Tuesday, June 18, 2013

PRU 13: Sepuluh Kegagalan Najib Punca BN Gagal Menang Selesa

Walaupun sudah sebulan lebih pilihan raya berlalu namun suara-suara menyalahkan Umno dan kepimpinan Umno masih belum berhenti. Pot...pet...pot...pet masih berbunyi dikalangan orang-orang Umno sendiri. Ada yang kata orang tu salah....ada yang kata orang ini salah....

Ada kalanya saya sendiri pun tak faham apa lagi yang Umno salah ?

Umno berjaya mendapat sokongan melayu, Umno berjaya menambah kerusi dan menang 73 % kerusi parlimen yang dipertandingkan, tiada satu negeri pun yang hilang, berjaya ambil balik Kedah dan Perak. Jadi dimana lagi kegagalan Umno ? 

MCA, Gerakan dan SUPP yang kalah teruk-seteruknya tidak pula bunyi mulut menyalahkan Najib. Sebaliknya Umno sebagai parti yang menang besar dan selesa pula yang sibuk bunyi mulut salahkan presiden mereka sendiri. Pelik kan ???

Masalah utama dalam PRU 13, bukan masalah calon, bukan masalah sabotaj, dan bukan kesilapan Najib. Faktor utama kerana cina nak rampas hak melayu hasil dari dorongan PKR dan PAS. Itu yang utama. Faktor-faktor lain hanyalah faktor sampingan yang boleh diatasi.

PKR dan PAS janji mereka nak bagi apa keistimewaan yang melayu dapat kepada cina. Manakala Umno yang diterajui Najib dan Muhyiddin tidak boleh bagi. Jadi cina terpaksalah pergi sebelah sana. Jika kita jadi cina pun saya yakin kita akan pergi sebelah sana. Kalau Najib boleh bagi kesamarataan seperti mana yang dijanjikan PKR dan PAS, confirm BN akan menang 2/3 tempohari. Itu jam semua akan puji Najib bagus. Tapi apa maknanya kalau menang sorak kampung tergadai ? 

Dalam situasi hari ini sepatutnya kita semua kena berdiri teguh belakang Najib, Muhyiddin dan Umno  
kerana kita masih boleh menang tanpa perlu kita korbankan apa-apa dasar keistimewaan melayu. 

Kita perlu ingat dalam sejarah PRU negara kita, PRU 13 adalah yang paling mencabar. Sebelum pilihan raya pun kita sering dengar orang sebut yang PRU 13 adalah ibu kepada segala pilihan raya. Jika kita masih boleh menang dalam ibu kepada segala pilihan raya, kita hebatlah....

Banyak pihak yang meramalkan kita akan kalah dalam PRU 13. Saya sendiri pun tidak menanam keyakinan 100 % kita akan menang. Kalau orang tanya saya maka saya akan jawab 50-50. Tetapi saya letak target yang pertama adalah membentuk kerajaan pusat dengan majoriti mudah. Dapat lebih syukur, dapat 2/3 bonus. Target yang kedua adalah rampas negeri-negeri yang mereka perintah. 

Sebab itu saya tidak berapa kecewa dengan keputusan PRU 13. Sebab saya dah tahu ianya bukan sesuatu mudah. Dapat menang pun dah cukup bersyukur. Dalam dunia hari ini sudah hampir tiada parti politik yang boleh bertahan 60 tahun seperti BN.  

Pagi hari mengundi debaran saya semakin kuat dan keyakinan saya untuk BN kalah semakin meningkat apabila melihat orang-orang cina yang memenuhi pusat-pusat pengundian seawal jam 6.30 pagi. Lihat posting saya yang berkenaan di sini.

Keributan politik di Malaysia bermula pada tahun 1998 selepas pemecatan seorang pengamal homoseks dari kerajaan dan Umno. Selang setahun selepas itu muncul PRU 10 pada 1999 yang diketuai Tun Dr M . Dalam PRU 10 sudah berlaku sedikit keributan sehingga BN kehilangan negeri Terengganu. Tetapi pada waktu itu pengamal homoseks sedang menjalani hukuman penjara di Sungai Buloh. 

Tun Dr M berjaya menstabilkan keadaan dan menyerahkan kuasa kepada Tun Abdullah pada tahun 2003. Muncul pula PRU 11 pada 2004. BN berjaya menang dengan selesa dan merampas kembali Terengganu. Pada masa itu pengamal homoseks masih lagi dalam penjara.

Tahun 2008 PRU 12 mengambil tempat dan ketika itu pengamal homoseks telah berada di luar penjara. Beliau belum boleh bertanding dan belum aktif sepenuhnya dalam politik. Oleh kerana beberapa kelemahan pada waktu itu, pembangkang cekap mengambil kesempatan untuk memburuk-burukkan keadaan. Hasilnya BN hilang 2/3 di Dewan Rakyat dan berjaya tambah empat lagi negeri selepas Kelantan. 

Masa itu pembangkang pun tidak sangka mereka akan menang sebegitu rupa. Bermula dari situ landskap politik negara berubah berputar-putar. Jika dulu BN berentap dengan pembangkang yang tidak ada kuasa. Namun selepas 2008 keadaan sudah berubah. Mereka ada kuasa di beberapa negeri yang maju, mereka ada duit, mereka berjaya buktikan pada orang cina kesamarataan yang mereka amalkan di negeri-negeri yang mereka perintah. Orang-orang cina dah rasa bagaimana nikmatnya atau sweet blood dibawah pemerintahan DAP, PKR dan PAS. Tiada lagi tender untuk bumiputra sahaja. Mereka dapat rasa nikmat di PKNS, nikmat di Yayasan Selangor, tanah Yayasan Selangor mereka boleh dapat untuk buat pusat kebudayaan cina, mereka boleh dapat tanah 999 tahun, mereka boleh buka pasaraya daging babi tanpa syarat ketat, kalimah Allah mereka boleh guna, tukar dari negara islam kepada negara kebajikan, penentang murtad dipecat, dan macam-macam lagi. 

Dari situ mereka rasa mengapa tidak kita tukar sahaja kerajaan pusat dan beri kepada PKR, DAP dan PAS kerana banyak lagi nikmat yang mereka boleh dapat. 

Umno yang diterajui oleh Najib dan Muhyiddin tidak boleh jadikan Umno for All sepertimana Pas.
Mereka juga tidak boleh beri kalimah Allah digunakan oleh penganut agama lain sepertimana yang diminta oleh Guan Eng. Ringkas cerita, Umno tidak boleh tawarkan sepertimana yang mereka tawarkan. Mereka hanya boleh tawarkan apa yang terkandung dalam manifesto. 

Jadi dalam sejarah pilihan raya di Malaysia, BN yang diterajui Najib dan Muhyidin pada PRU 13 adalah yang paling mencabar. Sebab itu saya kata menang dan dapat kekal memerintah pun dah bersyukur 1000 rahmat. 

Itu sebab Anwar jadi gila hinggakan sistem pilihan raya yang dia sendiri sertai pun dia dah tak tahu. Benda dah dua kali nak masuk mulut, tapi terkeluar juga. Tahun 1998 dia hanya tinggal selangkah sahaja lagi untuk jadi PM. Dah jadi pemangku PM pun, tiba-tiba kena pecat. Tahun ini pula dia sekali lagi terlepas peluang terbaik dalam PRU 13. Inilah yang dikatakan kalau bukan rezeki. Dah nak masuk mulut pun boleh terpelanting keluar. Semuanya Allah yang tentukan....jika Allah nak, tak dapat undi popular pun boleh jadi PM. 

Saya tidak nafikan selama ini PM banyak memberi bantuan kepada cina dalam usaha untuk mendapatkan sokongan mereka. Tetapi bantuan yang diberikan tidak mengorbankan dasar-dasar utama yang menjadi teras perjuangan Umno selama ini. Umno bukannya seperti Pas yang sanggup korbankan dasar parti sendiri, menubuhkan negara islam dan menggugurkan perjuangan hudud semata-mata hendak dapatkan undi cina. Alhamdullilah....walaupun kita bukan parti islam tetapi iman kita masih kuat dan kita teguh dengan pendirian. 

Cuma selepas ini kita nak minta Datuk Najib dan Tan Sri Muhyiddin lebih utamakan kaum bumiputra   dan kaum india kerana mereka yang menjadi tiang seri BN dalam PRU 13. Cina sudah tak mahu BN , maka keutamaan kepada mereka harus diletak di tempat ke sembilan atau ke sepuluh. Sebelum ini kita dah bagi, kita dah tolong dan kita dah usaha. Tapi oleh kerana mereka tolak juga maka mereka tidak perlu diutamakan. 

Sekarang ini pula timbul cerita-cerita bahawa Najib akan hadapi undi tidak percaya pada persidangan parlimen minggu depan dan juga akan dicabar dalam pemilihan Umno akan datang. Soal undi tak percaya itu kita tak perlu percaya dakwaan karut tersebut. Itu semua hanyalah mainan musuh untuk memerangkap kita. Jadi kita jangan termasuk dalam perangkap mereka. Itu semua hanyalah propaganda mereka sepertimana propaganda 16 September 2008. Tunggu dan lihatlah....anda percayalah cakap saya itu tidak akan berlaku. 

Soal Najib akan ditentang dalam pemilihan Umno pun saya rasa tidak akan berlaku. Kerana tiada alasan untuk ahli Umno nak jatuhkan Najib. Jika ianya berlaku sekali pun itulah bukti keberanian Najib. Beliau yang pinda sistem pemilihan Umno agar lebih terbuka. Beliau mahu memastikan sistem pemilihan yang adil dan demokrasi sentiasa subur dalam Umno. Jika Najib mahu kekal memerintah dan menjadi presiden seumur hidup , lebih baik dia tukar sistem pemilihan Umno supaya jawatan presiden tidak dipertandingkan selama-lamanya. 

Daripada tahun 1999 hingga kini Umno dah tukar tiga presiden. PKR masih lagi dengan presiden yang sama. Anwar pula sampai ke hari ini pegang jawatan yang tidak dipertandingkan. Tambah lagi anak pula jadi naib presiden. Tidak ada parti politik dalam dunia yang sebangang PKR dimana dari ayah sampai ke anak pegang jawatan utama dalam parti. Jadi tak usahlah PKR nak mencerca atau kritik Umno. Kami jauh lebih baik dari kamu untuk uruskan parti kami. 

Kalau ada yang kata Najib lah yang menjadi punca utama BN gagal mendapat keputusan yang baik dalam PRU 13, saya rasa itu ada juga kebenarannya. Kenapa ?

1) Najib tidak memansuhkan dasar keistimewaan kepada bumiputra.

2) Najib tidak menghapuskan DEB.

3) Najib tidak menjadikan sekolah cina setaraf sekolah kebangsaan.

4) Najib tidak membenarkan kalimah Allah digunakan sepertimana yang diminta Guan Eng.

5) Najib tidak buka Umno kepada bangsa lain dan jadikan Umno For All seperti Pas.

6) Najib tidak beri pajakan tanah 999 tahun kepada kampung-kampung baru cina.

7) Najib tidak benarkan Chin Peng balik ke Malaysia.

8) Najib tidak jadikan agama-agama lain sebagai agama rasmi Malaysia.

9) Najib tidak bagi peruntukan sama rata kepada rumah-rumah ibadat lain sepertimana diberikan kepada masjid. 

10) Najib tidak benarkan orang islam tukar agama sesuka hati sepertimana yang Izzah cakap.

Oh...alangkah bahagianya jika Najib beri semua itu dan sudah tentu kita semua sekarang sedang bergembira dengan kemenangan besar BN.  Kita menang besar....yeh...yeh...yeh...kita menang besar....yeh...yeh....yeh....kita menang besar. Tapi kampung kita habis tergadai. Ada makna ke ? 

Biar kita menang seperti hari ini tetapi kita tidak menggadaikan maruah kita sepertimana Pas gadaikan maruah mereka. Apa guna kita menang besar tetapi terpaksa korbankan maruah sana, calarkan maruah sini dan sebagainya. 

Akhir kalam, sebagai ahli Umno saya nak mengajak rakan-rakan ahli Umno dan diri saya sendiri agar kita semua berdiri teguh dibelakang kepimpinan untuk menghadapi segala rintangan dan cabaran hingga kita berjaya. Jika kita semua teguh bersatu kita tidak akan kalah lagi dalam PRU 14. Tahun 2009 kita dah tukar PM dan Presiden Umno kerana keputusan PRU 12. Tak munasabah setiap kali PRU kita nak tukar ketua. Bersorak sarailah musuh kita kerana mereka berjaya turunkan satu persatu ketua kita. 

97 comments:

Anonymous said...

sekian lama saya menanti-nanti analisis RBF, terima kasih!

Anonymous said...

Wowww hebat bro, kenyataan yg tidak boleh dinafikan..

Anonymous said...

selepas PRU13, kedengaran suara2 sumbang menyalahkan PM dato seri najib atas kegagalan mendpt majoriti 2/3..saya pun hampir terpengaruh dgn suara2 sumbang tersebut..namun, hasil bacaan analisis saudara RBF, alhamdulillah saya sedar akan kebaikan dan kekuatan dato seri najib dan UMNO...skg, sy menyokong penuh barisan kepimpinan DS najib dah muhyiddin..harapan saya agar UMNO lebih mengutamakan Bumiputera dan india berbanding china yg tak mengenang budi...

-warga shah alam

Unknown said...

Well said bro..

Anonymous said...

Kita Nak Minta Kepada Umno

1. Orang berbudi kita berbahasa.
2. Kenang budi para pengundi yang telah menyelamatkan hayat Umno pada PRU13.
3. Perkasakan semua Majlis Agama Islam Negeri melalui :

(1) Tambah budget majlis
(2) Tambah pegawai penguatkuasa agama untuk memeriksa dan menangkap pasangan2 islam yang buat maksiat sama ada di tempat sembunyi atau terang
(3) Naikkan hukuman denda dan penjara bagi kesalahan khalwat atau sekedudukan. Amaun denda yang ada sekarang membuatkan orang tak heran - naikkan kepada Minima RM5,000.00 dan Maksima RM10,000.00 ATAU penjara Minima 6 bulan dan Maksima 2 tahun.
(4) Pinda Enakment Jenayah Syariah supaya ada peruntukan untuk menghukum bukan islam yang ditangkap khalwat atau sekedudukan dengan pasangan muslim (enakment yang ada sekarang nampak kartun sangat - bukan islam terlepas daripada sebarang hukuman begitu saja. Ini akan menggalakkan lelaki bukan islam ambil kesempatan ketas wanita islam)

4. Perkasakan semua cabang pendidikan islam melalui :

(1) Beri bantuan penuh kepada sekolah2 agama.
(2) Upgrade taraf guru2 sekolah agama setaraf dengan guru sekolah akedamik.
(3) Buat penambah baikan kepada infrastruktur disekolah2 agama setanding dengan sekolah cina dan sekolah tamil.

Kami orang2 melayu yang undi Umno pada PRU13 sebenarnya sikit pun tak termakan dengan janji Hudud oleh Pas. Kami berpendapat tanpa Hudud pun kita boleh cegah dan basmi maksiat, hanya perlu buat penambah baikan kepada Enakment Jenayah Syariah yang sedia ada. Kami tahu Pas jadikan Hudud sebagai umpan nak dapatkan sokongan orang melayu, itu saja.

Maka Umno " Tepok lah Dada dan Tanya lah Hati ". Nak jaga hati kami (pengundi Umno) atau nak jaga orang lain (yang tak undi Umno). As simple as that. Ini Kali lah .. UBAH.

Peluang Datang Tanpa Di Undang. Umno Kami Harap Jadi Hulubalang.
Di Dewan Rakyat Bila Bersidang.
Umno Bukan Tunggul, Umno Bukan Batang.

Hj Ariffin

Anonymous said...

saya nak minta najib laksanakan undang2 islam di malaysia, sebagai PM Malaysia Melayu Islam, seharusnya beliau wajib melaksanakannya.insyaallah Pas Melayu PKR melayu akan sokong, tak sokong kafir la mereka.

Anonymous said...

Saya pun agak marah dgn Najib.Bab lebihkan Cina dlm byk perkara,Bab bercakap "bodoh" masa berkempen..Bab Adiknya yang "jahat mulut"..Bab tiadanya pemantauan yang berkesan keatas semua agensi kerajaan dan sekolah-sekolah dan banyak lagilah.

Kerana pengkhianatan tanpa berselindung kaum cina ,menjadikan saya begitu bencikan puak ini,ditambah pula ada kes-kes penipuan drp peniaga cina keatas saya sekeluarga.Ini mengheret pula secara tidak langsung rasa tidak puas hati terhadap pihak kerajaan.

Biarpun artikal rbf dapat melunturkan sedikit rasa marah pada Najib dan kabinetnya namun masih ada rasa terkilan dan kecewa yg amatsangat pada najib dan kabinetnya atas banyak sebab.

Namun saya akur ,sebagai ahli Umno,kami tiada pilihan kerana hanya Najib dan muhyidinlah yg ada bagi orang Melayu (setakat ini yg layak)untuk mengemudikan Umno kehadapan.

Pun begitu kami amat berharap agar keduanya mendengar keluh kesah akar umbi Umno untuk melihat keduanya lebih membantu memperkasakan orang Melayu dan bumiputera dalam berbagai bidang.

JANGAN BIARKAN KAMI MELOPONG DAN KEMPUNAN LAGI>

Anonymous said...

Dulu Umno (BN), Sekarang Umno

Dulu bila komen saya sering guna ayat " Umno(BN) ". Itu sebelum keputusan PRU13. Selepas PRU13, saya rasa tak relevan lagi nak guna ayat tu. Sebab sekarang ni betul2 Umno yang control kabinet. Saya bangga sebab itu lah harapan saya. Sekarang saya dan semua orang melayu dah boleh terima, kalau cina dan india tak sokong Umno pun tak apa, kita tak kisah, sebab dengan sokongan orang melayu saja pun Umno dah boleh membentuk kerajaan.

So kita mahu kata, Umno tak payah lah nak duk pujuk parti cina MCA atau Gerakan sampai menyembah2, " mali lah mali duduk sama kita dalam kabinet ". Sedangkan MCA dan Gerakan dengan egonya menjawab, " soli lah Najib, gua tak senang mau duduk bawah lu punya perintah ".

Haiya Najib, lu betul2 tak malu la. Apa lu tak yakin boleh jadi PM yang baik kah kalau tak ada cina dalam lu punya kabinet.

Saya berani sumpah potong ayam punya. Kalau Umno kalah serupa yang MCA sama Gerakan kalah, lu ingat mereka mau sembah lu panggil masuk dalam mereka punya kabinet kah, pegang jawatan menteri dan exco. Najib, lu mau ingat, hati cina tak serupa hati melayu tau. Lu tengok Penang sana, apa jawatan Lim Guan Eng kasi sama wakil Pas di sana ? Apa exco itu wakil Pas pegang ? Mungkin kalau ada Portfolio Penternakan Babi, itu wakil Pas ada peluang cerah dilantik exco oleh Lim Guan Eng, orang cakap Exco Penternakan Babi, senang cakap " Exco Babi ".

Saya meluat tau. Nak simpan apa lagi potfolio atau kementerian untuk wakil cina MCA atau Gerakan. Tengok di Johor, sultan Johor perintahkan satu orang wakil MCA mesti ada pegang jawatan exco sebagai wakil orang cina, tapi MCA mesyuarat dan ambil tindakan disiplin kepada exco itu kerana langgar arahan parti. Siapa besar, MCA besar kah atau Sultan Johor yang lebih besar ? MCA dah tunjuk kurang ajar, tak hormat perintah Raja Melayu.

Kita orang melayu yang undi Umno pada PRU13 mahu, semua jawatan menteri atau timbalan menteri yang belum diisi, sila isi dengan wakil dari Umno atau bumiputra Sabah dan Sarawak. Najib, apa lu mau tunggu lagi, lu masih mau ambil hati cina lagi ka.

Najib, lu mau ingat, Ini Kali melayu tolong selamatkan Umno. PRU14 akan datang belum tentu lagi horrrr. Lu jangan bagi melayu kecewa sudah ....

Hj Ariffin

Anonymous said...

" Pun begitu kami amat berharap agar keduanya mendengar keluh kesah akar umbi Umno untuk melihat keduanya lebih membantu memperkasakan orang Melayu dan bumiputera dalam berbagai bidang. JANGAN BIARKAN KAMI MELOPONG DAN KEMPUNAN LAGI "

Anon, June 18, 2013 at 2:26 PM

Anon, alahai aku kesian tengok kau. Kau merayu kepada Najib dan Muhyidin macam mana Najib merayu kepada MCA dan Gerakan agar menerima tawaran jawatan dalam kabinet Najib.

Sorry bro. Bukan masa lagi nak rayu2. Cina ultra kiasu dah ajar kita melayu supaya jadi ultra kiasu macam mereka juga. Tengok macam mana mereka buat deal dengan Najib, " lu mau kami punya undi, lu kasi apa yang kami mau ". Maka Najib pun bagi, dan Najib pun menang dapat jadi PM. Siapa yang undi bagi Najib menang, siapa yang undi bagi parti Najib menang ???

Sekarang kita melayu ultra kiasu nak kata kepada Najib, " kalau awak nak menang lagi pada PRU14, kalau awak nak parti awak menang lagi pada PRU14 ... jangan abaikan melayu, jangan abaikan bumiputra Sabah dan Sarawak, jangan abaikan islam, jangan abaikan raja2 melayu ". Najib nak berniaga dengan kita orang2 melayu, " dia punya barang, kita punya wang ".

Please Najib. Kami Sedang Memerhati dan Menilai Anda.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Jangan biar negara tergadai.
Nampaknya, Najib tidak dengar keluhan orang Melayu, tidak dengar kata kata yang orang Melayu luahkan, terutama dari komen dalam blog atau forum.
tolonglah, Najib, baca komen dalam bloh dan media supaya faham isi hati Melayu jati.

Anonymous said...

Tidak RBF. Banyak isu lain ko kena tengok jugak. Macam mana dengan punahsihat2 liberal Najib..? Kenapa terlalu hina sampai mengemis meraih simpati cinabeng berlebih lebihan..? Nak termuntah aku. Mengapa tiada tindakan brutal ke atas penghinaan demi penghinaan yang dilakukan oleh cinabeng lahanat pada Islam dan institusi raja melayu..? Apa semua ni..? Sial betul. ISA perlu diwujudkan kembali. UMNO/BN menang sebab masih ada lagi orang melayu-bumiputera yang waras sayangkan agamanya, bangsanya dan negara. Kebanyakkan kawasan yang menang pun area kampung dan pendalaman yang masih memerlukan dan menaruh kepercayaan pada UMNO/BN untuk pembangunan dan sebagainya. Bukannya kekuatan UMNO/BN dan populariti pemimpinnya sangat. Jauh sekali la bantuan war room apa ke lancau. Jangan perasan lebih2. Terdapatnya unsur paksaan di sini sebab tiada pilihan bagi orang melayu-bumiputera lain akibat menolak sikap dan fikiran luar tabi'i yang dibawa oleh pakatan lahanat. Aku masih berpendapat rata2 pemimpin politik melayu masih pondan dan pengecut. Asyik memperbodohkan orang melayu. I DONT LOVE PM AH JIB GOR!!! CILAKAK LU OMAR ONG!!! CILAKAK LU CINABENG!!! BOIKOT BARANG CINABENG!!! PTUIHHH!!!

sutannafoso said...

Jangan dilupakan anak2 muda kita
Pemimpin kita mesti memikirkan sedalam2nya dan beristiqanah dalam usaha utk menyuntik semangat kepada anak2 muda kita agar bersatu dan dapat menjadi benteng utk mempertahankan maruah bangsa dan negara dimasa depan Jangan kita hanya membiarkan saja mereka2 yg dah tergelencik dan terkeliru Mereka perlukan bimbingan utk mempersiapkan diri utk menjadi pemimpin pabila kita tua nanti Nak harapkan Pemuda UMNO pada masa ini tak meyakinkan
Insyaallah

DON MELAYU said...

baik punya ulasan..!!lepas ni najib tak payah lagi nak merayu-rayu pada mereka untuk join kabinet..lantik jer kaum bumiputra sabah n serawak utk diisi kkosongan dalam kabinet..jangan nak harapkan cina lagi,kita dah tak perlukan undi cina..najib perlu ingat yang melayud dan bumiputra yang menguasai BN sekarang...pada aku PRU kali kita orang melayu dah menang besar sebab parti kita masih lagi mndapat skongan melayu dan org melayu masih lagi setia dengan UMNO..ini kejayaan buat kita..bkn kah parti kita utk melayu..!!aku banggsa sebab melayu dah bersatu,bkn macam PAS,mereka dah sesat smpai nakkan undi cina..

Anonymous said...

Kau kena tau jugak kenapa org mrh najib. Bkn sbb benci. Tp membawa mesej spy najib lebih tegas dan x lyn cina lg. Bila lg nk kritik? Sblm pru x sesuai. Takut pengaruhi undi. Skrg hentam cukup2. Lgpun org umno open minded. Bkn taksub mcm org pas

Anonymous said...

Saudara Donmelayu

Tuhan dah hukum Pas dan pemimpin Pas.

1. Kerusi yang Pas menang PRU13 makin sikit daripada yang dia menang masa PRU12 dulu.

2. Allah bagi peluang Pas di Kedah, tapi elok2 5 tahun Allah ambil balik dan bagi balik Kedah kepada Umno.

3. Ayatollah Nik Abdul Aziz yang tak putus2 duk maki orang Umno, tak putus2 duk doa Umno hancur. Akhirnya dia sendiri yang terhancurkan, daripada jawatan MB turun pangkat setakat jadi YB biasa sahaja.

Tuhan juga telah beri mesej kepada kita semua bahawa, " jika orang melayu bersatu, tanpa sokongan daripada bangsa lain pun orang melayu masih boleh mengekalkan kuasa ".

Tak kan pemimpin Umno dengan pemimpin Pas masih tak nampak lagi. Jangan lah membutakan mata kamu atau membengapkan pemikiran kamu hanya kerana nak menjaga kepentingan masing2. Letakkan kepentingan Melayu dan Islam mendahului lain2 kepentingan.

Ada siapa2 yang berminat nak menyanggah hujjah saya ini .. sila kan.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Yang sebenarnya, masa kempen PRU13, hati kita orang melayu menggelegak dan menggelodak bila nonton tv nampak Najib terkejar ke sana ke mari melayan tuntutan puak2 cina dan india. Di suruh dia ke sekolah cina, dia pergi. Di panggil dia ke sekolah tamil, dia pergi. Di minta dia ke tokong cina, dia pergi. Di ajak dia ke tokong hindu, dia pergi. Pergi pula bukan dengan tangan kosong, bawa wang berjuta2 nak pujuk mereka supaya undi BN.

Terasa bebenor macam kita melayu ni dah tak berguna lagi pada Najib. Seolah2 undi kita melayu tak bawa sebarang makna kepada carrier politik Najib.

Last2 Najib kena kencing dengan cina dan hindu. Padan muka dia.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Kalau kita beri semuanya tu pun AKU GERENTI BN TETAP KEHILANGAN UNDI KAUM CINA....KERANA CINA TETAP MAHUKAN TANAH MELAYU INI TERUS DARI TANGAN BANGSA MELAYU...ITU SAJA YG MEREKAN NAK !!!

Anonymous said...

sebagai org melayu apa yg dibimbangkan...adalah...menang sorak kampung tergadai...ayam di kepok mati kelaparan...itik di air mati kehausan...walaupun saya tidak menjadi ahli mana2 parti tapi saya sangat2 bergantung harap dengan umno...saya tidak meminta2...tapi apa yg diharapkan pemimpin umno jagalah kepentingan bangsa melayu dan kepentingan umat islam...sekali terlepas kpd org yg tidak sepatutnya...selama2nya akan terlepas dan tidak kembali lagi...

Anonymous said...

Kalau kita fikir2kan, memang pada PRU13 orang cina dan india " go all out " untuk menjatuhkan kuasa politik melayu. Sebab itu slogan INI KALI LAH digunakan. Tapi melayu Pas dan melayu PKR yang bengong lagi bengap tu bukan main bangga lagi mencanangkan slogan tu di serata kampong. Malah melayu Pas yang pakai topi (ketayap) Pas dengan baju logo Pas, dengan bangganya mengarak bendera roket dalam kampong, pada hal saya tak pernah nampak pun sekor cina yang arak bendera bulan dalam pekan.

Slogan INI KALI LAH memang mereka cina dan india dah Confirmed 100% bahawa ini kali melayu akan jatuh sebab pada masa itu sokongan melayu yang bengong lagi bengap ini kepada parti2 Pakatan Rakyat sangat memuncak, dan kami yang pro Umno pun tak yakin Umno akan kekal berkuasa. Tapi dengan kuasa Allah, orang melayu yang tak bengong dan bengap telah memihak kepada Umno demi untuk menelamatkan kuasa politik melayu.

Saya ceritakan ini semua supaya Najib tahu, sedar diri dan insaf siapa dirinya kalau bukan kita melayu yang tak menyertai mana2 parti ini yang memangkah parti Umno. KAMI PANGKAH LAMBANG DACING BUKAN KERANA NAK SELAMATKAN BN TETAPI KERANA NAK SELAMATKAN UMNO.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Rasuah rasuah rasuah. Ini hari punya cerita.

Ketua Rela di Langkawi ambil rasuah RM300.00, kena denda dan penjara.

Di Selangor ada orang curi pasir bernilai berjuta2 RM, riuh dalam paper dalam tv. Tapi berita itu tak sampai ke pengetahuan polis, pejabat tanah dan galian, pejabat SPRM .. munkin itu sebabnya kenapa tidak ada tindakan diambil.

Kesian Ketua Rela tu. Yang ko ngap RM300.00 tu pekejadahnya, tak cukup duit nak beli susu anak kah ? Lain kali alang2 nak ngap, kau ngap lah RM300,000.00, lagi baik kalau RM3 juta, kalau kena pun berbaloi. Selalunya yang ngap sikit2 ni yang duk kena, yang ngap besau2 selalunya telopeh cam tu ja.

Ini kerja yang Najib kena buat. Rasuah kami tak suka, walaupun sebatang rokok.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Iklankan apa saja barangan yang anda ingin jual atau iklankan perniagaan anda di laman web www.produkmuslim.info

Terima kasih

Anonymous said...

Apa dah jadi kepada Ayatullah Nik Aziz. Langsung tak keluar muka dia dalam paper atau tv. Rindu pula rasanya kepada orang tua tu.

Anonymous said...

Apa yg rbf analisis tu hmpir sama apa yg saya komen pd bloggr2 pro krajaan sblum ni.. walaupn sy jrg bg komen, stakat 1 2 komen je... alhmdulillah.. kalu stkat pengomen2 kecik mcm sy, org xbrapa pndg.. tp bla mcm rbf ni org dh mula sdar...

Anonymous said...

Slogan "ini kalilah" makna sebenarnya "habis bangsa melayu,agama islam"andai di terjemahkan dalam bahasa politik.Hak istimewa orang melayu,agama islam di'sorong tarik oleh anwar utk raih undi dan jadi perdana menteri.Nak dapat balik semula hak melayu.kena demo,tempur melayu sama melayu ( pehak berkuasa) dan tumpah darah atas kuasa majoriti bercampur parti pkr dan majoriti dap serta di tentang sedikit majoriti melayu,adai mereka cina berkuasa dan anwar jadi tunggngan mereka.Atau anwar bt magic, tetapi kedudukan melayu lebih teruk semasa berada di dalam BN.Mesti hilang beberapa perenggan hak istimewa orang melayu secara licik.

hamid daud said...

Apa yang dikatakan oleh rakan rakan kita diatas tadi memang betul kesimpulan orang mesti sedar dan bersatu dan mengekal kuasa Melayu

Anonymous said...

Mmg di akui akan fakta yg bro RBF kemukakan tapi...tindakan puak pakatan yg kini ke tahap 'memijak kepala' aka biaDAP amat menjengkelkan di tambah pula tanpa tindakan yg tegas di pihak kjaan...

Rakyat berasa seolah2 di abaikan..pihak pakatan bebas berbuat apasaja waima menghina, mengutok malah sewenang2 merekayasa fitnah sedangkn pihak kjaan cume paling kuat cume menafikan...contoh kes NFC..wlpon kesalahan xsebesar mana tapi kelemahan di pihak kjaan menangani mnyebabkn UMNO/BN di pandang hina spt LEMBU....

Najib dan kepimpinan BN harus bertegas utk meraih kembali kepercayaan thdp kebolehan menangani makhlok2 perosak spt ANUwar dan sekutunya yg mudah mmprovokasi sesuatu isu...

Rakyat memandang dgn jijik pengkhianatan yg di lakukn pakatan dan mrk mahukan pengkhianat di hukum tapi sehingga skrg kump pengkhianat itu brsenanglenang mnyebarkan dakyah mrk tanpa sebarang sekatan...

Sehingga timbul di pemikiran kami rakyat marhaen ..SIAPA YG SEBENARNYA YG MEMERINTAH MALAYSIA?..adakah ada konspirasi???? ..pakatan (ANUwar n sekutu) mmbuat dasar n Najib pelaksananya?????

Tolongla wahai DSNajib...sudah cukup sudah mmbela n menunaikan kehendak pakatan...belalah nasib kami penyokong2 BN ...tumpukan kini pada kemajuan org2 Islam/bumiputra/India...

No more Mr Nice Guy..

n kalo bole SJKC tuh cuma tahap primary shj...di peringkat menengah biarlah mrk mnjalani kehidupan di SMK spt yg di buat dulu...itu pon kalo DSN masih nak bela cina la......

Ampon maaf terkasar bahasa...sy sbnrnya xkisah kalo DSN nak trs jadi Presiden UMNO atau x ,cume kali ini DSN pon kene berUBAH...dan isteri kesayangan DSN pon yg terpaling paling paling paling paling kene berUBAH.....

Assalammualaikum...

Pengundi BN

Anonymous said...

tepat dan padat..org melayu mesti ingt, umno lah parti politic yg benar berjiwa melayu..kita mesti sokong umno terus..melayu bersatu..

Anonymous said...

aku tak reti nk tulis panjang lebar tapi apa yg ditulis dan diluahkan olih Hj Ariffin, itu lah apa yg terbenak dihati dan fikiran aku.

Anonymous said...

INILAH ANALISIS TERBAIK YANG DIBUAT OLEH SESEORANG (UMNO) SETAKAT INI... SYABAS DAN TAHNIAH. SAYA MENCARI-CARI UBAT A.K.A PENAWAR KEATAS KEKECEWAAN SELEPAS CINA MENGKHIANATI KITA DLM PRU13... TERNYATA ARTIKEL INI SANGAT BERKESAN SELEPAS DIHADAMKAN.
DIHARAP EN DIN TURTLE JUGA DAPAT MENGAMBIL IKTIBAR DAN MERASA SEDIKIT KETENANGAN SELEPAS MEMBACA ARTIKEL INI.
TAPI KITA KENA INGAT, DAN NAJIB KENA BERHATI-2 DENGAN PARA PENASIHAT A.K.A RASPUTIN DLM PMO, JANGAN BIARKAN CINABENG SEKALI LAGI MEMUSNAHKAN AGENSI BUMIPUTRA IAITU PETRONAL SEPERTIMANA MEREKA TELAH PERBUAT KEPADA PERWAJA, NFC DAN BANK BUMIPUTRA... CUBAAN KEATAS FELDA NAMPAKNYA MASIH GAGAL...

Anonymous said...

Kupasan terbaik dari Bro RBF...
semuga menjadi tatapan pemimpin2
UMNO yang mungkin gilakan kuasa
yang sementara ini....

Anonymous said...

Aku tak rasa anak Tun Razak tu dah insaf. Baru minggu lepas dia bagi ucapan kata dia faham yang pengundi pru 13 mahukan kesamarataan ekonomi. Pada fahaman aku yg 35% peratus penduduk itu hendakkan 90% pula. Dan sekali lagi dilayannya. Mungkin tak cukup Melayu Najib nie. Almaklumlah anak perdana menteri keturunan bangsawan. Kasihan orang melayu. Tiada pemimpin yang kisah nasib mereka; yang faham falsafah hidup mereka sebagai melayu islam.

Anonymous said...

Jgn sesekali menggadai maruah utk mengejar kuasa. Terbaik dari RBF..

Anonymous said...

Orang cina, orang kristian tidak akan berhenti untuk mengambil tampok pemerintahan. Mereka akan berusaha sedaya upaya untuk menjadikzn malaysia seperti singapura.....
Orang2 melayu dan islam kena bangkit dari lena. Sekarang tiada lagi istilah malaysia hak kepunyaan melayu lagi ketanz orang melayu pun rsmai yang sudah belot dsn khianat.....

Anonymous said...

anwar penyebab tsunami cina. anwar jadi si kitol janji jawatan timbalan perdana menteri pada cina dap kit siang. najib tak tunduk dgn kehendak mca. anwar nak mansuh dasar dasar yang cina dap label rasis. najib pertahan status quo. tsunami cina mudah kita paham dengan ringkas kat sini. http://kembarapolitik.blogspot.com/2013/05/pru-13-sebab-utama-kaum-cina-undi-dap.html

Anonymous said...

Betul..aku pun sama kau..

Faith Ajar said...

Tak taulah najib baca ka tidak rintihan pengkomen pengkomen disini...rasa macam tiba2 najib sudah menjadi perlahan ya amat walhal al jubri dan geng2 dapig dah jauh kedepan menghentam sana sini, tapi suku sakat bawah najib masih lagi sepoi2 bahasa..
yang nampak tegap sikit adalah abg zahid. KJ, hisam pondan dok syok sendiri sana sini...
Adoiiiii.........

Anonymous said...

PELIK JUGAK MANA MUNGKIN NAJIB TAK TAU..BYK AGENSI DI BAWAH DIA, SB PDRM KERAP MEMBERI IMPUT SITUASI POLITIK SEMASA, MUNGKIN NAJIB X CAYA SAMA SAPERTI PAKLAH..RAMAI FIKIR NAJIB IKUT TELUNJUK PUNAHSIHAT DIA, YG TIDAK BOLEH DI MAAAFKAN DIA HAPUSKAN 2 KE 3 UNDANG2 PENTING UNTUK KESELAMATAN MALAYSIA YG NAJIB KATA DA LAPUK, SEBENARNYA NAJIB DA KENA LIWAT, SANGGUP TUKAR NAMA AH JIB GOR NAK AMBIOL HATI PENGUNDI CINA, AKHIRNYA NAJIB KENA BERAK ATAS KEPALA..

Anonymous said...

Ya betul tu...kita jgn tinggalkan pemuda dlm segala hal...masa pilihanraya khidmat pemuda ditagih bila dh menang yb jgn wat x tau ngan pemuda...sebaiknya letak lah pemuda setara ngan ketua cwgn dan jkkk dlm hal pemuafakatan..

Khairi

Tasek Gelugor Portal said...

Slm mohon dipautkan blog Tasek Gelugor Portal... Blog tuan telah pun dipautkan...

Anonymous said...

Salam semua. Cuba bayangkan jika sebelum PRU13 dulu PM Najib tidak cuba untuk dapatkan undi bukan Melayu dan keputusannya saperti ini saya percaya orang akan amat marah juga kpd PM Najib kerana gagal dapat 2/3. Saya percaya beliau dah faham & amat arif dengan isi hati kita sekarang. Perubahan tak bolih dibuat secara mendadak - perancangan mesti teratur & teliti. Terima kasih.

Anonymous said...

AJIB GO ADAKAH BERMAKSUD NAJIB GO

Anonymous said...

Bro RBF , aku sokong segala hujah ko kat sini . bangang2 yg kata najib salah tu , ade kemampuan atau bakat mcm najib ke ? ke sekadar reti menaip menyalahkan najib siang dan malam ? cermin muka sendiri sebelum tuding jari pada org lain .


ahli umno johor

Anonymous said...

analisisnya merangkum berbagai aspek. Yg saya persoalkan di sini dr penelitian membaca komen semua org..mereka yg memberi komen majoriti bukan menyalah najib gagal menang 2/3 tapi kecewa melihat polisi najib ke cina.

Sebelum pru...apa yg berlaku..mereka semua diam kerana mau memastikan Umno menang. Mereka hanya bersuara menaikkan Umno. Prinsip biar menang dulu bersih kemudian. Selepas menang inilah muncul ketidakpuasan Melayu bawah. Tapi bukan gagal menguasai 2/3.

Melayu bawah marah kelebihan yg diberi ke cina..sedangkan org Melayu sendiri tidak diperlakukan begitu. Ditambah pula penasihat yg telah lama memakan hati org Melayu. Sebab itu mereka selalu berbunyi layan lagi tunduk lagi ikut lagi kata cina.

Ekoran dr keputusan pru inilah timbul semua cerita dan persoalan yg berbuku di dlm hati. Inilah waktunya meluap. Semua tender projek keuntungan bla bla bla diberi ke cina...inilah punca yg selama ini dipendam terbongkar semua.

Saya kurang setuju bila penulis berkata org berbunyi kegagalan 2/3 tapi saya lebih setuju dr komen itu mereka kecewa ke polisi najib. Bahkan kita byk membaca komen org Melayu berkata tidak perlu cina..Melayu Umno boleh menang asal najib beri kemudahan dan utamakan Melayu. Mereka berkata Melayu Umno yg undi najib bukan cina.

Cuba penulis baca kembali komen di blogger ini..mereka lebih kecewa sikap najib beri perhatian ke cina dan tidak bertindak tegas. Terlalu mengikut rentak cina. Mereka selalu berbunyi tu la percaya sgt kat cina sekarang kena tipu. Nak sgt undi cina.

Saya kurang bersetuju jika mengatakan org Melayu marah ke najib kerana gagal 2/3. Yg benar mereka kecewa sikap najib.

Anonymous said...

Harap-harap pihak BN ni bukak lah mata sket... saya penyokong kuat BN tetapi anak saya gagal utk masuk MRSM, gagal utk masuk sekolah asrama walaupn anak saya lulus cemerlang ttp anak-anak puak pembangkang PKR, DAP dpt pulak msk kolej matrikulasi dpt pi oversea.... jdi camno... apa yg kita dpt sokong BN... dan apa yg puak2 PKR dan DAP ni dpt.....

Anonymous said...

Kite buat style singapore.. dalam kabinet majoriti besar adalah melayu dan bumiputera. p lantak la sama cina ngan india. pastuh kite bagi banyak bantuan kat kaum melayu dan bumiputera. kaum cina ngan india ni kita biarkan je. bile cina ngan india mintak bantuan kita buat bodo. sbb rase macam diperbodohkan je apabila sume bende nak Umno sahaja yang berusaha lebeyh dalam BN.

Anonymous said...

CABARAN DARIPADA HJ ARIFFIN KEPADA PAS.

Cabaran ini saya tujukan kepada 21 orang Wakil Pas dalam Parlimen. Sekiranya anda betul2 berjuang untuk MEMURTABATKAN ISLAM.

Saya baru terjumpa dalam Utusan Malaysia 19.6.2013, satu Simple Analysis berkenaan Keputusan PRU13 yang dibuat oleh Datuk Akbar Ali, Pengarah Excutive MTEN Melaka.

Jumlah Wakil Islam dlm DR = Umno(BN) 97 orang + PR (Pas 21, PKR 16 dan DAP 2) 39 orang = 136 orang

Jumlah Wakil Bukan Islam dlm DR = 86 orang

Peratusan = Wakil Islam 61.26% + Wakil Bukan Islam 38.74% = 100%

Rumusan saya = Wakil Islam adalah Dominan dlm DR. Ini Kali, Parlimen Malaysia adalah PARLIMEN ISLAM.

Harapan saya dan seluruh orang islam kepada Najib adalah .. INI KALI LAH !!! Najib perlu :

1. Memperkasakan semua Majlis Agama Islam Negeri.

2. Memperkasakan semua peringkat pendidikan Islam daripada Tadika hinggalah ke Universiti.

3. Menjadikan semua jenis sekolah dan pusat pengajian Islam sebagai sekolah dan pusat pengajian bantuan penuh kerajaan.

APA PERANAN WAKIL PAS DALAM BAB INI ???

1. Mengemukakan usul kepada Kerajaan Umno pimpinan Najib supaya melaksanakan 3 pekara itu.

2. Menyumbang idea dan buah fikiran bagaimana ianya harus dilaksanakan tanpa prasangka atau prejudice.

Kepada Wakil Pas, GEGARKAN Persidangan Dewan Rakyat jika Najib menolak cadangan anda tentang 3 perkara itu. Kami rakyat melayu dan islam bersedia untuk menilai Najib khasnya dan Umno amnya.

TETAPI Jika anda Wakil Pas membawa usul HUDUD dan Najib menolaknya, kami akan bersama Najib. Kerana HUDUD hanya lah helah anda tidak mahu bekerjasama dengan Umno untuk memperkasakan MELAYU dan ISLAM.

Hj Ariffin

Anonymous said...

SEDAR KAH KITA

Mengikut Simple Analysis yang dibuat oleh Datuk Akbar Ali, Pengarah Excutive MTEN Melaka seperti yang keluar dalam Utusan Malaysia 19.6.2013.

Dalam Kabinet Umno = Wakil Melayu dan Bumiputra 122 orang + Wakil Bukan Melayu (Cina) 11 orang = 133 orang

Peratusan Dalam Kabinet Umno = Wakil Melayu dan Bumiputra 91.73% + Wakil Bukan Melayu (Cina) 8.27% = 100%

Dalam Kabinet Umno = Wakil Islam 97 orang + Wakil Bukan Islam 36 orang = 133 orang

Peratusan Dalam Kabinet Umno = Wakil Islam 72.93% + Wakil Bukan Islam 27.07% = 100%

Dalam Dewan Rakyat = Wakil Melayu dan Bumiputra (BN + PR) 161 orang + Wakil Bukan Melayu (BN + PR) 61 = 222 orang

Peratusan Dalam Dewan Rakyat = Wakil Melayu dan Bumiputra (BN + PR) 72.52% + Wakil Bukan Melayu (BN + PR) 27.48% = 100%

Berdasarkan kepada kedudukan itu ADAKAH WAJAR ATAU TIDAK NAJIB MELEBIHKAN MELAYU DAN BUMIPUTRA DALAM MELETAKKAN KEUTAMAAN ???

INI KALI LAH ... MELAYU DAN BUMIPUTRA MESTI MENUNTUT PERHATIAN DAN PEMBELAAN YANG LEBIH DARIPADA NAJIB.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Kemah komen atas hj arifin....tapi utk melayu kan dah ada...... kita bagi briiiiiiiiim saaaaaaaatuu..... kita bagi briiiiiiiiim dua.... kita bagi briiiiiiiiiiiim tiga.....cukup laa...sapa nak bagi duit free sampai 1200...


Orang melayu kalau tolong lebih.... bahaya balik... nanti lawan balik....mungkin kot ada betoinya

Cimb dah banyak tolong melayu... tak percaya... tanyalah org cimb bank..

Najib nie idea banyak...dia buat prima.. dia buat kedai satu malaysia... kedai buku satu malaysia... kedai makanan satu malaysia..mcm mcm lagi lagi la ... ini yang kita mau...

Buat apa kita buat dasar... dasar tak penting... baik kita buat niaga yang semua yang public berniaga... ini laa bijak najib...

Terbaru mungkin buat kereta 1 malaysia bagi harga kereta jadi murah...


Ini semua kerana punaisihat pegampu..


Pegampu mudah mengaburi bos yang kurang cerdik..

Tapi najib dak.. dia cerdik.

Anonymous said...

Anon, June 19, 2013 at 3:19 PM

Duit BR1M tu bukan melayu saja yang dapat, cina dengan india pun dapat. BR1M jangan stop terus sampai bila2.

Saya cuma mahu Najib berani untuk tolong majukan melayu dan bumiputra. Melayu paling ramai tersenarai dalam paras miskin.

Saya terhina dan lekeh dengan cara Najib, dia duk pujuk cina yang belot kepada dia masuk kabinet, sampai reserved jawatan menteri dan timbalan menteri. Kalau Umno lah yang kalah, ingat cina nak pujuk kah " mali lah mali jadi menteri dan timbalan menteri ", tak dak hari Bro, waktu tu Najib pun depa dah tak kenal lagi dah.

Tengok masa 13 May 1969, cina baru menang kat KL dan beberapa kawasan di Selangor saja, orang2 Lim Kit Siang dah bawa penyapu nak hambat melayu masuk hutan, orang2 Lim Kit Siang dah berani kata " melayu pergi mati, ini negeri cina punya ". Kalau PRU13 baru2 ni, mereka berjaya jatuhkan Umno, ini lah yang akan mereka kata kepada orang melayu termasuklah kepada anak cucu dan saudara mara Hadi Awang dan Nik Aziz.

Saya bentangkan analisa keputusan PRU13 tu supaya Najib baca, para pemimpin Umno baca dan seluruh orang melayu baca. Supaya semua sedar, kita melayu tak lekeh, melayu tak lemah, melayu masih berkuasa walau pun cina cuba nak jatuhkan Umno.

Saya percaya sekarang ni orang cina sedang duk cari aqal macam mana nak ambil hati Najib supaya perasaan curiga orang Umno terhadap kesetiaan mereka akan pelan2 hilang sebelum tiba PRU14. Mereka masuk bertanding, lepas Najib akan kerah orang melayu suroh pangkah macam dulu2.

Kalau nak ada pun, melayu BODOH saja yang akan ikut cakap Najib pi pangkah calon cina.

Dah banyak sangat dah orang melayu tolong cina :

1. Cina berniaga melayu pakat beli sampai dia jadi taukey besar.

2. Cina masuk jadi calon melayu pakat ramai2 pangkah sampai dia jadi menteri.

Kalau Najib nak percaya dengan cina, biar lah dia dengan Rosmah saja, kita tak payah ikut lah.

Ps : Saya kasihan dengan Zulkifli Nordin, dia sampai sanggup peluk dia dan cium orang india, tau2 dalam diam depa kencing dia hidup2.

Orang melayu yang percaya dekat cina Dunia dan Akhirat hanya Nik Aziz dengan Hadi Awang sahaja. Sebab tu Karpal Singh, Lim Kit Siang dan Lim Guan Eng sudah dijamin dan diterima oleh dua orang ini sebagai " sahabat dunia akhirat ".

Hj Ariffin

Anonymous said...

Tun M kata keputusan PRU 2009 masa Pak Lah lebih baik daripada masa Najib 2013?.

Terkejut kita.

Sebenarnya Tun M mempunya harapan yang tinggi BN akan menang 2/3 PRU13 yang lepas, dengan kerja kuat beliau dan Najib serta Mahyiddin turun padang tanpa mengira keselamatan dan kesihatan diri mereka.

Habis?, kenapa BN dapat keputusan tak saperti yang dijangka oleh Tun M, Najib serta Mahyiddin?.

Yaaa... Tun M dah memang menjangkakan bahawa keadaan undi resis akan berlaku. Itu sebabnya Tun M berhabis-habisan tenaga bekerja dan bercakap sahinggakan melihat beliau bekerja yang mana kita selaku orang muda macam tak sanggunp mengikutnya. Di Kedah Tun M menghadziri majlis dan bercakap sampai 3 atau 4 kali sahari. Sampai ada orang tanya saya, Tun M makan ubat apa?. Bangga sangat.

Nasib baik Tun M sentiasa bercakap, MELAYU KENA BERSATU...MELAYU KENA BERSATU yang hasilnya banyak Melayu yang sedar dengan permainan PAS dan PKR, Melayu dalam PAS dan PKR telah balik mengundi BN terutama di Kedah.Itu yang Kedah dapat dirampas balik oleh BN.

Dinegeri-negeri lain tiada kesdaran ini, terutama di Selangor dan Kelantan. Di Pulau Pinang dikawasan Bali Pulau, Kepala Batas dan Tasik Gelugur serta sebahgian di Nibong Tebal, mereka sedar dengan meseg Tun M ini. Alhamdulillah.

Anonymous said...

Semua komen di sini adalah ikhlas daripada Melayu Islam yg syangkan agama, tanah air n bangsanya. Harap kesamarataan ekonomi yg dimaksudkan DSN mbawa maksud ekonomi Melayu n Bumi mesti sekurang2nya sama dgn cinadap atau lebih lagi sbb kita majoriti. Harap DSN berani, kreatif, inovatif n bfikir n btindak di luar kotak dgn mletakkan sasaran penguasaan ekonomi 70% oleh Melayu n Bumi. Tanpa penguasaan ekonomi yg kuat oleh Melayu n Bumi, kita hnyalah jd hamba kpd cinadap n akan sntiasa dipandang rendah. Pandangan Hj Ariffin mwakili pandangan majoriti senyap Melayu n Bumi n perlu diberi perhatian serius n tegas oleh pemimpin umno jk mahu terus relevan pd masa2 akan dtg. Secara jujurnya rakyat nak tgk perancangan, usaha, tindakan n hasil yg jelas dalam ekonomi Melayu n Bumi dilaksanakan oleh pemimpin umno. Kami x mahu pemimpin yg apologetik, lembik, mr. nice. Kami mahu pemimpin yg tahu hala tuju yg mampu n berani mbawa Melayu n Bumi kepada kemajuan ekonomi tanpa mpedulikan halangan n protes kaum cinadap.

Anonymous said...

Saya dah tak tau macamana nak komen lagi.. Apapun komen rbf sangat bernas. Tq bro..

APA YANG SAYA MAHU DS NAJIB JAGA MELAYU. JAGA BUMIPUTERA SABAH SERAWAK.

TAK PERLU LAGI TERGEDIK2 KAT CINA YANG MEMANG LAKNAT.

FIKIR BAGAIMANA NAK MAJUKAN KAUM SENDIRI


ABC+BCL

ABC+BCLJUKAN KAUM SENDIRI

Anonymous said...

mari kita komen kenapa umno + najib kalah di Selangor

Anonymous said...

Selangor bn kalah psl cina byk duduk kwsn bandar. Jd kne bykkn melayu duduk kt kwsn bandar. Bykkn rumah pprt & rumah 1prima kt kwsn bandar. Kene utamakan melayu duduk kwsn bandar. Kalo de kampung2 melayu kt kwsn bandar, bg geran jgn tanguh2. Bknnye buat majlis bg notis 5a je.

mustaqim abdul rahman said...

mmg x munasabah nak tukar ktua....so simpan la ketua apa pun walaupun tunggul yg dibonekakan omar ong....

umno kena beerani...ini zaman apa???zaman goverment know best ditamatkan dan dimulakan dengan zaman rakyat know best...kalau rakyat 1st world class xpa ni rakyat sendiri pun xbetul so nak biarkan rakyat tentukan apa yg baik untuk mereka????contoh kita ada anak...walaupun dh umur 18 kita tahu dia ada kelamahan so kita nak biar dia pilih jalan sendiri...kalau pilih jalan manusia ok...pilih jalan binatang????????

camnie laaa....faizal n parpu baik punya kmpen kkalkan najib...pastu hentam omar ong....last2 aku simpulkan korang berdua hardcore umno yg aku hormati...tapi dgr kata dari ground je xcukup...ada jumpa big2 shot risik la sikit....jgn tunjuuk kem cpt sgt nnti dia xmo citer...

aku nasihat nie...sebab pada tahun 2009 aku g raya umah macai(dia yg ckp dia macai) dato hisham yang berkhidmat dngan tun daim.....2009 beb org umno big shot dah ckp dah najib tempah maut lantik sorang je penasihat ekonomi iaitu omar ong...ingat camne pengerusi petronas tan sri hassan di keluarkan?????dari 2009 diorang dah hidu sapa omar ong...intel polis kdn sume dah jalan....

masalahnya...apa jenis pemimpin yg ada sume resources hanya percaya pada sorang manusia..???ada rahsia besar jugak ke atau hutang budi pada bapak omar ong.....

org umno atasan dah ckp kenapa najib tak ikut mahathit yg ada 6 kumpulan penasihat ekonomi n stiap kumpulan 8 orang dari kerajaan umno bank dsb.....

6 kumpulan ni akan bg 6 advice dari 6 sudut yg berbeza dan mahathir akan buat decision sndiri...


NAJIB WAJIB DIGULINGKAN atau berundur dengan maruah sbb dia akibatkan kekalahan mca dan mic....

korang tak penah cuba borak ngn owner kedai runcit ke camne kr1m membuatkan biz cina merudum..kdai runcit cina yg dapat 500k sebulan hanya dapat 100 k je....sapa punya idea n nasihat??????1-1nya penasihat ekononmmi omar ong!!!!

najib xmo belajar dari kesilapan percaya pada sorang penasihat dan hampir kalah di pekan pada pru 1999

mustaqim abdul rahman said...

kr1m buatkan gerakan dan mca kalah.....sapa yg untung dari kr1m kalau bukan mydin...ye atau tak politic is perception org dah lama bgtau najib tp presiden kita x sedar2....smpai dato mydin kena buat buku la explain dia tak untung dalam deal kr1m....so sapa untung???x pasti...yg pasti yg rugi adalah cina....

mustahil najib dan penasihatnya xboleh baca isu nie sdgkan disume kajian keatas masyarakat cina mereka pentingkan perniagaan...org cina berpolitik bagi memastikan kepentingan perniagaan mereka terjaga!! sbb dah diancam kr1m kk1m ki1m dan segala jenis ancaman ekonomi nie termasuk menimbulkan persepsi syed mokhtar bekerja untuk umno dan membeli gardenia bg mengancam robert kuok......

hasilnya cina x undi bn......x undi mca dan gerakan...salah siapa????????????????????????????????????sapa punya idea kr1m...sapa punya idea roti gardenia n kalau jihad pun xkan najib xda plan nak mengawal persepsi melayu-umno melalui syed mokhtar sedang meruntuhkan bisnes cina??

cozzibay dickson said...

Pada saya, Najib tetap bersalah dan kena ambil tanggungjawab dan akauntabiliti di atas kegagalan BN memenangi 2/3 kerusi parlimen seperti yg di yakini (dan menjadi target) sendiri oleh Najib. Prestasi buruk BN Selangor dimana najib adalah pengerusi dan pengarah pilihanrayanya adalah bukti nyata kemampuan Najib yg sebenar.

RBF mesti akui bahawa orang melayu menyokong UMNO/BN bukan kerana faktor Najib tetapi kerana merasakan ancaman terhadap orang Melayu jika PR yg berkuasa. RBF juga akui bahawa ramai orang Melayu yg marah kepada Najib sebelum pun pru13 kerana Najib terlalu menjadi hamba kepada cina hanya semata-mata hendakkan undi hatta najib sanggup meletakkan dirinya begitu rendah dihadapn orang Cina.

Sudah lebih sebulan berlalu, apa yg sangat signifikan najib berikan kepada orang Melayu?? Kemana kementerian pembangunan usahawan??? ... takut dikatakan rasis Melayu?? Najib sangat lembab dalam memberikan respon terhadap Himpunan 505 dan kunjungan anwar ke Indonesia (atas jemputan SBY??). Najib juga sangat sangat perlahan dalam membalas serangan pembangkang. Najib akan tetap Najib, dia tak akan berubah kerana dia tak tahu nak berubah kemana, nak jadi macamana, nak buat apa???? Bukankah terbukti bahawa najib sebelum pru13 dan Najib selepas pru13 adalah karakter yg sama?? Kalau karekter inilah yg membawa orang melayu ke pru14 (dengan scenario yg sama), yakinlah bahawa Najib akan menjadi perdana menteri melayu yg terakhir dan membenarkan teori RAHMAN.Kalau Najib mendengar segala keluh resah kesah kita ini, apa yg dia dah buat?? Ataupun sebenarnya dia tak mendengar ....hanya sebuk berFB dan berTweet dalam dunia khayalan dia sahaja. Saya amat yakin yg Najib tidak mendengar!!!

Saya sudah tidak boleh menerima Najib sebagai presiden UMNO dan PM kerana Najib tahu awal-awal lagi bhw kaum Cina akan menolak UMNO/BN dlm PRU13 ini tetapi Najib tidak berbuat apa-apa utk menghalang tsunami cina. Najib tidak ada plan kontingensi, tidak ada pelan kecemasan utk memastikan bahawa Melayu terus selamat dan terbela selepas pru13. AlhamduliLlah, kita masih menang. Tetapi jika kita kalah, Najib akan lepas tangan dan membiarkan kita dan keturunan kita menanggung akibanya. Najib sudah ada satu understanding dgn anwar. Najib lebih pentingkan diri dia dengan perjanjian "gentleman" dia sahaja. Najib sanggup korbankan kita kerana Najib tidak ada "roh" Melayu yg tebal dan kuat. kata-kata Nizar hanya menguatkan lagi bukti bahawa Najib memang tidak ada roh Melayu yg kuat.

Kita akan ada 2 kali lagi pemilihan jawatan UMNO ie 2013 dan 2016. Jika Najib tidak dicabar pada kali ini, mencabar Najib pada 2016 hanya memalukan dan memualkan. Kita kena buat keputusan dan analisa yg adil berdasarkan bukti-bukti yg ada sama ada najib mampu dan layak membawa orang Melayu mengharungi pru14 yg lebih getir? Mencabar najib juga memberikan kita peluang utk menegur, menasihati,memarahM, memandu Najib ke arah landasan yg kita orang-orang Melayu mahukan. Jika tidak, Najib tidak akan berubah dan menganggap bhw majoriti orang melayu dan UMNO bersetuju apa yg telah dia lakukan.
Sayangnya, mencabar jawatan presiden memerlukan seseorang itu mesti telah menjadi ahli MKT. Siapakah dikalangan ahli MKT yg ada wibawa? Tidak ada. Begitulah kroniknya kepimpinan UMNO.

Najib jangan hipokrit. Najib jangan play-safe dengan mempertaruhkan masa depan orang Melayu. Bagitahu saya apakah yg kita nak Najib buat kepada orang Melayu dalam tempoh dua minggu ini. RBF mungkin boleh bagitahu.

Anonymous said...

NAJIB WAJIB DIGULINGKAN atau berundur dengan maruah sbb dia akibatkan kekalahan mca dan mic....(mustaqim abdul rahman).

Mari bersama Hj Ariffin menyusuri sejarah ....

Saya tak faham kenapa anda sebagai melayu (kalau betul lah kamu melayu) marah sangat dekat Najib kerana MCA dan MIC kalah. Tak sedarkah kamu selama ini MCA dan MIC menang bukan kerana orang cina dan india yang solid undi calon mereka. Orang melayu terutamanya ahli Umno lah yang memenangkan calon MCA dan MIC. Sdangkan orang cina dan india, kalau calon MCA atau MIC berdepan dengan calon DAP, mereka memihak kepada calon DAP. Mengaku lah bahawa SELAMA INI YANG MEMENANGKAN CALON MCA, GERAKAN DAN MIC ADALAH UNDI SOLID DARIPADA AHLI2 UMNO.

ATAU jika kamu memang melayu sungguh2, kamu rasa ralat kerana calon MCA dan MIC kalah kepada calon melayu dari Pas. Saya nak beritahu kamu, kerana melayu macam kamu ini lah kuasa politik melayu (suara melayu) semakin hari semakin berkurangan dalam Parlimen.

Imbas balik. Pada PRU pertama negara, berapa orang YB cina dan india mewakili BN (masa tu di sebutan Parti Perikatan cap Kapal Layar) ada dalam parlimen. Ada satu dua orang saja kan. Tetapi atas semangat setia kawan Umno dan orang melayu, Umno bermurah hati serah kawasan melayu majoriti yang sepatutnya Umno letak calon bagi peluang mereka MCA/MIC letak calon atas tiket Kapal Layar. Tak cukup dengan itu Umno pula kempen minta semua orang melayu pakat undi calon MCA/MIC dan jangan undi calon Pas walau pun dianya melayu walau pun dianya bergelar ustaz. Kata pemimpin Umno, " hangpa undi calon MCA/MIC ni macam hangpa undi Umno lah ". Hasilnya, orang Umno kecil besar tua muda yang capek datang bertongkat yang kurap menyonsong angin, pakat keluar habis kerana nak undi calon MCA/MIC yang bertanding atas tiket Kapal Layar. Hasilnya, dengan kehendak Allah swt maka kalah lah calon Pas walau pun dianya seorang melayu yang bergelar ustaz mengajar agama kepada ribuan orang melayu. Sedaq tak sedaq sampai PRU10 dan PRU11 suara Umno kui makin nak tenggelam dalam parlimen mewakili BN untuk menjaga melayu dan islam. Bila suara Cina makin kuat dalam parlimen mereka mula main wayang opera cina dengan DAP dengan dibantu oleh NGO cina seperti Dong Zong atau Tong Zong dan macam2 Zong lagi lah. Manakala MIC pula main wayang dengan Hindraft. Mereka tuntut itu ini untuk cina dan india, bila melayu bantah mereka kata " melayu rasis ".

Saya tak lupa sebab saya sangat2 mengikuti rentak tari daripada MCA/Gerakan/MIC menekan Umno dari dalam sebagai menyahut cabaran daripada DAP, NGO Cina dan Hindraft. MEREKA BERMAIN WAYANG.

Saya berani kata, masa PRU13 " tak ada hari calon MCA/Gerakan/MIC nak menang bila bertanding lawan calon bukan melayu dari DAP/PKR ". Peluang mereka menang hanya ada kalau calon MCA/Gerakan/MIC bertanding lawan calon melayu dari Pas sebab kebanyakan orang Umno masih " buta perut " macam masa BN guna lambang Kapal Layar dulu.

Akan tetapi saya BANGGA kerana pada PRU13 dah tak ramai lagi dah orang Umno yang " buta perut ". Mereka orang Umno dah mula nampak matlamat sebenar perjuangan politik orang cina tak kira lah sama ada melalui MCA kah Gerakan kah atau DAP kah.

Pertanyaan saya, WAHAI MUSTAQIM ABDUL RAHMAN, ADAKAH KAMU RASA RALAT YANG TERAMAT BILA CALON MCA/GERAKAN/MIC KALAH KEPADA CALON MELAYU DARI PAS ?????

Hj Ariffin

Anonymous said...

KERAJAAN AMALKAN DISKRIMINASI

Betul kata Datok Mohd Noor Abdullah Bekas Hakim Mahkamah Rayuan. Kerajaan tidak adil kepada lain2 etnik minoriti dalam negara. Kerajaan telah mendiskriminasikan mereka. Sekolah Cina ada. Sekolah Tamil ada. Mana Sekolah Dayak ? Mana Sekolah Kadazan ? Mana Sekolah Iban ? Mana Sekolah Dusun ? Mana Sekolah Bajau ? Mana Sekolah Murut ?

INI KALI LAH. Bumiputra Sabah Sarawak yang telah memenangkan Umno patut desak Najib adakan sekolah seperti yang saya sebut tadi. Kalau dia tak boleh nak adakan, kamu bumiputra Sabah Sarawak desak dia hapuskan sekolah vernakular Cina dan Tamil yang langsung tidak menyumbang untuk perpaduan nasional. INI KALI LAH.. KITA MELAYU DAN BUMIPUTRA SABAH SARAWAK MAHU LIHAT PERUBAHAN. KITA SUDAH SEKIAN LAMA BERDIAM SENDIRI MEMENDAM RASA MELIHAT NAJIB MENGUTAMAKAN ORANG LAIN. THIS TIME NO MORE ....

Hj Ariffin

mustaqim abdul rahman said...

salam haji arifiin....terima kasih kerana membimbing saya menyusuri sejarah...bnyk yg boleh dipelajari dari sejarah....

sptmana cadangan bekas hakim rayuan...cadangan beliau merupakan pelan tindakan masa hadapan dan beliau mendidik kita semua agar pandang kehadapan...jangan perincikan masa lepas jauh skali jadikan ia polemik...beliau set an example 1sekolah perlukan tindakan masa hadapan bukan tindakan masa belakang justeru cadangan menjadikan sjkc sjkt sbg sekolah pengajian bahasa sebnarnya amat bijak dan profesional...inilah yg dikatakan minda kelas pertama....

sy mohon selit sikit...saya pasti dan jamin 1000% najib takkan berani sentuh sekolah cina langsung.....so cadangan hakim tersebut sia2...tapi tidak sia2 pada beliau sbb beliau mempunyai agenda lebih besar iaitu untuk menyedarkan org melayu this is time to ACT NOT TALKING....so parti yg mendapat sokongan majoriti melayu iaitu UMNO harus tidak lagi bercakap dan bercakap...tapi bertindak, bukan sahaja ahli lbih lagi presiden UMNO iaitu najib.....dalam politik kelas tinggi hakim nie...beliau memberi peringatan keras dan tekanan atas presiden umno agar berrtindak...masa untuk bercakap sudah habis....cina dan india tidak akan dengar ckp melayu lagi......so nak bercakap lagi ke??????

AGAIN...NAJIB TIDAK AKAN MEWAKILI MELAYU BERTINDAK dan akan terus becakap....kita juga begitu....

apa yg suarakan(najib harus digulingkan atau berundur) adalah tindakan masa hadapan ahli umno...kalau nak celoteh pasal pru13...tsunami cina...undi cina india...calon india cina..hamPAS..anwar..kita takkan kemana.....

kita hanya ada masa untuk bertindak dan jika tidak mampu brcakap tentang masa hadpaan sahaja...yg lepas itu biarlah kekal sbg sejarah dan menjadi pengajaran dan pringatan....

again...tindakan masa hadapan cadangan 1sen saya...najib harus digulingkan yakni pasti dicabar...menang atau kalah najib biarlah ahli umno yg bijak tentukan...pertandingan dan ancaman atas presiden hanya akan mematangkan najib dan menyrdarkan beliau dan presiden baru(kalau ada) bahawa mereka harus membawa suara org melayu...harus perjuangkan org melayu..tidak boleh berlmbut lagi dngan kaum lain dan inimasa untuk bertindak..presiden umno yg mengaku dan jelas dilihat dari tindakan beliau adalah malaysia 1st malay 2nd hanya akan menjadikan melayu kaum majoriti sebgai hamba di bumi sendiri....

so no hard feeling...umno adalah sebuah parti kebebasan bersuara sebenar...malahan dibandingkan dengan pas pkr dap....ahli umno dapat berhujah dengan akal dan bukan emosi.pejuangan umno juga jelas dan bukan berpaksi kepada individu spt dap pas pkr...kekalkan umno begitu baru umno kekal menjadi pilihan MASA HADAPAN...

ps:saya jarang online so kalau saya tak balas komen hj arifin munngkin sbb sy takut dan kalah(YA kalau anda mahu fikir demikian)....sy x lari..boleh cari saya di mustaqimabdulrahman.blogspot.com

mustaqim abdul rahman said...

betul cozzibay dickson.....

cabaran presiden adalah satu signal jelas pada najib...masa untuk bercakpa berfb dan bertweet dah tamat...ini masa untuk tindakan...

untuk beberapa kali yg sedikit saya tidak bersetuju dengan tun dr mahathir yg mengatakan pertanding presiden tidak sihat kerana yg kalah akan keluar buat parti lain....kalau umno cukup berani...janjikan jawatan dalam parti dan kerajaan dikekalkan dan tidak boleh dilepaskan sehingga pemilihan akan datang....

soalnya mahathir is our past...tindakan hari ini adalh pilihan kita bukan dipaksa dan dittnukan oleh mahathir....sbg pejuang malay1st malaysian 2nd...mahathir hanya memberi peringatan pilihan kita buat sendiri....

Anonymous said...

SAYA DR SARAWAK. SAYA JARANG BACA ARTICLE DLM INTERNET. TAPI TIBA=TIBA TERBACA ARTIKLE INI.
SAYA RASA ARTIKLE BANYAK KEBENARANNYA DAN MEMBERI KESEDARAN KEPADA SAYA UNTUK BERTINTAK SETERUSNYA DEMI KESEJAHTERAAN DAN KEADIALAN UTNUK BUMIPUTRA

Anonymous said...

saya nak bagi sedikit pandangan. selama ini hinggalah ke pru13 kerajaan banyak menyalurkan peruntukan dibandaraya dan bandar2. boleh dikatakan dlm setiap pru bandar2 ini dikuasai oleh pembangkang terutama dap. mereka yang tinggal dibandar ini tidak khuatir dengan mengundi pembangkang kerana pembangunan, kemudahan dan segala prasarana tetap akan dilaksanakan oleh kerajaan dengan peruntukan yang besar, ditambahkan lagi bandar bertaraf bandaraya dengan dewan bandaraya, datuk bandar dll yang sentiasa berkhidmat untuk kesejahteraan kawasan2 tersebut. ini secara tak langsung menjadi tempat tumpuan semua lapisan masyarakat untuk datang memperkayakan golongan ini yang rata2 adalah peniaga.
sampai masanya kawasan luar bandar yang setia menyokong kerajaan ini dibangunkan, diberi peruntukan yang lebih. bila segala kemudahan ini ada rakyat tidak perlu berlumba-lumba kebandar lagi.ujudkan pusat pentadbiran kerajaan berpusat disetiap desa dan kampung2. bantu orang2 kampung ini untuk meningkat taraf hidup mereka melalui bantuan dan peluang perniagaan secara terlatih dan terkawal agar tidak hilang punca. banyakkan penglibatan orang2 melayu bumiputera yang berjaya membimbing mereka ini.ujudkan rangkaian perniagaan yang boleh saling membantu antara satu sama lain bukannya yang menjatuhkan antara satu sama lain.
terdapat satu contoh bandar yang dimajukan oleh orang melayu dan makin berkembang pesat. tetapi akhir2 ini terdapat segelintir yang telah membuka peluang kepada tauke2kaya dibandar2 besar untuk mula bertapak sedikit demi sedikit. ...

Anonymous said...

Saudara mustaqim abdul rahman

Saya suka jawapan anda. Saya juga semacam anda, kurang selesa dengan " kelembekkan " Najib.

ISA masuh masa Najib. Kerajaan takut bertindak ke atas pembangkang masa Najib. Sekolah vernakular dapat layanan baik masa Najib. Polis jadi macam " prefect sekolah " masa Najib. SPR ubah itu ubah ini kerana dituntut oleh pembangkang masa Najib, tapi last2 depa kata SPR tipu untuk menangkan Umno.

Ps : Bayangkan beratus laporan polis dibuat terhadap Perhimpunan Bersih oleh NGO melayu Islam ... hapah tindakan pun tak ada. Peguam Hindu betina (nama dia aku dah lupa) yang mengetuai Besih semakin kurang ajaq.

Najib melembekkan dirinya kerana nak jaga hati cina dan india, takut depa tak undi BN pada PRU13.

Kita nak tanya. Berapa ekoq cina dan india yang undi parti Umno pada PRU13 ????? Najib ada data tu kan.

Sungguhhhh kalau Najib tak mahu dengar permintaan Melayu dan Bumiputra, Umno mungkin akan gerhana pada PRU14 nanti. Kita duk riuh ni sebab kita tak mahu Umno GERHANA. Sebab YANG MENYAMBUNGKAN TALIAN HAYAT UMNO ADALAH MELAYU DAN BUMIPUTRA, DAN BUKAN SAMA SEKALI CINA DAN INDIA. CINA DAN INDIA DAH SET NAK CANTAS UMNO PADA PRU13, TAPI UMNO TELAH DISELAMATKAN OLEH MELAYU DAN BUMIPUTRA.

Kalau Najib rasa berat nak jaga melayu dan bumiputra, kita minta NAJIB BERHIJRAH PI LAH JADI PRESIDEN PARTI MCA KAH GERAKAN KAH ATAU MIC KAH.

Hj Ariffin

Othaman Ahmad said...

10 perkara tersebut bukanlah penyebab utama BN gagal medapat majoriti 2/3. Tapi takpe lah saya perturunkan di sini punca sebab kegagalan itu untuk pengetahuan sdra dan umum.

After in-depth contemplation through statistical analysis & cause & effect approach, saya dapati kegagalan tersebut berpunca dari strategi mengarut War Room Najib, kegagalan Pergerakan Pemuda memainkan peranan sebagai sayap kanan parti, pengkhianatan Anwar Ibrahim, hasutan DAP & Cyber troopernya.

BN kalah teruk di kawasan majoriti Cina. Manakala BN menang seluruh negara di kawasan majoriti Melayu (kecuali Kelantan & Selangor). Hakikatnya, PRU 13 adalah pertembungan antara Melayu UMNO dan Cina DAP.

Pergerakan Pemuda pimpinan KJ langsung tidak aktif sebelum dan menjelang PRU 13. Seharusnya mereka giat membuat program menarik anak muda Melayu sebagai ahli dan pengundi baru. Mengikut laporan hampir semua anak muda Cina mendaftar (termasuk di luar negara) sebagai pengundi. Tapi anak muda Melayu dibiarkan leka dan terbiar tidak berdaftar. Najib dgn penasihat-penasihat tidak berguna pula leka berpesta makan besar dgn puak Cina.UMNO Selangor pula bercakaran sesama sendiri merebut tempat untuk menjadi calon. Najib, KJ dan penasihat-penasihat (orang Pak Lah) adalah punca utama kegagalan BN meraih 2/3 majoriti.

Ahli UMNO No: 00320552

SPEAKING WITHOUT PREJUDICE, FEAR OR FAVOUR.YEEPLE 7T

Anonymous said...

Saja nak relax kepala hotak sikit.

Agak2 lah, kalau Najib nampak lembek, sapa yang sesuai kita nak bagi ganti dia ? Hishamudin boleh kut ?

Mamak Penang

Othaman Ahmad said...

Melayu Liberal/Urban/Elit di Selangor menolak UMNO sehingga UMNO menjadi tercorot di belakang DAP, PAS, PKR pd PRU 13. Mana ada peningkatan? Jgn nak auta.... pakai fakta!

Entah berapa ratus juta RM Najib (melalui penasihat War Room) hamburkan buat pesta, jamuan & iklan kempen Sayang Selangor tv setiap malam, apa hasilnya? Yg pasti BN kalah teruk (tercorot), tapi tuan-tuan penasihat duit masuk dapat hasil hasil konsultasi (consultation fee) dan komisyen. K
Hakikat sebenarnya adalah golongan Melayu dan Bumiputera Bawahanlah yg mengundi BN dan seterusnya memberi mandat pada Najib untuk terus memerintah negara.

Kami sekarang menahan diri atas nasihat Tun Mahathir. Namun jika Najib berterusan lembik, tak mahu berubah style dan terhegeh-hegeh serta tidak pecat Lembaga Penjarah War Room dia, pakai nampak bujur melalu melintang patahlah kami Melayu Bawahan akan bertindak.

Ahli UMNO No: 00320552

SPEAKING WITHOUT PREJUDICE, FEAR OR FAVOUR!

Anonymous said...

Saudara Othaman Ahmad

Apa yang nak dikesalkan. Ada hikmah BN kalah. Setidak2nya hari ini melayu dan bumiputra dah nampak siapa cina dan india. Setia kawan kah mereka kepada pengorbanan orang Umno selama ini ? MCA menang, Gerakan menang, MIC menang selama ini kerana undi orang Umno. Orang Umno jadi undi penentu. PRU13 bila mereka cina dan india sendiri tak undi parti bangsa mereka MCA, Gerakan dan MIC bungkus walau pun orang Umno solid (110%) undi parti2 itu atas semangat setia kawan.

Yang penting Umno mesti menang, BN nak kalah itu dia punya pasal lah.

Hj Ariffin

Othaman Ahmad said...

Saya sering ulang alik ke Spura kerana 6 adik-adik saya warga Spura. Pemerintah PAP telah menghapus matapelajaran sejarah kerana tak mau rakyatnya tahu Spura adalah bekas jajahan Kerajaan Melayu Palembang, Kerajaan Majapahit, Kerajaan Melayu Islam MelakA, Kerajaan Melayu Islam Johor dan terakhir Kerajaan Melayu Islam Persekutuan Malaysia.

Di Spura, Melayu dipecahkani kepada 2 golongan. Satu golongan Melayu Islam dan satu lagi golongan Melayu Liberal. Hal ini sudah mula berakar di Malaysia, khususnya di KL & Selangor. Semoga perkara sedemikian tidak berleluasa di tanah air kita.

Adakah Najib ikut juga terpengaruh dgn gagasan Melayu Baru/Liberal cetusan Anwar Ibrahim, yg mana dah mula menular kpd Pak Lah & Khairy Jamaludin?

Teman-teman, marilah kita renungkan bersama. Salam perjuangan demi Agama, Bangsa & Negara.

Othaman Ahmad said...

Kekuatan Melayu terletak pada huruf 'M' atau 'Mim'. Kebetulan UMNO dan Mahathir terlalu sinonim dan rapat. Manusia terhebat dalam sejarah adalah Muhammad saw, juga bermula dgn 'Mim' & 'M'. Portugis hanya mampu menawan Melaka setelah Bendahara Tun Mutahir difitnah & dibunuh. Juga pemimpin hebat ada hubungan dgn huruf 'M' atau 'Mim' Begitu juga Muslim & Mukmin. Sayang.... kita kini ketandusan pemimpin Melayu Muslim sejati seperti yg saya sebutkan di atas.

UMNO - Under Mahathir No Objection. Semua rancangan dan gerak kerja pembangunan dapat berjalan mengikut jadual Hasilnya dapat kita nikmati dari dulu hingga berzaman.

UMNO - Under Malays No Opposition bermaksud parti-parti pembangkang (khususnya DAP) kecut menikus & irrelevant ketika pemerintahan Tun Mahathir. Anwar Ibrahim ketika itu pun tersumbat dalam penjara. PAS, S46 & PKR adalah serpihan dari UMNO di mana pemimpin peintis mereka pada mulanya juga adalah orang UMNO. Tapi dek keciwa cinta tak berbalas, mereka meninggalkan UMNO untuk berjimak dgn DAPigs yg nyata anti Melayu/Islam sejak 1963 (era PAP/LKY) dan kini DAP/Lim Kit Siang. Ini semua angkara kelemahan Pak Lah yg telah mengeluarkan Ad Dajal Anwar dari belenggu penjara hingga kekacauan tidak terkawal.

Kenapa Najib tidak mahu ambil iktibar?

Othaman Ahmad said...

Saya masih yakin dgn reformasi Tun Abdul Razak yg kemudian ditransformkan oleh Tun Mahathir melalui Dasar Ekonomi Baru ekoran dari peristiwa 13 Mei 1969, di mana ketika itu keadaan Melayu pada amnya sangat naif, mundur dan fakir di bumi Tanah Melayu sendiri. Sayang Tun Abdul Razak tidak sempat merealisasikan wawasannya tapi kita bernasib baik kerana Allah SWT merahmati kita pengganti hebat untuk memartabatkan Melayu dan Islam bukan hanya di Malaysia, tapi di seluruh jagat dunia.

Reformasi Anwar Melayu Liberalisme ala rusuhan jalanan Indonesia dan Arab Spring hanya menghancurkan negara-negara berkenaan tak sudah-sudah walau pemerintahan silih berganti. Kini Pak Lah, Najib & KJ terhegeh-hegeh ingin pula mentransformkan reformasi Liberalisme diguna pakai menggantikan polisi Tun Razak/Tun Maharhir. Ada patut ke....????

It looks like the Anwar's reform & Najib's Transformation has turned to be a Deform yg mengerikan.

Othaman Ahmad said...

DILEMA BELIA MELAYU ANGKARA SIKAP LIBERAL & LEMBIK

KJ telah melantik si racist Regina Lee yang sangat cintakan DAP dan Tony Pua sebagai Setiausaha Akhbar dia di Kementerian Belia dan Sukan. Apa hal nie KJ..........?????????????

Jika berita ini benar, memang sah ia menambahkan kegerunan kita terhadap malapetaka bakal menimpa terhadap Melayu dek ulah barisan pemimpin-pemimpin Melayu di bawah pentadbiran Najib, baik di kementerian maupun di badan-badan korporat kerajaan (GLC). Apakah Melayu tidak ada kelayakan untuk mengisi jawatan tersebut? Kenapa kera di hutan disusukan sementara anak sendiri dibiarkan kelaparan?

Semangat patriotisme Melayu mula merudum sejak era Pak Lah hingga ke era Najib kerana kononnya nak bersikap rasional dan ingin popular. Patut pun ramai anak muda Melayu yang nganggur, bergaji lebih murah berbanding rakan sekerja cina di sektor swasta & badan korporat. Sejak itu jugalah puak cina tanpa segan silu mengiklankan jawatan kosong dgn kenyataan 'Chinese Preferred' atau 'Cina Diutamakan'. Rata-rata semua jawatan terpenting dan pengurusan di sektor swasta ketika ini dimonopoli oleh kaum cina.

Akibat sikap lembik dan tak mahu dicap racist di kalangan pemimpin Melayu inilah yang merintis cina menjadi biadap dan berani memperlecehkan orang-orang Melayu di peringkat bawahan. Apakah ini sikap Melayu Elit dan Melayu Baru? Mereka hidup bersenang lenang, sementara rakyat bawahan Melayu striving for survival.

Hal ini tidak pernah terjadi semasa era Tun Mahathir, malah 'Bumiputra is preferred' atau Bumiputera Diutamakan ketika itu. Patutpun anak muda banyak menganggur dan tak tentu hala serta mudah terpengaruh.

SPEAKING WITHOUT PREJUDICE, FEAR OR FAVOUR.

Othaman Ahmad said...

Maaf.... sesekali kena tulis dlm Bahasa Inggeris. Anggap saja English lesson time!

During Dr Mahathir's time the 500 mile N-S Highway was built in a record time of under five years. The KLIA in four years, the KLCC in two years, the LRTs in two years. Everything was built in world record time.

Under Pak Lah he did not even build a bus stop but sleeping all the time. What happen to his Hadhari? I reckon he was dihindari by Hindraf. Yes this the only legacy left by The Sleeping PM.

Under Najib the KLIA2 is behind schedule. That bridge in Kelantan was behind schedule. Many things are just behind schedule. This is the Najib style of Gomen. What happened to ETP, GTP, Pemandu, Pemudah, Omar Ong, the con-sultans etc? Where are Khazanah and the other Government Losing Concerns?

Dr Mahathir achieved so much without resorting to con-sultans, ETP, GTP, Idris Jala, Pemandu, Pemudah or whatever. Dr Mahathir only had the EPU, the ICU and the Civil Service. It was a top flight Civil Service.

It is obvious. The failed system inherited from Abdullah Badawi has failed Najib. Now he is about to lose his job. For Najib to survive - the solution is simple. Just get rid of the entire system inherited from Badawi, Just go back to the system that was so successful and which served us so well under Dr Mahathir. Fire all the con-sultans. Empower the Civil Service. Empower the EPU, the ICU and the Civil Service. Get rid of Idris Jala and the entire Pemandu team. Get rid of the entire GLC leadership. Wind up Khazanah Nasional Bhd. They dont do much anyway. Nenek tua investment holding company.

Najib has to change drastically or be changed, no choice! Some lembik followers have been saying that give him time to make things work. I say bro, 4 tahun pemerintahannya membuat pembangkang semakin kuat dan BN sebaliknya semakin rapuh. Asyik ikut telunjuk pembangkang, cina dan akhirnya timbul soalan, siapa sebenarnya memerintah negara ini. Asyik amaran, amaran, amaran. Pagi tangkap, petang dah keluar macam tindakan melepas batu di tangga. Ada apa-apa ke........?????????

Salam Perjuangan.

SPEAKING WITHOUT PREJUDICE, FEAR OR FAVOUR DEMI AGAMA, BANGSA DAN NEGARA!

cozzibay dickson said...

Najib terlibat secara langsung dalam menyebabkan Pak Lah meninggalkan jawatannya lebih awal. Najib tahu alasan, sebab dan punca Pak Lah terpaksa berbuat begitu. Malangnya Najib tak seberani Pak Lah. Najib tak mahu mengambil akauntabiliti.Jika Najib umumkan sekarang bahawa beliau tidak akan mempertahankan jawatan presiden UMNO,percayalah ini adalah peluang terbaik untuk ahli UMNO dan orang Melayu mendapatkan pemimpin yg lebih berwibawa, lebih Melayu, lebih baik dari Najib. Najib telah diberikan peluang dan Najib gagal. UMNO tak akan hancur dengan perletakan jawatan Najib. Tetapi jika Najib masih mahu mempertahankan jawatan beliau, itulah masalah dan ancaman kepada UMNO dan orang Melayu. Kenapa Najib tidak mahu berkorban?

Anonymous said...

Saya setuju..pru13 br sebulan lebih..camne nk wat perubahan drastik..step by step la..dsnajib bukan baru 10thn dlnm politik..insyaAllah. .kita sebagai pengundi bn..doakn pemimpin kita mentadbir dilandasan yg betul..kita pulak..jg karier dan profesionalisme masing2..jaga integriti kita..tak guna jugak kalo kerajaan dok laungkan tp rakyat tak berubah..bab cari salah org lain memang expert..tp bab kerja..ada yg ponteng..terima rasuah..malas..tak bersungguh..tu yang cinabeng ambil kesempatan pd org melayu..

Anonymous said...

SATU je sebab puak pembangkang berani pijak kepala kita la ni...
Selepas mangkukhayun sekoq tu dibebaskan oleh pakLah...till now dia bebas se bebas nyer...bercakap apa yang dia suka je...gi raun dengan kapalterbang luaq negara...buruk2kan negara...SATU apa pun yang dia buat tidak jadi kesalahan...tak kena tangkap pun...
Jadi puak tu kata kita lemah dan penakut...lalu depa pun tak mau sokong kita...Jika kita ikut kata TUN M...jangan layan depa dari awal lagi...si mangkukhayun tu di cekup masuk ke dalam...rasa nyer puak2 tu tak berani "Pijak Kepala" kita macam la ni...renung2 lah ye...

Anonymous said...

Zahid hamidi la bro

Anonymous said...

Sekarang macai pr sibuk mainkan isu kereta rasmi gomen yg nk tukar guna honda dan VW..

Salim said...

Banyak orang kecewa sebab bajet banyak pergi kepada Cina. Semua program 1Malaysia Brothers/Friends of Barisan Nasional yang membuat makan percuma dan bagi duit kepada bangsa tu telah gagal sama-sekali untuk menarik sokongan mereka.

Semua ini berlaku di mana peruntukan yang biasa disalurkan kepada agensi-agensi kerajaan telah dikurangkan, malah diberikan kepada bangsa itu. Contoh terbaik seperti sekolah dan peruntukan luar bandar. Contoh yang umum seperti kuota dan syarat-syarat pegangan saham bumiputera yang dimansuhkan.

Ramai juga tertanya. YAB Perdana Menteri mempunyai akses kepada jaringan perisikan tentera dan polis. Itu belum termasuk lagi agensi-agensi penting di bawah Jabatan Perdana Menteri. Takkan tak boleh baca sentimen di bawah?

Kalau dibandingkan dengan membuat perniagaan. Segala macam pelaburan dalam bentuk bantuan dan duit yang ditaburkan kepada bangsa itu, 'Kosong' yang dikembalikan daripada segi sokongan. Itu persoalan orang ramai.

Ahli UMNO mahu Perdana Menteri selaku presiden UMNO jawab persoalan ini. Ahli UMNO mahu tahu adakah dasar 'mesra' bangsa itu akan disambung lagi?

Ahli UMNO mahu tahu, sebelum mereka buat keputusan untuk menyokong atau menolak kepimpinan Najib Razak.

Anonymous said...

well done bro..lega aku baca tulisan kau, sbb apa yg kau tulis sama mcm yang aku nak luahkan...

aku pelik mcm mana org2 dlm umno sendiri termakan dakyah pembangkang yang seolah2 umno kalau pru13. umno menang bai. umno menang. yang kalah bukan umno. paham tak?

najib dah buat banyak benda untuk org cina tapi depa tetap tak mau sokong. nak cakap apa lg? nak salah najib lagi ka? anggap je skrg zaman org cina m'sia memberontak. tunjuk hebat. tak sedar diri.

aku cukup bangga dengan org melayu yang masih ada jati diri melayu, yang tak malu mengaku melayu & kaum bumiputera yang amat setia dan cintakan negara sehingga ke hari ni. aku harap najib akan sedar diri.

Anonymous said...

satu lagi isu bangang yang tak masuk akal adalah umno terhegeh2 nak bergabung dengan pas. sedar diri tak pas menang berapa kerusi? umno menang berapa kerusi?

bangang tak pas yang rasa seolah2 dia menang kerusi lbh banyak dr umno? kalau dah bangang yang pi layan ajak bergabung mcm terhegeh2 sgt apesal ha? kalau nak bergabung buat cara nak bergabung. tapi pas buat cara nak bergabung keee?

Anonymous said...

saya setuju dengan Anon 2:04... laksanakan Hudud dan gabung dengan PAS... mesti Melayu power... fikir fikirkan lah...

Anonymous said...

Saya sokong 100%. Hj arifin nie mungkin tak pandai soal ekonomi.. dia tau kaa sapa dapat brim.
.yang dapat sebahagian besarnya yang tak layak dapat.. 3 -4 billion diberakkan begitu saja..bukan ka inflasi makin teruk....apa laa.hj ariffin..

Anonymous said...

laksanakan Hudud dan gabung dengan PAS... mesti Melayu power... fikir fikirkan lah...(Anon June 21, 2013 at 5:48 PM)

Bab Umno bergabung Dengan Pas, mesti mesti power ... setuju sangat.

Tapi bab laksanakan Hudud, aku nak tergelak. Mamat kau cari isu lain lah. Ini cerita dah basi lah, dengar boleh percaya jangan.

Kenapa, tak ada Hudud melayu tak boleh survive kah ? tak ada Hudud islam tak boleh berkembang kah ?

Anonymous said...

Terbaik dari bro RBF

Anonymous said...

Petikan berita dari Utusan Malaysia

Tokoh pendidik, Prof. Tan Sri Dr. Ibrahim Abu Shah yang juga Presiden Majlis Perundingan Melayu berkata AKIBAT METROKRASI PENDIDIKAN yang diamalkan oleh Kementerian Pendidikan :

1. Meritokrasi telah berjaya mewujudkan ketuanan Cina.

2. Tidak ada yang menguntungkan kepada pelajar Melayu.

3. Kemerosotan bilangan pelajar Melayu di IPT. Kini ada hanya kira-kira 35 peratus pelajar Melayu dan selebihnya kaum Cina.

4. Pelajar cina menjadi penerima utama biasiswa iaitu 80% pada 2012.

Amat menyedihkan dan amat malang bagi orang Melayu. Perdana Menterinya orang Melayu, Menteri Pendidikannya orang Melayu .. tapi nasib orang melayu tak terbela.

Pendedahan bermakna daripada Prof. Tan Sri Dr. Ibrahim Abu Shah diharap dapat menyedar orang Melayu begitulah " Nasib Melayu Di Bumi Sendiri ".

Seruan saya, TERUS LAH BERPECAH, TERUS LAH BERCAKARAN wahai pemimpin2 Melayu SEMUGA HENDAKNYA SATU HARI NANTI kita orang2 Melayu mencapai KEJAYAAN MENJADI BANGSA YANG MEREMPAT di bumi sendiri.

Seruan kita kepada Najib Razak, Hadi Awang dan Anwar Ibrahim TERUSKAN USAHA MURNI KALIAN dan JANGAN BEREHENTI selagi MELAYU TIDAK MEREMPAT DI BUMI SENDIRI.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Di Utara Malaysia, Mukhriz dengan Lim Guan Eng duk betekak pasal ayaq. Mukhriz minta Penang bayaq ayaq Kedah, Lim Guan Eng kata dia tak mahu bayaq.

Tak susah nak selesai benda ni. Punca ayaq duk dalam negeri Kedah. Senang saja Tok Mukhriz oiii, jangan pi buboh racun dalam ayaq tu pulak nanti mati habis orang melayu Penang. Pasai ada melayu lah, kalau tak dak melayu saya kata penyelesaian yang terbaik pi tuang racun dalam sungai tu. Clearrrr.

Saya ada idea macam mana nak bagi Lim Guan Eng ni reti bahasa sikit. Macam mana kalau kerajaan Kedah buat bagi Perbadanan Air Pulau Pinang terpaksa keluar belanja benyak sikir untuk nak proses air itu sebelum dapat digunakan untuk makan minum. Benda tu mudah sangat nak buat, Tok Mukhriz pikiaq lah sendiri.

Mat Pedu

Anonymous said...

Mintak tolong la sgt pd DBKL ngn polis bersihkan segala monyet monyet, kekotoran dan sampah sarap yg ade kt padang merbok tu..gunakan segala trak SWM dan pengangkut sampah supaya padang merbok tu bersih seperti sedia kala. Kalau setakat nak berkhemah kt padang seeloknya monyet tu masukan aje dlm sangkar. Gunakan segala undang undang yg ade. Mintak sgt ni.

Anonymous said...

Kita melayu telah memilih jalan dalam terowong hitam....pemimpin2 politik melayu tak kira dari parti politik apa harus dipersalahkan atas kebodohan berpolitik mereka...sekali sudah terlepas pasti dgn airmata darahpun tak dapat ia dikembalikan

Anonymous said...

Saya amat kecewa dengan tindakan Najib letak SPR bawah parlimen. PRU diadakan apabila parlimen dah bubar, so siapa nak yang nak selia parlimen pada masa itu? Tindakan Najib juga terburu-buru kerana tidak meminta pandangan YDPA terlebih dahulu. Kalau asyik ikut cakap cina & pembangkang, saya pun boleh jadi PM. Banyak makan duit cina ke keluarga Najib sampai jadi lembik macam ni?

Portal Berita Perak said...

Lawati portal www.bperak.com untuk mendapatkan pelbagai isu semasa luar dan dalam negeri. Terima kasih. Portal Berita Perak.

Anonymous said...

mustaqim Abdul rahman jangan jadi bodoh. bercakap macam orang bebal. kr1m punya target adalah utk ringankan beban rakyat berpendapatan rendah atau orang miskin. harga di kr1m murah dan munasabah. bandingkan dengan harga di kedai cina dap. cekik darah. sampai melayu yang rata2 miskin tak dapat pun nak survive. nak simpan duit sikit pun tak dapat sebab harga barang di kedai cina dap mahal nak mampos. tokey kedai cina dap hanya tau untung berlipat ganda. tamak. jadi mustaqim jangan jadi balaci cina dap.

lagi 1, bukan sebab najib, kaum cina tak undi mca dan gerakan. tapi sebab anwar dah tawar jawatan strategic macam timbalan perdana menteri dan janji nak kaji semua dasar pro bumi. so mustaqim jgn jadi bodoh tak dapat baca iltizam politik kaum cina. melayu jangan jadi bodoh!

Anonymous said...

bodoh betul pengkomen yang nak salahkan najib. najib yang korang kata lembik tu yang bela orang miskin di felda dan orang kampong dengan macam2 bantuan meringankan beban. najib yang korang kata lembik tu yang ambil tahu semua hal felda. najib yang korang kata lembik tu tak gadai jawatan timbalan perdana menteri semata-mata nak kejar undi cina. kena ingat. duit yang diberi hanya bersifat tidak kekal. tapi kalau gadai jawatan tpm pada cina dap ia kekal sampai bila2. jawatan tu maknanya kuasa. kuasa politik kedua tertinggi di dalam Negara dapat pada dap. tak namak lagi ke wahai melayu? aku seru pada semua melayu di sini supaya fikir tu biar cerdik sikit. jangan fikir singkat. anwar yg janji nak bersara kalah tak menang pru13 pun tak ada penyokong pakatan paksa dia letak jawatan dan bersara. yang najib menang even sokongan cina hampir tak dapat langsung pun korang nak paksa dia letak jawatan. penyokong umno sah dah bingai! atau itu suara pemuka-pemuka atau musang berbulu ayam yang menyerap masuk dlam umno yg cuba nak musnahkan umno dari dalam.

Anonymous said...

lagi lah kupasan bodoh dgn kepercayaan syed mukhtar nak runtuhkan bisnes cina. lawak ke apa ni? dari ramai2 billionaire yg rata2 cina, terselit nama syed muktar di tangga bawah top 5. kalau kekayaan syed mukhtar meningkat 10x ganda pun tak dapat nak challenge kekayaan billionaire cina no 1. itu pun ada melayu yg cakap syed muktar nak runtuhkan bisnes cina. hadoi lah. ada lagi melayu jenis mcm ni. kita tgk 10 terkaya pun nama syed muktar je rasanya islam. yang lain? itu pun ada melayu berhalusinasi ckp syed muktar boleh kick semua yg berada dlm 10 terkaya dan create another 9 syed muktars to ensure all malay dominated the top 10 billionaire. ada akai ka? cukup2lah melayu jadi apologis!

Anonymous said...

Anwar Ibrahim kata taknak angkat sumpah tapi arini dia jadi sesumpah...bolo punye olang.. cakap tatak selupa bikin looo. Yg paling bodoh itu monyet diluar parlimen baring atas jalan..bos kt dlm bersuka ria..masih ada rupanya pengikut bingai pakatan haram..

Anonymous said...

Saudara RBF

Apa dah jadi dengan ko. Tajuk ni dah basi. Tak apa lagi kami nak tambah. Tukar tajuk baru pula lah. Baru ada uummpp kami nak participate.

Papagomo udah ghaib selepas PRU13. Pisau tak ghaib tapi tak boleh nak masuk (unreacheable). Adakah servis mereka tak diperlukan lagi ???

Blog pro Umno yang tinggal ko sorang saja lah. Blog lain bukan tak ada, tapi kami kadang2 saja masuk blog tu.

Hj Ariffin

Anonymous said...

Betulke deb tak terhapus,ko tidur ke apa rbf.org melayu selamatkan.umno walaupun najib layan.org melayu mcm.kucing kurap. Apa cina mahu dapat.hak hak.melayu semakin terhakis