Wednesday, October 13, 2010

Kecoh Di Stadium: RBF Sanggah Blogger Keris Putera



Hari ini saya nak cerita pasal bola sahaja.

Saya lihat banyak laporan yang disiarkan hari seolah-olah cuba menyalahkan penyokong pasukan Kelantan dalam kejadian malam jadi.

Kepada orang-orang Selangor pula jangan salah anggap kepada saya. Saya tidak menyebelahi mana-mana pihak. Saya cuba melaporkan yang benar.

Ada seorang blogger, entah budak mana saya pun tak kenal dan tak pernah jumpa dia. Seorang pembaca menghantar komen kepada saya supaya melihat blognya.

Setelah melihat blognya saya dapati dia menyarankan supaya pengasas pasukan The Red Warrior, Tan Sri Anuar Musa meletak jawatan diatas insiden malam tadi. Inilah susahnya manusia yang tak faham, apa kena mengena Anuar Musa dengan kejadian tersebut.

Anuar Musa sendiri pun sudah habis ikhtiar, sudah puas nasihat dan pelbagai cara serta pendekatan yang beliau gunakan agar keganasan penonton bola sepak tidak berulang. Tetapi ianya tetap berlaku.

Bukannya Anuar Musa dapat kawal penyokong dengan menggunakan remote control. Kalau keris putera tak faham perkara ini saya cadangkan dia baca artikel yang ditulis blogger GAP di sini.

Anuar Musa telah membawa satu dimensi baru dalam bolasepak negara dan Kelantan. Dulu pasukan Kelantan adalah sebuah pasukan yang suram dan ianya telah berubah setelah mendapat sentuhan Anuar Musa. Bagilah peluang kepada beliau di FAM pula untuk kita menyaksikan perubahan bolasepak negara.

Berhubung dakwaan keris putera kononnya penyokong Kelantan membakar mercun, apakah tiada mercun yang dibakar di tempat penyokong Selangor malam tadi ?

Kata beliau kononnya ada anggota Rela tercedera kerana terkena balingan kerusi, tahukah kamu kerusi dari pihak penyokong mana yang dicabut terlebih dahulu dan kemudiannya dibaling kepada penyokong Kelantan ?

Untuk pengetahuan keris putera, bukan setakat kerusi dan mercun sahaja yang dibaling. Air kencing pun dibaling juga. Mereka isi ke dalam botol minuman dan baling.

Diluar stadium pula, penyokong manakah yang memecahkan cermin kereta polis dan mengejar anggota polis ? Tanyalah anggota polis yang bertugas malam tadi, bagaimana mereka dikepung dan seorang anggota polis berpakaian preman dikejar. Anggota polis tersebut boleh jawab penyokong mana yang buat kerja itu.



Saya tidak nafikan ada juga penyokong Kelantan yang agresif dan ganas. Saya juga tidak bersetuju dengan tindakan segelintir mereka. Tetapi kita tidak boleh mengambil sikap menyalahkan mana-mana penyokong. Bagi saya penyokong kedua-dua pasukan bersalah. Bertepuk sebelah tangan tidak berbunyi.

Yang sah dan sahih perlu disalahkan malam tadi adalah tuan rumah. Mereka tidak mengambil pengajaran dalam kes yang lepas-lepas dalam soal menentukan tempat duduk penyokong.


21 comments:

Anonymous said...

memang perangai orang kelantan macam tu..gedebe tak tentu hala..
semua otak simpan kat kepala lutut... nak kata penyokong negeri lain pun perangai macam tu tak pulak.. pergi tengok kalau negeri pahang lwn kedah ke..perak lwn selangor ke..johor lwn pahang ke takde pun insiden macam ni.. tapi kalau KELANTAN lwn MANA-MANA NEGERI bersiap sedia la utk melihat rusuhan...

kesimpulannya DAH MEMANG perangai diorang mcm tu TERPAKSA la REDHA pasal semua DIORANG MASUK SYURGA (HANYA UTK AHLI PAS SHJ)

Anonymous said...

Kan Tok Guru Nik Aziz kata dulu Allah pun samseng jugok jadi sendiri mau ingat la bilo tuan guru kecek lagu tu

Anonymous said...

bila bercakap pasal penyokong kelantan, sentimen keganasan mmg da lali dgn mereka..lihat shj perlawanan2 yg melibatkan kelantan, mesti kecoh keadaan nye diluar padang..ia tidak/mungkin jarang berlaku kpd penyokong2 dari pasukan lain and Selangor sendiri..

ok, kalu ianya jarang berlaku kepdaa penyokong2 pasukan lain, kenapa bilamana ianya berlaku bila melibatkan kelantan? ini sentimen nye bro..

nicky ajis gagal menggunakan serambi mekahnya utk mendidik rakyat nye supaya behave ditempat sendiri, apetah lagi ditempat org..

tidak boleh juga menyalahkan penganjur perlawanan, kerana mereka telah melakukan prosedur keselamatan yg sama ketika perlawanan2 yg lain, dan ternyata tiada masalah yg berlaku..jgn salahkan mereka hanya kerana mereka tidak bersikap proactive dalam membendung sikap penyokong kelantan..ia spt menyalahkan pihak polis apebila berlakunye kemalangan maut yg melibatkan kelalaian pemandu itu sendiri..

thanks RBF..

bro mmg enjoy betul ekk smlm?

irs-Hursaini said...

Yang salah ialah orang yg membuat salah..

Senang..

Anonymous said...

soal penyokong ni.. bkn saja Kelate ngan Terengganu.. aku rasa semua penyokong negeri pun segelintirnya bermasalah...

Aku setuju ngan apa yg dikatakan oleh RBF.. pengurusan stadium yg patut dipertanggungjawabkan dari segi keselamatan...

sebab tu laa kerajaan xgalakkan rakyat berdemo.. sbb bila dah kumpoi ramai2.. mesti laa ada yg nak tunjuk kuat.. hasilnya mcm yg terjadik laa...

Tanya laa mana-mana penyokong yang bertandang ke stadium lawan.. Ada dak depa semua kena baling botoi, mercun, kerusi dll.. jawapannya mesti ada..

Jadik buat penyokong Selangor yang teringin nak pi ikut team Selangor ke Kota Bahru.. aku cadangkan hangpa batalkan jer laa hasrat hangpa tu.. baik hangpa pakai kain pelikat dok kat depan tv jer.. hangpa igt depa semua nak lupa dengan layanan hangpa kat Shah Alam..

Ni bkn ugutan cuma peringatan...

JiNKuSTA

bulletinsite said...

yang main bola nya tak seberapa.. yang menyokongnya macam orang mabuk 2-4 gelen..

Anonymous said...

JiNKuSTA

heh heh heh

beringat deh....!!!!

akupedulikhape said...

bro rbf..kalau aku xbace post ko yang terdahulu pasal nih pon aku akan cakap mende yang same...tq bro sebab ceritakan hal sebenar..

Anonymous said...

bola dan politik malaysia , sama je..memalukan...

aku tak peduli!!!!

hanizam said...

sebab tulah aku tak mau pergi semalam...mengenangkan lawan kelantan, fuh!!! seriau siot, terutamanya kalau nak bawak family sekali...kalau lawan negeri lain, oklah rasanya...

teringat aku masa Final FA yang lepas kat Bukit Jalil aku tengok sendiri, penyokong kelantan buat provokasi & kacau awek budak selangor, biasalah orang tengah hangat bercinta, berkepitlah...jalan slow...

tut..tup..3-4 orang mamat ni dok usha sambil nak "nakal" kononnya dengan awek tu...dah kalah, dok buat perangai...sambil tu dok provok itulah..inilah...bila dah melampau, anginlah balak dia, pastu mamat 3-4 ekor ni siap ajak bergaduh...kalau kalah, nak kekahlah kot awek tu..

kena penyokong selangor yang dah lama tengok gelagat panas mereka masuk campur, tau lak lari...tapi silap, sorang tu siap kena kaw-kaw macam kopi kapal api, sudahnya kena campak masuk longkang...

ReentryCapsule said...

►Cakap banyak pun dah tak guna.Kalau dah namanya Mat Kelantan Jakun Sakai memang inilah jadinya.

►Bukan setakat lawan bola,main Konda-Kondi,Batu Seremban,Teng-Teng dengan Gasing pun boleh gaduh sampai nak MAMPOS masuk dalam LOBANG KOBOR.

►Sifat Genetik Mat Kelantan memang macam tu.Kalau dah berkumpul ramai-ramai tiba-tiba TELUR LAYUT diorang akan jadi KEMBANG dan berotot-otot.Kira dah kuat HABIS RENG<---(bahasa Kelate) la tu.

►Diorang ni dengan Melayu sama Melayu je Jubur jadi besar tapi kalau ngan Cina atau India semua bertukar menjadi Imam atau Bilal yang tersenyum simpul sambil tersipu-sipu malu.

►Apa-apahalpun MAT KELANTAN + BOLA = JAKUN SAKAI MENATE BERUK HUDUH SEPANG KODI-KODI PUNDEK.!!!CHAITTT..!!!

Anonymous said...

agak agak la nak tuduh penyokong selangor ganas..sebelum kalau selangor lawan dgn team negeri lain,mmg xpernah dgr bunyi mercun ke baling2 kerusi kat penyokong lain ke..tp knp kalau lwn dgn team kelantan je,mesti ada kekecohan macam ni..blogger ni pun satu..ko xduduk kat tempat berlaku kekecohan pastu ko nak tuduh penyokong selangor baling botol isi air kencing..padahal botol yang isi air kencing tu dibaling oleh penyokong kelantan..aku yang baling balik botol tu sebab botol tu kena kepala aku..pastu penyokong kelantan siap baling batu2 tajam dan botol kaca arak lagi kat tempat penyokong selangor..lu pk la sendiri siapa yang cabar siapa..

Anonymous said...

Tapi aku tgk ore kelate ni tunjuk hero hebat bila ada gu, betoi tak?

cipan payo said...

dah nama kelantan la memang la panatik tahap dewa sampai nak berbunuhan...bukan fantasi tapi realiti la

Mylasia said...

saya sokong rbf...tapi kenapa media massa terutama berita harian hari ini menyalahkan total kepada penyokong kelantan?..kalau analisa melalui gambar sekali pun kita dah nampak sapa yang salah.....lihat bagaimana penonton dipisahkan oleh satu pagar sahaja dan penyokong dipihak yang satu lagi bebas menghampiri kawasan pagar penyokong lain....bola sepak menjadi perhatian serius terutama nya rakyat kelantan, berita2 yang ditulis juga seharusnya tidak bias mana2 pihak...lihat di fb2 berapa banyak komen yang mengutuk ketidak adilan media massa ini...tidak termasuk komen2 di blog dan forum2...kalau ini berterusan bagaimana kita nak galakkan mereka2 ni membeli dan membaca surat khabar utama malaysia?

Mylasia said...

kepada2 anony2 yang komen membelasah penyokong kelantan: jangan lah nak dibandingkan penyokong2 negeri lain kerana penyokong2 negeri lain tu nowhere jika nak dibandingkan dengan penyokong kelantan...di stadium2 lain penyokong boleh bilang ngan jari..nak kawal sikit punya senang...usahkan nak baling mercun nak isap okok pun kena tengok kiri kanan kot2 kantoi....berbeza dengan penyokong kelantan tidak kira dimana mereka akan memenuhi stadium dan ini mesti diambil kira oleh pengurusan tuan rumah....hal2 yang sama juga berlaku kepada pasukan lain bilamana jumlah penyokong mereka bertambah..lihat sahaja selangor...beberapa tahun yang lepas siap mercun kena penonton sendiri..begitu juga dengan perak di zaman kegemilangan mereka 7 8 tahun yg lepas...perlawanan tempohari antara negeri sembilan dan perlis pun ada mercun...perlawanan suku akhir piala fa 4 tahun lepas diantara melaka dan negeri sembilan pun ada penyokong bergaduh...pokok pangkalnya bila penyokong tu ramai pihak pengurusan stadium kena bijak...jangan buat kerja sambil lewa...

Sang Guna said...

klu pengurusan aje yg kena bijak otak penonton mcm beruk buat apa, klu otak dah mcm beruk tau nak gaduh, kita uruskan mcm mana pun tetap nak gaduh jugak.
apa2 pun tahniah pada penyokong dua belah pihak yg bersemangat kesukanan tak kecoh pun nak gaduh2.
Otak takde yg nak gaduh ni, nak gaduh sgt masuk contender ke, K1 ke baru tahu sapa handal, bukan main keroyok mcm beruk.

Anonymous said...

beruk pun kalau tuan yang menguruskan tu betul dan bijak boleh buat duit beruk

Anonymous said...

Kalo lawan ngan negeri NON-KELANTAN memang aman match bola sepak. Kita bukan nk salahkan kelantan, tp bila perangai x ubah, mana2 pihak akan menyalahkan mereka.wallahualam.

Anonymous said...

ish2...dasyatnya korang dok kutuk org klntn yer..jgn dok prejudis sgt la wei...sbnrnyer korang ni jeles sbb manusia2 kat negeri korang x kuat ukhwah die mcm manusia2 kat negeri klntn..tol x??ngaku jer la..tp kan..kat mane2 pon org nk pndg serong ngan klntn..kononnya kami ni bengap la pe la..tp pelik kan..kat mana2 Universiti pon dak klntn la plg ramai..so korang nk ckp kami bengap ker??act sy xpernah amek taw psl bola pon...tp sakit ati tgk korang dok berkomen2 x ingt dunia..sedap btol mengata kan??ish2 korang ni...cian aku tgk korang..xsekolah ke dulu??

Anonymous said...

bukan pasal bola je diorg kurg hajar! tapi sosial pun phail ! time aku pergi bercuti kat cameron dulu sakai2 kelantan lagi mcm kambing. pukul tiga pagi boleh buat kenduri depan pintu bilik hotel aku sewa! ade la 5 6 orng buat bulat sembang mcm x penah jumpa setahun,kalah pakai microphone wa cakap lu! siap panggang ayam dlm hotel!berasap mcm trbakar! bila aku keluar tegur, dimarahnya pulak aku dlm bahasa kelantan ! satu pun x paham ! nasib baik aku sorg2 kalau ramai sikit mmg aku penumbuk kelantan tu ! da la kerdil! diorg ingat tinggal dlm gua!