Monday, March 11, 2013

Kisah Kejam dan Tidak Berperikemanusiaan Dari Semporna



SEMPORNA - Kejam dan tidak berperikemanusiaan!

Itulah perkataan yang kami luahkan ketika meninjau lokasi yang mengorbankan enam wira negara di perkampungan air, Lorong 5, Kampung Simunul di sini, semalam.

Seminggu selepas kejadian, kesan darah, otak bersepai dan bekas tembakan masih jelas kelihatan umpama baru berlaku dalam tempoh 24 jam.

Kami mula masuk ke kampung terbabit, kira-kira jam 2 petang, ditemani Ketua Kampung, Ramlee Saraman, 56, dengan perasaan yang bercampur baur.

Kami melalui titi kayu usang sejauh 200 meter menuju ke lokasi serangan hendap kumpulan penceroboh bersenjata Sulu. Tidak dapat kami bayangkan suasana getir anggota polis ketika itu apabila diserang hendap oleh militan Sulu dari belakang.

Awalnya, kami menyusuri titi yang memuatkan seorang individu dan kami dapat membayangkan bagaimana keadaan sepasukan polis bergerak secara berkumpulan ditambah dalam keadaan gelap sebelum serangan hendap, kira-kira jam 7 malam.

Ramlee berkata, ketika dia berada di dalam pejabat ketua kampung dan mendengar bunyi tembakan berterusan dalam tempoh 30 minit.

Di persimpangan titi masih kelihatan kesan titisan darah wira negara, yang membawa maksud mereka lari menyelamatkan diri dan cuba berselindung daripada tembakan militan itu.

Kemudiannya kami melihat dua kesan tembakan, mungkin dilepaskan oleh penceroboh dari arah depan dan belakang.

Melalui penerangan daripada Ramlee, penceroboh menyerang dari rumah di hadapan dan belakang ketika wira negara melalui titi tersebut.

Timbul persoalan, adakah polis diperangkap? Selepas serangan itu, melalui kesan tompokan darah, ada wira negara melarikan diri masuk ke rumah penduduk.

Dari situ mereka membuat tindakan pantas membuat serangan balas terhadap penceroboh. Kami juga ditunjukkan sebuah rumah, iaitu lokasi penemuan mayat Superintendan Ibrahim Lebar. Di situ kami sedekahkan surah Al-Fatihah kepada wira negara yang terkorban.

Tambah menyedihkan ketika Ramlee membawa kami ke sebuah rumah yang menyebabkan kami tidak mampu mengungkapkan sebarang perkataan lagi.

Di situ kami temui lencana polis yang tercabut dari uniform umpama gugurnya wira negara di medan perang. Berhampiran lencana itu ada kesan darah mengalir dan cebisan otak perajurit negara.

Kami difahamkan Ramlee, di situ tempat seorang anggota polis dibunuh kejam, namun kami tidak dapat memberitahu bentuk kekejaman tersebut bagi menghormati keluarga mangsa.

Lokasi tersebut ditinggalkan dengan pertanyaan, apakah penceroboh tidak mempunyai sedikit sifat perikemanusiaan walaupun terhadap mayat yang telah berjaya ditembak mereka?

Kami seterusnya menyusuri laluan yang juga mempunyai kesan darah. Tidak dapat dipastikan adakah itu darah wira kita atau penceroboh. Ada juga kesan darah pada bekas makanan berhampiran lokasi yang membunuh seorang penceroboh.

Mayat itu ditemui terapung di air dan Ramlee memberitahu, dia dan penduduk kampung terpaksa menguruskan mayat tersebut kerana tidak tahan bau busuk selepas mendapat kebenaran pihak berkuasa.

Selain Ibrahim, wira negara yang terkorban adalah Deputi Superintendan Micheal Padel, Sarjan Mejar Baharin Hamit, Sarjan Mejar Abd Azis Sarikon, Sarjan Salam Togiran dan Koperal Azrul Tukiran.

Selepas hampir sejam di lokasi serangan tersebut, kami terpaksa meninggalkan kawasan itu atas nasihat Ramlee.

Dia menjelaskan keluarga suspek yang ditahan dilihat tidak senang dengan kehadiran kami.

Bimbang akan keselamatan dan atas nasihat yang diberikan, kami meninggalkan lokasi itu dengan segera.

Biarpun hanya meluangkan sedikit masa di situ, kami dapat membayangkan perit getir yang dilalui oleh pejuang negara dalam memartabatkan kedaulatan tanah air.
Sebelum ini saya ada mendengar cerita-cerita ini termasuklah cerita yang mengatakan ahli-ahli keluarga para syuhada kita tidak dibenarkan membuka keranda jenazah mereka kerana keadaan mayat yang terlalu uzur, tetapi saya tidak berani menulisnya....

Hari ini Sinar Harian telah menyiarkan sebahagian apa yang terjadi dan sebahagian mereka tidak siarkan kerana mungkin terlalu sensitif.

Kita semua dah baca dan kita semua dah tahu, jadi kita faham-fahamlah kalau pasukan keselamatan kita bertindak menggempur mereka habis-habisan sampai ke lubang cacing. Jangan ada pula orang kita yang bertindak mengecam pasukan keselamatan kita dengan mengatakan tindakan mereka keterlaluan. Jika ada itu manusia celaka namanya....



9 comments:

Anonymous said...

Elok dihantar cina Tian Chua tu ke Lahat Datu masuk hutan tempat pengganas Sulu sedang berkubu.

Aku suka kalau puak pengganas Sulu tu dapat tangkap Tian Chua mereka rodok perut dia dengan golok Sulu, kemudian belah perut dia ambil keluar semua organ dalam dan lempar bagi anjing makan, lepas tu cungkil keluar kedua2 biji mata dia, lepas tu penggal kepala dia dan bagi kepala tu kepada pasukan keselamatan untuk dibawa balik ke semenanjung sebagai hadiah istimewa kepada bos dia si Anwar Ibrahim.

Amacam bagus tak idea aku ni ???

Exarmy

Anonymous said...

Selapas baca apa yang dipaparkan dalam posting ini. Memang mereka pengganas Sulu tu tak patut dibiarkan hidup. Askar dan polis kalau terserempak dengan mereka saja, jangan nak tangkap2 lagi, kasi habis saja.

Cina Tian Chua tu kalau menerima nasib macam yang berlaku kepada wira2 kita yang gugur .. aku akan buat kenduri tahlil untuk nak hantar roh Tian Chua dia supaya dapat bersemadi dengan aman dalam neraka jahanam.

Ayuh mari kita buru Tian Chua untuk dihantar ke Lahad Datuk jadi pelakon tambahan dalam Sandiwara 2013.

Exarmy

Anonymous said...

Bukan takat Ting CHuak tapi aweks gelap dia Norule Omega , Tipak KOyak dan Khalid Gereja ...4 sekawan itu begitu beria2 mmprtikaikan dan mghina jasa anggota keselamatan kite...

Kalo di katakn haiwan itu bodoh sbb xberakal tapi 4 mangkok jamban neh BAHALOL sbb xreti nak guna akal ...yg mrk tau cume mengutok, mnghina dan mmprtikaikan saja apa yg kjaan buat ...

Kepala Dajjal pulak elok antaq p dok kat Sulu kalo terlalu kebal smp xbole di 'sentoh' langsong oleh undang2 negara...biap dia jadi SULTAN aka SETAN kat Sulu sanun...

Sikap 'binatang' yg langsong xsimpati trhdp apa yg berlaku pada anggota keselamatan ngr yg di tunjukkn oleh puak pakatan haram mmg bkn takat menyinggong perasaan ahli keluarga wira2 yg terkorban tapi hampir keseluruhan rakyat di negara yg sayangkan negara ini...

JOM KITE TOLAK PAKATAN HARAM yg mmg HARAM JADAH...

manjung said...

aku setuju sangat2. kalau pengganas sulu tak nak buat aku boleh buat. cungkil keluar biji mata cina babi tu serah kat aku...



exnavy

Anonymous said...

Sepatutnya semua exarmy, expolis, exnavy, exairforce dan macam2 lagi ex yang sanggup mati mempertahankan negara kita ramai2 cari Tian Chua dan kita bawa dia ke Lahad Datu kita hantar dia kepada pengganas Sulu.

Saya expolis sangat setuju dengan cadangan exarmy 1109. Itu saja cara nak ajar cina komunis yang sekor tu.

Anonymous said...

Makcik jugak suka nak lapah cina tian chibai haramjadah dan parasit PKR yang sewaktu dengannya...

ExPSSTLDM

Anonymous said...

semasa semua keranda ditunjukkan di media...aku dah agak...jenazah mesti tidak sempurna...tidak ditunjukkan di media..keranda dibuka untuk waris menatap wajah si arwah...tapi tidak dalam kes LD ni...so..mmg benar telahan aku..jenazah yang tiba mmg tidak dalam keadaan sempurna...

Anonymous said...

Alfatihah kepada wira2 kita yang syahid kerana mempertahankan negara. Semoga keluarga yang ditinggalkan terus tabah didalam meneruskan hidup ini.

mtk

bro yul said...

tanya sama anwar apa sbb goyang????nanti anwar jawab sbb aku x leh jd pm...apa boleh buat sbb najib hebat smua rakyat sayangkan najib...