Thursday, August 29, 2013

Hina Bendera Indonesia, Cina Malaysia Berdepan Hukuman Penjara 5 Tahun


Baru sepuluh hari lepas saya menulis tentang orang-orang cina Malaysia yang banyak menimbulkan masalah dengan Indonesia sehingga hubungan dua negara menjadi tegang dan kita menghadapi masalah untuk mendapatkan pembantu rumah dari Indonesia. Lihat tulisan saya yang lepas di sini.

Kini seorang lagi cina Malaysia menimbulkan masalah dengan Indonesia yang boleh membuatkan hubungan dua negara terus bergelegak. 


Seorang cina warga Malaysia, Broderick Chin ditahan oleh polis Indonesia kerana menghina bendera Indonesia. Dia meminta seorang pekerjanya agar menggantikan bendera Indonesia dengan seluar dalam merah miliknya, ketika pekerjanya sibuk mencari bendera untuk dikibarkan sehari sebelum Hari Kebangsaan Republik Indonesia. 

Cina Malaysia tersebut telah ditahan oleh polis Indonesia dan bakal berdepan hukuman penjara atau denda RP 500 juta. 


Laporan dari The Jakarta Post

Laporan dari Republika Online


Laporan dari Fokus Riau

26 comments:

Anonymous said...

Kalo mangkok jamban tuh buat kat Malaysia dia akan di anggap HERO oleh puak dia esp pembangkang Malaysia la....budaya biaDAP, kurang ajar n kufur nikmat neh mmg sebati dgn pembangkang Malaysia...mrkla yg mnjatohkan maruah negara selama ini...

APA AKU PEDULI said...

Syabas Indonesia ...

Di Malaysia pulak lain ceritanya ... Siapa yg menghina bendera, lagu Negaraku, agama org lain akan dapat pembelaan guaman yg tidak putus2 dari pemimpin dan peguam pembangkang, yakni dibela sbg seorg HERO, hero pukimak ...

Kerajaan akan buat dek saja, paling keras pun dgn kata2 seumpama "dia tidak faham atau masih mentah pemikiran.

Kalau nasib baik pulak yg MENGHINA ini akan dipanggil ke Parlimen dan dibagi bantuan utk terus berkarya LUCAH dan menjadi BATU API PERKAUMAN.

Kesimpulannya: dua2 pihak mcm tak ada MARUAH.

Anonymous said...

MENGAPA UNDANG UNDANG BEGITU TIADA DI MALAYSIA. ?
TELADAN YANG BAIK UNTUK MENGAJAR MEREKA YANG BIADAP.
DI MALAYSIA SEMUA LEMBUT.
TUNJUK ISYARAT LUCAH PADA DYMM DI PERTUAN AGONG PUN BOLIH LEPAS.
TUKAR BENDERA PUN BOLIH LEPAS.
SEOLAH OLAH MALAYSIA TIADA LAW.
POLIS TEMBAK GANGSTER, POLIS SALAH.GANGSTER TIMBAK POLIS PUN, POLIS SALAH.
AYO AYO AYO UNDANG UNDANG APA NI ?
Maybe we need a new attorney general.......

Anonymous said...

memang patut punn kena penjara 5 tahun x tahu adap dan menghormati budaya org lain...hanya negara luar saja yg boleh ajar cina malaysia..

Jawajohor said...

SYABAS INDONESIA, UNDANG UNDANG SEPERTI INI MESTI DI KEKALKAN.
PENDATANG MESTI DI HUKUM.
TIADA MAAF MAAF .
INI CARA KEAMANAN NEGARA.

Megat Alam Gempita said...

Syabas teman-teman di Indonesia atas tindakan kalian mempertahankan Sang Saka Merah Putih.

Seenaknya kalian keronyok duluan si cina tongsan ini yang seenak-enaknya memperleceh bendera kalian.

Penjara saja si maling cina ini. Sesudah itu usir dari negara kalian. Disini biarin kami pula mengajar cina ini.

Syabas teman-teman Indonesia kalian memang berani dan menjadi inspirasi kami.

Anonymous said...

Baru cinabeng ada akai... 5 thn cepat bg aja 15 thn. Biar cina tu rasain.

Anonymous said...

SYABAS kpd kerajaan Indonesia, tapi diharap pihak kerajaan Indonesia tidak menghukum semua rakyat Malaysia atas tindakan yg dibuat oleh seorang Cina Malaysia. Janganlah kerana nila setitik habis susu sebelanga. Sesungguhnya kita dari susur-galur serumpun semestinya hormat-menghormati sesama sendiri. Kalian kami kagumi dalam menegakkan maruah negara dan bangsa.

QalamQabut said...

Syabas Indonesia. Kami orang Malaysia menyokong tindakan undang2 yang diambil. Semoga diberi hukum yang setimpal dengan kesalahan sebagai pengajaran.

mat13 said...

Suruh ApekCina tu pakai spender merah dia lari dalam pekan...biar semua orang tengok......

Photography through my lens said...

Sila lanjutkan lg hukuman mereka yg tidak mengerti akan menghormati bendera negara baek Indonesia, Malaysia maupun negara lain.

Begitu lah hal mereka di negara ini. Aysik menimbulkan sengketa ataupun kontroversi.

Tiada langsung menghormati arti kenegaraan.

Anonymous said...

Bagi lah hukuman seberat berat nya agar ia bisa jadi rujukan pengubal undang undang di Malaysia.

Penjarakan Si Bangsat itu.

Anonymous said...

Sepattnya ahbar Indonesia beri gambaran lebih specifik..Rakyat Malaysia keturunan Cina

Anonymous said...

kalu kat malaysia...sampai 2000 repot polis pun tak tentu lagi kerajaan nak ambik tindakan....

Anonymous said...

Sedap la apek tu kena sula dlm penjara nnt ...
Bila agaknya MAHKAMAH msia boleh tegas macam tu? Opsss ... maap la tan sri ya ... sekadar bertanya

Loma Loma said...

Tahniah Indonesia

Anonymous said...

semua orang tau pun, china adalah satu bangsa yang tak pernah hormat apa-apa kecuali duit saja.
sepatutnya Indonesia sedar yang banyak mendera amah mereka di Malaysia ialah china! oleh sebab media Indonesia dikuasai bukan Islam, laporan berat sebelah menyebabkan melayu yang terkena getah

Anonymous said...

dulu undang2 malaysia tak ketat sebab ada menteri pondan haram jadah mcm kerismudin.. sekarang cuba tgk zaid hamidi... nak makan bubur cubalah langgar undang2.. sesunggunya keris mudin hang memang takdak teloq... jadi model bergambar facebook twitter dan blog boley la.. mcm haram... bapak borek anak rintik husin onn pun takda apa yg dia buaat masa jadi pm. hew hew hew

Anonymous said...

Kita terpaksa minta Indonesia utk TEGAS bg pihak kita? Bodoh tk nampak lg ke Najib dgn Punasihat2 ???

Rakyat bkn nk gula2 tp rakyat nk kestabilan. Yg bersalah tetap bersalah! kenapa mau lindung Nameewee, Alvin dan skalian Cina Piggy yg sekian hari hina kita??

Kita berlagak dgn ekonomi plastik, akhirnya utk jd keselamatan, Indonesia yg kena AJAR PM ngok kita utk bertegas dan kenal undang2?

PADAM MUKA CINABENG!!

SYABAS KRJN INDONESIA!!

suaramirza said...

Memang benar di negara kami,mereka menguasai media-media utama,khususnya kelompok MNC. Mereka (Kelompok MNC) adalah pihak yang menyokong penyelenggaraan acara yang rawan dengan kemaksiatan yaitu Miss World. Kelompok MNC dipimpin oleh Pak Hary Tanoe. Aku tak bermaksud rasis membabi buta,tapi ada baiknya kita berhati-hati pada sepak terjang mereka (Oknum-Oknum Cina Han-Tionghoa yang bermasalah itu,tapi mereka tak semuanya,tidak baik).

Anonymous said...

Kerajaan malaysia yang maju dan modern seharusnya punya kemampuan deteksi kepada warga negaranya yang menjadi sebab buruknya hubungan dengan kerajaan indonesia.. I.T. Minister kerajaan malaysia seharusnya bisa detect laman GROUP ANTI INDON di FACEBOOK,yang dibuat anak malaysia yang isinya sangat menghna negara indonesia, sehingga orang-orang indonesiapun ramai membalas penghinaan kepada rakyat dan kerajaan malaysia.. tangkap dan perintahkan orang-orang itu untuk memohon maaf kepada rakyat indonesia, agar kita saudara serumpun kembali hidup damai dan penuh persaudaraan.. salam dari indonesia..

Anonymous said...

Ala kerajaan indonesia ni terlalu sensitif sangat. Benda kecil macam tu pun nak diambli kira.

Tengok kerajaan malaysia. Hina bendera kah, pijak bendera kah, terbalikkan bendera kah, mengubah lirik lag kebangsaan kah .. kerajaan malaysia relax jer. Malah mereka yang buat benda tu dapat jumpa menteri lagi, mendapat layan yang istimewa dari menteri pula. Kerajaan malaysia best !!!!

Anonymous said...

Kerajaan indonesia ni sensitif sangat. Benda remeh temeh macam tu pun nak berkira sangat.

Tengok kerajaan malaysia. Nak terbalik bendera kah. Nak pijak bendera kah

Anonymous said...

salam dari Indonesia..
memang benar kalo di Indonesia segala sesuatu yang berhubungan dengan penghinaan identitas negara seperti bendera,lagu kebangsaan,suku/etnis pasti akan jadi masalah sensitif di sini.

Anonymous said...

melayu babi

Anonymous said...

Jelas kami sensitif! Para pejuang & pahlawan kami mendapatkan kemerdekaan dengan susah payah. Tidak seperti Malon yang HANYA diberi tanpa berusaha.