Tuesday, September 7, 2010

Lu Gian Belakang Ke ? Sedapnya Rasa Sup Buntut

Sepanjang saya mengenali dunia politik, saya sudah membaca banyak buku-buku politik. Kemuncak kegilaan saya pada buku-buku politik ialah pada zaman reformasi 1998, kerana pada masa itu kemudahan internet bukan seperti zaman sekarang.

Masa itu info-info politik belakang tabir hanya boleh diketahui oleh melalui buku-buku atau surat layang. Siapa yang dapat surat layang diminta supaya fotokopi sebanyak mungkin dan edar kepada orang lain pula.

Dalam gambar dibawah adalah sebahagian yang masih berada di rak buku, ada yang sudah masuk kotak dan ditolak masuk ke 'arkib' (stor) dan ada juga yang dipinjam oleh kawan-kawan dan lesap terus.
Tetapi dalam banyak-banyak buku politik yang saya pernah baca dan ditulis oleh penulis-penulis buku politik tanahair, saya tidak pernah terjumpa lagi penulis seberani Syed Hussin Alattas (Pak Habib). Bukannya Pak Habib tidak pernah menulis sebelum ini, sudah banyak buku yang ditulisnya tetapi tidaklah segarang buku tulisannya yang terbaru.
Semalam sewaktu menghadiri majlis berbuka puasa di KL, seorang rakan memberi saya sebuah buku baru tulisan Pak Habib. Katanya buku tersebut lain dari yang lain dan kamu harus membacanya. Sebelum ini memang saya pernah dengar tentang buku tersebut dan rakan blogger MIK juga pernah menulisnya di sini.

Setibanya di rumah, saya terus membaca buku tersebut (belum habis lagi). Ternyata tulisan Pak Habib kini agak berbeza dan 'serangan-serangannya' terhadap Anwar agak luar biasa, seolah-olah tiada brek langsung.
Apabila membacanya saya dapat merasakan yang penulis seolah-olah tidak sabar lagi dengan kerenah dan perangai Anwar serta penyokong-penyokongnya. Sebab pada saya, Pak Habib adalah seorang penulis yang tersohor, tak mungkin dia berani menulis sebegitu rupa kerana ini boleh merosakkan imejnya.

Jika ianya ditulis oleh RBF,Parpukari atau GAP saya tidak pelik, kerana kami hanya blogger-blogger jalanan sahaja. Tetapi apabila Pak Habib menulis begitu ianya amat luar biasa sekali.

Tetapi apa nak buat, ada masanya kesabaran juga terhad. Sampai satu tahap ianya boleh hilang dan ketika itu mulalah meletup segala-galanya. Air yang tenang jangan disangka tiada buaya.

Sama-sama kita tunggu dan lihat samada Anwar akan berani atau tidak saman Pak Habib.

*Tajuk diatas adalah sebahagian dari isi kandungan buku tersebut

Antara tajuk-tajuk lain yang menarik ialah

-Depan,Belakang Lain Kira
-Saya Bini Punya Belakang Garmen Punya Ke ?
-Dajjal Dari Neraka
-Bertemu Al-Liwati Dibuntuti Street

bersambung....

15 comments:

Nasionalis1982 said...

aku dah lama cari buku ni tak tak jumpa-jumpa

joostspring said...

bro...kat mana leh dapat buku tu..

Anonymous said...

Masih ada lagikah buku ini dipasaran...kalau ada ptg ni jugak nak pergi beli kat jalan tar.

Anonymous said...

apalah salahnya kalau badan perhubungan umno negeri beli buku ni dan edarkan ke setiap cawangan umno di setiap pelusuk negara... edar dan suruh ketua cawangan/ketua pemuda .wanita/puteri baca dan dijadikan modal untuk berhujah dengan fakta..

rinandamku said...

Pak Habib kena standby buat cetakan kedua !

kompom buku ni habis laris licin seperti buku2 beliau yang terdahulu , ..perkataan2 yg berbisa dan susunan ayat yang bergoncang dan menggoncangkan adalah bukan sesuatu yang pelik pada buku2 Pak Habib , dimaklumi beliau menulis dengan ilham dan deria keenam lain , bukan menulis main hentam keromo sahaja ,

apapun , setinggi2 tahniah pada Pak Habib atas usahanya !

Anonymous said...

salam bro mana boleh beli buku ni ...

ruang bicara faisal said...

ada yg tanya kat mana nak beli buku tu ?

sila ke kedai basikal chong, kg kerdas gombak atau kedai nasi kandar ibrahimsha jln tar.

ha ha ha

jgn marah kawan2. sudah tentulah kena beli kat kedai buku. tetapi saya sendiri pun tak pasti kedai buku mana yg dah jual.

ada juga sumber yg sampai kpd saya mengatakan buku tersebut belum berada di pasaran lg.

Anonymous said...

hehehhe..ok ok..nanti kita pakat p cari ramai ramai...boleh buat fotocopi kot..opps

memandangkan suasana agak panas bercampur suam suam elok kita ini lawak atau joke bodoh je...kalau bang nuar tgk kan bising lak..eheheh

Just a joke for today. kena ikut rentak ala black people cakap..

"Secs Sandals"

A couple walked into a tourist shop in Jamaica. The Jamaican said to them, I have some special sandals I think you would be interested in. “Dey makes you wild at secs.”

Well, the wife was really interested in buying the sandals after what the man claimed, but her husband felt he really didn’t need them, being the secs God he was.

The husband asked the man, “How could sandals make you into a secs freak?” The Jamaican replied, “Just try dem on, Mon.” So, the husband, after some badgering from his wife, finally gave in, and tried them on. As soon as he slipped them onto his feet, he got this wild look in his eyes, something his wife hadn’t seen in many years! In the blink of an eye, the husband grabbed the Jamaican, bent him over a table, yanked down his pants, ripped down his own pants, and grabbed a firm hold of the Jamaican’s hips.

The Jamaican then began screaming, “You got dem on the de wrong feet man! You got dem on de wrong feet!”

...jenaka je..tak de apa apa...

Nasionalis1982 said...

RBF...anda tidak pasti kedai mana yang menjual buku ini?

Jika mahukan kepastian, sila taip ON PASTI dan hantarkan ke nombor 55548.

ha ha ha ha

Anonymous said...

dah takda kat pasaran dah, aljub dah borong habis semua, sekali dengan kilang yang mencetaknya....

Anonymous said...

Salam rbf;

Ntah2 puok2 AlJub dah bolot abis buku Pak Habib nih so org lain X leh beli mcm buku Pak Habib sblum nih.

Publisher Pak Habib kena offer supaya kita leh order online

Anonymous said...

sapa nak buku nie sila beli kat midvalley kedai buku kotekote & pukipuki muhahahahahahahaha bosan

APA said...

Salam Aidil Fitri rbf
Maaf Zahir Batin

Jeffry said...

APE TAKNYE HARI2 MKN KARIPAP. MKN KARIPAP AJE MSTI TERINGAT KT BONTOT..MKN AJE KARIPAP MSTI TERINGAT KT BONTOT!..TAK TENGOK BONTOT SAPELAH ANUWAR HUHUHU

SALAM LEBARAN MINALAIDIL WALFAIZIN BRO..SALAH DAN SILAP, TERKASAR BAHASA, TETOLAK TAK SENGAJE WA MINTAK AMPUN BRO!..KOSONG-KOSONG BRO :D

Komuniti Waris Melayu KeramaT said...

Aku Pon Nak Gak! Info-Info la lau dah tau kat mana nak beli. Hehehe..