Wednesday, October 9, 2013

Apakah Harakah Daily Sudah Lancarkan Perang Terhadap Kerajaan Kelantan ???

Bukan menjadi satu amalan atau kelaziman bagi media Pas tidak kiralah samada Harakah edisi cetak atau Harakah Daily untuk mengkritik , menegur, apatah lagi membongkar penyelewengan orang-orang Pas, pemimpin Pas atau Kerajaan Pas.

Mereka kebiasaannya akan melaporkan yang baik-baik sahaja. Berbeza dengan media yang dimiliki Umno, Utusan Malaysia yang sering mengkritik pemimpin Umno sendiri. 

Bagaimanapun hari ini satu sejarah telah tercipta apabila Harakah Daily selaku media rasmi Pas telah membuat satu transformasi apabila secara terbuka mengkritik Kerajaan Kelantan.

Bukan sekadar kritik, malah turut memberi gambaran seolah-olah Kerajaan Kelantan melakukan penyelewengan atau salah guna kuasa berhubung satu kawasan perlombongan bijih besi. Dan yang paling menyeronokkan apabila berita yang disiarakan Harakah itu adalah kenyataan dari Naib Presiden Pas sendiri.


Menurutnya juga permohonan lebih awal dibuat Perbadanan Menteri Besar Kelantan (PMBK) bagi mengusaha lombong besi di Sungai Tuang dengan mengajukan permohonan di Pejabat Tanah dan Galian pada November 2011. 
“Bagaimanapun permohonan pihak lain pula masuk sehingga menenggelamkan permohonan asal PMBK,” ujarnya.

Beliau juga memberitahu Majlis Mesyuarat Kerajaan pada Mac 2013 bersetuju menyerah kawasan seluas 3,000 hektar di Sungai Tuang kepada PMBK. 
“Malangnya saya difahamkan kelulusan itu telah ditarik balik selepas itu, sedangkan tender terbuka dibuat pada November 2012,” ujarnya. 
Harakah Daily 09/10/2013
Apakah anda ingat wartawan itu berani menulis berita diatas dan ketua pengarang Harakah Daily berani menyiarkannya jika tidak disuruh atau dilindungi pihak-pihak tertentu ? 

Mereka tidak akan berani menulis buta-buta atau sesuka hati kerana berita tersebut memberi kesan yang  tidak baik yang sangat besar kepada sebuah Kerajaan Pas. 

Dengan penyiaran berita seperti diatas ianya memberikan satu lagi bukti kepada kita bahawa Pas tidaklah sesuci atau setelus yang mereka gambarkan selama ini. Bukan kita yang tuduh, bukan kita yang fitnah. Orang mereka sendiri yang beritahu, media mereka sendiri yang siarkan.

12 comments:

Anonymous said...

Tumpang Lalu....

CINA MALAYSIA PATUT BERSYUKUR…

Bekas PM Australia bosan dengan orang cina Australia...!!!

1.Orang cina yang harus sesuaikan diri dinegara ini, bukan kami sebagai Australian. Terima atau keluar sahaja dari sini. Saya selaku bekas Perdana Menteri bosan dengan negara yang bimbang tentang sama ada kita menyinggung orang cina yang tinggal dinegara ini. Sejak serangan pengganas di Bali, kami telah mengalami peningkatan dalam patriotik oleh majoriti Australia. Oleh itu, budaya orang kami telah dibangunkan sejak dua abad perjuangan, melalui pelbagai ujian dan kemenangan diperjuangkan oleh orang asal Australian yang berjuang mendapatkan kebebasan.

2.Bahasa:
Kami orang Australian bertutur didalam Bahasa Inggeris, bukan bahasa Mandarin, Hokkien atau bahasa cina yang lain. Oleh itu, jika anda orang cina ingin menjadi sebahagian daripada masyarakat kita atau menyesuaikan keadaan disini, sila belajar bahasa kami iaitu Bahasa Inggeris. Bukan kami yang perlu belajar bahasa cina. Sikap kamu orang cina yang berkelompok dan hanya menggunakan bahasa cina sesama kamu membuatkan kami orang asal Australia tidak faham dan ini seperti menghina kami.

3.Agama:
Kebanyakan Australian percaya kepada God (Kristian). Kenyataan ini bukanlah kerana semata mata hendak menyebarkan dakwah agama Kristian atau kerana politik. Tetapi hakikatnya negara ini diasaskan oleh orang-orang Kristian, prinsip-prinsip Kristian, dan ini telah dijelas didalam perlembagaan negara Australia. Ia sudah pasti sesuai dan menjadi keperluan untuk dipaparkan di dinding setiap semua sekolah di Australia. Mengapa sudah ada suara suara dari orang cina untuk menuntut hak yang sama supaya dipaparkan juga agama budha?

4.Pendidikan:
Orang cina yang menetap disini sepatutnya tidak boleh menuntut hak yang sama atau dengan sengaja mempersoalkan mengapa perlu berbahasa inggeris dan menghormati agama Kristian disini. Jika perkataan God (Kristian) itu menyinggung anda, maka saya selaku bekas Perdana Menteri mencadangkan anda orang cina perlu mencari negara lain untuk menetap. Ini kerana perkataan God (Kristian) adalah salah satu bahagian didalam adat yang dipraktikkan di Australia ini.

5.Kami akan menerima kepercayaan anda, dan tidak akan mempersoalkan mengapa. Apa yang kami minta ialah anda menerima kami sebagai penduduk asal Australia, dan hiduplah dalam suasana harmoni dengan kenikmatan yang telah kami kongsikan.

6.Ini adalah NEGARA KAMI, TANAH KAMI iaitu Australia. Kami Australian yang memboleh serta membenarkan anda orang cina peluang untuk menikmati kehidupan di Australia ini. Tetapi apabila anda orang cina telah selesa di negara kami, mengapa anda tiba tiba mengadu dan merengek? Jika kamu orang cina merasakan ini semua tidak adil tentang Bendera negara kami, Perlembagaan kami, cara kami membelanjakan wang yang fokus kepada penduduk asal, mengenai agama Kristian kami, cara hidup kami, kerajaan kami, saya rasa selaku bekas Perdana Menteri Australia memberi pintu terbuka kepada mana mana orang cina untuk keluar dari negara ini dan pilih negara yang lebih bebas yang dapat menerima semua permintaan kamu ini.


Petikan : HEADBOMB

Anonymous said...

Husam Pantalon pandai... kroni dia kena cantas dengan kerajaan negeri sekarang, dia melalak dalam persidangan DUN. Macam la takde saluran lain nak tegur kerajaan negeri... tapi saje nak kasi gempak, kononnya dia buat kerja untuk rakyat tapi ada orang lain nak sabotaj dia... pirahhhh husam pantalon. Satu sen pun tarak guna...

manjung said...

Orang cina di Malaysia apa lagi...takkan tak faham lagi kot...pandai2 la sesuaikan diri atau boleh bawa diri.

Anonymous said...

Bila nak korek minyak kat bandar KB tu? Masih dalam kajian lagi ke jamnapari?

🆎 said...

Korek xxx lagi sedap la...��

Anonymous said...

Masa nik aziz ada kuasa tak nak luluskan terus. Bila ustaz mat naik, dia meroyan la. Memang la, dah kroni dia kena catas.. duit tak masyuk la. pakat dok tembak kaki sesama sendiri.

Anonymous said...

Anwar meroyan nak jadi PM
Husam meroyan nak jadi MB
Molek sungguh perangai....

Amekkaw said...

Ada juga desas desus bahwa sebuah syarikat dari Jepun begitu berminat dengan bijih besi Kelantan itu, dan broker-broker tanah Kelantan sedang sibuk menjaja geran untuk cari duit kopi...tapi tak boleh elak juga dengan penglibatan tokeh2 Cina Perak dan Segamat.

Hutan Simpan Cabang Tongkat berusia sama dengan Lembah Belum, Perak seluas Singapura itu pun sudah dijaja dan dijarah oleh broker-broker balak dengan izin PAS, dicincang dan dijual borong saperti anak kembong pasar Siti Khadijah.

Kalau 23 tahun hutan Ulu Kelantan digondolkan, hasil diakikahkan oleh PAS, dan rakyat hanya mampu putih mata setiap hari tengok treler balak ulang alik punggah balak untuk dijual ke Siam dan Singapor. Tokey Perak dan Segamat jadi kaya raya, rakyat masih papa kedana.

Adakah dengan menjarah bijih besi pula rakyat akan terbela, makmur kesejahteraan meningkat? Atau rakyat akan terus papa kedana, kali ini mata merah masuk habuk tanah melihat treler2 60tan simpang siur mengangkut tanah mentah kedalam kapal China di Tok Bali. Atau bijih mentah dilarikan ke Raub untuk dijadikan stok bijih Negeri Pahang...

Dalam apa jua situasi rakyat Kelantan 23 tahun sudah ditipu, dan akan terus tertipu untuk 20 tahun lagi.

Anonymous said...

jangan seronok sangat... hari ini nampak macam mereka sedang menunjal sesama sendiri, tapi kena ingat bahawa at last, umno dan kerajaan pusat juga akhirnya yang akan dituduh. Untuk nak menamatkan pergolakan, untuk meredakan keadaan, maka somebody harus mengeluarkan kalimah hikamat.... "ini semua salah umno" kah kah kah!!!!

Anonymous said...

Jangan komen lebih-lebih bro nanti Husam Kambing menangis lagi..hehe. Memang dah jadi tebiat Parti yang bertopengkan agama ni di akhir nanti akan menyalahkan UMNO, padahal tak ada kena mengena pun ngan UMNO. Kononnya telus, telus pala angguk puak PAS ni dan tak mustahil kroni Husam Kambing kena cantas itu sebab dia bikin ribut..haikkkk phuiii lah orang PAS, lagi kuat metekedarah duit haram. Alah..macam Pak Pung Pak Mus lah, rupanya gila puki janda tapi itupun tak salah pada pandangan ahlul-ahlul Pas yang tolol kononnya orang mengaibkan dia..fuck u lah muslimah Pas, harap bertutup atas bawah tapi pemimpin yang dah terang-terang buat maksiat lagi di dokongnya. Macam kisah sebuah bangunan pasaraya runtuh di jitra baru-baru ni, tanpa usul periksa pengikut tolol Pas yang berkopiah putih dan menghina orang bersongkok ni menyalah kan BN, apa kena mengena dengan BN..???? puak-puak ni memang super pukimak..memang sial dan barua...

Anonymous said...

Percaya kepada berita yang terbit dalam Harakah sama lah macam percayakan perkhabaran yang disampaikan oleh Setan.

Faham kut maksud saya.

Mat Kedah

Anonymous said...

Menyak kat Kampung Baru dlm Kuala Lumpur tu ker? Bia betik, syok la warga KB, bleh jadi billonair, dpt beli jam omega dan naik audi v8.