Wednesday, July 6, 2011

Maaf Cakap : Sinar Harian Nak Jadi Batu Api Ke ?

Agak berat bagi saya sebenarnya untuk menulis mengenai Sinar Harian seperti di bawah ini. Maklumlah selama dua hari berturut-turut Sinar Harian memberi peluang kepada saya dalam akhbar mereka. Lebih manis lagi pada hari isnin liputan muka depan yang mereka berikan dan sama dalam semua edisi di seluruh negara. Jarang perkara tersebut dilakukan oleh Sinar Harian melainkan berita yang benar-benar penting.

Setelah difikirkan berulang kali , saya rasa tidak menjadi masalah untuk saya menulisnya kerana saya tiada niat hendak bergaduh atau menimbulkan masalah dengan mereka. Sekadar bertukar-tukar pandangan dan menyuburkan lagi demokrasi di dalam negara ini.

Sinar Harian melalui ketua pengarangnya, Norden Mohamed , menyiarkan satu tulisan di muka surat 4 hari ini yang menyatakan tujuh kemusykilan mereka terhadap keputusan PM memberi peluang kepada penganjur perhimpunan untuk mengadakannya di stadium.
Norden Mohamed , pertama dari kanan

Antara kemusykilan-kemusykilan yang mereka nyatakan ialah tentang Bersih yang diistiharkan haram oleh KDN, penangkapan mereka yang terlibat sebelum ini dan isu baju. Selanjutnya anda boleh baca di sini.

Setelah membaca keseluruhan tulisan tersebut saya merasakan Sinar Harian tidak patut menimbulkan isu-isu seperti itu. Tindakan mereka itu lebih kepada hendak mengeruhkan keadaan. Boleh juga dikatakan sebagai batu api.

Sebagai sebuah akhbar Sinar sepatutnya bertindak untuk menjernihkan keadaan dan bertindak selari dengan hasrat kerajaan untuk menenangkan suasana. Sinar kena ingat , mereka bukannya blog-blog hantu yang tidak bertuan atau akhbar-akhbar politik seperti harakah, suara keldaian dan roket. Sebagai sebuah akhbar yang berlesen Sinar sepatutnya menjalankan tanggungjawabnya agar menerang serta menenangkan orang ramai supaya tidak berlaku huru-hara dalam negara. Bukannya menjadi batu api agar suasana yang baru hendak tenang menjadi keruh kembali.

Saya tidaklah sehebat ketua pengarang Sinar . Saya hanya blogger picisan yang nak hidup pun segan-segan dan nak mati pula malu-malu. Malu dengan tuhan kerana amal ibadat belum cukup dan sempurna. Tapi saya rasa saya boleh menjawab sindrom kekeliruan yang sedang dialami Sinar Harian sekarang.

Sinar Harian harus ingat sejarah yang pernah terjadi di Baling pada tahun 1955 yang dinamakan rundingan Baling.

Dengan siapakah kerajaan berunding pada ketika itu dan apakah tujuan rundingan diadakan ?

Saya akan jelaskan dan jawab dalam satu tulisan lain tengahari ini.

17 comments:

Anonymous said...

Diharap SINAR HARIAN akan terus BerSINAR demi kebaikan dan bukan sebaliknya..

Anonymous said...

yg dok support SH pun ahli pembangkang gak, biasa la tu.

Anonymous said...

sapa kata sinar telus? mmg silap..

Anonymous said...

Sinar Harian ni di bawah karangkraf. Pemilik karangkraf merupakan penyokong kuat al juburi. so paham-paham aje lah.

Anonymous said...

norden ni sapa? KP? ada basic kewartawanan akhbar ke? ke sekadar basic kewartawanan majalah hahahaha..kah kah kah

langusng takder org kenal

Anonymous said...

harap semua baca tulisannya dgn fikiran terbuka bukan bias. saya tak nampak tulisan dia tu menyokong bersih. apa yg ditulis mempersoalkan tindakan yg tak begitu sensible di buat oleh pm. apakah bersih ini telah dihalakkan? apakah t shirt bersih boleh di pakai pada hari berkenaan? kalau ya maka bersih itu memang telah diiktiraf oleh gomen. simple dan lojik kan tulisan dia. saya penyokong kuat umno ni pun nak tanya soalan yg sama. so apa komen tuan.

Anonymous said...

saya dah lama membaca sinar. sememangnya tak telus. byk berita melaga-lagakan.

Anonymous said...

dari pemerhatian saya,dah lama sinar jd anjing pr......

Apple Le said...

Akbar nyamuk..macam lalang..tak konsistan..kalau aku jadi auditor dua dua kena bedal..baik PR atau BN tu pun kalau ada fakta yang sohih..sokong yang baik tolak yang buruk..senang abis cerita..ada akal pakai..

Anonymous said...

tu la ..aku dulu suka beli SH ni..sebab info dia 50-50 pembangkang ada parti memerintah pun ada..tp lama2 aku baca dah byk pembangkang je dlm SH nih dah mcm Harakah dan Keldaian dn roket plak..tu yg aku dah tak beli lg..tarik je lesen SH nih..lebih2 lakk..dah bg peha nak betis..mcm kacang lupakan tupainya..huhuhuhuh..boikot je SH ni biorr bangkrap trusss...

Anonymous said...

memang mengarutkan si norden ni. org majalah diberi jaga surat kabar..mcm keling dapat gandum dibuatnya. nak nunjuk hebat konon, tapi hampeh. kdn patut kaji smula premit penerbitan akbar ni, mengelirukan org ramai, tak ada pendirian. kan sinar ni abg kpd eksklusif tak lama dulu. tauke sinar pun bukan penyokong kerajaan sgt. melayu yg bijak mengambil kesempatan. tiap2 tahun tayang kereta mewah nilai ratusan ribu. kebajikan kakitagan tak terbela.

Anonymous said...

maaf cakap: kata rakan2 dlm sinar, kalau nak berpolitik, masuklah sinar, jgn masuk parti. politik dlm sinar lebih teruk dari politik di luar. kaki bodek, kaki ampu, kaki autar, kaki putar belit, kaki tikam dari belakang...nak kaki apa? semua ada dlm sinar.

captain said...

utusan meloya lagi bacul, dah memang umno punya...kaki kipas...senang dapat title datuk...

Anonymous said...

siapa batu api? perkosa,pekida bukan batu api?nak halang bersihlah. konon.kan polis boleh kawal..kalau nak demo, buatlah sekali...jagan nak provoke orang lain...memang palat...untusan meloyalagi batu api..dah memang umno yang punya..baca pun sakit ati, pembangkang nampak yang buruk jer...apa kes?????

Anonymous said...

adillah tu..umno ada utusan meloya...rakyat lain cuma boleh baca sinarharian je lar...baru ad pro and kon...lu patut nasihatkan polis bg je permit...

captain said...

nak adil bacalah utuseks dgn berita hairan...

Zahirrudin said...

'utuseks' ni Dr Harun Din pun baca...dah pembangkang malaysia tak profesional..sapa nak layan bek2..padan muka...hehe...