Wednesday, June 12, 2013

Peguam Negara:Dengan Orang Umno Diarah Tutup Mulut, Dengan Orang PKR Mulutnya Ditutup


Apabila membaca tulisan blogger Sanggah Tok Janggut semalam berhubung dengan Peguam Negara, saya terlintas apa yang berlaku pada awal bulan ini. 

Bukan niat untuk berlawan, mencerca dan jauh sama sekali untuk menghina. Cuma jauh di sudut hati ada kalanya terbit persoalan dimanakah keadilan ? 

Keadilan yang saya maksudkan adalah sikap tuan Peguam Negara kita. Jika dengan orang Umno bukan main lagi beliau tegas, bukan main lagi garang, tetapi dengan orang-orang PKR , PAS dan DAP beliau begitu lembut.

Kita semua tahu sewaktu perbicaraan kes liwat Anwar Ibrahim, ke mana Anwar Ibrahim tak pergi untuk mengutuk dan menghina Peguam Negara, mahkamah dan Hakim ? Bukan setakat keliling Malaysia, malah Anwar keliling dunia membicarakan perkara tersebut. Tindakan Anwar tersebut adalah terang-terangan satu tindakan yang menghina mahkamah dan sistem perundangan negara kita  serta menghina institusi kehakiman. 

Pernahkah anda dengar Peguam Negara mengeluarkan amaran kepada Anwar untuk tutup mulut atau Peguam Negara menukilkan satu rencana khusus untuk menjawab segala dakwaan Anwar ? 

Tidak kan ? 

Kalau ada pun Peguam Negara akan jawab begitu-begitu sahaja apabila ditanya pemberita....

Tetapi apabila dengan orang Umno dalam masa 24-48 jam akan segera respon dengan begitu tegas. 

Pada 6 Disember 2010 Peguam Negara telah mendakwa mantan MB Selangor di Mahkamah Shah Alam berhubung isu pembelian rumah. Selepas didakwa pada 6 Disember juga Khir menjelaskan tentang pendakwaan terhadapnya dan berkata itulah peluang untuk beliau menjelaskan diri di mahkamah. Dalam kenyataannya sikit pun Khir tidak menghina sistem perundangan dan sistem mahkamah negara kita sepertimana yang Anwar lakukan. Anda boleh lihat kenyataan Khir di sini....


Dua hari selepas itu bukan main garang lagi Peguam Negara kita mengeluarkan amaran terhadap Khir agar tutup mulut. 

Pernah anda dengar Peguam Negara keluarkan arahan kepada Anwar supaya tutup mulut ? 

Itu satu hal...satu hal lagi pula yang berlaku pada 1 Jun yang lepas. Pada 30 Mei 2013 Mahkamah Rayuan telah membuat keputusan menolak rayuan Khir. Keesokan harinya Khir telah meluahkan perasaannya melalui satu tulisan di blognya. Sini...

Apa jadi selepas itu ?

Selang sehari sahaja sekali lagi Peguam Negara muncul dengan satu coretan khusus panjang lebar yang ditulisnya sendiri bagi menjawab luahan perasaan Khir. Lihat di sini

Pernah anda lihat atau baca coretan dari Peguam Negara terhadap Anwar Ibrahim ? 

Apabila melihat tindak-tanduk Peguam Negara dalam kes yang melibatkan Khir Toyo ini, saya dapat  rasakan seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena. Mungkinkah Peguam Negara ada dendam peribadi terhadap Khir yang kita tidak ketahui ??? 

Sebabnya dengan orang lain beliau tidak bersikap sedemikian. Apa yang Anwar tidak kutuk, hina dan cerca beliau, tetapi beliau hanya buat tak tahu sahaja. 

Saya hormat Peguam Negara dan saya hormat sistem perundangan negara kita, cuma saya nak minta Peguam Negara adil kepada semua. Jangan hanya dengan orang Umno Peguam Negara berani arah tutup mulut, tetapi dengan orang PKR, PAS dan DAP Tuan Peguam Negara pula yang tutup mulut.

32 comments:

hanizam said...

kalau dah tak produktive tu, bersaralah secara jantan...nanti kalau dibersarakan oleh PM, lagi malu....

kot kalau dibersarakan oleh Allah, lagilah takut tak sempat nak buat ape...

sebab tu ustaz aku ada cakap, profesyen ni merbahaya sikit...sebab sebelah kaki kat syurga...sebelah kaki lagi kat neraka...

lu pikirlah sendiri....rambut sama hitam...kubur lain-lain beb...lu tanggunglah sendiri...

Anonymous said...

Ya lah aku nampak akan situasi ini..heran bah..aku hormati juga Jawatan Peguam Negara tapi bukan orang yang menjawatnya..pelik bin ajaib yang terang terang mempermainkan undang undang bermaharajalela yang kerdil hanya sebiji pondok 3 juta disanggah within 24 hour..pelik..

Anonymous said...

Ganjil betul Peguam Negara ini ya! Semasa saya tersesat menjadi penyokong BUTA, TULI, BONGKAK dan BODOH PKRats dulu, saya mendapati ramai peguam dan majistret, direkrut menjadi ahli PKR, termasuklah anak muda professional Melayu dan Bumiputera lain yang makin bongkak seperti kacang lupakan kulit dan rumpun asalnya (saya percaya ramai yang bukan Bumiputera PKR pula menyokong DAP tetapi tidak mahu terdedah sebab nak terus membodohkan penyokong Melayu/Islam PKR dan PAS). Ini amat membimbangkan kerana saya amat mengesyaki mereka mahu menawan sistem Perundangan, Guaman dan Kehakiman dan Jabatan Perkhidmatan Awam di Malaysia!

Sebab itu samseng PKR/DAP tak takut lansung langgar undang-undang termasuk mengapi-ngapikan Cina muda untuk benci melampau orang Melayu/UMNO, seperti yang berdemo tak habis-habis termasuk buat huru-hara depan balai polis, dan di Facebook si Cina PENGGANAS, nama Venus di Sydney, yang sampai mengugut nak bunuh PM dan bekas PM kita, serta si Cina Pengganas yang nak bunuh polis. Dahlah tu, pengganas Cina ni panggil PM kita ‘najis’ – dan DAP-si lim kit-Sial pula, panggil PM ‘syaitan’! Juga apabila menghina Islam dan DYMM kita.

Dan apabila semakin GANAS SAMSENG-SAMSENG macam PENJENAYAH KONGSI GELAP, DAPigs/PKRats - majoriti rakyat pun terus hidup dalam ketakutan dan sengsara! Polis dan pegawai-pegawai awam sampai diungut, dibelasah macam anjing, terutamanya yang Melayu/Islam, - mana KDN ini! Agaknya sebab MB Selangor PKR jadi "Inspektor-Jeneral Polis" di selangor - makin besar kepalalah si SAMSENG-SAMSENG DAPigs/PKR ini! Siapa lantik si MB ini pangkat polis yang begitu?

Polis dan KDN, sepatutnya jangan biarkan hakim-hakim dan peguam-peguam PKRats/DAPigs PIJAK undang-undang macam sampah dan mengajar anak muda yang masih berhingus meleleh terus menjadi samseng atau pengganas macam CINA-CINA PENGGANAS itu!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAPigs/PKRats durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).


Anonymous said...

TUKAR gani patai!!!

Anonymous said...

Dah lama dahhh...dah trlalu ketara yg AG neh makin condong sebelah sanun...

Aq igt lagi kes penyokong kjaan berpiket mmbantah 1 isu yg di timbulkan oleh pakatan...cepat2 mrk di kenakan tindakan...tapi bila kena tang pakatan wlpon berjuto laporan polis di buat....AG ttp sepi tanpa apa2 tindakan...

Nampaknya dah ramai yg dlm kjaan Bn trmasok our beloved pm dan AG bias pada pakatan ..apalah nak jadi dgn nasib kite org Melayu??..nak harapkan PAS..lagi cepat proses menggadaikan agama ,bangsa n negara jwbnya...

Anonymous said...

Dia ni pegawai kt jab.peguam negara sendiri pun benci dia. Dia buat jab.tu mcm jab.bapak dia punya.

Anonymous said...

Adakah peguam negara pro pakatan setan...?..hmmm...ptuihhh!!!

Anonymous said...

Umno masa Najib tak sama dengan Umno masa Mahathir. Umno dihormati masa Mahathir. Tapi Umno masa Najib cina tak hormat, hindu tak pun hormat, pegawai kerajaan juga tak hormat.

Umno masa Najib adalah Umno yang diselamatkan oleh orang melayu daripada " mati lemas " kena rejam dengan kawan sendiri (rakan komponen BN).

Itu lah bezanya Umno dulu dengan Umno sekarang.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Kes jenayah byk ramai salahkan Polis, Polis hanya siasat jika Pejabat Peguam negara katatakmada kes makamtakmada kes, Somrakyat wajib faham..keja polis siasat lepas tu terpulang kepada pej peguammnegara, Hukuman pun sama terpulang mahkamah, yg papa kedana masuk lahnkedalammygbkaya dan berjawatan tinggi,.denda aja itu punnsiputbaja..Undang2 kini kita lihat lebih kepada yg tak ada ap aap. Di mana hak asasi yg d laungkan oleh pakatan haram tu..Bn usah nak dgr pandangan , tak boleh dinharap..Undi pun hanya dari penduduk kampung, yg muda yg keja kerajaan semuanda swing ke pakatan

Anonymous said...

Dia boleh arah mulut orang tutup sementara di dunia ini cengan kuasa yang ada. Di akhirat nanti nanti tunggu saja bila mulut dia pula di tutup bila menjawab di hadapan tuhannya.

Anonymous said...

sampai bila lah kerajaan nak biarkan dan simpan musuh dalam selimut,gunting dalam lipatan macam ni.dalam sektor awam.sektor perguruan,pensyarah2,penghakiman,sekarang peguam negara pulak....

Anonymous said...

dia ada mintak tanah kat selangor kot, khir tak bagi tu yg marajuk tu.

mat saga said...

mamat ni memang mangkok hayun.... berani kat org umno jeee... tengok muka dia je baran aku datang.... memang muka mangkok hayun...

Anonymous said...

Bukan mustahil si Gani 4Tahil ni agen pembangkang dalam kerajaan Umno. Sebab dengan orang Umno dia cepat sangat ambil tindakan, tapi bila kena orang pembangkang liat sangat nak bertindak.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Orang umno dia banyak tolong hgpa rak nampak? Umno... umno... bye... bye la

Anonymous said...

Assalamualaikum semua,

Mulakan perniagaan secara online dengan menjual serta iklankan produk dan perniagaan anda di laman

web www.produkmuslim.info

Ekonomi teguh ummah kuat sokongan anda amat dihargai

Terima kasih

Anonymous said...

Hj Ariffin..memang itu lah yg Tun M Dom sebut baru2 ni bahawa UMNO menang PRU13 lebih sedikit kerusi dpd PRU12 bukan sbb UMNO kuat tapi sbb org Melayu takut nak undi PR dan akan hilang hak2 istimewa Melayu. Najib dan Hisamuddin jgn dibiarkan jadi pemimpin tertinggi UMNO kerana lembik dan terlalu retorik dlm me buat sesuatu dasar. UMNO mesti dipimpin oleh Ultra Melayu supaya terus dihormati oleh bangsanya sendiri dan bangsa2 lain.

Anonymous said...

memanglah dengan orang PKR beliau akan tutup mulut sebab anuwar telah pegang teloq beliau. Beliau takut jika anuwar kumpulkan ahli PKR yang bodoh-bodoh untuk berdemo depan rumah beliau.

Lagipun RPK semasa dalam semasa masih menyokong anuwar telah mendapat maklumat tentang isu pendawaian elektrik rumah isteri muda Ghani Pathail. Ho Hup vs Ghani, Anuwar yang dapat untung.

Anonymous said...

Rahsia Kenapa Melayu Tolak Pas Pada PRU13

1. Kerana Pas bersama dengan DAP. Orang melayu tahu DAP hendak menggunakan Pas untuk menjatuhkan kerajaan yang ditunjangi oleh orang melayu.

Nota : DAP tidak yakin PKR mampu menggugat Umno kerana PKR bersifat multiracial and multireligion. DAP tahu hanya parti yang monoracial and monoreligion saja yang mampu menggugat Umno, dan pada amnya Pas memang monoracial and monoreligion.

2. Kerana pemimpin tertinggi Pas menyokong usaha pihak Kristian melalui DAP untuk memurtadkan orang melayu dalam isu penggunaan kalimah Allah dalam bible bahasa melayu.

Isu2 kafir mengkafir, masuk syurga neraka, dapat tak dapat pahala .. tidak lah terkesan sangat untuk membuatkan orang melayu menolak Pas.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Kenapa Melayu Takut Jika Pakatan Rakyat Menang.

1. Kerana orang melayu tahu, Pas sukar untuk menjadi dominan dalam kabinet PR. Maka peluang pemimpin Pas jadi PM atau menguasai kabinet, tiada langsung.

2. Kerana orang melayu tahu, Anwar memang akan jadi PM tetapi penguasaan kabinet oleh DAP akan menjadikan Anwar tak ubah seperti " tunggul mati " sahaja. Anwar akan bertindak mengikut apa yang dipersetujui oleh DAP.

3. Kerana orang melayu tahu, sungguh pun Anwar adalah PM tetapi kedudukan Anwar ibarat " telor di hujung tanduk ". Ikut mahunya DAP, selamat. Tak ikut mahunya DAP, Anwar akan disisihkan melalui undi tidak percaya oleh ahli2 kabinet. Gabungan ahli2 kabinet PR daripada DAP dengan ahli2 kabinet PKR bukan melayu mampu menyisihkan PM yang tidak mahu ikut cakap bukan melayu.

4. Kerana orang melayu tahu, sekali kerajaan pusat jatuh kepada bukan melayu maka untuk mengambil balik bukan lah satu perkara yang mudah. Ianya tak semudah Umno merampas balik Kedah daripada Pas atau tak semudah Umno merampas balik Trengganu daripada Pas. Jika melalui proses demokrasi, saya rasa MUSTAHIL melayu akan dapat balik menjadi kerajaan.

Nota : Adakah siapa2 orang melayu fikir Pulau Pinang boleh dapat Ketua Menteri melayu satu hari nanti ? Sila lah berhujah jika anda yakin.

Terima kasih kepada melayu yang memberi undi kepada Umno pada PRU13. Kita2 yang mengundi Umno sebenarnya telah menyelamatkan melayu Umno, melayu Pas dan melayu PKR.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Peguam Negara terpaksa mengeluarkan kenyataan itu sebab Mahkamah Rayuan dah tolak rayuan Khir Toyo. Tunggu sajalah rayuan dia di Mahkamah Federal tak payah dia buat kenyataan berat sebelah dalam blognya untuk meraih simpati.

Pernahkah rayuan Anwar ditolak? dan Anwar menulis mengenainya? Kalau Anwar dalam situasi yang sama saya rasa Peguam Negara akan suruh dia tutup mulut juga dan tunggu rayuan akhirnya.

Ketidakadilan berlaku sekiranya ada perbezaan tindakan dalam SITUASI teknikal yang SAMA.

Kita harus adil dan tidak emosi.

Anonymous said...

ye la, macam mana ya peguam negara ni buat kerja? kata bebas?

Anonymous said...

Peguam negara memang balas dendam pada Khir Toyo sebab tak bagi projek pada anak dia dulu masa masih MB.

Anonymous said...

Pada pendapat saya PM adalah pemimpin yag lemah. Lemahnya Najib sehingga orang Melayu dan Raja-Raja Melayu dihina dan dikeji oleh bangsa sepet. Melayu di sebelah sana menyokong bangsa sepet ini kerana nak memastikan UMNO supaya UMNO mati dan ketua mereka dapat jadi PM, kemudian kalau negara ni jadi Republik dapat jadi Presiden pula macam yang berlaku di Singapura dulu. Lepas tu Melayu akan meloponglah kerana telah hilang segalanya.
Untuk menyelamat UMNO, ahli-ahli UMNO kena pastikan pimpinan UMNO dipegang oleh orang yang tegas dan berani mengambil keputusan dan tindakan walaupun keputusan tak popular. Masa untuk berlembut telah tamat. Dengan bangsa sepet ni, lembut-lembut dan pujuk-pujuk tak jadi. Sebagai contoh di Negara Cina sendiri yang sebangsa, kerajaannya tegas kerana pemimpinnya tahu bangsa ini akan buat huruhara jika kerajaan berlembut kerana mereka terdiri dari berbagai-bagai puak yang tak sehaluan.
Oleh itu pastikan didalam pemilihan UMNO yang akan datang, Najib disingkirkan dari jawatan Presiden dan digantikan dengan pemimpin yang lebih berani dan tegas. Kuasa ada ditangan ahli-ahli UMNO untuk membina dan menentukan halatuju negara ini ketahap yang lebih gagah lagi. Pemimpin yang baru juga mesti berani mengambil tindakan menghapuskan rasuah dan salahguna kuasa walaupun ia melibat pemimpin-pemimpin besar/kecil UMNO. Jangan takut kerana ahli parti dan rakyat yang perihatin yang mahu ketelusan akan menyokong anda.

Anonymous said...

Dia ni dh terlalu lama sgt bertenggek kat post tu...tak ada apa pembaharuan atau penambahbaikan perundangan yg nmpk dia lakukan...jawatan tu patut diserahkan kpd org lain yg lebih fresh dan berwibawa...kita pun hairan kenapa kerajaan mcm cuak je dgn dia ni...apakah masing2 ada kepentingan?

Keris Panjang..

Anonymous said...

Peguam pun ada kategorinya tau...yg paling merbahaya the animal lawyer....sanggup bunuh dan bakar orang hidup2...yg satu ni peguam musang berbulu ayam sebab tu huru hara negara...bar council musang,peguam negara pn musang

Anonymous said...

sangat setuju dengan kenyataan bahawa Peguam Negara hanya berani pada orang UMNO tetapi beliau bukan sahaja tidak berani mendakwa Anwar Ibrahim kerana menghina mahkamah tetapi turut berdiam bila Anwar Ibrahim memburuk-burukkan mahkamah Malaysia di serata dunia. Anwar Ibrahim terang-terangan menyerang mahkamah semasa kes liwatnya tapi Peguam Negara bukan sahaja tidak mendakwa Anwar Ibrahim tetapi memberikan amaranpun tidak. Eloklah Peguam Negara digantikan dengan orang yang berani mendakwa atau sekurang-kurangnya memberikan amaran kepada Anwar Ibrahim. Janganlah orang UMNO sahaja yang diberikan amaran tetapi sepatutnya sesiapa yang mempertikaikan mahkamah kena amaran atau didakwa.

Anonymous said...

Elok dipencenkn saje peguam penakut xbrtmpt ni...sakit hati tngk muka nya!!!..Kes perogol yg kemudian nya jd suami pd mangsa rogol, kata peguam negara walau dh setahun kes blm ditutup!...taik kucing la!...klu xdikecoh2kn org ramai, agk2nya kes tu snyp je.

Anonymous said...

bodoh ghani ni. penakut dgn anwar . itu je .

Anonymous said...

asalamualaikum sahabat...yg aku heran beno.dia ni kebal betul la..tak ada pemimpin pemerentah yg berani kacaun dia kot takut gelap masa depan agaknya...benda ni rasanya takan pemimpin kita tak tau bukan sikit org yg cakap dia ni tak brapa betul...para pemimpin sekelian klau kita di tempat yg benar apa nak di takutkan kuasa yg datang tu bersama dgn tanggungjawab yg akan di jawab depan ALLAH nanti...takutlah padaNYA lebih dari yg di dunia...YA ALLAH SELAMATKAN LAH BUMI BERTUAH INI..UTUS LAH PADA KAMI PEMIMPIN YG BERANI,BERIMAN,BIJAK..DAN BERTAQWA PADAMU

Anonymous said...

so, pemimpin umno ni ade kuasa ke takde sebenarnya?.....kalau ini macam, camna nak jaga rakyat especially org melayu?...penat org melayu angkat pemimpin umno jadi pemimpin negara.

Anonymous said...

Bertindaklah dengan adil tanpa berat sebelah walau setahil atau sekati pun kepada mana-mana pihak demi menegakkan kebenaran.