Monday, May 27, 2013

Fakta : BN Menang 59.91 Peratus, PAS,PKR dan DAP Hanya Menang 40.09 Peratus


Di Malaysia politik hidup sepanjang masa walaupun diluar musim pilihan raya. Ianya jadi begitu kerana ramai rakyat Malaysia yang gila dan minat dengan politik. Tapi sayangnya dalam ramai-ramai rakyat Malaysia yang gila politik, rupanya ramai juga yang masih bodoh. 

Dalam permainan bola sepak benda yang dicari adalah gol. Tidak ada pasukan yang bermain bola hanya untuk aku bagi bola kepada kau dan kau bagi bola kepada aku, kemudian kita tendang ke luar padang. Matlamat utama dalam permainan bola sepak adalah menjaringkan gol. Nak jaring gol kena ada peraturan. Tak boleh curi ayam dan tak boleh sumbat gol dengan tangan. Semua pemain atau peminat bola sepak seantero dunia tahu tentang perkara ini.

Begitu juga dengan politik. Perkara paling utama dalam politik adalah pilihan raya. Semua orang politik atau peminat politik perlu tahu peraturan dan sistem pilihan raya yang ada di negara ini sepertimana pemain dan peminat bolasepak tahu tentang peraturan dan sistem permainan bola sepak. 

Tapi sayangnya di Malaysia, ramai pemain politik dan peminat politik masih bodoh tentang sistem pilihan raya di negara ini. Nasib baik Anwar Ibrahim tak jadi PM. Jika tidak kita akan dapat seorang PM yang paling bodoh dalam dunia kerana sistem pilihan raya negara sendiri pun dia tak tahu. Jika dia PM, selain kita akan mendapat PM yang paling bodoh, kita juga akan menjadi negara islam tunggal dalam dunia ini yang memilih seorang pengamal homoseksual sebagai PM. Syukur Alhamdullilah kerana Allah telah menyelamatkan Malaysia daripada dipimpin oleh orang bodoh dari keturunan kaum Nabi Luth. 


Hari ini genap tiga minggu keputusan pilihan raya diketahui. Walaupun tiga minggu berlalu sawan yang dihidapi Anwar dan pengikut-pengikutnya masih belum sembuh. Mereka terus meroyan pasal undi popular. 

Mereka kata mereka menang undi popular tetapi tidak dapat memerintah....

Sejak bila pilihan raya di Malaysia pemenang ditentukan melalui undi popular ? 

Sejak pilihan raya pertama negara pada tahun 1959 Malaysia mengamalkan sistem pilihan raya, simple first-past- the-post. Dimana menerusi sistem ini calon yang menang ialah calon yang mendapat undi terbanyak,walaupun dengan kelebihan satu undi sahaja.


Kita memilih wakil rakyat berdasarkan bahagian pilihan raya yang terdiri daripada 222 kerusi parlimen. Pertandingan kita adalah pertandingan merebut bahagian pilihan raya , bukannya pertandingan merebut undi popular.

Untuk parlimen daripada 222 bahagian pilihan raya yang dipertandingkan BN berjaya memenangi 133 bahagian atau 59.91 % . Sebab itu BN boleh bentuk kerajaan. BN menang apa yang dipertandingkan. Bukannya menang apa yang tidak dipertandingkan. 

Manakala PAS,PKR dan DAP hanya menang 89 bahagian pilihan raya atau 40.09 %.

Antara 59.91 % dengan 40.09 %, mana yang lebih besar ???

Orang gila pun belum tentu akan jawab 40.09 % yang lebih besar. Hanya orang bodoh seperti Anwar dan konco-konconya sahaja akan jawab 40.09 % lebih besar.


Masuk pertandingan memancing ikan, pancinglah ikan. Jangan jadi bodoh pergi pancing udang pula. Kamu dapatlah udang yang seberat 25kg pun kamu tidak akan menang. Kerana ini adalah pertandingan memancing ikan. 

Samalah dengan pilihan raya....kamu masuk pertandingan merebut kerusi, rebutlah kerusi. Berapa banyak kamu menang undi popular pun ianya tidak mendatangkan makna kerana pilihan raya di Malaysia adalah pertandingan merebut kerusi bahagian pilihan raya. 

Sistem pilihan raya kita guna pakai sama sepertimana yang dipakai di negara Britain. Di Indonesia sistemnya lain. Di sana rakyat mereka mengundi memilih parti. Manakala kita mengundi memilih calon untuk mewakili bahagian pilihan raya kita. 

Sistem yang kita gunakan inilah membuat negara kita membangun hampir serentak di segenap pelusuk negara. Lihatlah perbezaan antara negara kita dengan Indonesia. Sebab wakil-wakil rakyat  kita yang menang akan bekerja atau berjuang bersungguh-sungguh untuk membangun dan memajukan kawasan yang mereka wakili. Masing-masing nak jaga reputasi masing-masing. Jika mereka tak bekerja sungguh-sungguh maka mereka tidak lagi dipilih sebagai calon atau kalah dalam pilihan raya seterusnya. 

25 comments:

hanizam said...

memang macam tulah kebodohan orang melayu yang taksub tak bertempat...

pagi tadi aku lepak kat kantin masjid negeri Shah Alam...adalah sorang hamba allah tu dok minum jugak...

kat leher dia, tergantung "JURU CAKAP KERAJAAN"...nampak macam tak betul....tapi....

bila dia berborak pasal keadaan politik orang melayu pada masa ni,pada aku, memang bernas & logik ape yang diperkatakan...

sampai 1 ketika, terkeluarlah cerita pasal anuar dengan demo memperbodohkan orang pasal pilihanraya baru ni...

ramai ilmuan islam rupanya dah banyak komen pasal demo tu...sampai ada seorang MUFTI terkenal jugaklah labelkan anuar "BODOH BERTINGKAT-TINGKAT"..

kerana rakus nak jadi PM, umat islam berpecah belah pun takpe...

paling aku tak tahan, bila Hmaba allah tu cakap pasal situa berkerusi roda cadangkan nak mansuhkan Perlembagaan, ada jugak orang melayu bodoh yang menyokong membuta tuli...

kalau korang ada terjumpa Hamba Allah ni kat mane-mane yang ada tag "JURU CAKAP KERAJAAN", korang dengarlah ape yang di borakkan..

Hamba Alalah ni aku rasa cara berpakaian TOTOK PAS..tapi bab penyatuan PAS & UMNO, memang dia sokong sangat...

Anonymous said...

Alhamdulillah,satu penggal lagi PR di selangor.

penggal lepas,banyak UMNO bahagian kekeringan dana sbb projek semakin kurang.

penggal ni,lagik skali merana UMNO bahagian...kerusi dah makin susut.

kontraktor melayu semakin berpeluang dpt tender..

kontraktor UMNO poket makin nipis...

Anonymous said...

salam bro,

Tepat sekali, sisitem di indonesia ada dua Pemilu, satu pilih parti untuk kawasan kita dan satu lagi pilih presiden. contoh : walaupun parti Golkar yang menang paling banyak tetapi belum tentu ia akan menjadi presedin. pemilihan kedua oleh rakyat ialah Calon Calon Presiden, biasanya mereka bertanding berdua, Presiden dan Naib Presiden, maka mereka akan jelajah seluruh indonesia untuk berkempen dengan dana yang luar biasa besarnya. sebagai contoh Susilo Bambang Hudiyono menjadi presiden dari parti Demokrat yang mana parti ini antara yang paling kecil memenangi Pemilu yang lalu, tetapi disebabkan kredebiliti SBY maka beliau menjadi presiden.

Bapak DSAI sengaja memutar belitkan fakta agar rakyat keliru dan terus menyokongnya, beliau mencari apa sahaja bahan yang boleh melihatkan beliau di oposisi yang benar. maaf ya bapak Anwar

LAIN KALILAH....HEHEHEHEH

Warga Batu Gajah

RBF Online said...

Alhamdullilah kerana anda mengiktiraf keputusan PRU yang lepas.

Anonymous said...

Eh, kerusi pas berkurang kt kelantan tu sbb x dpt tender jugak ke? Hihihii

Anonymous said...

Pembetulan....Luth adalah seorang Nabi, keturunannya pun insyallah baik2. Nabi Luth diutus oleh Allah pada KAUM nya kerana mengamalkan budaya jijik dan kotor ia itu sex sama jenis jadi bukan keturunan Nabi Luth tapi KAUM Nabi Lut.

Anonymous said...

Haha anon 12.29..mudahnya kau masuk perangkap. Sama mcm tuan kau anwar ibrahim buat apa pun asyik kantoi je. Ke kau nk kata spr menipu di semua negeri, kecuali selangor kelantan dan penang???

Anonymous said...

Alhamdulillah,satu penggal lagi PR di selangor.

Lepas ni rakyat Selangor boleh merasa minum air lombong la....

Anonymous said...

penggal lepas,banyak PAS bahagian Kedah kegemukan dana sbb projek tebang balak semakin manjadi-jadi.

penggal ni, sori to say la, PAS bahagian Kedah kene melipat gandakan kutipan ton milo ...tu pun kalau ade yang sudi lagi nak beri lepas kene tipu hidup2 dengan pokemak PAS di sana.

kontraktor melayu semakin berpeluang dpt tender..

kontraktor PAS poket makin nipis...

Anonymous said...

Alhamdulillah,satu penggal je PR di kedah

penggal lepas,banyak pas bahagian kekembungan dana sbb projek semakin banyak.

penggal ni,pas merana la...kerusi dah makin susut.

kontraktor melayu semakin berpeluang dpt tender..

kontraktor pas poket makin nipis...
rektor kuin pn dh letak jawatan...lps nie byk la yg nyusul...

Anonymous said...

SEBAB ITU RAKYAT TIDAK PILIH PR UNTUK JADI KERAJAAN RATA YG UNDI PR HANYA PENYOKONG NYA BUKAN RAKYAT,RALYAT TETAP BERSAMA UMNO/BN DISELANGOR,PENANG PUN TAK BOLIH PERINTAH MACAM MANA NAK PERINTAH NEGARA ANUAR MENGHASUT PENYOKONG NYA YG BODOH BUKAN RAKYAT RAKYAT YG BIJAK HANYA MEMILIH KERAJAAN YG BUAT KERJA BUKAN KERAJAAN YG BERPOLITIK SEPANJANG MASA AKU CUKUP SOKONG KDN BARU KALAU TAK SUKA CARA MALAYSIA ANDA BOLIH CARI NEGARA YG MENGUNDI POPULAR VOTERS TANAH MELAYU/MALAYA BUKAN TEMPAT KAMU,KAMU ORG KOTOR DAN PENGACAU RAKYAT NEGARA INI.

Anonymous said...


Orang ajak main bola, pak sheikh ajak main terup. A (ace/sat) lebih besar dari King.

Pasukannya cuma ada 52 saja, jadi 56 kalau dicampur joker.

Ada masanya joker boleh jadi lebih besar dari yang lain2!.

kehkehkeh

DON MELAYU said...

sebenarnya mudah jer..kenapa anwar canangkan sangat benda ni??sebab anwar tak nak makan kata2 dia sndri..ingat tak dulu dia pernah ckap yang klau PR kalah dia nak berhenti,dia ckap mcm tu sebab nak menagih simpati rakyat,tapi dia tak berjaya..sekarang ni PR dah kalah,dan utk mnutup bangkai dia,dia kata dia menang undi popular walhal dia nak mnutup desakan untuk dia tunaikan kata2 dia...Anwar dulu dan sekarang sama saja....bodoh undi popular boleh bntuk kerajaan...kalau camgitu kita ambk jelah artis yang menang ABPBH jadi PM,sebab apa,sebab dia diitiraf popular dalam malaysia...

zackahmad keychain said...

Apa-apa pun PKR dan PAS takyah lah nak hidung tinggi. Banyak wakil diaorang menang pasal undi Cina. Cina beri undi kat PAS dan PKR pasal nak jatuhkan BN. Bila BN jatuh barulah diaorang pinda perlembagaan. Lepas tu Cina jadi PM. Anwar jadi PM? Sorrylah.'Buy Chinese Last'

zuno said...

Dalam hal ni anwar memang tak matang..adalah mustahil untuk dia takfaham konsep pilihan raya kat malaysia melainkan dia memang seorang yang kurang bijak dan rakus untuk berkuasa..doakanlah dia..kesian dia

Anonymous said...

Hairan gak camana Seputeh tmpt terasa cock boleh melonjak jumlah pengundi dia tuh ...

Bkn sikit anak tapi berpuloh2 ribu mcm jumlah mcm anak babi menetas...

RBF Online said...

Anon 1 pm...terima kasih atas teguran. Telah diperbetulkan....

Anonymous said...

al jubs bukannya tak faham,
tapi dia mmg nak huru-harakan negara.
tu je motif dia.

Anonymous said...

Suruh Anwar masuk program realiti"akademi fantasia 2013" ataupun "kilauan emas" yang lebih sesuai dengan usia dia...kalau nak menang ikut populariti. Banghal, otak kaldai betul la anwar ni... saja nak cari isu supaya rakyat pertikai keputusan GE13. Dia ingat ni kerja main-main ka??? satu lagi ingat la kat ketentuan Ilahi.. manusia boleh merancang.. doa supaya umno di hapuskan, red bean army, saman-saman pkr.. Allah maha besar dan lebih mengetahui... lu pikir la ramai-ramai wahai politikus melayu/islam... Guan eng tok sah haraplah depa tak percaya Allah cuma nak pakai nama Allah boleh keliru satu umat....

Anonymous said...

Tak usah dilayan si Anwar ni..dia akan cari apa saja sebab untuk mencari tumpuan. Lepas PRU12 kita dah cukup jelak dgn segala mcm gelagatnya yg tidak berpuas hati dgn kekalahannya. Kali ini sama juga..masih tergila-gila dgn impiannya untuk menjadi PM tapi tak kesampaian. Inilah jadinya bila dah kemaruk sgt nak jadi PM.

Anonymous said...

Puak Pakatan Haram ni memang bebal bebal belaka. Pandai tak boleh diikut bodoh tak boleh diajar. Elok bagi mkn jerung dgn buaya je seko demi seko

Anonymous said...

orang melayu dalam pakatan masih lagi tak Nampak asas sokongan undi popular tu datangnya dari kau cina yang 90% undi pakatan. kalau ikut undi kaum majority dah lama pakatan ke longkang.

asage said...

tolong tengokkan melayu dan bumiputera yg menjadi tonggak kemenangan BN. orang kat bandar dah tak makan janji dan puji.

Anonymous said...

Mana org pkr ni org pkr tau fakta tapi sebab nak sedapkan hati buat lah ceramah dan perhimpunan MEMBANGANGKAN RAKYAT. /

Anonymous said...

salam.sokong hudud!sebat mat sabu 80x sbb tuduh anwar aljuburi meliwat tanpa 4 saksi mase anwar jd tpm dlu.takbir!