Wednesday, August 11, 2010

Buffet Ramadhan: Senarai Hotel Yang Tiada Sijil Halal dan Mungkin Ada Daging Babi

Pembetulan: Maaf diatas kesilapan, saya terlepas pandang. Hotel Legend termasuk dalam senarai hotel yang mempunyai sijil halal. Saya sudah tarik balik nama Hotel Legend dalam senarai hotel-hotel yang tiada sijil halal yang saya senaraikan sebelum ini. (Lihat keratan akhbar senarai hotel yang dapat sijil halal dan hotel legend tersenarai di no 11)

Saya sengaja nak memanjangkan perkara ini, mungkin ada dikalangan pembaca-pembaca blog yang tidak membeli akhbar. Mohon juga rakan-rakan blogger yang lain memanjangkan lagi perkara ini. Perkara ini tidak boleh dibuat main-main kerana ianya satu ibadat.

Bab ini kita kena jaga. Makan minum ini satu perkara penting, apatah lagi ianya menjadi darah daging kita. Tambahan pula di bulan puasa. Penat kerana seharian berpuasa, bila tiba masa berbuka ada kawan ajak "jom buka puasa sama aku di Hotel Westin atau JW Mariot hari ini" .
Bila dengar hotel hebat-hebat mulalah kita pun rasa seronok nak pergi, tetapi kita kena juga ambil tahu yang hotel itu ada mendapat pengiktirafan halal atau tidak. Tahukah kita siapa yang membekal ayam kepada hotel tersebut ? Ayam sembelih atau ayam cucuk ? Babi mungkin tiadalah, tapi belum tentu.

Pernah berlaku beberapa tahun dulu di sebuah hotel di kawasan sekitar Sungai Besi sebuah hotel yang diserbu didapati menyimpan daging babi bersama dengan daging ayam serta ikan dalam peti sejuk yang sama dan tanpa sebarang pemisah.

Gunalah kuasa kita sebagai orang islam, boikot sahaja mana-mana hotel yang tidak mendapat pengiktirafan halal. Pergi kepada yang ada sahaja. Lama-kelamaan mereka rasa rugi dan mereka terpaksa dapatkan juga sijil halal.



Keratan akhbar diatas adalah senarai Hotel yang telah mendapat sijil halal jakim serta yang masih dalam proses.

Sekarang mari kita pakat-pakat senarai pula hotel-hotel dalam Wilayah Persekutuan KL yang tiada sijil halal dan tidak tersenarai dalam senarai diatas.

Ini kerana supaya rakan-rakan kita semua tahu dan dapat mengelak daripada tertipu dengan hotel-hotel yang buat promosi berbuka puasa tetapi mungkin terdapat daging babi di dapurnya.

RBF mulakan

Hotel JW Mariot

Hotel Westin

Hotel Istana

Hotel Imperial (Sheraton Imperial)

Hotel Concorde

Hotel Parkroyal

Hotel Equatorial

Hotel Berjaya Time Square

Hotel Nikko

Hotel Grand Millenium

Hotel Palace Of Golden Horses

Hotel Impiana

Hotel Ritz Carlton

Hotel Hilton KL Sentral

Hotel Le Meridean

Hotel Cititel, Boulevard dan Garden (Mid Valley)

Banyak, memang banyak kalau nak disenaraikan betul-betul. Jangan pening dan jangan susahkan diri, pergi saja makan di hotel yang sudah tentu halal seperti senarai di atas.

Harap pihak-pihak berkuasa agama islam negeri-negeri juga dapat mengeluarkan senarai nama-nama hotel di negeri masing-masing yang mempunyai sijil halal.

14 comments:

Anonymous said...

Tahniah diatas makluman berkenaan buffet Ramadhan.. Satu2nya posting yang bernilai yang dikeluarkan oleh RBF.. Harap2 terus diperjuangkan.. Apalah ertinya orang Melayu punya kuasa.. akan tetapi dipermain mainkan oleh bangsa lain yang berlainan agama..

Andai UMNO masih mengaku punya kuasa.. buktikanlah.. muga ianya akan dapat menarik perhatian umat Islam untuk menilai UMNO semula.

Ikhlas dpd HJ.

Anonymous said...

tu kalau hotel halal, macam mana pulak kalau tukang masaknya kaki minum wine/arak dengan makan babi di masa-masa lain, tu pun nak check juga....

Yop Pelior said...

Aku makan kurma pastu gi semayang garik. Balik rebus maggi, makan. Malam sahur kat mamak. Klau dah sesak sangat, rebus megi lagi, buat sahur.

Yop Pelior

Anonymous said...

ada tak senarai hotel2 yg dah dapat sijil halal from jawi? jawi websitenya kurang lengkap, takder cukup info... better lagi website jais, jaim, etc.. ntah2 hotel2 tanpa sijil halal jakim yg u senaraikan tu da dapat sijil halal jawi..

Anonymous said...

Sanarai dibawah ini adalah senarai hotel yang ada sijil halal ke atau senarai hotel yang tiada sijil halal ??? Confius pla ..
--------------------------------
1.Hotel JW Mariot
2.Hotel Westin
3.Hotel Istana
4.Hotel Imperial (Sheraton Imperial)
5.Hotel Concorde
6.Hotel Parkroyal
7.Hotel Equatorial
8.Hotel Berjaya Time Square
9.Hotel Nikko
10.Hotel Legends
11.Hotel Grand Millenium
12.Hotel Palace Of Golden Horses
13.Hotel Impiana
14.Hotel Ritz Carlton
15.Hotel Hilton KL Sentral
16.Hotel Le Meridean
17.Hotel Cititel, Boulevard dan Garden (Mid Valley)
--------------------------------

-dara si jebat- said...

maaf .legend hotel dan hotel istana termasuk dlm senarai halal jakim.


TRADEWINDS HOTELS & RESORTS SDN. BHD.
(hotel mutiara jb dan hotel istana jln raja chulan)

METROPLEX HOLDINGS SDN BHD
(hotel legend)

http://www.halal.gov.my/v2/index.php?ty=maklumat_hotel

Anonymous said...

ler apalah susah sgt...dah tau xde halal dok pi jugak penuhkan perut dgn makanan yg was2.... lagi baik masak sendiri or makan mee segera yg ada cop halal...lagi bagus...dan menjimatkan duit poket....

Anonymous said...

Susah sangat ker nk beli juadah buka di bazar ramadhan kemudian bawa balik. Solat magrib pun on time. Klau buka kt hotel, silap2 habis makan waktu maghrib pun dh abis. Biar susah sikit tapi ibadah puasa dan solat kita sempurna. Tak payahlah gi buka kt hotel. Gunakan kuasa kita mengajar pemilik2 hotel kurang ajar yg tak hormat orang islam.

Anonymous said...

Concorde Hotel confirmed ada hidang daging babi:
http://kualalumpur.concordehotelsresorts.com/media_releases_view.php?news_id=1497

So how..??

kakmidahsgrapat@gmail.com said...

Salam RBF,

Salam Ramadan Al-Mubarak dari Kak Midah Sekeluarga.

Terima kasih menulis dan memberi teguran kepada pemimpin dan masyarakat. Teruskan mendidik dan menyedarkan masyarakat umum.

Selamat Menjalani Ibadah Puasa.

maaf lewat memberikan ucapan

Hamidah Osman

Anonymous said...

masak sendiri kat umah je senang.. comporm orang islam masa + halal huehuehueh

Anonymous said...

Pensijilan HALAL ni bukan sekadar bahan-bahan yang digunakan yang di periksa. Cara penyediaan, kebersihan dan sebagainya juga dipertimbangkan. Kebersihan adalah amat penting dalam pensijilan ini. Conpem, kedai-kedai mamak dan restoran-restoran semua takkan lulus pensijilan ini. Jadi bagaimana? Makan kat rumah jelah.

Anonymous said...

ada sijil halal pun kalau tukang masaknya kapir x boleh jugak!

aku muallaf

Anonymous said...

hotel hilton kuala lumpur terbaik,,,
korang jgn risau,,sbab aku kerja di sana,,ramai tukang masak melayu,,
jgn lupa dtg restaurant vasco's..