Thursday, May 16, 2013

Apa Pendapat Anda ?


P Waythamoorthy - Pengerusi Hindraf
Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri

Apa pendapat anda ???

56 comments:

Anonymous said...

let see if he walk the talk..

Anonymous said...

MUNGKIN HINDRAF LEBIH RELEVAN KEPADA KAUM INDIA BERBANDING MIC...BERILAH PELUANG KEPADA MEREKA...

Anak Lenggong said...

Beliau merupak pengerusi Hindraf yangmana terdapat ramai masyarakat India terpengaruh dengan kemunculan kumpulan ini. Bagi pandangan Najib, dengan melantik beliau sebagai anggota jemaah kabinet disamping MIC akan membuat sokongan kaum INdia terhadap BN akan berterusan.

Anonymous said...

keep your friends close and your enemies closer..

Anonymous said...

selain dari Tok Pa, inilah satu-satunya anak Kelate dalam kabinet..he he he

Anonymous said...

satu langkah bijak yg tidak di fikirkan oleh nuar berahim
pelantikan pemimpin hindraff dalam barisan kabinet boleh meningkatkan lagi paras sokongan masyarakat india kepada BN dalam masa 5tahun lagi
kekalahan BN di Selangor juga banyak di sumbangkan oleh masyarakat india dan bukan cina sahaja.Jadi ini mungkin strategi najib untuk menawan selangor dalam tempoh 5tahun akan datang

Anonymous said...

Kalau dia memperjuangkan nasib kaum India xder masalah, tp jgn ganggu hak org lain.

Anonymous said...

Dalam ramai2 tokoh India dalam MIC, PPP, Makkal Shakti dll, dia ni yg terpilih???

Kesimpulannya, kalau nak jadi orang penting DS Najib, mula2 kena jadi musuh dulu.

Tengok je la Zulkifli Nordin & Waythamoorthy.

Dulu bukan main serang BN..

Zulkifli Nordin diberi kepercayaan jadi calon parlimen utk BN.

Waythamoorthy jadi senator siap jadi timbalan menteri.

Apsal tak ambik Ambiga je?

Anonymous said...

Lebih rela lihat PM lantin org PAS atau ex-PAS jadi Menteri utk tunjuk BN pentingkan perpaduan Melayu.

Anonymous said...

pendapat saya tidak pernah di nilai kan dan di kira samada pembangkang atau kerajaan.
mereka ada konsultan mereka yg boleh memberitahu macam mana saya berfikir.

jadi soalan apa pendapat anda
jawabnya pergi mampus la umno ke, PKR ke, lebih teruk lagi penjual maruah bangsa dan agama PAS.

Anonymous said...

BUT BEWARE OF TWO HEADE SNAKE!!

Anonymous said...

JUST BE CAREFUL ...

Anonymous said...

mungkin DSNajib berpegang pada ini...
"If you want to make peace with your enemy, you have to work with your enemy. Then he becomes your partner." -Nelson Mandela....

Mudah2an....

pejal said...

Macam anehh je

Anonymous said...

Minoriti kena align dengan UMNO dan kena buka mata akan kematangan dan keterbukaan kerajaan dalam menstruktur ekonomi dan masyarakat berbilang kaum di Tanah Melayu.
Kena faham lumrah kaum di Tanah Melayu.
Kaum Cina secara genetiknya memang tidak sesuai dengan demokrasi kerana sifat mereka yang lebih kiasu dalam segala segi. Lihat sahaja dlm kelompok msyarakatnya yg lebih kepada puak/ clans. Begitu juga dlm. dunia perniagaan dengan pelbagai kelompok/chambers. Ini termasuk dalam dunia kongsi gelap yg mana wujudnya kumpulan/triads yg. masing2 akan cuba merebut wilayah masing2. Ini bermakna, hanya ideologi komunis yg mampu mengawal semua tuntutan ini.
Kaum India pula sistem nilainya berkisar pada keakraban keluarga tidak kira dari apa kasta sekalipun. Satu kebaikan yg dibuat akan tersebar luas ke pelusuk kampung. Kesetiaan pengikut betdasarkan atas apa yg telah pemimpin itu buat dan adakalanya darjat pemimpin itu akan dijulang dan seolah didewakan. Seterusnya pemimpin itu sendiri perlu menilaikan dirinya sendiri samada terus fokua berkdidmat atau tenggelam dengan sanjungan.
Orang Melyu mudah..jangan usik Islam, Raja dan haknya sebagai peribumi.

Dalam satu jenaka yang agak sinis. Kalau Cina berjumpa Cina..mereka akan bertanyakan sudah makan ke belum..

Kalau India bertemu India, mereka akan bertanyakan khabar seluruh kaum keluarga..

Kalau Melayu bertemu Melayu, pertanyaannya banyak berkisarkan kampung halaman...




tokgaru said...

PM Datok Seri Mohd Najib

Ucapan

TAHNIAH kerana UMNO berjaya mempertahankan KUASA POLITIK MELAYU di negara ini.

TANIAH kerana Datok Seri di perkenan oleh KDYMM Yang Dipertuan Agong menjadi PERDANA MENTERI.

Penilaian Pasca PRU13

Sudah terang lagi bersuloh. Hampir 90% pengundi bangsa cina menolak BN. Slogan " INI KALI LAH " yang di jaja oleh Pas dan PKR semasa kempen PRU13 sebenarnya adalah slogan ciptaan pengundi bangsa cina yang dipelopori oleh DAP. Dari segi gaya bahasa itu sendiri saya 100% yakin slogan itu datangnya dari bukan melayu, jika ianya datang dari orang melayu ia akan berbunyi " KALI INI LAH ".

Maksud slogan " INI KALI LAH " itu adalah, jika kali ini orang cina gagal UBAH (menumbangkan) Umno maka peluang itu tidak akan datang lagi untuk kali yang kedua.

Mereka pengundi cina yakin dapat UBAH Umno bila mereka nampak sokongan orang melayu kepada Pas dan PKR memuncak sebelum PRU13. (Kenalan saya seorang melayu Pengarah Pencen di sebuah jabatan kerajaan persekutuan cuba mempengaruhi UBAH, INI KALI LAH terhadap saya sehari dua sebelum hari mengundi).

Hari ini kebanyakan orang melayu luar bandar (yang saya temui, ada yang pro Umno dan ada yang pro pembangkang) mengakui terkejut dengan corak pengundian memilih bangsa yang dibuat oleh pengundi cina. Sedangkan pengundi melayu selama ini, tidak mengundi ikut bangsa sebaliknya ikut parti yang calon wakili. Komen spontan mereka adalah, " ohhh macam tu rupanya mereka balas semangat setia kawan kita orang melayu, tak apaaaa ... ".

Bukan Datok Seri dan pemimpin Umno saja yang keciwa dengan pengundi cina, malah kami yang jadi pengundi pun sampai hari ini masih panas memperkatakannya dikedai2 kopi. Kami tak sangka, " susu dan madu yang Umno beri dibalas dengan cuka dan tuba ".

Harapan

Yang menyelamatkan Umno dalam PRU13 adalah orang2 melayu luar bandar. Yang menyelamatkan Umno dalam PRU13 adalah masyarakat pondok2 pengajian islam di luar bandar.

KENANG LAH JASA MEREKA. BALAS LAH JASA MEREKA. BERI LAH MADU KEPADA MEREKA SUPAYA MEREKA AKAN TERUS NAMPAK UMNO PERIHATIN SUNGGUH2 TERHADAP BANGSA MELAYU DAN ISLAM.

Datok Seri PM. Sekolah2 PONDOK pengajian islam di luar bandar JAUH TERCICIR jika di bandingkan dengan SRJKC atau SRJKT. LIHAT LAH dan PANDANG LAH juga kepada SEKOLAH2 PONDOK.

Anonymous said...

perpaduan melayu sahaja tidak memadai. Kita perlu pd perpaduan nasional. Mungkin berinya peluang

Anonymous said...

Kepada Anon May 16, 2013 at 9:45 AM dan lain-lain,

Hindraf bermula pada tahun 2007 di sebabkan oleh anwar ibrahim.

memang hindraf kurang ajar pada kerajaan.

buat riot kat kl. masuk rumah orang masa rumah terbuka hari raya tun abdullah pun hindraff buat kecoh.

permintaan bukan-bukan dengan kerajaan.

so sekarang ni mamat ni dah jadi menteri.

sedikit sebanyak dia akan tahu yang mana intan dan yang mana kaca.

pasal zul nordin pulak, dia consisted berkenaan murtad. walaupun dia dalam kapal lain.

ini politik. manusia boleh berubah.

Anonymous said...

Tahan sakit , jari kena duri

Anonymous said...

setuju dengan najib, satu tindakan yang bijak.dengan melantik wakil hindraf yang mengambil berat kepentingan kaum india, suara kaum india lebih mudah disalurkan.selain dari itu kebajikan kaum india yang turut menyumbang dalam kemenangan pru13 ini harus terus di jaga.rakyat malaysia sekarang sudah nampak walaupun tanpa bangsa lain dalam 1 malaysia, melayu tetap juga dapat memerintah, namun dalam kontek malaysia, pemerintah harus ada suara dari semua kaum, barulah keadilan dapat dibentuk dalam pentadbiran kerajaan..

tokgaru said...

Fakta

PRU 2008, PKR menang banyak kerusi kerana Hindraf dibelakang Anwar. Sekarang Hindraf dah ada di belakang Najib. Dulu PKR dengan Hindraf seperti isi dengan kuku, dan Anwar hidup kerana itu. Sekarang Hindraf dah tinggalkan Anwar, kita nak tengok berapa lama Anwar boleh hidup.

Adakah PRU14, Anwar dan PKR masih ada lagi ??????

Hari ini DAP pula berlindung dibelakang Anwar. Kita nak tengok apa akan jadi kepada DAP bila parti Anwar dan famili berkubur.

Slogan UBAH INI KALI LAH mendedahkan belang sebenar sebahagian besar masyarakat cina.

PANDAI BERLAKON
PANDAI BERMUKA-MUKA
LAIN DI MULUT LAIN DI HATI
BOLEH DI PERCAYAI TAPI KENA LEBIH BERHATI-HATI (JANGAN 100%).

Sudir said...

Harap Najib tak syok sendiri..

Anonymous said...

Saya tak kisah, cuma jangan usik hak melayu seperti yang telah terkunci kemas dalam perlembagaan persekutuan. Jaga kaum sendiri dan jangan melepasi sempadan sensitiviti perkauman.

Anonymous said...



"U help me..I help U.."

Janji ditepati.

Anonymous said...

untuk ini, aku sokokng Datuk Najib. Mungkin dia ada percaturan sendiri. MIC dah pegang, sekarang pegang Hindraf. good move.

cuma berhati2 lah ... dan jaga sensitiviti org melayu.

Anonymous said...

untuk ini, aku sokokng Datuk Najib. Mungkin dia ada percaturan sendiri. MIC dah pegang, sekarang pegang Hindraf. good move.

cuma berhati2 lah ... dan jaga sensitiviti org melayu.

Peniti Karat said...

Setiap tindakan yang dibuat oleh DS Najib ada rationalnya, ada strateginya, ada muslihatnya.

Kita tunggu dan lihat.

Anonymous said...

'Lebih mudah kawal anjing dalam pagar rumah dari berkeliaran di luar'. nak lagi aman, ajak DAP join kerajaan.

Anonymous said...

elok pon bagi dia rasa mcm mana jadi kuli rakyat. kita tgk dlm masa 2 tahun nie dia ada tak beli rumah baru, keta besar.tunggu dan lihat. Kita melantik kerajaan tak perlu mencampuri kerja diaorg. klu nak campur wat pe nak lantik kerajaan. Tugas kita hanya mengundi dan membaiki diri dan perpaduan. lepas tu kerah dia org wat keje bukan buat duit. Nampak dia org buat tak betul tegur. Najib harus bertindak. Sekarang adalah masa yg sesuai nak hapuskan sekolah vernakular dan mansuhkan kouta IPT. Sekolah vernakular yg degil no more RM n IPT.

ebcl- https://www.facebook.com/pages/Kuasa-Pembeli-Pengguna-Melayu-Islam-KPPMi/127025924161565

Anonymous said...

entah entah seperangai zaid mantan menteri zaman pak lah....hehehe

Abang Hensem said...

Aku rasa, tindakan Najib merupakan satu pertaruhan yang besar. Bagi aku, ini bukannya isu nak merampas Selangor semata2 tetapi nak memperbaiki taraf hidup kaum India yang sememangnya terkebelakang. Jadi kalau sebelum ini Waythamoorthy sering bercakap pasal isu kemiskinan kaum India, gunakanlah peluang yang diberikan PM memajukan tahap kaumnya. Kalau gagal, bukan setakat Waythamoorthy, PM pun terbenam sekali. To MIC, please stay relevant and stop bickering among yourselves or get ready to be replaced by other political entity representing Indians such as Hindraf. I'm talking based on experience.

Anonymous said...

Kenapa xoffer jawatan timbalan menteri kepada Ustaz Nasarudin Mat Isa utk kearah perpaduan Melayu...umno+pas...

Anonymous said...

Kalau Melayu dah lemah beginilah jadinya kena bagi 'rasuah' utk dapat sokongan org lain.Sedangkan gulungan yg benar-benar sedar akan kepentingan Melayu,Islam dan negara ,yg bermati-matian berdepan dgn pihak pembangkang seperti PERKASA,JATI dan bekas penyokong PKR-Ezam,Zul Zahrin dll,tak ada tempat istimewa pun.

Tapi tak apalah,kita tunggu dan lihat,aku takut nanti di beri 'betis ndakan paha'.Lagi satu betul ke dia ni berpengaruh dikalangan masyarakat India?.Aku lebih suka jika MIC di perbaiki,supaya benar-benar menjaga kepentingan org India secara yg rasional.

Anonymous said...

Lupa nak tulis Bloger pun banyak jasanya,patut ada juga post tertentu.

Anonymous said...

Jawatan Menteri Belia dan sukan path di beri pada anuar mesti penuh stadium bila ada acara.

Anonymous said...

Sokong political move by DS Najib... bijak... dgn lantikan ini kita dpt perkudakan sehabisnya hindraf n kekang extrimis keling... jus kena bijak kawal spy hak melayu islam x dipertikai... aku jangka DSNajib bawa taikun ternama cina dlm kabinet... x berjaya kot mungkin cina tu menolak masa d approch. Takpa kita tgk dlm majlis perpaduan kebangsaan nanti... apapun political move yg d buat DS naj8b kena ada 4 or 5 alternatif plan takut tetiba backfire semasa pelaksanaan... yg ptg melayu islam terpelihara and become no1. Kpd Allah berserah. Idealismalaysia.blogspot.com.

Anonymous said...

Sokong!!

Anonymous said...

mungkin perlantikan wakil hindraf ini akan mengurangkan tentangan golongan india kepada kerajaan tetapi saya khuatir ada pihak lain yang kecewa seperti ppp dan makkal sakti.tetapi saya paling kecewa apabila ds hisham di lantik menteri pertahanan..tukarkan dengan nazri baru kedua dua kementeian yang melibatkan keselamatan dan pertahanan negara diketuai oleh mereka yang serius dan garang

Anonymous said...

Wujudka menteri huru hara.bgi kt lembangkang

Anonymous said...


Harap-harap selepas ini Perdana Menteri akan mengurangkan pegawai-pegawai komiunkasi beliau yang sebahagian besarnya telah basi.

Karakter tukang jaga artis berpangkat Datuk Seri mungkin boleh kembali kepada tugas asal dan tak perlu menjadi hamba abdi buta tuli. Jangan bodek tak tentu pasal lagi.

Event organizer company Pasukan Komunikasi Nasional atau NCT harus dibubarkan. Penyangak NCT tidak menilai dan tidak tahu apa itu Janji DiTepati. Mereka hanya tahu salur dana kepada syarikat sendiri.

Karakter seperti Azman Awaldin, gundiknya Jaqueline dan saudara O, harus disiasat kerana ada maklumat mengatakan kumpulan ini telah menggelapkan dana puluhan juta ringgit.

Mungkin ada ramai yang tidak mempercayai tetapi fakta dan maklumat risikan tidak boleh ditepis lagi. Penyangak yang tikam Perdana Menteri dari belakang dengan Janji DiTepati harus diadili.

Jika tidak percaya cuba audit aset dan pemilikan individu-individu yang disebut tadi. Jangan lupa mahligai diP.Pinang dan Australia negeri sejuk mainan biri-biri. Periksa juga siapa pengarah dan pengerusi syarikay sapu sana sini.

Wahai bekas editor kanan berlagak penasihat memanda perdana menteri, jika ada perasaan malu dan harga diri, mohonlah maaf dan undurlah diri. Jangan khianati kepercayaan Perdana Menteri. Jangan bersekongkol dengan penyangak tak berperi walaupun gaji puluhan ribu diberi.
Berundurlah secara terhormat jika masih ada maruah diri.

Concerned Researchers

Anonymous said...

Kita mesti ingat bahawa lima tahun jangka masa yg singkat utk Najib memulihkan kepercayaan kaum cina terhadap BN...apa yg boleh dibuat dlm jangka masa itu ialah mengukuhkan kepercayaan kepada org melayu, india, rakyat Sabah dan Sarawak...majoriti kaum cina pastinya x akan memihak kpd BN...langkah yg bijak...sokong 100%

Anonymous said...

dia dh kena pecat ngan hindraf lah... PM kena tipu jer....

Anonymous said...

RBF....Sesekali kita perlu berfikir di luar kotak pemikiran

Kuntum said...

Najib lebih takutkan Hindraf yg suka buat kacau dr Perkasa wakil pendesak kaum majoriti umat melayu di Malaysia ni. Ini maknanya Najib xdgr kalau kita ckp secara diplomatik, dia dgr kalau kita buat kacau, merusuh, buat tuduhan gila xmasuk akal mcm apa yg Hindraf buat dulu. Najib mungkin mudah lupa, tp aku org Melayu xkn sekali2 lupa apa 'sumbangan' Hindraf dulu pd negara kita ni. Tp yelah, aku bkn org politik, bg org politik, musuh harini mgkin sahabat esok. Najib kn PM utk semua.....

tokgaru said...

.... Najib memulihkan kepercayaan kaum cina terhadap BN.. (anon 1233)

Cukup lah. Banyak sangat dah yang Najib buat nak jaga hati kaum cina menjelang PRU13. Pada waktu itu kaum melayu dan bumiputra melihat dengan lelehan air lior (orang lain sedap2 makan).

Setelah diberi semacam tu punya banyak rezeki, mereka kaum cina telah mengucapkan " terima kasih " kepada Najib dengan tidak memberikan undi kepada BN. Mereka membalas " budi baik " Najib dengan cara yang sangat sadis.

Nyaris2 Umno tak tersungkur kalau tidak diselamatkan oleh pengundi melayu dan bumiputra di kawasan luar bandar. Nyaris2 Najib bakal menjadi Ketua Pembangkang di Dewan Rakyat kalau tidak kerana undi daripada pengikut2 tok2 guru pondok.

Cukup lah sekali kena tipu. Cukup lah sekali kena main. Jangan izinkan mereka menipu pemimpin Umno (melayu) untuk kali yang kedua.

Yang akan menentukan kelangsungan Umno menerajui politik Malaysia pada PRU14 nanti adalah kaum melayu luar bandar dan bumiputra (Semenanjung, Sarawak dan Sabah) DAN para pengikut Tok2 Guru pondok (Tok Guru yang saya maskudkan tidak sama sekali Nik Aziz).

Walau pun ketua mereka Lim Kit Siang memanggil Najib dengan gelaran SETAN, tetapi saya dan kelompok yang saya sebut tadi tetap menerima Najib. Kami tak rela negara ini jatuh ke tangan RAJA SETAN dan BAPA SETAN. Siapa mereka ????? ... bayi dalam buaian pun tahu.

Wahai Datok Seri Mohd Najib. Saya yakin kelompok2 yang saya sebut tadi sama sekali tidak akan " menipu " atau " mempermainkan " harapan Datok Seri. Jaga lah mereka, insyallah Umno akan terus jadi relevan.

Anonymous said...

Ada portfolio menteri kebudayaan Kamasutra dan Kebudayaan Kaum Nabi Lut x? Nak bagi jawatan kat nuar berahim...

azman said...

Assalamualaikum rbf

Pepatah mengatakan "jika tak mahu dikalahkan berkawan dengan mereka"

Juga "nak tahu keburukan lawan, cari sahabatnya."

Dalam seni berpolitik,"tiada sahabat sejati,& tiada musoh sejati.(Hari ini berkawan besok boleh saja bermusohan).

Tulang Asal said...

Baguihla. maka terlaksanalah sudah artikel 3 perlembagaan persekutuan.

rakab said...

Langkah yang bijak,....tambat semua kepala masyarakat India bernaung bawah gabungan BN.

Anonymous said...

nanti boleh dia mogok lapar depan pintu ofis najib kalau tuntutan dia tak dipenuhi....

baik ambik nasharudin daripada dia ni...

tah la...

Anonymous said...

Beri peluang, mana tahu Hindraf lebih berkesan dari MIC.Sebab masalah kaum India masih hidup atau mentaliti secara ber 'kasta' walaupun mereka ini dah jadi warganegara Malaysia.Realitinya hidup di Malaysia, antara Cina dan India, Melayu boleh / mesti ditengah-tengah.Tapi antara Cina dan Melayu tiada siapa berani jadi orang tengah.Antara Melayu dan India kdg2 boleh bertoleransi dan dibawa berbincang.

Anonymous said...

Hindraf ni macam parti Gerakan la..yg ganas lalu dijinakkan dengan masuk kerajaan...akhirnya semua HARMONI..................tak popular..tapi berhasil

mat tarbus said...

ini bermakna.. BN boleh terima sesiapa yang nak bersatu padu.. Malaysia pelbagai bangsa, kaum dan agama.. bukan mcm PAS yang nak meludah kalau datang minta bersatu.. bagi aku, lebih baik jahat jadi baik... dari jahat terus menerus jadi setan.... Hindraf mampu menguatkan lagi sokongan India dalam BN. tahniah Najib! ini pilihan tepat berteraskan perpaduan dan mahu hidup bersatu padu... yang paling mulia, Najib tak meludah pun.....(anjing2 pasti banyak yang menyalak bukit... tapi persetankan! )

Anonymous said...

Ambiga tak boleh ambil sebab dia Anwar punya.

Anonymous said...

Kalau lantik orang PAS nanti ada yang kata UMNO dah nak lemas.

Anonymous said...

semua org dibumi hak yg sama....