Thursday, April 5, 2012

PTPTN Siri 1-Mahasiswa Hingusan Yang Bodoh Mengaku Cerdik

Sejak kebelakangan ini kecoh berhubung dengan Pinjaman Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN).

Minggu lepas Menteri Pengajian Tinggi Datuk Seri Mohamed Khaled Nordin menolak tuntunan menghapuskan PTPTN dan disifatkan sebagai tidak relevan, mengurangkan semangat daya saing dan membebankan kerajaan. 

Setakat ini kerajaan dah keluarkan berpuluh bilion untuk PTPTN termasuklah yang hutang tak berbayar dan yang sedang belajar.

Kenyataan menteri berkenaan dibalas oleh salah beberapa orang budak hingusan yang menggelarkan dirinya mahasiswa. 


Bro, menteri tak hina kamu. Apa yang menteri cakap itu adalah kenyataan. 

Sebelum kamu bercakap tolonglah cerminkan diri kamu semua terlebih dahulu. Sedar atau tidak oleh kamu semua yang kamu semua itu mempunyai intelek yang cukup-cukup lemah dan rendah.

Orang yang mempunyai intelek yang tinggi mereka tak meroyan tepi jalan, tak tidur atas jalan, tak berarak ke hulur ke hilir. 

Orang yang mempunyai intelek yang tinggi tumpukan pada pelajaran dan pecah kepala memikirkan bagaimana untuk lulus dengan cemerlang supaya hutang PTPTN dapat bertukar menjadi biasiswa dan tidak perlu dibayar lagi serta mendapat pekerjaan yang baik selepas tamat belajar.

Orang yang mempunyai intelek yang tinggi mereka tidak akan berlawan dengan emosi. Mereka berlawan menggunakan akal. Orang yang berlawan guna emosi orang yang akalnya pendek.

Tolong sedar diri sikit oiiiii....siapa diri kamu itu ? 

Dalam kategori manakah kamu berada ?

Orang gila tak akan mengaku dia gila oiiii.....

Orang bodoh macam kamu semua pun tak akan mengaku kamu bodoh, tetapi masyarakat di luar nampak yang kamu semua bodoh.

Orang bagi duit suruh pergi belajar, kamu pergi melalak. Apabila pelajaran tak cemerlang, tak dapat kerja dan tak dapat bayar hutang, nak tuntut kerajaan hapuskan pula. Kamu ingat RM berpuluh bilion tu kecik anak ke ?

Hoiiiii....anak-anak kami yang kat luar ni pun nak belajar oiiiii. Kami pun nak hidup oiiiii....

Rakan-rakan sekalian, apabila kerajaan memberi BR1M baru-baru ini kepada rakyat yang dibawah pendapatan RM 3000.00 kerajaan membelanjakan hampir RM 2 bilion untuk hampir 4 juta orang.

Manakala budak-budak hingusan yang menggelarkan diri mereka mahasiwa tuntut pinjaman PTPTN yang berjumlah RM berpuluh bilion dihapuskan untuk mereka yang kemungkinan dalam lingkungan 1 juta orang sahaja.

Untuk mereka 1 juta dapat berpuluh bilion , untuk orang susah 4 juta orang dapat RM 2 bilion. Adilkah ?

Mereka fikirkan diri mereka dan tak fikirkan orang lain. Mereka fikir duit yang kerajaan ada semuanya harus dibelanjakan dan tak payah fikir untuk hari-hari yang mendatang. Hari ini negara kita semuanya ok, esok lusa kita tidak tahu bagaimana. 


Rakyat Malaysia harus ambil iktibar tahun 98 bagaimana Suharto terpaksa tunduk kepada yahudi untuk mendapatkan pinjaman IMF akibat kegawatan ekonomi dunia. Manakala Malaysia tak perlu meminjam dari IMF kerana kita masih ada simpanan dan Tun Dr M guna kaedah sendiri bagaimana untuk mengatasi krisis berkenaan termasuklah melakukan tambatan ringgit. Alhamdullilah, semuanya ok.

Anwar sebagai menteri kewangan ketika itu apa yang dibuatnya ketika rakyat sedang berjimat cermat kerana bimbangkan keadaan ekonomi tidak stabil ?

Dia naikkan bayaran minimum kad kredit sehingga 15 % dan naikkan kadar interest pinjaman kereta sehingga 8.5 %. Pinjaman perumahan juga dinaikkan dan macam-macam lain lagi yang dia naikkan sehingga kepada bayaran lesen memandu  pun dia naikkan juga dari RM 20 kepada RM 50. Hari ini Anwar nak bercakap pasal nak hapus PTPTN ? Dialah raja sedut darah rakyat yang sebenarnya.

PTPTN ditubuhkan pada tahun 1997 dan ketika itu Anwar adalah Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan. Sebarang agensi atau mana-mana pihak yang nak lakukan urusan-urusan sebagai pemberi pinjaman termasuklah PTPTN sudah tentulah ianya perlu melalui mendapat kelulusan atau kebenaran Menteri Kewangan terlebih dahulu. Waktu itu dia ada kuasa apa yang dia buat ? Kenapa dia tak bantah atau arah batalkan PTPTN pada waktu itu ? Hari ini apabila tiada kuasa dan sedang mengejar kuasa berjanji nak hapuskan PTPTN pula ?

Kalau Anwar benar-benar ikhlas nak tolong pelajar dia dah buat segala-galanya pada waktu itu kerana dia ada pengalaman dan ada kuasa. Hari ini bila dah tiada kuasa, nak luluskan titi kayu sebatang pun tak boleh ada hati pula nak janjikan bulan dan bintang.


Bersambung.....

35 comments:

Anonymous said...

bukn tahun 1998 anwar kna kes liwat ke?
x tau sejarah la ko ni.
bangang gak ko ni.

Anonymous said...

Nampak sgt muka pemalas pelajar ni.

Dia tahu ke apa yg dia pegang tu?

Bodoh punya pelajar. Jadi kuda tunggangan

Anonymous said...

saya dulu pinjam ptptn, tapi selepas dapat cgpa yang bagus ptptn tu jadi scholarship, yang penting belajar bersungguh2 bukan banyak berdemo tak tentu pasal

Aliffnajmi said...

Anon 9.22.
Utk lebih tepat... Anwar menjadi Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan IMF dan Bank Dunia dari Mac 1998 – September 1998. Anwar dipecat dari jawatan TPM & Menteri Kewangan pada 2 Sept 1998. (jgn baca sejarah separuh2... nnt malu bila sedar diri sndri yg bangang)

Anonymous said...

anon 9:22 tu ikut sejarah yg dia buat sendiri, tu yg jadi lagu tu

Anonymous said...

Kebanyakan penyokong PR jenis macam anon 9.22 lah. Bodoh tak boleh diajar pandai yang membawa rebah. Sudah-sudahlah menjadi pecacai tu...

Anugerah Tuhan said...

Cayalah, nice posting rbf. Toksah dok layan puak2 anwarinas nih..mmg bangang tahap najis....patut sumbat jer diorang nih ke dalam iwk punyer loji rawatan kumbahan tuuu....gambar suharto tuu membuktikan segala2nya....itupun diorang xleh nak pakai otak pencacai DSAI nih...macam haram si yahudi tuuu....dah jadi seperti pemintak sedekah suharto dibuatnya! sanggup ko tengok mana2 PM kiter jadi macam tuu? Untuk kes Anwar mungkin dia sanggup sebab yahudi tuu memang lubuk nyawa kewangannya sekeluarga...sial punyer DSAI! Tolonglah wei penyokong2 tegar DSAI diluar sana..muhasabahlah diri ko orang tuu!

Anonymous said...

Haa kan dah maluuu....!

Anonymous said...

saya sarankan kepada pelajar-pelajar yang menuntut agar PTPTN di hapuskan agar melepas kan semula duit yang anda dapat tu kepada kerajaan ... kepada ibu bapa yang menyokong PTPTN di hapuskan ... tolong guna duit poket sendiri tuk belanja pelajaran anak-anak anda ... JANGAN MINTA DUIT PTPTN DI HAPUSKAN SEBAB SAYA DAN RAMAI LAGI IBU BAPA YANG TAK CUKUP DUIT TUK TAMPUNG KOS PELAJARAN YANG TINGGI ... x de benda yang percuma dalam dunia ni ... kalau ko nak percuma pergi minta masuk kat UNISEL ... kat sana sume free ... kerajaan PR tanggung ... korang tinggal BERAK CANGKUNG JE!!

Anonymous said...

alahai anon 9:22..kantoi gila..cakap orang bangang..last2 ko sendiri TERBUKTI BANGANGA LAGI MALAS..
WAKAKAKAKAKA

Anonymous said...

BOLEH HAPUS PTPTN...TAKDE MASALAH...TAPI PULANGKAN SEMULA WANG YANG TELAH KORANG GUNA...ITU JE..

NAK SAMBUNG BELAJAR CAMNE? MAK BAPAK BUKAN ORANG KAYA?
HAAAAA...KORANG PEGI MINTAK KAT ANWAR LAAAAA...APA SUSAH???
ADA BERANI KE MAHASEWEL SEKALIAN?

Anonymous said...

Anon 9:22

Betul la anwar kena kes liwat pada tahun 1998, tapi dia dah lama dah meliwat sebelum tu. jadi ko betul la pasal anwar meliwat tuuu..

hahahaha babai ABAI

Anonymous said...

Ish tak sabar aku. Boleh tak wakil ptptn datang ambil nama2 mereka dan tarik pinjaman mereka dan bayar apa yg mereka dah telan. Mesti ada klause sebab2 kontrak terbatal. Mereka sendiri yg tolak. Kalau mereka bukan peminjam ptptn, harap mara dan jpa ambil juga tindakan.

Anonymous said...

Hutanbng bayor la. Cibai punya mahasiswa cilako nie.

Untuk generasi seterusnya juga

azrin said...

hehe anon 9.22 am nak tunjuk pandai, akhirnya kebodohan sendiri yang terserlah

Anonymous said...

i bet muka2 yg pegang kertas kat atas tu sume cgpa atas pagar..drop sikit lagi jer trus kene tarik PTPTN..hahaha tu pasal beria2 sgt

Anak Lenggong said...

Kata tak nak libatkan politik tetapi dalam perhimpunan tu bawak sekali Ktua AMK N. Sembilan..pe hal...orang suruh belajar nak main politik..bila tak lulus nak suruh hapuskan duit pinjaman pulak..

Anonymous said...

anon 9.22 memang bangang...dier yg tak tahu sejarah....sebab tu la bebal...bile dah bebal tak score exam..bile tak score exam tak leh nk apply scholar...bile tak dpt nk apply scholarship, nk sambung study takde duit sebab mak bapak tak mampu..bile mak bapak tak mampu pinjam PTPTN...bile dah pinjam PTPTN tanak bayar...buat demo suruh hapuskan...

brader....kena igt laa sikit brader...igt senang2 ke nk mansuhkan...aku pun tak puas hati kalau mansuhkan...yayasan al-juburi nk reimburse blek ke duit yg aku dah setel berbelas ribu bayar blek pinjaman kt PTPTN tu?

jawab jawab jawab

Anonymous said...

aku bce link nyer td..aku t'bce plak dak kecik nih ckp kerajaan x bleh tanggung rakyat...kah kah kah...itu tanda bdak2 nih pemalas dan dungu...adkah setiap mkn pkai ko harus ditanggung kerajaan...kah kah kah..bler pr memimpin, klw ko kncing pon mstiko nk diowg tlg bsuhkan..kah kah kah.. ape guna ko idup klw xleh berdikari..
man min

Anonymous said...

PTPTN wajar nya dihapuskan, sebab nya adalah berikut:-

* Pelajar yang tidak layak dahulu mudah memasukki IPTA/IPTS kerana ada PTPTN
* Pelajar tidak komitted pada pelajaran, jika lulus CGPA sekadar cukup makan, transkrip tiada standard untuk apa apa jawatan
* bila tiada dapat kerja dgn CGPA yang lemah, mula merunding jari, dan carilah pecacai yang akan cadangan itu dan ini
* IPTA/IPTS tumbuj macam cendawan dan standard IPTA/TPTS menurun....
* PTPTN mengahkibat penghijaran kebandar dan akhir nya timbul berbagai masalah sosial
*ada lah lebih pelajar yang cermerlang keputusan diberil biasiswa melalui ujian dan
*yang SPM tidak memuaskan disaran mengulangi nya dan kalau malas masuk askar/polis atau giat MARA....

Anonymous said...

pelajar-pelajar ni aku nampak dpt bantuan rm200 pegi kedai buku beli novel cinta, komik dan sebagainya.Tak tahu menghargai bantuan yang diberi....tak puas hati demo...

Anonymous said...

ni laa contoh celaka-celaka dah hutang tak nak bayar masa dapat duit beli topup handset belanja awek apa kejadah semua la nie dah dapat ijazah kelas bawahan pasai tu otak pun senget macam haram jadah pundek

Anonymous said...

wa ka ka ka ka.... aku no komen.... pasal dah banyak komen.... ha amik ko berdas das das........

Anonymous said...

kalau nak free kena belajar rajin2 dan lulus cemerlang baru dapat free. Kalau belajar ala kadar lepas tu nak free nak perabis duit rakyat...banyak cantik muka korang.

Muka-muka tu semua jenis yg tak sedar diri, berlagak bijak pandai, sombong bodoh dan perabis duit mak bapak.

Anonymous said...

heran aku tengok budak budak ni, badan sihat tubuh kuat nanti dah habis belajar kerja lah dapat gaji bayarlah hutang. patah tangan kaki kot lepas abis belajo takleh nak keje

org lain ada yg kerja sambil belajar pun ada nak support dia punya tuition fee, ni tidak semua nak free korang nak negara ni lingkup kot cam greece boleh imf ambil alih

bodoh

Anonymous said...

anon 9.22am, macamana boleh lupa tahun 1998 tu ada 12 bulan

Anonymous said...

Setuju!

Anonymous said...

to:rbf online.net

congratulations!
very good explanation
do not believe anwar
pakatan rakyat the greatest ghost



from:steven@manchester metropolitan university uk.

Anonymous said...

bro,tahniah 1 tulisan yang bagus.
saya sgt2 berharap pm tidak akan tunduk dengan kehendak puak2 majoriti seperti peminjam ptptn.

Anonymous said...

dia bukan lupa setahun ada 12 bulan... tapi dah memang bangang camtu..

Anonymous said...

Yang komen tu kepala Punai pun baru sunat. Sial punya budak2 hingus..main komen je..menyesal Mak bapak beranakkan manusia macam ni. Cakap BAPAK BABI gak yg diorg percaya..

Anonymous said...

Anon...9.22am

KAu cakp org lain bangang..Tapi aku nak nasihatkan ko sikit...Ko percaya Kuasa ALLAH ke?

Skrg dengan Kuasa ALLAH..Kau yang bangang!!!

KO Pegi Jilat & sujud burit Nuar tu....

Aku rasa kalu nuar ckp sembahyang kena sujud burit Nuar...Ko mesti ikut kot....dah tahap bangang mcm ni...

Anonymous said...

Mahasiswa jenis mcm ni, kencing pun bercabang lg dh mcm2 kau tuntut.. Woi bangang aku pun blajar pakai ptptn la lepas dpt cgpa bagus terus convert scholar.. Apa punya bangang la korang ni..

Kepada Anon 9.22am: kau ni menunjukkan kebodohan tahap oink oink kau kt sini buat apa? Kan dh kema tembak

Anonymous said...

ko masa 1998 tu umur baru 8 tahun. sunat pun blum. sedar diri skit jgn buat komen bodoh tahap bangang kat sini. tak tau buat cara tak tau. BODOH...

Anonymous said...

1998 ada 12 bulan. anwar kena buang bulan berapa? Pi selidik dulu baru komen, bangang punya bahalol.