Thursday, October 31, 2013

GST: Dalam Masa Dua Hari Daripada Suatu Jenayah Terus Pusing Menjadi Sistem Cukai Yang Efisyen


Dibawah ini adalah ucapan Anwar Ibrahim pada 28 Oktober 2013.
KUALA LUMPUR - PR akan "lawan" habis-habisan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang bakal bermula pada 1 April 2015.
Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata PR akan mengadakan bantahan ke seluruh negara mengenai pelaksanaan GST tersebut. 
Menurutnya, pelaksanaan GST itu adalah suatu jenayah apabila kerajaan masih membiarkan ketirisan dan rasuah terus berlaku sebaliknya membiarkan rakyat menanggung beban. 
"Pelaksanaan GST... kami akan turun membantah di seluruh negara. 
"Ini jenayah.. kami akan lawan habis-habisan," katanya pada perbahasan Bajet 2014, di Dewan Rakyat, hari ini. 
Sinar Online 28.10.2013

Selepas habis Anwar berucap timbul dakwaan bahawa Anwar pernah terlibat menyokong GST dalam satu ucapannya pada 1993. Menyedari bahawa ucapannya ada itu ada rekod atau rakaman , tiba-tiba dia terus buat kona baring. 

Apa pula yang dia kata semalam ???

GST yang dia labelkan sebagai jenayah dua hari lepas,tiba-tiba dipusingkan menjadi sistem percukaian yang efisyen. 

KUALA LUMPUR: Ketua Pembangkang, Datuk Seri Anwar Ibrahim mengakui sistem cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang akan dilaksanakan mulai April 2015 merupakan sistem cukai yang efisyen namun beliau menggesa kerajaan mengambilkira beberapa faktor sebelum melaksanakannya.
“Saya akui memang saya pernah bersetuju dengan pelaksanaan GST pada 1993 ketika Tun Daim Zainuddin menjadi Menteri Kewangan. Ketika saya ambil alih Kementerian Kewangan pada 1998, saya tidak pun laksanakan GST kerana kita ada catat lebih kecil pendapatan.

“Justeru, tak perlu kita apologetik, sekarang pun saya setuju dengan GST. GST memang masih efisyen dan ini telah pun diakui oleh professor dan pakar ekonomi tetapi harus ada prasyarat yang perlu dipatuhi sebelum GST dilaksanakan,” katanya ketika berucap pada taklimat GST dan Belanjawan 2014 di Bilik Taklimat Parlimen pada Rabu.
M Star 30.10.2013


Keh....keh...keh...keh....

Kua...kua...kua...kua...kua.....

Kih...kih...kih...kih...kih...kih...kih....

Kesian machai-machai, blogger-blogger, facebooker-facebooker pencacai peliwat. Susah payah hentam Najib pasal GST....tiba-tiba Anwar kata GST sistem percukaian yang efisyen. Sumbat muka hangpa dalam tong najislah oiiiii.....

Kesian Hadi Awang berucap tersembur-sembur air liur sampai kering mulut dalam Parlimen dua hari lepas menghentam GST (sini) . Tiba-tiba Anwar kata GST sistem percukaian yang efisyen. 

Daripada dulu lagi aku dah cakap hangpa, Anwar ini seorang pembawa malapetaka. Dia masuk Umno habis jahanam Umno dengan politik wang dan amalan kronisme. Dia duduk dalam kerajaan negara pun hampir jahanam. Nasib baik Tun Dr M cepat tersedar. Orang yang bijak seperti Tun M pun boleh kena kelentong dengan Anwar. Apalah sangat setakat Haji Awang dan Nik Aziz ? Sekarang Pas pun dah semakin jahanam sejak bersama Anwar. Bagus....bagus....bagus....kita sokong. 

31 comments:

Anonymous said...

Bro harga gula di pasaran malaysia lebih tinggi daripada harga pasaran dunia tak nak ulas ker? sape menteri bijak pandai yang uruskan hal import gula ni sampai rakyat kena tanggung kebodohan beliau ni

RBF Online said...

Kau percaya ke cakap Tony Pua ???

Dulu dia kata barang yang dijual di KR1M barang yang merbahaya. Sampai hari ini tidak ada lagi orang yang mati kerana memakan barang yang dibeli di KR1M.

Dia kata BN tipu undi bawa masuk bangla 40k orang.

Sampai hari ini tidak satu bukti yang dibawa dan satu petisyen yang mereka failkan pasal pengundi bangla.

Anonymous said...

Hmmm siapa dia Raja Gula Malaysia ya? Hahahaha.. Cari caria siapa dia

Anonymous said...

ekekekekek...... mat bontot bebb...

mcm tu laaa....

tapi masih ada org yg otak lembu nak sokong al juburitt ni..

aje pelikkk aku ...bebb

ekekeke....


Anonymous said...

Melayu yg sanggup jadi penjilat juboq si peliwat mmg dungu tahap kritikal... tak kan tak sedar lagi aljuburi tu mmg kaki pembohong dan putar belit...

Anonymous said...

kalau tak menipu bukan namanya Pembangkang di malaysia. sy masih tak nampak lagi apa kebaikan yang dibawa oleh pembangkang. Cubalah pembangkang beri ider yang menguntungkan malaysia. yang becakap hal ekonomi ahli politk yg berkelulusan bahasa. mana maunya. Datuk sri wahid telah membawa banyak GLC /firma kewangan berjaya. itu bukti nyata.

Anonymous said...

Bukan hanya dasar manusia lidah bercabang.....pelir juga bercabang tibai depan belakang....

Anonymous said...

Anon 1:20, sblm blame org... better baca dulu struktur kontrak pengeluaran gula antara pihak kerajaan dgn pengeluar2 gula. Sblm nk berhujah psl hrga pasaran dunia yg menurun better gi check berapa luas jer tanah kat Malaysia ditanam tebu untuk tujuan pengeluaran gula. Apakah perusahaan gula trmasuk dlm kartel perjanjian antarabangsav@ tidak? Better get the knowledge before spread ur bullet.

malayoo mudah lupa said...

Harga rumah naek berlipat kali. Ganda akibat manipulasi kaum tertentu dan parti tertentu puak2 tu tk penah buat bising sbb blogger mereka tutup cerita ni tapi harga gula naek 30sen hari2 org melalak sbb pemikiran mereka di sogok oleh blogger2 gampang tu....sindri mau inga l wehhh

Anonymous said...

Ini apa yang Azeez kata bila Astro Awani interview ;

"Susu pekat tersebut adalah untuk kegunaan jentera pilihan raya kecil yang berkampung di Rumah Baling. Saya tidak tahu bagaimana ia boleh terlepas." jelas Datuk Abdul Azeez Abdul Rahim ketika dihubungi Astro AWANI.

Susu pekat tersebut dikesan telah pun luput tarikhnya pada 26 Oktober yang lalu dan ianya dikatanya mengejutkan penerima berkenaan. Tambah Azeez lagi,

"Sekiranya susu pekat tersebut telah pun luput tarikh, buangkan saja. Ia bukannya untuk dijual. Lagipun secara teknikal barangan dalam tin walaupun telah luput tarikh ia masih boleh digunakan dalam tempoh dua minggu lagi."


Punya nak menegakkan benang yang basah Azeez bagi macam-macam alasan . Tak sakit hati ke ? Dia siap kata kalau susu tamat tempoh buang saja , soal nya pasal buang atau tidak , ni buat apa lu nak aniaya orang-orang kampung dengan tak periksa lebih dahulu tarikh luput ? Nak glamour pun berpada-pada lah ... nak tunjuk lu warak , bantu orang-orang miskin , dan macam-macam propa la, lu ingat orang tak tau ka dengna lakonan. Sudah-sudah lah Azeez , ramai yang sebenarnya makin meluat bila lu dapat jadi Pengerusi Tabung Haji tu ... lu jilat PM kuat, bukan orang tak tau..

http://no2azeezrahim.blogspot.com/2013/10/azeez-rahim-walaupun-telah-luput-tarikh.html

Anonymous said...

Punya nak menegakkan benang yang basah Azeez bagi macam-macam alasan . Tak sakit hati ke ? Dia siap kata kalau susu tamat tempoh buang saja , soal nya pasal buang atau tidak , ni buat apa lu nak aniaya orang-orang kampung dengan tak periksa lebih dahulu tarikh luput ?
_____________________________________
same je ngan pas...yg edit pic calon pas jumpe bekas mb tu xnk minta maaf ke kt org kg...

MegaBidaman said...

nak tau cerita pasal gula rujuk link ni macai anon 1:20 pm ; http://bidaman.blogspot.com/2013/10/gebang-anwar-ibrahim-towkey-kilang-gula.html

http://bidaman.blogspot.com/2013/10/cerita-pasal-gula-yang-rakyat-malaysia.html

http://bidaman.blogspot.com/2012/02/pakar-ekonomi-pas-mahfuzomar-sila-baca.html

Anonymous said...

Susu pekat tersebut adalah untuk kegunaan jentera pilihan raya kecil yang berkampung di Rumah Baling.
.......................

Jentera pilihanraya adalah petugas parti bukan semua org kampung. Tapi kenapa Azeez dituduh 'nak aniaya org kampung' lak?

Hanya sebab Mahfuz cakap gitu?

Nampaknya ada petugas PRK sg limau yg khianat ni. Kalau depa jujur, spt kata Azeez laa, klu susu dah luput tarikh, buang aje laa.

Saya sendiri pernah terpaksa buang bahan makanan yg dah luput tarikh sebab terlupa nak guna sebelum expiry date.
Saya tak terfikir pun nak aniaya ahli keluarga saya masa saya beli tu. Saya buang aje laa. Watpe nak buat bising.

Pasal dia selalu tolong orang tu, walau apa pun niat dia, itu hak Allah utk menilai, bukan hak kita.

Bagaimana kalau yg ditolong itu adalah ahli keluarga kita?
Bagaimana kalau yg menderita sakit jantung berlubang tu anak menakan kita? ....kita persoal tak niat dia atau kita bersyukur kerana akhirnya ada orang sudi tolong sedangkan kita sendiri takde duit nak tolong?

Pikirlah dulu sebelum mengutuk orang.

Anonymous said...

Mamposss Bean jumpa setin susu je ke?? Nak racun orang kampung kene la tunjuk jumpa 100 tin yang dah 'expired' baru la betul punye cerita. Bodoh pembangang ni semakin bertingkat-tingkat...

Anonymous said...

SEbenarnya PAS tiada isu untuk dipermainkan di sg limau.... Itu sebab macam perkara pelik mereka lakukan... Super Impose laah, Berlakon bangang dalam bendang laah,,susu luput laaah dan bermacam-macam isu lagi..SEMUA INI NAK MENUTUP ISU MEREKA selama ini pernah menganiaya utz Azizan...
Yang Pasti Pencacai Mereka yang bangang akan terus menyokongnya.. mhua ha ha.

Anonymous said...

Fikirkanlah Wahai Rakyat,

KOS barangan harian semakin naik... ekonomi semakin merudum.... kos hidup tinggi, kualiti perkhidmatan awam curut, jenayah berat meningkat, krisis social meruncing, .... apakah ini hasil kita undi UMNO/BN?

Pada hari mengundi kita hanya memangkah, tapi, berpuluh tahun kita terkongkong dengan mainan media dan muslihat UBN!

Tolak UBN! Baru ada perubahan, mereka baru turun padang, baru nak layan permintaan rakyat!

Anonymous said...


USA & beberapa negara maju pun tak pakai GST.....

GST tak sesuai lg diMalaysia kerana TADBIR URUS YANG LEMAH... korup, monopoli, kerenah birokratik, pemimpin2 politik & pegawai2 kerajaan yg korup dok bolot kekayaan, ........ cukai tak seimbang.... yg kaya semakin kaya dan kurang cukai.... yg miskin terpaksa bayar semua cukai, bil, tol, caj, dll untuk kayakan syarikat2 kroni dan segolongan elit politik & pegawai awam.....

pangkah UBN, makna setuju para peniaga n kapitalis UBN naikkan harga barangan & perkhidmatan kita, buli rakyat, ISA, AUKU, dll ... kita akan tanggung beban kos hidup bertahun2 lagi......

kalau tolak UBN... mereka tak berani buli rakyat lg....

Anonymous said...

Woi anon 11.34.. Hang ni kolot la, ISA dah mansuh la bodoh.. Akibatnya byk jenayah yg boleh dielakkan berlaku

Anonymous said...

ISA memang mansuh tapi PCA tu pun dipinda lgi jadi hampir sama dgn dan dah jadi ISA baru ... aku rasa kau lg kolot anon 5.13 ... tak ikut perkembangan n perbahasan di DR & yg diluluskan oleh UBN terkini....

"jenayah merebak" kerana majoriti polis too politicking (UBN political tool) n rasuah....

Anonymous said...

sori bukan anon 5.13 tp anon 5.17.... yg taksub sangat dgn kuasa umno yg peralatkan nama melayu.... utk buat zalim n munkar!!!!

Anonymous said...

Aku sokong gula naik, disebabkan gula ak dapat kurangkan berat badan dari 120kg turun 3.8kg! Ini baru betul2 membantu rakyat, kurangkan masalah kencing manis.darah tinggi dan sebagainya.. Maklum la, punca penyakit datang dari makanan...

Anonymous said...

Itu belum lagi hudud. dan org paling lantang menentang mesti nuar raja dari parti kelentong rakyat (PKR)

Anonymous said...

Kalau ko kata US x pakai gst, ini bermakna. US itu sebenarnya menindas rakyat, dan falsafah demokrasinya tidak boleh diterima dan dibawa masuk ke Malaysia.

Anonymous said...

Paku dulang , paku sepih, mengata orang, puak hijau yg lebih ....

Anonymous said...

Anonymous said...
Hmmm siapa dia Raja Gula Malaysia ya? Hahahaha.. Cari caria siapa dia

October 31, 2013 at 1:41 PM

-----------------------------------

Dulu Robert Kuok (China)
Sekarang TS Syed Mokhtar Bukhri (Melayu Bumiputera)
Ada apa2 masalah??
Brapa ramai Melayu di TANAH MELAYU yg bertuah ni berada di senarai Forbes??
Kita bangga kerana adanya org macam TS Syed Mokhtar Bukhari.
Cuba baca sejarah perjalanan hidup beliau...semoga dapat pengajran..
Jangan terlalu percaya pada kata2 China DAP Komunis ni...
Sekian...

Anonymous said...

Anonymous said...
Woi anon 11.34.. Hang ni kolot la, ISA dah mansuh la bodoh.. Akibatnya byk jenayah yg boleh dielakkan berlaku

November 2, 2013 at 5:17 PM

----------------------------------

bang,
jangan panggil dia Bodoh, oleh kerana dia tu Bodoh..
panggillah dia Tongong ke, Bengong ke, Dungu ke..
Baru lah dia bleh bangga rasa berlainan sikit..hehehehe
Dah takleh nak tolong lagi puak2 ni..
Idung dah kena ikat dek China DAP Komunis..
sekian

Anonymous said...

Anonymous said...
sori bukan anon 5.13 tp anon 5.17.... yg taksub sangat dgn kuasa umno yg peralatkan nama melayu.... utk buat zalim n munkar!!!!

November 2, 2013 at 6:26 PM

-----------------------------------------------------

Ni lagi sekor, tak baca sejarah
asyik dok pecaya kat China DAP Komunis..
Tak sedar dek untung..
kalau dia ni China, memang sahlah DAP komunis..
kalau Melayu, memnag pengkhinat agama, bangsa & negara
baca sejarah, bukan dengar China DAP Komunis..

PS: kala lu China, mmg lah tak dapat di ajar, sbb mmg dr azali perangai bangsat ultra kiasu..
kalau kamu Melayu, masih bleh balik ke pangkal jalan..Insya-Allah
BACA, RESEARCH, CARI yang BENAR..
sekian

Anonymous said...

Sape yg percaya ckp anwar ibrahim aku rasa lebih elok meka berubat mandi air IWK lebih elok. Sebelum mabuk minum air kencing peliwat tu.

Anonymous said...

Sejak petrol dan gula naik xde lagi aku jumpa kedai yg naikan brg....cuma berok pr jer buduh xreti cari dui lebih...asik nak disuap jer..masa nuar jadi menteri kewangan lagi teruk....smpi ringgit kena ikat.......kalo x dah lama malaysia jahanam

Anonymous said...

Puak bangang pembangkang je yang percaya dakyah2 bodoh konon rakyat terbeban!. Bersyukurlah jgn reti kritik saje....

Anonymous said...

Gay Suka Tonggeng (GST)