Friday, December 10, 2010

DAP Curi dan Lantik Ahli Pas

Azman Masri adalah satu-satunya orang melayu yang dilantik oleh DAP untuk jawatankuasa kepimpinan negeri Selangor hari ini.

Penjual ikan di Pasar Sekinchan tersebut adalah seorang ahli Pas. Selepas pru 2008 Azman kecewa dengan Pas kerana tidak melantiknya sebagai ketua kampung di Kampung Simpang Lima , Sekinchan.

Selepas itu Adun DAP Sekinchan cepat-cepat menyambar Azman dan memintanya menubuhkan satu cawangan DAP melayu dan berjanji akan melantiknya sebagai Ahli Majlis Sabak Bernam atas kuota DAP.

Atas sokongan dan pertolongan Ng Sue Lim, Azman berjaya menubuhkan cawangan DAP melayu dan Ng Sue Lim menunaikan janjinya untuk melantik Azman sebagai ahli majlis. Perkara tersebut tidak menyenangkan segelintir pemimpin Pas Sabak Bernam.

Ada yang berjumpa Azman dan memarahinya kerana meninggalkan Pas dan bersekongkol dengan DAP.

Ada juga yang mempertikaikan kenapa Azman dilantik sebagai ahli majlis. Azman punya jawapan senang, "aku dilantik atas kuota DAP".

Hari ini Azman mencipta sejarah apabila satu-satunya pemimpin melayu dilantik menganggotai jawatankuasa DAP negeri.

Selama ini DAP sering melaungkan yang mereka adalah parti berbilang kaum, tetapi hanya seorang sahaja melayu yang dilantik. Adakah adil begitu ?

Malah semasa pemilihan yang diadakan dua minggu lepas seorang calon melayu dari Kuala Selangor yang bertanding juga kalah.

Berita yang sampai kepada saya mengatakan, sebenarnya Azman tidak gembira dengan perlantikan itu , akan tetapi dia dipaksa oleh Ng Sue Lim untuk menerimanya dalam satu panggilan telefon malam tadi. Azman sudah menjangka masalah akan timbul selepas itu kerana ramai orang tahu dia masih ahli Pas.

Nampak sangat DAP terdesak untuk mendapatkan sokongan melayu sehingga terpaksa curi ahli Pas untuk dijadikan jawatankuasa kepimpinan DAP negeri Selangor bagi mengabui mata rakyat kononnya mereka tidak meminggirkan melayu.

Melihat kepada habuan yang Azman dapat, saya merasakan selepas ini akan ada berbondong-bondong ahli-ahli Pas atau PKR yang kecewa kerana tidak mendapat apa-apa jawatan dalam parti mereka akan menurut jejak langkah Azman.

Akhirnya satu hari nanti DAP lah yang akan muncul sebagai parti terkuat dalam pak-khatan rakyat.

Apabila melihat kepada apa yang berlaku ini saya teringatkan satu peristiwa.

Beberapa tahun lampau, orang yang memulakan perniagaan urut kaki di sekitar Bukit Bintang adalah orang-orang melayu. Mereka bawa sebiji kerusi lipat dan duduk di celah-celah atau belakang bangunan.

Walaupun dicelah atau belakang bangunan hasil yang mereka kutip agak lumayan kerana tiada lagi perniagaan seperti itu sebelumnya. Bermula daripada situ ramai tauke-tauke cina di sekitar Bukit Bintang (kawasan DAP) mula buka mata.

Mereka nampak potensi bisnes itu tetapi mereka tiada kepakaran untuk melakukannya, tetapi mereka ada wang.

Apa yang mereka buat ? mereka gunakan kuasa wang mereka untuk membeli 'teknologi' dan kemahiran yang ada pada tukang-tukang urut jalanan tersebut.

Tukang-tukang urut dijanjikan tawaran lumayan sekiranya bekerjasama dengan mereka. Tauke-tauke cina ini pun membuka kedai-kedai yang cantik di Bukit Bintang, kemudian ambil beberapa tukang-tukang urut jalanan untuk bekerja dengan mereka. Bukan sebagai kuli , tetapi sebagai partner. Apabila sebagai partner sudah tentulah pendapatannya lumayan. Melayu pula apabila lihat duit banyak mulalah kelabu mata.

Bagaimanapun tidak semua tukang urut pada masa itu sanggup 'berpartner' dengan tauke-tauke cina tersebut. Ada yang mempunyai semangat kental dan meneruskan perniagaan mereka sendiri.

Melihat kepada kedegilan segelintir tukang-tukang urut tersebut, tauke-tauke cina yang berniaga dalam kedai mula buat hal dengan tukang-tukang urut jalanan yang masih ada di kawasan tersebut.

Mereka buat laporan kepada DBKL dan sekiranya tiada tindakan dari DBKL mereka akan halau jika ada tukang urut yang berniaga dekat kedai mereka. Pada masa itu kebanyakan peniaga-peniaga cina dikawasan itu sepakat untuk tidak membenarkan tukang urut jalanan berniaga di belakang kedai-kedai mereka.

Selepas hari ke hari, kedai-kedai urut kaki yang cantik-cantik yang dimiliki oleh tauke-tauke cina semakin bertambah di Bukit Bintang dan harga yang ditawarkan juga murah. Akhirnya tukang-tukang urut urut jalanan yang berdegil terpaksa mengalah dan masuk bekerja atau 'berpartner' dengan tauke-tauke cina dalam kedai.

Peringkat awal mereka semua layan dengan baik dan beri bayaran dengan lumayan kepada tukang-tukang urut jalanan. Walaupun rugi sedikit peringkat awal tidak menjadi masalah, asalkan mereka dapat 'teknologi' dan kemahiran mengurut.

Sesudah mereka dapat semua itu, muka kita pun mereka tak akan pandang lagi. Mereka akan buat kita seperti sampah. Tiada lagi mulut manis 'lu tolong wa ma, wa tolong lu, kita orang Malaysia ma'. Yang ada selepas itu 'lu mesti ikut cakap wa ma, lu melayu manyak bodoh'.

Akhirnya sekali kita boleh lihat apa yang terjadi di Bukit Bintang sekarang ? siapa yang mengusai perniagaan tersebut sekarang ? hampir tiada lagi wajah-wajah tukang urut melayu dalam kedai-kedai mereka. Yang ada semuanya wajah-wajah dari negara China yang boleh dibayar gaji murah.

Kemana tukang-tukang urut jalanan tadi nak pergi ? nak buka balik perniagaan di tepi-tepi jalan sudah tentu mereka tidak mampu bersaing dengan kedai-kedai urut kaki yang cantik dan selesa.

Siapa yang nak mengurut atas kerusi lipat dalam gelap jika ada tempat yang menarik dan boleh duduk urut kaki atas sofa yang selesa ?

Akhirnya perniagaan yang dimulakan dan dikuasai oleh mereka dirampas oleh orang lain.

Kerana apa ?

Semuanya kerana duit dan mereka tidak bersatu atau tidak bersepakat. Jika tidak sudah tentu mereka yang menguasai perniaaan tersebut sekarang.

Lihatlah bagaimana cara mereka menjajah. Nampak halus , lembut dan baik tetapi penuh dengan kejahatan.

Saya tidak mampu untuk menulis panjang lagi. Anda semua boleh campur tolak kali bahagi apa yang saya cakap ini dan pasti akan menemui jawapannya untuk diterjemahkan kepada situasi politik DAP, Pas dan PKR.

Apabila DAP sudah mengusai politik negara kelak, anda jangan harap lagi kepada Pas dan PKR. Mereka semua akan lena dalam duit yang diseliputi oleh DAP. Jika mereka tersedar pun selepas itu tiada gunanya lagi kerana nasi telah menjadi bubur. Jawabnya pada masa itu nasib kita samalah seperti nasib tukang-tukang urut jalanan.

Sebab itu saya sering cakap kepada kawan-kawan atau saudara mara saya, kita harus lawan DAP habis-habisan, begitu juga dengan Pas dan PKR yang menjadi tali barut kepada DAP. Kita harus lawan mereka habis-habisan sehingga ke titisan darah yang terakhir jika tidak mahu melihat negara kita yang kita bina berpuluh tahun ini hancur dan terlepas ke tangan orang lain.

Tak usahlah kita hendak percaya kepada mulut manis lim guan eng, nga kor ming , theresa kok atau yang lain-lain. Itu semua palsu semata-mata.

19 comments:

Anonymous said...

kesimpulannya mamat melayu tu tersimpul laaa lepas nie ... hahaha

Anonymous said...

Saudara RBF,saranan dan ingatan saudara terhadap perkara ini adalah amat tepat sekali.Dari dulu lagi saya tidak nampak langsung keikhlasan pari DAP ini dalam senario politik negara kita melainkan untuk mencapai matlamat mereka iaitu 'malaysian malaysia'..

Bagi mereka tidak perlu lagi Raja-Raja Melayu,Hak-hak keistmewaaan orang Melayu dan yang paling penting menjadi ketua di dalam negara ini sekiranya memerintah.Dengan adanya kuda tunggangan seperti PAS dan PKR yang amat senang untuk diperbodohkan,bertambah mudahlah bagi mereka untuk mencapai cita2 itu.

Saya berdoa agar orang-orang melayu sedar akan bahayanya parti DAP ini terhadap keharmonian negara dan bersatu untuk menepis usaha2 puak2 ini dari mengambil alih kuasa di negara ini..

Wake UP! said...

Melayu yang jadi kuda tunggangan DAP memanglah manusia tak sedar dek untung.

cerdas said...

dengan org dumbno bole la kau torak.kami akan terus menyokong pas dan pr

adf55650 said...

Sdr RBF,
Tulisan ini membuatkan sy akan terus mengikuti blog sdra. Sebelum ini sy hanya baca sepintas lalu shj.
Amat tepat dan padat. Bukan sekadar isu dan topik tetapi implikasinya terhadap banyak perkara lain.

Anonymous said...

Juak Islam Pas Kasta paling rendah dlm pakatan haprak mmg bahalol kerana duit maruah diri gadai pada Dapig pun takpe....macam macam ada!!

Anonymous said...

RBF

Bole tk bagi idea macam mana nk menyatukn org melayu

apa alatan yg perlu, idea karisma
Harap RBF bole bagi cadagn

Nazree BODOH

Anonymous said...

betul ke penjual ikan bro...cuba check balek...http://thestar.com.my/news/story.asp?file=/2010/12/10/nation/20101210193118&sec=nation

Anonymous said...

ALJUBURI
Bro, sekarang ni gua da macam kurang percaya yg UMNO bole membela nasib bangsa dan gama lagi kat M'sia ni la..lebih2 lagi baru2 ni biler menteri Najib , Nazri botak bole cemolot dgn anak haram jadah Namewee tu..sakit nya rasa hati tak terkira, apa benarkah undi melayu sudah tidak bernilai untuk BN? Apakah yang akan jadi pada mealyu di M'sia ni kalo BN & PR lebih mengutamakn bangsa lain dari melayu? Mungkin benar apa yang Anuar Berahim kata " KETUANAN MELAYU KEPALA OTAK NGKO"..(soory bro off topic da tak tahan tengok gelagat menteri BN).

Anonymous said...

oleh itu berfikirlah wahai anak bangsaku terutamanya anak2 muda melayu, jangan sampai tergadai warisan kita ke tangan orang lain.

hangkedee said...

kaum kerabat rasid maidin dan abullah cd yang gemar menghancurkan bangsa sendiri species yang tak layak pegang ic biru

Suram Muram said...

Tahniah Tun...
Artikel yg menyentuh perasaan...
Teruskan berjuang Tun...
InsyAllah...
Usaha yg berterusan...
Akan membuahkan HASIL...
Melayu sukar berubah...
Tp x mustahil Melayu akan berubah..
Usaha berterusan Perlu...
Sebagaimana Tun lakukan...
Perjuangan 1 Ibadah...

melayurayadaily said...

kah..kah..kah..sebiji je melayu jadi DAP ?. Jangan2 jenis melayu terapong dilaut tak tau mana2 asal tanah airnya.

Anonymous said...

Sdr RBF .. aku tak nampak pun orang Melayu boleh bersatu ..

dalam beragama pun mereka berpecah belah .. Islam satu dunia tak ada yang boleh satukan saudaranya.

memang dah kehendak Melayu menjadi bangsat di negara sendiri, selayaknyalah Melayu merempat ,

jangan fikir lagi Melayu lain, fikir diri sendiri je macamana nak hidup di Malaysia ini .....

hiduplah melayu PKR PAS UMNO sebagai bangsa yang BANGSAT kalau kamu tak struggle dari sekarang ....

HIDUP CINA

Anonymous said...

mengapa susah sgt jadi melayu ni? kena tindas, kena maki hamun, kena tunduk je bila kena hentam? ahli pas endiripun kena paksa mcm lembu kena cucuk hidung nampak?

jadilah melayu yg ada jati diri. aku senang ja, kalau ada pljr cina yg bongkak, aku suruh dia balik belajar sendiri ja...tak berani dia orang nak mangada2. aku bagi cukup2. mujurla yg kureng gitu sorangdua saja...

aku pernah belajar dgn sprg cikgu cina tu, ini jugak yg dia buat dekat aku & kawan2 aku dulu. ngajar cakap cina memanjang. lepas tu kalau kami tanya, dia tempelak kami.."lu balik belajaq sendirila..itu pun tak paham ka?!!!" (dlm erti kata yg lain dia sentiasa menganggap kami bodoh padahal kami tak paham dia cakap cina memanjang! akhirnya kami corot dlm maths masa pmr...mujur spm dapat cikgu normah. punyala baik, siap bagi tusyen free lagi! tk cikgu!

Anonymous said...

sokong PKR dan PAS, sama jugak sokong DAP.. aku dah mula bosan dgn PR ni.. cakap terlampau banyak sangat kerja tak jalan.. org melayu ni lebih suka dengar fithah dr melihat keja yg dijalankan.. aku sedar ramai tak yg setuju apa yg aku katakan.. tp aku harus terima hakikat.. melayu lebih suka berharap berbanding dgn kaum cina yg suka melakukan suatu perkara yg dihajati.. org melayu selalu berkata klu tak dpt, kita rehdo.. mcm mana tak dpt, buat keja pon tak buat, asyik berharap je.. bila tak dpt, salahkan org lain.. yg bodoh pulak mudah terpegaruhi dgn cite politik.. bila ditanya, "perjuangan".. apa yg ko perjuangkan... klu diri sendiri pon ko tak boleh nak perjuangkan.. nak perjuangan bangsa.? agama.? atau negara.?.. berjuanglah untuk diri ko dulu dan keluarga ko.. tak yah lah berdemo tgh jalan dgn pakai baju perjuangan tambah lg dgn lilit kepala dgn kain.. ko tau tak yg sebenarnya ko ni menyusahkan org lain.. fahami dahulu maksud perjuangan sebelum berjuang..

Anonymous said...

kenapa org melayu yg menyokong dumbno kurang cerdik belaka

Wake UP! said...

Ada hati cerdas perasan diri tu cerdas. Kalau dah bodoh sokong peliwat, jangan perasan cerdaslah.

Live in a zoo Namewee.

adf55650 said...

Penyokong Pakatan Rasuah (PR) memang cerdik belaka. PR lengkap semuanya. Ketuanya Peliwat, Dalam PAS ADUNnya songlap bini orang. Di Selangor si Eli mengamal seks bebas. Di P.Pinang dah ada tarian bogel di Mois Bistro. Semua ini akan masuk syurga PAS.
Memang bijak la.