Friday, January 1, 2010

CATATAN SEDIH KU DI TAHUN BARU

Aku masih tidak boleh tidur sampai sekarang, walaupun sejak jam 10 malam tadi lagi aku berada di atas katil. Badanku memang penat hari ini,kepala ku berat, tapi aku tetap tidak lena. Lantas aku terus bangun untuk mencoretkan kisah sedihku ini.

Selama ini, setiap kali malam tahun baru menjelma,aku pasti akan membawa anak-anakku untuk melihat pertunjukan bunga api.

Tetapi pada malam ini walaupun anak-anakku merengek-rengek meminta untuk melihat pertunjukan bunga api, aku menolak. Rayuan demi rayuan mereka aku tolak.

Lantas aku memanggil ketiga-tiga anakku sambil mengusap kepala mereka aku memberitahu, "abah sayang anak-anak abah semua, abah tak pernah tolak permintaan kamu semua, tapi malam ini abah harap kamu semua tidak sedih dengan abah. Abah ada tugas lain yang lebih penting lagi". "Tugas apa abah, abah duduk rilek ja,mana ada tugas" soal anak perempuanku yang berusia lapan tahun.

Lantas aku menjawab "tugas seorang ayah dan tugas seorang Islam". Mereka semua kebingungan. Lalu aku berkata, "beginilah anak-anak abah sekalian, kamu semua masih kecil,kamu semua masih tidak faham, tugas sebagai seorang ayah,bukan sekadar bagi makan anak-anak, bagi baju sekolah anak-anak dan bagi duit sekolah. Banyak tugas abah yang lain, termasuklah mewarisi negara ini kepada kamu semua dan anak-anak kamu yang akan datang dalam keadaan sebagaimana atok dan nenek mewarisi kepada abah,sampai masanya nanti kamu semua akan faham" Terlalu sukar untuk menerangkan kepada mereka.

Lalu mereka meninggalkan aku keseorangan diatas katil setelah diminta oleh aku. Aku cuba melelapkan mata, pusing kiri tak boleh lelap, pusing kanan tak boleh lelap. Sekejap panas,sekejap sejuk. Baru nak terlelap ,tiba-tiba terngiang-ngiang di telinga mendengar apa yang hakim Mahkamah Tinggi KL cakap petang tadi, iaitu, perkataan Allah bukan hanya ekslusif untuk Islam sahaja. Mataku segar kembali,kepala pening.

Aku cuba untuk melelapkan mata lagi. Baru nak lelap tiba-tiba aku terbayang pula wajah paderi itu yang berdiri tersengih bangga depan pintu mahkamah, sambil menunjukan bible versi arab. Mataku cerah kembali,kepalaku pening balik.

Bila nak terlelap balik,terbayang pula wajah khalid samad yang celaka itu. Kenapalah manusia macam ini pun masih ada lagi. Kalau aku dapat dia,memang aku akan bagi penerajang pada dia.

Ternyata keputusan mahkamah petang tadi telah memberi mimpi ngeri padaku. Ianya betul-betul menghuru-harakan hidupku hari ini dan mungkin juga hari-hari yang akan datang.

Fikiran aku jadi betul-betul tak tenteram. Hati aku berkata, kita telah dijajah kembali. Dijajah cara moden. Dijajah cara moden inilah yang susah. Jika dijajah sebagaimana jepun atau british dulu senang. Kita boleh angkat senjata dan lawan. Dijajah cara begini susah,angkat keyboard komputer pun salah, silap-silap kita pula yang ke dalam dulu. Tapi nak buat macam mana,kedalam pun ke dalam lah. Kalau kita tak buat ,siapa lagi yang nak buat. Berakit-rakit ke hulu,berenang-renang ke tepian,bersakit-sakit dahulu,bersenang-senang kemudian. Biar kita susah sekarang, jangan kita susah di masa depan.

Sesekali otak ku berfikir , mereka datang tempat kita, mereka diberi itu, diberi ini ,diberi segala-galanya. Sekarang mereka sudah lebih-lebih pula. Ibarat seorang pembantu rumah di rumah kita. Mereka datang bekerja untuk kita , tetapi kita tidak melayan mereka sebagai pekerja,kita layan mereka sebagai ahli keluarga. Makan bersama,pergi kemana-mana pun kita bawa bersama,kita jaga dia sebaik mungkin sebagai ahli keluarga. Satu hari si pembantu rumah tersebut cabar isteri kita, dan dia nak tidur bersama kita dalam bilik kita. Apa perasaan isteri kita ? Melampau !

Keputusan mahkamah hari ini,benar-benar mengajar kita erti perpaduan umat. Semua umat Islam di Malaysia harus bersatu dan lupakan perbezaan politik. Jika ini berlaku tiada lagi ruang untuk umat Islam dipermain-mainkan. Kita berkuasa penuh terhadap negara ini. Jangan sampai Allah turunkan bala seperti Acheh baru kita nak bersatu.

Mungkin akan ada orang yang akan berkata, "ah,pergilah rbf,macamana nak bersatu kalau hang pun setiap hari hentam pas". Ya betul, saya setuju. Tapi sejahat mana pun kita orang Islam,setakat mulut saja,sekadar untuk melepaskan geram dihati. Satu hari pasti ada titik pertemuan. Nak bergaduh setakat mana sangat. Satu hari nanti,kau mati aku usung jenazah kau dan aku mati kau usung jenazah aku pula. Sejahat mana pun orang itu, sebenci mana sekali pun kita padanya, bila dia mati dan kita terima berita, tetap kita akan melawat,tak kira melawat jenazahnya di rumah atau melawat kuburnya. Paling kurang pun satu ayat Al-Fatihah kita akan sedekahkan kepadanya. Itulah dia orang-orang Islam. Tapi, janganlah sampai nak tunggu mati baru nak bersatu, mana ada nikmat. Semasa hidup inilah kita harus bersatu.

Soal penyatuan umat Islam ini kita tidak boleh tunggu lama-lama lagi. Ianya perlu diselesaikan segera. Jika tidak, banyak lagi perkara-perkara pelik lain yang akan berlaku. Musuh-musuh memang menunggu masa untuk mengambil kesempatan. Mereka nampak tenang,mereka nampak baik, tapi dalam diam-diam mereka ngap. Air yang tenang ,jangan disangka tiada buaya.

Soal nak bersatu ini bukan susah sangat pun. Semudah ABC sahaja. Formulanya hanya begini, UMNO buang ego, PAS buang ego, saling bermaafan, lupa yang lama, buka yang baru, selesai masalah, rakyat hidup suka.

16 comments:

Jeffry said...

AKU PUN SAME BRO..BILE TEPANDANG GMBR PADERI TU PGANG KITAB INJIL DLM BAHSA ARAB PERGHHH CUKUP MENYINGER BTUL AKU SIOOT!!!..RASE MCM NK PEGI CARI SI KHALID DGN SI JUBOR TU LEPAS TU KENE PENERAJANG KT MUKE!!! HEEIIIIIII!! GERAM AKU!!!..HARKK PTUIHHH!!!

Yob gebang said...

sayu melihat tulisan RBF ini..

Anonymous said...

salam bro..
aku rasa masih ada jalan penyelesaian.,
Pada aku , SPB Yang di Pertuan Agong selaku Ketua Agama Islam Malaysia wajar bertegas membela hak orang Islam Malaysia.
Mungkin lepas ni kes dibawa sampai mahkamah rayuan,mahkamah persekutuan seterusnya mahkamah antarabangsa sekalipun orang Islam Malaysia mesti fight..
Apabila kita bawa ayat Al Quran yang menyatakan Ke Esaan dan Ke Sucian Allah SWT akan menafikan hak orang kafir ni untuk menggunakan kalimah Allah ni untuk disekutukan dengan makhluk Nya..hakim di mahkamah tu juga mestilah bukan orang fasik atau orang jahil tentang agama.

n9_fireman said...

asalamualaikum..pada saya adalah amat menyedihkan dan menyucuk hati yang sedang tenang.saya dibesarkan dalam islam yang tidak menggangu kepentingan agama orang lain.tetapi setelah 30 thn dalam ketenangan ini.dikejutkan dengan perkara yang saya rasa akan menjadi bencana dalam masyarakat kita..keadaan menjadi kudis yang hanya menunggu merebak ke seluruh anggota yang hanya menungu ajal sahaja..mengapa perkataan ALLAH s.w.t yang suci ini dikatakan bukan hak ekslusif kita yang beragama Islam..itu pegangan saya,tetapi mengapa hak saya sebagai pemengang amanah ini dinafikan hak ekslusif ini..mungkin pendirian kita tidak jelas..perpaduan kita tidak nampak.orang lain memperkotak katikkan kita..SEBAB...bangsa kita diludah..hak eksklusif bangsa kita di nafikan oleh bangsa kita yang PENGKHIANAT yang kemaruk mahukan kuasa...hak kita di pertikai oleh orang luar..kita sendiri mempertikaikan dasar kita..dan tak hairan lah hakim itu melihat dasar yang berlaku di negara kita sekarang..bangsa melayu di malaysia dinafikan hak eksklusif oleh bangsa kita SENDIRI..sekarang agama kita pun di nafikan eksklusif pula..kelak..apa pula hak eksklusif yang disama ratakan...bersatu lah bangsaku..seagama ku..jangan nasi jadi bubur..bangun lah bansa ku,saudara islam kuu..kerana hak itu hanya satu..ALLAH HU AKBAR...

SESTER said...

memang tahun yg sedih,bro...ni ujian generasi kita. generasi dulu berperang dgn jepun, komunis...generasi kita lawan dgn pembelot2 ni...

Ali Baba Bujang Lapok said...

CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
LAKHNATLAH KAMU BERDUA!!!!!
KAMU HARUS MENANGGUNG SEGALA DOSA YANG KAMU PERJUANGKAN INI SEHINGGA DIHARI PEMBALASAN. KAMU BERDUA TELAH MENJADIKAN MUSUH ISLAM BERTAMBAH MUDAH UNTUK MENGHANCURKAN UMAT ISLAM DIMALAYSIA.
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....
CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY, CELAKA KHALID SAMAD, CELAKA DR DZULKEFLY....

Anonymous said...

kita dah lihat skrg ni, hak bangsa melayu digdai oleh org melayu sendiri, agama islam digadai oleh org islam sendiri.aku seih,marah,sebak dan tak pasti apa lg yg akan digadai selepas ini.

-mr manson-

Anonymous said...

bro RBF, sabar ini semua ujian dari Allah s.w.t.. seperti mana kita tahu bahawa setiap benda yg terjadi dlm dunia nie ia hanya jadi dgn izin Allah s.w.t.. saya percaya disebalik kejadian pasti ade hikmahnya.. xguna klu kita nk pergi berperang skrg.. kerana yg akn mati nyawa org yg xberdosa.. jgn kita salahkan umat2 kristian2 di Malysia yg patut disalahkan adalah manusia2 yg bertopengkan Islam, janggut dan serban yg tergolong dlm parti berlogokan Bulan dan warna hijau.. dan juga golongan2 yg mewakili parti yg berlogokan mata 1..

saya harap BRO RBF tahu siapa musuh yg sebenar dan paham apa yg saya tuliskan diatas..


ingat bro, nabi s.a.w pernah bersabda,
"Di dlm kesenangan ada kesusahan, Di dlm kesusahan ade kesenangan."

jgn la kita berfikir dgn cara keras dpt kembalikan keamanan dlm Malaysia nie.. fikir secara tenang.. pasti ada jawapannya..

ingin saya beritahu kpd bro RBF, bahawa Pakatan Rakyat xkan lama wujud di Malaysia nie.. percaya la kerana tanda2nya telah muncul di merata tempat.. jika bro, fikir apa yg saya katakan ini satu benda mustahil ingin saya katakan bahawa apa yg mustahil bagi Tuhan yg mencipta Alam semesta ini dgn begitu sempurna..

dan 1 lagi saya harap bro RBF xpayah la susah hati memikirkan benda yg telah berlaku nie.. fikirkan bagaimana kita harus kembalikan Islam yg diajar oleh Nabi s.a.w.. hanya melalui cara itu kita dpt kembalikan keadilan dan kebenaran untuk dunia yg penuh dgn tipu muslihat ini..


saya doakan bro RBF dan keluarga diberikan kesihatan yg baik dan kebahagaian serta rezeki yg melimpah limpah..

ingat bro, Allah s.w.t itu tidak pernah tidur.. dan Allah s.w.t itu tidak buta..


selamat tahun baru!

Anonymous said...

AKU XTAU NK TULIS APA....YANG ADA SEKARANG DLM DIRI AKU..MARAH,SEDIH,KECEWA,DENDAM,MEMERONTAK N DLL..

raha said...

mari ..kite bersatu mungkin..berkumpul menyatakan isi hati kite ..demi ISLAM yang tercinta,

raha said...

MARI SELAMAT UMAT ISLAM MALAYSIA. BERSATU...GUNAKAN SEGALA CHANNEL DEMI ANAK ANAK KITE.

Anonymous said...

nanti ko ajar la betul2 RBF anak ko,Allah yg kita punya jgn bagi dia tersilap sbb dah ada 2 skarang.
khalid samad niat hang baik tapi akai tarak,bodo menyusahkan orang..
niki ajiz tak nak kuar fatwa ker..

raha said...

Pagi ni ...tak ade berita meluas pasal keputusan mahkamah..aku takut berita ni jadi suam-suam kuku..dan akhir kita semua lupa..
INGAT BERJUANG BELUM SUDAH!!!!! TERUSKAN HINGGA BERJAYA!!!

ZAFAN said...

Akhirnya tersurat juga apa yang ditakuti selama ini. Adalah menakutkan jika dibayangkan ini adalah permulaan bagi gerombolan manusia yang tidak tahu diuntung dan umpama kaduk naik junjung untuk mereka meneruskan agenda mengunungkan lagi fahaman mereka dan dalam masa yang sama membukitkan dan membusutkan agama rasmi yang diiktiraf oleh perlembagaan dan di amuti oleh mejoriti rakyat..Sekarang nasi sudah menjadi bubur. Jika pun nanti proses rayuan dan akhirnya di mahkamah persekutuan mingkin akan ada cahaya yang bakal menerangi kegelapan tetapi umpamanya "damaged is done". Mereka tentunya akan terus menekan dan menghenyak Islam kiri dan kanan kerana lesen pertama sudah diperolehi. Jangan la terkejut akan ada selepas ini agama lain juga memohon perkara yang sama. Atau pun yang lebih kurang sama..Doa agama lain dibaca di majlis rasmi, bibel juga di baca dan di letakkan di tempat awam, agama lain boleh di sebarkan kepada orang Islam..upacara agama dilakukan secara terbuka..dan pelbagaian lagi igauan ngeri yang tidak pernah terbayang oleh akal fikiran sebalum ini..Jika ini berlaku sapa yang patut disalahkan.. Selain dari Khalid Samad, Dr Zulkifli, Anwar Ibrahim, pembisu PAS, pengecut UMNO..siapa lagi..tidak lain tentuknya umat Islam sendiri yang berpaksi pada perpecahan dan tidak berpegang pada perpaduan..

ammer said...

em mereka memang melampau rbf..dr zulkifli ada bau2 bacang dengan sy tapi sy amat tidak menerimapendapat dia yang agak mengelirukan

raha said...

saya dapat tahu ada satu perhimpunan besar-besaran akan diadakan di pulau pinang hari ini untuk mempertahankan ISLAM.
BILAKAH PERHIMPUNAN DI KUALA LUMPUR AKAN DIBUAT?? BUKAN NAK BUAT KECOH ATAU CARI PUBLISITI MURAH..TAPI NAK TUNJUK KEMARAHAN KITA KEPADA ORG YANG TAK MENGHORMATI AGAMA LAIN