Wednesday, April 10, 2013

Bekas Adun Bebas Behrang Bertanding Tiket BN ?


Salah seorang individu yang memainkan peranan penting dalam meruntuhkan kerajaan DAP di Perak, Jamaluddin Mohd Radzi, bekas Adun Bebas Behrang berhasrat mempertahankan kerusinya (Behrang) dalam PRU 13.

Maklumat yang baru di terima mengatakan beliau akan membeli borang pencalonan Jumaat ini dan kemudiannya akan diikuti dengan satu sidang media. Atas tiket apa beliau akan bertanding belum dapat di pastikan lagi.


Tidak mustahil beliau akan bertanding atas tiket BN sepertimana yang diumumkan PM tengahari tadi yang menyatakan kemungkinan BN membenarkan bekas wakil rakyat bebas yang menyokong kerajaan bertanding semula atas tiket BN.

Pandangan saya , kalau Jamal ini saya sokong. Sebab apa ? Selain pengorbanan besarnya sanggup meninggalkan jawatan exco dan pelbagai jawatan lain semata-mata tidak tahan dengan kerakusan DAP di Perak selama 11 bulan, beliau juga seorang wakil rakyat yang bekerja. 

Sebelum ini dah banyak kali saya mendengar bahawa beliau memang orang yang bekerja dan menjaga kawasannya.  Sekiranya BN mencalonkan beliau kembali, saya rasa tidak ada masalah. 

Bila bercakap pasal Jamal tiba-tiba fikiran ini teringat kembali bagaimana keadaan di Perak tahun 2008 ketika DAP berkuasa. Mesyuarat exco dalam bahasa mereka, beri tanah 999 tahun kepada suku sakat komunis di kampung-kampung baru dan macam-macam lagi. 

Kerana tidak tahan dan sedih melihat hak-hak bumiputra di Perak semakin hari semakin terancam, Jamal dan rakan-rakannya sanggup melepaskan jawatan-jawatan penting yang mereka pegang yang mendatangkan gaji puluhan ribu sebulan untuk menyelamatkan hak-hak melayu di Perak. 

Bukan benda senang beb....dengan jawatan exco, dengan kereta, dengan pemandu, dengan macam-macam kemudahan yang dapat dinikmati, beliau sanggup lepaskan dan hilang semua itu demi pengorbanan kepada bangsa dan negeri. 

Orang lain sanggup buat apa sahaja untuk dapat jawatan dan kemudahan walaupun terpaksa menggadaikan bangsa sendiri. Tetapi mereka pula sanggup tinggal jawatan dan kemudahan demi kerana bangsa. Besar pengorbanan tu....

Oleh yang demikian orang-orang Perak perlu jadikan pengalaman lalu sebagai satu pengajaran yang berguna. Berfikir secara waras sebelum memangkah. Bukannya menyesal selepas pangkah. Waktu itu menangis air mata darah pun dah tak guna kerana Ngeh dan Nga sudah kembali berkuasa.

Situasi di Perak hari ini betul-betul berharap kepada sokongan melayu untuk BN pertahankan kuasa. Orang-orang cina yang kini majoritinya menyokong DAP dah tentu dan sah-sah tak akan beri undi kepada BN kerana mereka dah merasa bagaimana nikmatnya DAP berkuasa. Dan keputusan pilihan raya akan datang di Perak dua parti sahaja yang akan menang banyak kerusi, UMNO dan DAP.  Jika Pas menang pun tak akan banyak, tetapi jika dicampur dengan kerusi yang dimenangi DAP, mereka boleh bentuk kerajaan. Jawabnya ia akan kembali seperti keadaan 2008. Masa itu kamu semua menangis menjerit-jerit melihat kerakusan Ngeh dan Nga pun dah tak guna. 

Oleh yang demikian orang-orang Perak perlu tekad bermula dari sekarang bahawa Pas perlu ditanamkan dalam PRU ini jika tidak mahu DAP kembali berkuasa.

13 comments:

Anonymous said...

layarilah laman portal web berita terkini DAN PERCUMA www.freemalaysiakini2.com

Anonymous said...

Betul la dah tu....jasa YB jamal terlalu besar....

Anonymous said...

jika beliau boleh berikan kemenangan apa salahnya.

Anonymous said...

Seruan/maksud yang amat mendalam "orang-orang Perak perlu tekad bermula dari sekarang bahawa Pas perlu ditanamkan dalam PRU ini jika tidak mahu DAP kembali berkuasa". JANGAN BERI UNDI KEPADA PR

Anonymous said...

dia ni mmg ok...masalahnya ramai yg dia nak kena langkah klu nak tanding bwh BN. dia sendir pon penah ckp mcm tu

Anonymous said...

Jika beliau bertanding atas tiket BN, banyak persoalan yg akan timbul. Adakah UMNO atau parti komponen dalam BN Perak ketandusan calon yg sesuai?UMNO Perak ada ramai tokoh yg dihormati dan disenangi rakyat. Mengapa tidak diketengahkan? Ramai lagi pemuka-pemuka dalam UMNO yg winnable. Mengapa tidak diberi restu? Adakah pucuk pimpinan meragui & tidak meyakini keupayaan UMNO Perak?

Anonymous said...

pangkah BN la...tak mau DAPigs

Anonymous said...

seperti kera di hutan disusukan, anak sendiri mati kelaparan

Anonymous said...

anon1039,kalau bn perak tak ketandusan pemimpin takdelah perak kalah 2008.jangan waktu dia beri perak balik kepada BN dia dijulang bagai perwira.kini dia diperlekeh.

Anonymous said...

wa pula tak peduli sapa calon.asal bukan parti gabungan setan PKR-DAP-PAS

Orang behrang said...

Sebagai pengundi dun Behrang saya tak nafikan khidmat YB Jamal sebagai wakil rakyat memang memuaskan.kalau nak bandingkan dengan wakil rakyat tg malim khusairi,jamal lebih baik.

Anonymous said...

BN Perak nyaris tumbang pada 2008 disebabkan undi protes pada kepimpinan utama. Bukan kerana PR kuat. Itu ramai yg sedia maklum. Sekarang situasi berbeza.

Anonymous said...

aik?????bukankah seat tu untuk Rosnah ?