Thursday, May 17, 2012

Umno dan Pas Tidak Akan Bersatu Selagi Nik Aziz Masih Hidup

Sebagai seorang yang beragama islam kita suka jika agama dan kaum kita kuat serta bersatu padu. Di Malaysia umat islam dah berpecah belah sejak tahun 1951. Puncanya kerana Ustaz Haji Ahmad Fuad  kalah menentang  Tunku bagi merebut jawatan YDP Umno.

Bertitik tolak dari situlah tertubuhnya Pas dan Pas mendapat sokongan yang baik dari penjajah kerana mereka tidak mahu melihat melayu bersatu padu dibawah Umno kerana boleh menyusahkan kerja mereka. Dengan adanya Pas maka melayu akan berpecah belah.

Tertubuhnya Pas kerana dendam terhadap Umno , dan dendam itu terbawa-bawa sehingga ke hari ini. Dimana ada Umno disitu akan ada Pas. Dimana ada Pas disitu masyarakat akan berpecah belah. 

Kafir mengkafir , syurga neraka, sembahyang dua iman , memulau kenduri, tidak makan sembelihan, kerjasama dengan syaitan, doa pecah perut dan  hinggalah ke tahap ada pasangan yang dinikahkan semula, semuanya Pas lakukan kerana dendam serta bencinya kepada Umno. 

Kepala kepada segala pembencian Pas kepada Umno tidak lain tidak bukan adalah Nik Aziz. 

Tahun 1973 Datuk Asri membawa Pas menyertai BN.   Dalam tempoh Pas berada dalam BN Datuk Mohd Asri selaku Presiden PAS dikaitkan dengan pelbagai spekulasi dan masalah khususnya melibatkan Pas di Kelantan. 

Hakikatnya spekulasi dan tuduhan tersebut adalah hasil putar belit fakta sebahagian pemimpin dan ahli-ahli  Pas yang tidak berpuashati dengan perpaduan PAS-UMNO. Nik Aziz pada masa itu selaku Pesuruhjaya Pas Kelantan dan Ketua Dewan Ulama Pas Pusat antara yang mendesak supaya Datuk Asri lepaskan jawatan dalam Pas. Akhirnya Datuk Asri lepaskan juga jawatan YDP Pas pada 1982. 

Nik Aziz sering mengatakan Pas serik untuk berkerjasama dengan BN atau Umno kerana pernah ditipu sebelum ini. Itu semua adalah pembohongan beliau. Selanjutnya anda baca di sini.

Hari ini Pas berada dalam keadaan yang lemah dan sangat-sangat lemah selepas rusuhan bersih 28 April dan juga ketika PRU semakin dekat. Tiba-tiba semalam Nik Aziz mengeluarkan kenyataan Pas sedia bermuzakarah dengan Umno.

Pelik atau tidak ?

Adakah anda ingat kenyataan Nik Aziz itu ikhlas ?

Kita harus ingat walaupun Nik Aziz dijulang sebagai ulama dan tok guru tetapi dalam masa yang sama beliau adalah political animal. 

Dalam ramai-ramai ahli politik yang ada di Malaysia, Nik Aziz adalah salah seorang ahli politik yang pintar. Sepanjang karier politiknya beliau telah bertanding 11 kali dalam pilihanraya sejak 1967 dan tidak pernah kalah. Bertahan sebagai seorang MB yang tidak membawa sebarang kemajuan kepada negeri selama 22 tahun. 

Bagaimana cara beliau bertahan atau strategi yang digunakan ? 

Guna agama, doa, munajat , sembahyang hajat, hudud, ayat quran , hadis , air tawar, air zam-zam , kismis dan tidak lupa juga syurga serta neraka. 

Sesekali saya pernah terfikir yang ada kalanya Anwar Ibrahim seratus kali lebih baik dari Nik Aziz dan Pas walaupun Anwar seorang peliwat. Anwar tahu dia buat dan dia salah, sebab itu didesak macamana sekali pun dia tidak berani untuk bersumpah dengan nama Allah kerana dia takut.  Berbeza dengan Pas, sejak penubuhannya sehinggalah ke hari ini agama dilacurkan secukup-cukupnya oleh mereka untuk kepentingan politik.

Hujan tidak ribut pun tidak tiba-tiba sahaja Nik Aziz hendak bermuzakarah dengan Umno ?

Semuanya untuk menyelamatkan beliau dan Pas....

22 Tun dan 22 tahun Nik Aziz. Apa sumbangan mereka ?
Seperti yang saya katakan diatas , Pas hari ini berada dalam keadaan yang cukup-cukup lemah untuk berhadapan dengan PRU yang akan diadakan bila-bila masa. 

Mereka tahu mereka akan kalah teruk kali ini. Orang-orang melayu sudah tolak mereka termasuklah di Kelantan. Yang tinggal hanya penyokong-penyokong totok mereka yang telah dibutakan hati dan dipekakkan telinga. 

Atas sebab itulah tiba-tiba Nik Aziz bersuara untuk bermuzakarah dengan Umno bagi menunjukkan keterbukaan mereka untuk menyejukkan hati orang-orang melayu dan seterusnya boleh membuatkan orang-orang melayu lembut terhadap merekabagi menghadapi PRU.

Sebelum ini telah beberapa kali Pas menolak Umno dengan angkuh dan sombong dan lebih rela bekerjasama dengan DAP. Hari ini tiba-tiba mereka teringatkan Umno. Janganlah Umno teruja dan terperangkap dengan mainan politik Nik Aziz. 

Sebagai seorang islam , kita suka penyatuan, kita suka perpaduan dan kita suka bila kita kuat. Tapi bolehkah Umno dan Pas bersatu selagi musuh Umno nombor wahid , Nik Aziz masih hidup ? 

Ianya boleh dilaksanakan sekiranya bubar Umno dan bubar Pas, bersatu atas nama lain. Tetapi sekiranya nak bersatu atas nama Umno dan Pas disaat Nik Aziz masih hidup, lupakanlah. Tunggulah dia mati dulu...

68 comments:

Anonymous said...

bagus rbf
jika nik aziz bukan binatang politik dah lama dia berhenti atau sekarang dia umumkan tak tanding lagi lepas ni.itu bukti dia rakus & gila kuasa.

Anonymous said...

like this posting

Anonymous said...

BETUL!ANWAR LAGI BERIMAN DARI PAS WALAUPUN PELIWAT

Anonymous said...

mantap bro

berbiji2 nik aziz kena

Anonymous said...

Nik Aziz x fikir nasib peniaga yg kerugian masa Bersih, mereka semua ada anak bini, ada tanggungan perbelanjaan mkn, bayar rumah, kereta...Nik Aziz x fikir ramai pelabur asing akan takut melabur kt Msia di sebabkan Msia ramai penduduk Islam, mereka takut Msia jadi mcm Syria, Mesir dll...kiranya pelabur x dtg, makin ramai penduduk menganggur...bila ramai menganggur, kadar jenayah akan meningkat...ini yg Nik Aziz inginkan???? Nik Aziz nak tgk Msia kucar kacir..

Anonymous said...

kalau bab nik aziz dan PAS serah saja pd rbf...hehe

Anonymous said...

salam..best artikel ni..kalau umno setuju gabung dgn pas skrg ni..sumpah aku xkn undi..tp kalau lps si najis tu dh mampus...ada tokoh lain yg nk bersatu dgn umno aku akn fikirkan..jgn la pulak naik si mat sabun @ babun gila puki mah tu..atau mampuz bean tu..dorg tu ahli neraka mcm aku..cari yg betul2 alim dan pandai dunia dan akhirat..umno bw kesenangan di dunia..pas bw kesenangan diakhirat..baru namanya bersatu..ape pun aku berharap benar umat melayu dpt bersatu..tekejut aku dengar laporan pasal dapig cina planning guna pas nk ambil alih negara ni...apa yg pasti bila dapig dh merintah..selagi ada bulan dan bintang kita xkn dapt smula negara kita..percayalah..itulah niat jahat sbnr dapig laknatullah ni...

Anonymous said...

apa salahnya jika iklas, cuma syarat kalau dia sanggup minta maaf pada semua org2 yg dianggap kapir selama ini, berehhhh....

Anonymous said...

UMNO tidak perlu melayan Nik Aziz dan PAS. Saya setuju dengan RBF bahawa hari ini PAS berada dalam keadaan paling lemah dalam sejarahnya. Kelemahan PAS hari ini adalah berpunca dari kelemahan pimpinan PAS itu sendiri.Jelas hari ini PAS bergantung kepada DAP dan Anwar Ibrahim. Kenyataan Hadi Awang bahawa PAS rela menjadi kuda tungganagn DAP adalah bukti bahawa PAS sedah tidak ada kredibiliti langsung.

Bersih 3.0 adalah pukulan maut kepada PAS. Nik Aziz sendiri mengakui memberi wang saku kepada pesrta demo dari kawasan ADUN nya.Dalam masa yang sama majoriti orang2 Melayu telah menolak PAS. Ahli dan penyokong PAS sendiri sudah mual dan muak dengan kerenah pemimpin2 mereka hari ini. PAS sedar bahawa mereka akan mengalami kekalahan paling teruk kerana ditolak oleh orang Melayu.

Ini ditambah dengan kemelut dalam DAP sendiri. Isu Tunku Aziz yang melepaskan Jawatan dan seterusnya keluar dari DAP menambah ketakutan kepada PAS. Kalau DAP sendiri dalam keadaan kelam kabut bagaimana PAS boleh menumpang kekuatan DAP. PKR sudah tidak boleh diharapkan lagi kerana PKR juga sedang dalam keadaan nazak dan menanti saat kematiannya.

Apa lagi yang PAS boleh gunakan sebagai talian hayat mereka? UMNO. UMNO yang dipimpin oleh DS Najib hari ini lebih kuat dan mantap bukan seperti dibawah kepimpinan Pak Lah dahulu. Sokongan orang Melayu kepada UMNO semakin bertambah. Ini dielokan lagi dengan keadaan parti2 komponan dalam BN yang semakin mantap dan kurang masaalah dalam mereka.
PAS memasang perangkap terhadap UMNO dengan menjadikan 'MUZAKARAH' sebagai tektik untuk menunjukan bahawa PAS adalah sebuah parti yang terbuka dengan perbincangan. Niat mereka TIDAK ikhlas. Justeru apa yang didendangkan PAS tak lain dari cuba menyembunyikan ketakutan dan kekalutan yang bersarang didalam fikiran mereka.

UMNO tidak perlu membuang masa. Lebih baik masa yang ada sebelum PRU13 digunakan sebaiknya untuk memperkukuhkan UMNO dan BN.

MTK

RBF Online said...

Anon 12.54

Persoalannya ada keikhlasan ke dalam diri diri Nik Aziz ?

Cakap dia politik, ceramah dia politik, kuliah dia politik, doa dia politik, makan/minum dia politik .

Pendek kata seluruh kehidupannya untuk politik dan saya setuju apa yang dikatakan ANON 12.29.

Sebesar kuman pun saya tidak percaya ada keikhlasan untuk menyatupadukan orang-orang islam dalam diri Nik Aziz.

Satu kapai..... said...

jarang manusia menyesal dahulu banyak menyesal kemudian . Nik Aziz punya auota dari dulu lagi ...guru yang mursyid tidak akan bersikap taksub kerana Allah segala maha. Biar lah Si Luncai nik aziz dengan labu-labunya.

Jokiden said...

Minta maaflah, ikhlas ke tak ikhlas ke, Jokiden tak percaya apa yang Nik Aziz cakap, sebabnya dia ni ikut apa yang penasihat dia suruh cakap. Ikut situasi. Pm pun pernah komen.."boleh percaya ke ni...sekejap lain..sekejap lain.."

Baru lagi dia kata tak akan bekerjasama dengan UMNO.. ish tak cayo den..

Anonymous said...

Apa susah, doakan aja si nicky ni cepat jalan. Abis cerita.

Anonymous said...

Jangan.

2 cara saja. Pertama: seperti cadangan rbf bubar kedua-dua parti tubuh satu nama lain. Tapi ini beri kesan kepada sekutu dalam BN. Tak mungkin boleh jadi.

Cara kedua: Jika benar ikhlas, bubarlah PAS dan semua ahli PAS diterima masuk UMNO atas nama UMNO dan kita ada satu parti saja yang pasti kuat. Sempat lagi ni. Pelawa dan jemput sekali parti serpihan kecil yang ada untuk tujuan ini. PKR tunggu dulu.

Jika kita Melayu nak bersatu, cuba usahakan cadangan saya yang kedua semoga semua jentera UMNO dan PAS bergabung dan berusaha untuk itu (facebook, bloggers, cybertroops, media dan lain-lain). Semoga Allah buka pintu hati kita semua InsyaAllah.

Bila sudah jadi, kita lihatlah selepas itu, kenapa berlaku perpecahan lagi...

Anonymous said...

Dulu tengang bukan main Hj Hadi nk Bermuzakarah dengan UMNO..sampai Ustaz Nasha kena balun masa dekat PRK Manek Urai.

Sebab musabab Nasha kalah sebab dia & hj hadi mau muzakarah dengan UMNO la..

Apa cite Pok Nik... Bila nampak banyak DUN PAS nk tergolek.. baru nk cari nafas.. Ko ingat senang ke Najib/UMNO nk kuatkan orang Melayu sorang2.. tup2 bila nampak dia lemah, nak minta nyawa pulak. Pelik tol Pok Nik.. Dulu nyombong..

Saya nahkoda PAS la..
Mat Sabu kata apa... "Saya lebih rela makan Babi dengan DAP dari makan Ayam dengan UNMO"..

Kah3...

Anonymous said...

cuba kita kaji masa bilakah selalunya stetmen nak muzakarah ni dibuat??
adekah semasa pakatan dlm keadaan tegang??
terutamanya pas vs DAP,PKR??

jika dilihat stetmen baru2 ini dibuat semasa Pas vs DAP dlm soal hudud setelah mendapat kecaman dr karpal!

bila Pas dah x boleh blah dgn DAP...
terus keluar stetmen muzakarah x tentu arah xde angin,xde ribut sama ada pihak umno atau pas sendiri...

maksudnya---pas buat stetmen ni cuma nak tunjuk power dgn DAp sapa rugi kalau aku keluar pakatan!
sbb dah tentu PKR (org melayu)penjilat tegar dlm pakatan & DAP...tp sokongan PAs juga penting!

umpama mcm pas ni merajok dgn pakatan especially dgn DAP. itu jer...
bila DAP dah cuak---election pon bila2 masa shj maka mereka akan berkompromi lagi....berbaik semula...rasanya benda ni pernah terjadi...

kiranya stetmen nik ajiz ni xlah memeranjatkan aku...
mmg x ikhlas pon.
sekadar nak tunjuk kat DAP ape jd kalo Pas merajok!
itu sajer...
pas mmg xde niat ikhlas pon nk muzakarah-berdamai dgn umno---
xkan depa nak jilat blk ludah depa selama ni yg umno tu kafir dll....

lepas ni tgkla...
utk matikan isu ini:
1)pas akan bg syarat pulak utk muzakarah (yg ssh x masuk akal pd umno)
2)isu ni mati mcm tu sj...
3)nik ajiz kona baring (mcm selalu die buat) psl isu ni...
4)isu ni cuma mainan umno
5)semua salah umno muzakarah x jd--xnak perpaduan islam...

pick ur option!

Anonymous said...

BUBARKAN PAS....

Anak Lenggong said...

Cakap nike ajis simusang berjanggut ni mana boleh pakai..ari ni kata cam ni esok pulak tetiba je terbalik pulak..

Nike Ajis akan terus bertanding dan mau memegang jawatan MB tu sehingga lubang kubur, sebab dia tau sekarang ini bukan semua pak lobai PAS yang suka kepadanya..sekiranya beliau meletakkan jawatan itu sekarang dia takut berkemungkinan besar tiada siapa yang akan menghormatinya dan berkemungkinan pabila dia dijalanan akan ada penyokong PAS akan berkata orang tua mana yang nyanyuk ni..

Disebabkan perkara ini simusang berjanggut ini tak mungkin melepaskan jawatan MB yang dipegangnya..

Anonymous said...

dulu dia jugak pernah kata TUN M nak jd PM sampai menongkat langit tp la nie dia yg g2 sebenornya...tu ler paku dulang paku serpih ckp org dia yang lebih...dh pesan org dulu jgn mengata orang tkt terjd kt diri sendiri...allah maha berkuasa...dia mungkin melayu yang selalu LUPA...

sukung BN said...

good articel bro RBF!

Tapi adakah ini satu permainan perangkap yg cuba dimulakan oleh nik ajis ni? yerla,dlu UMNO yg nk ajak muzakarah tp dorang xnak tp skrg ni bg hint nak pla..ke nak testing power?camne bro?

FuCK, PUKimaK Blogger UMNO said...
This comment has been removed by a blog administrator.
Anonymous said...

Hidup Tok Guru Nik Aziz dan semoga panjang umur!!

aku melayu said...

tok guru..perlu hayati semula matlamat penubuhan pas..utamakan Islam,melayu dan raja2...kepada bro May 17, 2012 4:43 PM yg kuat mencarut..kalo xde modal x pyh la nak sibuk2..tin kosong..ko kutuk utusan..poknik pun baca utusan ko tau tak..haha.. http://azmykelanajaya.blogspot.com/2012/05/foto-nik-aziz-baca-utusan-malaysia.html

Anonymous said...

PAS ni hanya melukut ditepi gantang. Umpama air liur basi. Kehadirannya mengotorkan. Jika tiada lagi baik. Kita jangan percaya samasekali pada PAS. Oleh yang demikian, UMNO jangan terperangkap dengan kenyataan Nik Aziz ini.

Anonymous said...

Aku tengah Imagine Nik aziz bawa kereta dan aku jadi penumpang di belakang...adoiiii...sah aku ketaq lutut..

Ni kan pula nak jadi Ketua Negara,...
Sikit pun aku tak confident...

Bawa kereta lembu,mungkin aku naik laaaa...

Anonymous said...

Siri Tanah Kubur Astro sesuai untuk seorang manusia takabur seperti Nik Aziz

Anonymous said...

Assalamualaikum Tuan RBF,

Sikit pembetulan sejarah.. Hj Ahmad Fuad keluar sebab kalah dgn Tunku bukan Dato' Onn.. sebab Dato' onn pun keluar UMNO tubuh parti negara...

wassalam

RBF Online said...

Anon 2.47

Pandangan anda tepat sekali...


Saya setuju 100 %

Anonymous said...

aku pilih no.4 dan no.5..haha

Anonymous said...

Boleh caya ke pada nik aziz ni ?

Anonymous said...

hahahaha...that's the difference between neek najiees and Ulama, real Ulama they don;t create their own "Syurga or Neraka", real Ulama they don;t simply judge he or she is in faith or not, real Ulama don't poin he or she will go th "Syurga or Neraka", real Ulama don't create bullshit & ridiculous Fatwa, so the summary is neek najies is a stupid person with a meter of cloth on his head, as stupid as his fatwa2...the most stupid leader of parti ajaran setan. Who is this neek najiees? I don't know.....

Hamdan bukit lanchong said...

Asalamualikum rbf,padangan sdr sangat menarik,nik Aziz sebenarnya ahli politik,yg menjadi Sukar ahli pas tidak menganggap pas itu parti politik,tetapi agama,Dan tidak pula mengitiraf nik Aziz itu ahli politik tetapi Adalah tok guru Dan ulama,tetapi bagi bukan penyokong pas memahami bahawa nik Aziz Ada lah ahli politik tak Ada beza dengan anuar,lim kit siang,Dan juga dato najib,menjelang pilihanraya semua pemimpin politik Akan mengeluarkan kenyataan politik,untuk kepentingan parti Dan kelompok masing2,Tampa masyarakat melayu sedar org cina sedang kembangkan niatnya utk menguasai mly secara MUTLAK ,bayangkan pas dah nak letak calun di setiap negeri satu dun Dan satu parliament mewakili pas,siapa yg rugi sudah tentu org melayu KENAPA kerana kerusi yg pas Akan bertanding ialah tempat mejoriti melayu tapi cina dapat setiap negeri,begitu juga pkr,kerusi mereka kena bagi cina bertanding,India bertanding,semua tempat pkr juga yg mejoriti melayu kerana yg kerusi mejoriti cina yg akan bertanding ialah dap,mana munkin dap nak bagi kerusi mereka kepada calun melayu,jadi jika di teliti dengan penuh kajian yg Akan rugi keseluruhan pru 13 ialah melayu kerana di perkuda oleh org cina,Dan bahalolnya parti Dan pemimpin politik melayu tak kiralah pas ke pkr ke umno ke yg terlalu takut dengan pengundi cina ni maka Tawaran semua parti politik melayu ni terhadap cina sudah ketahap melampau,Dan berlebihan sedangkan dap,gerakan,mca tak pun menawarkan apa apa kepada masyarakat melayu,mereka tak ambil peduli pun pasal org melayu...yg terhebat hegeh ni pemimpin melayu...sikit sikit kenyataan semua nak jaga hati pengundi cina..macam haram jadah pemimpin politik melayu di Malaysia ni...kuasa lebih penting dari agama,bangsa Dan Negara...bagi saya Sekarang punya pemimpin politik semuanya haram jadah...pemimpin politik melayu..terlalu mengutamakan KUASA...harap2 Akan lahir pemimpin baru yg lebih perihatin Dan lebih berani mempertahankan agama,bangsa Dan Negara...cina ni baik dalam dap ke,dalam pkr ke,dalam mca ke,dalam gerakan ke semuanya sama iaitu keutamaan mereka ialah kepentingan kaum mereka..

RBF Online said...

Anon 6.21pm

Ya betul. Saya silap...sudah diperbetulkan

Anonymous said...

Kalau betul2 nak berjuang atas nama Islam, buatlah seperti Osama bin Leden, bersembunyai dari sebuat bukit ke sebuah bukit, dari sebuah gua ke sebuat gua, bukannya duduk dalam pejabat berhawa dingin dan bergaya dg kereta merc dg pemandunya sekali.
Pejuang Islam perlu mengalami kepahitan hidup dan bukannya bermewah seperti kau Nik Aziz.

Anonymous said...

Bergabung lepas pilihan raya boleh kot

Anonymous said...

Ini semua kerja Allah ada hikmah jadi begini fikir-fikirkanlah wahai orang melayu islam Malaysia bumi yang bertuah dibawah pemerintahan UMNO/BN selama 50 tahun adakah PAS tidak sedar ini semua ? masih mencari kebenaran atau mencari kepastian dulu haram bergabung dengan orang kafir (umno/mca/mic/gerakan) nah kau, mereka dah terbalik mahu gabung dengan DAP/pkr dan sekutunya tetiba nak balik berbaik pulak dengan umno tak ke pelik nik ajis.nik ajis ????

Anonymous said...

Sebuah kupasan yang menarik dari RBF. Pemimpin PAS cakap berdolak dalik dan sering menyalahkan UMNO dalam apa jua isu. Apabila sokongan rakyat semakin berkurangan kepada PAS barulah nak bermuzakarah.

Anonymous said...

Tak perlu muzakarah lagi dgn puak2 ni...kuburkan terus pada PRU ni lagi baik...

Anonymous said...

PAS akan demand yg UMNO x blh nk tunaikan.. Nik Najis akan U turn kata UMNO x nk muzakarah.. Pastu penyokong dia akan sokong PAS balik.. Mcm tulah hamba fikir akan terjadi.. X ada istilah insaf dgn animal NIK NAJIS sekor ni.. Mampus lg baik.. Last, dia akan cakap MU ZAKAR LAH.. UMNO..

Anonymous said...

mereka kena muzakarah selepas pilihanraya..org2 melayu PAS ada ketua kit siang 13mei dalam PAS.letak gambar poster kit siang sblh bendera pas dikelantan dan kedah,poster nik ajis seblh bendera dap di penang.

aReils said...

salam..

sok lusa kuar plak statement

"kita x pernah ckp nk muzakarah dgn umno.. xde.. mane ade.. muzakarah hal lain boleh tp tidak sama sekali penyatuan dgn umno.. ini sume putar belit media umno saje.. PAS akan tetap berdiri teguh (dah kudung pon!) bersama Pakhatan.."

itu pun lpas PAS kena backlash kat tekuk laa... hahahahahaha..

muhasabah laa TGNA oi!

sekian

Anonymous said...

Bagi aku kalau pas betul2 ikhlas hendaklah berhenti bekerjasama dgn dap dan pkr. Pas lebih sesuai dan kuat berjuang sendiri dan menjadi pembangkang yang baik utk negara terutama utk check kerajaan terutama tentang hal2 islam dsb. buanglah perangai suka memaki org2 lain dlm ceramah2. pas hendaklah di pimpin oleh golongan ulama. Cara ini pas akan lebih dihormati oleh org2 islam dan melayu dan juga bangsa2 lain. Tak perlu lah nk bantu aljuburi menjadi perdana menteri kerana dia telah diberi peluang sebagai timb. perdana menteri dan hanya selangkah utk jadi PM. Namun Allah swt tidak memberi peluang itu kepadanya. sampai skg pun masih tk berjaya. Itu bukan rezeki dia. terimalah hakikat ini. BUKAN REZEKI ALJUBURI.

Pengundi Baharu said...

Setuju dengan tulisan ini. Nik Aziz suka lihat Melayu berpecah belah.

Anonymous said...

MUZAKARAAAHHH!!MUZAKARAAAHHH!!MUZAKARAAAHHH!!

Itu bunyi keldai DAP yang selalu diperbodohkan merajuk kat tuan dia.


Harap Maklum.

Anonymous said...

Maaf cakap la, nik aziz ni bukan binatang politik tapi syaitan politik sebenarnya..kona pusing kot manapun akhirnya dia akan salahkan umno jugak..dasar syaitan mana nak mengaku kelemahan diri,takabur,angkuh,sombong,penipu,pendusta,pengkhianat,..cukup lengkap apa jua sifat-sifat keji makhluk...wal'iyazubillah

poyo said...

apa kena mengena nik aziz pulak. ni punca dari mamak yang kau orang sanjunglah.

koko said...

melayu berpecah pun pasal mamak

boboy said...

memang.umno baru sambut ulangtahun yang ke 24, bukan 66 lah lol....kena tipu je OKU semua ni...

Anonymous said...

oooi boboy..

keadilan jadi PKR apecer?

pas parti islam jadi parti kebajikan apecer?

dulu, waktu umno nak muzakarah dgn pas, sibuk pencacai pakatan kata umno mintak nyawa. so skrg kira nik aziz dan pas mintak nyawa la ye? haaaa...kena batang hidung balik beb..

Anonymous said...

MARI KITA TENGOK SAPE YANG PEMBELIT....


Pemuda PAS K'tan: muzakarah agenda Umno

Jul 22, 08 12:07pm
Dewan Pemuda PAS Kelantan menganggap muzakarah antara parti itu dan Umno hanyalah satu agenda Umno untuk mengheret PAS dalam menangani masalah dalaman Umno.

Ketuanya Mohamad Zaki Ibrahim mempersoalkan kenapa baru sekarang pemimpin Umno sibuk dengan isu muzakarah sedangkan perbincangan seperti itu telah dicadangkan oleh PAS sejak sekian lama tetapi tidak pernah disambut oleh Umno.

"PAS pernah menghantar surat rasmi kepada Umno untuk mengadakan muzakarah tapi tidak disambut oleh Umno. Kenapa semasa Umno kuat suatu ketika dahulu pemimpin mereka tidak menyambut cadangan muzakarah oleh PAS," katanya dalam satu kenyataan kepada Bernama hari ini.

Mohamad Zaki mengulas kenyataan Mursyidul Am PAS Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat semalam yang meminta muzakarah dengan Umno agar dihentikan kerana ianya akan memecah-belahkan PAS.

Timbalan Presiden PAS Nasharuddin Mat Isa dan dua lagi pemimpin parti itu dilaporkan telah mengadakan pertemuan dengan Perdana Menteri, dan menurut
Presiden PAS Datuk Seri Haji Hadi Awang, perbincangan itu mendapat restu majlis syura parti itu.

Mohamed Zaki berkata bagi Pemuda PAS Kelantan muzakarah itu adalah satu tindakan licik politik Umno di saat ia sedang "nazak" untuk mengheret PAS agar sama-sama merasai masalah dalaman Umno.

Beliau berharap pemimpin PAS sentiasa bersabar dan mengambil kira pandangan akar umbi sama ada perlu berunding dengan Umno atau tidak.

"Pemimpin juga kena sentiasa ingat sejarah mengenai kelicikan politik Umno ini yang suatu masa dahulu pernah melamar PAS agar bergabung dengan Umno untuk menyelesai masalah perbalahan kaum ketika peristiwa 13 Mei 1969.

"Setelah PAS menyertai Barisan Nasional dan kemudiannya Umno kembali kuat, lalu mereka tendang PAS keluar daripada BN. Cukup hebat dan licik," katanya.

Anonymous said...

Pork Nick kata muzakarah dengan Umno akan memecah-belahkan PAS. Jadi kesimpulannya, memang hamPAS dalam keadaan berpecah-belah baru terhegeh-hegeh nak muzakarah dengan UMNO....!!!!

Kah kah kah kah kah kah.. pork nick.. pork nick..

Anonymous said...

dalam akhbar sinar, nik aziz yg sentuh hal muzakarah bkn nye umno...nape nk tuduh umno lak yag bangkitkan isu nie semula??????...

Anonymous said...

SAMPAI BILA PAS AKAN MEMUTARBELITKAN KEBENARAN? MEREKA YANG BUAT TAPI NAJISNYA DILEMPAR KAT ORANG LAI. HAJAT BETULLAH PUAK MUNAFIK NI.

Anonymous said...

woi boboi...lu kencing pun belum tau nak cuci jangan cakap banyaklah...puak-puak penyokong kaki liwat dan pelanggan pelacur ni memang layak berketuakan pengamal LGBT anuwar ibrahim.

Anonymous said...

Celako celako celako wahai pemimmpin hamPAS. Dulu bukan main sombong bila ada muzakarah antara pemimpin PAS dan UMNO, di mana salah seorangnya adalah Nasaruddin Isa. Siap kata muzakarah tersebut akan memecahbelahkan PAS dan Fuckatan. Dibuangnya Nasaruddin dari kelantan dan jawatan no. 2 parti hamPAS.

Kini tok gundu mereka pula beria-ria nak bermuzakarah semula dengan UMNO ketika rakyat semakin meluat melihat kelakuan pemimpin2 Fuckatan khususnya PKR dan DAPig. Tak hairan pun kalau lepas ni tok gundu tu akan letakakan syarat terlebih dahulu sebelum muzakarah tu mahu diadakan. Mungkin mereka suruh UMNO laksanakan hudud terlebih dahulu yg mana janji mahu laksanakan hudud adalah dari parti celako celako celako tu...

Tapi untuk menjadikan UMNO sebagai kambing hitam dalam muzakarah ni, tok gundu mahu UMNO buat itu dan ini terlebih dahulu, jika tidak akan dicanang seluruh negara bahawa UMNO tidak serius untuk bersatu......

Strategik politaik dari tok gundu haram jadah.....

Anonymous said...

boboy, koko dan poyo adalah pencacai yang sama. Saje nak menunjukkan kononnya mereka tu ramai... isi komen ape pun tarak..... PIGIDAH...!!!!!

Anonymous said...

DAN HARI INI... DAH TERBUKTI DASAR PEMBELIT DAN LIDAH BERCABANG PUAK PARTI SESAT...!!!!

Muzakarah: Sudah bertahun Umno tak sahut

Harakahdaily,
18 Mei 2012
KUALA LUMPUR, 18 Mei: Dewan Pemuda PAS Malaysia (DPPM) melihat kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin, Timbalan Perdana Menteri berkenaan pelawaan bermuzakarah antara Umno dengan PAS sebagai idea lapuk yang dikitar semula.


“Ini kerana Umno tidak pernah ikhlas mahu mengadakan muzakarah dan sudah bertahun idea ini dilontarkan namun tidak pernah mereka serius menyahutnya setiap kali cadangan ini dibuat,” kata Ketua Penerangannya, Riduan Mohd Nor.

Katanya, DPPM menganggap pelawaan muzakarah dengan Umno adalah tindakan terdesak bagi menyelamatkan jangka hayat mereka yang sudah tinggal beberapa bulan sahaja lagi.

Menurutnya, mereka menganggap muzakarah akan memberikan kekuatan politik dan boleh memenangkan mereka sehingga menyebabkan keresahan di kalangan pemimpin, ahli dan penyokong PAS serta Pakatan Rakyat.

Hakikatnya, kata beliau umum telah memahami sepak terajang politik sedemikian dan tindakan ini hanya menambah kekuatan sokongan terhadap PAS.

Justeru, ujarnya DPPM merasa kesal kerana dalam keadaan terdesak begini barulah Umno mahu mengadakan muzakarah dengan PAS sedangkan selama ini PAS yang paling kuat difitnah dan dikutuk.

“PAS dan pemimpin tertingginya dituduh sesat, jumud, tidak bertamadun, konservatif, memecahbelahkan masyarakat, menyalahgunakan Islam demi kepentingan politik, serta tuduhan yang maha berat terhadap YAB Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat – Mursyidul Am PAS sebagai ‘bapa kafir’.

“Dalam keadaan demikian tidak sekelumit pun PAS dibenarkan membela diri untuk menjawab tohmahan liar tersebut,” ujarnya.

Katanya lagi, agak menghairankan parti yang dituduh sesat, jumud dan lemah diajak berbincang pula.

“DPPM menegaskan bahawa pucuk pimpinan PAS bersedia mengadakan muzakarah dengan pemimpin Umno untuk kepentingan agama Islam, bangsa Melayu dan negara,” ujarnya.

Tegasnya, PAS sedia atas platform apa pun sama ada muzakarah, dialog, debat, forum dan lain-lain dan bersedia di mana-mana pentas sekalipun.

Beliau berkaya, yang hanya PAS inginkan adalah muzakarah tersebut diadakan secara terbuka supaya rakyat dapat menilai dan melihat isi muzakarah tersebut.

Jelasnya, PAS tidak mahu ianya dibuat secara tertutup kerana ia menghalang maklumat daripada pengetahuan rakyat.

Malah, ujarnya PAS secara konsisten mengajak Umno untuk berdebat dalam pelbagai isu termasuk politik dan pembangunan negara.

Beliau menegaskan lagi, PAS bersedia menawarkan pemimpin-pemimpin kanan untuk bermuzakarah dengan mana-mana pemimpin tertinggi Umno.

Selain itu, ujarnya DPPM juga mencadangkan Datuk Seri Anwar Ibrahim sebagai pemimpin Pakatan Rakyat berdebat dengan Perdana Menteri dalam pelbagai isu.

Anonymous said...

betul cakap Anon May 18, 2012 12:08 PM. dah terbukti dasar pembelit pas!! patutnya TS Muhyidin jangan komen langsung bila ditanya wartawan. buat senyap jer..kata je tak leh komen apa2 sebab takde surat rasmi dari pas mintak muzakarah. abis crita!

puak2 ular ni memang muka tembok negeri cina!! tak tau malu! tujuan depa nak mengenakan orang jer. memang patut TS Harusani jawab pas pis pus ni. haa ni diaa: http://antijumud.blogspot.com/2012/05/akahirnya-nik-aziz-hilang-sabar-setelah.html --- apa mau story laa ni pas pis pus oiii!!

hangat ati wa beb.

Anonymous said...

ape2 pn kite tunggu ds najib balik dl...kite tgk ape komen ds najib...beliau lbh tahu selok belok politik nie...

tokgaru said...

Harap pemimpin Umno jangan mudah menerima ajakan Nik Aziz tu. Dia tak ikhlas. Dia ingat kepada Umno setelah Parti dia semakin di benci dan di meluat oleh orang melayu. Dah banyak kali Umno merendah diri setuju muzakarah dengan Pas, tapi Nik Aziz adalah penghalang besar kepada perpaduan melayu.

Kalau nak muzakaran juga tunggu sampai Nik Aziz dah padam dulu.

Mari kita pakat berdoa kepada Allah agar hasrat Nik Aziz untuk terus menjadi wakil rakat selepas PRU 13 nanti di mana juga dia bertanding .. Berkubur untuk keselamatan dan kesejahteraan kita orang melayu .. Amin !!!

tokgaru said...

Sejahat2 Nik Aziz ada juga jasa dia kepada orang melayu dan islam. Diantaranya adalah :

1. Kerana Nik Aziz orang melayu jadi berpecah belah.

2. Kerana Nik Aziz orang bukan melayu kafir semakin berani menghina dan mempersendakan islam.

3. Kerana Nik Aziz kuasa politik melayu dan islam semakin tergugat sejak akhir2 ini.

Kepada pemimpin Umno dan orang melayu .. ambil lah 3 kebaikan Nik Aziz yang saya sebut itu sebagai ingatan buat kita semua untuk disampaikan kepada anak cucu kita.

tokgaru said...

Wahai orang melayu. Ingat lagi kah anda seruan DAP kepada para pengundi cina semasa PRU 12 tahun 2008.

Secara rahsia DAP menyeru " jika orang cina undi MCA atau Gerakan, maka samalah seperti mereka undi UMNO " .. dan hasilnya di Penang MCA dan Gerakan tak dapat 1 kerusi pun .. di negeri2 lain bilangan kerusi yang dimenangi oleh MCA merosot dengan teruk sekali.

Maka pada PRU 13 nanti, " jika orang melayu undi calon Pas yang menentang calon Umno, sama lah seperti anda undi calon DAP ".

boboi said...

woi semua...memang umno baru ditubuhkan..kan mamak tu no. ahli yang pertama.apa nik aziz cakap ada betulnya.baru skg nak muzakarah..last minit tarik diri.cakap pas tak ikhlaslah..podah..ko orang layanlah mi mamak tu...dgn mca pun takut..

suaram said...

suka ati ko ranglah . yang penting umno skg tak relevan..pemimpin ko orang yang rasuah pun tak diambil tindakan apa2..atas kertas aje..tengok je lah ,mesti lepasnya.ABU

poyo said...

allo togaru.abih tu ko nya mamak madir tu menghina islam secara terang2,apa ke jadahnya tok...ko orang angguk2 jer le..

Anonymous said...

PAS = PARTI AJARAN SYAITAN!

poyo said...

dah tak de modal lah tu...hehe..

Anonymous said...

PAS : Parti Ajaran Syiah

PR : Parti Rusuhan