Thursday, September 5, 2013

Elizabeth Wong Punca Penduduk Lembah Klang Terputus Bekalan Air Minggu Lepas

Pencemaran diesel
Hujung minggu lepas hampir 60 peratus pengguna air di Lembah Klang menghadapi masalah bekalan air. Ada yang mengalami masalah tersebut hanya sehari, ada yang dua hari dan tiga hari. Bergantung kepada kawasan yang mereka tinggal. Antara kawasan yang terlibat adalah, Petaling Jaya, Kuala Lumpur, Klang, Shah Alam, Gombak, Kuala Selangor dan Hulu Selangor.

Masalah tersebut timbul berpunca daripada pencemaran diesel di bahagian hulu Sungai Selangor atau lebih tepat lagi di Rawang. 

Pengendali loji rawatan air terpaksa menutup muka sauk (punca air masuk ke loji rawatan) sehingga diesel yang tumpah dibersihkan. Jika pengendali loji terus memproses air yang dicemari diesel, maka kita semua akan mendapat air yang berbau. Selain dari itu ianya boleh merosakkan mesin-mesin yang digunakan untuk merawat air. Apabila mesin rosak kita akan menghadapi masalah bekalan air yang lebih lama kerana proses membaik pulih mesin-mesin tersebut memakan masa yang agak lama. 

Saya bukan nak bercerita bagaimana cara air dirawat, cara membekal air atau cara menyalurkan air.
Matlamat utama saya menulis perkara ini di sini adalah untuk berkongsi dengan anda bagaimana kesetanan pemimpin PKR yang memerintah Selangor melepaskan diri mereka dan meletakkan kesalahan kepada orang lain. Jadi saya terpaksa berceritalah sikit sistem bekalan air di Selangor supaya anda jelas apa yang utama yang saya hendak sampaikan. 

Di Selangor apabila bercakap pasal air maka semua terus akan terlintas Syabas. Apabila tiada air hujung minggu lepas semua letakkan kesalahan kepada Syabas 100 peratus. Walhal yang sebaliknya Kerajaan Selangor yang menjadi punca utama 60 peratus penduduk Lembah Klang terputus bekalan air minggu lepas. 

Mungkin ada yang berkata, kenapa pula Kerajaan Selangor sedangkan semua orang tahu Syabas yang membekalkan air ? 

Inilah yang saya nak ceritakan....

Dalam soal membekal air kepada kita di Selangor dan KL sebanyak tiga pihak yang terlibat.

1) Kerajaan Selangor -  Semua sungai-sungai dalam negeri Selangor yang menjadi punca bekalan air   milik kerajaan negeri dan berada di bawah tanggungjawab mereka. 

2) Pengendali loji rawatan - Pengendali loji rawatan ini terdiri dari tiga pihak, SPLASH, ABBAS dan PUNCAK NIAGA. Fungsi mereka adalah mengambil air mentah daripada Sungai Selangor dan merawat hingga bersih di loji-loji mereka dan menjualnya kepada Syabas. Untuk perhatian, Kerajaan Selangor memegang saham dalam SPLASH sebanyak 30 peratus melalui Kumpulan Darul Ehsan Berhad. 

3) Syabas - Fungsi Syabas adalah membeli air-air yang telah dirawat oleh SPLASH, ABBAS dan PUNCAK NIAGA. Kemudian mereka bekalkan kepada kita. 

Loji rawatan air
Saya ulang sekali lagi, punca kita terputus bekalan hujung minggu lepas kerana Sungai Selangor dicemari diesel. Siapa yang bertanggungjawab menjaga Sungai Selangor ? Anda dah temui jawapannnya di atas. 

Inilah yang saya katakan kesetanan pemimpin PKR. Punca dari mereka, salah mereka, orang lain pula yang mereka tuding jari. 

SHAH ALAM – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) diingatkan supaya tidak menggunakan alasan gangguan bekalan air mengambil jangka masa yang lama untuk dipulihkan sedangkan masalah pencemaran ini telah pun berjaya dikawal semalam.
Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, Loji Sungai Selangor (SSP) SSP1, 2 dan 3 kembali beroperasi semula bermula awal semalam selepas ditutup sementara sejak kelmarin disebabkan pencemaran air akibat tumpahan diesel. 
Menurutnya, bermula 12.30 tengah malam hingga 1.30 pagi semalam, SSP1 dan SSP3 kembali beroperasi secara berperingkat setelah pencemaran berjaya dikawal selepas kakitangan serta pegawai yang bertugas mengenal pasti tiada lagi kesan pencemaran. 
Sinar Online
SHAH ALAM 1 SEPT: Bekalan air di empat loji rawatan air yang terjejas sebelum ini, mencukupi bahkan ada kalanya melebihi paras yang ditetapkan, kata Elizabeth Wong Keat Ping.
Exco Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar itu, berkata Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) tiada alasan lambat menyalurkan bekalan air kepada pengguna. 
“Alasan Syabas masalah itu akan diatasi dalam tempoh hampir lima hari sukar diterima kerana tiada masalah air dihadapi di Sungai Selangor. 
“Semua keempat-empat loji dalam kapasiti penuh,” katanya kepada TV Selangor sambil menyatakan bekalan air di Lembah Klang dijangka diatasi dalam masa terdekat. 
Selangorku

Menteri Besar dan Exco sama-sama bodoh. Elizabeth Wong bodoh kita tak pelik kerana kita pun difahamkan sebelum dilantik menjadi Exco Selangor dia hanyalah seorang pelayan bar. Khalid pula memang sah-sah bodoh. Kalau dia cerdik dia tak lantik Elizabeth Wong yang kemaluannya dah tersebar ke seluruh dunia sebagai seorang exco. 

Minta maaflah kerana saya terpaksa mengaku saya lebih cerdik daripada mereka berdua....

Dalam isu pembekalan air ianya tidak sama dengan pembekalan eletrik. Jika terputus bekalan eletrik kita akan terputus serentak. Rumah kau di Kuala Selangor tiada letrik, rumah saya di Puchong pun tiada letrik. Bila dah pulih, rumah kau lampu dah nyala, rumah saya pun lampu dah nyala. 

Dalam isu bekalan air, katakah pengendali loji menutup pintu masuk air jam 10 pagi. Sampai jam 2 petang pun kita masih ada bekalan air kerana sumber air daripada tangki. 

Contohnya begini....

Masalah ketiadaan bekalan air hujung minggu lepas kerana loji rawatan air di Bukit Badong, Kuala Selangor yang ditutup. 

Katakanlah loji ditutup jam 10 pagi. Bukannya jam 10 pagi kita terus tiada air. Ianya akan mengambil masa beberapa jam sehingga air yang telah dirawat dalam loji habis. Dalam kes minggu lepas pengguna yang paling cepat tiada air adalah pengguna di kawasan Kuala Selangor kerana mereka dekat dengan loji. Tengahari Jumaat mereka telah terputus bekalan air. Saya yang tinggal di Puchong mengalami masalah air jam 3 pagi, Sabtu. 

Bila bekalan air kembali pulih, pengguna di Kuala Selangor yang mendapat bekalan air lebih awal.

Sabtu pagi mereka dah dapat bekalan air. Saya yang tinggal di Puchong hanya mendapat bekalan air
pada Isnin pagi. 

Sebab itu saya kata bekalan air tak sama dengan bekalan eletrik. Bekalan eletrik cukup dengan hanya petik satu suis semua selesai. 

Bekalan air pula mereka terpaksa penuhkan segala paip yang besar-besar yang Khalid Ibrahim boleh main lari-lari dengan Elizabeth Wong dalam paip tersebut. Paip bila kosong maka akan jadi tempat udara berkumpul. Bila udara berkumpul dalam itu, air tak boleh masuk. Itu pun satu bab, kena kosongkan semua udara dalam paip, dalam tangki dan sebagainya. Tangki air rumah kita pun biasa dimasuki udara bila tangki kosong. Bunyi macam air masuk tangki, tapi air di paip tak keluar-keluar. Yang bunyi itu udara, bukannya air. Nak mengatasi masalah itu, tutup paip di meter dan buka semua paip dalam rumah untuk keluarkan udara. Biarkan 30 minit kemudian buka balik paip di meter.

Dalam kes yang berlaku sebab itu Syabas bagi tempoh maksimum selama seminggu untuk semua tempat pulih. Mereka sengaja janji lambat takut masalah timbul. Sedangkan dalam masa tiga hari semuanya selesai. 

Yang dikatakan penuh oleh Elizabeth Wong adalah air yang di loji. Loji satu tempat di situ memang penuh. Apabila air loji di salurkan kepada Syabas ianya akan berpecah kepada semua bahagian. Ada air yang ke Klang, Shah Alam , Petaling Jaya hingga ke KL. Yang mana yang dekat akan dapat dulu. Yang jauh akan dapat kemudian. 

Saya sendiri pun tak gembira dengan apa yang berlaku. Saya terpaksa ke Melaka pada hujung minggu lepas kerana tiada air. Balik Ahad malam ingatkan dah ada air, rupanya tiada lagi. Isnin pagi baru ada. Saya tak marah kepada Syabas....saya marah kepada Kerajaan Selangor kerana tidak jaga sungai. Bagaimana mereka tidak boleh kesan awal-awal ada pihak yang membuang diesel ke dalam sungai ? Kononnya Elizabeth Wong pejuang alam sekitar yang tulin dan sejati. Pergi dahhhhhh.....sungai yang dibawah tanggungjawabnya pun dia tak boleh jaga hingga dicemari diesel. 

Inilah yang saya katakan kesetanan mereka. Segala masalah berpunca daripada mereka. Untuk lepaskan tengkuk mereka maka orang lain yang dijadikan kambing hitam. Tak setan ke jika begitu ? 

19 comments:

Anonymous said...

Intimnya hubungan Elizabeth Wong dengan Khalid Ibrahim ni nampak satu macam lah. Tak jelous kah bina si Khalid tu ?

Anonymous said...

Jeles la apa lagi...

Anonymous said...

Bro RBF...tq penerangan yg jelas ,..cume satu jer yg buat wa paling xsetuju dgn bro...bro jgn kutok lebey2 wa punyer ADUN wo...sbb dia r..adun yg paling 'pemurah' di donia neh...mana ada adun yg sanggup berkongsi segala2nya sehingga hutan rimba pon sanggup sharing....kah kah kah...

Tapi bro mmg cilakak la pakatan haram jadah...tugas mrk abaikan , bila ada mslh cepat2 tuding jari pada org len..yg geramnyer cacai2 mrk pon sepantas kilat menyambung lidah syaitan pemimpin mrk...

Anonymous said...

Aisey...ex-pelayan bar rupa nyer...padan ler buleh singkap2 kain!!
Yg si Khalid pakai baju sama kat majlis lain2 sbb x cukup kain ka nak wat baju...Atau Lizabeth suke sangattt kat baju tu...kihkihkih

Anonymous said...

Bro, peribahasa menyatakan bahawa muka tembok ialah orang yang tahu malu. Kata apa pun, dia buat bodoh je, macam tak de apa apa. Malahan di angkat jadi pemimpin. Jahanam.

Anonymous said...

Bravo RBF, penerangan yang lengkap untuk orang yang bebal.

Anonymous said...

Towkay cina dap tempat servis lori sampah
Lori pulak kroni pkr punya.

Pasai tu la pelayan bar tu sonyap je

Anonymous said...

laaaa...Bar Tender ke Yahudi ni?? Aku tak tau pun...

Azahari Rahman said...

strategi nk lakukan air mineral tapi guna air paip.x kalu x laku..sambil menyelam,minum air.haha.jahat tul pemikiran aku kt puak2 cinabeng nih.

Anonymous said...

Saudara Blogger

Minta maaf kerana isu saya lari tajuk. Saya mohon tuan siarkan dengan niat yang baik demi Perpaduan Ummah dan Perpaduan Melayu.

Metro Ahad 8.9.2013 menyiarkan cerita berkenaan Ajaran Syiah khasnya berkenaan Kahwin Mutaah dikalangan penganut Syiah seperti yang diceritakan oleh wanita janda 3 anak Suhana 34 tahun, yang telah melalui pernikahan secara mutaah sebanyak 3 kali dalam empoh 2 tahun - pertama selama 4 bulan dengan mas kahwin sebuah kitab Syiah, kedua 3 minggu dengan mas kahwin sebuah telepon bimbit dan ketiga 2 bulan dengan mas kahwin RM2.00.

Kepada kaum wanita yang bernikah mutaah saya nak sedarkan kalian, maruah anda adalah jauh lebih hina daripada seorang pelacur. Untuk tidur satu malam dengan seorang pelacur orang lelaki sanggup bayar paling tidak pun RM200.00 (2nd class prost). Kalau first class mungkin RM500 - RM1000 untuk satu malam.

Sedangkan Suhana hanya dibayar RM2.00 untuk ditiduri selama 60 malam (2 bulan) atau RM0.03333 sen untuk satu malam. Sebab itu saya berani berkata maruah Suhana berkali2 lebih hina dan rendah daripada seorang pelacur kaki lima.

Tetapi alhamdulilah, akhirnya Suhana sudah sedar dan insaf dan kini beliah sudah kembali kepada ajaran ASWJ.

Jika anda kata saya berbohong, cari Metro Ahad 8.9.2013 dan baca lah.

Apa yang nak saya sampaikan adalah WANITA DALAM AJARAN SYIAH HANYA LAH ALAT UNTUK MEMUASKAN NAFSU LELAKI SEMATA2 .. LELAKI DAPAT MELAMPIASKAN NAFSU SEKS TERHADAP WANITA YANG DIA SUKA DAN WANITA ITU REDHA TANPA DIA TUDUH BERZINA.

Memang perlakuan sex itu berlaku dengan kerelaan kedua2 belah pihak sebagai suami dan isteri .. suami tanpa tanggung jawab terhadap isterinya. Dalam kolum ini, saya tidak berhajat menyentuh risiko kesusahan yang bakal ditanggung oleh wanita selepas tamat tempoh pernikahan mutaah.

Ana Muslimah

Anonymous said...

Kerajaan Setan biasa memang suka tuduh menuduh je. Biasanya nak lepas tengkok je

Din Konekeras said...

Ada no. hp Suhana bro? Aku rasa mcm nak berjimak dgn dia je

Anonymous said...

Din Konekeras

Ko kontek la watawan Metro. Aku cuma memetik cerita yang disiarkan dalam paper Metro. Itu jer.

Ana Muslimah

Anonymous said...



Kepada saudara mara yang pro Pas, kawan rakan yang pro Pas yang mengenali saya atas nama pena Ana Muslimah .. saya mohon jangan marah kepada saya dan jangan buang saya atau sisih saya atau memusuhi saya.

Dalam isu kalimah Allah saya berpendirian begini :

" Allah saya sebagai seorang yang pro Umno, serta sebagai orang yang tak akan bersetuju Allah digunakan oleh penganut kristian .. tak sama dengan Allah kalian. Allah saya hanya untuk orang islam iaitu orang2 melayu Umno dan orang islam lain diseluruh dunia .. dan haram bagi saya untuk menyembah Allah yang kalian sembah kerana Allah kalian adalah tuhan yang mengaku bernama Allah sedangkan dia juga adalah tuhan kepada orang kristian "

Jika pendirian saya ini sesat dan murtad mengikut fahaman kalian maka saya mohon kalian (saudara mara dan kawan rakan pro Pas) rujuk dan minta lah fatwa daripada Tokguru Nik Aziz .. kerana hanya Tokguru Nik Aziz sahaja yang tahu jawapan. Walahualam .........

Ana Muslimah

Tok Guru Pondok said...

السلام عليكم
Ana Muslimah.....
Allah SWT adalah Tuhan Sekalian Alam. Tiada Tuhan selain Allah Azawajalla.

Anonymous said...

油价上涨...生活成本的上升!巫统是没有用的!

Anonymous said...

Lu lagi cilakak lol.kaki tengok celita lucah ma.bolo punya olang.itu madey pun suda cakap lu olang semua molo ma.itu rbf lagi ler molo ma.molo banyak tingkat.manyak malu ooooo.....itu ketua cakap aaaa lia punyer olang,ameno la tu,manyak molo.molo.molo.molo.

Anonymous said...

Anda berstatement maruah suhana lebih hina dr pelacur.raser nyer aruah anda jauh lebih hina dr tu kerana mengizin syaitan bersama anda menghina suhana.aper ler punyer mangkuk ko nie.

Anonymous said...

Kih.kih.kih.rendah nyer akidah pencacai nie.tanya fb ler.dah ditakdirkan begitu kenape nak salahkan orang lain plak.takder pegangan agama aper ker.sahih rukun iman hancus.