PR telinga dan mata rakyat marhaen kepada otak-otak yang sentiasa fikir masalah ekeonomi negara tu. Supaya fikir masak-masak serta utamakan rakyat marhaen dalam hal ini, orang kampung sebelum segala polisi kewangan negara diputuskan. Ada paham... aiseyman... Kalau pandai pegi duduk university laa... inikan jawatan politik. Ingat yang ijazah berderet tu nak ke borak borak ngan orang kampung...

Anonymous said...

RBF,

Timbalan Menteri Pertanian & Industri Asas Tani taknak ulas ke?

Six Million Dollar Man..hehe

azman said...

Assalamualaikum rbf.

PM memilih calun bukan main tangkap muat saja, lagi pula manusia berubah jika dia inginkan perubahan...percaylah.

Bumiputra Rockers said...

Salam pengomen semua,

Kepad atuan punya blog, aku rasa tindakan Najib melaantiks emalam adalah kurang tepat. Apakah Najib tidak tahu bahawa ramai orang India yang pernah bersama Hindraf kini memaki hamun persatuan itu?

Apakah pegawai Najib yang kononnnya bijak pandai tak tau orang India yang bersifat lalang kini sudah tidak mempercayai Hindraf?

Hindraf telah menipu ramai kaum India yang tiada pendirian ini. Kaum India mudah dibakar. Sebab itu mereka ni ibarat lalang kering, mereka sentiasa ikut arah angin, kalau bertiup ke barat maka ke barat mereka, kalau ke timur, ketimurlah mereka ikut.

Semasa PRU yang lepas kaum India hanya menyokong BN sebanyak 40 peratus sahaja. Yang Najib lantik sampai begitu ramai India apahal? Siap lantik si racist anti Islam just untuk meyeronokkan kaum India? Betul ke India seronok ni?

Kaum India dah meluat dengan Hindraf, yang Najib ikut nasihat pegawai bangkai dia pi lantik bangkai jadi Timbalan Menteri buat apa? Apakah benar kaum India akan menyokong Bn penuh selepas ini kerana WaythaMoorthy?

Silap-silap terlungkop pula...

Anonymous said...

Azman, kalau PM nak berubah dia patut hilangkan Ahmad Maslan, tapi dek kerna bodek terlampau kuat mat maslan yang suka menoreh, memetik dan tidur rumah orang ni jadi Menteri Kewangan. Seronok pegawai dia lepas ni boleh tukar kereta mewah lagi. Mat Maslan is good for nothing.

Setuju ngan anon 1.07, kalau nak perhatian Najib kena gigit dia atau bodek tahap Mat Maslan. Sesungguhnya Mat Maslan adalah kaki bodek yang terlampau

Anonymous said...

Senang betul nak jadi timbalan menteri era Najib ni.

Merusuh & buat onar lebih-lebih sikit dah dapat jadi senator siap dengan pakej timbalan menteri.

Bodek dan ampu lebih-lebih sikit dah dapat jadi timbalan menteri.

Malangnya, orang mcm Joseph Salang Gandum yang dah berapa penggal jadi timbalan menteri tak lepas2 pulak nak jadi menteri penuh.

Anonymous said...

Tak perlu nk buat andaian yang belum pasti betul dan tepat.
Nape Tok Mat x layak nk jadi timbalan menteri kewangan.
Dia pn hebat jugak.
Berikut tahap pendidikan beliau.

Rosehill College, Auckland New Zealand (1985)
Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi & Sains Politik)
Universiti Victoria, New Zealand (1986- 1988)
Sarjana Pentadbiran Perniagaan (MBA)-(UKM Bangi)
Anugerah Emas Siswa Terbaik drpd 177 pelajar)

Anonymous said...

Ahmad maslan ni kalau mintak kerja jadi cashier kat giant pun belum tentu lepas...

Anonymous said...

Ramai berpendapat Najib x mengenali siap org yg boleh membantu dia..mcm paklah la dia ni..kena paksa turun la lepas ni..

Anonymous said...

Sekiranya kamu memilih pemimpin/pentadbir dari kalangan yang jahil/bukan ahlinya maka tunggulah kebinasaan.

rakab said...

Kau orang tak perasan ke Najib sedang bina tembok kukuh dengan meletakkan orang-orang dia ditempat-tempat penting dalam kabinet ??.

nazri, zahid, hisham bapok, bawak masuk KJ, letak ahmad maslan ditempat duit,..semua tu strategi politik tersirat!

Walaupun Najib awal-awal dah berusaha ambik hati Mahathir dengan melantik Mukhris jadi MB, tapi Mahathir tetap Mahathir.

Bila Mahathir mula bersuara mengkritik kepimpinannya nanti, sudah tentu sekumpulan yang besar orang melayu akan menyambutnya.

maka bersiap sedialah Najib bagi menghadapi sebarang kemungkinan...

setuju dengan anon 1.14

Anonymous said...

komen bodoh dari orang bodoh , rezeki ahmad maslan la nak jadi timbalan menteri kewangan.sampai bila hampa semua ni nak lengkapkan rukun iman ni? percaya pada Qada' dan Qadar.semuanya ketentuan Ilahi, Najib nak namakan menteri pun dia minta doa pada ALLAH supaya bagi ilham siapalah nak dibagi jawatan, bukan main taram ja buh nama.hampa sibuk dok bagi komen negatif macam hampa ni lebih pandai dari pak menteri, tapi apa yang hampa dapat buat pada negara ni?

Anonymous said...

seingat aku,
Ahmad Bin Maslan ini ada PHD dalam Ekonomi.

Jadi tak salah kalau Najib lantik Ahmad sebagai Timbalan Menteri Kewangan.

Cuma cerita dia pergi menoreh getah tu pada aku adalah publicity murahan Ahmad sendiri untuk menarik perhatian UMNO. Pada aku dia bukan prang politik. Dia cuba nak jadi orang politik sebab tu tindakkan dia menoreh getah menjadi kegelian ramai.

Mungkin dia tidak sesuai untuk jaga FELDA, dan sebab itulah kebanyakkan FELDA kini menjadi tempat pembiakan PAS dan PKR.

Ahmad datang daripada era Tun Abdullah.

Harap Najib tidak melantik dia sebagai menteri penuh satu hari nanti. Cukuplah satu penggal untuk Ahmad.

Anonymous said...

pendapat saya Ahmad Maslan tidak boleh jadi Tim.Menteri Kewangan sebab bila bab nombor selalunya dia keluarkan angka yang berlebih2an..contohnya dengan bangga mencanang BN boleh menang parlimen 2/3 dengan kerusi 160 kerusi..hakikatnya...

Anonymous said...

Setakat ni bagus... Aku takde komplen

sumaling said...

Datuk Ahmad Maslan nie sebenarnya x layak jadi timbalan menteri kewangan .Di Pontian jalan raya rosak pun x boleh repair atau upgrade selama dia jadi ahli parlimen Pontian, Kampung Datuk nie Kg Lubuk sipat,aku rasa PM kena rombak balik kabinet tahun depan ,banyak sgt masaalah rakyat kat Pontian nie dia buat bodoh . Dia nie kuat bodek .Rakyat Pontian lain kali kena fikir dulu sebelum calonkan dia utk apa apa jawatan dalam UMNO Bahagian Pontian.

Anonymous said...

saya setuju dengan Mat Nig Nog..

jika dipilih golongan bangsawan dalam mof, sampai bila pun takdelah yang peduli golongan marhaen..

Anonymous said...

Aku minta PM akan rombak semua jawatan CEO dlm GLC.Banyak sgt perangai yg x bersyukur apabila diberikan jawatan oleh kerajaan.

tokwae said...

Aku follow Mat Maslan sejak dia jadi Presiden Kelab UMNO New Zealand. Utusan ada siar gambar dia masa dia berucap di PAU. Profil dia bagus, macam Anon 1.47 pm tulis. Herannya korang pandang dia macam Mahfuz je, sebab apa, sebab dia orang kampung, jadi penoreh, tak cakap rojak orang putih, buat lawak bodoh dll. Nasib la Mat Maslan... economist tapi dah suratan jadi anak kampung..melayu yang cerdik dan arrogant macam yang dok hemtam ko memang tak pandang. Samalah Melayu yang humban BN masuk lonkang kat Selangor ngan KL.

Anonymous said...

Education

1. SK. Seri Bahagia Lubok Sipat Benut, Pontian, (1973 -1978 - Mendapat Anugerah Tokoh Murid)
2. SM. Sains Johor, Kluang (Asrama Penuh), (1979 - 1983-Anugerah Pelajar Terbaik SRP & Pembahas Piala Perdana Menteri)
3. Rosehill College, Auckland New Zealand (1985)
4. Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi & Sains Politik), Universiti Victoria New Zealand (1986 - 1988)
5. Sarjana Pentadbiran Perniagaan, (MBA), UKM Bangi (2001-2003) ~ Anugerah Emas Siswa Terbaik (drp. 177 pelajar)[5]

Anonymous said...

pd aku senang saja tngk slama 6 bulan.x perform .bantai dia kaw2..tp kali ada isu sblum ni dia la paling sbok nk mjwp.semua kbnykn jwpan nye bnyk x cerdik....mana pegi noh omar?huhuhuhuh

Anonymous said...

pendapat saya Ahmad Maslan tidak boleh jadi Tim.Menteri Kewangan sebab bila bab nombor selalunya dia keluarkan angka yang berlebih2an..contohnya dengan bangga mencanang BN boleh menang parlimen 2/3 dengan kerusi 160 kerusi..hakikatnya...
____________________________________
same la gak najib..beberape hari sebelum ngundi najib ckp yakin menang 2/3...selangor bole menang...hakikat nye???

Anonymous said...

sian ahmad maslan...muke mcm org kg je terus bloger2 ckp xlayak jd tim menteri kewangan...nasib la ye...dh muke mcm tu....nasib baik xmcm muke bangla...kalox ngan puak2 cai pr pn maki ahmad maslan mcm mne bole jd timb mentteri..

azman said...

Assalamualaikum rbf

Anon 1:32pm,

Semasa Tun M jadi mentri kewangan, ok?, kerana Tun Doktor?, bila Anwar Ibrahim Tun M lantik jadi Mentri kewang pon ok, kerana dia pakar ekonomi ke?, Anwar boleh petik lagi dia lah Mentri kewangan terbaek yang Malaysia ada...jangan maen kan sentimen bro..ko dari mana?...Utusan?..hahahaha

Anonymous said...

AnonymousMay 16, 2013 at 2:53 PM
Education

1. SK. Seri Bahagia Lubok Sipat Benut, Pontian, (1973 -1978 - Mendapat Anugerah Tokoh Murid)
2. SM. Sains Johor, Kluang (Asrama Penuh), (1979 - 1983-Anugerah Pelajar Terbaik SRP & Pembahas Piala Perdana Menteri)
3. Rosehill College, Auckland New Zealand (1985)
4. Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi & Sains Politik), Universiti Victoria New Zealand (1986 - 1988)
5. Sarjana Pentadbiran Perniagaan, (MBA), UKM Bangi (2001-2003) ~ Anugerah Emas Siswa Terbaik (drp. 177 pelajar)[5]

Anonymous said...

AnonymousMay 16, 2013 at 2:53 PM
Education

1. SK. Seri Bahagia Lubok Sipat Benut, Pontian, (1973 -1978 - Mendapat Anugerah Tokoh Murid)
2. SM. Sains Johor, Kluang (Asrama Penuh), (1979 - 1983-Anugerah Pelajar Terbaik SRP & Pembahas Piala Perdana Menteri)
3. Rosehill College, Auckland New Zealand (1985)
4. Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi & Sains Politik), Universiti Victoria New Zealand (1986 - 1988)
5. Sarjana Pentadbiran Perniagaan, (MBA), UKM Bangi (2001-2003) ~ Anugerah Emas Siswa Terbaik (drp. 177 pelajar)[5]

Abang Hensem said...

Aku tak tahu nak komen macam mana. Kalau nak kata dia ni pakar ekonomi, aku bersetuju dengan pandangan Azman, tak semestinya kita kena jadi pakar ekonomi baru boleh jadi Menteri Kewangan. Tun M dan Anuwar pun bukannya pakar ekonomi. Bezanya adalah Tun M banyak membaca, banyak bertanya, sentiasa berbincang dengan orang yang betul. Anuwar? Tun Daim, seorang pakar ekonomi yang sentiasa terbuka pintunya bagi membincangkan hal ehwal ekonomi pun dia jarang jumpa. Itu belum lagi cerita pasal nak mintak bantuan IMF lagi. Entah nasihat sapa dia dengar. Termasuk juga peraturan2 yang menyusahkan peniaga, termasuk peniaga2 cina. Kesimpulannya, tawakkal je lah. Moga2 Allah merahmati kita semua. Amin

Anonymous said...

Memang tokmat org ekonomi..yg dok komplen tu x tau menahu..silap2 belajar setakat mana ja..kemudian cari mkn kondem org

1. SK. Seri Bahagia Lubok Sipat Benut, Pontian, (1973 -1978 - Mendapat Anugerah Tokoh Murid)
2. SM. Sains Johor, Kluang (Asrama Penuh), (1979 - 1983-Anugerah Pelajar Terbaik SRP & Pembahas Piala Perdana Menteri)
3. Rosehill College, Auckland New Zealand (1985)
4. Ijazah Sarjana Muda (Ekonomi & Sains Politik), Universiti Victoria New Zealand (1986 - 1988)
5. Sarjana Pentadbiran Perniagaan, (MBA), UKM Bangi (2001-2003) ~ Anugerah Emas Siswa Terbaik (drp. 177 pelajar)[5]
Monazah

Cencaluk said...

Salam,

Nasihat saya 1 sahaja jangan kita pertikaikan apa sahaja keputusan PM? Ini akan membuka ruang untuk pembangkan mencecuk jarum dan memarahkan lagi luka sesetengah yang tak berpuas hati.

RBF kali ini bukan saya tak sokong strategi awak tapi untuk apa kita meniup bara sedangkan kita tahu bara itu mampu membakar.

Kita terima sahaja, pada aku tak le teruk sangat kabinet PM ni ok le tu.

Sekurang2nya najib berusaha memberikan keseimbanga pemerintaha beliau.


Apa yang patut kita usahakan sekarang ni adalah untuk memastikan kaum cina ni tersungkur dan tak berani untuk mengangkat muka lagi.

Kalau boleh kita harus membiarkan kaum cina ini menyalahkan DAP atas kejatuhan mereka.

Kita patut pastikan membalas apa yang dah mereka ambil dan mereka buat pada orang Melayu





Anonymous said...

kamon la..

dia timbalan menteri je.

ada dua lagi bos dia.

DS Najib & DS Ahmad Husni.

so, dia takde final say dlm MOF.

cuma mungkin exposure yg baik utk karier politik dia

Anonymous said...

bro rbf teruk kene hari nie...mule2 hal pemimpin hindraf pastu hal ahmad maslan...byk gak setuju ngan pm...tup tup bukak plak entry terbaru hal pharolrazi...hihihi...byk yg xsetuju ngan rbf kot..

Anonymous said...

Biar lah dia jadi Timbalan Menteri Kewangan, nak dapat exposure, lain kali ada kosong jawatan Menteri Besar Johor ada jugak beberapa calon yang boleh dipilih. Kalau boleh ketengahkan pemimpin yag taada taada telor dan selalu duduk bawah payung.

Anonymous said...

Jawatan yang diberi itu tidak sesuai sebenarnya.......Beliau tida ketokohan .Beliau lebih sesuai diletakan dikementrian sumber manusia biar dia berpolisi dengan perkerja dan kesatuan sekerja ........sebab dia ni baik dengan Najib ...bolehlah dia bisik bisik gaji minimum RM3000

tobeng said...

Aku cuma tak puas hati pelampau hindraf jadi timbalan menteri.Najib dah hilang akal ke apa?

007 said...

ye ke?, bukan rais yatim dgn bini dia yang pegang rekod pengampu tersohor negara

Anonymous said...

Kalau hindraf pun boleh jadi Menteri, rasanya bungkus Bn PRU 14..
bye bye BN....

Anonymous said...

anon 7.16 ..
Kalau BN bungkus PRU 14 hang dapat apa? ..nasi bungkus?..Allah dah tentukan Ahmad Maslan duduk di MOF..


AWAS said...

Sebab dia orang Melayu pasal tu korang bising.........tp klu bangsa lain,korang setuju je.........kita gubal undang2 baru-Ahli politik,politik aje jangan kerja.ambik orang yg suka komen jadi menteri.

Anonymous said...

Aku puas hati cina tak de menyebok dalam kabinet. Biar dia orang menyibuk di jalanan je.

PakDin said...

Masa nama dia di sebut aku tertepuk dahi sampai merah... ceh