Monday, January 17, 2011

Nik Aziz dan Menantu Tipu Peniaga

Dalam perjumpaan antara pimpinan Kerajaan Kelantan dengan blogger dua malam lepas Husam Musa ada berkata Nik Aziz adalah pemegang amanah rakyat Kelantan.

Sungguh lunak sekali ayat itu dan menggambarkan Nik Aziz seorang pemimpin yang jujur, bersih dan suci. Pegang amanah rakyat !

Pesan saya kepada Husam, nak tipu orang yang otak kemetot bolehlah. Nak tipu kami, minta maaflah.

Sudah 20 tahun rakyat Kelantan bagi amanah kepada Nik Aziz, apa yang dia buat ? Habis balak-balak dibahagi-bahagi kepada kroni dan ditebangnya dan tanah-tanah di jual kepada syarikat asing.

Rakyat Kelantan bagi amanah kepada Nik Aziz. Nik Aziz pula bagi amanah kepada Nudin Awang dan Ariffahmi. Arwah Mazlan Ibrahim pula pemegang amanah kepada siapa ? Begitu juga Wak Man, pemegang amanah kepada siapa agak-agaknya ? Yang itu semua kita tunggu dulu, kita tunggu sehingga ke pemilihan Pas akan datang, baru saya akan bongkarkan semua itu.

Sekarang mari kita lihat 'amanah' yang Nik Aziz pegang sepertimana yang dikatakan oleh Husam dua malam lepas. Selain dari apa yang saya catatkan di bawah ini, rakyat Kelantan juga boleh melihat bagaimana Nik Aziz memegang 'amanah' yang dimanahkan kepadanya di sini.

Adalah lebih baik saya terangkan kepada rakan-rakan daripada sejarah awalnya supaya anda mendapat gambaran perkara sebenar.

BN berjaya merampas Kelantan dari kaum Pas al-khawarij pada tahun 1978.

Sekitar tahun 80an, kerajaan BN Kelantan yang dipimpin oleh Arwah Tan Sri Muhammad Yaakob ketika itu telah membina sebuah bazar sementara untuk menempatkan peniaga-peniaga pakaian dan cenderamata yang berniaga berselerak pada ketika itu termasuklah di kaki-kaki lima kedai.

Bazar tersebut dibina secara memanjang di tepi jalan besar berhampiran dengan panggung odean lama. Bazar itu dinamakan Pasar Lambak.

Kerajaan BN pada masa itu menunjukkan kesungguhan mereka untuk membela nasib rakyat Kelantan. Mereka bukan hanya bina Pasar Lambak, mereka turut membina Pasar Buluh Kubu, Bazar Buluh Kubu, rumah-rumah murah untuk rakyat sekitar Kota Bharu. Antaranya, Flat Buluh Kubu, Flat Kampung Sireh, Flat Jalan Bayam, Rumah Murah Padang Tembak, Balai Islam Lundang, Kota Darulnaim, Menara Perbadanan dan banyak lagi termasuklah masjid dan surau.

Tapi nak buat macamana, jodoh tak panjang, mari pru 1990 BN rebah di pintu syurga.

Sekarang saya balik semula ke tahun sebelum 1990.

Semasa memerintah Kelantan, kerajaan BN telah membina sebuah pasar yang baru bagi menggantikan pasar sedia ada yang tidak dapat menampung jumlah peniaga yang semakin bertambah.

Pasar itu dinamakan Pasar Buluh Kubu, selepas Pas memerintah Kelantan dia tukar nama pasar tersebut kepada nama Pasar Siti Khatijah. Pas hanya mampu tukar nama sahaja.

Selepas Pasar Buluh Kubu siap, peniaga-peniaga di pasar lama MPKB telah dipindahkan ke sana.

Selepas itu, peniaga-peniaga yang berniaga di bazar sementara atau pun dipanggil Pasar Lambak telah dipindahkan ke pasar lama tersebut. Selain dari pindah ke pasar lama ada juga peniaga yang berpindah ke Arked Uda.

Tidak cukup dengan pasar lama, pasar Buluh Kubu dan Arked Uda, maka kerajaan BN bina pula sebuah lagi bazar yang dinamakan Bazar Buluh Kubu untuk menempatkan para peniaga.

Maka berniagalah para peniaga dengan kemudahan yang disediakan oleh Kerajaan BN dan sewa yang dikenakan juga berpatutan.

Mari pru 1990 Pas menang bergaya , pru 1995 Pas menang selesa, pru 1999 Pas menang bergaya dan pru 2004 Pas menang nyawa-nyawa ikan bilis serta tewas di tangan Zaid Ibrahim yang mewakili BN pada ketika itu untuk Parlimen Kota Bharu dan satu Dun dalam parlimen itu.

Menjelang pru 2008, Pas merasa resah gelisah bila mengenangkan keputusan 2004. Lalu mereka mencari jalan bagaimana untuk menarik balik undi para peniaga dan ahli keluarga mereka yang kebanyakannya menjadi pengundi di KB.

Perkara ini telah dijelaskan dengan begitu jelas sekali oleh kickdefella. Oleh yang demikian saya merasakan tidak perlu untuk saya membuang masa menulis perkara yang sama. Adalah lebih baik anda membacanya di sini

Sebelum p/raya dengan niat untuk memancing undi mereka berjanji bulan dan bintang untuk peniaga.

Selepas p/raya apabila mereka menang besar mereka buat kona baring. Yang menjadi mangsanya adalah para peniaga.

Sekarang nak temberang pelan 100 hari pula ? khaikkkkkkkkkkk ptuihhhhhhhhhhhhhhhh......

Kemana peniaga hendak pergi sekarang ?

Tempat berniaga lama telah diberi kepada syarikat lain.

Tempat berniaga baru pula kata kickdefella macam lubang kubur.

Lihat gambar di bawah, ruang laluan untuk pembeli berjalan hanya 3 kaki. Nampaknya akan bertambahlah kes liwat di negara kita.

Punggung berlaga punggung.

Aku langgar punggung kau ,kau langgar punggung aku.

Di pasaraya kaunter bayaran lelaki dan wanita diasingkan. Di Bazar Tok Guru lelaki dan wanita bakal bercampur aduk di ruang laluan yang lebarnya hanya 3 kaki. Tak berdosa kot, kerana itu Bazar Tok Guru.

Untuk mengetahui kronologi berkenaan dengan pembinaan Bazar Tok Guru dan bagaimana Nik Aziz menjaga 'amanah' rakyat Kelantan sila klik di sini.

8 comments:

Anonymous said...

Hak 3X Pandai Husam buat lawak giler. Kalau Dewa Liwat Anugerah Tuhan, maka Pok nik pemegang amanah rakyak kelantan.

Anonymous said...

bengap rbf ni mana ada pasar khas untuk lelaki atau perempuan. sah tak pernah gi pasar atau tauke cina hantar kat rumah..upah memfitnah.

Anonymous said...

maksud rbf tu ruang penjalan kaki tu sempit boleh berlaga punggung kalau orang lalu lalang itu maksud dia.tentang kaunter bayaran tu memang diasingkan di psaraya besar seperti tesco dan giant tak ada guna lah buat peraturan ni sebab di bazar tuk guru kalau berjalan mesti berlaga punya itu mungkin maksud rbf ...

Anti Laga Bontot said...

Apalah bongok anon 3:54,
Maksud RBF ialah Di Bazar Tok Guru lelaki dan wanita bakal bercampur aduk di ruang laluan yang lebarnya hanya 3 kaki.
Manakala pasar raya (TEsco & Giant) tu kaunter bayaran diasingkan laki & hok tino.Bukannya pasar yg diasingkan jantan & hok tino. Mana ada ayat RBF kata pasar khas lelaki & perempuan. Ada paham. Kalau tak paham memang bodoh bebal mcm parti yg kau sanjung tu

Anonymous said...

Hang x percaya ke anon 3:54??..wali selipar boleh buat apa saja dia nak,bukan setakat asingkan tino dgn laki malah boleh asingkan rasuah dgn zakat,boleh asingkan khalifah dgn kafir harbi...
itu la lu bodoh dgr sgt cakap wali selipar,dulu kata konsert x boleh skrg dah boleh,Hub HIV no 1...apa yg wali selipar x boley??....bercakap dgn Allah direct pun dia boleh.....

kah...kah...kah...

wu di

Anonymous said...

RBF x siarkan komen saya...
trkena batang idong balik???

-warga shah alam-

hanizam said...

anan 3.54 tu sengal...nampak sangat penjilat setia PAS...kalau dah spesis penjilat tegar, nilah yang berlaku...lain yang dibaca, lain yang dikomen....

ape punya Tut..tut..ko ni...

Anonymous said...

suka hati ko lah anti laga bontot yang bangang