Saturday, December 11, 2010

Sekali Lagi Faekah Tunjuk Bodoh

Tiga minggu lepas saya pernah menulis tentang keBINGAIan setiausaha politik MB Selangor. Sini

Nampaknya hari ini saya kena tulis sekali tentang keBANGANGan dia.

Untuk pengetahuan pembaca, kesan daripada tulisan saya tiga minggu lepas telah menyebabkan setpol 3B (bodoh ,bingai, bangang) tersebut telah dibekukan buat sementara waktu untuk mengeluarkan sebarang kenyataan di Sinar Harian.
Berita yang sampai kepada saya mengatakan, sekiranya dia hendak juga mengeluarkan kenyataan di Sinar Harian, kenyataannya perlu disemak terlebih dahulu bagi memastikan kenyataannya yang dikeluarkannya bukan kenyataan palsu atau kenyataan bodoh kerana ianya boleh menjejaskan imej Sinar Harian.

Tak dapat di Sinar Harian, dua hari lepas dia mengeluarkan kenyataan bodoh dan tuduhan jahatnya di malaysiakini pula berhubung kes yang dihadapi oleh Dr Khir Toyo.

Kenyataan setpol 3B yang disiarkan malaysiakini,
Siasatan perlu dilakukan samada cukai hartanah dikenakan mengikut nilai sebenar lot tanah tersebut memandangkan Dr Khir dengan sengaja memberikan taksiran palsu bagi mengelak dari membayar cukai. Begitu juga dengan bayaran duti setem,” katanya.

Sehubungan itu, beliau menggesa siasatan terperinci dilakukanm kerana perbuatan mengelak dari membayar cukai dengan melakukan 'under declare' adalah satu kesalahan yang serius

Dr Khir diminta untuk tutup mulut oleh Peguam Negara, tetapi musuhnya terus membuat tuduhan jahat terhadapnya. Adilkah begitu ?

Untuk pengetahuan rakan-rakan sekalian, dalam soal pembelian hartanah tidak timbul masalah memberi taksiran palsu atau under declare.

Apabila kita membeli sesuatu hartanah, selepas selesai urusan tandatangan perjanjian jual beli antara pembeli dan penjual dan juga selepas setem perjanjian dimatikan, sesalinan perjanjian tersebut akan dihantar kepada LHDN untuk tujuan bayaran cukai pindah milik hartanah (duti setem).

Selepas itu pihak LHDN pula akan menyerahkan kepada Jabatan Penilaian dan Perkhidmatan Harta untuk menilai harga semasa hartanah tersebut.

Dipetik dari laman web JPPH
Apabila sesuatu harta tanah dipindahmilik, penerima pindah milik dikenakan Duti Setem. Duti Setem dibayar berasaskan kepada harga harta tanah tersebut atau nilai pasarannya, yang mana Iebih tinggi. Perkara ini diperuntukkan di bawah Jadual Pertama Akta Setem, 1949 (Akta 378). Kadar duti dikira seperti berikut:

* 1% bagi RM100,000 pertama;
* 2% bagi RM400,000 berikutnya; dan
* 3% bagi baki berikutnya.

(Pindaan ini berkuatkuasa mulai 1 Januari 2001)

Pihak yang bertanggungjawab ke atas pentadbiran, perkiraan dan pungutan duti ini ialah Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN).

Peranan JPPH adalah menilai harta tanah terlibat bagi menentukan nilai pasarannya. Tarikh nilaian ialah pada tarikh penyempurnaan Perjanjian Jual Beli, jika tiada perjanjian jual-beli, ia adalah tarikh penyempurnaan instrumen pindahmilik. Penerima pindahmilik boleh memudahkan proses penilaian dengan:-

* Memastikan semua borang terlibat diisi dengan Iengkap dan sempurna;
* Menyertakan sesalinan Perjanjian Jual Beli dan sesalinan hakmilik tanah.

LHDN akan merujuk borang berkenaan kepada JPPH. Pegawai JPPH kemudian akan menilai harta tanah tersebut dan melapor kepada LHDN yang akan memaklumkan jumlah duti yang kena dibayar.

Sekiranya terdapat sebarang rayuan terhadap nilaian, ia boleh dirujuk secara bertulis kepada LHDN dan sesalinan kepada JPPH.
Mereka akan nilai sendiri berapa nilai semasa hartanah tersebut mengikut kira-kira mereka , bukannya 100 % mengikut angka yang tercatat dalam perjanjian jual beli.

Saya ulang sekali lagi dengan harapan Faekah bebal akan faham, JPPH tidak mengambil kira angka yang tercatat dalam perjanjian jual beli 100 % . Ianya bergantung kepada keadaan mana yang lebih tinggi. Samada perjanjian lebih tinggi atau nilai yang ditentukan oleh JPPH lebih tinggi.

JPPH ada kira-kira mereka sendiri. Itulah pasal jabatan itu dinamakan Jabatan Penilaian. Tugas mereka adalah menilai. Dalam jabatan tersebut mereka ada seramai 260 orang penilai profesional. Ada faham ke wahai Faekah bebal ?

Kalau JPPH nilai hartanah tersebut RM 4 juta, maka Dr Khir perlu bayar cukai berdasarkan perkiraan cukai untuk hartanah RM 4 juta. Kalau JPPH menilai RM 2 juta, maka Dr Khir perlu bayar cukai berdasarkan perkiraan cukai untuk hartanah RM 2 juta . Tetapi sekiranya JPPH menilai RM 2 juta sedangkan harga yang tercacat dalam perjanjian jual beli RM 3 juta, maka JPPH akan mengambil kira harga yang tercatat dalam perjanjian kerana ianya lebih tinggi.

Bukannya Dr Khir beli RM 3.5 juta kemudian dia datang ke LHDN dan kata "saya beli rumah ini RM 1.5 juta" maka LHDN pun minta dia bayar cukai berdasarkan perkiraan RM 1.5 juta. Bukan semudah itu wahai Faekah bebal. Kalau sesenang itu, maka semua orang boleh tipu kerajaan. Apa kau ingat JPPH menjalankan tugas seperti Kumpulan Semesta jual pasir kepada syarikat ah chong ke ?

Faekah mungkin lebih tahu dan arif soal hendak menipu kerajaan, kerana kerja menipu memang telah menjadi amalan puak-puak PKR. Apabila dia kaki tipu, maka mulalah dia pun pandang orang lain kaki tipu seperti dia. Jika Faekah tidak ada kemahiran menipu mustahil dia tahu semua strategi ini.

Dalam kes ini tidak timbul sama sekali Dr Khir membuat taksiran palsu atau under declare. Bukan setakat tidak timbul malah tidak ada peluang langsung pun untuk beliau berbuat demikian. Soal berapa bayaran cukai pindah milik hartanah yang dibayar oleh Dr Khir dalam hal ini saya tidak pasti. Tetapi yang saya pasti tiada ruang untuk menipu sepertimana yang dituduh oleh setpol 3B.

Dalam soal ini, Faekah telah membuat tuduhan jahat terhadap Dr Khir dan malaysiakini turut sama terlibat kerana menyiarkan kenyataan jahat tersebut. Saya berharap agar Dr Khir menyaman mereka.

Apabila melihat kepada kenyataan bodoh, bangang dan bingai yang dikeluarkan oleh Faekah saya terus terfikirkan nasib pelanggan-pelanggan yang pernah berurusan dengan Faekah kerana dia seorang peguam.

Agak-agaknya sudah berapa ramai pelanggan yang menjadi mangsa kebodohannya ?

Faekah, semakin banyak kau bercakap, semakin banyak kebodohan mu akan terserlah.

Tapi tak mengapa, teruskan. Aku suka kau mempamerkan kebodohan kau supaya rakyat dapat menilai kualiti pemimpin PKR.

Dikesempatan ini juga, saya ingin menyeru agar kerajaan meneliti balik sebarang urusan yang pernah dilakukan oleh firma guaman Faekah dengan kerajaan sebelum ini samada terdapat unsur penipuan atau tidak.

13 comments:

Anonymous said...

LAZAT BRO BETINA YANG KO LETAK TU ... PASAI cik peeeeekahhkahhkahh nie mamapos kat dia tak pernah dapat b.... pasai tgu jadi cam tu .... muahhahaah

usin said...

kebebalan dia tu bersebab. hati meruntun dambakan pelukan sang lelaki bernama suami. tp belum kedapatan lagi sang lelaki bernama suami itu. nafsu tidak dapat dilampiaskan, maka kebebalan semakin menjadi2.. oleh itu maafkanlah faekah ye... tidak disengajakan....

Wake UP! said...

Live in a zoo Namewee.

Saman itu betina sundal yang suka buat fitnah.

Lepas disaman, baru dia tau langit itu tinggi rendah.

Anonymous said...

RBF, hang kena start baca wikileaks la ni. Banyak cerita dari Malaysia bakal keluar tak lama lagi. Menarik untuk diulas.

Anak Seberang said...

tahniah kupasan menarik dr sdr..
blog tuan telah dilink ke blog saya
harap tuan juga dpt berbuat sedemikian,, tq in advance

http://panggungopera.blogspot.com

siakapsenohong said...

itulah masalah org belajar undang2 di malaysia ni..semua perkara dia pakar kononnya..semua perkara org lain buat tak betul...dia je betul pasal belajar undang2..lihatlah yg sibuk bawak masalah adalah org yang belajar undang2...terutama line pembangkang...
prosedur semudah itu pun tak boleh faham...pendek akal punya olang...

Bingai @ Bangang said...

kalau stakat nak nikmatnya aku pun boleh bagi. aku simpan barang orang. bukan bolehpakai sendiri. tapi kalau cam dia tu nak pakai kena tampal muka dengan gambar Karena Kapoor atau J. Lo ke baru selera. perggghhh...

Aku Yang Bingai
dari blog TendangTerajang

Anonymous said...

skali die brckp, skali bju die trlondeh....xlme lg kalo die ckp byk2 make die same la dgn elizabeth wong yang bogel tu.buduh pnye org.

Anonymous said...

umo dah setengah abad belum berlaki...bolih tahan ke??????
tak pecaya aku...
pandai makan pandai la simpan...
benda dalam kain tu nak kewna korek selalu..
korek benda tu bukan macam korek pasir kat selangor..satu dunia tahu...

Anonymous said...

KALU AKU DAPAT AKU TAK MAIN LOBANG DEPAN AKU TIBAI KAT BELAKANG AJA... SEBAB DIA DA SAH SOKONG PARTI AL LIWATI SO KITA LIWAT DIA PUAS2...NAK BELAJAR DARI SIFU PKR TU... TAPI JUBUR BETIN ADGN JANTAN MANA SAMA.. SIFU TU SUKA TELOR LAAG DGN TELOR BATANG MASUK JUBUR...

Anonymous said...

pegi mati korang..kutuk la lagi babi..

Anonymous said...

Lain macam jaga boss.

Anonymous said...

Saya dapat tahu beliau seorang lesbian. Ada kawan rapat beliau yg maklumkan.