Saturday, May 14, 2011

ULARmak Pas Bergaduh


Nik Aziz kata
KOTA BHARU, 13 Mei : Mursyidul Am PAS Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat, meminta mana-mana pihak yang merancang memburukkan maruah Datuk Seri Anwar Ibrahim agar segera menghentikan tindakan itu bagi menghormati perasaan keluarga Ketua Pembangkang itu.

Menurutnya, beliau memahami perasaan ahli keluarga Anwar termasuk isterinya, Datin Seri Wan Azizah yang begitu tersiksa dengan apa yang dilakukan oleh pihak yang tidak bertanggungjawab terhadap suaminya sejak sekian lama.

"Sudah lebih 10 tahun maruah Anwar dilanyak, dihentak, dilenyek begitu tanpa ada rasa belas kasihan, isteri mana yang tidak menderita dengan apa yang berlaku,”ujarnya.

Beliau berkata demikian sebagai mengulas kenyataan Azizah dalam sebuah akhbar harian semalam bahawa beliau begitu terseksa dengan fitnah itu.

Sehubungan itu, Tuan Guru Nik Aziz yang juga Menteri Besar Kelantan itu memohon pihak perancang yang merakam dan mendedahkan video seks yang dikaitkan dengan Anwar itu dihentikan segera.

Menurutnya, sebagai umat Islam mereka harus sedar tindakan memfitnah dan mengaibkan orang satu dosa yang besar.

Tegasnya, balasan buruk akibat tindakan itu akan diberikan Allah kepada orang yang memfitnah sejak di dunia lagi.

“Kita sebagai anggota masyarakat jangan sekali-kali bersekongkol dengan mereka yang membuat perkara buruk (fitnah) itu kerana dosanya juga akan terpalit pada kita," katanya.
Haji Hadi kata
KUALA TERENGGANU 1 Mac - Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang tetap dengan pendiriannya bahawa mengumpat dan mendedahkan keburukan seseorang bagi tujuan memilih pemimpin adalah dibenarkan dalam Islam.

Beliau berkata, isu tersebut bukan satu perkara baru kerana ia dibincangkan dalam sebuah kitab bertulisan jawi, Hidayatus Salikin iaitu terjemahan daripada kitab karangan Imam Al-Ghazali.

Di dalam kitab itu, katanya, ada diterangkan dengan jelas mengenai kategori mengumpat secara terperinci sama ada haram, harus atau wajib.

“Mengumpat ini ada yang haram dan ada yang wajib. Jika jatuh hukum wajib, wajib kita mengumpat. Sekiranya kita tidak mengumpat berdosa kita.

“Sebagai contoh pencuri masuk kampung dan jika kita tahu dia ini pencuri,

wajib kita mengumpat atau dedahkan keburukannya supaya orang kampung terselamat,” katanya.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ceramah perdana di Pengadang Baru di sini, malam tadi. Turut menyampaikan ceramah pada majis tersebut, Menteri Besar Kelantan yang juga Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat.

Abdul Hadi di dalam ceramahnya di Kuala Besut baru-baru ini, membenarkan semua calon Pas yang bertanding mengumpat, membuat tuduhan serta mendedahkan keburukan lawan masing-masing.
Abdul Ghani Samsudin kata
PUTRAJAYA 29 Feb. – Setiausaha Majlis Syura Pas Pusat, Abdul Ghani Samsudin hari ini mempertahankan Presiden Pas, Datuk Seri Abdul Hadi Awang yang membenarkan calon-calon parti itu mengumpat dan mendedahkan keburukan lawan masing-masing.

Abdul Ghani yang juga calon Pas kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sungai Burung, Selangor, berkata, pendedahan tentang hakikat sebenar seorang pemimpin dibenarkan oleh syarak bagi mengelakkan orang ramai teraniaya.

‘‘Pendedahan itu dilakukan demi kebaikan dan berdasarkan keilmuan supaya pemilihan pemimpin dibuat dengan teliti dan difikirkan secara matang.

‘‘Konsep ini adalah dibenarkan dalam Islam kerana jika tidak didedahkan keburukan dan kelemahan seseorang pemimpin yang bakal dipilih itu, bimbang nanti berlaku kerosakan yang lebih besar,” katanya kepada Utusan Malaysia ketika dihubungi di sini.

Abdul Ghani yang juga bekas Presiden Persatuan Ulama Malaysia (PUM) mengulas laporan Utusan Malaysia semalam yang menyebut Abdul Hadi mengeluarkan ‘fatwa’ membenarkan semua calon Pas yang bertanding mengumpat, membuat tuduhan serta mendedahkan keburukan lawan masing-masing.

Menurut Abdul Ghani, meskipun Allah menyatakan dalam ayat 148, Surah al-Nisa tentang larangan mendedahkan keburukan seseorang secara terang-terangan tetapi dalam ayat tersebut juga menyatakan perkara itu dikecualikan jika melibatkan mereka yang teraniaya.

‘‘Dalam hal ini, rakyat akan teraniaya jika kita tidak menyatakan hakikat sebenar dan rekod perilaku seseorang pemimpin.

‘‘Sebab asas memilih pemimpin mesti berasaskan kepada ketakwaan mereka kerana mereka yang tinggi martabatnya ialah mereka yang paling bertakwa,” jelas beliau.

Katanya, pendedahan tentang segala kelemahan dan rekod buruk seseorang itu dilakukan demi kepentingan umum seperti skandal atau kelakuan buruknya.

‘‘Ini termasuk dalam perkara amar makruf dan nahi mungkar dan nasihat dalam agama atau hisbah. Ini sama seperti dalam proses memilih pasangan atau meminang, mesti dinyatakan hakikat sebenar latar belakang pasangan kerana proses membina rumah tangga berasaskan kepada mahabbah iaitu kasih sayang,” katanya.

Katanya, konsep tersebut juga boleh diamalkan dalam proses memilih kepimpinan yang membabitkan soal kepentingan negara.

Yang mana satu yang betul ?

Inilah buktinya Pas tafsir sesuatu mengikut kepentingan politik mereka pada satu-satu masa.

Dasar Parti Anak Syaitan

20 comments:

Anonymous said...

Yang ni pulak kita nak panggil ularmak ape??? Mgkn sesuai kita panggil tok guru setan... masuk syurga dgn jilat kaki B.A.B.I???

Mursyidul Am PAS, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan mereka yang mengaitkan Datuk Seri Anwar Ibrahim dengan video seks yang dikatakan mirip pemimpin pembangkang itu, tidak akan masuk syurga.
“Orang yang terbabit dalam komplot video berkenaan akan teruk nanti, selagi tak jilat kaki Anwar atas dunia ni, tak boleh masuk syurga dan ini sudah sah (tak masuk syurga). Hanya Allah saja yang dapat mengampunkan dosa mereka.
"Walaupun orang itu menteri ke, tindakan berkenaan (mengaibkan itu) tetap tidak boleh. Malah kini televisyen dan internet sudah menayangkan (video seks) ke seluruh dunia, pihak berkenaan akan menerima bahana nanti.

“Selagi tidak membuat kenyataan balas atau taubat atau sebagainya, tidak ampun dosa. Untuk menyucikan (hapuskan dosa), hendaklah memohon maaf,” katanya dalam kuliah mingguannya, di Dataran Ilmu, di sini, semalam.

ANTI BODOH said...

DUA - DUA BETUL TAPI YANG TAK BEREPA BETULNYA PENULIS BLOG NI KERANA TAK FAHAM ISU

Pandi Kote said...

Puji-puji Anuwar Al Juburi dengan puji-pujian yang boleh menyenangkan hati isterinya dan keluarganya.
a) Kehebatan Al Juburi main dengan amoi
b) Kepandaian temberang Al Juburi
c) Kepuasan Al Juburi menibai Saiful
d) banyak lagi...fikirlah sendiri

Anonymous said...

jadi maknanya nik aziz lebih bersetuju melakukan zian dari mendedahkan kelakuan zina, mendedahkan kelakuan buruk mungkin ada kesan positif atau dengan kata lain memberi peringatan kepada lainnya supaya tidak melakukan maksiat khususnya pemimpin.
dari nada nik aziz bermakna nik aziz percaya sepenuh hati bahawa pelaku dalam video itu memang orang itu, namun kepentingan duanwi mengatgasi kebenaran.
hanya ALLAH maha mengetauhi dan manusia telah dikurniakan dengan pancaindra yang lengkap untuk menggunakannya dengan sentiasa mengingatiNya.buat dato hj nik abdul aziz perjalanan semangkin singkat, tinggalkan dunia ini dengan ilmu yang bermanafaat dan pandangan yang diredaiNya, orang yang dilindungi tidak dapat menolong dikala itu.

Anonymous said...

Entahlah pening kepala aku fikir. Mana satu yang betul ni.................Oi Melayu bila nak bersatu , rujuklah kitab yang benar.

Anonymous said...

Salam,

SAYA INGIN AJUKAN SATU SOALAN YANG IKHLAS KEPADA TUAN GURU N. AJIS...

APA KATA TUAN GURU SEKIRANYA SEGALA YANG DIKATAKAN TOHMAH, FITNAH, CELAAN DAN BERBAGAI-BAGAI KATA NISTA YANG DITUJUKAN KEPADA ANUWAR ITU BENAR DAN SEMUA NYA BENAR BELAKA????

DAN JIKALAU BENAR, BOLEHKAH SASORANG YANG BERMORAL SAPERTI ITU SESUAI MENJADI SAORANG PEMIMPIN ISLAM YANG KITA KEHENDAKI.

BOLEHKAH SEMUA RAKYAT DAN BANGSA MALAYSIA MENERIMA SAORANG PEMIMPIN YANG DISAHKAN TIDAK BERMORAL.

TERLEPASKAH KITA DARI AZAB ALLAH SEKIRANYA PERKARA INI BERLAKU.??? SAYA POHON JAWAPAN YANG IKHLAS DARI TUAN GURU.

WALLAHUALAM...

Anonymous said...

Habis tu..yang jijah sendiri yang cari pasal..tanggung laaa..
Anwar dah confirm peliwat..
Ramai yang dah percaya..Itu bukan fitnah..Itu reality..
nak jaga keluarga anwar dari kencuran atau nak jaga maruah Negara???
Yang mana paling penting?????

Anonymous said...

Ya, dan orang pertama yang WAJIB jilat kaki AnWAR kerana tuduh AnWAR tu Al-Juburi dulu ialah Mat Sabu, calon Timb. Presiden hamPAs. Berani ke Mat Sabu nak jilat kaki anWAR semata2 nk masuk syurga N.Ajis???

Kah kah kah kah kah...
caya N.ajis, memberi fatwa yg 'paling hebat' di atas muka bumi ni....

Anonymous said...

Barang siapa yg menfitnah DS Najib atau mengumpatnya yang tak bau syurga sebab DS Najib Ulul Amri yang ditakdirkan Allah untuk Malaysia..
beliau tidak menyuruh kita kepada kejahatan sebaliknya sentiasa menjaga rakyat, bekerja siang malam untuk membina negar abangsa..

jadi siapa yg lawan DS Najib jawablah di akhirat termasuk ahlul2 PAS yg taksub itu..

menegur pemimpin lain melawan itu lain.. PAS ajar kita lawan Ulul Amri.. konon tumbangkan DS Najib.. satu dosa!!

Islam bukan agama nafsu yg boleh pakai ikut sedap kepala hotak!

Anonymous said...

nama anti bodoh...tapi..BODOHHHH.....akhir zaman

Anonymous said...

MEMANG DUA2 BETUL..CUMA YG TAK BETUL MENGAPA SEORANG YG MENGAKU KUAT PEGANGAN AGAMA MASIH BERSUBAHAT MENGELIRUKAN RAKYAT DLM MEMBELA PELAKU MAKSIAT SEMATA2 KERANA POLITIK?
AKIBAT FATWA2 YG MENGELIRUKAN (WALAUPUN BETUL), RAKYAT TERKELIRU. JIKA PENERIMAAN BERBEZA, MAKA TAFSIRAN PUN BERBEZA. MAKA JGN SALAHKAN RAKYAT..

sayarpop said...

Nik Aziz dok merepet apa lagi ni? Cukuplah..lagi banyak keluar kenyataan lagi banyak rakyat tak menghormatinya.Mana tidak yang dikeluarkan kenyataan2 yang merapu dan tak masuk akal langsung..

Anonymous said...

senang cakap. menumpat ni ada dua ketegori. kalau mengumpat BN halal, wajid & dapat pahala. mengumpat PR berdosa & tak masuk nyurga. kan senang cakap camtu.

mcm la tak penah tuduh org umno kafir.

Anonymous said...

Seandainya terbukti benar dan hakikat yang Nuar tu memang sex mania maka wajarlah "DIFATWAKAN" mereka termasuk Nik Aziz dan kaum kerabat dan konco-konconya yang seangkatan dengannya tergolong sebagai ahli neraka atas dosa2 mempertahankan golongan pelaku sex dan zina.

Anonymous said...

Owh, skrg baru tau terseksa pe ke taik semua la?

hati rakyat Msia mcm mana pulak, akibat sering dikencing oleh Anwar? bukan 1/2 bulan, tapi dah bertahun - tahun rakyat msia secara keseluruhan di kencing hidup - hidup oleh Anwar.

Jangan tunjukkan kebodohan kamu wahai nik aziz. Jika kamu tidak tahu apa2, baik kamu diam!

Selama ni PKR melaungkan keadilan, tapi keadilan untuk siapa? untuk rakyat? my ass! semua untuk Anwar.


Bagus! kalau tak nak terseksa, jgn jadi bini seorang ahli politik yang giler seks la.

Anonymous said...

lagi cepat mampos nik ajis maka lagi baik buat umat islam di malaysia.
paderi yahudi pas nik ajis ni menyusahkan saja.


siam islam

Anonymous said...

aku mmg percaya..
anwar ada janjikan gula2 kat nik aziz ni if pakatan menang.. bukan gula2 biasa.. tapi gula2 yang sanggup tolak prinsip dan melacurkan agama..

Anonymous said...

Puak lebai ni sebenarnya akan kata boleh kalau kena kat musuh depa atau kena kat orang yang tak sokong depa. tapi bila benda yang sama kena kat depa depa akan cari pulak hujah kata tak boleh buat macam tu. Hukum depa bukan ikut AlQuran atau Hadis tapi ikut sapa yang buat. Kalau puak aku buat apa pun tak pa dan betul serta mesti dipertahan. Tahniah lah kat anti bodoh tu sebab anda memang bodoh. Aku berani kata sebab seorang YB PAS kat kedah ni saudara aku. Dok sibuk bab orang sampai anak beranak sendiri perangai macam hantu pun dia tak tau. Jangan takut kalau Aljuburi tu jadi PM segalanya akan halal kut dan disokong oleh tok-tok lebai munafik ini.

Anonymous said...

Abis tu,fitnah terhadap Najib dan Rosmah dalam kes Altantuya bagaimana?Ada dua standard ke terhadap para pemimpin BN dan pembangkang?
Janganlah disebabkan ada perasaan benci terhadap BN apa yang melbatkan pemimpin BN khususnya UMNO dibolehkan untuk difitnah atau diputarbelitkan fakta.Sewaktu heboh kes Altantuya dahulu tak pula kedengaran komen dari TGNA...

Anonymous said...

Tok guru nik aziz taraf wali sampah huhuhuh....

hj hadi otak taraf mamak cendol hahahha...