Saturday, October 16, 2010

Wakil Rakyat Bertaraf Binatang

Sepertimana yang saya catatkan semalam, saya rasakan dalam sejarah Pas mereka tidak pernah mempunyai seorang naib presiden yang sebodoh dan sebangang Mahfuz.

Apa yang terjadi semasa pembentangan bajet semalam adalah kemuncak kepada kebodohan yang di tonjolkan olehnya selama ini.

Dia menjerit dengan kuat sewaktu PM mengumumkan peruntukan untuk program Permata sebanyak RM 111 juta.

Ini adalah pembentangan bajet. Ianya baru langkah pertama, selepas ini ianya akan dibahaskan oleh semua ahli dewan sebelum diluluskan. Keldai dari Pokok Sena tersebut juga seorang ahli dewan dan dia juga akan diberi ruang untuk membahaskan apa yang dibentangkan dalam bajet kali ini.

Apa yang keldai Pokok Sena tak setuju dan nak bantah dia boleh suarakan semasa giliran dia membahaskannya kelak. Jika giliran untuknya berbahas masih lambat dan dia tidak sabar-sabar untuk mempertikaikan peruntukan tersebut maka dia boleh meminta laluan sewaktu MP lain membahaskannya. Maknanya ruang untuk dia suarakan pendapatnya terbuka luas.

Kalau sudah keldai maka ianya tetap keldai . Perangai binatang juga yang dibawanya dalam Dewan Rakyat. Terjerit-jerit dan terlolong-lolong walaupun ruang untuk bercakap seperti manusia ada. Sungguh malang rakyat Pokok Sena kerana mendapat seorang wakil rakyat yang bertaraf binatang.

Sebenarnya sikap begitu si keldai tersebut bukan perkara baru. Ianya sudah lama, cuma hari ini dia lebih-lebih sebab dia nak tunjuk hero kepada rakan-rakannya dan kepada rakyat yang menonton siaran langsung. Tapi hajat dia nak tunjuk hero bertukar kepada tunjukkan kebodohannya.

Sebelum ini pun dia bersikap begitu juga dalam dewan. Dia suka menyampuk ketika giliran orang lain berucap tanpa meminta izin. Ada masanya dia terjerit-jerit sambil duduk. Ada masanya dia bangun dan menyampuk dua tiga patah kemudian dia duduk dan gelak seorang diri. Sekali lihat seperti orang putus wayar.

Adakalanya saya merasa mungkin juga mamat ini adalah masalah otak. Saya pernah juga terjumpa dengan dia di luar beberapa kali dan apabila saya melihat cara dan gayanya nampak seperti orang yang ada masalah otak.

Orang ini belajar tak tinggi dan mengikut teman-teman dia hanya lulusan SRP, tetapi cita-citanya tinggi. Dia berangan nak jadi menteri dan dengar cerita pru akan datang pun dia nak bertanding di dun kerana ada juga cita-cita nak jadi MB Kedah.

Saya dan rakan-rakan kalau nak serang peribadinya kita boleh serang. Tetapi kita malas nak serang peribadi. Kita pun ada juga cerita-cerita tentangnya. Lihat contoh Din Puduraya (Salahuddin Ayub) sekarang mana berani berkokok. Itu baru kita panggil dia Din Puduraya dan belum buka sepenuhnya, dah diam terus.

Sesiapa yang ada info mengenai Mahfuz dan mahu didedahkan sila e mel kepada saya di rbf_501@yahoo.com


10 comments:

Anonymous said...

tp sial ni...jerit2 kaldai...cukup bulan dpt gaji MP parlimen...rm7000....pastu bg makan anak bini...hish2...

Anonymous said...

Apa yang menguntungkan segolongan rakyat tidak semestinya menguntungkan sebilangan yang lain.

Hanya sikap bertolak-ansur yang dapat membuatkan mereka yang tidak mendapat keuntungan secara langsung akan reda dengan apa yang orang lain dapat.

Contohnya, sekolah vernakular. Ia menguntungkan segolongan rakyat tetapi tidak yang lainnya.

Sekolah agama juga sama. Ia adalah baik untuk segolongan rakyat tetapi tidak pada pandangan sebilangan yang lain.

Bayangkan kalau semua perkara yang menguntungkan satu pihak tetapi tidak menguntungkan pihak yang lain akan mendapat reaksi negatif maka apakah yang boleh dibangunkan yang dapat memuaskan hati semua pihak?

Kah-Kah-Kah

Anonymous said...

MEMALUKAN ORANG KEDAH JERRR BINATANG NIII.

Anonymous said...

Ini pertama kali dalam bajet perkataan 'seluar dalam' disebut.

Anonymous said...

hehehe...rbf, hampa nie janganlah asek dok maki dia saja....manusia kena la kesian pada 'binatang' pasai dia takdak akai....kucing pon kena mengiau baru org bagi lauk ikan, anjing pon kena menyalak sket2 baru org kesian bagi tulang....dia xbuat lagu tue nanti cukup bulan sapa nk kasi dia makan?

Kah-Kah-Kah

irs-Hursaini said...

Salam bro..

Biasa la dalam kelas,
Ada la sorang dua yang tolol dan yang samseng.

Apapun, didikan berterusan boleh mengubah budak nakal tadi agar menjadi yg terbaik dan berfikir panjang dalam membuat sesuatu keputusan..

Anonymous said...

tapi si bangang ni selalu menang dlm PRU....ish3...heran kawe...

tokawe

Anonymous said...

betoi ka mamat ni SRP? Aku tanya set set PAS depa kata mamat ni bijak..ada degree...
Cerita sikit RBF. bIaq depa ada akai sikit....
Depa lupa, melatkakkan orang yang bukan ahli pada tempatnya adalah berdosa. Macam suruh mekanik bedah orang sakit...hhahhhahahaha

Anonymous said...

Betoll .. Betoll... Betoll ..
Keldai DAPig betoll la..
Nasib baik aqu org pokok sena seberang perai .. klu pokok sena kedah .. eeeiiiii ...
Dia duk ingat kita ni masih duk ataih pokok mcm dia gak kot .. dok menjerit tak ketahuan hala...spesis tarzan ka gamak nya ..

Anonymous said...

Mcm mana mahfuz gila ni bleh jadi idola penganut pas,aku pun tak faham ish...ish...isah..kesian..
kalu naib presiden sikap mcm ni maknanya wali separ nik aziz pun sama kot?? ehehh..