Monday, July 1, 2013

Lagu Negaraku Dirosakkan Oleh Jaclyn Victor


Lagu Negaraku selaku rasmi negara kita tertaluk dibawah Akta Lagu Kebangsaan 1968 (Akta 390) telah diluluskan sejak tahun 1968 oleh Parlimen Malaysia.  Lihat di sini

Akta ini diwujudkan bagi menjaga kredibiliti, prestij, kewibawaan dan maruah lagu Negaraku yang merupakan satu-satunya lagu kebangsaan negara.

Tindakan menghina, mempersenda, mengeji, mencemar, mencampur aduk, mengubah rentak atau lirik dan sebagainya secara sedar ataupun tidak dalam apa jua keadaan adalah dilarang dan pelaku kesalahan tersebut boleh ditangkap serta didakwa di mahkamah untuk diadili sewajarnya.



Menurut Seksyen 8 (1) Akta Lagu Kebangsaan 1968, rakyat Malaysia hendaklah menunjukkan rasa hormat, sayang dan mencintai lagu kebangsaan dan dikehendaki berdiri apabila lagu Negaraku dinyanyikan pada bila-bila masa dan di mana jua.

Seksyen 8 (2) pula menegaskan bentuk hukuman kepada sesiapa yang ingkar dan tidak menunjukkan rasa hormat kepada lagu Negaraku, di mana seseorang itu boleh didenda tidak melebihi RM100.00 atau penjara tidak melebihi satu (1) bulan sekiranya di dapati bersalah oleh mahkamah.

Manakala Seksyen 8 (3) pula dengan jelas menerangkan apa sahaja perlakuan yang boleh membawa dan menjurus kepada merendahkan prestij lagu kebangsaan pada pandangan masyarakat awam adalah dianggap sebagai tindakan tidak menghormati lagu berkenaan.

Dua malam lepas saya yakin ramai diantara kita menyaksikan siaran langsung di kaca tv atau di Stadium Nasional Bukit Jalil perlawanan akhir Piala FA. Sudah menjadi tradisi lagu kebangsaan akan dimainkan sebelum sesuatu perlawanan bermula. Namun pada malam tersebut sesuatu yang tidak patut berlaku telah berlaku. Dimana penyanyi, Jaclyn Victor telah menyanyikan lagu tersebut dengan cara yang salah. 

Sejak dibangku pra sekolah lagi cikgu-cikgu telah mengajar anak kita cara menyanyi dan menghormati lagu kebangsaan dengan betul. Tiba-tiba muncul Jaclyn Victor menyanyikan lagu tersebut seperti orang sembelit, secara langsung ke seluruh negara. 


Lagu Negaraku lagu rasmi, jadi nyanyikanlah secara rasmi. Tak perlu nak ubah rentak atau tempo mengikut cara artis buat konsert.

Dalam hal ini FAM selaku penganjur yang menjemput Jaclyn Victor perlu bertanggungjawab. Perkara tersebut tidak akan berlaku jika FAM prihatin terhadap peraturan yang ada.

38 comments:

usin said...

bro, jaclyn hanyalah seorang penyanyi yg membawa genre r&b. mana tahu tentang larangan2 yg berkaitan lagu "NEGARAKU". apa yg disuruh dia akan hentam semacam. yg BODOH & TONGONG dalam kes ini adalah penganjur. siapa penganjur? kalau nak hentam sampai lembikpun mestilah penganjur. "bubuh" je FAM tu sebab buat kerja tak hati2, ibarat "DAH TUAPUN BODOH!!!!"...

Anonymous said...

bodoh punya jac......ko kt Malaysia bkn US...ko ingat ko bole nyqanyi mcm Whitney Hoston wt dulu ke masa nyanyi star spangled banner...kita ikutloah cara malaysia nyanyi tegak dan jgn ubah retak...mistake panggil Jac poyo ni..

Anonymous said...

tu la ,saya malam tu lg dah rasa .fam ni pelik,nasak buat transformasi kot,
nak test menteri baru kooot

Azahari Rahman said...

lagu x bwk apa makna..jgn agama kita dipermainkn

Azahari Rahman said...

perjuangan untuk dunia hiburan bleh ler

Anonymous said...

ingat tak dulu hattan pernah kena siap masuk parlimen lagi, so dia nie macam man ?

Anonymous said...

KJ bodoh

Anonymous said...

jangan marahkan jac marahkan orang atau badan yg menjemput jac, belumpun jac menyanyi aku dah cakap dgn keluarga aku lagu negarakau akan rosak(temponya) malam ini, nah selepas itu dah menjadi kenyataan...

AUDI said...

TEGANYA KAU MENARI DIATAS TANGISANKU...KAU PERMAINKAN KU SESUKA HATIMU...SUDAH CUKUP-CUKUP SUDAH...CUKUP SAMPAI DISINI SAJA...DARIPADA BATIN TERSIKSA...LEBIH BAIK KU PERGI SAJA..

Anonymous said...

Kalo Jac tuh org Melayu/Islam ..hah mst sampai ke tahap mmbunoh diri pelbagai tohmahan n kutokan yg dia terima ...tapi krn Jac bkn Melayu..hal ini akan sonyap jer....

Salah kite org Melayu..kalo bangsa len wat silap bg nak rak mmbela..tapi jgn sesekali sesama bangsa wat silap...huh ...

Anonymous said...

tanye KBS laa... Ini semua salah KBS!!! FAM tak salah...

Anonymous said...

salah penganjur...perkara ni eboleh dielakkan..sbuk sgt nk pmbaharuan..smpai lagu Negaraku pon nk d komersilkn..FAM perlu tanggungjawab..mnde yg simple cmnie pon x bleh nk uruskan...

Anonymous said...

Ini dua dua yang bodoh sial tambi paria bawa lagu negara ku macam sondal diharap kj akan bawa perkara ini ke parlimen

Anonymous said...

Butuh lu woi..suka salah kn org jer..sendiri salah tak tahu..bangang sampai tahap susah nak ajar anon 2:15 & 3.34..anak haram ko ni.

Anonymous said...

pundek sudah bikin lagu Negaraku manyak rosak....sialan.

Anonymous said...

Sayang sungguh! Sakit telinga mendengar lagu Negaraku di nyanyikan begitu rupa. Dia perasan artis hollywood ke nak nyanyi macam tu. Teringat Marilyn Monroe menyanyikan lagu Happy Birthday utk pres Kennedy dgn gaya yg sama.

raismazzadam said...

LPS NI FAM TAK PAYAH JEMPUT ARTIS NYANYI LAGU NEGARAKU...MAIN MUZIK DAN DENGAR LAUNGAN KERAMAT RAKYAT MALAYSIA...PASTI ANDA TERPEGUN..TAK CAYA CARI KAT YOU TUBE BETAPA HEBATNYA SUARA SEMANGAT RAKYA MALAYSIA....UTK FAM TOLONG JGN BUANG DUIT DKT BENDA BODOH MCM NI...AKU NAK TMJ JADI PRESIDEN & TAN SRI ANUAR MUSA TIMBALAN..BAYANGKAN KEHEBATAN KOMBINASI INI UTK BOLA MALAYSIA...PIYA NEXT CAPTAIN MALAYSIA...TERBAEEK...

Anonymous said...

blog berita edisi percuma tanpa perlu melanggan

Freemalaysiakini.blogspot

Anonymous said...

tak belajar-belajar dari kesilapan lalu.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Iklankan produk dan perniagaan anda di

www.produkmuslim.info

Daftar segera ia percuma

Terima kasih

Anonymous said...

tak habis2 melayu dipermain2kan..yg pelek nya melayu kutuk melayu..semua nak diubah...dari lagu asal negara dh jd lagu taik kucing...semua yg terlibat otak letak dikepala lutut..xkira la sape..pembangkang yg bodoh pun sama...tak tau apa yg dibangkangnya..patut pun cina kata..melayu tongong....

Anonymous said...

Penyanyi nyanyi macam oang putih. Laku di Malaysia jer!FAM bodoh!

Anonymous said...

ni semua komen orang yang tak pandai menilai seni dan ekspresi cinta pada negara. Jac tak tukar melodi dan lirik sikit pun. korang semua yang kuno....dasar kampung

Walinong Sari said...

menteri penerangan hendaklah ban dia dari memersembahkan d tv

Anonymous said...

Anon 12.28AM
Yang KUNO itu awak.
Awak itu ibarat katak baru keluar dari tempurung.

Bila menyanyi lagu Melayu , teluh harus lah teluh Melayu.
Apabila bila menyanyi lagu Inggeris, teluh nya harus lah dengan teluh Inggeris.

Boleh kah menyanyi lagu Inggeris tapi berteluh Melayu. ?
Sudah pasti penyanyi itu akan di kritik.

Lagu Negara ku adalah lagu kebangsaan , jadi bila menyanyi lagu Negaraku , haruslah berperasaan PATRIOTIK. Maka itu haruslah menyanyi berteluh Melayu.

Apa yang J Victor lakukan adalah salah. Tetapi yang harus dihukum adalah PENGANJUR.
Sebelum J Victor membuat persembahan , beliau mesti ada buat "rehearsal". Penganjur mesti melihat dan mendengar "rehearsal" J Victor. Tetapi PENGANJUR setuju dengan persembahan J Victor.

Jadi PENGANJUR yang harus dihukum.

Semerah Cili! said...

isu jaclyn victor nyanyi tak lah lari sgt pon......okey jer....dia kan penyayangi bersuara lantang sesuai per dgn temponya...

Anonymous said...

Bukan setakat nyanyian tu saja yg teruk ..penjualan tiket pun teruk..padang teruk..permainan mlm tu pun teruk..so yg pasti segalanya melibatkan bolasepak negara MEMANG TERUK!!!!....nanti ada la yg tuding jari...standard yg digunapakai kat Malaysia.....

Anonymous said...

Lirik sama.. tempo xde masalah sbb nyanyi xde music. ( tempo dipengaruhi oleh penonton dlm stadium yg berjumlah 87k org)
Kalau key tinggi? Tak salah, cuma Korang tak sampai je key tu kot.. dlm Std semua hebat2 belaka nyanyi sama2..

Tok Merah said...

Sebagai rakyat Malaysia, kita harus tahu menyanyikan lagu kebangsaan dengan cara yang betul. Tak ada pengecualian, sesiapa yang cuba menyanyikan tidak mengikut rentak atau cara yang betul, itu adalah kesalahannya sendiri. Dan pihak FAM yang mengundang seharusnya akur dengan perkara ini dan tidak membiarkannya berlaku.

Anonymous said...

anon 3:53... penjilat tegar...

hangkedee said...

Pengganjur masuuuuuuuuk!

Kama Irahsa said...

kes kecik.. dulu pun hattan pernah buat benda yg sama.. n pernah kena hentam.. pd aku, ni bkn isu.. kdg2 bila menyanyi mcm ni, akn wujud feel kecintaan pd bait2 lagu tu..

Anonymous said...

tak da ape2 pn... ok je aku dgr lagu ni, slow tempo mcm ni lg bagus... mcm dulu2 tu sgt menusuk kalbu..

Anonymous said...

Nyanyian yang sangat menghayati...

Anonymous said...

Terperanjat juga bila lihat jac nyanyi begitu rupa...nak ikut pun tak tau mcamana....fam ni bodoh....ada sesiapa yg boleh dedahkn siapa mangkok disebalik perancangan semua ni....kita nk tau apa masalah mental dia atau dia seorang yg syok sendiri

Anonymous said...

Aku rasa ok je..x guna rmai ckp persenda lagu sdgkan diri tu x tentu patriotik..jgn marah kekeke..

PentasRakyat said...

Semua marah bila dgr lagu ni, marah penyanyi, marah penganjur, marah presiden FAM , marah KJ dan mcm2 lagi. Tapi apa nak heran, Namawee yang rosak kan lagu negaraku dengan teruk tak kena dakwa pun, tak kena denda dan penjara pun, malah jadi VVIP Nazri Aziz lagi kat parlimen, jadi apa nak heran ........

Anonymous said...

Taylor Swift Pernah Nyanyi Lagu Negara dia sendiri dekat padang takkan Jaclyn Tak Boleh Kot.Nielah Typical Malaysian,Sikit-Sikit Nak Kutuk Cubalah Jangan Sampai Nak Keluarkan Perkataan-Perkataan Yang Kasar.Cuba Kalau Kau Yang Nyanyi Macam Tu Kat Padang Pastu Semua Orang Kutuk Kau,Tak Tersinggung Ker Kau.Setiap Agama Mengajar Benda Yang Baik Tak Payah Lah Sampai Nak Mengutuk.Bagaimana Nak Rakyat Malaysia Maju Kalau Dah Nie Pon Nak Mengamuk Tak Tentu Pasal.Jadi Tolong Lah Jaga Pintu Syurga Dan Neraka Sendiri,Tak Payah Nak Sibuk Pasal Hal Orang Lain....!!!