Tuesday, October 1, 2013

Jenice Lee Sah...Yang Tidak Sah Adalah Lim Guan Eng


DAP telah mengadakan pemilihan Jawatankuasa Kerja Pusat (CEC) ke 16 pada 15 Disember 2012 di Pulau Pinang. Selepas keputusan ahli-ahli CEC yang menang diumumkan DAP telah menghadapi tekanan yang teruk kerana tidak ada seorang pun wakil kaum melayu yang terpilih. Ianya mengesahkan dakwaan-dakwaan sebelum ini bahawa DAP adalah sebuah parti chauvinis cina. DAP tertekan kerana ketika itu mereka sedaya upaya berusaha menawan hati orang-orang melayu menjelang PRU 13.

Tup...tup...tup....dua tiga minggu selepas itu tiba-tiba Tony Pua membuat satu sidang media menyatakan komputer telah melakukan kesilapan semasa mengira undi CEC. Seorang ahli CEC berbangsa cina dikeluarkan dan diganti dengan seorang yang berketurunan cina tetapi bernama melayu, iaitu anak angkat Khir Johari yang bernama Zairil. Lihat di sini...

Sebahagian ahli-ahli DAP yang tidak berpuashati dengan cara DAP mengendalikan pemilihan CEC telah membuat aduan kepada Jabatan Pendaftar Pertubuhan (ROS). Mereka mendakwa tidak diberikan notis untuk hadir ke pemilihan sedangkan mereka adalah perwakilan yang sah. Ianya jelas bertentangan dengan perlembagaan parti DAP sendiri.

Sewaktu ROS melakukan siasatan kita sendiri boleh lihat DAP tidak memberi kerjasama yang baik kepada ROS. Sebaliknya mereka lebih berminat melancarkan perang terhadap ROS melalui media. Seperti biasa...mereka melemparkan tuduhan-tuduhan lazim....ini semua kerja Umno dan BN...ROS alat kepada Umno dan BN.

DAP dakwa mereka mempunyai 500 surat daripada perwakilan yang menyatakan mereka tidak dapat hadir dalam pemilihan CEC ke 16. Apabila ROS meminta surat itu sampai sekarang pun mereka tidak serahkan. Sebaliknya mereka terus menyerang ROS melalui media.

Yang langgar perlembagaan parti sendiri adalah mereka, yang buat aduan kepada ROS juga ahli-ahli mereka. Yang dipersalahkan adalah Umno dan BN. Itu bukti betapa gila tahap kroniknya DAP dibawah kepimpinan Lim anak beranak.

Hasil siasatan ROS mendapati pemilihan CEC ke 16 tidak sah. Mereka perlu adakan pemilihan semula mengikut perlembagaan yang ditetapkan parti mereka sendiri. Akhirnya DAP sendiri mengesahkan CEC mereka ke 16 tidak sah apabila bersetuju mengadakan pemilihan semula pada 29 September 2013. Jika mereka yakin mereka benar dan CEC yang ada sah, mereka tak akan adakan pemilihan semula. Mereka boleh cabar ROS di mahkamah.

Pemilihan semula yang diadakan dua hari lepas juga tidak sah kerana notis tidak diberikan dalam masa 10 minggu seperti yang ditetapkan oleh perlembagaan mereka sendiri. Ramai yang keliru dengan keputusan mahkamah membenarkan kongres khas DAP diadakan dua hari lepas. Mahkamah tidak membuat keputusan untuk membenarkan pemilihan CEC. Mahkamah menerima permohonan DAP untuk mengenepikan injuksi yang difailkan oleh seorang ahli mereka bagi menghalang kongres khas itu.

Dua hari selepas penamaan calon PRU 13, bekas wakil rakyat DAP Dun Teratai, Selangor, Jenice Lee telah dipecat daripada DAP kerana bertanding sebagai calon bebas. Jenice yang tidak berpuashati dengan pemecatannya telah membawa perkara itu ke mahkamah. Lihat sini dan sini

Jenice mempunyai asas yang kukuh untuk membawa perkara itu ke mahkamah kerana kedudukan ahli-ahli CEC dan Lim Guan Eng sendiri sebagai Setiausaha Agung pada ketika pemecatannya adalah tidak sah.


Dua hari lepas pula, DAP sendiri pula yang mengesahkan pemecatan Jenice tidak sah apabila Jenice turut diberikan notis untuk hadir ke pemilihan semula CEC sebagai perwakilan dan turut membuang undi untuk memilih CEC.

Dua kali berturut-turut DAP sendiri yang mengesahkan CEC mereka sebelum ini adalah tidak sah.

Jenice tidak akan atau tidak boleh hadir sebagai perwakilan jika DAP tidak memberi notis kepada beliau. Tindakan DAP memberi notis kepada beliau untuk hadir dengan sendirinya DAP mengesahkan pemecatan Jenice sebelum ini tidak sah kerana ianya dilakukan oleh CEC dan Setiausaha Agung yang tidak sah.

Maknanya segala keputusan atau tandatangan yang diturunkan oleh Lim Guan Eng sebagai Setiausaha Agung DAP sejak 16 Disember 2012 hingga 29 September 2013 adalah tidak sah dan terbatal. Besar implikasinya itu....


Tindakan Lim Kit Siang mengumumkan calon-calon DAP akan bertanding menggunakan lambang Pas dalam PRU 13 adalah satu langkah yang tepat.  Tetapi sayangnya mereka tidak melakukan itu. Maka mereka mungkin perlu berhadapan dengan bahana yang lebih besar selepas ini. 

Terlajak perahu boleh berundur....terlajak perbuatan buruk padahnya. DAP mungkin telah tahu bahana yang mereka perlu hadapi hasil dari perbuatan mereka sendiri. Sebab itu sekarang kita melihat Lim Guan Eng dan Lim Kit Siang begitu rancak menyerang ROS dan dikaitkan dengan Umno serta BN. Tujuannya adalah untuk menanam awal-awal dalam kepala otak orang-orang mereka dan rakyat Malaysia bahawa DAP menjadi mangsa penganiayaan ROS, Umno dan BN. Apabila berlaku sesuatu bahana kelak diri mereka akan selamat dan orang akan menyalahkan tiga pihak tersebut. Mereka yang punca kepada segala masalah terlepas daripada segala salah dan silap. 

Kita sama-sama tunggu dan lihat apa yang akan terjadi nanti....

19 comments:

Anonymous said...

bodoh lim anak beranak ni . kroni nak mampus . karpal , gobind jadi pencacai angkat najis jelah dalam parti lim anak beranak ni. hahaha

Azahari Rahman said...

kita tunggu jelah apa tindakan ROS.banyak muslihat DAP nih.manyak kuat spin

Anonymous said...

Janice Lee dipecat kerana menjadi calon Bebas semasa PRU yang lepas. Jika CEC yang terdahulu tidak sah dan surat pemecatan yang ditandatangani Lim Guan Eng juga tak sah, apakah pula kedudukan Janice Lee sebagai ahli DAPig selepas CEC kelmarin? Apakah dia masih ahli DAPig yang sah walaupun dalam perlembagaan DApig sendiri dah termaktub bahawa ahli DAPig yang menjadi calon Bebas secara automatik...??

Jika begitu, bertuah la Janice Lee kerana telah melanggar perlembagaan parti sendiri tapi tetap boleh jadi ahli parti cauvanis tersebut.... tapi macam biasa la, babi mane le tau undang2 sangat, semuanya boleh diredah sesuka hati mereka...

Anonymous said...

Janice Lee dipecat kerana menjadi calon Bebas semasa PRU yang lepas. Jika CEC yang terdahulu tidak sah dan surat pemecatan yang ditandatangani Lim Guan Eng juga tak sah, apakah pula kedudukan Janice Lee sebagai ahli DAPig selepas CEC kelmarin? Apakah dia masih ahli DAPig yang sah walaupun dalam perlembagaan DApig sendiri dah termaktub bahawa ahli DAPig yang menjadi calon Bebas secara automatik...??

Jika begitu, bertuah la Janice Lee kerana telah melanggar perlembagaan parti sendiri tapi tetap boleh jadi ahli parti cauvanis tersebut.... tapi macam biasa la, babi mane le tau undang2 sangat, semuanya boleh diredah sesuka hati mereka...

DON MELAYU said...

skrip ini salah umno,ini fitnah umno,ini mainan politik umno dan sebagainya merupakan ayat lazim yg digunakan bkn sahaja DAP tapi semua parti kompnen dalam pakatan perosak rakyat,kebiasannya ayat ini digunakan bagi menutup bangkai mereka bagi terus dihidu dan diselak oleh ahli/penyokong mereka sendiri...mereka menuduh umno sbgai rasis,sdangkan bila parti mereka dikuasai cina penyokong2 mereka dengan kebodohan mereka akan mula menyalak dengan berkata,takpe kalau cina pun janji bukan rasis terhadap kaum melayu..kepala hotak dia!!

Daddy Cool said...

tapi sayangnya masih ada lagi melayu yang bodoh tak nampak apa yang DAP cuba lakukan,,,,kalau dalam parti mreka smdri pun mreka rasis,cuba bayangkan kalau dapat perintah malaysia??makan pasir la jwanbnya melayu kat malaysia ni...

Cencaluk said...

Persoalanbesar disini bukannya jenice lee ni sah atau idak sebagai pengundi dalam pemilihan cec yang baru.

Tapi ada persoalaan lebih besar adakah semua adun dan ahli parlimen yang menerima watika perlantikan dari setiausaha dan pengerusi yang tak sah tu adalah releven dalam PRU 13 yang lepas?

Kalau tak sah apa yang harus dilakukan oleh SPR. Itulah bahana yang di maksudkan oleh RBF betul tak......

Itulah kalau nak spin cerita dan menyalahkan orang lain pun ingat2 le sikit tak semua tindakan akan tertuju kepada orang yang disalahkan tapi apa yang lebih teruk semua tembelang akan pecah dan bahana menimpa diri sendiri.


Anonymous said...

kalau dah semua tak sah... apa yang sah??

sah ke tak sah??

Anonymous said...

Macam mane ini. Kalau dah pemilihan CEC DAP ke 16 pada 15 Disember 2012 tidak sah. Adakah calon2 yang di pertandingkan pada PRU13 juga adalah tidak sah dengan mengunakan lambang roket. Dan adakah Presiden yang tidak sah, layak memecat Jenice Lee tetapi di benarkan pula mengundi dalam pemilihan CEC kedua pada 29 September, 2013. Adakah keputusan ini CEC kedua ini juga tidak sah kerana tidak mengikut perlembagaan yang mesti member notis 10 minggu sebelum pemilihan CEC DAP. Semuanya salah UMNO atau ROS kah ini. Roket kali ni tak tau mane nak tuju dan nak meletop dah. Agaknya ia akan meletop depan hidung mereka sendiri kot. Red Bean Army sudah tak berani nak menyerang lagi selepas ini.

Anonymous said...

baru betul mereka nie sebenarnya dari parti banglasia yang jadi pengundi hantu masa pru13 hari tu..........

Anonymous said...

percaya la tuan RBF.. pengundi2 DAP atau (kononnya) PR tidak akan ambil pusing apa yang berlaku dalam DAP. Pada mereka, cuba mengkambing hitamkan dan menewaskan UMNO itu lebih penting dari kebejatan dalam DAP. Mereka mahu kuasa walau apa cara sekalipun.

KAKAK IPAR Mat Yo said...

Kaum ClNA Bodoh !
CINA DAP Bodoh !
CINA DAP Bodoh !
CINA DAP Bodoh !

Kaum CINA Dayus !
CINA DAP Dayus !
CINA DAP Dayus !
CINA DAP Dayus !

Anonymous said...

Dap dah masuk perangkap yang dipasangnya sendiri ....Betulkata pepatah Orang Melayu pelantok lupakan jerat.DAP(Dasar Apek Penipu)Mari kita lihat DAP dan kuncu kuncunya berkuntau .Merika dah mulakan didalam sidang dewan.Merika menghentam kerajaan dan ROS.Kita bagi input pada ROS.......
Kerusi ygdimenangi DAP boleh dikira tidak sah dan terbatal dgn sendirinya .Merika bukan gabungan yang sah boleh pangku kuasa jika sesatu berlaku keatas parti gabungan haram merika/kah kah kah mamposlah kau dap .

Anonymous said...

Walopon apa jua pendedahan yg di buat ...penganut pakatan haram xpandang semua tuh...bg depa yg salah adalah UMNO n ROS...apa yg depa nampak DAP adalah 'mangsa' keadaan wlpon hakikatnya DAP adalah SYAITAN yg bertopengkn manusia...

Perjuangan mrk (Melayu pakatan) kini yg berlandaskan dendam kesumat thdp bangsa sndri hasil semaian dari pemimpin pojaan mrk mghijabkan hati melihat kebenaran..

Jadi DAP tipu terang2 pon xkn depa nampak n prasan atau pon mmg saja depa wat xprasan...yg penting sgl tentang DAP mmg HARAM...HARAM JADAH...

Anonymous said...

Diorang akan bayar untuk undang2 menyebelahi mereka...

Anonymous said...

X nampak oke lagi.. siap tolong julangkan bendera tu..

Anonymous said...

LGE ni harap LKS back up saja. Dia ni bodoh tak disukai ramai ahli. Kerjaya politik dia dijangka malap selepas LKS bersara. Kemngkinan bakal ditendang keluar dari jawatan CM oleh calon tempatan selepas LKS bersara.

Anonymous said...

DAP lebih musibat dari muslihat. DOG AND PIG PARTY.

Anonymous said...

Lepas CEC, terus senyap je Peter Chan... memang rba juga Peter Chan ni. Kita tertipu je dgn cinabeng sampai bila2..