Saturday, April 25, 2009

KENAPALAH MANUSIA YANG BERNAMA NIZAR NI OTAK BEBAL SANGAT ?

Calon DAP yang bertanding menggunakan logo PAS

Kenapalah manusia yang bernama Nizar bin Jamaludin ini bebal sangat otaknya. ? Mungkin masa kecil banyak sangat makan kepala ikan dan kepala sotong. Sebab itu tok nenek kita selalu pesan masa kecil-kecil jangan makan dua perkara ini nanti kepala otak jadi bebal dan benak.

Yang lebih tragis lagi penyokong-penyokong dia pun ikut sama bebal dan benak dengan membabi buta percaya cakap si Nizar ni. Mereka ini ibarat anjing.

Opssss....jangan marah dulu. Ada sebab saya kata ibarat anjing. Kerana anjing adalah satu-satunya binatang yang setia pada tuannya. Walau kemana sekalipun tuan pergi atau anjing ini dibawa pergi,binatang ini tetap setia pada tuan asalnya.

Saya rasa seandainya hari ini Nizar berkata malam tadi dia mendapat 'wahyu' daripada langit,kononnya dia telah diangkat sebagai rasul,maka pada hari ini penyokong-penyokong Nizar tetap percaya .

Walaupun Allah telah berfirman dalam Al-Quran Nabi Muhammad SAW adalah rasul terakhir. Maka hari ini berduyun-duyunlah mereka semua ke rumah Nizar kerana nak tumpang sama ambil 'berkat',sambil bawa air sebotol seorang untuk dijadikan penawar.

Inilah perangai orang-orang Pas daripada dulu sampai sekarang. Apa saja yang dikatakan oleh pemimpin-pemimpin mereka semuanya betul. Pemimpin mereka hina mufti ,maka mereka pun turut sama hina mufti. Kalau pemimpin mereka suruh makan taik pun mereka makan taik itu.

Berbalik kepada kisah Nizar di Perak sekarang ini.

Sifir kira-kira politik di Perak sekarang ini mudah sahaja. Semudah 2 x 5 = 10 atau 5 x 2 = 10. Kenapa harus nak 'kona' jauh-jauh. Tak lain tak bukan kerana motif politik dan tidak boleh terima hakikat kehilangan kuasa.

Seperkara lagi adalah kerana nak selamatkan dirinya daripada menjadi mangsa kemarahan penyokong-penyokongnya kerana kegagalan dia mempertahankan 'kerajaan islam' pimpinan beliau. Maka muncung senapang itu dihalakan kepada BN. Terselamatlah Nizar. Tapi tak tahu berapa lama lagi dia akan selamat. Langit tak selalunya cerah,mendung pasti akan muncul jua. Sepandai-pandai tumpai melompat ke tanah jua akhirnya.

Maklumlah banyak lagi balak-balak dan kuari-kuari yang tak selesai. Kemudian pergi canang kat kampung-kampung kononnya bukan harta benda yang dicari tetapi keadilan kepada rakyat. Ewah..ewah bukan main manis lagi kata-kata,ibarat menanam tebu di bibir mulut.

Kemudian beritahu kepada orang kampung kononnya kamu dah jadi jutawan sebelum jadi MB Perak lagi. Tak payah temberanglah Nizar.

Sebelum jadi MB kamu rumah pun tiada lagi. Tinggal di rumah sewa. Selepas jadi MB baru kamu bina satu rumah di Tapah. Itu pun belum siap lagi sampai sekarang. Ini rumah sewa kamu dulu .

Hey Nizar ! Mari sini teman ajor kome. Sekali ja teman ajor ni,kome dengor elok- elok,otak tu biar faham dan cerdas sikit.

JUMLAH KERUSI DUN PERAK = 59 kerusi (sebelum 4-feb-2009)

BN – 28 DUN / DAP – 18 DUN / PKR – 7 DUN / PAS – 6 DUN


Nizar menerima surat perlantikan sebagai MB Perak

Campur semua kerusi DAP,PKR & PAS = 31 kerusi. Maka layaklah kamu menjadi MB Perak kerana kamu mempunyai 3 kerusi lebih daripada BN.

Tetapi selepas 4-feb-09,tiga orang Adun kamu sudah hilang kepercayaan kepada kamu. Dua orang dipecat daripada PKR dan seorang keluar daripada DAP kerana masalah dalaman DAP.

JADI,

Kamu tadi ada 31 kerusi ditolak dengan 3 kerusi maka baki yang kamu tinggal adalah 28 kerusi.

Kemudian 2 orang yang kena pecat dengan parti mereka tadi dan seorang yang keluar itu menghulurkan tangan persahabatan kepada BN dengan menyokong BN walaupun tidak menjadi ahli.

Jadi BN yang ada 28 kerusi tadi dicampur dengan 3 kerusi maka jadilah 31 kerusi yang menyokong BN. Kamu tinggal 28 kerusi.

31 dan 28 mana lebih besar ?

Nama ja Ir,tapi otak bebal. Kemudian dok melalak lagi kononnya kamu masih MB. Daripada mana lagi datangya MB kamu tu ? Pasang pula sembilan orang hakim untuk dengar kes dia,kononnya dia masih MB. Pergilahhhhh mabuk !.

Hakim pun gelak tengok kes kamu. Tapi disebabkan undang-undang dan negara demokrasi maka mahkamah pun jalankan juga kes kamu. Tapi nak menang,tak usah haraplah. Benda dah terang lagi bersuluh.

Otak bebal

Tak payah nak susah-susah dan pening-pening lagi. Duduk diam-diam atau pergi buat kerja kamu untuk tawan balik Perak dalam p/raya yang akan datang.

Inilah yang dinamakan demokrasi. Jika ditakdirkan hari ini ada 3 orang adun BN nak melompat sokong PAS,maka kamu dapatlah kuasa balik. Tapi jangan haraplah Sultan nak pilih kamu lagi jadi MB.

Soal bubar dun tak perlu timbul kerana peraturan dan perlembagaan dah jelas. Cuma disebabkan oleh kamu dan orang-orang kamu yang otak bebal dan benak saja yang nak timbulkan kekecohan kerana tidak boleh terima hakikat kehilangan kuasa.

Tetapi kalau hari ini ada 3 orang adun BN masuk PAS,kamu tak bubar pun dun itu. Kamu akan kata ianya sah dari sudut perlembagaan.

Contoh: Dalam bolasepak sekarang jaringan gol di tempat lawan diambil kira. Dalam perlawanan separuh akhir Piala FA baru-baru ini Kelantan menentang N.Sembilan.

Dalam perlawanan pusingan pertama di Kota Bharu, N.Sembilan menang 1-0 keatas Kelantan. Kemudian dalam perlawanan pusingan kedua di Seremban, Kelantan menang 2-1 keatas N.Sembilan.

Jika diambil kira aggregate,maka keputusan menjadi seri 2-2. Tetapi oleh kerana jaringan gol di tempat lawan diambil kira,maka Kelantan layaklah ke perlawanan akhir dan akan menentang Selangor malam ini di Bukit Jalil.


Kenapa pasukan dan penyokong N.Sembilan tidak membantah ? Kerana mereka faham,peraturan diwujudkan oleh FAM sebelum itu lagi.

Begitu juga dalam kes di Perak. Perlembagaan Perak sudah wujud lama dan jelas. JIKA SESEORANG MB ITU SUDAH TIDAK LAGI MENDAPAT KEPERCAYAAN MAJORITI ADUN-ADUN PERAK LAGI ,MAKA MB ITU HENDAKLAH MELETAK JAWATAN.

Begitulah juga senarionya hari ini. Seandainya Dr.Zambry sudah tidak lagi mendapat kepercayaan Adun-Adun Perak maka beliau hendaklah meletak jawatan sebagai MB. Undang-undang dan perlembagaan tidak mengira siapa,samada BN,PAS,PKR atau DAP.

Cubalah sahabat-sahabat sekalian bayangkan,jika Nizar ini menjadi pengurus pasukan bolasepak N.Sembilan. Saya rasa naik pening FAM,hari-hari dia dan penyokong-penyokong dia berceramah ke seluruh N.Sembilan atau bawa kes ini ke mahkamah mohon FAM adakan perlawanan semula akibat tidak puas hati N.Sembilan tidak layak ke perlawanan akhir kerana mereka tak kalah,cuma seri saja.

Dalam ceramah itu dia berkata , FAM tidak demokrasi,Kelantan ke final secara haram, Kelantan tidak layak ke final, kami mohon FAM adakan perlawanan semula. Kami tidak kalah, kami hanya seri. FAM telah mencabul hak rakyat dan pasukan bola N.Sembilan dan pelbagai tohmahan lagi.

Bukan FAM saja yang naik pening, sampai ke FIFA pun naik pening juga.

Jangan ketawa pula pembaca sekalian. Tidak mustahil perkara ini berlaku kalau dengan perangai Nizar seperti sekarang ini.

Satu saja pesanan saya kepada Nizar.

Insaflah wahai Nizar, sedarlah diri sikit, janganlah kamu nak menegakan benang yang basah, kerana benang yang basah tak akan tegak. Lebih baik kamu pergi tegakan syahwat Anwar Ibrahim dan kemudian bila dah tegak elok,tadah punggung kamu kat sana. Kamu berdua ini memang sesuai dan serasi. Mungkin daripada spesis yang sama kot.

Klik . Perang dalam Umno dah berakhir. Perang dalam parti islam pulak.

Klik. Panas ! Luahan hati anak Nik Aziz. Pembantu ayahanda melagakan ayahanda dan Hj.Hadi.


19 comments:

Anonymous said...

apa yang awak katakan demokrasi???? BN 31 PR 28???? awak la yang bodoh sangat.... 2 dun PKR dan 1 dun DAP dapat kerusi untuk pakatan rakyat bagaimana? rakyat undi mereka dengan amalan demokrasi.... itula yang dikatakan demokrasi...sekarang 3 katak tu sokong BN tu demokrasi ke??? bodoh fikir la masak2..siapa yang bodoh....

ruang bicara faisal said...

halo awak ! selamat pagi awak.

dalam perlembagaan perak dgn jelas menyatakan jika seseorang mb itu tidak mendapat kepercayaan adun maka mb itu kena letak jawatan. perlembagaan itu tak sebut pasal parti mana.

amalan demokrasi bukan saja semasa mengundi. banyak lagi demokrasi yg lain. demokrasi membenarkan seseorang adun atau mp lompat parti 6-7 kali sehari. drp mana dia dapat undi tu lantak dia lah.

sebagaimana adun bota,lompat masuk pkr.itu pun demokrasi. di kelanatan pernah berlaku,semasa semangat 46 nak dibubarkan dan masuk umno balik,2 adun s46 tak masuk umno.mereka masuk pas. itulah demokrasi.

jgn bila untungkan anda,maka anda kata demokrasi. bila tak untung anda ,maka tak demokrasi.

lagipun ke 2 adun itu tak lompat [arti. mereka ditendang oleh parti mereka sendiri,akibat permainan politik yg rakus puak2 pkr sendiri.

seandainya hari ini ada 4-5 adun bn lompat masuk pas,maka org2 bn pun kena terima lah hakikat demokrasi ini.

kalau 3 'katak' tu tak sokong bn ,mana lagi mereka nak sokong.tak kan nak sokong pas,pkr,dan dap semula,kerana mereka telah dipecat oleh org mereka sendiri.

saudara terimalah hakikat. jgn nak tegakan benang yg basah. nanti kan saya suruh saudara pergi tegakan ....tut tut tut pula.

Anonymous said...

cm ni ler dok ada yang adun bota g belah sana2 pa nik ajis kata btl2 demokrasi..haha...cam pelawak lak..lagipun pakatan rakyat2 parti haram..haha..entah sapa la yang bodoh d cni..klu btl2 nak bela rakyat gabung r jdi satu parti baru ler anak jantan..jgan setakat tanam tebu d bibir je..last2 jdi 2x5..

ruang bicara faisal said...

saudara,jika saudara orang perak
maka saudara kenalah terima hakikat yang saudara dah jadi rakyat bn sekarang,sebagaimana org bn terima hakikat mereka menjadi rakyat dap dan pas sebelum ini

ruang bicara faisal said...

umno sedia bila2 masa nak hulurkan tgn bergabung dgn pas dan perintah perak bersama. tapi nizar dan lebai malang ahmad awang dengan angkuh menolaknya.

biarlah dia tolak. lepas ni dia tahu lah langit tinggi atau rendah. dia ingat dia 'gedebe' sangat setakat ada 6 kerusi tu. Umno ada 27 kerusi oiiii.....

ruang bicara faisal said...
This comment has been removed by the author.
ruang bicara faisal said...

saya jadi benci tahap sial kepada nizar,bila dgn angkuhnya dia tolak pelawaan umno utk bentuk kerjasama di perak. tolak tidak menjadi masalah. tetapi cara dia bercakap. macam ni ke org yg dok berlagak boleh jadi imam.

Anonymous said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

bagus saudara faisal.1 perumpamaan yg menarik.saya pun tak terfikir perumpamaan begitu selama ini.tahniah kerana kreatif.

PaKMie said...

Salam...

Insaflah wahai Nizar, sedarlah diri sikit, janganlah kamu nak menegakan benang yang basah, kerana benang yang basah tak akan tegak. Lebih baik kamu pergi tegakan syahwat Anwar Ibrahim dan kemudian bila dah tegak elok,tadah punggung kamu kat sana. Kamu berdua ini memang sesuai dan serasi. Mungkin daripada spesis yang sama kot....>>>> ayat ni yg Pakmie dok tunggu2. MMg tepat sekali wakahkahwakawakah.....sokong 200% RBF...

Satu lagi sokong kelantan mlm ni ek....

Anonymous said...

sebenarnya awak juga ingin melihat malaysia dibekalkan degan pemimpin yang baik. pemimpin yang baik itu tidak datang selain dari tarbiah quran dan sunnah.

maka, sama-sama kita rujuk,manakah pemimpin yang mendahulukan quran dan sunnah dalam mendaulatkan politik serta cara hidup.

atau, di sana ada cara lain untuk memperolehi pemimpin yang baik selain tarbiah quran dan sunnah??.

megat said...

bodoh punya nizar..penyokong dia pun sama bodoh..semua kena kat hangpa.. celaka haram jadah


bktgantang

NazirulHazwan said...

faisal
cukupla berpegang pada kekuatan kaum
berpegang pada kekuatan agama bro..

xde kaum y dijamin syurga
tp ade agama y dijamin syurga

bekerjasama dgn DAP bkn bermakna gadai agama dan bangsa
mcm mane pule kerja sama ngan mca dan mic?

klu bro kate cina dap jahat,mane bro tau cina mca bagus?
jgn dilihat pada ape pembangunan y BN buat
lihat ape kehancuran y telah dilakukan
pembangunan mmg tnggung jwb kerajaan,
klu di beri pas sekalipun nescaye negara ttp membangun

tp adakah negara kite di rahmati?
sbgimana kerjaan pimpinan umat abdul aziz?
sehingga bisa binatang di angkat ke langit
itulah kerajaan y berpaksikan Al-quran

so kembalilah pada Al-quran bro

Anonymous said...

ape ni..
pnyokong pktan rakyat ni mmg bingung.
klah depa kata kita men pengundi hantu..polis tipu..spr tipu..
tp cbe klo tgok depa mnang.
sbijik mcm mkn taik idung sndiri.


ak sbg org perak brse bgge dgn kerjaan bn skrg nie.
bkn mcm krjaan pktn rkyt artu.
nk tnjuk baek konon.

klo hmpe mai kt epoh.
cri hotel pling tggi skli.
nme die ak lupe la.
hmpe tgok.
tu ngah dan ngeh laknatullah pnye tu.


lg1.
pnyokong pakatan rakyat ni mmg clake la.
ade ke smpi mufti tu dicarut2 kn
dimarahi..
atas sebb ap..
cme mmprthnkan sultan je.
mmg clake la pnyokong pakatan rakyat ni..
AKU TAK REDO SAMPAI MATI...



-rapat setia,ipoh.

CKT said...

Salam saudara penulis,

Tepat,mudah dan benar apa yg saudara katakan~~saya yg tak pandai dlm politics pun faham percaturan politics Perak spt yg saudara huraikan, inikan pula siNizar xMB tuh~~tapi like you said, dia dan pengikut2 bodoh tengin nya tuh saje nak cari fasal, KETEGAK gila kuasa siNizar tuh,maklumlah baru dapat power dan tiba2 tak sampai setahun dah kena tendang ~~

Itu yg bebal dan bengang semacam aje tuh sampai sggup perkara yg straight forward dipanjang2kan~~teruskan menulis saudara demi kebenaran.

Wong Pencen said...

Saya berpandangan hujah Faisal berhubung dengan pengiraan bilangan kerusi sudah agak ketinggalan zaman dan melakarkan keselarian antara Undang-undang Tubuh Negeri Perak (UTNP) dengan peraturan Persatuan Bolasepak Malaysia (FAM) sebagai satu hujah yang kreatif tetapi menampakkan tahap kefahaman Faisal terhadap kemelut yang berlaku di Perak.

Yang saya katakan ketinggalan zaman kerana hujah berhubung dengan perkiraan bilangan kerusi sudah terlalu banyak diutarakan. Mungkin ribuan orang sudah mengulas perkiraan tersebut dan hujah ini terbukti tidak diterima oleh ramai orang.

Orang yang tidak menerima hujah tersebut bukan sahaja ahli-ahli PR Perak malah ramai yang lain. Sekiranya Faisal berhujah sedemikian untuk memenangi hati orang-orang ini, saya berpandangan hujah ini akan sekali lagi ditolak sebagaimana ianya ditolak sebelum ini.

Melakarkan keselarian antara UTNP dan FAM pula menunjukkan Faisal samaada tidak faham atau tidak peduli tentang perbezaan dan ketidakselarian kedua dua perkara tersebut.

Dalam perkara memutuskan pemenang perlawanan antara N. Sembilan dan Kelantan, semua peraturan adalah jelas dan tidak ada sebarang kejadian yang bercanggah dengan peraturan yang memang difahami semua yang terlibat.

Berbeza dengan ehwal kemelut di Perak. Memang peraturan (UTNP) sudah lama tersedia dan tertulis dan sewajarnya diketahui, difahami dan diikuti semua pihak terbabit. Namun apa yang berlaku adalah kedua-dua pihak boleh mengutarakan percanggahan. Ada yang dituruti dan ada yang diabaikan.

Sebagaimana penyokong BN boleh mengatakan PR tidak tahu menerima kekalahan, penyokong PR juga boleh berhujah mengutarakan apa kesalahan yang dilakukan oleh BN. Maka itulah kedua-dua pihak membawa isu ini ke mahkamah untuk mendapatkan keputusan.

Mudah juga sebenarnya untuk sesiapa termasuk saya sendiri untuk mempersoalkan tujuan Faisal menulis. Secara am, tulisan Faisal menunjukkan Faisal seorang penyokong UMNO dan BN yang mahukan kemenangan pihak yang disokong dan juga mahukan penyokong pihak lawan menyertai atau menyokong UMNO dan BN.

Apa yang mudah dipersoalkan adalah cara Faisal cuba menarik perhatian dan minat pihak lawan. Secara asasnya saya berpandangan orang tidak akan tertarik untuk menyertai pihak yang mengherdik dan memaki hamun mereka.

Cuba Faisal bayangkan sendiri, apakah reaksi Faisal sendiri apabila ada orang memanggil ketua Faisal sebagai berotak bebal dan pengikut seperti Faisal sebagai anjing.

Bagaimana betulpun hujah, tindakan dan perjuangan mereka, adakah Faisal akan menurut mereka? Jangankan menjadi penyokong, saya pasti Faisal tidak akan memberikan pertimbangan walau sedikit pun. Bukan begitu?

Saya berpandangan Faisal wajar mempertimbangkan semula tujuan penulisan Faisal dan seterusnya menyelaraskan cara Faisal mengutarakan idea supaya ia mendatangkan kesan sebagaimana yang Faisal mahukan.

ruang bicara faisal said...

kpd wong pencen

satu ja saya blh jawab dgn anda

KALAU TAK KATA CAMTU,NAK KATA CAMNA LAGI.

takpelah teruskan tipu diri anda sendiri,utk menyedapkan hati anda

Bukit Uhud said...

Hujah Faizal tak boleh pakai sorry lah..saya menilai dari sudut profesional..sikit pun tak boleh pengarohi saya Satu saja sebabnya.walau pun Perak dapat MB baru tapi Rakyat Perak keseluruhanya tidak meyokong NMNO/BN buktinya PRU 12 dan PRK Bkt Gantang.Terima lah hakikat..jangan dok maki sana maki sini.Apa yang tersurat dan tesirat adalah jelas.Sikap Faizal yang beginilah yang menyebabkan rakyat lagi benci pada anda.Hujah anda lintang pukang..matlamatnya nak maki hamum aje..dan nak laga kan pemimpin PAS...sorry lah Ahli PAS lebih bijak menilai dari anda.

Anonymous said...

bodoh... perak bodoh sama la dari atas ke bawah, sama la dari kuning ke itam, ke biru ke mana saja lah...
kenapa kereta sultan cermin tak kalis peluru?!
kenapa tak di bubarkan dun, senang cerita, kalau nizar kalah, biar padan muka dia, biar dia malu, tapi kalau nizar menang!?
apa lu nak buat bro?!

hahaha

perak memang bodoh takder timah buat sawit plak, negeri miskin...
banyak melarat!!!takut pembubaran dun
pemimpin cakap nak jaga islam tapi bini tak pakai tudung... bodoh...!!!!

kesian, orang jaga islam kat perak pun jahanam kan islam... lu pegi kubor bawak u punya melayu la bro...

lu brani lu siar la gua punya komen, biar orang hujah, aku nak tengok kenapa kebanyakan takut sangat nak pilihanraya baru ni. ada jugak 300 umno kasi nanti...
ada jugak merasa duit umno kan!!!